• ufi

    Prosím rozhodněte můj spor s kamarádem:

    Tvrdím, že při zátáčení na kole ve vyšší rychlosti (30–40 Km/h) podvědomě provádí celou řadu úkonů, miniálně např. že se nakloní a pootočí řídítky (celé je to jistě složitější…)

    On tvrdí že s řídítky nijak nemanipuluje a prostě se jen nakloní, tudíž, že i kdyby měl přední vidlici přivařenou na pevno, tak stejně zatočí.

    Jistě nemá pravdu, bohužel ho nedokážu přesvedčít, proto se obracím na vás a váš názor, který pro něj doufám bude dostatečný důkaz jeho omylu.

    Předem všem díky

    0 0
    • kubad  

      vpodstate ma pravdu :-)

      0 0
    • Fana.A  

      Zavař mu vidlici a ať ti to ukáže proti zdi.

      0 0
      • orgoj.chorchoj  

        Vysledek experimentu prosim zdokumentuj a pridej do fotogalerie – sekce „Pady“ :D

        0 0
        • ufi  

          I když se zrovna hádáme, tohle bych mu nepřál…a hlavně, kola by taky byla škoda :)

          0 0
    • teepeex  

      kdyby ji mel privarenou, tak si v prvni zatacce nabaca o stromecek:)

       
      0 0
    • xpivi  

      Nedávno jsme měli stejnej spor a opravdu bez řidítek to nejde! Zkusily jsme je zavařit a nelze se na tomto stroji pohybovat :-) (šlo o sázku)  Rychlost není rozhodující!

      0 0
    • voytaa  

      Řekl bych, že bez řídítek jen nakloněním sice zatočíš, ale zdaleka to nebude stačit. Byl by to takovej pěknej fyzikální příklad, ale počítat ti to teda nebudu:-)

      0 0
      • ufi  

        Právě z fyzikálního hlediska by to bylo nejzajímavější.

        Bohužel můj fyzikalní argumentem skončil zde:

        Při naklonění se kompenzuje odstředivá síla, která vzniká při jízdě po kružnici. Ovšem, k tomu abychom kolo dostali do pohybu po kružnici je třeba další síla, která kolu určí změnu směru, právě pootočením řídítky. Přiznávám ubohý argument a vlastně si ani nejsem jist jeho správností…

        0 0
        • pepek  

          Nakloněním se kolo automaticky  natočí vlivem momentu, jehož rameno  je vytvořeno stopou řízení. Řízení s nulovou stopou si tak vlastně samo nezatočí.

          0 0
        • Krys  

          Na kolo nepôsobí žiadna odstredivá sila. :)

          Keď chceš aby niečo „odbočilo“ musíš na to pôsobiť silou smerujúcou do stredu otáčania. A navyše po celý čas trvania „odbáčania“. V okamihu, keď tá sila prestane pôsobiť pokračuje predmet po dotyčnici ďalej.

          Keď ideš na bajku bez držania riaditok a vychýliš bajk trochu na bok, riaditka sa mierne natočia. Chápanie pojmov stopa, ofset a zopár ďalších napomáha pochopeniu celej fyziky okolo odbáčania. Takže bez toho, aby si sa dotkol riaditok, sa dá zvládnuť aj mierny slalom, ale na klopenú 180ku to asi nebude stačiť.

          0 0
        • bagr84  

          Je to tak, sice si to neformuloval nejlip, ale myslenka v tom je.

           

          Kolo muze logicky zatacet s narovnanymi riditky pouze je li zadni kolo ve smyku. To ale prece neni zakladni predpoklad pro zataceni.

           

          Myslim ze fyzikalni dukaz by tak slozitej nebyl, stacilo by zajistit riditka proti pootoceni a pak jen zkusit jet s jednou rukou natazenou do strany. Tim se dosahne posunuti teziste ven z osy kola, stejne jako pri naklaneni se do zatacky. Pootoceni riditek pak v praxi znamena, ze na kolo zacne pusobit nova bocni (odstrediva) sila, ktera vraci polohu teziste do osy bicyklu a zajistuje tak stabilitu kola. Kdyz riditka nenatocim, spadnu, zachranit by me mohlo pouze zadni kolo ve smyku.

           

          Pokud ma kamos pravdu, potom by s natazenou rukou do strany mel udrzet balanc a kolo by u toho mirne zatacelo (da-li si do ruky cinku, pak by mel podle jeho teorie rychleji zatacet). Pokud mas pravdu ty, nabije si drzku. Podle me si ji urcite nabije.

          0 0
      • Wojtek  

        podle mě při naklonění nezatočíš wubec,stejně tak že když zatočíš bez naklonění,to taky nejde, a když uš tak si rozbiješ hudu

        0 0
    • michals1  

      Docela by mě zajímalo, na kterou stranu řidítky zatáčíte? Ve směru zatáčení či na opačnou stranu?

       
      0 0
      • ufi  

        :) Na toto téma jsem tu našel vlákno, samotného mě to překvapilo, ale aspoň to dává smysl…

        0 0
    • gazman  

      S řídítkama na pevno neotočíš ani prd.Je to nesmysl,

      0 0
      • orgoj.chorchoj  

        upresnil bych ze s vidlici napevno nezatocis

        0 0
        • gazman  

          Ctěl bych vidět jak zatáčíš s řídítkama na pevno,ale s vidlicí na volno,to ba byla bezva groteska pane slovíčkář :-)

          0 0
    • Biker jak Pes  

      Kdyby to šlo, to by možná dráhařské kola měly vidle napevno, přece jenom tam toho zatáčení moc není a ještě k tomu pomáhá to naklonění… tohle je prostě volovina…

      0 0
    • fluider  

      Skúste aj tento experiment: ideš na biku pričom nesediš v sedle, ale stojíš. Nakloň bike dostrany koľko môžeš tak, aby si svojím telom zostal stále akoby kolmo na zem.

      Budeš prekvapený ako veľmi bike zmení smer, obyčajným naklonením ;-).

      0 0
      • XC-biker1  

        No to bude aji tím že mírně zatočíš říditkama… nevěřím že snima ani nehneš :)

        0 0
        • gazman  

          Přesně tak.

          0 0
        • fluider  

          Samozrejme, že zatočíš aj riaditkami, ale ako si napísal zatočíš MIERNE. Keby si nimi zatočil rovnako mierne bez naklonenia biku, tak sa od priamočiareho smeru odchýliš len MIERNE.

          Vyber predné koleso z bicykla, postav ho na zem kolmo a udaj mu moment, aby sa začalo otáčať dopredu, akoby bolo stále v bicykli. Akonáhle narazí na nerovnosť, ktorá jeho uhol voči zemi zmení z 90deg na menej ako 90deg, koleso začne „zatáčať“ a čím pomalšie pôjde, tým zakrivenejšia bude jeho trajektória až sa bude točiť „skoro na mieste“ a nakoniec spadne. Toto všetci dobre poznáme.

          0 0
          • autor_trek  

            Když zatočíš řídítky bez naklonění, tak hodíš „držku“. Zatáčení na jednostopém vozidle je kombinace náklonu a natočení předního kola. Pokud má kolo správnou geometrii přední vidlice, tak se při naklonění „správně“ natočí (to umožňuje např. jízdu bez držení řídítek). Jinak to koriguje jezdec.

            Jen pro zajímavost: zkuste se na kole rozjet, sklonit hlavu, zavřít oči a zakroutit několikrát hlavou vlevo a vpravo. (Nedoporučuje se tento pokus dělat na tvrdém např. betonovém  povrchu)

             
            0 0
            • drtyc  

              drzku by si teoreticki hodit nemusel, ne? cast ty odstredivky pobere kolo a treni se zemi.

              0 0
      • zmolko  

        toto robím ja normálne, keď sa nudím na ceste alebo čistím plášte a ešte nikdy sa mi nestalo, že by som zatočil ;-)

        0 0
        • jIrI___  

          Já to zas dělám když mě už bolí prdel otlačená od sedla a ještě se při tom dobře protáhnu :-D. Nějaké nechtěné zatáčení taky nepozoruju.

          0 0
        • DaSnail  

          pusti riaditká…

          0 0
      • Gad  

        Právě při tomhle jak píšeš, když nehbeš řidítkama, tak jedeš pořád rovně.

        0 0
      • MirkoCarver  

        Tak to zkus s kolem, které má úhel hlavové trubky 90°, při naklonění běžného kola přední kolo díky hlavovému úhlu okolo 70° samo zatočí…

        0 0
        • pepek  

          90 zatočí taky (ale na druhou stranu)

          0 0
          • zichis  

            Nezkoušel jsem to ani teoreticky nestudoval, ale technickej cit mi říká, že tvoje tvrzení nemusí vždy platit. Když budu mít nulový ofset, je imho věcí náhody kam se kolo stočí. A s negativním offsetem se bude zase chovat normálně :)

            0 0
            • pepek  

              I při nulovým ofsetu je tady eště předsazení noh vidle před osu otáčení.

              0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Iantaris  

      Dobré…řekni kamarádovi, ať to prubne na motorce…je hmotnější, jede rychleji a hlavně výsledky budou celkem markantnější:))

      0 0
    • mr.antik  

      vpodstatě máte pravdu oba – manipulovat s nima nemusí (lze dokázat např. při jízdě bez držení), protože ty řidítka se mohou natočit samy. Ale napevno to bejt nemůže – ať to zkusí, stači pořádně dotáhnout hlávko :-)

      0 0
      • zichis  

        bať, bať. Já když šlapohyb jenom nakloním, ale zapomenu přiměřeně zakroutit řidítky, tak se svalím na bok :o) To platí jak v nízké, tak vysoké rychlosti. Akorát ve vyšší rychlosti jsou moje poloměry zatáček obvykle podstatně větší, tudíž úhel vychýlení řidítek je o to menší. Třebas 1 stupeň už se leckomu může zdát jako nepostřehnutelný.

        0 0
    • Mara821  

      Teoreticky, když se motorkář na silniční motorce naklání do zatáčky, tak otáčet řidítky moc nemuže, protože by jel do země ne?:-)Ale i tam asi nepatrně otočí řidítky…

      0 0
    • Genarito  

      Lidi děkuji vám za příjemné zpestření pracovního večera :o) Bych nevěřil jak vědecky se na toto téma dá povídat. Netuší někdo jestli něco podobného nezkoušel už Jára Cimrman? :o))))

      0 0
      • bagr84  

        Jara Cimrman vymyslel riditka. Do te doby se jezdilo pouze po primkach :)

        0 0
        • Genarito  

          Jo tak to byl on! Já věděl, že s tím má něco společnýho, ale nevěděl jsem co přesně :o)

          0 0
        • Vhalasta  

          To je jasný důkaz, že ufiho kamrád nemá pravdu !!!

          Asi se inspiroval na lyžích a zapomněl si vykrojit gumu.

          0 0
    • MITY  

      Vem si pravítko a jeď s ním po stole a pak ho nakloň…co se stane? nic…pojedeš pořád rovně (samozřejmě, že ti začně podjíždět, ale to je už něco jiného)

      0 0
    • MirkoCarver  

      A to kdyby ještě tušil, že když chce zatočit doleva nejprve zatočí doprava, aby se naklonil a teprve potom zatočí doleva :-) , ale to je život a je zcela jedno, že to neví… :-)

      0 0
    • MrCloud  

      Jediný rozumný vysvětlení je ten Jára Cimrman :-)) 

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.