Pruziny do Marathon S 2003 ETA - strojaři pomoc

59 nepřečtených
  • RomanH

    Potřeboval bych si nechat pro maželku udělat měkčí pružiny do výše popsane vidlice. Protože mám kamoše ve firmě, která pružiny vyrábí, nechce se mi dávat za originál 1000 Kč (a navíc pro zmíněnou vidlici mají nejměkčí kit Medium, a já bych potřeboval Soft). Mám dvě otázky.

    1. Po rozdělání marathonky mě překvapilo, že každá pružina (jedna u ETA a druhá v noze s tlumící patronou) má jinou stoupavost – proč to tak je
    2. Originální pružiny mají označení MOLL166DE24,0DI­17,6K6,5F103 – to je ta u té ETY a MOLL188DE24,0DI­17,4K6,5F115

    Co znamenají jednotlivé označení ? Vydedukoval jsem (možná chybně následující) 166/188 – délka pružin DE 24,0 – vnější průměr DI 17,6 nebo 17,4 – to netuším K 6,5 – mezera mezi závitama (ta měkčí Medium má označení K=5,0 F103/F105 – nevím, snad stoupání pružiny

    Jak je to přesně a jak odhadnout paramery – tu Soft bych viděl tak K=4. Nebo je to jinak ? Díky, nejsem strojař a nerozumím tomu.

    0 0
    • Tomcat  

      Ách jo, deš na to moc vědecky. Pružiny se dají sehnad i pod ?ech 1000,– samozřejmě se musíte vybodnout na Bartoníčka. Pružiny do vidlí dělal Turnovskej Termit. Nevým jak chce si nechat vyrobit, ale moc se pod těch 1000,– nedostaneš.

      0 0
      • RomanH  

        Precti si to poradne :o)) Mam kamarada ve firme, co pruziny vyrabi, takze mu donesu flasku :o)) Jen mi ale rikal, abych si zjistil co nejvice parametru, abychom to nemerily celou vecnost a nedelali jeden vzorek za druhym. Tak se ptam, co znamenaji ty udaje. A navic jsem nepochopil, proc ma kazda pruzina jine stoupani, tak proto.

        0 0
        • Tomcat  

          ..navic jsem nepochopil, proc ma kazda pruzina jine stoupani… No průžinová vidle by měla mít lineární chod a to pro maratónku nebude to pravý. Takže pro „progresivitu“ cho­du.

          0 0
          • RomanH  

            No vidis, alespon neco, diky :o)) Ted uz jen ty parametry.

            0 0
          • lubos  

            Ne, Marathon S 2003 nema linearni chod, pokud jsem spravne pochopil test ve Vele. Jeji pruziny podle grafu napodobnuji vzduch. Ke konci tvrdne. Tusim se tomu rika progresivni pruzina.

            0 0
            • Tomcat  

              Hmmm , asi sem to napsal moc složitě ,ale říkám to samí. Pokud použiju dvě stejné normálně vinuté pružiny tak to bude mít lineární chod a to pro Maratonku nejde. Takže musí použít různě dlouhé pružiny a to v Maratonce nejde, nebo progresivně vinuté pružiny ale to je zase drahý a to taky nejde. Takže vezmete dvě pružiny stejný délky a jiné tvrdosti k dosažení trochu progresivního chodu .

              0 0
              • kovar  

                no to teda ne, soucet dvou linearnich zavislosti da zase linearni zavislost. Tu progresivitu tam zajistuje vzduch nad hladinou oleje, i v ciste pruzinovych verzich Marcoki

                0 0
                • Tomcat  

                  Jenže vona každá průžina (že má lineární chakteristiku taky pochybuju) je jiná tak asi přísně linéární to průběhto mít nebude ne?

                  0 0
                  • Pá-dlista1  

                    Kecáš. A kovar ma pravdu! Krom toho to co myslis ty jsou progresivne vinute pruziny, kdy se ti meni stoupani na pruzine a ne dve „linearni“ pruziny s rozdilnym stoupanim. To by museli byt v jedne noze, aby to melo podobnou! funkci.

                    0 0
                    • Tomcat  

                      Nekecám :-). Pokud by tam byl obje stejný tak by to nemělo význam. Takže Pokud se bavíme o Maratonce tak sem vyděl vytáhnutou patronu a pružinou a měla proměné vynutí( progresivní). .....to by museli byt v jedne noze, aby to melo podobnou! funkci… Jo to máš recht.

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        No jo, ale kdyz si prispevek prectes, tak tam neni psano nic o promenem stoupani, ale jen o dvou pruzinach, kazda z jedne nohy a kazda s jinym stoupanim. Takze, tak. Treba je to proto, aby se do jedne nohy vesla ETA a pritom bylo pruzici medium v obou nohach.

                        0 0
    • kovar  

      mam dotaz, jak se ti podarilo demontovat pruzinu z ETY? Nevim, za co to chytnout, abych mohl z tahla odsrubovat zatku, nechi tahlo brat klestema, ktere by tam zanechaly stopy.

      0 0
      • RomanH  
        1. Oddelas packu z Ety
        2. Oddelas cervika (imbus 1.5) z kolecka na stelovani predpeti
        3. Vyndas kolecko na stelovani predpeti a odelas segrovku pod nim
        4. Odsroubujes (tusim 21 orechem) horni kryt pruziny
        5. Zatlaci ze shora na vidli, ta se ponori a ETA se vysune vyse.
        6. Odsroubuje dalsi matku, ktera drzi nejake podlozky a platove trubicky na ETE
        7. Konecne vyndas pruzinu

        Jinak ja jsem si stahl podrobny manual k Z2 Atom Race 01 a ten vnitrek je dost podobny.

        0 0
        • kovar  

          dik. ale navod nemohu uplatnit:-( Vypada to, ze ETA v MX Comp je uplne jina nez v Marathonce – takovy papundekl asi na jedno pouziti.

          0 0
          • Palo TT  

            6. Pod hornym krytom pruziny (21mm) je kontramatka (vysoka podlozka s 2 vybrusenymi hranami na kluc c. ?? nepamatam si). Povolis ich voci sebe. 7. Podlozka dojde na koniec zavitu a potom sa ti podari uplne odsrobovat horny kryt pruziny. 8. Ostava problem ako povolit tu podlozku z osky, ktora sa otaca. Ja som si zohnal 2 matky rozmeru, co sa tam hodili (je to dost atypicky zavit). Zakontroval som ich na oske voci sebe a voci nim som povolil tu spodnu podlozku. Brutalnejsia alternativa su klieste. 8. Vitazne vyberies pruzinu

            0 0
            • Palo TT  

              A este jedna vec ma napadla, pruzinu odspodu drzi podlozka tvaru kriza a na koncoch ma vystupky. Neviem, ci tie vystupky maju originalne smerovat hore, alebo dole (pri rozoberani som to vysypal von aj s pruzinou ;) ). Ak to budes rozoberat mohol by si to zistit.

              0 0
            • kovar  

              6. a 7. jsem zkousel hned zprvu, ale zatka na tycce je pekne zatahla, bojim se, ze ta ctyrhranna kontramatka vyreze v tycce delsi zavit, zkusim to pozdeji po par projeti, treba se ten zavit uvolni. TY vystupky na krizove podlozce miri dolu, obepinaji telo ETY. BTW, ti italove se vyzivaji v pekne stupidnich nazvech – Bomber, ETA, 888. Dalsi jejich vidle bude Al KAjda.

              0 0
      • RomanH  

        Jinak doporucuji urcite vidlici po chvilce rozebrat, prestoze to uz ten do manualu nedavaji – byly uvnitr male pilinky. A jedna pruzina byla trochu zapatlana nejakou lepivou hmotou, tak jsem ji poradne ocistil hadrem. A taky jsem byl prekvapenej plastovymi podlozkami. Zlate modely 01/02

        0 0
    • RomanH  

      Tak je to trosicku jinak DE – 24 vnejsi prumer DI 17,6 nebo 17,4 – vnitrni prumer K – koeficient tvrdosti F – sila, ale netusim v jakem pomeru k cemu Jinak kazda pruzina je z jinak silneho dratu 3,2 a 3,3 proto, aby na ruzne delce ruznem poctu zavitu dosalhla stejneho koeficientu tvrdosti.

      Takze ted uz bych potreboval jen zmerit ty originalnalni pruziny s koeficientem 5, nebo to v Excelu nejak vypocitat a hura do vyroby.

      0 0
      • Marek  

        Nevis na kolik by ty pruziny vysly, kdyby to nebylo od kamarada? Resim totiz podobnej problem – mekci pruziny pro pritelkyni do MXComp. Dik

        0 0
        • RomanH  

          Pokud si doneses presne parametry, nebo natrefis na cloveka/firmu, ktera pruziny do Marzocchi delala nebo vi, o co jde, cena bude okolo 300–500 Kc. Jinak je cena okolo 1000 Kc, jakou u originalu. Problem je v tom, ze pruzina je u kazde vidlice jina a pokud to nedelas ve velkem, nejde mov vyrabet na sklad, a kdyz si pak spocitas cas cloveka, co fyzicky prinese drat k masine, zada tam parametry, nazhavi pec atd, tak se dostavas k te tisicovce.

          0 0
          • Honzin  

            V Plzni je firma ktera ty pruziny vyrabi, jenom takhle na zakazku. Chtel jsem si nechat u nich udelat pruzinu do Manitoua a napsali mi ze by stala asi 250,–. Samozrejme cim vic bych jich chtel, tim by byla cena za kus nizsi. Dokonce jsou schopny ti tu pruzinu i spocitat – reknes jakou mas a jestli chces tvrdsi nebo mekci a o kolik a oni ti reknou za kolik :)

            0 0
            • RomanH  

              No a protoze v Marzocchi jsou pruziny dve, dostavas se na tech 500 Kc :o)) Uz jsem to poslal kamosovi, taky mi to spocita (maji tam naky vzorecky v Excelu) a vyrobi. Kazdopadne to pak zmerim a dam na net, aby si to ostatni mohli pripadne taky nechat udelat a meli to jednodussi – bikeri sobe :o))

              0 0
            • Flier  

              Mohl bys, prosím tě, zveřejnit kontakt na ty pružináře ? Nebo mi ho pošli na flier.flier@seznam.cz. Díky

              0 0
              • Honzin  

                Stranky jsou http://www.invelplus.cz/perovna.htm

                Pokud si budes nechavat pocitat nejakou pruzinu tak sem pak schvalne hod jeji parametry. Urcite by bylo zajimavy udelat takovou prehledku parametru pruzin a samozrejme k tomu i vah bikeru a jejich subjektivniho hodnoceni.

                TO ADMIN: Mozna by to bylo na dalsi kolonku do recenzi.

                0 0
                • Marek  

                  To s tim prehledem parametru pruzin je velice dobrej napad. Taky potrebuju novy mekci pruziny pro pritulku do MXComp105, ale neznam jejich rozmery. Klidne zmerim ty co tam jsou a nekam to napisu. Takhle bychom se vsichni mohli dostat ke specifikacim pruzin, ktery potrebujeme a tedy k o polovinu levnejsim pruzinam.

                  0 0
                • Honzin  

                  TO ADMIN: diky

                  0 0
              • Honzin  

                Super tip na vyrobnu pruzin, je to v Plzni na Roudne, tel 377 532 247 a pruzinu do AXELA mi do tydne vyrobi za 80 kc! To proste nejde nekoupit.

                0 0
                • RomanH  

                  A co jsi jim posilal za udaje – podle ceho to vyrobi ? Ta cena je opravdu super, diky.

                  0 0
                  • Honzin  

                    ja jsem tak dojel, oni si pruzinu sami zmerili a poradili jaka by pro me byla optimalni (chtel jsem tvrdsi – ubrali jeden zavit, pridali 1,5cm dylky a 0,1 mm na tl. dratu). Myslim ze by stacilo zmerit tloustku dratu (s presnosti tak na ±0,05 mm), volnou delku pruziny, spocitat zavity a telefonicky se s nima domluvit, urcite ti poradi. Nevim jestli taky posilaji na dobirku, ale to se s nima domluvis. jo, a delaji jenom do 15.30

                    0 0
                  • Honzin  

                    Tak uz jsem tu novou pruzinu i vyzkousel, jenom kdyz jsem ji nasadil a parkrat propruzil, tak se zkratila o 1,5 cm a kdyz jsem se na ni projel v lesiku za barakem tak uz je o 1 cm kratsi nez ta puvodni. Pujdu ji reklamovat. Tudy asi cesta nevede.

                    0 0
                    • RomanH  

                      Jasne, protoze pouze pridali zavity a tim padem se snizi zdvih – meli by operovat s prumerem dratu a bud u tenciho dratu ubrat zavit, nebo (pro zmekceni stavajici) maximalne jeden pridat. Jde o to najit nejlepsi pomer tloustky dratu a poctu zavitu

                      0 0
                    • kovar  

                      proboha, z ceho ty pruziny delaji, z napinaciho dratu na plot???

                      0 0
                    • Pá-dlista1  

                      Jo kamarade, chtel jsem verit v neco lepsiho, ale takovouhle zkusenost (nastesti ne osobni) mam taky. Jen byli za 50Kc :)

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.