z Shimano slx 3x10 na 1x12 - jake komponent a tooly potrebuji?

114 nepřečtených
  • azm

    Ahoj, mam XC kolo s shimano komponenty nize a chtel bych ho predelat na 1×12 (sram?) aby bylo o neco lehci a a melo lehci prevody. Takovy xc trail hybrid. Jake moznosti mam a co k tomu prosim potrebuji za nastroje? (doma mam jen imbusy apod).

    Hlavové složení FSA HEADSET

    Kliky SHIMANO SLX, 10S

    Středové složení SHIMANO SLX

    Přesmykač SHIMANO SLX, 10S

    Měnič SHIMANO SLX, 10S

    Řazení SHIMANO SLX

    Převodník 40 | 30 | 22

    Kazeta SHIMANO DEORE, 10S

    Dekuji.

    0 0
    • scota  

      A řešil jsi kompatibilitu náboje ořechu a kazety?

      0 0
    • Chlebovnik  

      Si nepomůžeš. Abys dosáhl lehčího nejlehčího převodu, potřeboval bys v kombinaci s NX Eagle kazetou převodník o velikosti 28 zubů. 22/36=0,61. 28/50=0,56. Jenže zase přijdeš o kupu převodů do rychla. 28/11=2,55. Sou­časné převody: 30/11=2,72, 40/11=3,63.

      Prostě mega rozdíl. I pokud jsi kadenční typ, tak s NX Eagle kazetou pak můžeš šlapat do nějakých 30 – 35 km/h max.

      Ve zkratce: Pro tvé požadavky je to blbost, ale je vidět, že marketing funguje.

      2 0
      • azm  

        Dekuji moc za prispevek. Marketing zcela jiste funguje :) Pokud bych ale chtel prejit na NX nebo v lepsim pripade GX sadu, tak by to snad az tak velky problem byt nemel ne? Koukal jsem na hardtaily v obchode a casto maji jenom jeden tac vepredu.

        0 0
      • Roxteedy  

        +1 :)

        0 0
    • Martin  

      počítej :)

      Mi to při plánovaném přechodu na 1×12 vychází s převody následovně: http://gears.mtbcrosscountry.com/#…

      0 0
      • azm  

        Diky moc, to je uzitecny nastroj. Znamena to tedy ze s 1×12 na lowest gear nedosahnu lehciho prevodu nez se soucasnym prevodem?

        0 0
        • Martin  

          Jednoplacka je kompromis jak něco. Já jsem si to odhadl tak, abych měl nejlehčí podobný, jako mám včil (24×36 vs 36×50). Pokud chceš lehčí, tak buď jít do Shimana s 51z pastorkem a patřičnou kazetou a ořechem a nebo zvolit menší převodník a tím i přijít o těžké převody.

          Co jsem se díval na můj případ, tak o nejtěžší převody sice přijdu, ale já 42 × 13 a 11 v podstatě nepoužívám, tak pro ně brečet nebudu.

          Chce to fakt poctivě promyslet a nebo mít víc převodníků a prohazovat je podle typu trasy.

          0 0
          • Lister  

            Zalezi kde startujes.

            U mne má 12 uplne stejny rozsah jako puvodni převody 36–24 plus 11–36. Jedinou nevýhodou je ze dvojplacka mela jeden reálný převod navíc.

            0 0
        • BLACK1E  

          Rozhodně ne, trojtác ti dá skoro s jakoukoliv kazetou obrovský rozsah. Výrobci taky napřed zmenšili rozsah 2×10 sadama a pak ještě 1×11, aby pak přišel spasitel 1×12. Jednoplacky mají výhody, ale rozsah převodů mezi ně určitě nepatří.

          0 0
          • Petr L2  

            Přesně, rozsah je vždy u 1× cokoliv zatím otázkou co člověk oželí v rozsahu nahoře nebo dole, ne nadarmo Shimano má i 2×12, výhodu vidím v podstatně menším převodníku, s tím už si drbne v terénu fakt málokdo.

            0 0
        • novas752  

          Dosahnes, ale s 28z prevodnikem = nejtezsi prevod uplne na hovno. Jetsli chces zjednoudist razeni, prejdi na 2×11 sram GX 10–42z kazeta + 24/36 prevodniky. A nebo si pockej na Shimano SLX nebo XT 2×12 s 10–45z kazetou.

          0 0
          • Lister  

            28/10 na 29 uplne v klidu.

            0 0
            • MlokCZ  

              Jenže pro Tvůj styl jízdy, kolo (pomalé pláště) a místo kdo jezdíš (Jeseníky).

              On to má na klasickém XC HTčku a poměrně chrtích pláštích. Na takovém kole by mi nestačilo ani 30/10. Tedy 30/10 jako nejtěžší bych ještě zkousnul, ale kazeta by šla rychle do háje (už ne tak málo bych jezdil 10z pastorek a 12z opravdu hodně a k tomu časté přehazování skoku 10–12, no fuj).

              Mám na všech kolech (i na fullu) 34/10 a tak už je to ok. 10z už řadím dost málo (ale jsem rád, že tam ten převod mám), takže 10–12 skok mi tak neprudí, jak je to posunuté do těžších převodů. A s hoblováním nejmenších pastorků (zejména na HTčku) to už také není tak hrozné, jak je to zase o 1–1,5 převodu posunuté (do větších pastorků) než by bylo s 28z plackou.

              Ale tady bych zase opravdu nechtěl nejlehčí 34/50 (mám 24/42).

              A pokud by navíc chtěl levnější řešení a nedával xD ořech, tak by to už bylo s NX úplně v háji.

              0 0
    • Nutribird  

      Nejsem žádný top cyklista, přecházel jsem na 1*12 z 3*9 na 2*10 a pak Eagle a určitě je to lepší. Stejně na 3* používáš na každém převodníku max 4–5 pastorků, protože se přece kříží řetěz. Mám 27,5 kola 34 zubů převodník a GX Eagle 10/50. Na 29 kola se doporučuje 30 nebo 32 převodník, zvykneš si. Určitě je to jinde než 1*11 a postupný přechod bych vynechal. Budeš potřebovat 12 sadu a jelikož máš Shimano a asi nemáš vyměnitelný ořech, zbývá asi jedině NX sada. Nebo přeplést zadní náboj nebo nové zadní kolo. Vymeniš kliky, kazetu, hazku, řazení.

      0 1
      • MlokCZ  

        A na Eaglu používáš taky jen 4–5 pastorků, protože se přece krizí řetěz?

        1 0
        • Roxteedy  

          +1 :)

          0 0
        • Nutribird  

          12 mají proto tvarované zuby a upravený řetěz. I na 2*10 jsem nepoužil celý rozsah kazety na jeden převodník, protože rád padal řetěz při změně převodníku. Mnohokrát bylo ještě třeba řádit na kazetě abych dosáhl podobného převodu.

          0 1
          • MlokCZ  

            Je pravda, že 11s a 12s snese o trošku větší křížení, ale ani omylem ne o tolik. A pak přičti, že 12s kazeta je širší než 10s, takže křížení je tam na největším pastorku ještě o chlup horší než na velké placce u 2×10.

            Pokud ti padal řětěz, tak jsi měl něco špatně. Na 2×10 jsem zcela bez problémů jezdil na velkou placku celou kazetu a vše fungovalo ok. Na 2×11 to samé.

            A ohledně toho, jak co snáší křížení, tak bych u 1×12 největší pastorek přirovnal zhruba druhému největšímu na velkou u 2×10 (dle praxe jak se to chová).

            Jezdit 4–5 převodů na 2×10 na velkou placku je úplný nesmysl, to je akorát cesta k mnohem kratší výdrží řetězu i kazety.

            1 0
            • MlokCZ  

              A platí to i pro 3×10. Ani tam není problém jezdit na velkou celou kazetu. Já jsem jen nejezdil moc velká/velká (i když sem tam klidně), ale velká/druhý největší už ano.

              Pro životnost pohonu je potřeba tam vždy nechávat co nejvíce velkou placku.

              Málo převodů se jezdí jen na nejmenší placku, tam klidně jen 3–4 největší pastorky. Zase z důvodu životnosti pohonu (jinak funguje celá kazeta).

              1 0
            • Nutribird  

              Hele, špatně pochopeno. U 2*10 jsem jezdil na velkou 8 pastorků v pohodě a padal řetěz při shození na malou pilu s největšího. Bylo to komplet na XT, ale hazka nebyla shadou. Malá byla ok, ale zde mi to zase nedávalo smysl to takto používat. Nejvíc mě obtěžovala potřeba při přechodu z velké na malou přeřadit v zadu o dva pastorky dolů. Pokud jsem opravdu neměl před sebou stojku. Mě Eagle jednoduše sedl.

              0 0
      • Motyll  

        Měl jsem to podobně. Dosloužilo 2×10 a zralé na výměnu bylo lecos (hazka, převodníky, kazeta, ložiska ve šlapáku, řetěz). Tak jsem dal NX za 7.5 kCZK komplet vše a pro moje (!) ježdění paráda. Jen převodník jsem dal 34. 32 mám v šuplíku na Gardu a 36 kdybych začal dopovovat.

        Najeto ca 600 km a (zatím) OK. Na to že to je low-end a přecházel jsem z XT si nestěžuju.

        0 0
    • Filippo  

      Aby to mělo smysl, tak chceš GX nebo Shimano 1×12, ale tyto kola nemají možnost použití ořechu pro 10z pastorky, takže budeš silně omezen převody viz ostatní. Pokud skutečně chceš být modernější a nechceš 3×10, tak ti nezbyde nic jiného než koupit nový kola s xD ořechem (stávající prodej) a pak bude mít upgrade nějaký smysl!

      Pamatuj ale, že 12s sady jsou poměrně drahé a to hlavně kazety (spotřebák) a přehazovačky (lze občas někde urvat). Navíc seřízení je potřeba preciznější.

      Kliky mohou zůstat, jen se použije jeden NW převodník. Zbytek bude potřeba vyměnit.

      Co se týče nářadí tak nebudeš potřebovat prakticky nic jiného než imbusy.

      0 0
      • mr.nikdo  

        I kazeta se na xd orech utahuje inbusem?

        0 0
        • pepek  

          Šťourale! To bude přřece tématem druhého vlákna. A třetí vlákno: Pomoc, mám 1×12 a rozsah ještě horší, než jsem měl. Jak je to možné? Skoro všichni na BF mi to doporučili!

          1 0
          • mr.nikdo  

            Tak jako promin, ze jsem Te pripravil o cteni a zabavu :-D. Kaju se…

            Ale sam vidis a vis, jak to je. Posledne jsem u Tebe 1× nezahledl.

            0 0
            • pepek  

              Mám 625%. Které 1 x něco má 625% a víc?

              0 0
              • mr.nikdo  

                Ted asi nerozumim matice Tveho kmene. Neva.

                Ale jo… Podle mne 2×10 a 3×10 by bylo ideal – at si vybere kazdy dle uziti a mista…

                Ja se snad dlouho na 1× nepodivam :-D.

                Ale zpet k zakladateli. Jak jeste prestipnes inbusem lanko a bowden? :-D

                0 0
                • Filippo  

                  Kleště a kladivo má doma snad každý ne?

                  0 0
                  • mr.nikdo  

                    K cemu kladivo?…

                    Asi se tady dnes neco priucim :-D.

                    Zakladatel zminoval jen inbusy :-D

                    0 0
              • xtonda  

                Pinion 1×18 má 630 % :-)

                A s tohle kazetou máš na 1×12 už celkem pěkných 578 %

                https://www.bike-discount.de/…sette-834401

                0 0
                • MlokCZ  

                  Ale to odstupňování 10/12/15/18/22 je už opravdu peklo. Více než jeden skok větší než 20% je už opravdu úlet.

                  Kdyby se objevil o trošku větší rozsah a k tomu perfektní funkce (tím myslím lepší než GX 12sp.), tak bych konečně začal o jednoplacce uvažovat. Já vozím rozsah u 2×11 595% (34/24 + 10/42) a opravdu nepatrné zmenšení rozsahu bych ještě zkousnul.

                  Škoda Shimana, že nepřidalo ty zuby 2. Odstupňování se mi u Shimana líbí daleko více než u Sramu, ale mohlo být rovnou:

                  10–12–14–16–18–21–24–28–33–39–45–52

                  Na konci těch 7z skok by se tam naopak hodil více než ten 6z co tam je. Takové odstupňování by se mi líbilo nejvíc a už by to dalo 520%. To už by bylo totéž co jezdím s tím, že bych už nepřišel o úplně celý nejtěžší převod, ale jen o 3/4 převodu, kdybych dal 30z placku.

                  Na druhou stranu, když se nad tím vždy zamyslím, tak by mi jednoplacka v mojem případě vlastně nepřinesla vůbec nic. Na plackách u 2×11 Sramu neřadím skoro vůbec (třeba do práce na trase bez extrémních kopců jezdím výhradně velkou placku a v horách při pořádných kopcích zase malou zařadím jednou na dlouhý kopec, takže řazení na přesmyku mi neobtěžuje vůbec), řetěz mi nepadá vůbec (brzda + přesmyk mi stačí), nevozím teleskop (takže mi nevadí páčka přesmyku).

                  A 2×11 GX funguje perfektně.

                  1 0
                  • xtonda  

                    Jo, to stupňování vymýšlel trotl, na rychlých velké skoky a na pomalých malé, přitom by seto dalo udělat aby tam nikde nebylo víc než 20%.

                    A hliník už na 30z pastorku, to při ceně 250 € je hodně drahý spotřebák.

                    0 0
                    • oddie  

                      Vždycky, když začnu vymýšlet převody na mém kole, nakonec skončím u toho, že tam dál nechám to 3×9 :D

                      2 0
                      • pepek  

                        Taky tak. A ani 22/36 u 3×10 mně vůbec neuráží.

                        1 0
                        • oddie  

                          Já mám jen 22/34, ale jet třeba na Gardu, asi bych tam tu 36 dozadu srabsky přendal :D

                          0 0
                        • MlokCZ  

                          To mě by tedy 22/36 převod urazil, neurazí až ježděný ještě lehčí 24/42 :-)

                          Dlouho jsem odolával a zůstával před časem z důvodu ceny u 3×10. Po delší době na 2×11 jsem ale rád, že jsem se nakonec rozhodnul to na 2×11 předělat (na třech kolech se to nasčítalo když jsem všude musel měnit i ořech za xD).

                          U 2×11 mám stejný rozsah (a to i jen s 24/34 převodníky, originál řešení 36/24 by mělo rozsah ještě větší), velký rozsah na velkou placku (takže minimum řazení na plackách) a je to za mě nejlepší sada ohledně toho jak to řadí, co jsem měl kdy v ruce (tedy lepší než 10sp. Sram i Shimano, lepší než zase naopak 12sp. sady a za mě i lepší než 11sp. Shimano) a dobře funkční brzda přehazky, která není tak výrazně znát navýšením síly na páčkách při řazení (u Shimana za mě vždy špatné, ale třeba i 10sp. Sram s brzdou byl o dost horší v tomhle ohledu).

                          0 0
                          • Lister  

                            Docela mne překvapuje že jezdíš XD kazetu, kdyz jsi vždycky psal že ten první skok 20% je opruz

                            Ale asi by mě zajímalo o u 2×11 překvapovat nemělo protože to asi zase tak často neradis.

                            24/42 mi chybí v jediném případě – když jedu s člověkem, který ti má. Je to opravdu rozdíl a vyjet se s tím dá nesmysl.

                            Když jedu sám tak mi 32/50 na 27.5 bohatě stačí. Protože je to úplně to samé jako 24/36 u 26 což jsou převody, které jsem vozil spoustu let předtím. Na druhé straně (těžké orevody) jsem taky o nic nepřišel – dokonce mám rozsah o pár procent větší.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Je to jak píšeš. 10–12 skok je debilní, ale tím, jak je to s větší plackou u 2×11 (než u jednoplacky), tak desítku pastorek moc neřadím. A když už ho řadím, tak do sjezdu, kde ten skok už tolik nevadí. U jednoplacky s menší plackou už by vadil hodně. A k tomu nedrtím tolik nejmenší pastorky jako bych drtil u jednoplacky.

                              Samotný nejtěžší převod bych dokázal i oželet a tak vzít Eagla s 28z převodníkem (případně možná bych zkousnul i 30z ohledně nejlehčího převodu). Ale právě i s 30z převodníkem už by to bylo moc posunuté ohledně toho skoku 10–12 a častějšího využití desítky pastorku.

                              Tak lehký nejlehčí převod mám v partě jediný (i když někdo má 22/36, což je docela blízko) a využívám ho dost. Ostatní prostě točí těžší převod a lámou nízké kadence, co jim také zbývá. I s 24/42 jdu občas i pod 60ot./min (což je 4,7km/h), což se mi už moc nelíbí. Ale nejdu pod tu kadenci moc a také ne moc často. S těžším převodem už by to bylo horší (dříve jsem ho jezdil a horší to bylo a lámat jsem musel taky nižší kadence).

                              A ozvlášť teď s problematickou patelární šlachou je to ten lehký převod o to cennější.

                              0 0
    • VojtaRC  

      Zdravím.

      Chtěl bych předělat manželky kolo s převody 3×10 na 1×12. Jednoplacku jezdí na gravelu a velice si to pochvaluje, takže bych ji rád zjednodušil řazení i na horáku.

      Ležím ve zdejších vláknech tři dny, ale začínám se v tom pěkně ztrácet. Technicky to pro mě není problém zrealizovat, spíš řeším kompatibilitu.

      Aktuálně má na kole následující komponenty:

      Kliky: Shimano SLX 40×30×22T

      Kazeta: Shimano CS-HG50 11–36

      Zadní nába: Shimano SLX Disc FH-M675 Centerlock

      Přehazovačka Shimano XT RD-M781-DSGSL

      Kolo je Cube LTD Pro modelová řada 2015

      Jde mi o to, jestli vůbec můžu kvůli zadní stavbě uvažovat o 12 kolečku?

      Pokud ano, koukal jsem na Aliexpressu, na různé sady a ideálně mám představu pořídit SLX nebo XT.

      Přeplétat naboj nechci a s nejmenším kolečkem o 11 zubech počítám.

      Když bych uvažoval třeba o tomhle https://vi.aliexpress.com/…2521826.html?… tak mi to tam půjde?

      Případně když bych našel jinou sadu s kazetou na MicroSpline, šel by mi jen přehodit HG ořech na náboji, za ten MS? Děkuji moc.

      0 0
      • Sigina  

        Představoval jsem Shimano deore 2×10, Hg ořech ne boost osy na na Shimano 1×12 XT ale použil jsem Sunrace kazetu na 1×12 na Hg ořech. Ale nestalo to 4 tisíce. Viz moje kolo v profilu

        0 0
        • VojtaRC  

          S tou cenou mi to je jasný. Je na zvážení, jestli to od nich zkusit, nebo ne. Je na prd, že v popisu toho moc nemají, takže jaký je to ořech se da pouze odhadovat.

          Jinak RBíčko jsem dřív taky jezdil :). Jen to byla 26"

          0 0
      • xtonda  

        Dal bych na stávající kliky NW převodník místo prostředního a 1×11 Deore M5100 s kazetou 11–51

        0 0
        • VojtaRC  

          1×12 zavrhuješ kvůli ceně, údržbě, nebo kvůli tomu že je kolo pro ženskou :)?

          0 1
          • xtonda  

            Tak nějak se snažím řešit věci ekonomicky. Když nedáš zadní kolo s Microspline ořechem nebude to plnohodnotná 1×12 a bude pořád jen 11–51 plus musíš vzít neoriginální kazetu a i tak to bude znatelně dražší. Když dáš Microspline bude to dražší o hodně.

            Samozřejmě záleží kolik najezdí, jak je náročná a jestli pozná rozdíl v odstupňování.

            0 0
            • bluerider  

              Myslím, že většině lidí (a ženským obzvlášť :) je jedno, jestli má 10 nebo 11 zubů a 12 rychlostní systém na HG ořechu jim principielně nevadí. Sám jsem předělával 1×11 na 1×12 a zpět bych už nešel, zejména kvůli lepšího odstupňování v těžších převodech. Ceny komponentů jsou sice vyšší, ale zase ne o tolik a řetězy jsou na tom podobně.

              0 1
              • xtonda  

                Šel bych do 12sp jen pokud by odstupňování na 11sp vadilo, lidi jsou na to dost různě citliví. 12sp s neoriginální kazetou klidně může chodit hůř než 11sp.

                0 1
            • VojtaRC  

              Rozumím. Ale pokud to budu brát vyloženě ekonomicky, tak dám novou 10 rychlostní kazetu a je to nejlevnější varianta.

              Stávající kazeta bude mit najeto skoro 20000 a už neni zdaleka 100%. Letos to pravděpodobně ještě vydrží, ale chci mít zajištěnou okamžitou náhradu, abych to neřešil v sezóně, nebo nedej bože o dovolené.

              Odstupňování asi úplně nepozná. Najezdila většinou okolo 4000km. Jelikož jsem ji letos pořídil ještě gravela, tak najezd na mtb klesl lehce nad 2000.

              0 0
              • Lišák  

                Rozumím. Ale pokud to budu brát vyloženě ekonomicky, tak dám novou 10 rychlostní kazetu a je to nejlevnější varianta

                To klidně můžeš.

                Vozím ji na HT a s odstupňováním nemám problém. I rozsah je, pro mě, dostatečný.

                Musel bys ale vyměnit i přehazku, tak už to zase tak moc úspora nebude. To XT z Ali s kazetou 11 – 50 bude fajn.

                Bonus 10 sp. je trochu v tom, že to není tak moc náchylný na rozštelování, jak 12 sp.

                0 0
              • xtonda  

                Ano, ještě levnější by bylo překopat to na 1×10, ale tam už je jen 11–46, proto sem to nenavrhoval. Zase ekonomicky ano, ale ne na úkor funkčnosti, rozsahu, pohodlí.

                0 0
                • Lišák  

                  microShift Advent X 11 – 48.

                  0 0
                  • xtonda  

                    Proč? AdventX je dražší než Deore 1×10 a nejspíš i než 1×11.

                    0 0
                    • Lišák  

                      1×10, ale tam už je jen 11–46

                      Advent X je 11–48 a ten, na který jsem dával odkaz, je i lehký – 418 g. Kolik váží kazeta Deore?

                      0 0
    • oddie  

      12-kolečko klidně použít můžeš, šířku má stejnou.

      0 0
    • Sigina  

      Mám teď dvě kola s 1×12 a na jednom kole vše Shimano XT a druhém Shimano XT a Sunrace kazetu 11–51 a Sram GX řetěz, rozdíl ve fungovaní řazení mezi těmi koly není, funguje to oboje výborně i když jedno kolo má boost osy a druhé ne.

      Shimano na ten boost a ne boost dělalo také různé kliky. Chce se to mrknout do specifikace na stránkách.

      Jak psal už předemnou kolega, žena asi neocení nejmenší 10 zubý pastorek, moje žena rozhodně ne :-).

      Šel bych cestou té sady na aliexpresu, a případně tu kazetu prodal a koupil tu Sunrace stojí 2700 kč teď v ČR.

      0 0
      • VojtaRC  

        Tu sadu z Ali jsem hodil jen jako příklad a první co jsem našel. U nas moc sady nejsou a taky mě zajímalo, podle čeho to mám hledat, aby to k sobě pasovalo. Nepoznám z typu, co je na pevnou osu a co ne, jak dlouhé ma být ramínko na počet zubů a pod. Proto mi přišlo pořídit sadu, jako rozumný nápad, z důvodu kompatibility.

        Když se kouknu na Shimano, tak specifikace nevidím. Jen bezpečnostní upozornění, seznam potřebného nářadí, nastavení atd.

        S tím že na HG nedám 10 zubů počítám a vůbec mi to nevadí, protože ona ty dvě nejmenší kolečka používá naprosto minimálně :)

        O té kazetě SunRace na HG ořech vím, ale ve starší diskuzi někde okolo roku 2021, jste se tu bavili, že by mohlo přijít něco origo, tak to sonduju :)

        Našel jsem na Ali i sadu s nejakou kazetou Sunchine.

        Těžko říct jak to chodí, ale ta kazeta se da vždycky vyhodit https://www.aliexpress.com/…3375256.html?…

        0 1
        • xtonda  

          Shimano má perfektně zpracované specifikace i informace o kompatibilitě

          https://productinfo.shimano.com/#/

          0 0
        • oddie  

          Kazety z Ali dávám ty super lehké na dětská kola. Fungují dobře, nicméně – není to úplně levná záležitost, a odhadoval bych, že ani výdrž nemusí být zrovna nic extra. Na dětském kole je mi to fuk, ale pokud paní najede 2tis za rok, už by to mohlo být znát.

          1 0
    • Sigina  

      Ted jsem si vzpomněl že kazeta s nejmenším pastorkem s 10 zuby určitě nepůjde na HG ořech, tam je nutnost microspline. Takže ta sada na aliexpresu je na výměnu kazety

      950,– https://www.kupkolo.cz/…mka_z107556/

      1200,– https://www.kupkolo.cz/…51z_z107262/?…

      2700,– https://www.kupkolo.cz/…lic_z109677/

      kliky bych zkusil nechat ty původní se středním 30 zuby převodníkem, případně koupil SLX nebo Deore – 1700 kc podle středu. https://www.kupkolo.cz/…sek_z109720/?…

      plus řetěz deore 350 kč

      takže do7000 tisíc by se dalo pořídit nové.

      0 0
    • krosmen  

      Asi to tady pěkně schytám, ale tak nějak s tím počítám. Není to nic proti zakladateli vlákna, ani podobně smýšlejícím, ale spíš myšleno obecně.

      Je pozoruhodný, jak dokonale funguje nejen marketing, ale i ta věčná lidská snaha vyrovnat se ostatním, a to neplatí jen v cyklistice.

      Když kdysi přišly do kursu horská kola, tak najednou všichni zjistili, že takové kolo potřebují vlastně taky, páč ho mají i sousedi. Co na tom, že s ním budeme jezdit jen po asfaltu podél řeky pěkně po rovince, ale budeme pěkně „in“ a ani nám nebude vadit, že ten dezén pláštů do blátivých sraček nás bude pěkně brzdit…Ale ne, to byla špatná volba, 26" je málo, my ted' potřebujeme 29"! Proč? no protože to říkal týpek na internetu…No ale zase všechno špatně, 26" je málo a 29" už je moc! Tak kola pěkně do bazaru a jdeme do 27,5," to je tak akorát. Říkal to soused i týpek na internetu…

      Ale zase problém, trojpřevodník je moc, vyměnit! dvojpřevodník je ještě furt moc, no problem, taky vyměníme! Nebo radši rovnou koupíme nová kola a je to.....Ale proč vlastně jezdíme na MTB, když je pro nás přece ideální gravel? Na gravelu se můžeme vydat kamkoliv, týpek na internetu s tím sjel i schody a valil přeš šutráky a kořeny, jako jeho kumpáni na MTB.....!

      No jenom až budu dostávat tu sodu, tak bych chtěl zdůraznit, že je to nadsázka a chápu, že každýmu vyhovuje něco jinýho taky podle toho, jak a kde jezdí, na jeho kondici, prioritách…

      Na druhou stranu ale tohle považuju za velké plus, že si člověk může vybrat, co mu nejlíp vyhovuje. Jen bych měl velkou prosbu k výrobcům kol a komponentů, ale i prodejcům, aby tohle respektovali a nenabízeli jen taková kola s takovými převody, jaké jsou zrovna v módě, když chápu, že jde z jejich stany o byznys.

      4 3
      • Singlespeed  

        Je to tak, jak píšeš. Na žlutou dámskou Libertu, na které jsem jezdil než jsem byl zmanipulován a koupil si své první mtb, dnes nemají ani stroje, které sedlají profesionální závodníci. Jsme jen oběti hrátek mazaných výrobců a marketérů a kola jsou čím dál horší. Za pár let už se na nich nebude dát vůbec jezdit.

        1 0
        • krosmen  

          …no je docela prdel sledovat, jak kdysi mnozí urputně zastávali názor, že čím víc převodů, tím víc adidas dnes urputně propagují jednopřevodníky… Mimochodem nikde jsem nepsal, že jsem propagátorem prehistorických dámských kol, ale jenom jsem chtěl poukázat na fakt, že nemálo cyklistů podléhá módním trendům, aniž by to pro ně mělo nějaký valný, či vůbec nějaký přínos nebo je tomu mnohdy dokonce naopak.

          1 3
          • Singlespeed  

            Psal jsi jasně, že když přišla do kursu horská kola (tedy v době kdy jsme spokojeně jezdili na Libertách, Velamoskách, Eskách a Favoritkách), tak jsme je chtěli jen proto, že si ho koupil soused (nikoliv proto, že by byly nějak lepší nebo pokrokovější než ty Liberty a spol.).

            0 0
            • krosmen  

              Já jsem měl na mysli spíš dobu, kdy MTB zažily takovej ten největší boom, kdy byly na trhu i třeba trekový, krosový kola, která měla svoji cílovou skupinu cyklistů a byly pro mnohé určitě vhodnější variantou. Hlavně pro ty, co neměli ambice lítat po kopcích někde v terénu a tihle lidi se v podstatě zbytečně rvali s valivým odporem na širokých gumách s hrubým vzorkem na asfaltových rovinkách. A to jen proto, že platilo: mám MTB, jsem kůl, nemám, jsem vůl. Nakonec i v dnešní době takových „asfaltových bikerů“ člověk potká hafo, i když je kolem mraky lesních cest a terénu vůbec.

              1 3
              • Singlespeed  

                Takhle to ovšem nikdy nebylo, to sis vytvořil svůj virtuální svět mimo realitu.

                1 2
                • krosmen  

                  No nechci se pořád přít, ale já si na ty konkrétní případy ze svého okolí pamatuju velice dobře, kdy ta davová MTB psychóza řádila a chudáci kola pak skončila jako obydlí pro pavouky.

                  0 4
              • Lišák  

                Nakonec i v dnešní době takových „asfaltových bikerů“ člověk potká hafo, i když je kolem mraky lesních cest a terénu vůbec.

                No, je to divný, že když jedeš na trekingovým kole, tak je nepotkáváš na trailech. :-)

                0 0
                • krosmen  

                  No na trailech a v terénu jezdí dle mýho soudu právě ti, kteří mají jasno, co vlastně od svýho MTB chtějí. Nebo by to tak nějak mělo být, že jo. Nicméně na trekingovým kole už nepotkávám vůbec nikoho, páč je chudák asi rok po smrti…Přesedlal jsem na 29" s pevnou vidlí, na trailech nejezdím, ovšem to neznamená, že ježdění po trailech odsuzuju, aby mě někdo náhodou nechytal za slovo :-)

                  1 2
                  • Lišák  

                    No na trailech a v terénu jezdí dle mýho soudu právě ti, kteří mají jasno, co vlastně od svýho MTB chtějí.

                    Ale oni se na ty traily neteleportují. Je potřeba tam nějak dojet. Takže ano, potkáš taková kola i na asfaltových cyklostezkách.

                    1 0
                  • novas752  

                    Ono jsou pár let tak trochu po smrti i trekový kola. Zákazníky jim zkanibalizovaly horský, ravelbiky a mopedy.

                    1 0
              • oddie  

                Nás s přítelkou můžeš na asfaltových rovinkách – jaká to hrůza – potkat na MTB – a teď se podrž – dokonce celoodpruženém! A není to proto, abychom byli „kůl“, jen za námi jaksi nejezdí Jean v doprovodném vozidle, aby nám na ty asfaltové rovinky dal jiná kola. Prostě máme tato kola celoodpružená kvůli pohodlí, neboť nejčastěji jezdíme po polňačkách a lesních cestách a nehoníme rekordy, takže mám ten vyšší valivý odpor furt za to pohodlí stojí. No a že někde nejsou jenom ty polňačky a je občas třeba se přiblížit po cestě asfaltové? No a co? Ale tak když je někdo tak blbej, že škatulkuje lidi podle toho, na čem jedou po asfaltu, tak co už.

                0 0
                • krosmen  

                  …to je marný. OK, reklama nepůsobí, názory z okolí nikoho neovlivňují, módní trendy nikdo neřeší,

                  vyrovnat se ostatním nikdo nechce.....amen.

                  0 6
                  • Singlespeed  

                    Nesmíš podle sebe soudit druhé, ale je třeba více sledovat, co se děje kolem. Pamatuju si dobře jak spousta lidí s obrovským nadšením uvítala první oficiální jednoplackový systém 1×11 i když původně vůbec nebyl určen pro běžné masové XC. Strhlo se doslova jednoplackové šílenství, předělávali jsme a bastlili jak diví. Mraky lidí to naprosto nadchlo, marketing nemarketing, manažeři Sramu zpočátku vůbec nechápali, jakou revoluci způsobili. Sami bikeři tehdy jasně ukázali, kterým směrem se má další vývoj ubírat. Marketing nesrovnatelně silnějšího hráče na trhu, Shimana, tehdy naprosto selhal.

                    0 0
                    • krosmen  

                      Ale já přece vůbec nechci rozporovat třeba ten přínos jednoplacového systému pro určitou skupinu cyklistů, ale podlehli i ti, kteří toho třeba později litovali, aniž by si to předem promysleli. Nakonec je toho plnej internet, vždyt' zdaleka ne všem jednoplacka vyhovuje, to je patrný nakonec i tady. Osobně bych ji nechtěl, ale to je dáno tím, k jakýmu účelu kolo používám a ne všichni cyklisti jsou ryzí bajkeři lítající po trailech.

                      1 2
                      • ceo  

                        Víš o někom, kdo přechodu na 1× litoval?

                        Určitě takoví existují, ale oproti mase, které 1× naopak vyhovuje víc to bude zcela marginální počet.

                        0 0
                        • Jáchym 1  

                          On se málo kdo,,pochlubí,,,že udělal chybu.

                          Nicméně těm lidem ani nic jinýho nezbývalo.Když chtěli líp osazený kolo,tak tam tu jednoplacku prostě mají.

                          0 0
                          • Singlespeed  

                            V době, kdy byly paralelně na trhu dražší modely bicyklů na dvojplackách a jednoplackách, tak dvojplacka zahynula na nezájem zákazníků. Pokud by tomu tak nebylo, byli bychom stále zavaleni dvojplackami případně trojplackami. Podobně jako dvojplacka dopadne i mechanické řazení.

                            2 2
                          • novas752  

                            To není pravda, kdyby to pro ně bylo tak důležitý tak by si podle toho kolo koupili – Shimano má v nabídce i 2×12 a pár sériových kol na tom bylo, ale pro malý zájem to dál nepokračuje.

                            1 0
                            • Jáchym 1  

                              OK,Sh.v nabídce 2×12 má,ale kolik výrobců to do své kolekce zařadilo.

                              Pak je taky důležitý si uvědomit,jak často si lidi kolo kupují.Po osmi až deseti letech?

                              To je čas,za který se v cyklistice odehrálo spousty změn.Ti lidí vůbec nemuseli zaznamenat dobu dvojplacek .Další faktor byl Covid.Ten vypucoval krámy a začalo se od nuly.

                              0 0
                              • novas752  

                                Téměř žádný, protože to téměř nikoho nezajímá. Kdyby ta poptávka nějaká byla tak by to bylo rozšířenější – viz všemožný mezikategorie a poddruhy kol, které poslední dobou vznikají za účelem pokrýt každou aspoň trochu významnou skulinu na trhu. Někteří výrobci to pár let zpět nabízeli, ale už to z nabídky stáhli – např. Cube.

                                Spoustu lidí šlo rovnou z 3× na 1×, někteří mezi tím pár let provozovali 2×, ale to je docela fuk.

                                I poptávka po bazarových dílech na 2×11, 2×10 je dost malá. ZA pár korun se toho všude válí hromady a nikdo to nechce.

                                0 0
                                • Jáchym 1  

                                  Cube jsem měl zrovna na mysli.

                                  Ještě je potřeba rozlišit cyklisty.

                                  Tady se bavíme ve velmi omezeném(početně :-) )kruhu lidí,kteří mají cyklistiku kromě sportování i jako druh seberealizace na úrovni servisování a tvoření si kola dle vlastní představy.A pak je ta velká,hlavní skupina,která si prostě koupí kolo a dál nic neřeší,jen když to rozdrbou,tak vyrazí do servisu.

                                  Ať se kola točí :-)

                                  0 0
                        • krosmen  

                          Osobně ne, ale na internetu jsem na to občas narazil, hlavně v době, když jsem chtěl pořídit nový kolo. V podstatě ty hlavní argumenty byly chybějící nejlehčí nebo nejtěžší převody, případně velký skoky v odstupňování, ceny komponentů pro 12-ti stupňové řazení…Třeba konkrétně pro mě dost pádný důvody nejít do tohoto systému, tak jsem šel do dvouplacky.

                          1 2
                      • novas752  

                        Drtivá většina lidí si nic takového nepromýšlí protože je to ani nenapadne. A spokojeně po cyklostezkách hoblují 30z převodník a spodní 4 pastorky…

                        A je to spíš naopak, rozsah 1×12 nestačí pouze dost úzký skupině lidí a s příchodem druhý generace s kazetama 10–52z jich ještě ubylo.

                        2 1
                    • novas752  

                      Tak tam prostě zafungovaly reálný výhody – jednoduchost, tichost, spolehlivost udržení řetězu na NW, navíc docela legendární kvalita řazení Sram 11spd… Dost lidí kvůli tomu kouslo i trochu omezený rozsah na trail / vznikající enduro a někteří i na xc s inbusem na šrouby do převodníku v ruce. :-)

                      Shimano na to nemělo co říct, speciálně na 10z pastorek a jiný ořech se s odpovědí vytasili až s 12kou o 6 let později…

                      1 0
                  • Kucci  

                    Sám mám hardtail (3×10), a jako zálohu starýho krose, 3×8 s pevnou vidlicí, kterýho jsem měl jako jediný kolo do 2018. Na hladkým asfaltu jede kros možná o něco snáz, až do momentu kdy to přestane být hladkej asfalt (koneckonců jsme v ČR), kde začnou být 29×2,25 na 30–35 psi příjemnější. A to nemluvím o polňačkách a lesních cestách, nebo i hrubějším terénu, kam člověka může zavést cesta, pokud ho napadne jet dle turistických značek. Na krosovi se to dá projet, i brody s trochou odvahy, ale proč když je tam MTB lepší. A tak, když nějaká 50–70km projížďka zahrnuje třeba 70% asfaltky/silnice (někudy do toho lesu dojet musí), je MTB v součtu pořád lepší volba kvůli většímu rozdílu ve zbývajících 30%, ale toho cyklistu spíš potkáš na silnici, a říkáš si že je to pozér a „asfaltový biker“.

                    Blíže k tématu, sám nad 1×12 přemýšlím (tácy na klikách už toho za sebou mají dost, a už dlouho mě štve že v rámci cool vzhledu tam dal výrobce řazení co nemá ukazatel toho co je zařazený, takže se v tom u 3×10 ztrácím a mám nutkání se pořád dívat dolů co je zařazený). Pokud se podívám na porovnání převodů https://www.gear-calculator.com/?… smysl by to i v praxi dávalo – jednodušší život, někde sice lehce větší rozestupy mezi převody (v praxi ale zase často řadím rovnou po dvou. Ladění nejpříjemnějšího převodu bývá většinou jen v dlouhým kopci nebo dlouhé hladké rovince), ale zase bych se zbavil „děr“ v zažitým řazení (1×4 ↔ 2×4 a 2×6 ↔ 3×6). Co se týče nevýhod mám obavu o životnost 3 nejmenších koleček. Pokud bych ale ignoroval vyšší cenu a vyšší opotřebení nahoře/dole, 1×12 mě v součtu připadá jako lepší volba (a to jsem jinak dost konzerva), i při pohledu na porovnání převodů.

                    1 0
                    • krosmen  

                      Musím souhlasit. Kros byl fajn a když jeho čas nadešel, šel jsem po různých úvahách (opět kros, gravel) nakonec do MTB 29" a nelituju. Zprvu jsem měl trochu obavy, že to bude tak trochu tank, ale s 2" plášti s jemným vzorkem (Schwalbe Hurricane) a s pevnou vidlí to slušně fičí i po asfaltu. S dvouplackou 28–38 a kazetou 11–42 OK, vyhrabu se všude, odstupňování v pohodě jenom bych sem tam uživil ještě nějakej ten těžší převod, ale to jen vyloženě s kopce. Taky se dá tlakem v těch vysokých 29" krásně regulovat, jestli chci víc pohodlí v terénu, nebo lepší odvalování na pevných cestách. Ale jak říkám, jezdím vyloženě rekreačně na pohodu někam do dáli, nějaký kopečky a hlavně mimo silnici.

                      Pro mě asi nejuniverzálnější kolo, s kterým projedu v podstatě všude a na asfaltu jede v pohodě, nemluvě o celkovým pohodlí na dlouhých štrekách a kdybych mě to přestalo jednou bavit a přitahoval by mě terén a traily, tak v podstatě stačí pořídit patřičný pláště a odpruženou vidli.

                      0 9
                      • krosmen  

                        …tady moc teda nechápu ty minusový bodíky, jako že mně takový kolo nemůže přece vyhovovat? :-) A důvod?

                        0 5
                        • Singlespeed  

                          Palce nahoru a dolů jsou způsob jak jednoduše zareagovat a nemuset nic vysvětlovat. Myslel jsem si, že to ví opravdu každý a bác ho, neví :-) .

                          1 0
                        • novas752  

                          No mínus jsem nedával, ale vyrobil si gravelbike s rovnejma řídítkama na mtb rámu a trochu chybějícíma převodama do rychla. Takže v podstatě takový pomalý gravelbike protože tam moc z toho mtb nezbylo.

                          A taky píšeš hlavně mimo silnici, ale důležité je, že to na asfaltu jede v pohodě…

                          Že by stačilo přehodit vidlici a pláště je taky docela mylné.

                          1 0
                          • krosmen  

                            Díky za názor. Já ty mínusy nějak neřeším, ale zajímal mě třeba v tomto případě důvod, co je špatně příp. jiná alternativa, což jsi mně popsal. Mně se třeba u té 29" líbí i ten průměr kol (resp. pláštů) vzhledem k odvalování a taky možnost volby v podstatě jakékoliv šířky pláště a taky diky objemu vzduchu se dá dobře regulovat tlumení, aniž by mně chyběla odpružená vidlice.

                            0 3
                          • krosmen  

                            … ještě dodám, mně by ty převody víc do rychla právě moc nevyhovaly, vzhledem k charakteru ježdění. Jezdím hlavně delší trasy a na pohodu, žádný závodění. Naopak ty lehčí využiju mnohom víc, když se škrábu někde do prudkých kopců.

                            Co se týká asfaltu a různých povrchů vůbec, tak je jak kdy, podle toho kam jedu, takže taková směska, na pohodlí mimo hladej asfalt super a na hladkým to jede, takže spokojenost, na gravelu bych byl asi víc vydrncanej. No a nakonec opravdu hladkej asfalt v tuzemsku aby pohledal, že jo no a takový silnice 3. třídy, to je díra, flastr, díra flastr…

                            0 2
                      • krosmen  

                        …no na základě počtu palců směřujících někam k protinožcům lze usoudit, že to moje kolo nezískalo homologaci zdejší komisií :-)

                        Nicméně radost z jízdy mně to nekazí a tak je to spravne, tak to ma byt!!

                        0 3
                        • Singlespeed  

                          Řekl bych, že palce dolů nebudou za kolo, ale za to, jak jsi to tady odpovědně zaplevelil :-) .

                          2 0
                          • krosmen  

                            No vidíš, to mě nenapadlo. Chytrému napověz…stačilo napsat, abych šel do ****** i s „Hnidousama,“ a mohlo tu bejt toho plevele o poznání míň. :-)

                            1 2
                    • novas752  

                      Pravda se ukáže v podvečer když je mokro nebo extra sucho. ;-) To se pak na „jen přesun do terénu po asfaltu“ vymlouvat moc nejde.

                      S 36z převodníkem by to stávajícímu 3×10 odpovídalo líp.

                      0 0
                      • Kucci  

                        To ano, ale nejtěžší současnej převod prakticky nepoužívám (leda s větrem do zad, nebo z kopce na asfaltu při rozjezdu do protikopce), druhej nejtěžší občas na rovince když si zrovna sedne organismus. Když si to po sobě čtu, napadá mě jestli by nestačil i 32z.

                        Dokud jsem jen u „sám nad 1×12 přemýšlím“ a nezačnu to realizovat, tak 32z/34z nemá asi cenu blíž řešit :-).

                        0 0
                        • J1RKA  

                          jj tohle je potreba rozlousknout, pokud das kazetu 10–52 tak bych urcite zvolil 34 a pokud 10–50 tak je 32 na zvazeni, jeszdil jsem poslednich 6 let 32sisku na 10–42 1×11 tak mi ted 34–52 prijde jako stenolez :D

                          0 0
                          • novas752  

                            Tak v současnosti má nejlehčí převod ekvivalentní 36/51, není proč uvažovat o 32z převodníku, kdyby ho potřeboval tak už by dávno měl převodníky menší.

                            0 0
                        • novas752  

                          Tak dá se to řešit stylem pokus – omyl, ale zrovna velikost převodníku se dá snadno rozmyslet i předem. Jak jsem spokojený s dosavadnim nejlehčim/nejtěžšim a na jakých převodech jezdim nejčastěji…

                          O 32z by se dalo uvažovat pokud by ti teď dost chyběl lehčí převod, jinak je to nesmysl.

                          0 0
          • novas752  

            Doba se změnila, dnešní horský kola v pohodě fungují v takových terénech, které 20 let zpět jezdilo jen pár bláznů nebo vůbec nikdo, takže potřeby technických řešení byly úplně jiný než dnes.

            Navíc o rozsah šlo a jde furt a před příchodem 1×11 byla max. velikost kazety běžně 36 zubů = pro většinu lidí jako jednoplacka nereálný a jako dvouplacka nic moc, takže se jezdila trojplacka. 1×11 bylo pro většinu stejně málo, naopak 1×12 má už rozsah pro většinu dostatečný což umožnilo zbavit se přesmykačů, zbytečně se překrývajících kombinací atd.

            Že hrozně moc lidí podléhá trendum, aniž by to pro ně mělo přínos nebo je to dokonce kontraproduktivní, je ale pravda.

            0 0
      • trpaslik72  

        Něco na tom pravdy je, beru to jako tu nadsázku jak píšeš, ale ruku na srdce – kdo zažil nedávnou dobu MTB XC/M 26 palců a převody 3×8 (např.) a přesedlal na bajk s modernější geo a 29" koly a převody 1×12 (nebo budiž 2×10), tak takovej člověk z 99% pokrok nepopře a zpět už by se vracet nechtěl :))

        0 0
      • Kouba_2005  

        Jo jo, výrobci a prodejci se těď chytí za nos a přestanou to nabízet a prodávat, protože to psal někdo na internetu :-)

        0 0
      • VojtaRC  

        Tomu se říká vývoj a ten nezastavíš ????

        Osobně například mám pohon 2×10, jsem s tim max.spokojen a z módní policie strach nemám ;)

        Ale chápu jak to myslíš a v lecčem máš pravdu, ale na druhou stranu se da spousta věcí obhájit.

        0 0
      • Lišák  

        Když kdysi přišly do kursu horská kola, tak najednou všichni zjistili, že takové kolo potřebují vlastně taky, páč ho mají i sousedi. Co na tom, že s ním budeme jezdit jen po asfaltu podél řeky pěkně po rovince, ale budeme pěkně „in“ a ani nám nebude vadit, že ten dezén pláštů do blátivých sraček nás bude pěkně brzdit…Ale ne, to byla špatná volba, 26" je málo, my ted' potřebujeme 29"! Proč? no protože to říkal týpek na internetu…No ale zase všechno špatně, 26" je málo a 29" už je moc! Tak kola pěkně do bazaru a jdeme do 27,5," to je tak akorát. Říkal to soused i týpek na internetu…


        Kros byl fajn a když jeho čas nadešel, šel jsem po různých úvahách (opět kros, gravel) nakonec do MTB 29" a nelituju.

        Tak doufám, že to neříkal ani soused, ani týpek na internetu?!

        :-)

        1 0
        • krosmen  

          +1 :-)

          Jinak mám už tady docela slušnou sbírku černých puntíků a taky jsem tohle vlákno pěkně zahnojil, čímž se jeho zakladateli omlouvám a ostatním dík za to, že nesklouzli k urážkám a nadávkám na moji adresu.

          0 0
    • ceo  

      Netušíte někdo jakou řetězovou linku měly shimano FC-M 675 na malém a velkém převodníku?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.