Relativni GEOmetrie

Přidat foto

Docela zajimavý článek o geo na papíře a v realitě, aneb když máš na biku i cenťák míň zdvihu, než si myslíš – https://www.mbr.co.uk/…uracy-392462?…

(vloženo 19.11.19)

Komentáře

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
duk
duk

20.11.19 21:46

Třeba u toho Stumpjumpera si myslím že to měřili s flipchipem na low, zatimco tovarni udaje se na vetsine tabulek uvadeji na high, všechny údaje by tomu nasvědčovaly. Jinak zajímavý článek :-)

Reagovat
AleZ80
AleZ80

20.11.19 18:50

Teoreticky by se daly na biku odjezdit 2 sezóny a pak to reklamovat, že nesedí geometrie, ne?

Reagovat
psbiker
psbiker

20.11.19 17:49

Neřešit, jezdit. Závisí na tolika věcech že ± stupeň nebo milimetr nikdo není schopný reálně pohlídat.

Reagovat
wilda81
wilda81

20.11.19 11:07

tonik666: Takto mas vychozi hodnotu. Pokud mas k dispozici i akt. uhel, tak dopocitat si ef. uhel pro ruzne vysky sedla zvladne kdokoliv se znalosti matematiky zakl. skoly. :)

Reagovat
tonik666
tonik666

20.11.19 10:44

wilda81: Vzhledem k tomu jak se úhel ST měří, tak to chápu tak, že je úhel ST porovnatelný jen na kolech, které mají stejný stack, jinak ne… A zrovna měřit úhel ST ve standardizované výšce také nepomůže, právě protože je to závislé na výšece sedla (resp. úhlu samotné sedlové trubky).

Reagovat
kOmE
kOmE

20.11.19 08:22

Já si dříve dělával v CADu průběhy zadní stavby a geometrie podle katalogových fotek a téměř vždy to nesedělo, ale bral jsem to spíše jako porovnávání aktuálního bajku s kandidáty na nový.

Reagovat
fery18
fery18

19.11.19 20:49

No to jsou věci, že já sem to četl :-D

Reagovat
plzakj
plzakj

19.11.19 18:41

Ja to radsi ani nebudu cist :-)

Spis by mi zajimalo ve zkratce, jestli jsou porovnatelne udaje od vyrobcu mezi sebou. Ale asi teda s ohledem na ten clanek moc ne, co? :-)

Reagovat
wilda81
wilda81

19.11.19 16:57

Tady zase někdo (čti mbr) objevil Ameriku.

Kíša: efektivní ST se neměří na konec ST, ale do virtuální spojnice ST a TT

Reagovat
Atilla
Atilla

19.11.19 16:43

Kíša: Kdyby sis to přečetl pořádně…

Reagovat
Kíša
Kíša

19.11.19 16:38

Problém je, že není nijak normovaný způsob měření geometrie kola, každý výrobce to může měřit trochu jinak. Upřímně se mi moc nezdají ty velké rozdíly v úhlu sedlové trubky a zrovna u něj opravdu hodně záleží na přesné metodice měření. Kvůli prohnutým ST se měří zdánlivý a efektivní sedlový úhel, přičemž ten efektivní se měří od osy středového složení k ose sedlové trubky na jejím vrcholu. No jo, jenže když má tenhle bajk delší ST než tamhleten, tak ten sedlový úhel bude zase trochu jiný. A pokud je zdánlivý úhel ST výrazně odlišný od toho efektivního, tak bude zase velký rozdíl v tom, zda mám sedlovku vysunutou 10, 15 nebo 20 cm… Těch proměnných je zkrátka hodně a bez jednotné metodiky měření na to nikdy nebude moc spoleh.

Ještě mě dost zarazil rozdíl v rozvoru kol (wheelbase) u Whyte T-130 S – jak sakra může být o 83 mm delší? To by přece muselo výrazně ovlivnit buď úhel hlavy, výšku vidlice, reach nebo třeba délku řetězové vzpěry. A rozhodně by se nejednalo o malé rozdíly. Takže buď je někde tisková chyba (ať už na straně Whyteu, nebo na straně mbr.co.uk), nebo to chlapci neměřili stejnou metodikou jako výrobce.

Reagovat
becis
becis

19.11.19 15:17

Pravda, 160 vs 170 bude rozdíl další 2mm a pak už je rozdíl v axle to crown jen 2–3mm, takže je to asi jedno že použiju vidlici s kratším zdvihem.

Reagovat
LM
LM

19.11.19 15:11

becis: ješte musíš počítat se zanořením do SAGu :-)

Reagovat
becis
becis

19.11.19 14:48

lol a já tady řeším jestli mi nerozhodí Geo 4mm v délce vidlice, když chci použít delší 160mm vidlici od CC spíš než kratší 170mm vidlici od Foxu :D

Reagovat
ceo
ceo

19.11.19 14:17

Všichni udávají u vidlic toleranci ±5mm

Reagovat
-b-n-x-
-b-n-x-

19.11.19 14:02

Proste to chce brat DH kola, abys mel dostatecnou rezervu na XC :-)

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.11.19 13:57

Rudy: jojo běž to reklamovat! :-)) přece se nenecháš o*ebat, každý cm zdvihu se přeci počítá :-)

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.11.19 13:56

Tak nějak instinktivně osazuju kola vidlama se zdvihem o 10–20 mm vyšším :-)

každopádně teď aktuální maruna Z1 170 má ATC o 10 mm vyšší, než by měla mít papírově, takže fox taky :-)

Reagovat
Rudyshy
Rudyshy

19.11.19 13:44

klamliva reklama? :D

Reagovat
alig_cz
alig_cz

19.11.19 13:37

Zajímavý článek, dík :)

Reagovat
ceo
ceo

19.11.19 13:35

Od té doby nemám rád kola se stejnými zdvihy P a Z

Reagovat
ceo
ceo

19.11.19 13:33

O tomto jsem přemýšlel nedávno.

Většinu parametrů ovlivní dost výrazně už pneu. Když dopředu dá člověk pneu z vyššími figurami a dozadu něco jezdivějšího, hned položí HA, SA, zkrátí reach atd.

Suntoury bývají o 6–7 mm vyšší než RS, naopak Foxiny a Formuly jsou papírově –5mm oproti RS (Koukal jsem na enduro vidlice), což pracuje s HA

O čem se nemluví, je, že Zadní zdvih se měří vertikálně na ose, zatímco zdvih předku se bere podle zdvihu vidlice, ovšem pod úhlem HA – pro představu 140mm vidlice má při 67,5 HA vertikální chod 129mm, 150mm @67 je 138 vertikálně… Pri dalším pokládání HA se rozdíly budou zvětšovat

V tomto oceňuji ibis, který udává hodnoty při uvedení AC rozměru vidlice a bb height s uvedením pneu

Reagovat
motacek
motacek

19.11.19 13:31

U hliniku se meni cemu divit, je to svarenec, muzeme byt radi, ze tyto kola nejsou dvou a vice stopá

Reagovat
nomecz
nomecz

19.11.19 13:22

https://www.youtube.com/watch?…

jeste prihodim jedno povidani

Reagovat
Charlie_R
Charlie_R

19.11.19 13:03

To je síla teda :-) Díky za odkaz.

Reagovat
waltari
waltari

19.11.19 12:29

No ty sedlovky, to je mazec, teda. :)

Reagovat
mirorek2
mirorek2

19.11.19 12:13

No zajímavé, hlavně zdvihy a sedlové úhly :-)

Reagovat

Další galerie z kategorie

bmx20 2
bmx20 4
hawrda 20
strasny_jester 3
kolo.bazar 5
paw_jh 19