WT pláště 2,4+ na běžných ráfcích (i21-25 mm) – zkušenosti

35 nepřečtených
  • ufoncz

    Na tohle téma se dá najít pár, povětšinou protichůdných informací. Na MTBS [1] prezentují jakousi tabulku doporučených kombinací šířek plášťů a ráfků a taky přidávají pár měření různých kombinací. Když projdete zahraniční fóra jako MTBR, tak tam většina lidí, co píšou, že to zkusili, přidává, že to funguje „v pohodě“. Maxxis, kterej pláště pro širší ráfky viditelně označuje jako wide-trail (WT), k tomu říká následující [2]:

    *There would not be any benefits running a WT tire on a narrower rim. This will create a rounder tire profile, requiring a greater lean to engage the sideknobs.

    All measurements taken at 30psi, on a 24mm internal rim, a 2.5 WT tire measures 63.4mm at the tread and 59.5mm at the casing whereas a 2.3 tire measures 57.7mm at the tread and 56.8mm at the casing. On the optimal 35mm inner width, the 2.5 WT tire measures 64mm at the tread and 62.7mm at the casing.*

    No jo. Jenže koho u objemné gumy zajímá 30 psi? A všechny ty obrázky jsou u pláště, kterej není zmáčknutej pod vahou jezdce.

    Mám nějaký ráfky s interní šířkou, co dřív Kellys dával na svoje endurko SWAG a zkusil jsem objednat Maxxis Rekon 27.5 × 2.60 WT TR EXO s 3C Maxx Terra. Chtěl jsem to zkusit a byl jsem připravenej to sundat a pořídit si nějakej ten i30-i35 záplet dopředu kdyžtak.

    Nasazeno mám druhej den, ujeto už skoro ke 100 km vcelku různorodýho terénu (akorát ty kořeny a vápence už byly dneska všude suchý) a v tomto konkrétním případě panuje zatím spokojenost. Dost udělá, že ten Rekon v 3C Maxx Terra má i ty středový figury docela vostrý a krásně měkoučký, takže to fakt lepí. Akorát jsem tam zkusil nejdřív tlak něco pod 1,0 bar a v rychleji projetých klopkách a v křivých dopadech se to žvejkalo. Po přidání na cca 1,2–1,3 už je to pode mnou cajk a přitom to na kořenech a i šutrech pěkně kopírovalo terén a bylo komfortní.

    Na fotkách je vidět, že v nezatíženým stavu se boční figury nezapojují, ale že stačí mírně naklonit a už v podstatě bez zátěže jsou tam. Navíc profil vypadá v podstatě stejně „kulatě“ jako u Ardent Race 2.35 na stejným ráfku (kterej má bejt podle Maxxisu už na i23 cajk).

    Napadá vás nějakej „test“, co by vyvrátil, že je to takto ok? Rozepsaný či třeba odfocený zkušenosti dalších s tím samým vítány.

    [1] https://mtbs.cz/…ike-technika?…

    [2] https://reviews.mtbr.com/…regular-rims

    • LM  

      Kellys tam dřív dával KLS Valor Disc 584×23 (32 holes) a teď dává KLS Valor Disc 584×27 (32 holes) – ale pláště tam jsou stále stejně široké – Schwalbe 2.35'' :-).

      Vnitřní šířku ráfku máš teda 23 mm?

      A má to clincher nebo hookless patku?

      • ufoncz  

        Co se týče těch ráfků, tak mi mrkni do profilu kola (ten komentář nahoře).

        Ty patky nevím, teorii v tomto neznám. Maxxisy se tam nahazují dobře i obyčejnou pumpou a nevyzouvaj se. Víc mě nezajímá :-) (akorát jeden Ardent Race chvílu prochcával kolem patek – pomohlo přilejt k obyčejným NoTubes ještě NoTubes Race, nebo se to po skoro měsíci samo chytlo)

        • LM  

          OK, takže ráfky jsou 23 mm clincher (ať do profilu nemusejí koukat všichni:-)).

    • RomanH  

      Nedelas mi to lehky :-)

      Mam vnitrni sirku 26mm a premyslim, jestli dat na predek prave toho Recona 2.6, nebo Forekastra 2.35

      No a na zadek pak casem bud Ardent Race, nebo Rekon 2.25

      Budu to resit po sjeti soucasneho zadniho plaste, davam vlakno do oblibenych :-)

      • ufoncz  

        Udelam ti to lehky – dokud nebude Forekaster v Maxx Terra, tak to nema cenu na predek.

        • ufoncz  

          Jinak brácha vozí na 26mm ráfku (myslím Arch MK3) Butcher 2.6 Gripton od Spešlu a funguje to dobře. Je to teda těžší, do hrubšího terénu, ale zase to stojí citelně míň než ty nejvyšší Maxxisy.

          • LM  

            Tak on ten Butcher 2.6 Gripton má reálnou šířku 2.44'', takže ten je v pohodě. Taky na něj mám zálusk až sjedu Butchery 2.3 co tu mám :-).

            • ufoncz  

              To se nedá takto napsat. Liší se to ráfek od ráfku, každej to měří při jiným tlaku, dokonce i kus od kusu jsou v tomto malý rozdíly. A to všecko dohromady udělá hodně (nejvíc samozřejmě právě ta šířka ráfku).

              • LM  

                Jasný, myslel jsem to tak, že ten Butcher 2.6 je reálně užší. Ne třeba jak Schwalbe, kde jim palce odpovídají rozměru.

                • ufoncz  

                  U Schwalbe je to taky ale pravda (plus/minus) jen u enduro papučí (MM, HD apod.). Rocket Ron, Nobby Nic atd. tam je to tak nějak podobně posunutý jak u Maxxisu. A vlastně i u Maxxisu to někde sedí (Ikon 2.2 jako typickej příklad) a zas u těch plášťů na enduro před zavedením WT to bylo dost mimo. To už ale odbočujeme.

                  • MlokCZ  

                    Jak posunutý? Teď jsem přeměřil 8 kusů 2,25" XC Schwalbe (TB, RaR, Ray) a všechny 56–57mm při tlaku jen 20–25psi.

                    • ufoncz  

                      Vidíš a zrovna žádnej průnik s mejma příkladama. Díky za měření, příp. upřesnění (a tím můžem tuhle OT větev asi ukončit).

              • ceo  

                Já měl Butchery na i22 a teď mám ten samý plášť na i27 a pořád měřím 58mm, což je i jejich ETRTO …

          • RomanH  

            Arch MK3 mam taky. Butchera urcite nee. Hledam plast na celopevnaka, na 100km+ vylety, ktery me podrzi v rozbitych sekcich, ktere se najdou na trase. Taky na nem obcas jedu 35km po asfaltu do prace.

            V soucasne dobe vozim Mavic Quest 2.35 (namereno 58mm), pro Mavic ho dela Hutchinson a vzorek je hodne podobny tomu Rekonu. Ta 2.6 by mohla dodat vice pohodli a jistoty.

        • maajkee  

          Dá se, já ho tam vozím a překvapil mě.

          • ufoncz  

            Všecko se dá. Schurteři dávaj šikmý mokrý kořeny na Aspenech. Ale už dual směs na hladkým oslizlým drží sakra hůř než Maxx Terra a ten Forekaster v šíři 2.60 seženeš myslím jen v ještě tvrdší 3C Maxx Speed.

    • vili  

      vozil jsem na 29" DHF 2,3 na 23 mm ráfku, ale byla to užovka bez objemu a bočnice pláště přesahovaly asi o 1 mm boční špunty. Přes rady zdejších uživatelů jsem nasadil na stejný ráfek DHF 2,5 WT a po najetých odhadem 700 km na trailech k tomu nemám žádné připomínky. Dostal jsem větší objem, bočnice jsou schované pod bočními špunty a žádné negativní vlastnosti nepozoruju. Ale asi jsi prošel historii tak víš, že někteří tvrdí, že se na tom nedá jezdit – já tu zkušenost nemám.

      • ufoncz  

        V zimě vozím DHF 2.3 na tom 23mm ráfku taky a sice to je úžovka, ale vzorek je určitě přes bočnice. Konkrétně 55,5 mm přes bočnice a 57 mm přes špunty. Změřeno teda na WTB KOM i23 v zánovním stavu. Teď už se trochu roztáhl a tvar patky WTB KOM dělal všecky gumy užší než jiný 23mm ráfky (DT, KLS). Ale zase to mělo 911 místo 870 g (na 650 B).

        Pro srovnání, tenhle zánovní Rekon 2.6 má na tom 23mm ráfku zatím 60 mm přes boky a 61,5 mm přes špunty.

        • LM  

          Ráfek 21 mm vnitřek (clincher):

          • Shorty 2.3: 55 mm přes bočnice, 55,8 mm přes špunty
          • DHRII 2.3: 57 mm přes bočnice, 58 mm přes špunty

          (do bahna ideální kombo)

        • vili  

          Ja sem mel 29”. Zkusim najit fotku

    • Lister  

      Ono to fungovat nějak bude. On ne každý dokáže poté číslo pláště opravdu využít – lépe řečeno skoro nikdo.

      Z mého pohledu proč WT – vysoký objem vzduchu vevnitř a tím pádem nízké tlaky a maximalizace gripu bez zbytečného zvýšení odporu.

      I to se na úzkých řádcích připravuješ.

      Ze zacatku jsem tomu taky nevěřil a držel tlaky vysoko, ale postupně se dostal o cca 20% níž než na klasice 2.3 na užším ráfku.

      Když půjdeš dolů s tlakem na takhle širokém ráfku tak se to bude bortit. Zase záleží jak je kdo citlivý a jestli to dokáže vnimat.

      Ale jinak taky mne napadlo že bych zkusil dat Agressora 2.5 na 23mm rafek jen jsem se zatím neodhodlal – ten plast mi teď leží doma.

      • ufoncz  

        O kolik se připravuju, budu asi muset vyzkoušet. Teda jestli se na bazaru objeví nějaký přední kolo s i30+ ráfkem na neboost 15mm osu. Pro ukojení zvědavosti ideálně přehozením stejné gumy na stejným bajku, jen změnit ten ráfek v podstatě.

        Akorát problematika je tu postavená trochu opačně – že to není tak dobrý jako WT plášť na širokým ráfku, to je nabíledni, ale zatím se to zdá jako upgrade proti předchozímu: jaro jsem začal s Ardent Race 2.35 i vepředu (v mokru se fakt nedá), dal jsem Ardent 2.4 (blato ok, ale mokrý šutry a kořeny peklo) a teď tam dal toho Rekona (o 25 g lehčí než Ardent, o 20 g těžší než Ardent Race). Tomahawk na mokrým drží taky fakt dobře, ale při 810 g je to fakt malej objem, DHF 3C je na dlouhý letní ježdění těžítko.

        S tím borcením (resp. žvejkáním) jsem to psal – radši jsem to dal odhadem na nějakých 1,2–1,3 teď. Ještě zkusím, kam níž se dá zajít, těch 0,8–0,9, co jsem zkusil, to určitě není (ani pro mejch necelejch 80 kg i s batohem a připosraným ježdění).

        Co se týče Aggressora, tak i ten 2.3 mi přijde na 23mm ráfku právě hodně čtvercovej (57 mm přes boky, 59 mm přes špunty a ty zabírají i bez náklonu – proto je Aggressor super na technický výjezdy a proto mám pocit, že na asfaltu strašlivě nejede třeba ve srovnání s Ardentem). Na zadek by možná ta verze WT mohla bejt na 23mm vlastně optimální.

        • ceo  

          Tuším, že GMBN měli nějaké video, proč vozit optimální tlaky a že současný extrém co nejnižších tlaků není dobrý. Zkusím pohledat. Já teda taky vozil pocitově kolem 1,5, teď se snažím 1,6–1,7. 1,2 mi přijde už hodně nízko. Asi hraje velkou roli styl. Nízké se dají, ale pak může přijít moment, když člověk bude muset přitlačit a může to dopadnout blbě, když se to kvůli příliš nízkému tlaku při větším zatlačení zbortí

        • Lister  

          Podle mě Rekon 2.6 není opravdová WT guma jen prebrandovana původní verze. Při tomhle rozměrů ten ráfek zase nebude mít takový vliv na tvar.

          To takové 2,4 WT na úzkém ráfku na tom budou hůř.

          Jinak s těmi tlaky – tohle už jsou nízké tlaky, osobně si nedokážu představit že bych na tom mohl jezdit. To se musí bortit jedna báseň. Na 2,4 a 33 mm rafkem vozím tlak ještě o fous vyšší a s 2.5 to bylo hodně podobně. Pod 1,5 baru vzadu už je to vyloženě nebezpečné že člověk zruší ráfky.

          Samozřejmě záleží na váze a stylu ale oba jsme chlapi a pokud nejsi úplný anorektik tak rozdíl ve váze nebude zase tak velký.

          • RomanH  

            No ja vazim cca 85 kilo, foukam 18/20 PSI, a prijde mi to optimalni). Otazkou je, jak se da tem digitalnim manometrum verit.

          • ufoncz  

            Je trochu vidět, že ty moje slohovky nečteš komplet. I předtím i teď (s tou hmotností).

            Jinak je taky ještě rozdíl mít 1,5 baru ve 2,1" a 1,5 baru ve 2,6". No a ty nízký tlaky mi třeba dneska umožnily machrovat s 650B na Expert climbu po závodech (mimoděk ©).

            • Lister  

              Jo, jen jsem to rychle prolítl – přiliš mnoho písmenek.

              Jak jsem psal Rekon 2,6 není opravdový WT plášť, je to prostě klasická 2,6 na kterou pak nalepili tu nálepku aby to lidi necpali na moc úzké ráfky.

              Tomu odpovídá třeba to, že je ten plášť lehčí než 2,4WT, kdyby to byl opravdu přepracovaný pláštť tak nebude vážit míň než jeho užší kolega.

              Ono je potřeba si uvědomit že velkou část objemu vzduchu, který je ve WT plášti dělá právě ten široký ráfek, pokud ho dáš na ráfek užší, tak tím docela dost razantně objem vzduchu snižuješ a tím pádem musí jít tlaky nahoru, aby se plášť nebortil.

              Což ale tebe asi trápit nemusí, protože jak říkám – tenhle Rekon není WT.

    • AleZ80  

      Využiju vlákna. Hookless ráfky můžou být teoreticky trochu užší, tedy s šířkou 27–28 mm už OK pro WT pláště, ne?

      • mpIII  

        Doufám že jo, mám 29mm ráfky a Maxxis doporučuje 30–35mm

    • TheJD  

      V blate jsi na tom uz jezdil? Ja aktualne jezdim 2.25 Rekon + Rekon Race a jak ty plaste vidi blato, tak uz jedou sikmo.

      • ufoncz  

        Já to mám teda Rekon 2.6 (vedle jsem upřesňoval, že míry jsou teď 61,4/60/58,2 mm přes vzorek/boky/výška od ráfku + Ardent Race 2.35 a nějaký to blato jsem v tom už taky pojezdil. Jakmile v něm jedeš dýl, tak se to nedá moc hodnotit, protože ty hustý vzorky prostě nabalujou a Rekon je kombinace hustýho vzorku a ještě ne úplně nízkýho.

        Samo o sobě mi to přišlo v blatě slušný, to samé v mokru obecně. Na to, co jezdím a jak su nešikovnej (a jak se ještě bojím), tak jsem za tu dobu s Rekonem i proti dřívějšku měl minimum pádů a snad jen jednou se dalo polemizovat, jestli by mě v sypkým odklopeným třeba předtím ježděnej Minion DHF zachránil, nebo to byla totální jezdecká chyba.

        Celkově byly gripem předtím ježděný skutečně enduro gumy (Minion DHF, Tomahawk) jinde kupodivu i na těch mokrejch kořenech, ale zase druhej pól, co jsem nedávno jezdil (X-King RaceSport 2.4, S-Works FastTrak 2.2), drží nesrovnatelně míň. Rekon je rozhodně blíž těm enduro gumám, aspoň v té verzi 2.6 s 3C Maxx Terra. I když se mi ta Maxx Terra zdála na Minionu DHF pocitově na rejpání nehtem :-) měkčí.

        Jinak jestli je to jako u Ikona (grip 2.2 a 2.35 se vůbec nedá srovnat – 2.35 je v podstatě chováním jiná guma; jinak velký figury, jiný rozestupy), tak může bejt, že v tom užším provedení to bude dost jiný.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.