rozdílně utažený výplet kola pravá/levá strana

58 nepřečtených
  • jaradal

    Na poslední vyjížďce jsem zaznamenal podivné zvuky ze zadního kola. Zjistil jsem, že příčinou je nejspíš výplet. Dráty na pravé straně zadního kola (u kazety) jsou totiž výrazně dotaženější než dráty na straně levé. Na předním kole tento problém není, což je nejspíš dáno rozdílným namáháním výpletu na zadním kole vzhledem k přenosu sil ze šlapání???

    Dotaz: jak správně vyřešit tuto záležitost? Připadá mi logické dotáhnout postupně všechny dráty na volnější straně, ale mám obavu, aby se tím dále nezvětšilo napětí na té utaženější straně a následně nezačaly praskat dráty na té straně u kazety. Nebo mám spíš jednu tranu dotáhnout a druhou mírně povolit???

    Sorry za dotaz, který někomu může připadat mimo mísu, ale centrování a s tím spojené věci je jedna z mála věcí, které příliš neovládám :-).

    Díky za pomoc J.

    0 0
    • Vilém  

      Musi to tak byt,u kazety musi byt vic napnuty,resilo se to tu minulej tyden.Spis Ti budou lupat kalisky ap.

      0 0
    • Daf  

      Rozdilne napnuti tam je protoze je kvuli kazete vyplet nesymetrickej.

      0 0
      • jaradal  

        ANo. Máš pravdu, tao jsem si neuvědomil… Čili to vypadá, že se uvolnil jeden z drátů, nebo to dostalo nějakou menší ránu a proto se začaly projevovat zvuky. Rozcentrování jsem kontroloval, ale nezálo se mi to být rozcentrované. Ještě na to mrknu dnes večer. J.

        0 0
        • Daf  

          Otazka je co si ma clovek predstavit pod slovem podivne zvuky. Loupat muze drat i rychloupinak. Jestli to chroupe muze byt volny vyplet, nebo kalisky ve vypletu. Docela neprijemne zvuky vydava vyrezlej orech v zadni nabek. No ja bych pro zacatek treba zkusil promackat vyplet jestli v nem nebude praskat.

          0 0
        • multib  

          Při slabém prvotním vycentrování se špice nenápadně povolují. Proto je třeba promačkáním, 2 sousedních špic na jedné straně zjistit, zda jsou dost napnuté, jestli není měký výplet. Zkoušej hlavně pravou – levá je vždy o trochu měkčí.

          0 0
          • martt  

            Presne to by bolo moje prve podozrenie, je to nenapadne a postupne sa uvolnuje. Ked je to koleso makke sa aj lahko poskodi. Bohuzial velmi vela „profesionalne vypletenych“ kolies je spravena slendriansky.

            Ja na novom kolese odstranujem napatie podla Sheldona Browna (hladaj „Stress relieving“).

            Ked docentrovavam stare koleso, tak zase po konecnom utiahnuti spajle potocim kazdu spajlu o malicky kusok naspat aby z nej zmizlo torzne napatie (hlavne ak uz su niple a raf stare a zoxidovane). Ak tam ostane to torzne napatie, spajle celkom nechutne praskocu (neprasknu, vydavaju praskotave zvuky) aj niekolko sto km.

            0 0
            • multib  

              Na odstranění praskavých zvuků je dobré špice promačkat.

              0 0
    • martt  

      ak to zacalo z nicoho nic (teda nie po centrovani ani po nejakej velkej rane do rafu), tak su tieto moznosti:

      • uvolnil sa vyplet
      • kalisky vydavaju zvuky (riesilo sa to tu, nejake Remerxy to robia)
      • pozri ci nie je nieco poskodene na prirubach naboja

      Ako by som to odstranoval ja, postupne rob toto a sleduj kedy zvuky zmiznu:

      • vycistit spajle aj kolesa
      • trochu namazat prekrizenia spajli
      • trochu namazat kalisky (spoj kalisku s rafom)
      • trochu namazat dierky na spajle v rafe

      Maz to niecim riedkym, staci aj vodou alebo petrolejom, je to iba test, kde to vlastne vrzga.

      Ak si nikdy necentroval a tie kolesa maju este nejaku hodnotu, tak sa to na nich radsej neuc.

      0 0
      • multib  

        Kalíšky bych do toho nepletl, jaradal nepsal, že je má!

        0 0
      • jaradal  

        Ano ta kola mají hodnotu (aspoň pro mě jo). Ráfek je Mavic, nába LX. Zvuky začaly najednou, nebo jsem si jich dřív nevšimnul, takže asi nějaká menší rána do kola. Zkouknu to a případně docentruju. Díky. J.

        0 0
        • martt  

          ak to bola taka rana, ze sa pohol raf, tak niekde najdes niekolko spajli vyrazne maksich. Zacni so svojim vyskumom tam. A uplne na zaciatku to koleso pomaly toc vo vidle ci nema vajco. Taky ostry zasek v rafe sa ale vacsinou uz nepodari bez stopy odstranit.

          0 0
    • kafac  

      Podívej se, jestli není někde v místě kalíšku prasklej ráfek. Muže to taky dělat zadní náboj…

      0 0
    • maxtor  

      Trochu tomu nerozumím. Jak může být výplet na jedné straně utažený více než na druhé? Kdyby tak bylo, tak musí více utažená strana „přitáhnout“ ráfek k sobě. To je taky princip centrování. Není to jen pocit z toho, že dráty na jedné sraně zadního kola mají jinou délku než dráty na straně druhé?? Mohou tak připadal volnější, ale utažené jsou přitom stejně a působí na ráfek stejnou silou.

      0 0
      • jecnak  

        Musi byt vic utazene, protoze sviraji s osou naby jiny – tupejsi uhel.

        0 0
      • Mamut  

        www.bike-forum.cz/…6/forum.html

        Moj fyzikalni prispevok asi obrazovku od konca.

        0 0
        • maxtor  

          Jo jo, přesně tak jsem to pochopil – hlavně, že výsledný tak pravého / levého výpletu musí být stejný a dál nemá cenu nad tím špekulovat. Kdyby bylo na výpletu něco v nepořádku, jistě se to projeví na postavení ráfku, no ne??

          0 0
          • multib  

            Ne, pravá strana má větší tah, protože ráfek vychyluje ze středu náby víc vpravo, aby byl uprostřed rámu. Kdyby bylo na výpletu něco v nepořádku, může se to projevit třeba jen těmi zvuky, praskáním špic. Postavení ráfku může zůstat stejné.

            0 0
            • maxtor  

              Ach ta fyzika… Zkus se nad tím trochu zamyslet… Co se stane, když dva táhnou za lano každý z druhé strany a jeden táhne o něco víc. Mamut to popsal dobře. Tím, že se z každé strany jiný úhel a většinou i jiná délka drátů, jsou dráty napnuty rozdílně. Výsledná síla, kterou působí na ráfek je však v obou případech stejná.

              0 0
            • wroum  

              tah maj obe strany stejnej (ono to ani jinak nejde, protoze dokud bude rafek drzet na dratech, tak se sily vyrovnaj), akorat prava strana kvuli tomu umisteni na stred ramu bude mit napnutejsi draty. a mozna se budes divit, ale rafek je uprostred (v ose) naby, akorat k pravy prirube je bliz.

              0 0
    • Roxteedy  

      Abych nezakládal nové vlákno:

      nechal jsem si přeplést zadní kolo novými dráty. Po montáži mám celý ráfek usazený cca 1,5cm doleva. Náboj v pohodě, ani jsem brzdy štelovat nemusel, takže kolo je uchycený dobře.

      Servisák, když mi ho předával povídal něco ve stylu: My to vyplétáme na střed, kdyby vám nepasovalo přesně, tak to opravíme. Nevěnoval jsem tomu pozornost, protože se mi to za cca 35let co si „dělám“ kolo nikdy nestalo, abych dal nové kolo a nemělo „stopu“ uprostřed.

      Abych nebyl za ******, co si myslíte? Servisák to posral a mám reklamovat? nebo je to normální a mám ho poprosit, aby to pošteloval podle mého kola?

      0 0
      • JachymP  

        Posral. 1,5 cm je dost, řekl bych že to bude muset celý rozplést. Když to jen povolí a utáhne, tak to blbě dopadne. Do 500 km ti začnou praskat dráty u ráfku. Bohužel když to někdo tak zprasí, pochybuju že příště to udělá dobře…

        Zaplétání kol je jedna z nejtěžších věcí na servisu a pořádně to umí málokdo.

        0 0
      • jecnak  

        Na stred/osu zadniho kola ano, na stred/osu prirub ne. Netusim, co by servisaka mohlo posednout za demona to centrovat jinak. Snad ma sakra centrovaci pravitko, nebo stredici pripravek pro centrovaci stolici.

        0 0
        • Roxteedy  

          Nepochopil jsem, jak to myslis. Proste u stredu kde jsou kliky mam sroubek na uchyceni blatniku. Vsechny kola mela stred behounu presne na ten sroubek. Toto jej ma cca 1.5cm vlevo. Nechapu. Servisak je zavedenej a zkusenej… nevim, co ho k tomu vedlo…

          0 0
          • zdenek  

            Chápeš to správně. Prostě ráfek má být uprostřed vidlice nebo zadní stavby. Jinak z toho jsou štafle.

            0 0
      • Roxteedy  

        Hoši, tak jsem z toho zmatenej… teď jsem s tim servisákem mluvil. Prej se konkrétní kolo musí dělat na konkrétní rám. Takže potřebuje celý kolo, aby to vyladil. Což je pro mně te´d v sezoně problém. Že prý když koupím nový kolo, je třeba přecentrovat na konkrétní rám…

        Setkali jste se s tím někdo? Já tedy ne… Mám pocit, že tady ze mně někdo dělá kokota…

        0 0
        • Vilém  

          Blbost. Tim, ze centruje konkretni kolo na konkretni ram akorat zamaskuje nepresnosti vznikle pri vyrobe ramu a muze z toho udelat dvoustope vozidlo.

          0 0
          • Roxteedy  

            taky si myslím. A jak píšu níže, na tomto kole už jsem měl 5 zadních kol různých výrobců a typů a všechny seděly. A žádné nebylo dělané na můj rám.

            0 0
        • Romancero  

          to slyším poprvé!, že by některé rámy měly zadní stavbu jinak vyosenou a osa zadního kola (ráfku) nebyla v ose rámu , ale jinak vyosených zadních patek?

          0 0
          • kubad  

            jsou rámy které mají kolo o 3 nebo 6mm mimo osu náboje – dnes se vymýšlí různé věci kvůli řetězové lince a použitelné velké šířce pneu :D

            0 0
            • UHU  

              možná výjimečně, ale ukaž mi, kdo vyrábí, resp. prodává asymetricky zapletená kola

              0 0
              • Vilém  

                Myslim cannondale to pouziva.

                0 0
              • Seky  

                Asimetrickou zadní stavbu má Cannondale, a kola přímo pro ně vyrábí krom Cannondale i třeba Mavic.

                0 0
              • kubad  

                Syntace třeba?

                Cannondale třeba?

                0 0
          • Roxteedy  

            já právě taky :)

            0 0
        • kubad  

          nesmysl, kolo se dělá na střed náboje ( ne přírub) a na to má pravítko aby to zkontroloval, mohla se mu rozhasit stolice, i to se stane.

          Ale jsou teda i různé atyp rámy s různě posunutým kolem netuším na co to máš

          0 0
          • Roxteedy  

            na tomhle bicyklu už jsem měl možný 5 zadních kol různých výrobců a všechny seděly jak prdel na hrnec. A nikdo je nedodělával. Proto se mi to zdá blbý…

            Ano, mohlo se stát cokoli, to bych neřešil. Kdyby řekl ať to přinesu že to zkoukne a opraví, je vše v pořádku. Ale on my vysvětloval, že bez konkrétního kola není možné udělat výplet správně.

            Chudák Remeš v Remerxu, jak to asi dělá? :D

            0 0
        • Seky  

          To co ti ten servisák kecá je totální blbost. Výplet se centruje vždy na střed. Vyjímku tvoří pouze některé modely značky Cannondale.

          Možnosti jsou pouze 2.

          1. Servisák kolo špatně vycentroval a není tedy vycentrované na střed. To se dá ověřit centrovacím pravítkem, úkon asi tak na 5 vteřin. Následně nutno přecentrovat na střed.
          2. Máš křivej rám. To se dá opět lehce změřit pravítkem na rámy za několik vteřin. Oprava tohoto problému je poněkud komplikovanější a doporučil bych spíše zakoupení nového rámu, případně reklamaci pokud jde o nové kolo.

          Pokud máš Cannondale, napiš co je to za model a rok výroby (případně foto) a já ti řeknu jestli to má asimetrickou zadní stavbu a co a jak s tím dělat.

          0 0
          • Roxteedy  

            ad 2) bych vyloučil. 5 různých kol vždy pasovalo přesně. Vždy „tovární výroba“

            ad 1) chtěl po mně buď rám, nebo ať mu řeknu o kolik to má uhnout. Povídám, že mu to měřit nebudu, ať to prostě udělá jak to má bejt. Tak to prej bez rámu nejde… **********, co?

            0 0
            • Vilém  

              Ano, blbost.

              0 0
              • Roxteedy  

                čili pokud tohle někdo tvrdí, je celkem nepravděpodobný, aby to příště udělal správně… Díky za rady

                0 0
                • Vilém  

                  Muzes si to vyzkouset sam, o kolik je to uhnute a overit si, ze je ram OK.

                  Otoc kolo v ramu naopak. Napred si zmer vzdalenost ram – zadni stavba treba na strane kde to je bliz. Pak kolo otocis a pokud zmeris na opacne strane stejnou hodnotu, tak je ram OK. Pak si muzes rozpocitat z rozdilu obou stran o kolik je to kolo mimo osu.

                  0 0
                  • Seky  

                    Tak, tak, na stejným principu funguje centrovací pravítko. Doporučuji zkusit.

                    0 0
                • kubad  

                  pokud má pravítko na kontrolu kol viz. obrázek, tak stačí když ho použije a nepotřebuje, pokud je kolo v ose náboje tak má splněno, a pokud ti to nesedne v rámu tak je to pak tvůj problém.

                  0 0
            • Seky  

              Totální **********.

              Přikláním se k názoru Kubada. Ten servisák je prase líný. Podle mě centroval na centrovačce, která má kalibraci a dá se na ní centrovat rovnou na střed, akorát to nezkalibroval, takže to má rozhozený a netuší to, přesto tomu na 100% věří, místo toho aby věnoval pár vteřin tomu, aby si svojí práci zkontroloval centrvacím pravítkem, hned by si svůj fail uvědomil.

              0 0
              • Roxteedy  

                Na tom možný něco bude… Potřebuju takhle vyplest ještě jedno kolo. Tak říkal, že až to vyladíme, tak že si na to něco udělá a pak už bude vědět, jak na muj rám vyplétat. Zdá se mi to hrozně podivná historka…

                0 0
    • Roxteedy  

      Díky všem za rady. Všichni máte recht. Měl jsem ještě jedno stejné kolo na přepletení. Tak jsem jej dal do jiného ověřeného a zavedeného servisu. Ptal jsem se, jestli k tomu potřebují rám. Divili se, jestli mám nějaký atypický, nebo proč by to jako měli vědět? :)

      kolo zapleteno do druhého dne, už na pohled dráty u kazety kratší. Pasuje perfektně.

      Takže předchozí servisák ze mně dělal kokota. Za to si nepotřebuju platit, to si obstarám zadarmo sám :)

      Postupně jsem přišel na to, že zadní kolo zapletl tak, jak se plete přední. tedy jak jste správně radili doprostřed přírub, nikoli doprostřed náboje. Stane se, chybu bych vůbec neřešil, kdyby se omluvil a opravil to. Ale proč ty kecy a komedie?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.