• Mox

    Z neviditelného psa (http://www.neviditelnypes.cz)

    GLOSIČKA: Obyčejné jízdní kolo. Mlok

    Představte si, že jedete na jízdním kole a potřebujete zatočit doprava. Na kterou stranu otočíte řidítky? Pokud jste odpověděli: „No přece samozřejmě doprava!“, pak jste odpověděli špatně. Vy totiž musíte těmi řidítky nejdřív otočit doleva! V tom okamžiku porušíte rovnováhu a začnete padat na pravou stranu. A teprve v tomto okamžiku otočíte řidítky doprava. Následkem tohoto postupu bude výslednice dvou sil, gravitace a odstředivé síly, opět v rovnováze a vy zatáčíte. Když už vás „nebaví“ zatáčet a chcete jet zase rovně, musíte nejprve stočit řidítka ještě více doprava, aby vás odstředivá síla vrátila do polohy kolmé k silnici a teprve potom můžete řidítka narovnat. Pokud o tomuto, pro někoho překvapivém tvrzení stále ještě pochybujete, vyzkoušejte si to na kole sami.

    0 0
    • Mox  

      Já to nechápu, osvětlí mě to někdo?

      0 0
    • lubos  

      U svatecnich cyklistu jedoucich po rovine jen tak-tak, ze nepadnu to mozna vypozoroval. Jinak to myslim, neni potreba komentovat.

      0 0
    • vlk  

      Blbost.

      0 0
    • JJ  

      Prave tenhle tyden mi spolubydlici motorkar tvrdil, ze je to prvni vec, kterou se musi kazdej naucit. Ze kdyz chces doprava, musis zatocit riditka doleva, prej to kazdej vi a divil se, ze ja zatacim riditkama doprava:)

      0 0
    • Daf  

      Ja myslim ze to tak je, ale ten protipohyb je tak nepatrnej ze si ho clovek ani neuvedomi.

      0 0
      • Aiax  

        Presne. Souhlasim. Podle me jde o podvedomy pohyb, ktery si neuvedomis, pokud si vedome do zatacky nenajizdis.

        0 0
      • lubos  

        No schvalne zkus nepatrne otoci riditka do opacneho smeru nez potrebujes, kdyz se ritis v terenu 50km/h. Taky bych chtel videt, jak nepatrne toci riditkami jezdci na moto-gp, kdyz se do zatacky ritej 200km v hodine a jeste v naklonu.

        0 0
        • Daf  

          To lehke cuknuti prijde jeste pred zatackou a tim se mnohem lepe a rychleji naklonis. Je to jako kdyz si chces dobre najet do zatacky, kdyz jedes nejdriv maly oblouk do leava a pak ostre klopis doprava.

          0 0
          • vlk  

            já si myslím že tu sílu spíš dostaneš tím že mírně nakloníš tělo-aniž by sis to uvědomoval než točil řidítkama.No těžko říst, po prvním přečtení mi to připadalo jako blbost ale kdoví jaký pohyb nevědomně děláme.Ono by to mohl také tak malý pohyb že by to člověk při jízdě okem nezpozoroval.Já se přikláním spíše k tomu še se člověk na kole mírně naklání. nš že zatáčí.

            0 0
          • lubos  

            Ktere ? Myslis to, co je viditelne na jezdci ? Jestli ano, tak to je zpusobene podrazenim.

            0 0
            • Daf  

              Ja se bavil o kole. Ono vlastne na kole nejedes nikdy uplne rovne, protoze vlastne furt klickujes. Taky si to neuvedomujes, ale je to tak. No a do prave zatacky udelas stejne nevyraznou klicku jako kdyz jedes rovne akorat bude do leva. Dnes se chystam na trenink tak si na to dam bacha :)

              0 0
              • lubos  

                Ja vim, ze klickuju a dost casto si to i uvedomuju. Ale lze to i bez klickovani.

                0 0
              • vlk  

                Tož to já taky kličkuju,když jedu z hospody :o)))

                0 0
              • Daf  

                Tak jsem to vyzkousel a je to tak. Ten protipohyb tam je. Da se to ale i bez nej jen naklonem, ale ma to mnohem pomalejsi odezvu a cely mi to prislo takovr mene prirozene.

                0 0
                • enjoy  

                  taky jsem to zkousel:-) je to jak rikas,akorat mi prislo ze i tim naklonem tam ten protipohyb malinko je,ale fakt neznatelny.

                  0 0
                • lubos  

                  Zda se mi, ze to tak bude, ale v sobotu na Dubnicaku jsem si na to vzpomnel jenom asi 2× a moc sil na sledovani jsem nemel :-)

                  0 0
      • lubos  

        To je jinak docela mozny. A proto zitra budu sledovat jak zatacim :). Doufam, ze se kvuli tomu neskydnu :-)))

        0 0
        • Aiax  

          Je to ne! Naposledy, kdyz jsem sledoval neco na kole za jizdy, to skoncilo poletem pres rodla. Rekl bych nejcastejsi pricina nehod :) Vzdyt na tom jak zatacis nezalezi, hlavne ze zatocis vcas, nebo aspon vyberes to prave misto, kde se da projet rovne rovne, kdyz uz je na zataceni pozde.

          0 0
          • lubos  

            No to jo … ale kazde tvrzeni co se cloveku nelibi je zajimave vyvracet. :)

            0 0
            • Aiax  

              No ale ne za kazdou cenu! To jak to doopravdy je – to je mi v tomhle pripade uplne putna. Ne ze bych rad nevidel svou zubarku, ale…

              0 0
              • lubos  

                Ale tohle neni problem sledovat, preci. Nebudu to delat ve sjezdu.

                0 0
                • Aiax  

                  No ale stejne – radsi pockej az bude snih :) za a)to bude s mekcim dopadem a za b) muzes tu vlnku pred zatocenim overit ve snehu. Jinak samozrejme budu zvedavy na vysledek experimentu!

                  0 0
                  • lubos  

                    Nene, ne vlnku pri jezdeni. Tu nemusim testovat, o ni vim od kdy jsem prve sedl na bicykl. Ale to pri zataceni.

                    0 0
    • náčelník  

      No vida, tak ono je to nakonec správně, když řekneš holce zahni doprava a ona jede doleva – viz. debata „ženy a orientace“ :)

      0 0
    • blue  

      jestli on Mlok nebude nejakej plochodraznik :-)

      0 0
    • Lada1  

      ANo je to tak. Říka se tomu protiimpulz, … .Jezdim i na motorce tam se to vyuziva pri rychlejsich prujezdech zatackou, je to prednastup driftu (podivejte se nekdy na MS motocyklu, je to tam krasne videt). Na kole pouzivam silny protiimpulz v pripadech rychleho zatoceni pri mensich rychlostech na malem polomeru, da se to kombinovat i se smykem zadniho kola. Vetsina lidi to ma podvedome zazito z kola a ani si to vubec neuvedomuje, ze neco takoveho funguje.

      On vlastne cely princip rizeni jednostopeho vozidla spociva v prenaseni rovnovahy – k tomu slouzi prave riditka. Schvalne vedte do kaluze a pote sledujte stopu obou kol. Uvidite, ze zadni jede skoro po primce, zatimco predni jakoby po male vlnovce.

      0 0
      • Volf  

        Celý je to založený na tom, že kolo při jízdě nebude nikdy v rovnovážném stavu. To znamená, že se po ujeté dráze vždy pohybuje v obloucích o velikém poloměru. Jinak jako bývalý motorkář můžu jen potvrdit, že mnohem líp se do zatáčky motorka sklápí právě tímto způsobem.

        0 0
      • lubos  

        No to je prece ale normalni, ze predni je vlnovka. Kdybych si predni zavaril, tak spadnu, nedokazu udrzet totiz rovnovahu tak, abych i v prime stope nepadnul.

        0 0
        • Otto  

          No, tak to taky jde vysvětlit.Realita je asi taková, že stačí se vyklonit(přenest trošičku váhu) do vnitřní strany předpokládané zastáčky.Pak se již beztrestně tam dají zatočit i řídítka. Nevím jestli jste viděli někdo RC model motorky. Hodně jich funguje na principu závaží, které je ovládáno servem a posunuje se napříč podélné osy modelu.Přední vidlice se pak spravným směrem sklopí automaticky- není ovládaná.Stejným způsobem je to při jízdě na kole bez držení. Já osobně to mám nacvičené taky z motorky(silnice i enduro) že jdu tělem dovnitř zatáčky, pak otáčím říditky.To jde na závodech motorek (přivedené do extrému) vidět. S tím protipohybem to samozřejmě funguje taky, ale realita je v pohybu težiště dovnitř oblouku zatáčky.Cíleně vyvolaná nestabilita protipohybem řídítek to má jen za cíl vyvolat…čehož se zhusta lituje.

          0 0
          • Lada1  

            ono jde o otto ,ze protiimpulz trva xkrat kratsi dobu nez preneseni teziste. Takze spravny prujezd spociva v priprave na preneseni teziste, protimpulz, preneseni teziste + korekce riditek(ky)

            0 0
          • la-da  

            Podle me na to vykloneni teziste potrebujes trochu zakontrovat riditkama,jinak by ses nikam nevyklonil – nemas se o co oprit.Mozna tak jeste pri vetsi rychlosti o gyroskopickej moment ale kdyz jedes pomalejc tak fakt nevim co jinyho by ses oprel.

            0 0
            • lubos  

              Aha, gyroskopicky efekt predniho kola. Jo, tomu rozumim. Nooo, zajimave, musim nad tim popremyslet. Ale, asi ten efekt velkej neni, kdyz je kolo lehounke a plaste stejne tak.

              0 0
          • Pá-dlista1  

            Tak tohle je konecne slovo do pranice. Ja sem si od zacatku myslel, ze je to blbost (resp.ze to neni podminka), ale nevedel jsem jak to jednoduse dokazat. No a jizda bez drzeni riditek je snad jednoznacny dukaz, ze pri zatoceni doprava riditkama nezatocim doleva!!! (a vlastne ani doprava :)))

            0 0
            • zwwak  

              Jenže i při jízdě bez držení začínáš zatáčet náklonem těla ( misto pohybu řidítek ) a jseš tam, kde si byl.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.