Výměna vidlice 80mm za vidlici 100mm

68 nepřečtených
  • Sinuhet

    Na mém kole mi dosloužila původní vidlice se zdvihem 80mm a zvažuji její náhrahu. Problém je v tom, že většina vidlic, které se mi zamlouvají, má zdvih 100 mm. Do jaké míry může tato změna ovlivnit jízdní vlastnosti kola. Máte s tím nějaké zkušenosti?

    • Vilém  

      Bohuzel neuvadis co je to za kolo, jakou jsi tam mel vidlici, ani o cem uvazujes. Pokud jsi tam doted mel nejakou necitlivou, low end vidlici, bez SAGu, tak prechod na 100mm vidlici s patricnym SAGem neovlivni nic. Vyska predni casti kola by zustala stejna. Nejlip by bylo abys uvedl na jake kolo to chces dat a pak se da posuzovat konkretneji.

    • Hejdik  

      touto změnou jsem prošel na vlastní kůži.

      Dá se říct,že geometrii kola to nějak zásadně nezmění.

      Rozdíl při první jízdě sice poznáš,ale rychle si na to zvykneš.Troufl bych si i říct,že v terénu poznáš posun k lepšímu.Jízdní projev kola se zklidní a nebudeš tak vytřepanej jako na 80mm.

      Takže do toho určitě jdi.

      • Nainen  

        Naprostý souhlas, taky jsem svou Toru zvedl z 80 na 100mm a je to v terénu znát. Žádná negativa jsem zatím nepocítil.

    • rasputin  

      Taky jsem takovou změnou prošel. Rozdíl byl nepříliš patrný a nakonec jsem jej doladil ubráním podložky pod představce, Ale abych se přinal ty 2cm navíc nejsou až tak poznat…

      • Hejdik  

        Píšeš,že ty 2 cm navíc nejsou až tak poznat..to máš na mysli v geometrii,nebo v projevu pružení vidlice?

        • rasputin  

          Myslel jsem v projevu pružení. Jistě citlivost a chování nové vidlice jasně lepší, ale ty 2cm navíc nejsou prostě moc.

    • lutte1  

      Já jsem vozil 80mm na Meridě TFS 20",pak jsem koupil epicona rovnou na 100mm a po roce ježdění jsem ho přestavěl na 120mm.Takhle mi to plně vyhovuje.K 20"je to tak akorát.:)

    • Hornet  

      Pokial vyberies dobru vidlicu, zmena bude len do plusu.

    • Rychlej turista  

      Na Treku ZR8900 jsem měnil PELLS 80 mm za 100 mm. Přestal jsem drhnout podvozkem o kořeny a šutry a navíc nejdu tak snadno na tlamu, když řídím jednou rukou a přejedu hrbol. Takže jízdní vlastnosti se zlepšily. Posed jsem vyřešil představcem s větším sklonem.

      • ememem  

        akurat si zabudol dodat ze tie tvoje pellsky moc nepruzia

        :-) .

        • Rychlej turista  

          Proto jde na nich ten rozdíl poznat nejlépe. Jsou stejné a jen změní jízdní vlastnosti změnou úhlů. Odpružené vidlice toto můžou zkreslit natolik, že z toho nic nepoznáš.

          Nemyslím, že ho trápí to, jestli vidlice s větším zdvihem pruží více :-)

    • batafak  

      Samý pozitiva, koukám … tak jedna negativní zkušenost …brácha měnil vidli na starým authorovi (rok výroby cca.2000), sundal to krasný erestéčko a dal tam Rebu 100mm a byla to katastrofa. Zvětšil se úhel na krku, kolo vypadalo jak chooper (nebo jak se to píše :-) ) a jízdní vlastnosti šli dolů …do zatáček to jakoby přepadávalo, tím pádem i při výjezdech to bylo hodně necitlivý … Takže asi přece jen záleží stáří rámu, přece jen dnešní rámy už se 100mm počítaj …

      • scret  

        jestli to nebylo tim, ze to nebylo na 100ku jeste vubec delany a taky tim ze treba uz v tu dobu to melo na h.. geometrii…

        • kali222  

          tak, nebo je RST ve vzdalenosti „koruna- osa“ kratka oproti jinym znackam a modelum obecne. urcite nekteri aurturi okolo 2000 byly i na 6(0)3mm

          • Volf  

            Dost přesně jsi to napsal. Některé rámy od Authora v roce 2000 byly opravdu stavěna vidlice se zdvihem 63 mm. Jinak zdvih vidlice ještě nevypovídá nic o vzdálenosti korunky od patek vidlice. Můj 100 mm Black bude o dobré dva centimetry nižší než manželčin 105 mm Bomber. Takže bych doporučil neorientovat se jen podle zdvihu, ale změřit si i délku vidlice.

            • scret  

              souhlas s vama obema..

            • milan1  

              Jednoznačná chyby v měření, prověř znovu opravdový zdvih a možná najdeš kde je chyba.

              Problémem byla a je stará geometrie rámu.

              Výška vidlic stejného typu a stejného zdvihu se nijak dramaticky nemění. Tohle jsou stále opakované omyly.

              • Volf  

                Milane dost často jsem s tebou souhlasil a ctím tvoje zkušenosti s vidlicemi, ale to co jsi teď napsal je jako poučka z návodu k použití z nějakého amerického přípravku proti komárům. Neznám člověka, který by měřil skutečný zdvih vidlice, ale všichni co znám se opírají o údaj výrobce ve chvíli kdy si vybírají novou vidlici a nikoho nenapadne měřit její celkovou délku. Tak ze mě prosím nedělej vola, protože Black 100 mm je prostě kratší o víc jak 5 milimetrů oproti Bomberu 105 mm. A ve všech možných testech jsem tyto vidlice viděl srovnávat, takže bych předpokládal že Black Elite a Bomber s Etou budou stejně dlouhé. Snažil jsem se pomoci člověku, který uvažuje nad výměnou vidlice praktickou a metrem ověřenou radou.

                • MlokCZ  

                  Probíralo se to tu už mockrát. To co napsal Milan je fakt, vidlice stejného zdvihu (podstatné je mít opravdu stejný zdvih) jsou prostě ± stejně vysoké. Drobné rozdíly tu sice jsou, ale v řádu milimetrů do 1cm (řešíme současné vidlice, pro staré vidlice se supernízkými zdvihy do 63 to dříve vždy neplatilo, tam nebyla díky supernízkému zdvihu ještě ta snaha dělat vidlice co nejnižší je možné). Ono také nemůže být jinak, když se všichni snaží aby vidlice byla co nejnižší, takže jde pouze o to kolik přesně mm ponechá výrobce pro stav kdy jde vidlice na doraz (a tedy jak vysoký plášť umožní použít). A když je výška vidlice na dorazu ± stejná a současně má stejný zdvih, tak je pak i stejně vysoká nezatížená.

                  Jak už se tu probíralo mnohokrát, právě ten postup jen tak přeměřit výšku vidlice doma je pouze velmi matoucí a neustále z toho vznikají ty omyly.

                  Třeba u vidlice s pružinovou negativkou, stačí když jeden lehčí jezdec ji nafoukne na menší tlak, těžší jezdec na výrazně větší a ono najednou ta stejná vidlice bude klidně o 1cm jinak vysoká.

                  A i u vidlic se zvduchovou negativkou často reálný zdvih neodpovídá.

                  A přesně tímhle dochází neustále k těm tvrzením, že se tak liší výšky vidlic pro stejný zdvih.

                  A ono je to přitom tím, že zdvih je prostě jiný (a to právě někdy i pro totožné vidlice jen jiným nafoukáním).

                  A co se jedná testů, tak tam právě k celkové výšce změří i ten reálný zdvih a přesně se tam potvrzuje, že rozdíly pro stejnou kategorii vidlic ve výšce pro stejný zdvih jsou minimální. Tady větší množství čísel:

                  vidlice/výška/zdvih/výš­ka při dorazu (ta je ideální pro srovnání, tady jsou přesně vidět ty rozdíly):

                  • Black elite 100: 474/95/379
                  • Fox F100 RLT: 473/92/381
                  • Fox F100X: 474/98/376
                  • Magura Ronin 80: 454/76/378
                  • Skareb Platinum 100: 476/101/375
                  • Marzocchi Marathon Race: 459/79/380
                  • RS Sid Team: 452/76/376
                  • Fox F80X: 455/80/375
                  • Magura Laurin: 485/108/377
                  • Magura Menja: 485/107/378
                  • Marzocchi Corsa SL WC: 475/100/375
                  • PACE RC 41 C-TYPE: 478/101/373
                  • Reba Team Air u-turn: 490/117/373
                  • ROCK SHOX REBA WORLDCUP: 478/100/378
                  • FOX F 100 RLC: 475/100/375
                  • MANITOU MINUTE MRD 100: 475/100/375
                  • SR SUNTOUR AXON RLD: 485/106/379
                  • MARZOCCHI 44 TST 2: 495/117/378

                  Takže tu máme 18 vidlic a výšku pro nulový zdvih (přepočítal jsem to na nulový zdvih, na jakémkolim stejném zdvihu by to vyšlo samozřejmě stejně) rozsah 373–380mm. Tedy nejnižší a nejvyšší vidlice se liší o 7mm a většinou se liší pouze o 0–3mm.

                  To že lidi mají vidlici s jiným zdvihem než si myslí a pak tvrdí k udanému zdvihu nesmyslné výšky je věc jiná.

                  A pokud všichni co znáš se opírají vždy o údaj výrobce ve chvíli kdy si vybírají novou vidlici, tak v dost případech dělají špatně.

                  Tohle si mohou dovolit u vidlic, kde ta výška různým nastavením bude zachována, tedy např. u soloairu, kde nafoukáním nemohou změnit poměr tlaku mezi negativkou a pozitivkou jako u vidlic s pružinovou negativkou nebo u dual airu při foukání na rozdílné tlaky obou komor.

                  A i těch vidlic co zůstane výška zachována, tak je třeba tu výšku vztahovat k reálnému zdvihu, pokud chci tvrdit, že vidlice zdvihu xx má výšku yy.

                  • Volf  

                    Hezký. Škoda že to spousta lidí nezná.

                    • milan1  

                      Ale tohle zná spousta lidí a pletou je jenom takoví, jako ty.

                      Najdi chybu ve svém měření a uveď na pravou míru, tím pomůžeš dotyčnému poznat kde byl omyl.

                      To, co tady uvedl Mlok je stále dokola opakované a přitom se stále znova se objevují lidé s omyly, jako ty.

                      • Volf  

                        To víš aby jste mohli být vy géniovvé, tak musíme být my blbci aby byla rovnováha a také aby jste vynikli…

                        • milan1  

                          Není na tom nic geniálního.

                          Je to spíš utrpení sledovat, jak stokrát můžeš opakovat jasné a lehce ověřitelné fakty a lidi to stejně nepřijmou a pletou a pletou další a další.

                          Můžeš se takhle snažit jak chceš a odměnou za fakta ti budou jenom popletenosti a napadání ještě větší od každého, kdo se cítí být postižen, že on neměl zrovna pravdu.

                  • biker148  

                    Vidím, že tomu opravdu rozumíš, mám takový prodblémek. mám Meridu Matts sub 60V s vidlou RST Gila ML 80 Lockout, ale koupil jsem teďkom vidlu odpr. 26" 28,6/255 ahead Suntour EPICON RLD 120 mm PIVOTS/DISC. tedy výměna zdvihu 80 za 120. Nevím teď jak jsou pod krkem dva takové „kroužky“, tak jestli je mám dát pryč. Aby se mi řidítka moc nezvedly. Nebo to mám nechat takhle jak to bylo u původní vidlice? Ty dvě podložky dělají asi dohromady 2cm. tak nevím. Už to chci vyměnit, ať můžu jezdit. Díky za odpověď :-)

                    • Hejdik  

                      Zřejmě máš na mysli vymezovací kroužky pod představcem.

                      Je jedna jednoduchá věc ,jak tohle můžeš odzkoušet a vylaborovat si,zda to pro tebe bude lepší(myslím,že při přechodu z 80 na 120mm asi bude).

                      Odmontuješ představec,vyjmeš kroužky,pak znovu nasadíš představec a na něj nasadíš kroužky a celé to opět dotáhneš.

                      Tak si můžeš ověřit,jestli tam ty kroužky potřebuješ,případně můžeš vyzkoušet otčený představec do negativního sklonu,to v případě,že by se ti řídítka zdály pořád příliš vysoko.

                      Doporučuju vyzkoušet v praxi kombinaci těchto variant,ještě před tím,než se rozhodneš zaříznou krk vidlice-to je už pak nevratný zásah.

                    • MlokCZ  

                      Hejdik už to správně popsal. Je třeba vyzkoušet, jaký bude vyhovovat posed (a tedy i výška řídítek) musíš zjistit sám.

                      Jen doplním jednu věc, každou změnu vyzkoušet trošku déle a ne jen pár minut. První dojem může být při větší změně divný, ale až po najetí aspoň pár kilometrů poznáš, jestli to je dobře nebo špatně.

            • batafak  

              Ale jo, souhlas s vámi, ta geometrie s takovým zdvihem nepočítala, píšu to jen proto, že pisatel vůbec neuvedl rám, na který to chce dát …takže ne vždy může výměna přinést pozitiva …

              • Rychlej turista  

                No dá se předpokládat, že pokud PůVODNÍ vidlice byla 80 mm, tak se 100 mm by až takový problém být neměl. Takže bych v tomto ohledu nerozvíjel teorie o rámech z minulého tisíciletí. Pokud by toužil po něčem nestandardním, určitě by to zmínil.

                • Volf  

                  Ještě v roce 2002 měl Author na Tractionovi vidlici 2,5" : http://www.author.cz/…5&pid=556371

                  Rozhodně to nebyla v tom roce vyjímka a Traction byl brán jako střední třída, takže bych to nehodnotil jako debatu o rámech z minulého tisíciletí.

                  • Rychlej turista  

                    Nehodnotím debatu, to se někomu může hodit, ale reagoval jsem na to, že v debatě o těchto rámech pořád zmiňujete zakladatele vlákna, přičemž je evidentní, že jeho se to netýká.

                    Zadání bylo jasné, tak proč mu odpovídat na něco, nač se neptal. Takže se tady dohromady míchají dvě témata – zakladatelovo, které snad bylo uspokojivě zodpovězeno a pak samostatná debata o možnosti kombinovat různé vidle a geometrie rámů. To se může někomu hodit, ale už je zbytečně v ní zmiňovat Sinuheta.

                    • Vilém  

                      Bohuzel zakladatel polozil dotaz a uz dal nereaguje. Tudiz je to vse jen teorie a myslim si, ze to ani necte. Nekolikrat tu byl dotazovan na upresneni, nikdy nezareagoval.

                      • Rychlej turista  

                        Tak jeho dotaz byl rychle a celkem srozumitelně zodpovězen, takže se s tím třeba spokojil a tím to pro něj skončilo. Ale aspoň poděkovat mohl, to jo :-)

                  • JSt  

                    volfe, to se u authora prepsali a tys jim to zbastil :-P.

                    ta vidla mela zdvih 89mm tzn. 3.5" a nikoliv 2.5".

    • Sinuhet  

      Moc se omlouvám, že jsem se jako zakladatel vlákna na delší dobu odmlčel. Pro to uvádím alespoň pro ty, které to ještě zajímá podrobnosti: původní model kola Kelly´s Mobster 04 je osazený vidlicí Rock Shox SID se zdvihem 80 mm. Vidle je super, ale má jeden velká problém a to je citlivost na „proražení v zamknutém stavu“. Z tohoto důvodu chci tuto vidlici vyměnit za Recom nebo Rebu se zdvihem 100 mm. Kromě zmíněného očekávám také podstatné zlepšení tuhosti. Detaily jsem nestudoval, ale nová vidle se mi zdá o dost vyšší, takže mám trochu obavy. Budu se muset zamyslet nad vašimi příspěvky, za které vám velice děkuji. A ještě jednou se omlouvám.

    • R-A-D-I-U-S  

      měnil jsem SKAREBA 80mm za R7 100mm a vpohodě

      • dua  

        A pomohl sis krom zdvihu nějak? Já jezdím R7 80mm a uvažuji o Reba 100

        • R-A-D-I-U-S  

          pomohl :-)) Skareba jsem oddělal při pádu, tak nebylo zbytí..

          Tyhle nové R7(2009) už nejsou tak zlé ale Reba to není (možná po tuningu). Jo a těch 20mm je dost znát…

        • vitki  

          zdravim, vymenil si uz tu R7 za Rebu 100? Ja rozmyslam nad tym istym? Ktory rocnik R7 vozis?

          • kubad  

            levněji a prakticky s porovnatelným výsledkem tě vyjde si nechat R7 v TT upravit

            • vitki  

              Aj nad tym som rozmyslal, ale neviem ci sa da upravit R7 absolute. Druha vec, je ze ked R7 predam za cca. 200 € a doplatim cca. 100 € tak mam Rebu 100 mm (neviem kolko stoji uprava v tunning cz, ale menej ako za 50€ to urcite nebude). Co povies?

              • kubad  

                uprava R7 tě bude stát stejně jak uprava Reby

                a na cenu a možnost se zeptej přímo v TT

                • vitki  

                  diky za info, ja som len myslel, ze za pribline rovnaku cenu upravenej R7 80 mm by som mohol mat novu neupravenu:) Rebu 100 mm. Tu vidim vyhodu v 100 mm. Este by ma zaujimalo, co si myslis, ktora bude chodit lepsie upravena R7 od Milana, alebo neupravena Reba? Hmotnost nejako neriesim.

                  • kubad  

                    R7 se taky dá zvednout na 100mm ale není to u všech a chodit líp bude upravená R7 ,prostě se informuj v TT a budeš hned vědět

    • slavekRM  

      To já vyměnil vidli 55 za 100 a kolo to sneslo víc jak dobře. Dokonce bych řekl, že mu to prospělo a jezdci taky…

    • jakubovic  

      Zdravím všechny bajkery. Potřeboval bych poradit s délkou zdvihu. Na mojem kole Scott Scale 70 (2007) celkem veterán už ale jezdí se mi na něm skvěle z důvodu větší váhy sundal jsem z něj R.S. Dart 2 a nahradil novou Rebou (2009) SL s původním zdvihem 80 mm, chci se zeptat myslíte že pro větší váhu(93kg) je lepší zdvih 80 raději nechat?zdůvodu namáhání – jezdím spíš croos country nebo ji bez problému o 2 cm nastavit! Prosím kdo má s toutou vidlicí větší zkušenosti a pomůže mi s tím, noo popravdě ten zdvih ani neumím zvednout prakticky – tak to vidím na servis, ale to je dotaz pro příště :)

      • lukas aka mitro  

        Ten ram je delany na 100mm zdvih, tak proc mu ho nedoprat;) Navic s vyssim SAGem nebude rozdil 2cm, ale neco min. Jak to chces zvednout, vadit by to nemelo nicemu a jizda bude pohodlnejsi;)

        Se zmenou zdvihu urcite nekdo poradi, melo by se jednat o vytazeni gumoveho vymezovaciho valecku z nohy pruzeni.

      • Hejdik  

        Taktéž jsem pro 100mm

      • roud  

        93 neni větší váha reba si s ní v klidu poradí dej to na 100…

      • mr.antik  

        prej veterán…

        • Flegmatik  

          Jo, taky čumím :) Někdo má ty měřítka pro historii holt různá…

    • HockeyBiker  

      tak ber nastavitelnou a mas po problemech…

    • soundguy  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
    • KoMeC  

      Zdravím, svezu se na tomto tématu jednou otázkou:-)

      Mám kolo Ghost SE 3000 rok 2010 s vidlicí RST Gila ML LO 80 mm.

      Rád bych něco lepšího-řekněme 100–120mm. Jenže nemám s touto problematikou (změna geometrie rámu atd) žádně zkušenosti. Nechci nic extra-vím, že se tady často ty vidlice řeší-přesto bych si rád nechal nějakou tak do 3 000,– poradit.

      Co třeba tahle-http://dev.ko­lokram.cz/dily-mtb-trekking/vidlice-mtb/vidlice-suntour-epicon-rld-disc-1.html

    • Jery01  

      Ahoj, rád bych se taky zeptal, zda-li by výměna byla reálná a něco podstatného by se změnilo. Rám je to Pell's co mám v profilu, vidle RS Tora SL 80mm a nová by byla RS Reba ( asi rl, ale to nemá vliv? ) 100mm. Děkuji.

      • Jery01  

        A jestli se smím zeptat na rozdíl RL x RLT u vidlic RS Reba. Někde jsem to tu četl, ale za boha to nemůžu najít :(

      • BigKarel2  

        To že přibude 20mm zdvihu, vůbec ničemu neuškodí.

    • Kysky  

      Mám otázku na ty co prošli touto výměnou… Nezmění se potřebná délka lanka/bovdenu k přednímu kotouči?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.