• matyczsek

    Zdravím vás, cyklisti,

    je to skoro rok, co jsem si koupil silničku Giant Defy 1. Po nějakým čase jsem si všimnul, že zadní kolo je od vidlice na každý straně jinak daleko a že není v ose s předním. Mimo osu je vychýlený o zhruba 3–4 mm (viz obr. 1). Další věcí, který jsem si všimnul, je to, že ráfek zadního kola neleží nad středem náboje. Jakoby byly dráty na jedný straně výpletu delší, než na straně druhý. Je to možný? (viz obr.2) Řeknete mi možná, ať ráfek vycentruju nad střed náboje, ale pokud bych to udělal, kolo by se dostalo ještě víc na tu stranu, která je teď u vidlice blíž (pokud mi rozumíte), čili by bylo ještě víc mimo osu. Vlastně bych potřeboval udělat úplnej opak, ale to by pak dráty na straně u kazety byly k náboji prakticky kolmo (k čemuž jim už teď moc nechybí, jak je znázorněno na obrázku). Řešili jste někdy podobnej problém, nebo je to normální? (tušim, že některý motorky taky nemají kola úplně v lajně)..tady na fóru jsem četl už jednu diskuzi na podobný téma, ale pokud jsem to správně pochopil, stačilo ráfek vycentrovat nad střed náboje a problém se tím vyřešil, což bohužel není můj případ. Při jízdě to prakticky nevnímám, ale jsem tak trochu puntíčkář, tak mě to nepatrně štve. kolo by přeci jen mělo být jednostopé vozidlo, vítejak.. Díky za jakoukoliv odezvu

    • Vilém  

      Rozdilna delka dratu je normalni. Zkus kolo vyndat a dat je do ramu opacne.Pokud bude situace stejna, tak je krivy ram, pokud opacna, tak je treba precentrovat kolo tzv. „na stred“.

    • Evilcleaner  

      zadní kolo má vždy do určité míry asymetrický výplet, tzn dráty na straně kazety jsou napnuty větší silou (viz rozklad sil) aby bylo kolo na střed. pokud dochází k „sedání výpletu“ tak relativní ztráta napětí je na obou stranách přibližně stejná*, ale absolutní pochopitelně různá, mění se tak poměr sil v drátech ve prospěch strany bez kazety – tj. kolo se posune mimo střed. vilém ti napsal jak zjistit zda to není rámem, pokud ne, tak je třeba kolo přetáhnout na střed, ideálně za použití tenzometru a s opatřením proti kroucení drátů (vlaječky)

      *ve skutečnosti je ztráta i relativně spíš větší na straně více napnutých drátů (větší síla způsobní v čase větší deformace uchycení drátu – nába, nipl a taky větší creep drátu)

    • matyczsek  

      chlapi, dík moc za rady. kolo jsem přehodil a bylo vyosený na druhou stranu, rám by tedy díky bohu měl být v pohodě. můžu se do přecentrování pustit sám, nebo to mám radši svěřit do rukou odborníkům? ..představuju si to tak, že celou jednu stranu povolím a druhou utáhnu, nebo v tom jsou nějaký další úskalí?

      • Vilém  

        No radsi to dej nekomu kdo vi co dela a ma na to patricne vybaveni. Zaroven bych si nechal prekontrolovat napnuti dratu i u predniho kola.

    • FilipVM  

      Zdravím, mám nový Kellys gate 50 a zjistil jsem, že mám zadní kolo nahoře i dole uhlé asi 5 mm do leva. Hodil jsem to známému servisákovi, který kolo vycentroval, ale stejně zůstalo uhlé asi 2 mm, což přičetl křivému rámu. Teď jsem dal kolo na garančku, tam mi kolo vrátili srovnané na střed, že je vše v pořádku, ale mám podezření, že ho jen přetáhli, aby bylo opticky ve stavbě rovně. Řešit to? Projeví se to na jízdních vlastnostech nebo únavě komponentů?

      • bezdratova.sprcha  

        Pokud jsou dráty přetažené na vyšší než maximální hodnotu, určitě lze čekat rychlejší únavu, v extrémních případech i poškození ráfku nebo stržení nipple/drátu. Pokud si nejsi jistý, skoč do nějaké jiné prodejny, ať ti změří napětí. Tenziometr by měli mít v každém slušnějším servise.

      • Vrci  

        Dej kolo do rámu obráceně a uvidíš jestli je křivý rám.

      • MlokCZ  

        Rám zkontrolovat otočením kola jak psal Vrci. Samotné kolo se zkontroluje centrovacím pravítkem, které má chybu rozhodně menší než 2mm. Takže jestli v servisu pravítko použil (což by rozhodně měl mít), tak je křivý rám.

        Centrovací pravítko mám i doma a při dotahování výpletu vždy používám (rovnou při jednom se to při dotažení i srovná, i když tedy mimo osu kola běžně nemívám a když ano, tak to bylo jen 1–2mm maximálně).

        A dohánět křivý rám vycentrováním kola cíleně mimo osu má smysl pouze dle toho na jakou to je stranu. Na jednu stranu to ještě zvýrazní nerovnoměrné napnutí drátů jednotlivých stran (a tím směrem bych to určitě nedělal) a na druhou stranu to může naopak napnutí drátů přiblížit a tam bych to tak klidně nechal.

        Ale samozřejmě záleží co máš za typ výpletu, některé typy výpletu mají ± stejnou tenzi drátů i když jsou správně v ose (řeší to jiný typ výpletu na každé straně jako třeba u Fulcrumu 2:1 nebo u Mavicu přímý výplet na straně kazety a na druhé křížený)

        • FilipVM  

          Jak budu zajtra doma, zkusím. Jestli to bude rám, tak pokud bych kolo správně vycentroval a nechal ho jít o ty 2 mm vůči stavbě, mělo by to vliv na funkci a opotřebení nebo je to jen kosmetická vada? Případnou reklamaci bych chtěl řešit případně až na zimu nebo pokud by to byla jen kosmetika, tak možná vůbec. Jinak vzhledem k tomu, ze to jsou 2 mm, je na pláště rezerva velká.

    • FilipVM  

      Ahoj, opět se hlásím s prosbou o radu ke Kellys gate 50 a problému se zadní stavbou. Ověřeno že je problém v rámu, zadní kolo je správě vycentrované, ale je 2,5 mm mimo střed. Jezdím celoročně a přemýšlím, jestli jít do reklamace, nebo to nechat být nebo kolo vycentrovat dle rámu. Budu rád za každou radu, názor, připomínku.

      Na jízdu to asi vliv mít nebude, ale dělá mi starost prostor v zadní stavbě pro plášť. Abych otestoval rozsah, nahodil jsem rocket ron 2,1, 54 mm. V nejkritičtějším místě je ve stavbě místa 5 mm.Na moje ježdění to vidím dozadu max 2.2. Conti race, x king to bude tak 1 mm navíc, ikon je už ale další 3 mm. Kolik by mělo být ve stavbě místa na bezpečné ježdění?

    • p@X  

      Jde něco dělat s kolem, které jakoby zanáší do strany, na jednu stranu mnohem lépe zatáčí? Když nevěřím servisům? Jediné, co jsem zjistil, tak zadní kolo je posunuté za středem oproti dírce na blatník o několik mm, když kolo otočím, je to stejné. Plochý výplet DT R24 asi taky nebude příliš tuhý do boku…

      • TK75  

        Když tam dáš obráceně kolo tak je to pořád na tu samou stranu vychýlený?Rám má pevnou osu?

        • p@X  

          Jo, na tu stejnou stranu, mám tam RWS 10mm místo RÚ. Ona ta z.s. není symetrická, na řetězové straně je vzpěra zkleplá…

          • TK75  

            Jako s rú se občas může stát, že je v patce bordel, barva a Ru špatně sedne.Jestli to máš v pořádku, tak mi to silně připomíná mojí bejvalou vidlici, bohužel.

          • kubad  

            kolo změřit pravítkem a pokud je centrované na střed je křivý rám, ale výrobci mají poměrně velké tolerance takže moc šancí to reklamovat není.

            pokud je tam QR/10mm osa zkontrolovat jestli něco v patkách není nakřivo, nebo nepřesahuje

            • p@X  

              Ale je zvláštní to vybrání jen na řetězové vzpěře, na to je kolo na střed…

              • novas752  

                On to může být schválně asymetricky udělanej rám kvůli převodníkum.

                Tohle je docela častý například na fullech, kde se do toho ještě motají čepy a vahadla – kolo rovný, rám geometricky rovnej, ale pohledově to vypadá šejdrem i když není.

                • kubad  

                  rám jsou dnes asymetrické. těžko na dílku posoudit, změřit jestli je kolo jednostopé a dál neřešit :D

              • MatS  

                A jak to vypadá u sedlových vzpěr? Tam je to taky mimo osu? Ty by měly být symetrický.

                • p@X  

                  Tam je to OK, ale spodní prostor pro gumu každopádně nemá úchyt blatníku na střed. Vzpěry ani nejsou na střed domku.

                  • MatS  

                    To máš u toho Feltu co je v profilu? To sis všimnul až po tak dlouhé době? Ale je to jen trošku, asi bych to přežil a neřešil to. Dírku v blatníku trošku rozšiř, dej podložku a máš ho hezky s kolem :-)

                    • p@X  

                      Já na něm jezdím občas, tak na to vždy zapomenu. Někdy to ani nevnímám, jindy zas víc. Když jedu se silničářama na silničním obutí, tak na sebemenším zkopečku bez šlapání mi ujedou o několik metrů. To kolo se chová divně.

                      • TK75  

                        Ve sjezdu jsem se bál, v rychlosti to bylo „divný“

                        Při jízdě bez držení ti to jede v rovnováze?

                        • p@X  

                          Zbytečný řešit, pokud jediná cesta je změření v servise a následné vyhození.

                          • TK75  

                            Teď už je asi pozdě na cokoliv.Snad to není tak špatný, když už to máš celkem dlouho :-)

                            Jedině možná hnout výpletem a dorovnat to na míru?…jestli je to možný to netusim

              • TK75  

                Vybrané na řetězové vzpeře jsem to měl u všech grevlů, ale střed pneumatiky byl na střed sedlové trubky.Sedlové vzpěry…tam by to mělo být vidět taky

                Jinak teda jsem si u sekvoje taky namlouval, že je to mimo šroubek na blatník, protože je třeba křivě ten šroubek atd

                • p@X  

                  A jak to teda doma změřit, když vzpěry jsou asymetrické?

                  • TK75  

                    Já to zkoušel co jsem tady vyčetl řady jak a nakonec to odnesl do kolokrámu…nedokázal jsem to sám změřit

                    A jezdit se na tom nedalo, na stranu to táhlo dost a nakonec mě bolelo v zádech atd

                  • Vilém  

                    Zkus k zadnimu kolu priloztit nejakou lat ap, jestli jsou obe kola v zakrytu, nebo je zadni sejdrem.

                    • kubad  

                      tak tak mužou být křivé patky a kolo šejdrem

                    • p@X  

                      Spíš budu řešit, kam to odnést, když jsem to po tolika letech začal řešit :)

                      • p@X  

                        I bych řek, že guma se sjíždí šejdrem…

                        • p@X  

                          Co kdybych nechal vycentrovat ráf cca o 3 mm mimo střed (na střed sjetýho)? Blbost? Může to mít takový vliv na chování kola?

                          • midlander  

                            To máš spíš křivý patky, mi přijde, a pak si přecentrováním nepomůžeš, furt bude kolo našikmo. Spíš nějakym přípravkem zjistit jak je to kolo vyosený.

      • novas752  

        Jestli je to po otočení kola na stejnou stranu tak je to rámem a s tim moc dělat nejde. Jestli na opačnou, stačí přecentrovat výplet na střed.

      • TK75  

        V servisu na to mají zvonky… změří a je to.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.