• vtx

    Vyplatí se XT brzdy? Teď když jsou za 950 jedna. Je ten paraleogram k něčemu? Jde mi hlavně o to, aby se nezanášely a vraceli se – nebrzdili jendou stranou o ráfek.

    • Lucka  

      Od ty doby co mam XTcka, tak si musim davat pozor na to jak brzdim:)))…nechapu kde se v nich bere ta sila…

      • enjoy  

        pockej az ti neco napise TinkTink:-)

        • Lucka  

          to jako mne?…co je spatneho na XTckach?

          • Pavlos  

            no pohledej si neco o paralelogramech a uvidis

          • enjoy  

            ja myslim ze nic,ale Tink tu psal neco o tuhosti a tak:-)

            • Lucka  

              Bla bla, mne brzdej uz nakej patek dobre, ve snehu, v suchu i na vode…

              • enjoy  

                vzdyt jsem nerekl ze ne:-)

              • Pavlos  

                Jasne kazdy ma jine pozadavky:)

                • ravo  

                  Nebo váhu…

                • Lucka  

                  Ja nerikam, ze jsou nejlepsi…jen, ze mi vyhovujou(aspon zatim):)

                  • Pavlos  

                    Presne takhle to bylo mysleno

                  • TinkTink  

                    Hele…nechte me slova byt…klidne si ty brzdy kupte…mne je to vite kde!…ja sem to tu psal uz jednou a nemuzu za to, ze nectete forum tak, aby ste si neco i zapamatovali…

                    Udelam vam jenom lehky osvezeni pameti – kdyz jsem psat posudek :o) o XT 04, tak sem tam i napsal, ze je to dobry na holku tak 50 kilo…a nekecam…to ze tobe brzdi dostatecne…no proc ne, dyt to muze byt pravda…ale na kolika metrech zastavis z 50km/h…ja jsem zvyklej, ze i na XC bajku mam kontrolovany smyk PREDNIHO kola, kdyz brzdim dost razantne – todle proste XTcka nedokazou…Mrazky jo…(jo…ten smyk predniho kola samozrejme jenom rovne…do zatacky to fakt ani nezkousim…

                    Takze je to o tom, ze kazdy mame jiny pozadavky a to co staci lehky (jako tonážně) holce (i kdyby jezdila jakkoli), to nemusi stacit chlapovi, kterej ma rad razantni jizdu…a o tom to je…tak me nechte byt a klidne si je kupte

                    Jo…a mimochodem – mam na tom XTcku najetych 300km a musel jsem ho rozebrat co to jenom slo a komplet jednu stranu namazat, protoze se vubec NEVRACELA…no…si­likonovy olej pomohl…a to mela za sebou jenom trosku asfaltu v zime a jeden hardcore :o) maraton :o))…chudinka – no…polovicka ji nechce, tak ji budu mit na zadnim kole a dam vedet kdy se rozsype…

                    • enjoy  

                      mam LXa a ty do smyku prednim kolem taky dostanu,ne na kazdym povrchu,treba drsnej asfalt asi ne.jestli to s tim hodnocenim neprehanis:-) mam 75 kilo a ze by byly LX tuzsi se mi nechce verit.

                      • TinkTink  

                        Drsny asfalt…tedka sem si vzpomnel, jak jsem onehda brzdil na asfaltu z 75km na 20… :o)…docela to byla sranda…akorat i vidle si musela zapracovat – byl tam nahrnuty asfalt…no..to je jedno…

                        Neprehanim – cekam od brzd brzdeni a ne nebrzdeni…ale pokud to nekomu sedi…

                        Hele…pokud jsi XT nevyzkousel, tak si klidne never…to je mi jedno…protoze jsem vozil oboje a JE to rozdil…hlavne XT 03 sou mekky jak blazen…nevim poradne ceho to je dan, ale to je asi jedno..ze jo…no…nereste me…kldine si kupte co se vam libi…

                        • enjoy  

                          jsem si vzdycky myslel ze XT jsou tuzsi nez LX.no to je jedno,ja je nikdy vozit nebudu,tak je to jedno.

                        • skoca  

                          Ja jezdim XTcka dve sezony a NIKDY sem nemel nejmensi problem zastavit, jak jsem potreboval(nekdy spise naopak:-) poprve jsem je rozebral a vycistil tudle zimu po ±10000km a jedou v klidu dal. A 50 kilo zrovna nemam…jdi do nich

                          • TinkTink  

                            No vidis…ja nerikal, ze nezastavim, ja rikam, ze sou mekkkkkkkky…zas­taveni je pak spis problem sily na pace…ja spis premyslim, ze ty svy budu reklamovat, pokud se jeste jednou zacnou takhle zadirat…pac to je na houby…ale to je na jinou diskuzi (uz jsem poslal dotaz na pripadnou reklamaci, tak sem zvedavy…)

                            • scret  

                              Spis jsi mel nejaky vadny brzdy. Je teda ale zase pravda, ze XT 03 brzdej udajne lip nez 04ky, tim, ze 04 jsou prepracovany. Ja mam 03 a jsou naprosto v poho. Nepridiraj, neprijde mi teda, ze jsou mekky atd. Predtim jsem zkousel DEORE (jenom pujceny) a LX (ty jsem jezdil asi 3roky), nekdy bych mozna zkusil AVIDy, ale Mrazky se mi uz od pohledu nelibej, tim bych si kolo nehyzdil, ale to je vec nazoru.

                              • TinkTink  

                                03 ze brzdi lip? Nooo…tak to nevim… :o)…ale je to jenom nazor a nazor je… :o)..

                                Hmm…Mrazky – mne se praveze hodne libi, takze je tam mam…vypadaj na Judy SL 00 lip nez ty XTcka…akorat myslim, ze designove byly ty XT 03 hezci…ale to je jedno…

                                Vadny brzdy – no ja nevim…to pridirani – to je mozny…ale ze by ta tuhost? To spis ne…

                                • scret  

                                  No to ze 03 brzdi lip jsem cetl tusim ve Velu, ale to je jedno. 04ky jsem nejezdil, ikdyz design se mi libi vic 04 nez 03. Ale jak jsi psal, ze neflekujou. Ja predni kolo do rizenyho smyku dostanu taky a nemam Mrazky. A prave ten paralelogram na XTeckach se mi zamlouva, kvuli tomu, ze jde spalek primo na rafek. Ale je pravda, ze cim veci se tam hejbe, tim vetsi sance ze se neco pos… Nastesti me zatim drzej.

                                  • TinkTink  

                                    Uaaa…kolik vazis, co mas za rafek, spaliky…popis :o)…sem zvedavy…

                                  • lubos  

                                    Spalek jde primo na rafek vzdycky. Paralelogram s tim nic nema.

                                    • ravo  

                                      Špalek na ráfek jde, to je, ale když jsou brzdy bez paralelogramu, tak vlivem opotřebení špalku se mění úhel dopadu špalku na ráfek a po nějaké době be se měly prohodit ty vymezovací podložky. Paralelogram je tam proto, aby bez ohledu na to, jak moc jsou špalky ojeté, dosedaly na ráfek pořád pod stejným úhlem.

                                      • lubos  

                                        No podle mne, se ti spalky budou opotrebovavat tak, ze vzdycky se vyrovna na plochu rafku. Abych to upresnil, muze byt spalek opotreben nakrivo, ale vzdy dosadne presne.

                                        • ravo  

                                          No, on samořejmě dosedne přesně, alespoň to tak vypadá. Ale protože se začne nerovnoměrně ojízdět, začně ho víc ubývat nahoře a přesto, že jak píšeš dosedá přesně, ubývá ho nahoře čím dál tím víc a to proto, že vlastně síla, kterou špalek působí na ráfek už není rovnoměrná. Teoreticky to pak brzdí hůř.

                                        • kovar  

                                          jenze splalek je z gumy a guma je pruzna, tudiz po dosednuti je jeste treba pusobit silou, aby to brzdilo, spalek PO KRUZNICI popojede bliz a nize k rafku, tudiz vetsi sila bude pusobit nahore spalku, protoze vrch spalku k rafku cestuje rychleji, tam bude guma vice ztlacena, ze jo, a i opotrebovavana a proto se hloubi onen diskutovany kulaty zlabek. Nepresne a neuplne receno.

                                          • lubos  

                                            No ano, ale o zlabek ted nejde :)

                                            • kovar  

                                              jaktoze? Kulaty zlabek je dusledek toho, ze spalek vlastne nejde rovne k rafku, jak se na prvni ohled zda. A co obvodova rychlost na boku rafku, u plaste bude vyssi nez u spic, nerozeberem jeste tento vliv? :-)

                                              • lubos  

                                                Nee, zlabek uz byl tady rozebiranej a zhodli jsme se na tom, ze tam je :-)) Jinak muzes eliminovat zlabek tim, ze nahodis gumicky na keramiku, coz vlastne nejsou ani gumicky. Jsou tvrde jak kamen, a nepruzi, cimz by ti zadnej zlabek neudelali. Rovnou by ti zbrousili celej rafek :-)))

                      • lubos  

                        Jeste zalezi na plasti. Lepsi grip ⇒ nutna vacsi sila na smyk. Mensi grip ⇒ staci mensi sila.

                        • lubos  

                          to melo byt pro enjoy tesne nad timto prisvepekm.

                        • enjoy  

                          jasny:-)

                        • TinkTink  

                          Jo…pro uplnost – testovano vzdy s IRC Mythos XC 1,9"…

                          • vtx  

                            Jaký Véčka sou teda dobrý? kvalita/cena

                            • TinkTink  

                              Nejdriv chci prohlasit, ze zadny vecka neprodavam a uz ani prodavat nebudu (informace z dneska na 99,9%…)

                              Dobry jsou imho Mrazky a to pres vsechny jejich nedostatky – jako nemaj loziska, blbe se serizujou…ale pak az to vsechno seridis a udelas, tak uz chodi a nemam s nima jediny problem…dokonce jsem po zniceni jednoho jejich komponentu dostal novy gratis – myslim ze zabezpeceni je pohodovy…cena taky (litr a pul i se spalkama…ale ty jsem hned sundal…)

                              No a pokud chces nakou klasiku, tak Avidy nebo Shimano za necely 300,– kus (jakoze cela predni nebo zadni brzda…)…nemaj paralelogram, ale sou docela tuhy a clovek nevyhodi tolik penez…

                              • MartinXC  

                                Ale i ty nejsou bez záludnosti: buď budeš předčasně měnit lehce obržděné špalky (30%), nebo stejně do nich musíš hrábnout a štelovat botku k ráfku nejméně 1× za život špalku. Nebo musíš mít vysoký (těžký) ráfek. Já jsem to trochu odrbal: vepředu mám špalky seřízené jako „nové“, vzadu jako „ojeté“. No a nové obložení dávám dopředu, jak se sjede na dolní kraj ráfku, jde dozadu a tam brzdí zase odshora. Přendávám obržděné na cca 70% ještě na zimáka dozadu na dojetí. (Vepředu to na zimákovi umírá mnohem rychleji). Ale až jednou zbohatnu a nasadím dopředu kotouč, budu to muset vzadu přeštelovávat :-(

                                • TinkTink  

                                  No…tak to nevim – mam Mavic F519 a spalky tam na Mrazkovi jedou od narozeni do smrti porad stejne…a pod rafek nelezou…tak je mam asi moc vysoky nebo nevim :) – jo…spalky o kterych mluvim jsou KOOLSTOP thinline…cerveny…

                                  • MartinXC  

                                    Podle názvu to nepoznám, ale jestli to jsou ty bez botek, co se dřív hodně používaly na duál i sjezd, tak ty jsou dobře tvarovaný, že se obržďováním brzdná plocha drží na jednom místě ráfku. Já myslel v příslěvku výměnné gumy do botek.

                                    • TinkTink  

                                      Noo…muze byt…

                                      Vymenny…no ty mam tedka na predku na Mrazkovi, tak dam vedet jak se sjizdi ty… :)

          • scret  

            to Lucka: Kasli na to, ja mam taky XTecka + Kool stopy a naprosto v poho, zadny problemy s nima nemam, brzdej suprove, proste zadny krivy slovo na ne nemam.

      • lubos  

        Nejsilnejsi Vcka jsem mel v kombinaci Fibrax klasika na kermicky rafek. To jsem se stavel na predni bez problemu, ani jsem nemusel nejak moc tahat za paku. Kdyz jsem nahodil uz SHimano spalky na keramiku,tak to ot neni takova sila, ale zas lepsi davkovatelnost. A hlavne , obycejne spalky na keramike moc dlouho nevydrzi, primo mizi pred ocima :)

        • MARIN  

          Obyc spalky na keramice mizi pred ocima jen v dobe kdy neni ta keramika zahlazena. Ja mam na keramice noname spalky uz rok(pres 15000km) a o nejakem velkem ubytku nemuze byt rec.

          • Daf  

            Jojo to neni problem odrovnat spalky za dve vyjizdky. Vylestit keramickou plochu se mi povedlo az se spec. spaklama po te co jsem odrovnal 3 pary obyc spalku behem 14-ti dnu za sucha :)

          • scret  

            Hele a je to takovej rozdil v brzd. sile oproti nekeramickejm rafkum? Kolik procent bys to tak odhadoval za sucha a za mokra?

            • MARIN  

              Odhad za sucha tak o 20–30% za mokra urcite o 50% lepsi jak normalni rafky

              • scret  

                Hmm, je to porad tezsi a tezsi. Vybrat si na novy kola budto 717obyc. nebo 717keramik. Ale asi pujdu do obycejnejch. Preci jenom 2700,– uz za jeden rafek je docela soda.

                • MARIN  

                  Osobne az znicim keramiky pujdu do nich zase. Mam na nich najeto pres 30000km a za tu dobu jsem obych rafky probrzdil minimalne dva. A ty keramiky zatim jeste porad vypadaji dobre a vypadaji ze vydrzi jeste aspon jednou tolik pokud je nebouchnu. Jo a zrovna dneska jsem keramiky videl na nejakem i-shopu za 2300,– Jeste by me zajimala cena keramickych rafku od DT Swiss – musim se k ni nejak dopatrat jestli se k nam vubec vozi

                  • zirecek  

                    kolik stoji radove spalky na keramiku? A jeste by me zajimala takova vec; myslis si, ze se keramiky zahrivaji pri brzdeni stejne/vice/mene nez klasika?

                    • Daf  

                      Stoji tak kolem 500kc dva pary.

                    • MARIN  

                      Spesl spalky na keramiku nepouzivam a na cenu se muzes mrknout dela je treba Avid a KoolStop a snad i Shimano. Jinak me osobne pripada ze zajete keramicke rafky se zahrivaji podstatne mene nez klasika

                  • scret  

                    A nevis na jakym i-shopu? 2300,– se uz da zkousnout.

                    • MARIN  

                      koloshop Mavic X 618 ceramic 2350,–

                      • scret  

                        Aha, tak o tom vim, ale bohuzel 618 jsou uz tezky:-( 517 byly zase lehky a moc nevydrzeli a tak 717 o 420gramech se zdaj jako ideal.

                        • MARIN  

                          No ja mam zrovna ty lehky 517 a drzi a to uz nejakou tu ranu dostali. V posledni dibe mi porad praskal jeden drat (Hvezdonice-nahrada za praskly DT) takze jsem dost km natocil i bez nej a s rafkem to nijak vyrazne nehlo.

              • Daf  

                Me se moc nezda ze by to brzdilo zas tak vyrazne lepe. Kazdopadne o neco lepe to brzdi ale hlavne je super ze to o dost prodlouzi zivotnost rafku.

                • MARIN  

                  Ten brzdny rozdil nejvic poznam pri prechodu z klasiky na keramiku treba na zimakovi mam obyc rafky s rafk.Magurou a na tech keramikach to brzdi lip.

            • lubos  

              Za sucha asi mozna o neco lepsi, za mokra predni mnohem , mnohem lepsi, zadni ve vode nebrzdi.

          • lubos  

            Zajimave … ale dost potesujici sprava. No, snad ty Shimano spalky zahladi tu vrstvu :)

    • K2  

      Paralelogram nemám rád (váha, vakl, zanášení – horší chod) Jeho výhody jsou diskutabilní. Preferuju jednoduchá V. Jezdil jsem paralelogram i bez.

    • Mamut  

      Mam LX 2001 Paralelogram je k niecomu. Ta brzda je vyrazne silnejsia ako podobne vyzerajuca (fyzikalne s podobnymi pakami) Sram 7.0.

      Tuhost neposudzujem, pretoze mi nevadi aka je, proste neriesim, neviem posudit. Pre mna je postacujuca dost.

      Zanasanie nepoznam. Zadnu som pro forma pred rokom rozobral, na prednu som sa este nedostal a asi sa ani nedostanem. Nie je treba.

      Vracaju sa dobre, symetricky.

      Odkedy mam LX-a, tak uz pre mna kotuce nie su nutnostou, ale iba moznostou, ktora by sa mozno vyplatila a mozno nie.

      Spalky mam uplne obycajne shitozne za 50Kc/ks a pd tou silou, co ich tam tlaci brzdia trocha aj na snehu. Nastavovanie je ovela lahsie a hlavne iba raz za zivot gumiciek. Nemusis po ciastocnom opotrebovani zas.

      Zabrzdim kedy chcem, kontrolovane smyky predneho kolesa na asfalte nepotrebujem.

      • hmm  

        LX 2001 mám taky a předek mi do smyku moc nejde při mejch 96kilech. Jedině na štěrku. Jedinou vadu mají ve vaklu který ale nemá na brzdění vliv. Špalky mám Koolstopy, brzdí skvěle – spokojenost!

    • kovar  

      paralelogram je k tomu, aby spalek sel rovne k rafku a ne po kruznici, jako u normalnich celisti. Tim se setri rafek (nedela se do rafku prohluben) i spalky (opotrebovavaji se rovnomerne, ne nahore moc a dole malo, jako u u celisti bez paral.) Ale je to vykoupeno mensi tuhosti celisti s paralelogramem – vic cepu, vice ramen → vice pruznosti – > pocit mekkosti na pace. XT mam uz dve sezony a zatuhly mi jen jednou (spatne se vracely)- staci ale vydloubat bahno a ocistit a namazat a funguji dal.

      • MartinXC  

        Ráfek zase tak moc nešetří, brzdí na jednom místě ráfku na rozdíl od čelistí bez paralelogramu. Ty šudlí celou šířku ráfku. Kdysi jsem měl LX na Ritchey ráfcích a ta prohlubeň v ráfku (jako koleje v silnici od náklaďáku) byla v jednom místě.

        • kovar  

          zajimave. kdyz jsem mel neparalelo celisti, tak brousily do rafku vyraznou prohluben, priblizne uprostred byl nejvic opotrebovany,. na krajich mene, takze se i drive probrzdil (v te prohlubni). U XT brzd zadnou prohluben nepozoruju, obrzdena plocha rafku je priblizne rovna.

          • TinkTink  

            Nooo…ono je to spis logicky – zkus si to nakreslit…samoz­rejme, praxe muze byt jina :o)

            • zirecek  

              bych spis dal zapravdu MArtinoviXC

              • TinkTink  

                ja to tak myslel (ale blbe napsal…)

                • kovar  

                  vase predpoklady shledavam mylnymi. Kontrolni otazka – V ktere horizontalni casti splaku pusobi nejvetsi sila pri brzdeni na neparalelo celistich? Opravdu si to staci nakreslit a je jasne, ze i timto teoretickym badanim ryhu budou tvorit spalky celistech, ktere nemaji paralelogram. Netreba se o tom prit, proste je to tak.

                  • Daf  

                    Brzdy s paralelogramem vybrousi casem zlabek. Klasicke provedeni obrousi rafek po cele sirce az k spodnimu okraji takze rafek vypada jako neopotrebovany.

                    • kovar  

                      neni pravda

                      • TinkTink  

                        Huaa…se za tebou stavim a nakreslis mi to…ok? Ja tedka rysuju a nak mi to uz nemysli (abych kreslil jeste todle :o) )

                        • kovar  

                          klidne a ukazu ti i rafek obrzdeny XTckem :-) – melka rovna prohluben z profilu ve tvaru misky pod truhlik RAfky s prohlubni, ktere jsem obrzdil celisti bez paralelogr, jsem uz dal sbernym surovinam. Nebot ta ryha (z profilu kulaty zlabek) uprostred byla hnusna :-)

                      • Daf  

                        Jo to souhlas ale ten kulaty zlabek neni tak vyrazny ale ten rafek na prvni pohled vypada zachovalejsi

                      • MartinXC  

                        Narážíš na to, že obroušováním gumy u paralelogramů se posouvá plocha pro brždění o dolů po stěně ráfku. Jenže zdaleka neobsáhne celou šířku ráfku, většina brždění se odehraje na 25% plochy ráfku uprostřed a tam se ti probrzdí nejdřív (moje zkušenost s LX – obvodová díra obdélníkového profilu). Možná XT je chytřejší… U neparalelogramu (u mě Avid MAG) nastavím gumky na horní okraj ráfku, po jejich obrždění jsem na dolním okraji. Většina brždění probíhá tedy na 50% šířky ráfku, vytvoří se v něm obvodová díra tvaru misky. Ještě teda záleží na tvrdosti gum – čím měkší (tzn. čím vic gumek spotřebuješ za život ráfku), tím výraznější rozdíl v tvaru poškození od obou systémů. Se Shimany na mokrém sněhu budu obě varianty obvodové díry skoro stejné, ráfek umře dřív,než se znatelněji zbrousí gumka.

                    • lubos  

                      Klasicke Vcka mam ja i kamos, a oba mame vybrouseny na rafcich prohluben ve stredu. Ted mam ovsem keramiku, takze mi je to jedno :)

    • zirecek  

      to TinkTink: Kdyz TinkTink rekne, ze jsou mekke, nemam duvod mu neverit. Ale kdyz jezdis Mrazky, ktere jsou vseobecne povazovane za nejtuzsi brzdy, tak vetsina brzd oproti nim budou proste mekke, takze jde spise o tu miru, ci je srovnat s „klasictejsimi“ brzdami. TT mluvil o 04, nekdo zase o 03, coz jsou uplne jine brzdy…

      • TinkTink  

        Ok…porovnam to…

        Kdyz XT 04 porovnam s Avid MAG, tak XT prohrava na plny care…magy jsem vozil dyl a no problem (trosku nudny brzdy…)…

        XT 04 vs. Sram 5.0 – tak tydle brzdy jsou si tuhosti hodne podobny…ale prece jenom je ten sram o kousicek tuzsi…ale ne o moc…

        XT 04 vs. XT 03 – XT 04 je lepsi

        XT 04 vs. LX 03 – LX je tuzsi…problem s nima nebyl ani pri selovi 03… :)…(ja vul si dal vecka zrovna na tendle maraton…)

        porovnal bych to i s Tektro MT 1.0, ale to jsem dal predcasne svy polovicce dozadu s KoolStopama a funguje to bez problemu…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse