• Maska1

    Ahoj. Na kole Merida crossway 900 (2015) mám odpruženou vzduchovou vidlici Rock shox pro kotoučové brzdy se zdvihem 65mm, 1–1/8 a délkou 477mm od řízení po osu. Vzhledem k tomu, že jezdím převážně po silnicích a cyklostezkách, jen zcela výjimečně nějakou polnačku či šotolinu, tak uvažuji o výměně za vidlici pevnou a to buď celohliníkovou, nebo karbonohlinikovou. Sag je u vidlice cca. 1cm, tudíž by ta pevná měla mít délku asi 465mm, např.

    https://www.kupkolo.cz/…ce-mtb-force

    1. Má výměna smysl – pomůže to nějak ve stylu (rychlosti) jízdy?
    2. Je velký rozdíl v odpružení (pohodlí) mezi hliníkovou a karbonohlinikovou vidlicí?
    3. Lze použít i kratší pevnou vidlici délky 445mm ( sportovnější posed) – nezmění se moc geometrie kola a nebude to dělat nějakou neplechu?
    4. Lze vlastně tuhle výměnu provést?

    Omlouvám se za dlouhý dotaz a předem všem děkuji za odpovědi.

    0 0
    • bezdratova.sprcha  

      1 subjektivní a situační Kolo bude tužší, ale v některých terénech může být pevná vidlice pomalejší a ovládání horší. Pokud taky někdy jezdíš terénem směrem doků, docela silně se ti zhorší pohodlí i ovládání.

      2 no comment

      3 Ano lze, ale změniš tím geometri kola. Každých 10mm zvýšíš úhel hlavové trubky a 0,5–1°. Geometrie kola by to asi snesla, ale vzhledem k tomu, že tam už budeš mít tak 71–72°, tak by ses velice snadno mohl dostat do teritoria závodních silniček. Doporučil bych tu délku zachovat, pokud hodláš jezdit terén.

      4. Ano lze, osobně to taky zvažuju na trekovém kole kvůli redukci váhy.

      0 0
    • Maska1  

      Velikost kola je 52. Tabulka geometrie.

      http://www.merida-bike.cz/…ossway-900-2

      0 0
    • MlokCZ  

      Moje srvonání po mnoha letech pravidelného střídání pevné, cíleně trochu omezené odpružené (trochu přefoukaná dual air Reba, která díky dual airu umožní i po přefoukání mít stejný sag a nerozhodit geometrii) a dobře fungující odpružené (upravené Epixon se speciální úpravu expanze).

      Začnu s tím, že s pevnou znatelně rychlejší rozhodně nebudeš (a beru pro jezdivé trasy kam to chceš, tedy kde odpruženou nijak výrazně navyužiješ). Tedy ve smyslu, co bys objektivně dokázal naměřit rozdíl na průměrných rychlostech.

      A nejprve stručně k čemu je pevná dobrá:

      • žádná údržba
      • žádné změny geometrie do výjezdu a sjezdu (komu to u odpružené vůbec nevadí, tak tu výhodu u pevné moc neocení, pro mě je to možná největší výhoda pevné vidlice)
      • super jízda ze sedla bez řešení zamykání, tohle je hlavně super pro krátké zamakání ze sedla když chce udržet rychlost na pár metrů dlouhém mini kopečku (spíš zhoupnutí): tady je to o stylu jízdy, pokud takhel jezdíš více, tak je to velké plus pevné
      • ušetřený cca 1kg (v mojem případě konkrétních vidlic): to je sice hezké, ale stejně to nepomůže k objektivnímu změření lepších průměrů

      A ještě krátké zhrnutí. Pevná je především o pocitu jízdy, takže ji musíš prostě cíleně chtít, že tě baví.

      0 0
      • MlokCZ  

        A teď oproti tomu negativa pevné:

        • musíš dávat daleko více pozor a někdy ani to nestačí, nejhorší je podzim, když jezdím pravidelně trasu kde je listí; je to sice na cestě, která je slušná a na které je jen pár ojedinělých děr, jenže to stačí; když tam není listí, tak žádný problém s pevnou, když na podzim je cesta plná listí, tak vždy dříve nebo později jsem nějakou díru trefil a dostal slušnou ránu přes ruce (ani hodně pozornosti nepomůže, prostě to vidět není a když se přidalo ještě ježdění za tmy, tak o to horší i při použití slušného světla)
        • brždění na nerovném povrchu (přední kolo bez odpružení odskakuje a skoro nebrzdíš): a tím nemyslím žádný velký terén, ale stačí rozbitý asfalt, ne úplně perfektní šotolina a pod., tohle je za mě asi největší nevýhoda pevné
        • u mojí pevné (karbonové kulaté nohy + hliníkový krk, těžší kousek, tedy v rámci této konstrukce patří k tomu nejtužšímu na trhu) její tuhost, oproti oboum odpruženým se mnohem více kroutí + předozadně pruží při brždění + tendence k cukání při brždění (ale to je důsledek předchozího bodu)
        0 0
      • MlokCZ  

        A nakonec srovnání těch 3 variant co jezdím:

        • Epixona vozím teplejší část roku, kdy na tom HTčku jezdím občas i opravdu terén a chci dobře fungující vidlici
        • pevnou a přefoukanou Rebu vozím po chladnou část roku, zejména na dojíždění do práce po jezdivé trase (cca polovina asfalt a polovina celkem slušné cesty, kousek úzká pěšinka)
        • před lety jsem měl pevnou nasazené souvisle 3 roky kdy jsem s ní jezdil občas i opravdu terén, takže vyzkoušeny všechny varianty
        • mám to poladěné tak, že pro všechny tři vidlice mám totožnou geometrii (± 2–3mm rozdílu maximálně), takže v základu se chová kolo stejně
        • cíleně přefoukaná Reba se při jízdě ze sedla odpružené už dost blíží (i bez zamykání, které u ní ani nepoužívám), v tomhle je ten super chodící upravený Epixon výrazně horší (ten také občas kvůli tomu zmaknu na jezdivé trase)
        • změny geometrie jsou u obou odpružených zhruba stejné (u Reby by někdo mohl čekat, že bude lepší, ale ocelová negativka dělá menší změny geo do výjezdu, takže Reba se až přefoukáním tomu cca vyrovnala)
        • Reba v terénu funguje o hodně hůře (chodí hůře i když není přefoukaná, na tož přefoukaná), ale kvůli tomu ji nevozím
        • Reba i když chodí hůře, tak ty nevýhody pevné eliminuje: pod brzdou je pořád ještě ok (Epixon je pod brzdou lepší, ale rozdíl se výrazně projeví až opravdu v terénu, kam přefoukanou Rebu téměř nepoužívám) a to jak odskakování předního kola, tak kroucení
        • na přehlédnutí díry na listí Reba už také jde, i když to samozřejmě pobere hůře než Epixon, ale pro těch pár situací to stačí

        Teď budu někdy koncem září zase prohazovat, tedy Epixon půjde dolů a nahodím přefoukanou Rebu. Pevnou asi nenahodím vůbec.

        Přes zimu s tím nejezdím žádné velké kopce, takže opadá výhoda pevné ohledně nemění geometrie. A zejména na to podzimní listí mi pevná už pak štvala, takže ta asi na kolo teď jen tak znovu nepůjde (i když na ní mám nahozenou druhou brzdu, kterou mám trvale na vidlici nahozenou pro snažší přehazování vidlic a s mírně kratší hadicí).

        0 0
      • MlokCZ  

        A ke srovnani rychlosti. Na ceste do prace (dle srovnani uz stovek jizd pro eliminaci rozdilnych podminek typu stav organismu, vitr, atd.), ktera je pomerne rovinata, tak nejlepsich 5 casu mam na Rebe. Rozdily jsou ale minimalni v jednotkach sekund, tzn. realny rozdil v rychlosti veskery zadny.

        0 0
        • scalar  

          To je všechno pěkný, ale on se celkem jednoduše ptá na rozdíl mezi konkrétní odpruženou a karbonovou vidlicí. A ta odpružená je crossová vidlice s omezeným zdvihem a bez nastavení tlumení. To jsou mu Tvoje zkušenosti s dualair Rebou nebo upraveným Epiconem úplně na prd.

          0 0
          •  

            :-), ty jjsi zlej: -)

            0 0
          • MlokCZ  

            Ani ne. Ta jeho krosová se bude té přefoukané Rebě docela blížit (i když ta Reba bude pořád o něco lepší, ale takový rozdíl tam nebude, zdvihem budou podobné jak ji mám přefoukanou a expanzi vozím téměř povolenou právě díky nižšímu zdvihu a menší potřebě to tlumit – absence tlumení na tak nízkém zdvihu ještě není až takový problém).

            Vše z toho srovnání bude platit úplně stejně, i když se ta výhoda odpružené může trochu zmenšit.

            Chování pod brzdou je lepší u každé odpružené vidlice včetně té jeho. Pod brzdou se chová i zamčená Reba lépe jak odpružená (aspoň krátce otestováno mám i celou řadu mizerných vidlic).

            A když ojediněle vymete něco co přehlédne, tak tam je také rozdíl mezi mizernou odpruženou a pevnou také vždy zcela jasný.

            A hlavně z toho vidí všechny možnosti. Tzn. co dělá pevná a oproti tomu kdyby třeba pořídil lepší odpruženou a vzal ji s remote lockem.

            0 0
            • scalar  

              Pro mne je nenastavitelné tlumení problém i u crossové vidlice se zdvihem 65mm (osobní zkušenosti). Už z toho důvodu bych na silnice a cyklostezky u crossu preferoval pevnou karbonovou před takovouto vidlicí. Asi dva roky jsem měl crossovou NRX s nastavitelnýum tlumením, s tou jsem problém neměl.

              Ale spousta typických uživatelů crossových kol obecně nemá s kvalitními odpruženými vidlicemi zkušenosti, v terénu nejezdí a tlumení by stejně neuměli nastavit…

              0 0
              • MlokCZ  

                Opravdu v terénu je chybějící tlumení samozřejmě problém. Ale pro jezdivé trasy, kde to prostě jen tam vezme nějakou samostatnou překážku to není tak hrozné. Díky nízkému zdvihu to už ani tolik nekopne zpět a je to pořád lepší než stejnou ránu dostat na pevné.

                0 0
      • novas752  

        Ty seš jinej detektor. :) V místech, kde by šlo použít pevnou nějaký změny geometrie vlivem pružení vůbec nepozoruju, natož aby mě vadily. :D

        0 0
        • MlokCZ  

          Je to znát pro:

          • větší změny sklonu sedla do výjezdů (větší než udělá jen samotný sklon kopce), což celkově pak nutí mít špičku sedla o malinko dolů u odpružené (při srovnání nastavení na rovině); v reálu se pak u mě projeví rozdíl na dlouhých trasách, méně trpí zadek
          • méně se zvedá přední kolo v hodně prudkých výjezdech (mám vyzkoušeno na mnoha prudkých konkrétních výjezdech, kde se to díky tomu s tou pevnou jede lépe – pro srovnání kdy geometrie na rovině je totožná), zase to není nic co by byl u odpružené nepřekonatelný problém, ale s odpruženou se prostě musím dříve snažit něco dělat s těžištěm

          A nemáš to přímé srovnání, bez kterého to nejde poznat, prostě jsi zvyklý na chování kola s odpruženou a nevíš jak by se to chovalo na stejném kole s pevnou odpovídající zdvihu odpružené v sagu.

          A příklad jedné trasy pro představu, kde to pozoru více a jede se mi to na pevné lépe (i když samozřejmě na odpružené žádný problém to vyjet). Výjezd z Železné Rudy na Pancíř. A to myslím přes Hofmanky a je to skoro celé po asfaltu, tedy trasa určená pro kolo stavěné na jezdivý povrch.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Já bych do té výměny šel (viz Mlokem uvedené výhdy potvrzené osobní zkušeností), kratší vidlici bych ale nevolil (a ten odkaz na 465 mm vidlici se nezdá být funkční). O 2 cm kratší vidlice znamená o necelý 1 cm snížený střed šlapání a o cca 1° větší úhel řízení i sedlové trubky. Pokud Ti stávající geo vyhovuje – neměnit. Chceš-li jen dostat níž řidítka, řešil bych to představcem.

      0 0
    • MlokCZ  

      A k pohodlí. Karbonové s hliníkovým krkem + karbnové kulaté nohy, tak ty pohodlné rozhodně nejsou a nijak si výrazně odproti celohliníku nepomůžeš. Pomůže až celkarbon s jiným profilem, ale i tam se to dost liší dle konkrétní vidlice.

      A sportovnější posed, jak už psal Zodberg, neřeš kratší vidlicí (ale vyhodit podložky pod představcem, pokud nejsou, tak otočit představec do negativu a nebo použít rovná řídítka, pokud tam máš nějaká se zdvihem). Už tak budeš mít hlavový úhel na tom kole dost velký, už bych ho kratší vidlici nesnižoval.

      Střed by problém nejspíš nebyl, s pevnou to snese i níže položený střed jak už to nemůže nikam propružit. Vozil jsem jeden čas střed s kratší pevnou (teď už delší dobu používám delší pevnou, ale ne kvůli středu, ale kvůli tomu, že mi už neseděl ten větší hlavový úhel) hodně nízko a nevadilo mi to ani při občasné jízdě v terénu.

      0 0
      • Maska1  

        Díky za radu, kratší vidlice tedy odpadá z výběru. Pod představcem mám dvě podložky, tudíž je nechám sundat. Představec je pevný, nejde s ním pootočit dolů či nahoru.

        0 0
        • plzakj  

          Ne otocit nasazeny na vidlici. Sundat a nasadit otoceny o 180st kolem vodorovne osy.

          0 0
    • Maska1  

      Snad již funkční odkaz na případnou novou pevnou vidlici.

      https://www.kupkolo.cz/…3951_z94730/

      Má současná vzduchová vidlice má zdvih 65mm, SAG 14mm, tudíž cca. 20% – nastavení tedy asi O.K. Levné trekové vidlice mají zdvih 50mm a jsou jen pružinové, tudíž snad ta má treková není úplně z nejhorších. Jenže i přesto, třeba včera, jsem se byl projet v okolí Prostějova cca. 50km ( cyklostezky, silnice 2–3 třídy ) místy asfalt kvalitní, misty drncačka, ale nějaký rozdíl při odemčené či uzamčené vidlici jsem nepociťoval a to jsem přepínal často, poněvadž zamykání vidlice je na řídítkách. Proto uvažuji o koupi pevné ( na moje ježdění – cca. 50km až cca. 120km za den – 95% různě kvalitní silnice, od jara do podzimu, v zimě jen občas, když je kolem cca. 5st. C, skoro vždy za sucha. Jde mi o radu, jestli stačí obyčejná hliníková ( levnější varianta, cca. 1.000,–kč ), nebo je lepší si připlatit za karbono-hliníkovou, cca. 4.000,–Kč. Celokarbonová již je moc drahá. Vidlice má od osy po řízení 477mm, tudíž si myslím, že ta pevná v délce 465mm by měla býti O.K., ale možná by šla i ta kratší v délce 445mm ( přední kolo by šlo o trošku dolů – sportovnější posed )? Brzdy na mém kole mají průměr kotoučů 160mm. Půjde ta pevná vidlice z odkazu namontovat na mou krosovou Meridu? Omlouvám se za další dlouhý dotaz, děkuji za již došlé odpovědi a i za případné nové.

      0 0
      • bezdratova.sprcha  

        No jestli tam máš toho Paragona, tak máš pro trekové účely dost slušnou vidlici. Prostě vzduch s malým zdvihem.

        U tak nízkého zdvihu jen těžko poznáš v terénu nějaký markantní rozdíl mezi zamčenou a odemčenou vidlicí. Rozdíl bude hlavně při šlapání. Pokud ti vidlice moc pruží i po uzamčení, asi je potřeba zvýšit tlak.

        Jinak pokud potřebuješ delší pevnou vidlici, můžeš pořídit vidlici pro 27,5", 28" nebo 29" kola.

        Mimochodem to tvoje kolo je 26?

        0 0
      • MlokCZ  

        Celohliníková je především těžší, ale jak jsem psal, tak jen karbonové kulaté nohy mnoho pohodlí zrovna nepřidají (a jezdil jsem dvě skoro stejné vidlice jako ta v odkazu, jen jiné délky vhodné pro moje kola).

        A dej si ještě pozor na offset vidlice. Hodně pevných vidlic má offset jen 42mm (což je dle nízkozdvihových 26" vidlici). A nevím z hlavy jaký máš offset na té stávající vidlici, ale chce to porovat. Třeba 29" bikové nízkozdvihové vidlice mívají offset 45–51mm.

        Pokud je rozdíl v offsetu 5mm a více, tak už je to znát docela dost.

        Dlouhá je tak akorát na uvedené použití a použít půjde. A jestli je označená 26", 27,5" nebo 29" není vůbec podstatné, postatná je vždy její přesná délka.

        0 0
        • Maska1  

          Offset znamená o kolik mm je střed osy rychloupínáku kola předsazen před střed osy vidlice? To tedy budu muset ještě změřit.

          0 0
          • novas752  

            jo

            Měřit to nemusíš, stejně bys to nejspíš jen tak nezměřil – předsazený jsou jednak nohy vůči sloupku a i patky vůči nohám.

            Paragon má offset 46mm, a ve verzi 65mm zdvihu má výšku 477mm, takže v sagu zhruba 465mm.

            0 0
            • Maska1  

              Děkuji za info. Tudíž ta pevná karbono-hliníková vidlice zn. Force o délce 465mm bude délkově akorát. Na obrázku v popisu k ní je uveden ten offset 42mm. Je to nějaká komplikace, když ten Rock shox paragon má offset 46mm?

              0 0
              • Singlespeed  

                Jeto komplikace pouze pro Mloka, který pozná každou tisícinu milimetru. Pro 99,99999999 % cyklisků to žádná komplikace není. Úplně klidně můžeš použít i tu kratší vidlici. V tabulce geometrie jsou úhly změřeny pro délku vidlice 450 mm, tedy jen o 5 mm delší než je ta kratší, kterou chceš koupit. Takže kratší padne jako ulitá. Delší 465mm vidlice ti úhly malinko oproti tabulkovým položí, ale systémový vliv to mít nebude.

                0 0
              • MlokCZ  

                Bude to o trošku méně točivé s tím menším offsetem. Ale protože tam byl v originálě dost velký hlavový úhel, tak bych se toho vůbec nebál.

                Edit: Když má ta krosová jen 450mm (čekal jsem nepatrně více a až teď jsem se také podíval přesně), tak vem jak píše Singlespeed, kratší variantu 445mm.

                To bude na výšku ± to samé a ještě i tak to tedy bude s menším offsetem o malinko méně točivé než bylo.

                0 0
                • Maska1  

                  V tabulce geometrie pro letošní model ( já mám model 2015 ) píšou délka vidlice 450mm u všech velikostí kola. Ta má vidlice má však délku 477mm bez sagu, s ním mám 463, velikost rámu mám 52. Obě vidlice pevná i vzduchová jsou na rychloupínák a post mount u brzd. Pevná má rovný sloupek vidlice, ale ta má vzduchová, to nevím? Nemuže tam býti nějaká zrada při výměně?

                  0 0
                  • novas752  

                    Otoč kolo na záda a mrkni zespoda do sloupku. Jestli to je rovná trubka, je to klasickej rovnej, když je to kužel, je to tapered. Z obrázků na netu tipuju rovnej.

                    Taky si pohlídej, aby to bylu pro kotoučovou brzdu, ale to by asi měla být samozřejmost.

                    Jestli si to hodláš měnit sám, zrada tam být může – nová vidlice bude potřebovat patřičně zkrátit (zaříznout) krk, natlouct ježka (novej 30Kč nebo vyklepat ze starý) a taky narazit spodní kroužek hlavovýho složení, kterej musíš sundat ze starý vidle a narazit na novou. Jako nic co by průměrně zručný jedinec nezvládl, ale…

                    0 0
                    • Maska1  

                      Nejsem doma, zítra to omrknu. Když ta původní bude s rovným tak je to o.k., ale co když bude tapered. Půjde tam dát ta pevná Force s rovným sloupkem, nebo mám po srandě? Ještě k té případné délce té nové pevné, vzít tu délku 445mm, nebo 465mm? Sám bych se do výměny raději nepouštěl, ikdyž kdysi jsem favorita rozebral do šroubku a pak složil.

                      0 0
                      • novas752  

                        Já bych vzal spíš 465, to budeš na tom samém, co tam je teď.

                        Rovnej krk do tapered hlavy jde. Akorát je potřeba patřičná redukce – na vidlici se natluče jinej kroužek, kterej má vnitřní průmer pro rovnej krk, ale vnějškem je to tapered.

                        0 0
                      • MlokCZ  

                        Jestli sedí těch 477mm nezatížená, tak vem pevnou 465mm.

                        0 0
              • novas752  

                Menší offset znamená delší stopu = větší stabilita, o chlup horší ostré zatáčení.

                Vůbec bych se toho nebál, na krosovym kole by to mělo být spíš výhodnější.

                0 0
    • Maska1  

      Výměna již proběhla. Vzal jsem nakonec tu pevnou karbonohlinikovou vidlici Force o délce 465mm. Byl jen malý problém s natlučením nového ježka, ale hlavně mi nešlo sundat těsnění ze staré vidlice. S tím jsem musel do cykloservisu, jinak jsem vidlice prohodil sám a o jednu 1cm širokou podložku jsem snizil představec. Dnes proběhla první krátká 30km vyjížďka ( cyklostezky, silnice okrsky ), jinde stejně nejezdím a zatím jsem spokojen.

      0 0
      • Jarax  

        nj jezek a hlinikovej krk ,von tam de blbe ,protoze na alu krku jsou silnejsi steny a tim padem mensi dira ,tam se hodi profi narazec aby to neuhlo ze stredu,s obycejnym narazecem se stane ze je to naklepany sice rovne ale ty packy se ohnou nerovnomerne a dira pak neni uprostred

        http://media.nashbar.com/…NCL-KNOB.jpg?…

        0 0
        • Smazaný účet  

          Ten prvni venecek jde u ALU krku krive, ale ten druhy to vetsinou dorovna…pak do toho staci sikovne jebnout palickou a jezek je rovne:)

          0 0
          • Georrge  

            co jsem já měl ježky, tak měly trošku vůli v závitu, takže šroub si cestu našel i do křivého ježka :)

            0 0
        • Maska1  

          Profi narazec nemam. Dal jsem do jezka sroub, nasadil ho na hlavu, a busil do hlavicky sroubu kladivem. Jak tam jezek krapitek zalezl, tak jsem sroub dal pryc a pouzil jsem maly trubkovy klic, ktery jsem nasadil na jezka a busil kladivem do toho klice, az tam jezek zalezl cely, cca. 1cm pod povrch hlavoveho slozeni. Zdal se v celku v ose, tak jsem to pak vse zasrouboval, dotahl a zatim to drzi. Riditky otacet jde, tak je snad vse o.k.

          0 0
    • Maska1  

      Ještě bych měl jeden dotaz. Za kolik je reálné prodat tu mou, teď již nevyužívanou, vzduchovou vidlici Rock shox paragon, že zdvihem 65mm, zamykáním na řídítkach, pro kotoučové brzdy s uchycením post mount? K ní mám ještě i hustilku zn. BBB na vidlice a tlumiče.

      0 0
    • karel d.  

      Ja tu vymenu provadel na tom samem kole ( 1 rok starsim modelu) a dal tam FORCE TREK 28" s delkou noh 435mm. Tudiz mnohem kratsi- paradoxne mi to s geometrii pomohlo, protoze ja chtel i snizit predni cast kola pro trochu sportovnejsi posed. Jizdni vlastnosti jsou ok a esteticky to taky vypada fajn. Problem je ale ta vidle samotna- neustale v ni krupe a lupe- asi nekde ve svaru, patky jsou navareny nepresne a drhne tomu kotouc- proste kvalita hrozna. Hledam alternativy k vymene. Nejaka doporuceni???

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.