• BH

    Co by mohlo zpusobovat kmitani predniho kola (u MTB ) pri jizde a rychlosti od cca 30 km/hod., pokud se vylouci vadna pneumatika a tuhost a vystredenost vypletu? Co gyroskopicky moment,muze byt pricinou a za jake podminky?

    • Pekáček  

      Myslíš takové to cloumání zleva doprava hlavně při jízdě bez držení řidítek? Mě to dělalo hlavový složení a nebo těžký nosič :o) Nic jinýho mě nenapadá.

      • BH  

        jo presne to,rizeni je OK a zatez vzadu zadna.

        • Pekáček  

          A co křivý rám? Udělej provázkový test a podívej se jestli neděláš dvě stopy po projetí louží.

          • BH  

            Ta krivost ramu me napadla jako provni,meril jsem to i pravitkem, je tam sice nejaky rozdil (cca 2,5 mm na zadni stavbe) a cca 1 mm pri provazkove metode, ale to je dle meho nepodstatne, zazil jsem horsi „krivost“ ramu a takove kmitani jsem tam nikdy nezaznamenal.Konusy jsou take OK i ten plast nijak nehaze.

            • Vrci  

              Nelepils duši nějakým tmelem a nenechal pak kolo dýl stát – usazenej tmel v jednom místě?

              • BH  

                urcite ne, ta dynamicka nevyvazenost je fakt minimalni (roztoceni kola v centrovaci vidlici).

                • Vašur  

                  Myslím, že už jsi zdůvodnil, že to vlastně kmitat nemůže.

                  • BH  

                    no prave, ale kmita a kmita.dle meho muze byt pricina v nejakem nestandartnim uhlu vilice a nebo ram neni konstruovany na vyssi zdvih vidlice.?..jenze to uz je hodne teoreticka otazka

                    • Pá-dlista1  

                      Rekneme, ze mezi 65° a 73° asi bude, ne? A tam to funguje u ostatnich kol normalne. Bych treba videl, ze kolo je dynamicky nevyvazene a mala tuhost celku dovoli tohle kmitani. Mi to treba delalo kdyz jsem zlomil predni osu, ale to bylo pomerne snadno odhalitelne :))

                      • BH  

                        jsem rad, ze reagujes, stale premyslim,ze pokud vyloucim dynamickou nevyvazenost kola, zda pricinou toho kmitani muze byt napr. ta relativne mala nerovnost ramu, cili zda nedochazi k tomu, ze osa kola(predni anebo zadni) je vuci vozovce-rovine pod urcitym uhlem a ten je pricinou toho ze na kolech(vypletech) vznika tzv. gyroskopicky moment,ovsem na druhe strane se tento moment napr u autaku vyuziva v souvisloti s odklonem a zaklonem svisleho cepu k tomu aby dochazelo k automatickemu navraceni kola do primeho smeru, tedy spise ke stabilizaci. Takze nevim,jak by tyto momenty pusobily na jednostope vozidlo-kolo.Myslis si, ze napr. dvoustopost jizdniho kola (z duvodu relativne maleho vychyleni zadni stavby u predmetneho kola) muze mit souvislost s kmitanim predniho kola?tedy ze osy kol nejsou uplen kolme a nebo vodrovne na podelnou rovinu kola a pak tam pusobi ty gyriskopicke momenty?.Je nekde teoreticjky popsan vztah mezi uhlem hlavove trubky a ovladatelnosti kola?Na te tuhosti cele soustavy take neco muze byt, to kolo je full a ten ma vzdy nizzsi bocni tuhost, nez pevne kolo.Mozna v tomto pripade dochazi ke scitani vsech moznych vlivu(napr. sedlo je hodne posunute dozadu) a dusledkem je blbe ovladani kola jako celku.Ja ted full nejezdim , tak nevim jak se bezne chova kratke freeride kolo se zdvihem vidle 100 mm,treba jsou vsechny hur ovladatelne ve velkych rychlostech.Jake s tim mas zkusenosti (vyjma te praskle osy)?

                        • Pá-dlista1  

                          Kratsi kolo obecne je zivejsi, ale polozenejsi hlavova trubka by to mela zase stabilizovat. 100mm neni zadny zdvih :) Co mala tuhost vypletu, resp. nerovnomerne vypleteni, ktere se projevi az pri vetsich odstredivych silach? 30km/h je pomerne mala rychlost na to, aby to delalo neco vyraznejsiho (si myslim). Stejne tak na to, aby to ovlivnila mala štafloidnost. Ta by dle me mela spis tendenci nekam kolo tahnout, ale ne rozkmitat. To kolo muze snaze reagovat na podnety jezdce nez XC bike a pak zalezi na geometrii jako hodne bude neklidne vy vyssich rychlostech, ale to by nemelo zpusobovat kmitani kola. Ja bych zkusil to kolo vycentrovat, pokusit se vyvazit, zkontrolovat loziska…

                          • BH  

                            diky za snahu. Zacnu vylucovaci metodou, zkusim jiny vyplet,ev. plast a nakonec vidlici. pokud to nepomuze, tak to bude casi chyba v ramu a v jeho „staflovitosti“ (mimochodem krasny terminus technicus)

                            • Vilém  

                              Ja bych zacal zkouset od toho plaste,zkus tam nahodit cokoli jinyho jen na zkousku.

                              • Veprovak  

                                mam stejny problem, plast jsem menil, dusi jsem menil, ale bez vysledku…

                        • onuce  

                          Rozkmitání předního kola je podle mne skutečná záhada. Prvně mě to překvapilo, když jsem na jaře koupil novou Meridu XC. Jelikož však u ní byl křivý rám, což se primárně projevilo náklonem kola při jízdě bez držení, uvěřil jsem názorům, že je to tím. Po výměně rámu však problém přetrval. To mě přivedlo k podezření na házení plášťů. Nakonec nevyřešeno, kmitá stále. Teď mám zcela novou Meridu XC (úplně jiná vidlice, kevlarové neházející pláště) a zas to kmitá!

                          Servisu se po zkušenostech raději nesvěřím. Jen bych si tak možná přidal k moudru „každá kotoučová brzda cinká“ ještě „každá Merida kmitá“.

                          • Vilém  

                            V tvem pripade si nejsem jisty zda je ta chyba v kole. Po tech obrovskych a neresitelnych problemech co jsi tu popisoval…

                            • onuce  

                              Jo jo, přesně tak. To mě samozřejmě také napadlo a tím jsem se i utěšoval. No ale když teď čtu, že naprosto stejný problém mají i normální lidé…

        • Palo TT  

          Mne to robilo vybite hlavove zlozenie.(vola v nom nebola, ale gulicky uz asi mali vytlacene jamky). Po vymene no problem.

    • MARIN  

      Nevyvazenost predniho kola :)

    • Vrci  

      mě to dělaly povolený konusy.

    • Kreten  

      mne to robila vzdy osmicka alebo raz ked som mal prelozeny plast,ale to ty asi namas

    • RomanH  

      Hledej, uz to tu bylo nejmene 2×. U me to bylo pravdepodobne zpusobeno plastem – Hutchinson Python GOld. Na prvni pohled rafek vycentrovany, plast nehazel, hlavove slozeni i vidlice bez vaklu. Pri jizde nad cca 38 km/h bez drzeni zacala vibrovat riditka. Na jinych plastich mi to nedela.

      • vlk  

        jestli to nebude tím vzorkem.

      • Koala MC  

        Kdyby to dělalo jen v terénu na nerovnostech..mohla by to být i špatná funkce tlumení vidle..

        • RomanH  

          V terenu bez drze nejezdim (a na silnici vetsinou jen tehdy, kdyz si chci protahnout zada). Tlumeni vidlice mam vyborne (tuk tuk). Jeste jsem podezrival vitr – trosku se do Tebe z boku opre, kolo chyne kmit a uz to bez ruk nesrovnas.

      • kankrlicek  

        No a jsme u toho. Při jízdě bez držení (enormní zatížení zadního kola a zároveň velmi odlehčené přední kolo) a při větší rychlosti – mě to začlo dělat až tak kolem 70 km/h :) Ale to jsem na tom ležel, zadek za sedlem.

      • BH  

        s tim plastem to je dobry napad, je tam totiz uplne stejny plast.., zkusim vymenu.

    • Daf  

      Mas v poradku loziska v predni nabe?

    • fousek  

      No ja bych rek ze je to jednoduchy, strmej uhel hlavovy trubky a odlehcene predni kolo, staci malej hrbol na silnici a uz to kmita jaxvine, me to dela taky a je to upne normalni, da se na to zvyknout. Proc myslite ze supersporty (motorky) maj vsechny tlumice rizeni? No protoze maj strmej uhel vidlice, aby se daly rychle preklapet ze zatacky do zatacky, ale pri akcelerci ze zatacky se odlehcuje predni kolo a staci sebemensi hrbolek a je tu rozkmit a tomu se zamezuje tim tlumicem

      • Pá-dlista1  

        Ne ze bych nesouhlasil, ale nevypada to na tenhle pripad nebo ram neni konstruovany na vyssi zdvih vidlice.?..

        • fousek  

          no vidle s vetsim zdvyhem by tomu jiste pomohla a nakej vakl treba ve vidlici tomu muze taky pomoct, ale me to delalo taky a zvyk sem si a uz to nedela, no proste kdyz jedu z kopce tak nepoustim riditka:-) resenim by byl ten tlumic rizeni:-)

          • fousek  

            zdvihem – sorry

          • BH  

            no to me prave zajima a to jsem se chtel tady dozvedet, myslis si tedy,ze u techto typu kol (freeride, full) je to bezny jev, tedy ze kolo je vyssich rychlostech nestabilni, zive az tak, ze dochazi k rozkmitani riditek? Ono to jde stejne poznat jedine tak, ze pustim riditka ve vyssi rychlosti, jinak se to da rukama v pohode udrzet (na silnici) v terenu je to stejne jedno, tam to kmita i tak a riditka tam ja osobne nepoustim. O tlumici rizeni u motorek jsem neslysel, jaky je jeho princip?

            • Pá-dlista1  

              Jako tlumic kdekoliv jinde. Akorat tenhle ti tlumi pohyb otaceni riditek.

              Treba se ti to opravdu jen zda pri prechodu z tech neobratnych oru na poradny kola :) Taky je fakt, ze tam mas vahu hodne nad zadnim kolem. Ja trebas na vidlici nemam v sede zadny sag :)

              • BH  

                ten tlumic je nejaka torzni tyc, jak u autaku? neumim si to dost dobre predstavit

                • Pá-dlista1  

                  Torzni tyc nic netlumi (ta pruzi). Tohle je normalni tlumic. Jako bys vzal vzperu od patych dveri a prichytil ji na strane riditek a k ramu.

                  Ale u kol se to moc nechytlo jestli myslis na tohle :)

                  • BH  

                    to uplne nemas pravdu, pricny stabilizator je vlastne torzni tyc.

                    • Pá-dlista1  

                      To mozna je, ale porad to neni zadny tlumic :) Pruzinovy tlumic na kolech znas? Tak ta pruzina co je kolem tela tlumice pruzi a ten tlumic co je uvnitr tlumi jeji pohyb. Se projed na kole z kauflandu a poznas jaky je rozdil mezi tlumicem a pruzicem :))

                  • JirkaD  

                    To bys ale bez držení jezdil pořád do kola :-)

                    • Pá-dlista1  

                      No tak s tou vzperou by to byl samozrejme plochodrazni special :) Chtel jsem to jen tvarove a funkcne priblizit. Omlouvam se. Uz to nikdy neudelam :)

    • Kóča Popovič  

      Mně to dělal trochu povolený rychloupínák.

      • K2  

        Podle mě jsou možné dvě příčiny popisované výše:

        • nevyvážení předního kola (plášť duše, nečistoty ve vzorku)
        • malá vůle v sestavě (hlava, náboj…)která chytne při určitérychlosti rezonanční frekvenci

        Nebo kombinace obojího. Osobně si myslím, že lehká nesouměrnost rámu (pokud by vše ostatní bylo pevné a vyvážené to dělat neměla)

        Na starém kole jsem to měl taky, nové no problém…

    • jonti  

      Kombinace pricin:

      1. Mirna nevyvazenost kola – vzdy tam bude.
      2. rezonancni frekvence ramu se zhoduje s frekvenci toceni kola. Vseobecne se

      to vic stava u mekcich a karbonovych ramu.

    • Duppy123456789  

      Nemáš vakl v nohách vidle?

    • Duppy123456789  

      Nemáš vakl v nohách vidle?

      • onuce  

        Jestli mohu za svoje kolo… Právě že žádný vakl, žádná vůle, kola ani pláště nehází. Absolutní záhada.

        • kubad  

          žádná záhada to není, je to souběh spousty faktorů, křivý rám, křivá vidle, nevycentrované kolo, vůle ve vidlici, v náboji, montáž, nezafrézování rámu vidle atd.

          co přesně je to u tebe je potřeba posoudit v servisu kde tomu opravdu rozumí.

          • onuce  

            Ale to ne. Statické vady, jako křivý rám apod. se projeví pouze vychýlením celého kola při jízdě. Není to důvod k oněm tajemným oscilacím. A vůle nejsou! Nikde.

            • kubad  

              ok kašlu na to ti radit nemá to smysl, poraď si sám!!!

              • onuce  

                Není to jen můj problém, vždyť se to tu řeší již jakou dobu. A ne jen v tomto vlákně. Vše cos popisoval, již bylo dávno i jinými jako příčina zavrhnuto.

                • kubad  

                  už sem to řešil víckrat vím o čem mluvím, pokud myslíš že si chytřejší, je to tvůj boj, jediná rozumná rada je buď reklamovat, nebo opravdu kvalitní servis který postupně vše zkontroluje a najde příčiny.

                  pokud tomu nechceš věřit dělej si co chceš

                  • onuce  

                    Tak promiň, nechtěl jsem být nevděčný. Neznám ale takový servis, který by se tímto vážně zabýval. Nezlob se, ale to je absolutní utopie. Jak jim to předvedu? To kvůli mně vylezou ven a budou jezdit bez držení? A pak hledat nějaké malé nerovnosti na různých komponentech? Vždyť jen vůbec dokázat v servisu, že očividně křivý rám je křivý, byl nadlidský výkon.

                    • kubad  

                      tohle je o kvalitním servisu, dokázat křivý rám je celkem jednoduché, stačí mít ho čím přeměřit :-)

                      a pokus se ti za jízdy bez držení roztřepou řídítka, tak to snad není problém mechanikovy předvést.

                    • Vilém  

                      Asi spatnej servis. Nic jinyho me nenapada. Kdyz jsem v tomto oboru delal, tak nebyl problem se zakaznikem klidne i vyjet na vyjizdku, kdyz mel takovouto tezko specifikovatelnou zavadu. Totez zmereni ramu, ramove pravitko byla vcelku zakladni vybava. Takze pokud by to vzal do rujou nejakej solidni servis, tak by vylucovaci metodou mohl k nejakemu vysledku dojit. Tim myslim, zafrezovani hlavy, korunky, kontrola kol atd.

                      Pokud nikomu neveris, tak ti zase nezbude, nez to kolo prodat a koupit jine:)

                      • onuce  

                        No takhle, tohle není primárně můj problém, jen jsem se přiživil na rozjetém vlákně. S touto závadou jsem vnitřně smířen, neb od jara vlastně třetí Merida mi to dělá. Pochybuji, že by všechny byly špatné. A dělalo to s křivým rámem i bez něj, s různými plášti a vidlicemi. Tak se prosím nedivte, že jsem zapochyboval. Opravdu to nebylo myšleno zle.

                        • onuce  

                          No a hlavně, ještě jsem se nikde nedočetl, že by tento problém někdo nějak vyřešil. Maximálně to snad někomu jaksi časem zmizelo samo. A že jsem toho propídil… Pokud tedy máte zkušenost přímo ze servisu, podařilo se v praxi to někomu skutečně úplně opravit? Dík.

                          • vrrr  

                            Ale to vis, ze se to lidem podarilo vyresit. Ja jsem na tom byl podobne. Mel jsem mirne krive usazene predni kolo v patkach vidlice (kvuli barve ci co to tam bylo, ne ze bych to pokazde blbe usadil). Ted kdyz si dam zalezet na usazeni plaste do rafku a usazeni kola, tak si muzu dat klidne ruce z riditek a nohy za krk a kolo pojede rovne i beze me… Takze zadne, ze staticka vychylka se neprojevi kmitanim-to jsou jen teoreticke bludy. Projevi… nekdy.

                            • onuce  

                              „…Ted kdyz si dam zalezet na usazeni plaste do rafku…“

                              To ale neni statické vychýlení. A jen trochu křivé usazení předního kola, bez dalších vůlí, nemůže být příčinou kmitů. Jen se kolo při jízdě trochu někam nakloní. To nejsou bludy. Za to se nechám klidně i upálit.

                              • pepek  

                                Když je kolo nakloněný, tak vlivem stopy řízení se snaží zatočit-na druhý straně to překmitne a je to. (Chystám sirky a benzín)

                                • onuce  

                                  To jsem přehnal. Čtyři dny jsem nespal, tak jsem trochu dost mimo. ale stejně si na tom trvám, bez toho pálení samozřejmě. měl jsem kdys kolo, které nekmitalo. Po velké nehodě se rám pokřivil tak, že úklon kola při jízdě bez držení byl hrozivý. A myslíte, že kmitalo? Vůbec ne. Předloni jsem koupil Univegu. Rám křivý šíleně. Kmity? Nic!

                                  • pepek  

                                    Asi se ta deformace netrefila do nějaké vlastní frekvence soustavy. (mám aji zapalovač a nějaký PET flašky). Jednou jsem za původce kmitání podezříval citlivou, ale neutlumenou vidlu (ale to bylo na hrbaté cestě, ne na hladkým asfaltu)

                                    • vrrr  

                                      Pepku to asi nema cenu. On to tady ma Once naservirovany od nekolika lidi, kteri to resili a uspesne vyresili a on bude porad trvat na tom svym teoremu. No hlavne ze uz neresi, co s navarkama…:]

                                      • onuce  

                                        Proč ta jedovatost? Vždyť jsem tu jen popisoval svoje letité zkušenosti – fakta. Omlouvám se za všechna svoje kola, která nerespektují Tvoje názory. Není to moje vina, to ona! Nemyslím to nijak ironicky, je to prostě zas jen fakt. Jsem vlastně pouze prostředník, který jejich chování popsal v tomto foru, když ona nemohou. Opravdu se proto prosím na mne nezlob. Díky.

            • Vilém  

              Muzes si zkusit o kolik by bylo treba kolo dovazit, aby bylo vyvazene. Staci vzit magnet, prichytit jej na drat u ventilku a pak na magnet pridavat treba zelezne podlozky. Pridavas tak dlouho, az je kolo schopne stat v kteremkoli miste sve otacky. Pak jen staci prevazit ty podlozky a magnet stejnou vahou dovazit rafek. Nekdy je to peknejch par gramu a muze se to projevit.

              Kdyz nejsou vule, tak to naopak treba muze delat pretazena hlava.

            • K2  

              Vykašli se na to a jezdi s rukama na řídítkách…

              Měl jsem to na starém kole a věděl jsem, že při jízdě bez držení nesmím překročit 30 km/h, dneska na něm jezdí segra.

              Nikdo se na něm nezabil a nerozpadlo se…

      • onuce  

        Jediné světélko v temnotě této neskutečné záhady: Čím rychleji se kola točí, tím více se samozřejmě gyroskopicky stabilizují. Není tak tedy absolutně možné, aby se takhle přední kolo při rychlé jízdě rozkmitalo. A ono také ne! To se jen tak jeví. Všiml jsem si, že nekmitá kolo, ale naopak jakoby rám komíhá s hlavou řidítek ze stany na stranu. Prostě kmitá hlava řízení, čímž samozřejmě i řidítka. Asi jsem to popsal dost zmatečně, ale jen jsem chtěl tím říci, že přední kolo samo o sobě příčinou není. Kde se však vezme ono rozvlnění kola v podélné ose skutečně nechápu. Co může být příčinou těchto oscilací?

        • onuce  

          to potvrzuje také zkušenost některých jiných cyklistů, viz někde výše, že pomůže sevření rámu koleny. Sám vyzkoušeno ovšem nemám, ale má to logiku. Jen stále ta příčina kmitů…

        • McBlacky  

          jak tak čtu tvoje problémy tak mi vychází jediné. Neumíš jezdit pořádně bez držení. Naklánění ke straně a komíhání ze strany na stranu jsou typické chyby

          • onuce  

            Ahoj. Ale ne, tohle jsou kmity o frekvenci zhruba 2Hz a při rychlosti nad 22 km/h. Vím co myslíš, ale i při mojí nadstandardní nešikovnosti se jízda z vyšší rychlostí stabilizuje. A pak najednou vzniknou ty oscilace… Velice mě to zajímá jako záhada. Nikdo nikde nikdy zatím neobjasnil fyzikální příčinu těchto kmitů. Ach jo.

            • McBlacky  

              jak už bylo napsáno

              • dělá to moc nebo málo dotažený hlavový složení
              • vzorek na gumách
              • nevyváženost kol. Což mě připomíná jak jsem před lety čuměl naBuldu, když měl SLka dovážený závažím. Při sebevětší rychlosti nic.zkoušeli jsme svoje kola a vždy při větší rychlosti se kolo rozvibrovalo.U ne­zatíženého to je hodně patrný. Ale stačí i křivý plášť – toje dneska skoro každej :)
              • onuce  

                Dík. No překvapují mě ty závaží. A o dost výše uvedené úvahy o tlumiči řízení. Když jsem s tím nedávno vyrukoval já, byly ohlasy takové, že jsem měl strach až z banu. A najednou je to všechno normální? Jinak tedy poznatky využiju a kolo vyvážím. Zvláštní ovšem je, že mi to dělaly od jara všechny nové bicykly.

                • Vilém  

                  Jednak je ten thread 5 let starej a jednak ty uvahy o tlumici rozvadel Padlista, coz byl velky sprimar. Kazdopadne to vsak nemyslel, narozdil od tebe, vazne. To dovazeni zkus, jak uz jsem tu psal, neni to problem udelat, kdysi jsem to mel udelany, kdyz mi pri vetsich ryhlostech skakalo predni kolo.

                • McBlacky  

                  to je jen taková vzpomínka. Já zatím žádný kolo nevyvažoval a vždycky to bylo hlavkem, než jsem se nasral a vyměnil ho. ono to sice kmitá, ale je to patrné významně jen bez zatížení – alespoň u mě.

                  pokud máš ten problém na více kolech, tak bych hledal chybu v tvých pohybech. Třeba si to neuvědomuješ a nějak to vždy rozkmitáš.

                  a pak je tady ještě hodně trapný důvod – pokaždé to zkoušíš na stejným místě a jsou tam vady v asfaltu, které to rozkmitají, ale to většinou začíná na pomalých kmitech a za pár sekund, když to necháš, jsi na zemi. Třeba v Praze o jednom takovým místě vím a je to fakt hnus

            • Vilém  

              Frekvence 2Hz? To mas nejak zmereny? Prijde mi to strasne malo, spis jako frekvence slapani.

              • onuce  

                No to již je hodně rychlé šlapání. Ale jo, bude to možná 2,5 – 3Hz. On ten krk nekmitá zas tak moc rychle, ale zato důkladně. Když se řidítka chytnou na poslední chvíli před… Vlastně nevím před čím. Kam až by to asi došlo?… No prostě to důkladně praští do ruky.

                • Vilém  

                  Frekvence bude cca 3,05 Hz, tolik vychazi jedna otacka kola pri rychlosti 22km/h. Takez zkus dovazit to kolo, nebo jinej plast a uvidis.

        • onuce  

          Ještě jsem se jukl, zda motocyklisté nemají kmitání řidítek více „zmáklé“. Cituji z www.moto-svet.cz. Popisovaný druhý typ kmitání je přesně můj případ, jak jsem jej neuměle popiasoval výše.

          "…náchylné ke dvěma typům kmitání řízení.

          Tím prvním je charakteristické kmitání předních vidlic kolem osy řízení, jinými slovy řidítka kmitají ze strany na stranu, ale zbytek motocyklu, tedy to na čem sedíte, zůstává téměř neovlivněn. Vlastně je to podobné jako u nákupních vozíků v supermarketu – když jim občas při jízdě kmitá kolečko.

          Ten druhý typ kmitání je trochu opak toho prvního – kmitá rám motocyklu, tedy to na čem sedíte, okolo osy řízení. Když dojde k tomuto typu kmitání, pak vlastně kmitá celý motocykl, neboť dochází tak trochu k obojímu kmitání a z pohledu jezdce je to opravdu velmi nebezpečné.

          A co všechno ovlivňuje sklon motocyklu ke kmitání?

          Je toho řada, ale při určitých zjednodušujících předpokladech lze odvodit matematický model popisující tyto dva typy kmitání – tím se tu ovšem zabývat nebudeme. Nicméně hlavními parametry, které toto kmitání ovlivňují jsou zejména:

          • Přední geometrie motocyklu, hlavně stopa a úhel hlavy řízení
          • Moment setrvačnosti řízení vzhledem k ose řízení
          • Boční tuhost pneumatiky

          …"

    • miki  

      Měl jsem na kole stejnej problém jen kolo kmitalo při nižších rychlostech .Posouval jsem plášť postupně v jednom směru na plášti a najednou v jednom místě přestal kmitat.Vždy jsem měl stejnej tlak v pneu.Takže u mě to bylo nevyvážeností kola.při vyšších rychlostech nad 28 km knitání ale s podivem vždy přestalo ve všech polohách.

    • podvlada  

      Souhlasil bych s tímto

      Když se mi kolo rozkmitalo poprvé, docela mě to vyděsilo. Ale i když jsem se snažil experiment zopakovat, již se mi to nepodařilo v takový míře jako poprvý :)

      Pro statistiky uvedu faktory, který se podílely na vzniku kmitů:

      • ~35km/h
      • Kenda Karma 2.0 drát + Fullcrum RM5
      • RS Reba race 100mm + Sintesi707

      v podstatě kolo sintesi707 z mejchbajků, ve svý první podobě

      Nevim co přesně způsobilo konec éry kmitů, ale zřejmě něco z (pravděpodobně hlavně první bod):

      • nový pláště RK2.2
      • zvýšení zdvihu na 120mm

      Snad nebudu obviněn z „tapetování“, za tenhle příspěvek :)

      PS: Po tom co jsem rám vyměnil za jinej, full RM Volcano, což je určitě žvejkačka v porovnání s jinejma, se kmitání taky nevyskytuje. Tak zřejmě handmade RK je udělanej líp než drátová Karma, tam bych viděl problém :)

      • pustipav  

        Tomu říkáš experiment, když nemáš poznačené hodnoty tlaku, rosného bodu, vlhkosti a výšky tropopauzy ten den??!

    • hs74  

      To kmitání může způsobit to,že kolo vlastně není kolo,ale čtverec.Tady je důkaz pro názornost: obvod kruhu=2r.

      Pí je konstanta,kterou můžeme při větsích hodnotách zanedbat, takže dostaneme O= 2*r = r2 = Obvod čtverce.

    • Veprovak  

      mam uplne stejny problem s tim, ze to drive nedelalo a zacalo to z niceho nic az pred nedavnem a to zcela bezduvodne. Projev naprosto stejny – bez drzeni riditek od rychlosti cca 30 km/h, malem jsem se docela slusne rozslehal.

      • assassin  

        duvod byva pneu-boule, sjeti, krive upecena(kdyz to zacne s novou pneu)

        vyvazeni- u kol se nevyvazuje, ale i to muze byt pricina.

        stav lozisek v krku

        stav / nastaveni tlumice.

        ale treba i zmena geometrie-jina vidlice apod.

        • jizby  

          ještě bych do možností přidal ráfek.

          Ten může být někdy tak šikovně zkroucenej, že při centrování vypadá rovně, nasazenej plášť přesto hází i když je dobrej.

    • krabica  

      Měl jsem to samé na motorce, dělalo mi to v 60 a 120 km/h, když jsem pustil řídítka. Vyřešila to výměna přední pneu a vyvážení předního kola. Na kole jsem to ještě nezažil.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.