• petr.dvorak1234

    Ahoj,

    rád bych se s vámi poradil. Už dlouhou dobu uvažuji o změně a upgradu svého 29''

    hardtaila, kterého jsem koupil původně s převody 3×9 – chtěl bych přestoupit na 1× systém.

    Jezdím většinou XC a také traily na zlepšení techniky, účastním se amatérských (a chtěl bych

    poladit formu a následně i pokročilejších) závodů.

    Můj dotaz zní – má cenu upgradovat na 1×10 systém (11–42 kazeta a ostatní komponenty Shimano),

    nebo se stačí držet levnější varianty, a to jen upravit kolo na 1×9 (11–36 kazeta) – jaké jsou vaše zkušenosti?

    Původní zpřevodování bylo již zmíněných 3×9 (11–34 kazeta, 22–30–40t převodník).

    Děkuju moc za rady!

    0 0
    • novas752  

      Strč tam rovnou 1×11. 1×9 je nesmysl a 1×10 asi nebude o moc levnější než 1×11. 11–36 je zoufale nízký rozsah a v 9spd i odstupňování. 11–46 nebo 42 by na XC mohlo být dostatečný.

      Normálně kazetu řazení a přehazku, a nějakej NW převodník kísto prostřední placky.

      0 0
    • Honzis  

      záleží jaký rozsah teď používáš, ale 3×9 má všechno a 1×9/10 bude kompromis. Já bych to nechal jestli to funguje. 1×9 jezdím na crossu ale to není na prudké delší kopce když mám pilu „39z do rychla“ a vzadu 11–32z. Můžeš si zkusmo z klik sundat převodníky, doprostřed sehnat cca 32/34/36 a dozadu nechat 11–34, jestli to urveš.

      0 0
    • Nutribird  

      Rovnou dát 1×11, 1×9 neušlapeš a na 1×10 musíš koupi stejně řazení i hazku, pokud se ti to neválí doma. Koukni na cyklobazar s příchodem 12 se toho objevuje dost za slušné peníze.

      0 0
      • Lišák  

        Jsem si těch jedenáctkových věcí, a ještě k tomu za slušné peníze, nějak moc nevšiml. Je to dost bída.

        0 0
    • Čipera  

      Určitě 1× 11 dnes jsem viděl na bazaru skoro celou sadu bez klik 1× 11 Shimano XT, slx za 3000.

      0 0
    • pokec  

      Udělej to jednoduše jestli hraješ na cenu.

      Sundej 30z a 40z a dej tam jen 36z. 80–90% cest pojedeš na velkou pilu a až půjde do tuhého shodíš na malou. Odpadne ti hodně řazení a vyprošťovák zůstane. Já když jedu traily v Jedovnicích, tak mi stačí nejlehčí převod 36/32 na 26" a na malou vůbec neshazuji, ale když se pak vydám cestou necestou a natrefím na dlouhý prudký stoupání, tak bych si bez převodu 22/32 neporadil a tlačil bych. Bude ti stačit koupit jen jeden převodník. Presmykač půjde poštelovat jen na dvě polohy.

      Pokud se bez systému 1× něco neobejdeš, tak pak běž do 1×11 s kazetou 11–46 nebo ideálně 1×12 11×50. (Předpokládám že nechceš měnit ořech za xd). Cokoli s menším rozsahem bude znamenat menší prožitek z jízdy, protože to buď nepojede rychle, nebo budeš spoustu stojek zbytečně tlačit. Ale tady už krom řazení, hazky a převodníku kupuješ i kazetu za cca 1500,–

      0 0
    • xtonda  

      Máš tu už několik reakcí, ale podle mě se nedá skutečně dobře poradit bez toho aby rádce věděl proč to chceš udělat. Co ti vadí na současném pohonu a co si od změny slibuješ?

      0 0
      • Čipera  

        No to je asi jednoduchý, řekl bych že hlavně usnadnění řazeni, vaha a asi trend.

        0 0
        • blue.sun  

          Od toho se ale taky odvíjí, co mu poradit. Pokud jde o trend, pak nutně musí mít jedině a pouze Eagla!

          0 0
      • petr.dvorak1234  

        Slibuji si od té změny zjednodušení kola, odpadne mi levé řazení a uvolní se místo pro ovládání teleskopické sedlovky a vidlice, ale hlavně když jedu hodně rychle nebo technicky (závod,…) a nemůžu se tolik soustředit na řazení tak mi vadí to, že když třeba v kopci shodím na menší převodník tak mě pak hrozně zpomaluje dostávání se zase zpátky na ten větší, kde potřebuji být – možná je to ale jen problém ve mně, nevím a nemám tolik zkušenosti, ale jednoplacka se mi v tomto jevila jako spásné řešení.

        0 0
        • Smazaný účet  
          0 0
        • xtonda  

          V tom případě si rozmysli, které převody oželíš, protože v případě použití systému 1×12 s kazetou 10–50 přijdeš o 1 převod, v případě systému 1×11 s 11–46 nebo 10–42 o dva převody. A taky kolik chceš do toho investovat.

          Taky je možný, že to máš rozštelované nebo opotřebované a že i ten 3×9 pohon by se dal opravit tak aby to na větší placku řadilo tak, aby tě to neomezovalo.

          0 0
    • blue.sun  

      Pokud opravdu nutně potřebuješ jednoplacku, pak jedině 1×11. Předpokládám, že jsi zvyklý tahat převod 40–11 na plnou rychlost, takže budeš potřebovat převodník s 36 zuby. A k tomu kazeta 11–46, stačí SLX. Loni jsem tohle jezdil v kombinaci 2×11 (36–26 vpředu, 11–46 vzadu), ale jsou některé kopce, kde jsem vpředu stejně musel řadit malou.

      A pokud vyloženě netrváš na 1× něco, doporučuju spíš 2×11 v sestavě 36–26 vpředu a 11–42 vzadu. Pro 2×11 je 46 zubů vzadu zbytečných.

      0 0
    • JEKL  

      Jsem totální amatér, tak nevím jestli mohu radit. Ale nedávno jsem přešel na jednoplacku, a jsem nadšený, už žádné přemýšlení před kopcem jak to tam naskládat :-D ano je to větší dřina, ale o to víc to nutí makat na fyzičce :-)

      0 0
    • tromboonen  

      2×10 voe! Ať to vzadu nemá díry a není velký jak ten velkej převodník bejvalej :)

      0 0
    • zdenek  

      Srovnej si, jaké převody používáš a jaký tedy potřebuješ rozsah. Abys pak nelitoval. Nikdy nebudeš mít takový rozsah jako má 3×9…

      0 0
      • Smazaný účet  

        3×9 má jednu zásadní chybu, totiž že je dokonalé. A jelikož vývoj se v době konzumní nesmí zastavit…

        0 0
        • popokatepetl  

          :-)

          0 0
        • Mereck  

          Není. Tedy pokud dokonalost není jen v rozsahu převodů. 3× je zároveň objemnější, těžší a vozí více zbytečných (=zdvojených) kombinací převodů. 3×9 se nikdy nerovná 27 rychlostem, ale spíše tak 20 (některé jsou stejné, krajní nelze řadit)

          0 0
          • oddie  

            Spíš tak 11 než 20 :D Reálně třeba postupně řadím z velké první 4, pak shazuju na prostřední a zároveň s tím dolů o jeden pastorek, z prostřední na malou dejme tomu podobně, zbytek se překrejvá, takže i když pro vykrytí třeba krátkého stoupání nechám velkou a řadím jen vzadu až třeba do španěla, už mi to nic nepřidá.

            0 0
          • Singlespeed  

            Např. 3×9 s převodníky pro 29-er (40/30/22) v kombinaci s 11–34 kazetou má 14 efektivních převodů, zbytek se překrývá. Třeba převodový poměr 2 se objevuje hned 3× (22×11, 30×15, 40×20)

            0 0
            • Honzis  

              ale to je snad i jedno, víc mi na 3talíři vadilo křížení řetězu s velkou a 22z převodník byl krom extra kopců skoro k ničemu, neb rychlost byla v tu chvíli skoro „chodecká“. Ale nejsem biker, před lety MTB prodal a vracet se do těžších terénů nechci. Na silnici je taky 34/17 a 50/25 třeba

              0 0
              • Smazaný účet  

                Také jsem nikdy nepoužíval nejmenší převodník, teď na stará kolena jej naopak blahořečím.

                0 0
        • novas752  

          V ledasčem je, v ledasčem zase neni. Na cyklotoulání krajinou po lepších cestách supr – velký rozsah, může byt i rozumné odstupňování, 3 placky pro kopec rovinu a klesání…, ale na ježdění v terénu to neni nic moc – přehazky s brzdou nejsou, z převodníků padá řetěz, velká pila v případě pádu docela kouše, horší zástavbové možnosti do komplikovaných celoodpružených rámů nebo rámů s velmi krátkou zadní stavbou pro tlustší pláště.

          0 0
          • MlokCZ  

            Hlavně na dost novějších rámů se už vůbec nevejde trojplackový přesmyk. Manželce jsem chtěl ještě jen přeskládat ze staré 26" 3× pohon (nechtěla to předělávat) a už došlo u trojplackového přesmyku ke kontaktu s rámem a nevešel se. Rám je HTčko a má navárku na přesmyk a dvojplackový menší tam jde v pohodě. Tedy vynucená přestavba na 2×.

            Pak jsem koukal na více rámů a není to ojedinělá vyjímka, ale je to už dost časté.

            0 0
          •  

            Na 3×8–9–10 jsem zavodil pres deset let a nikdy mi nespadl retez a pila me nekousla :). Pouze se nekdy v extremnim bordelu a stredne ojetym kasparem a strednim talirem namotaval retez. Pilou jsem videl pouze rozrizle lytko ale i preparovanou lebku. To se muze stat i s jednopilou ovsem s mensim procentem pravdepodobnosti.

            S nastupem 2×11 uz trojtac ztratil smysl i kdyz pro turisty a cestovatele je to porad idealni system.

            0 0
            • MlokCZ  

              Na 3×8–9–10 jsem zavodil pres deset let a nikdy mi nespadl retez a pila me nekousla :)

              Tím jen říkáš, že jsi přes deset let nejezdil žádný pořádný terén nebo v pořádném terénu jezdil extrémně pomalu. Jak moc komu padá nebo nepadá řetěz na 3× s přehazkou bez brzdy je krásný ukazatel toho co a jak agresivně jezdí.

              0 0
              • MlokCZ  

                A doplním, že mě stačí pro nepadaní přehazka s brzdou + přesmyk (na 2×11). Jiným agresivnějším jezdců jezdící těžší terény než já (nebo stejné rychleji) to nestačí a někomu nestačí ani přehazka s brzdou + jednoplacka s NW zuby.

                0 0
              • Singlespeed  

                Běžné padání řetězu u 3×9 byla banalita, v drtivé většině případů šel nahodit zpět za jízdy přesmykem. Fatální spadnutí řetězu takové, jak ho znáíme z jednoplacky (nutno nahodit rukou) se u 3×9 de facto nekonalo.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Pokud to zrovna nevycházelo na zasukování řetězu mezi rám a malou placku (šlo vždy nějak dobastlit aby se nestávalo, ale někdy bylo nutné to řešit).

                  Na jednoplacce s NW zuby + přehazka s brzdou je zase už dost málo těch, co jim to padá.

                  0 0
    • Cemik  

      Začínal jsem na 3*10 komplet XT, teď 2*10 na sramu, jestli jsi amatér jak píšeš tak přejdi na 2*11 a neřeš kraviny. Tak či tak stejně budeš muset koupit nové komponenty.

      0 0
      •  

        Na 2×11 jezdi i profici prosim pekne :)

        0 0
        • Breakpain  

          Teď jen odbočím. Kamarád závodí a má sponzoring, tedy ne hobík. Osobně preferuje Sram brzdy a Shimano nesnáší. Změnil se sponzor a najednou musí jezdit brzdy od Shimana, které mu nesedí a je naštvaný. Ale nemá na výběr…

          Takže řídit se tím, co jezdí v profi není vždy směrodatné ;).

          konec OT

          0 0
          •  

            Jo to je takova obecna pravda a praxe nicmene mezi tzv profiky jsou obrovske rozdily. Nekde musi brat co je a jinde je to i o castecne dohode.

            Kdyz ti nesedne material je to blby ale kdyz musis jezdit dres ktery se ti nelibi, to je horsi ;).

            Jinak jsem predtim reagoval na kolegu vyse, kdyz prohlasil, ze pokud je nekdo amater staci mu 2×11:).

            Ale uz bylo dost OT, pokud OT vubec existuje kdyz pry souvisi vsechno se vsim :)

            0 0
    • Mart7  

      Ahoj, nemá někdo zkušenosti s 9s kazetou 11 – 40 Sunrace? Odstupňování je skoro stejně jak u 10s HG500 11 – 42 jen největší pastorky jsou 28 – 34 – 40 místo 28 – 32 – 37 – 42. Hazka M592 by to měla dát 40z, rozdíl na poloměru je jen 12 mm oproti 34z pastorku. Láká mě to na zimáka vzhledem k nižší ceně, navíc 9s řazení i hazku mám navíc.

      0 0
      • xtonda  

        Mám na dětském kole s jednopřevodníkem viz profil, ale s shadow přehazkou nic moc, lepší jsou na to ty starší s horní kladkou mimo osu otáčení ramínka jako M591.

        0 0
        • Mart7  

          Tu nemám, ještě bych měl přehazku M360 taky s vyosenou kladkou. Nejlehčí převod 40/34 nebo klasických 36/34 je skoro jak o jednu rychlost pomalejší.

          0 0
          • xtonda  

            Tak zkus obě, ono na tyhle hraniční konfigurace mají vliv i rozdíly v rámech. Já tam měl z výroby M4000 a nelíbilo se mi jak to chodí, s tom M591 to chodí líp, i když asi ne tak hezku jako kdyby tam dle specifikace 11–34 nebo max 11–36. Dítě si ale na řazení nestěžuje a ten převod 28/40 využije.

            0 0
            • Mart7  

              Přehazku M592 už jsem vylepšil kladkami na průmyslových ložiscích, takže až bude čas půjdu experimentovat.

              0 0
    • vilemx  

      Je fakt, že závody nejezdím, takže na pupkatou turisťárnu po trailech mi stačí NW 36 / 11–32 9sp. na 26×2,25" plášti. Kvůli občasnému tlačení prcků za ramínko do kopce jsem letos dozadu nasadil šnečí rozsah 11–34 :))

      Jestli někde urazím přehazku, možná potom půjdu do 10 sp., a to kvůli brzdě. S nebrzděnou XT Shadow to prostě někdy v delším rozbitém sjezdu spadne :(

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.