• vasek80

    O víkendu jsem jel 50km závod a prvně si vzal tepák. První kilometry jsem byl zděšenej a myslel si, že nutně musím po 10km zdechnout. Už na startu tepy okolo 130, beru, nervozita (teprve můj druhý závod). Z více jak 200 lidí jsem se po startu držel někde na chvostu 50 a při pohledu na tepák viděl číslo 186 a to byl teprve první asfaltovej km.

    186 bylo také číslo které jsem zatím v životě viděl u sebe nejvíce a to jak na běžeckým pásu, tak na kole. Třeba i do kopce jsem mohl jet nadoraz a držet minutu 186 a za žádnou cenu jsem nešel víc až bych se z toho málem pozvracel, takže jsem 186 považoval za maximum, což k věku by +/- sedělo.

    Řekl jsem si, že budu muset zvolnit a tak jsem propadnul někam do poloviny a motal se kolem 100. místa. Ikdyž jsem jel po rovině v závětří balíku a nešlapal pořád jsem tloukl 186 a v prvním kopečku najednou 193 (myslel jsem si, že to není možné a něco mě ruší). Překvapilo mě ale, že i na tepech nad 180 jsem neměl vůbec problém s dechem a v tréningu když jdu na delší trati nad 180 tak mám za chvíli velké problémy udýchat. Po půl hodině, kdy tepy nešly pod 180 jsem si dal první carbosnack a po hodině, po cca 25 km, přišla drobná krizička v kopci, tak jsem polkl druhej, to už jsem postupně stahoval někam k té 50.

    Všechny kopce se najednou ustálily tepy a držel jsem těch 186 a víc už po té hodině nešel.

    Po 35km jsem chytil druhé saze a v jednom dlouhém kopci zařezával jednoho závodníka za druhým a dostal se na 42km na přibližné 25. místo, pak ve sjezdu konec nadějí a prořízlej plášť.

    Jak jsem to zpracovával tak se snažím hledat odpovědi na tyto otázky.

    1: jakto že při závodě jedu s tepama o cca 15 víc jak v tréningu kdy si zkouším závodní tempo a dýchám nosem tepy, které při tréningu funím pusou (žeby adrenalin).

    2: zejména ze začátku jsem vylítával tepama kolem 190 a po cca půl hodině se mi maximum kleslo na 186 a neměl jsem problém jet před koncem 3km kopec na 186 ačkoli v tréningu opět 186 je max co můžu 500 metrů a konec.

    3: od 5 km to byla pro mne dřina a na 20km v kopcích jsem měl dost. Najednou na 35 km se mi vlila nová síla, do kopců jsem letěl a od 40 km jsem měl pocit, že už těch zbývajících 10km můžu rvát naplno. Daleko lépe se mi jelo za polovinou. Čím to, špatně jsem se rozjel (cca 8km a relativně v pohodě, jen poslední 2 km tepy 170) a nebo mi novou sílu dodal carbosnack, protože ráno jsem jedl jen dvě hrstě musli s jogurtem a energy tyčinku.

    4: má vůbec smysl vozit tepák na závod, když jsem byl schopen tepat 2 hodiny 95% nad 180 tepů, přičemž jsem si posunul maximum ze 186 na 193. Myslím, že j lepší jet na pocit a tepy sledovat v tréningu.

    Jestli si někdo zkušenější dá tu práci to přečíst a vysvětlit mi to co mě překvapuje a kde mohla být chyba tak budu vděčnej :-)

    0 0
    • McBlacky  

      chce to víc pozorování a zkušeností, pak to dokážeš zhodnotit sám. Z toho co jsi tady napsal ti fundovanou radu nedá nikdo.

      částečně funguje efekt závodu, kdy tělo dostaneš opravdu za hranici běžného výkonu v tréninku. Možná je i chyba tepáku protože tepat 180–186 dvě hodiny při maxu 193 to mi nepřijde reálné.

      0 0
      • vasek80  

        Tepák je Ciclosport HAC4pro. Zatím jsem žádné rušení nikdy nezaznamenal a i když jsem jel sám a široko daleko nikdo, tak ukazoval stejně jak v chumlu. Sám jsem čekal, že na takovejch tepech musím padnout a opravdu mi v polovině docházelo, ale pak po jednom sjezdíku jsem vydechl a pak doslova letěl, že jsem překvapil i sám sebe. Otázka bude kde bude skutečné mé maximum, protože ani těch 193 pár km po startu zdaleka nabylo, že bych jel nadoraz, spíše jsem se chtěl šetřit a pořád to lezlo nahoru.

        0 0
        • Sidney  

          No můžu tě uklidnit, že se mi na prvním (a vlastně posledním) závodě stalo úplně to stejný, hned od startu tepy kolem 170–180, ale pocitově všechno OK. Mám HAC4, nikdo mě nerušil signál a už se to nikdy neopakovalo. S tepákem jezdím už 5 let (tehdy jsem ho měl pár měsíců) a velmi přesně podle něj poznám okamžitou výkonost a tepy hodně korespondují s vlastním pocitem těla. Já to tehdy přičítal závodní atmosféře a asi to tak opravdu je :-)

          0 0
        • ememem  

          Tepák je Ciclosport HAC4pro. – no, nechcem si robit srandu ale to by mohlo co to vysvetlovat, ono sice tvrdia ze ma kodovany prenos ale mne sa stalo ze to na pretekoch evidente ukazovalo blbosti. sice kadenciu ale ale na dalsich pretekoch som si to iste vsimol aj z tepmi. ako zavod nezavod zas jazdit na uplne inych tepoch jak bezne sa mi zda divne. obcas to este zvykne blbnut ked odchaza baterka/baterky ale vtedy to zvykne aj stuhnut a pod.

          0 0
    • grafik  

      ad1) závod a trénink v některých parametrech nelze vůbec srovnávat. „zkoušet závodní tempo“ není to samé jako „závod“.

      Taky mne napadlo jestli nekecáš, předjet od 35.km 25 lidí na 7 mi kilometrech a dotáhnout se na 25. pozici – na padesátce, nejel si náhodou řádově místo +100?

      0 0
      • McBlacky  

        na nějakém menším závodu jen s lokálními jezdci by to i možné bylo. Ikdyž je to hodně specifická situace.

        0 0
      • vasek80  

        Tak důvod kecat rozhodně nemám. To bych si vymejšlel, že jedu na bednu nebo jinak. Svoji pozici kolem 50ky jsem odhadoval, takže by to mohlo být klidně 40. 25 +/- 2 pozice jsem byl po proříznutí dle slov okolostojících a potvrzené 31 pozicí kamaráda kterému jsem v kopci ujel a který mi sám potvrdil, že mezi náma bylo určitě 5 lidí, když mě viděl na vrcholu stoupání.

        Ještě jednou, důvod kecat ve svém věku už rozhodně nemám a toto jsem určitě nezakládal abych tu psal jakej jsem mohl dojet. Zajímalo mne něco jiné. Navíc na lokálních závodech, kde leckdo jede bez nášlapů, s blatníkama aj., nevidím důvod proč by bylo nemožné po třech sezonách v sedle s ročním nájezdem 2000 – 3000 km v terénu umístit se na hranici první 25.

        0 0
        • grafik  

          rozumím tomu, ale v podstatě mi nenabízíš důkazy proč ti mám věřit:

          1. závod jelo 200 lidí
          2. jednalo se o „lokalní“ závod (velmi slušná účast)
          3. leckdo jel bez nášlapů a s blatníkama
          4. dorazíš špici s najetými kilometry 3t/rok (?)

          Jako by jsi chtěl říct že, 75% lidí jelo bez nášlapů na plečkách. Všechny údaje které uvádíš v 1. př. prostě zkreslují představu o tom kolik máš natrénováno a jakou výkonnost. Uvést, že se v tréninku pohybuješ v tepech o 15 míň je prostě na analízu dost málo …

          Jediné co z toho (až nyní) trochu vyplívá je, že máš málo najeto a neznáš své tělo. Za předpokladu, že jsi uvedl veškerý objem km/rok. Znamená to však i to, že není vyloučena špatná funkce tepáku.

          0 0
          • vasek80  

            Důkaz ani žádnej mít nemůžu když jsem nedojel, ale dotlačil. Pár blatníků jsem viděl a pár lidí v keckách taky. Závod to byl tento http://www.copr.cz/…adesatka.php . Své tělo znám pouze bez tepáku, s tepákem jezdím 2 měsíce. Celej život jsem sportoval, závodně plavání, závodně Judo, Kickbox aj. Na kole jezdím kvůli zrakvenému kolenu z kickboxu, kdy jsem po operaci to měl jako rehabilitaci a zůstalo mi to. Při 180 cm mám 80kg a díky bohu celej život minimum tuku.

            EDIT. ve výsledkách je méně lidí kvůli hodně defektům a mi neznámím důvodům. Na startu cca 25

            0 0
            • vasek80  

              brr cca 220. Od 200 neměli čísla…

              0 0
            • Sipal  

              Ti zkusím pomoct s tím odhadem pořadí – já skončil 24., ale někde na 14. km jsem musel dofukovat kvůli netěsnícímu bezdušáku. Tam mě vzalo docela dost lidí, dejme tomu 20–30, pak jsem dofukoval ještě na bufetu ale tam už to bylo roztrhaný. Podle čistého času jízdy počítám, že bych byl 18., takže všechny kromě dejme tomu 6 jsem zase dojel. Tak jestli tě předjížděl maník v černém triku na červeném durateku, tak jsi byl někde v první čtyřicítce.

              0 0
              • McBlacky  

                co to teda bylo za akci ?

                0 0
              • vasek80  

                Tos mě musel předjíždět ještě někde před 30 km. Od 30 km mě předjel jen v terenější části se spoustou kamenu někdo na stříbrném Athnemu. Na občerstvovačce mě pár lidí předjelo, protože jsem doléval lahev, ale tu skupinku jsem si pak sjel a v kopci jsem jim odjel. A ten dlouhej kopec někde před 40km na asfaltu jsem stáhnul nejvíce. Mě to dle kamarádovo času sedělo na to 25 místo, tam to od 29 do 24 fleku bylo hodně natěsno v minutě a tedy necelou minutu před kamarádem, kterému jsem odjel a kterej mě ve sjezdu míjel když už jsem měl kolo i duši venku. Tedy cca necelou minutu po defektu.

                Jinak čistě červeného, spíše rudého Durateca nějak registruju, vypadalo to na zánovní kolo.

                0 0
                • Sipal  

                  Jo, rudej Duratec budu já, akorát už není moc novej, jen umytej :-).

                  0 0
    • Meluzina  

      mám téměř totožnou zkušenost ze svého prvního závodu, kromě tebou zmiňované vysoké tepové frekvence a pocitu „nedodechnutí se“ mně kromě toho hrozně pálilo v krku a bolelo na hrudníku, loni jsem kvůli tomu závod vzdala, myslela jsem si, že jsou to dozvuky angíny, letos jsem vydržela, pálení přešlo, dýchat jsem začala v pohodě až když jsem si závod začala vyloženě užívat:-) jednu chvíli jsem měla tep 198 a taky jsem myslela, že je to má poslední hodinka:-(

      0 0
      • Lada,s  

        To pálení v krku a bolest hrudníku je podle mě jen nezvyk na vysokou závodní intenzitu. Stačí několik závodů a člověk si na to zvykne.

        0 0
        • Meluzina  

          to ale bylo hned na začátku, než se to rozjelo, rychlost v pohodě…

          0 0
        • pepino  

          Nebo angina pectoris:)

          0 0
          • Meluzina  

            co mně děsíš? momentálně usínám strachy z nějakých chlamydií nebo jakých potvor, jsem pořád unavená a bolí mne klouby, přeříkávám se a houby si pamatuji… anebo to bude stáří, to je taky možný:-) uf, to je na depku!

            0 0
            • McBlacky  

              ted v sobotu mě taky bolelo na prsou po závodě – taky mě to vyděsilo, v neděli už po závodě dobrý. Pokud to není pravidelný, neřešil bych to

              0 0
            • vasek80  

              To já měl také trochu chvilku po závodě, že jsem cítil trochu zvláštní pocit na hruďi.

              Jinak pamět tu mám také v prdeli, mladá mi furt nadává, že si nepamatuju co mi řekla a čím zaúkolovala:-)

              A únava? Na kole no problem, ale vylezu schody do 3 patra a lapám po dechu…

              0 0
              • Ricci  

                To je zaujimave,aj na 3.p lapam po dychu a to jazdim 10hod tyzdenne na biku,musim schudnut :-)

                0 0
              • mpdu  

                Tak to mám to stejný :-) Jen někdy lapám po dechu už ve druhém :-)

                0 0
      • vasek80  

        Ze mě taktéž padla nervozita za občerstvovačkou na 33km. Začátek jsem trochu vypouštěl a hledal mezi skupinkama své temto, ale pak to ze mě vše spadlo, dejchalo se mi prfektně, nohy fungovaly taktéž a já se mohl začít tlačit vpřed a né jen hledat za kým bych se vyvezl na rovině :-)

        Jestli ten náročnější začátek nebyl také slabším rozehřátím…? Jezdím v tréningách většinou do 60km a nejšastěji kolem 40 km a tak jsem se neodvažoval v rozjetí si trochu víc šlápnout.

        0 0
        • Lada,s  

          Ono je právě dobré při rozjíždění zařadit i kratší intenzivnější interval (cca 5 min), aby si tělo trochu „navyklo“ a po startu to pak není takový šok. Já osobně se rozjíždím kolem 30 minut: 10 min. zlehka kompenzačně, 10 min. ZDV, 5 min intenzita (nějaký kopeček), a pak 5 min jen tak vymotat nohy a hurá na start.

          0 0
          • McBlacky  

            taky záleží na co se rozjíždíš. jestli na závod půl hodinový, dvouhodinový nebo 5ti hodinový.

            0 0
            • vasek80  

              Jak bys doporučil rozjetí na časovku do kopce na 7km, 350 m převýšení, můj čas v ostrém tréningu 28min.

              0 0
              • McBlacky  

                Já bych si dal celkové rozjetí kolem 60 minut. Z toho 30 minut volně v základní vytrvalosti. Pak 10 minut větší intenzitu, rovnoměrně max do ANP), následně 10 minut volněji, potom dva tři rychlé sprintíky v řádu desítek sekund téměř k maxu a posledních 10 minut opět volněji.

                obecně platí, že čím kratší a intenzivnější závod, tím delší rozjetí s intenzivnějšími intervaly.

                0 0
                • vasek80  

                  Díky, já rozjetí podceňoval v obou případech.

                  Ještě jak dlouho by mělo rozjetí končit před startem?

                  0 0
                  • blaf  

                    ja myslim, ze cim kratsi mezera mezi startem a rozjetim bude tim lip, jinak to rozjeti je fakt dulezity, minulej tyden jsem to vubec nestihl a pak se rozjizdel prvni pulhodinu zavodu a stalo to za prd :(

                    0 0
                  • McBlacky  

                    to je právě ten problém. Na větším závodě, pokud nemáš první nebo VIP vlnu tak musíš stát na startu už 15–45 minut před výstřelem, pokud chceš startovat ze slušné pozice. Na malých závodech není problém přijet 5 minut před startem a postavit se rozumně.

                    já osobně bych doporučoval těch 5–10 minut před startem stát na místě, ať se i trochu zklidníš a připravíš na závod psychicky.

                    0 0
      • vasek80  

        Jo a ještě mě začala lehce píchat bránice, naštěstí to bylo snesitelné a po chvíli to přešlo. Horší bylo mravenčení prstů, že jsem sotva cítil řadící páčku pod palcem, ale to bude v posedu, ladím to na novém kole.

        0 0
        • McBlacky  

          zkus jiné rukavice

          0 0
          • vasek80  

            Mám pěnové WCS gripy a obyč rukavice ze sportu. V tréningu jsem si nové kolo zkoušel a nikdy to nebylo tak hrozné.

            0 0
            • McBlacky  

              někdy se stane, že velikost rukavice a rozmístění výstelek v kombinaci s tvarem gripu působí přesně opačně než má a naopak tlačí na klíčové nervové dráhy v zápěstí.

              můžeš si zkusit dát sedlo více do roviny, abys nedržel tolik váhy na rukou. Nebo zkusit jiné rukavice, celkem dobře to mají vyřešené specialized s BG gelem.

              0 0
    • blisterexist  

      stává se já taky měl v závodě maximálku 205 a ani v mírných kopcích jsem neklesl pod 185, ale v tréninku se nemám šanci dostat na takové číslo:-)

      0 0
    • jerryx  

      Nejlip by ti asi odpovedel nejakej zatezovej test. Vubec netusis, jestli je tech 185 a ostatni uvedeny hodnoty malo, moc nebo co to vubec znamena.

      BTW… V zavode to jde samozrejme rychlejc, ale jestli se v treninku nedostanes k vyssim hodnotam, tak asi netrenujes moc dobre (pricin muze bejt fura).

      0 0
      • vasek80  

        To jsem se opravdu v tréningu nedostal výše jak na 186, ale je pravda, že jsem většinou skoušel maximálku ke konci vyjížďky a teď už vím, že mi tepy postupě klesají a po nějaké hodině se dostanu k maximu na těch 186. S tepákem mám zatím najeto tak 500 km, takže zatím se opravdu moc dobře neznám, tedy ohledně tepů.

        0 0
    • Zerocool  

      Nejlepší je závodit bez tepáku. Mě to vždycky hrozně odebíralo soustředění na výkon a znervozňovalo mě proč nemám takové nebo onaké tepy v tom či onom úseku…

      0 0
      • Lada,s  

        Opět záleží co je to za závod, pokud 4–5 hodinový maraton, tak možná není od věci se trošku hlídat, ale na závody do 2 hodin taky tepák nevozím, stejně není čas to sledovat. Pokud člověk pravidelně závodí tak by měl trochu poznat kde je ta hranice aby to nepřepálil :-)

        0 0
        • McBlacky  

          záleží jestli o něco závodíš. Protože hranice na 2h závodě třeba u mě mezi řekněme 178 a 183 v kopci je bez tepáku nepostřehnutelná. Na první hodnotě dokážu ještě zrychlit a udržet a na druhé už sice nastoupím, ale tempo neudržím.

          na dlouhém závodě zase tepák pomůže orientovat se s jakou skupinkou je vydat na trať. Což je rozhodnutí, které ovlivní celý závod. Někdy se sice stane, že se podceníš -jako já letos na Malevilu- a odjedeš pak velkou část závodu zbytečně volněji, ale častěji si pohlídáš hranici, kdy by ti intenzita skupinky po 2–3 hodinách zlomila vaz.

          0 0
          • vasek80  

            Tohle dává smysl, jen teď ještě vysledovat pořádně na jakých tepech jsem jak dlouho schopen jezdit. Počítám, že určitě ještě celou přístí sezonu budu jezdit dle pocitů a tepák jen sledovat a snažit se vnímat jak reaguju. Závodů mám v plánu příští rok minimálně 5. časově to bude od 1 hodiny do 3.

            Je mi jasný, že ani těch 5 závodů mi moc nenapoví. Horší je, že v tréningu mám už pomalu jasno na jakých tepech jezdit a kam už se nepouštět, ale pro závod vlastně nepoužitelné. Já si před tou přeštickou 50 říkal, že pojedu v rozmezí 165–170 a konec napálím na doraz, jenže hned po startu jsem jel cca o 20 víc a to vlastně celou dobu.

            0 0
            • grafik  

              pořád mám z tebe pocit, že to bereš za špatný konec … Proč a jak si došel k tomu, že se necheš pouštět do tepů „x max“ a proč si myslíš, že bys měl trénovat na „x“ tepech? „Trénovat“ přece není o tom, že pojedeš vždy tepy 140 2 hodiny.

              0 0
    • xshreck  

      Ja zkousel jet u nas s tepakem juvacyklo maraton :) na 50km jsem mel avg tepy 177, pri startu kolem 100 a maximalku kolem 193. Pres 180 uz bylo v prvnich vyjezdech, nejak jsem to neresil a valil tak furt dal :) a jelo to.

      0 0
    • Joseph de Sax  

      já jsem jel taky o víkendu závod a vzal jsem si sebou tuplák…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.