Itera, Švédsko 1980

Přidat foto

originál stav.

Prvý celoplastový bicykel vznikol už v roku 1973 v New Yorku, zostalo však len pri patente a niekoľkých prototypoch. Zaujímavosťou bolo, že z plastu boli aj náboje, kazeta, reťaz a prevodník.

Prvým sériovo vyrábaným a predávaným bicyklom sa tak stala švédska Itera. Bicykel vznikol v roku 1978 vo fabrike Volva v Göteborgu na popud Švédskeho Národného výboru pre technický rozvoj. V rámci inovácii plastových kompozitných materiálov pre automobilový priemysel navrhli dizajnéri Volva bicykel, ktorý mal byť z týchto plastov. Výbor poskytol na tento vývoj 54 tisíc švédskych korún a projekt dostal zelenú. V roku 1980 vznikol funkčný prototyp, s ktorým novovzniknutá firma Itera Development Center AB získala od banky 6 miliónov švédskych korún na sériovú výrobu. V prieskume približne 100 tisíc Švédov deklarovalo záujem o kúpu bicykla, no napriek tomu sa v rokoch 1980 až 1985 vyrobilo len 30 tisíc kusov. Toto číslo zostalo preto tak nízke, lebo bicykle vynikali nízkou kvalitou, praskaním rámu v zime aj v lete a nekompatibilitou dielov. Bicykel sa dodával zákazníkom ako stavebnica v krabici a už pri samotnej stavbe bol problém s kompatibilitou dielov. Pre nízky záujem bolo posledných 8000 bicyklov predaných do Karibiku, kde bol problém s hrdzavením bicyklov. Itery si tam dlho nepojazdili, väčšina z nich sa zdeformovala od tepla. Aj napriek tejto neveselej histórii sa tento jediný celoplastový bicykel zaraďuje medzi 20 najikonickejších bicyklov histórie (podľa niektorých cyklowebov a účasti v encyklopédiách) a v súčasnosti je vyhľadávaným zberateľským artiklom.

(vloženo 2.3.20)

Komentáře

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
tromboonen
tromboonen

4.3.20 12:30

Jo a teď navíc vidím, že je to vlastně Volvo :) No tak minimálně plasty pro Volva od té doby udělaly pokrok, než to přebrali soudruzi z Číny, puristi můžou jen ta hranatá Volva, ale taková poslední generace V-70 a XC-70 předtím, než přijeli přátelé z východu, to je za odměnu, postarší, ale stále šaramantní a jede to jak z praku s určitými vnitřnostmi… že nepasujou jiné věci než origo, max OEM a i ty radši ne, to není chyba, to je „feature“…

Reagovat
tromboonen
tromboonen

4.3.20 11:51

Joo Skandi… tohle je tak ošklivé, až je to pěkné, akorát pozor, Zoidberg: ve Švédsku i na jihu to s těmi ročními obdobími žádná sláva nebyla, tenkrát, to možná teď tam občas bude náznak léta, ale jinak většinou podzim, podzim, podzim, něco jako jaro :) Tu přehazku v nábě jsem měl v Dánsku na kole, všichni jsme ji měli, na top modelu měla ty řetízky z obou stran a na představci dva sytiče, něco jako 5×3 to umělo, jednou jsem to rozebral na vyčištění, ty planetky, no nebylo to moc třeba, ale naskládat to pak zpátky přesně jak má být, to bylo jak mozková chirurgie, ještěže u kámoše na kolejích měli top dílnu do které jsme mohli… bohužel jsem o to kolo přišel :(

Reagovat
mr.antik
mr.antik

3.3.20 10:33

osmdesátky, doba plastová :-)

Reagovat
kubad
kubad

3.3.20 09:39

capis
capis

3.3.20 08:42

Cesta vývoje má i slepé uličky, ale nelze každý nápad zatracovat, spíše se poučit.

Reagovat
kubad
kubad

3.3.20 08:28

ukázka pokroku za každou cenu,

Reagovat
Fredos
Fredos

3.3.20 08:15

Miťo: Však plastový měl být na jiném kole.

Reagovat
Zoidberg
Zoidberg

3.3.20 07:30

Designově je to hodně zajímavé a pokud to praskalo jen v zimě a v létě, pořád zbývají dvě roční období, kdy na tom šlo bezpečně jezdit.

Reagovat
miťo
miťo

3.3.20 06:14

Řetěz vidím kovový ;-) Tohle kolo jsem viděl myslím v Boskovštejně. Zajímavý nápad. Přidat uhlíkové vlákno a mohlo by to k něčemu být.

Reagovat