zadní tlumič SR EPICON - kde je chyba?

32 nepřečtených
  • Honza_american

    Ahoj kluci,

    koupil jsem jetý celopéro Mongoose Teocali Comp 2008 (viz.: http://www.bikeradar.com/…omp-08–30457 ). Poprvé jsem se tak dostal k zadnímu tlumiči, v tomto případě SR Suntour Epicon (tlak max. 200PSI). Stejně tak jsem zakoupil novou pumpu na vidlici (fouká do 400PSI). Ještě ráno jsem tlumič v pohodě nafoukl na 180PSI, ale zdálo se mi, že je „málo vylezlej,“ viz. foto I (v sedě) a II (bez zátěže). Teď už nemůžu tlumič nafouknout vůbec. Pumpu nasadím, zašroubuju, nafouknu pod 200PSI, pak povolím ventil, a vše ujde – vzduch se dovnitř vůbec nedostane. Pumpa je nová, tlumič ne. Když jsem ale zkoušel funkčnost pumpy na jinem ventilku (např. u kol), šla bez problémů. Kde může být problém? Je potřeba dát tlumiči nějakou údržbu? O tomto tipu jsem zde žádné info nenašel, proto se ptám. Pomůže mi jakékoliv info, ať vím, zda reklamovat novou pumpu, nebo zda vrátit kolo majiteli. Klidně se ale pustím do údržby tlumiče, pokud je to možné, a pomůže to. Děkuji

    0 0
    • jIrI___  

      Jedno je v podstatě jisté, v pumpě chyba nebude.

      0 0
    • pepek  

      Asi stuck down – podrobnosti najdi v historii

      0 0
      • JakeF  

        Hledat nemusí, stačí, když to ještě párkrát zkusí nafouknout :).

        0 0
      • Honza_american  

        tak myslím, že jste to stím stuck-downem docela trefili, jen mě překvapuje, že co jsem se tak koukal na stránkách, je to docela častý problém… pravda je, že přední vidle byla dost „zatuhlá a zadřená“ a majitel kolu asi moc velkou údržbu nevěnoval, tudíž ten stuck down u zadní tlumiče byl asi nevyhnutelnou záležitostí; každopádně mrknu na video a pustím se do toho, snad to nebude velký problém

        0 0
        • kubad  

          Bude stane se ti driv nebo pozdeji znova bohuzel to chce novou sadu tesneni.

          0 0
    • Smazaný účet  

      hlavně to už znovu nefoukej

      0 0
      • Honza_american  

        Pravda je, že jsem to zkoušel docela dlouho, a několikrát, ale docela brzy mě to přestalo bavit a od tý doby jsem na to nešáhnul

        0 0
        • Vilém  

          To bude velka rana, nelekni se a hlavne si pojisti poradne to vnejsi telo tlumice proti odletu.

          0 0
          • Honza_american  

            Jasně, v komentářích k videu píšou, že by mělo pomoct stlačení ventilu a hýbání s tlumičem nahoru a dolu, že by se tak měl ještě nějaký vzduch dostat pryč (a bezpečněji). Každopádně to vidím i na poškozené těsnění. Na stránkách se vždy obracejí na cyklo švec jako na servisní středisko FOXu, nevíš jak je to se Suntourem, kde bych mohl objednat nové těsnění?

            PS: Na foru je diskuse o tom, že Suntour servis v ČR nemá :I

            0 0
            • Vilém  

              Pokud bude poskozene tesneni, coz nutne byt nemusi, tak to bude horsi. Tam me napada obratit se na tento shop, treba by neco meli, nebo aspon poradili.

              0 0
              • Honza_american  

                Díky za odkaz, vypadá to docela použitelně. Jinak k věci, za pár hodin odjíždím do Brna, a už se k tomu dnes asi nedostanu. Ovšem v pátek jsem doma jako na koni, a jestli bude něco na plánu dne (víkendu), tak ten tlumič. Takže hned jak to rozeberu, dám vědět jako jsem dopadl. Ještě jednou díky za rady, docela jsem pronikl do problému o kterém jsem neměl ani tušení. A v pátek/sobotu se ozvu, co a jak. Zatím čabas

                0 0
    • jIrI___  

      Jak vlastně ten stuck down vznikne? To je chyba někde v tlumiči/jeho údržbě nebo je to „běžná“ věc?

      0 0
      • Honza_american  

        Ahoj Jiri, stuck downu je na foru venovano par prispevku. Aby Te ale jen neodkazoval jinam, z toho co jsem se ja docetl, je to docela casta zalezitost, vznikla bud deformaci tesneni (stare, zpuchrele, praskle), nebo jen tim, ze je tesneni suche. Jakmile to pry vyschne, je stuck down na svete. System jde potom ztuha, a dojde k preteceni vzduchu do druhe komory (negativky), takze vlastne dojde misto k tlaku na pist k podtlaku a pist je vtazen dovnitr. Takze co jsem se docetl, a co jsem pochopil, je tesneni radne mazat, mazat a mazat. Pak by s tim nemel byt problem ;)

        0 0
      • kubad  

        Suche nebo poskozene tesneni

        0 0
    • Honza_american  

      Ták, chlapi!

      Je pátek, já dostál svého slibu (a hlavně ve vlastní zájmu) jsem tlumič rozebral. K „explozi“ nedošlo, jelikož jsem se toho tolik bál, a točil jsem tak pomalu, že na posledním závitu veškerý vzduch pomalu ušel. Takže naštěstí došlo jen k syčení – nic víc:) Teď k těsnění. Není ani prasklé, a nezdá se ani jinak poškozené. Takže jediné co zamýšlím je zhruba očistit a pořádně namazat ⇒ a otázka zní, čím mazat? Četl jsem že majitelé Foxů používají něco slešl přímo od Foxu, ale co já jako majitel Suntouru? Stačí nějaké obecné mazivo k sehnání v cykloobchodech? Nebo dokonce něco obyčejného k sehnání v obchodě (baumax, baumarkt…)? A podle čeho vlastně vybírat? Podle výrobce (kvalitní/nek­valitní), podle určení, nebo podle vizkozity? A jaké by v tom případě ty údaje měli být? Děkuju pánové a přeji příjemný víkend

      0 0
      • pepek  

        Někdo doporučuje red rum, někdo spešl Fox vazelínu. Já tam dávám už 6 let normální bílou vazelínu na ložiska (do auta) a drží to. Když su moc línej a rok to nerozdělám, nastává plíživý pokles tlaku, který mě donutí to znovu namazat.

        0 0
      • jakub  

        řešil jsem stejný problém… nalil jsem tam kapku oleje do vidle ale stejně to nebylo nic moc…už to bylo lepší, ale kdy jsem to zamkl v poloze, kdy tlumič nebyl uplně napnutej a přejel stím dírů bylo to za chvíli to samé.. nakonec jsem zjistil, že mi je stejně rám malej… prodal jsem ho a nový majitel mi ho málem omlátil o hlavu, nežli zjistil, že ty tlumiče se takto prostě občas chovají… uuf na tuto koupi a následný prodej nejsem pyšnej.. toho tlumiče se zbav a dej si tam něco pořádnýho…

        0 0
      • Honza_american  

        Ahoj chlapi, tak píšu jak jsem dopadl. Těsnění se zdálo bez poruchy, takže jediná otázka byla čím namazat. Jelikož veškerý oleje považuji za dost řidký (brzy se setřou), hledal jsem nějakou solidní vazelínu. Nakonec jsem našel bílou lithiovou vazelínu, je ve spreji, vypáda takto: http://www.homebase.co.uk/…O111111M.jpg a leze z toho bílá pěna (jako od piva). Při mazání těsnění jsem s vazelínou nešetřil, tlumič zkompletoval, a kolo projel. Jelikož nebylo mnoho času, natočil jsem tam jen ± 20km po okolí, ale vše buď v lese nebo po poli. Kolo jsem nešetřil, a musím to zaklepat, drží. Tlak neušel, píst nezalezl, vše se zdá OK. Otázka zní už jen na jak dlouho. Ale jelikož už teď pro mě není problém tlumič rozebrat, jediný problém vidím v tom, najít to nejlepší mazivo a mazat a mazat a mazat. Každopádně tahle vazelína ve spreji se zatím jeví jako dost dobrá. Děkuji tedy závěrem za informace o stuck-downu a vše kolem něj, a považuji tím tuto věc za úspěšně uzavřenou. Ahoj

        0 0
        • kubad  

          otázka je opravdu jak dlouho, sežeň si novou sadu těsnění, a měj ji doma v záloze, nemělo by to být extra drahé.

          jak se ti tlumák zase posere zrovna to vyměň

          0 0
        • AxemanX  

          Ahoj, tak se mi na tlumiči Suntour Epicon stalo to samý, co tady popisujete, tlumič zajel dovnitř a nejde vysunout. Blbý je, že než jsem narazil na tohle forum a přečetl si podrobnosti, tak jsem ho ještě přifoukl v domnění, že se tlumič opět roztáhne do původní polohy.

          Stalo se to v podstatě „přes noc“ jeden den jsem večer přijel v pohodě a po několika dnech neježdění jsem kolo vytáhl, opřel se o sedačku, píst zajel a už se nevrátil.

          Teď bych měl prosbu a dotaz, asi na Honza_american, jak vysokej je závit na tom Epiconu, resp. kolik je třeba vytočit, aby vzduch na posledních závitech ušel a nerozkejchl se naráz? Co si použil za nářadí na roztočení toho těla tlumiče, na videu má chlapík nějakej „bič“ na tlumiče, či co? Někdo tu píše, že to jde rukou, ale to si nejsem úplně jist. Jak si zajistil, aby nevylítlo to tělo tlumiče? Díkes moc za každou radu. Přemejšlím, jestli s tím mám jít do nějakýho koloservisu nebo to zmáknu sám…

          Ax

          0 0
          • Vilém  

            Aby nevylitlo telo tlumice pryc, tak staci spodnim okem tlumice prostrcit hadru, nebo treba nejake sirsi lano. Po vybuchu se telo zastavi o nej a nic se neposkodi.

            0 0
    • AxemanX  

      Zdravím, tak jsem tlumič rozšrouboval a přesto, že jsem předtím ještě několikrát, postrádajíc zdejší info nafoukal, po roztočení posledního závitu jen lehce pšouklo trochu vzduchu a to bylo vše. Žádný bouchnutí nebo tak něco se nekonalo.

      Tlumič jsem rozebral, pořádně prokydal bílou vazelínou a opět smontoval, pak nafoukal, vrazil do rámu a je OK. Projel jsem to po kořenech a pařezech v lese a drží. Rychlost odskoku jsem nastavil na nejrychlejší a vše šlape jak švejcarský hodinky.:)

      Jen mě trochu překvapilo, že když jsem zatlačil na samotné tlumení, tak to se po určité chvilce vrátilo do původní polohy. Jako by v tlumení byl nějaký tlak, který píst vytlačuje ven. Při nastavení na „plus“ píst vyjel pomaleji a na „mínus“ vyjel rychleji.

      Každopádně, je to v cajku a to se počítá…:) Rovnou jsem s tím srovnal pilníkovou metodou i brzdič na zadním kole, kde štrejchala jedna destička víc o kotouč.:)

      Díkes a přeju hodně šťastných kilometrů…:)

      0 0
      • Vilém  

        Ano tlak v tlumici je. Na dne tlumice je plovouci pist, pod kterym je dusik a ten kompenzuje jednak zmenu objemu oleje pri zajizdeni pistnice a jednak tepelnou roztaznost oleje.

        0 0
        • Smazaný účet  

          A taky drzi cely system pod tlakem aby se zamezilo napeneni oleje a kavitacim.

          0 0
          • AxemanX  

            Aha, tak to jo, přišel jsem na ten dusík na nějakým polským fóru a myslel jsem si, že to špatně překládám a on tam opravdu je.:) Nebyl by k mání někde nějaký manuál/rozkres toho Epiconu, kde by se dalo se podívat, jak to uvnitř vypadá? Je to členitější a sofistikovanější přístroječek než jsem si myslel.:)

            Ještě mě tak napadá, k čemu je ten malý šroubek/imbus/torx, který je vidět úplně na spodní straně pístnice, hned u uložení? Na tom polským fóru ho týpek převrtává a předělává…

            Jinak to polský fórum je: http://www.forumrowerowe.org/…miana-oleju/

            0 0
            • Vilém  

              Ten sroubek byva prave na plneni dusiku pod plovouci pist.

              0 0
              • AxemanX  

                Tak to jo, no v montážním záchvatu jsem ten šroubek vyšrouboval v domnění, že tím možná upustím tlak z pod pístu, když se mi píst zasekl.:) Trošičku z něj pšouklo, nic víc. Předpokládám, že se tam ten dusík zase pumpuje přes nějaký ventil…

                0 0
                • Vilém  

                  Ano, byva na to takova redukce, kterou se to plni, proto tam ten polak daval normalni ventilek. Podle zkusenosti nekterych lidi zde na foru je mozne to nafoukat normalne vzduchem. Ostatne nektere tlumice to tak v minulosti mely, na motorkach se to taky foukalo vzduchem. Bez toho, abys tak neco natlacil, to vsak fungovat nebude, takze to stejne budes muset nejak resit.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.