výměna převodníku na systému 2x10

333 nepřečtených
  • bucivoj

    Ahoj chlapi,

    potřeboval bych poradit ohledně výměny převodníku.Mo­mentálně mám na kole systém 2×10.Vepředu mám pily 36/24 zubů.Ta 36z mi ale nestačí,takže ji chci vyměnit za větší.

    Našel jsem na bazaru pilu Gebhard 38z.Chtěl bych se zeptat,jestli mi tam ta pila bude pasovat (rozteč 104 je stejná),jestli náhodou pila na systém 3×9 není širší než pila na systém 2×10.Aby se mi pak nezasekával řetěz nebo tak něco.Anebo se to to u převodníků nerozlišuje?

    Děkuju

    • šlapatko  

      Nazdar, neměl by být problém.Normálně fungují s desítkou, 9kové převodníky a momentálně dokonce vozím 8čkové alivio 38 zubů.

    • JakeF  

      Rozlišuje, ale je to jedno… Vozil jsem 10sp řetěz už na dvojich 9sp klikách a fungovalo to bez problémů.

      • bucivoj  

        A budu muset vyměnit i ten 24z za větší,anebo to ten přesmykač zvládne přehazovat z 38z na 24z?A pokud ano,tak za jak velký,taky o dva zuby,takže za 26z???

        • JakeF  

          38/24 přesmykač zvládne, rozsah 14 zubů vozím třeba i já teď jako 42/28 a příští rok budu mít právě těch 38/24 na sériovce (na 29ery se to osazuje hodně). Ale pokud by ti nejlehčí převod stačil i s 26 převodníkem, tak to samozřejmě bude řadit o trochu líp a ten přechod při přeřazení vepředu bude plynulejší.

          • bucivoj  

            Nemám se systémem 2×10žádnou zkušenost.Dotěď jsem jezdil jen 3×9 a z toho systému 2×10 jsem nějaký nemocný :o(

            Díky za radu :o)

            • vysmátej bajker  

              mně bere i 40/24 ale jsem zvyklý radit nahoru trochu s citem.

              hlavní jsou rozteče sram s 2plackama v tom udelal trochu chaos

              • camlost  

                42/26z, tj. rozdíl 16 zubů, vozím taky. ale je třeba řadit opravdu s citem. asi zkusím 27 z.

          • MichaelSimek  

            Ja porad premyslim jestli si poridit 24ku nebo nechat 26ku. Sice to utocim, ale v hodne technickych vyjezdech trosku ztracim na obratnosti jak to tam musim tlacit. Ale nevim jestli ty 2 zuby budou znat dostatecne.

            • Pedro RB  

              U nejmenšího převodníku je rozdíl o 2 zuby už hodně znát. Je to skoro o 10%. Jestli teď jezdíš 26/32 tak máš na 1 otočení klik 0,8125 otočení kola. S 24/32 to bude 0,75 otočky, takže jako bys dal k původnímu převodníku ještě větší kolečko s víc než 34 zuby

              • MichaelSimek  

                to jo, ale poznam v ty technicky pasazi jestli mam kadenci 50 nebo 55?…(ja vim ze by bylo asi rychlejsi takovou vec jit pesky, ale to me nebavi)

              • onuce  

                Teď jsem zcela zmatený. Můj servisák mi říkal, že platí pravidlo: tři zuby na převodníku, jeden zub na kazetě. Chtěl jsem tác 24t, místo 26t, a prý by to bylo jako vzadu ani ne jeden zub navíc. Je to pravda? Děkuji.

                • KAITEN  

                  plus minus :-) to tak bude

                  • onuce  

                    Děkuji. A proč tedy pán výše píše, že je to na malém převodníku dost znát, uvádí dokonce deset procent?

                    Myslím Pedro RB

                    • KAITEN  

                      bo matematika, 2 zuby na 20 zubech jsou prave tech 10% ale na 40 zubovy pile jeto 5%

                      nicmene pokud mas vzadu 10 zubu nebo 11 na kazete tak vepredu se dava o 2 zuby vic pri cca stejnym prevodu

                      • onuce  

                        Moc děkuji. Bohužel můj mozek se nechytl. Pro mne tedy: teď mám 26 malou vpředu a největší 36 vzadu. Když dám dopředu 24, bude to jako vzadu o…? Jako 37zubů? Děkuji.

                        • KAITEN  

                          z 0,72 seto zlehci na 0,67 pri kadenci 80 to bude z 7,8 na 7,2 km/h

                          • onuce  

                            Výborně, to je skvělé! A jde to v reálu nějak trochu poznat? Děkuji.

                            • KAITEN  

                              ale jo, ale urcite mnohem min nezli skok vzadu o 2 zuby, nicmene 24T mala je dobra volba ale zazrak od toho necekej, zmena bude mala

                              • onuce  

                                Aha, ale jinde jste psal, že to je naprosto dostačující pro devětadvacítku. Nebo máte vzadu větší kazetu?

                        • oddie  

                          Bude to jako kdyby bylo při stávajícím 26z převodníku vzadu 39 zubů místo těch 36. Takže skok docela znatelný.

                          • onuce  

                            Tak to jste hodnější než p. Kaiten! Moc děkuji, jdu do toho.

                            • onuce  

                              Ale vážně: Jak je to tedy? Děkuji.

                              • oddie  

                                Tak, jak jsem to napsal. Výměna převodníku 24z místo 26z u 36z pastorku přinese stejný převod, jako kdyby se nechal převodník 26z a misto pastorku 36z dal pastorek 39z.

                                • onuce  

                                  Tak ale to by opravdu mělo být dost znát a stačilo by mi to. A nemusel bych dělat pokus s 22t.

                                  • oddie  

                                    S 22z převodníkem a 36z pastorkem by to bylo, jako kdyby zůstal převodník 26z a dozadu se dal 42z pastorek a ještě kousíček.

                                    • onuce  

                                      Tak to již by bylo zbytečné. Teď jsem dokonce zjistil, že podle specifikace výrobce tam měl být převodník 24t… Ale v reálu je 26t, nevím proč.

                                      • xtonda  

                                        A si si jistej, že ses nepřepočítal? Podle specifikace tam mají být převodníky 36 a 24. Přesmykač by měl být M617 co zvládá 14z. Pokud tam skutečně je, dal bych 22, to by akorát vyjde. Lehkých převodů není nikdy dost a žádný převod není dost lehký :-)

                                        • onuce  

                                          Nepřepočítal. Navíc je to i vyraženo na tom velkém převodníku, 36/26. A nebyl by pak moc velký skok mezi převodníky? Aby to ještě dobře přesmykalo. Myslím při 22t.

                                          • xtonda  

                                            Pokud je tam přesmykač co to zvládne, tak by to fungovat mělo. Opiš označení z přesmykače a přehazovačky.

                                          • raw 4  

                                            Vždyť se dělají deore 36/22… takže je to ok..

                                            • onuce  

                                              Děkuji. Tak jdu do toho. Jen se divím, že již teď přesmykač nadzvedává řetěz při malém tácu od poloviny kazety. Pak to bude možné řadit asi jen na největší vzadu:

                                              • Tencovozikmin  

                                                Možná klame fotka,ale zdá se mi ten smyk ve špatném úhlu,spodní část hodně vysoko.

                                                • onuce  

                                                  Ano, je v divném úhlu, ale posunout se nedá. Jako by byl na větší převodník dělaný, je to možné? Děkuji.

                                                  • atty  

                                                    Jestli tam máš D-type Deore FD-M617, tak ten má rozsah 14 zubů a je pro největší převodníky 36–38z. Fotka může opravdu klamat, ale tak, jak to na ní vypadá, je to opravdu špatně a celkem se divím, že to vůbec jakž takž funguje. Je to strašně vysoko a ještě ta vodící část má kopírovat sklonem zuby velkého převodníku. Jseš si na 100% jistý, že s tou klecí přesmykače nejde hnout? Měl by být na jednom šroubu a tu prořízlou část pro posun nahoru/dolu má opravdu vcelku dlouhou, takže běžně by se s ním mělo dát posunout v rámci minimálně 2cm – viz foto (nevím, co Ti tam reálně posunu brání nebo zda už jsi na konci rozsahu posunu).

                                                  • onuce  

                                                    Děkuji.

                                                  • atty  

                                                    Aha, tak to jsem neviděl – z téhle fotky je jasné, že dolu se již neposune ani omylem :)

                                                    Kde asi udělali soudruzi z Kellys chybu…

                                                  • onuce  

                                                    A co s tím teď? Děkuji.

                                                  • KAITEN  

                                                    tohle nejde nejak nastavit

                                                  • onuce  

                                                    To je právě dané tou drážkou v návarce. Že by špatně přivařeno? Děkuji.

                                                  • KAITEN  

                                                    mozna, ja ale bohuzel nevim jak to tam vypada, nikdy jsem nemel smyk na navarce

                                                  • onuce  

                                                    Je tam zcela přesná drážka umožňující pohyb jen nahoru a dolů v té drážce.

                                                  • KAITEN  

                                                    nj, tak toby asi vysvetlovalo tech 26T namisto 24T

                                                    edit: kdyz nato koukam, co dole vyvrtat douru a dat tam kolik, kterej byto drzel ve spravny poloze

                                                  • onuce  

                                                    Ano, a ubrousit ten stávající výčnělek… Děkuji

                                                  • Ice601  

                                                    Aha a proč stahovat trenky když je brod ještě daleko. Když to doposud fungovalo…Já když přecházel z 24 na 22, měl jsem smyk prakticky ve stejný poloze a vše fungovalo tak jak má. To uchycení toho smyku je děláno na starou koncepci – trojplacka…:-)

                                                  • KAITEN  

                                                    no jestli jsi mel smyk na 3× neco tak ten ma delsi klec

                                                  • onuce  

                                                    Tak smyk z 3×10?

                                                  • onuce  

                                                    Aha, děkuji. No ale řetěz bude drhnout o spodní část klece, respektive půjdou řadit tak největší dva na kazetě… Máte to tak také?

                                                  • Mereck  

                                                    Onuce, zásadní otázka – funguje ten přesmykač za jízdy?

                                                    Pokud ano, neřešte vzhled. Nemá cenu tu na 150 příspěvků mudrovat, jde-li o 2×10, nebo 3×10 a co kdy a jak možná bude běhat. Sám dodnes na ht vozím přesmykač pro 3×10 (22/30/40) na dvojplacce (28/38) a chodí výborně. Na péru mám 2×10 pro 2×10 a taky pohoda.

                                                    Pokud nefunguje, je potřeba jej seřídit. Konec příběhu.

                                                  • onuce  

                                                    Ano, ale když je klec krátká pro 26 převodník, bude nepoužitelná pro 22 převodník. A jak právě seřídit? Děkuji.

                                                  • Mereck  

                                                    Teď asi nerozumím. Chápal bych to tak, že krátká pro 26 bude spíš dostačující pro 22, jelikož 22 má menší průměr…

                                                    Pozn.: Já mám Deore 6020, což je téměř stejný přesmykač a na 28/38 rozhodně klec krátká není.

                                                  • onuce  

                                                    Spodní část klece již teď přizvedává řetěz při malém převodníku a dolní polovině kazety.

                                                  • Mereck  

                                                    https://bike.shimano.com/…-M617-D.html

                                                    Max. 36–38z, rozsah 14z → musí fungovat na 22z. Jak jsem psal výše: pokud funguje, nemudrovat. Pokud nefunguje, seřídit. Pokud neumím seřídit, dát do servisu. Nic víc v tom není.

                                                  • onuce  

                                                    No ale viz foto, klec je nepřirozeně šikmo, spodní část trčí daleko od převodníků.

                                                  • Mereck  

                                                    Tak znova :-)

                                                    1. vyzkoušet v praxi bez ohledu na vzhled. Funguje?
                                                    2. pokud nefunguje, SE-ŘÍ-DIT

                                                    OK?

                                                  • onuce  

                                                    No ale to bych musel v jiném úhlu navařit návarek s drážkou. Nebo někde nechám vybrousit flexou novou drážku, původní zaepoxiduji.

                                                  • Mereck  

                                                    Už tam máte ten převodník 22z a vyzkoušel jste, že to nefunguje?

                                                  • onuce  

                                                    no, nemůže.

                                                  • Mereck  

                                                    Onuce, můj táta vždycky říká: „Myslet znamená hovno vědět.“ Tím končím relaci :-)

                                                  • KAITEN  

                                                    jenze podle toho co Onuce pise, tak mu to tady drhne uz od pulky kazety nebo tak nejak, toby musel nafotit jak to je pri mala mala

                                                  • onuce  

                                                    Ano, děkuji.

                                                  • Mereck  

                                                    Vážně, Onuce. Ten přesmykač chodil, když jste kolo koupil a jezdil. Není důvod, aby nechodil teď. Obyčejně ty Reyony vepředu mají 24/36. 22 určitě zvládnou taky.

                                                    Chraň Vás ruka páně vzít na to flexu!

                                                  • onuce  

                                                    Jenže skrze křivé navaření úchytu přesmyku tam narvali 26 zubů, místo deklarovaných 24. Tedy ani 24 zubů jim nešlo instalovat, natož 22.

                                                  • atty  

                                                    Jenže Onuce jasně píše, že už teď mu rachtá řetěz po čepu klece přesmykače a posunout celý přesmykač dolů nemůže, protože šroub na navářce je prostě vysoko. Takže pokud dá menší převodník, bude řetěz v lepším případě rachtat o čep ještě víc, v horším případě to nepůjde vůbec (bude se na malém převodníku úplně sekat).

                                                    Takže bez úpravy díry pro šroub nebo výměny přesmykače za „delší“ s tím nic nevyřeší. To mi nepřipadá jako správná funkce ani do teď. Tudíž ta flexa (pokud je tam místo v navářce na díru níž) není zas tak úplně od věci :)

                                                    Vcelku se divím, že cvakající vidlice byla půlročním tématem – mně by daleko více rozčilovalo rachtání řetězu o přesmyk a nemožnost to nějak vyřešit, protože jsem byl zvyklý na 2×10 používat takřka všechny kombinace převodů a tady to zjevně tak od spodní půlky kazety musí rachtat :)

                                                  • Mereck  

                                                    Jak jsem psal předtím. Fungovalo od koupě cca. doteď, musí to fungovat i dál. Pokud flexu nepotřeboval loni, dnes s ní nic nespraví.

                                                  • KAITEN  

                                                    +1000

                                                  • onuce  

                                                    Já mám 2×10 prvně, tak jsem myslel, že to tak prostě má, a musí, být. Děkuji.

                                                  • KAITEN  

                                                    vyfot mala x mala jak moc to tam prekazi

                                                  • atty  

                                                    Ne, správně funkční a seřízenej 2×10 na MTB musí chodit v celém rozsahu (takže klidně malá/malá i velká/velká), bez toho, aniž by to právě nějak někde „dřelo“. Když si to někde „zaševelí“ na velká/velká nebo obráceně, tak s tím se dá žít (to většinou opravdu řadí někdo minimálně, nebo vůbec), ale rozhodně to nefunguje tak, že na velkej převodník je použitelná jen spodní půlka kazety a rovněž ne obráceně.

                                                    Pane Onuce, nemáš kolo ještě v oficiální dvouleté záruce? Vcelku by mne zajímalo, jak by to řešil prodejce, pokud bys k němu přijel s tím, že bys to chtěl seřídit, protože Ti to od půlky kazety „rachtá“ o smyk, případně že by sis rád dal menší převodník… :)

                                                    Protože podle všeho (vycházím z těch fotek) je to bez výměny přesmykače za delší verzi či vytvoření díry v návarku dole jinak neřešitelné…

                                                  • Vilém  

                                                    Resitelne by to bylo prave zmenou polohy smyku, o ktere uvazoval vyse, aby sel smyk nastavit tak, ze by kopiroval velkou pilu tak jak ma.

                                                  • onuce  

                                                    Myslíte tím vybroušením jiné drážky? Děkuji.

                                                  • oddie  

                                                    Otázka je, jak přesně ho má kopírovat…

                                                    http://www.bikeandride.cz/…-test-12.jpg

                                                  • onuce  

                                                    No jo, na obrázku to mají podobně. Zřejmě opravdu návarek z 3×10 a na to nevhodně instalováno 2×10. Proto Kellys nakonec dával 26z, místo 24z, aby to vůbec nějak fungovalo. Diletanti!

                                                  • atty  

                                                    Já si to bez toho, aniž bych to viděl in natura nebo alespoň pořádný fotky celku ze všech stran (jak vypadá ten návarek a kolik je kde místa a co by se s tím dalo eventuálně zbastlit) nedovedu dostatečně představit.

                                                    Je jasný, že smyk by to chtělo primárně „narovnat“, aby kopíroval převodníky. Jde o to, jestli je způsob, jak to rozumně udělat.

                                                  • onuce  

                                                    Rozumím, děkuji. Do Kellysu jsem volal a vysmáli se mi. Mají právo na změny…

                                                  • atty  

                                                    Tak Kellys jako výrobce jsem nemyslel, myslel jsem konkrétní obchod, kde si kolo kupoval – pokud se pamatuju, tak Tě do kola ukecali v nějaký prodejně? S nima řešíš primárně závadu nebo problém. Jestli Ti vysvětlili, že u 2×10 se nemůže jezdit libovolně velká malá/malá velká, nebo si na to přišel až teď?

                                                    Prostě pokud nejde přesmykač nastavit do správné výšky či úhlu, protože tomu něco brání, nebo je tan návarek nějak špatně (vysoko) a nejseš schopen se stávajícím převodníkem (co byl na kole od prodeje) docílit stavu, kdy řetěz nemlátí o klec na půlce kazety, pak je tam technicky něco špatně – buď to kolo nemělo být osazeno tímhle „krátkým“ přesmykem, nebo měl bejt návarek udělán tak, aby to fungovalo. A za funkčnost celku odpovídá prodejce.

                                                    Vím, že je pozdě (řešit tohle řádově rok? po nákupu), ale tohle by mne štvalo víc, než cvakající vidlice :)

                                                  • onuce  

                                                    No, uvidím, co s tím, až se do toho pustím. A svěřit jim to v tom obchdě již nechci.

                                                  • KAITEN  

                                                    zaloz novy vlakno. dekuji!

                                                  • onuce  

                                                    Pokud narazím na něco nezvladatelného, tak ano. Děkuji.

                                                  • onuce  

                                                    Ještě k té díře v návarku… Jakou máte na mysli? Je tam dlouhá drážka, do které přesně zapadá dlouhý výstupek přesmykače. Tu drážku bych musel vlastně rozšířit a pak nějak dotmelit…

                                                  • raw 4  

                                                    Přesně..jestli si dobře pamatuji tak na starších shimanech si na pacce od presmyku mohl přepínat jestli ke to dvou ci trojtac.

                                                  • onuce  

                                                    Posun dolů již nejde skrze velký převodník. Jinak s klecí samotnou asi hnout nelze. Že by měla drážka na rámu špatný úhel? Děkuji.

                                              • Mereck  

                                                Onuce,

                                                já jsem momentálně udělal pravý opak. Přešel jsem na celopéru z 24/38 na 28/38. Mám to tak i na ht a ten skok o 14 zubů na převodníku mi prostě nevyhovuje. 28/38 mi na ježdění přijde mnohem lépe plynulé.

                                                Nechci vás zvyklat, určitě si tam ten 24 převodník dejte. Jen doporučuji 26 nechat v záloze. Sám mám v polici převodníky 24, 26 (a 28 na kole) a ten stav 28/38 mi vyhovuje nejlíp na ježdění. Samozřejmě, že až pojedu na Špičák, nejspíš tam dočasně vrátím 24/38, abych ten stoupák vůbec vyjel.

                                                Tak jen doporučuji nezbavovat se původního převodníku.

                                                • atty  

                                                  To vcelku záleží na gustu jednotlivce a kde a jak se s kolem jezdí. Někdo chce využít maximální rozsah převodů (a spousta lidí „bastlila“ i takové kombinace na převodnících jako 22/40 (a i přes specifikaci 14 nebo 16 zubů to většinou jakž takž chodilo), někdo chce zase plynulou návaznost převodů, na kterou je zvyklý a vyhovuje mu (Shimano to vyřešilo tak, že vyšší řady klik na 11sp. s dvoupřevodníkem jsou už jen s rozdílem 10 zubů a side swing přesmykače taky oficiálně více jak 10 zubů rozdílu nepodporujou.

                                                  Pokud se nejezdí kadenčně a jezdí se terén od „letenské pláně“ po „Sněžku“, pak je u 10sp s kazetou max 36 zubů větší výhoda ten rozsah (třeba 22/36, nebo 24/38).

                                                  • Mereck  

                                                    atty: psal jsem snad srozumitelně, že nechci Onuce přesvědčit o opaku. Jde jen o to, nechat si v polici ten původní převodník jako zálohu.

                                                  • onuce  

                                                    Určitě, děkuji. Jen kdybych věděl, jak sundat kliku s převodníky…

                                                  • atty  

                                                    Nemám námitky :)

                                              • Plechovka  

                                                Takže opět trocha exatní vědy:

                                                • Podle údajů od výrobce přesmykače je rozsah chain stay angle 66°-69°.
                                                • „Měření“ na Mistrově vehyklu je na obr níže. Pokud soudruzi z Kellysu návařku umístili rovnoběžně se skutečnou osou sedlové trubky (v obr modře), pak se do specifikace asi těsně vešli (viz naměřených cca 68,7°). Pokud ji umístili rovnoběžně s virtuální osou sedlové trubky (červeně), pak se asi do specifikace nevejdeme, neboť jsem naměřil cca 71° (a máme tu opět téma předsazené sedlové trubky, čili připravte si popkorn). Samozřejmě úhly se budou měnit vlivem pružení.
                                                • A nakonec jako bonus pro Mistra oficiální manuál montáže a seřízení přesmykače přímo od výrobce v češtině.

                                                Děkuji!

                                                • oddie  

                                                  No správně to má být na tu virtuální osu, přesmykač zajímá osa klik a ne nějaké předsazení. Dobrá práce, tipoval jsem to, ale nechtělo se mi s tím odměřovat…

                                                  • Vilém  

                                                    No ale kdyz je ten smyk umistenej ve stejnym sklonu jako ten realny sedlovy uhel?

                                                  • oddie  

                                                    To on právě asi není, aspoň mi to podle těch fotek tak přijde. Musel bych to mít před sebou a oměřit v reálu, ale přijde mi to, že takto jak to je právě má sklon té virtuální sedlovky. A že by měl být posunut ještě kousek vzad a mít menší sklon…

                                                • onuce  

                                                  Moc děkuji! No jo, ono se zatížením se vlastně mění i to nechtěné napínání řetězu přesmykačem. Proto to za jízdy drhne méně, než se to jeví při pozorování na nezatíženém kole.

                                      • onuce  

                                        A v Kellysbike.com se mi ještě vysmáli, prý mají právo na změny oproti specifikacím. Že jsem si rok a půl zbytečně ničil kolena silovým šlapáním je nedojalo.

                                        • Mereck  

                                          Onuce, neblázněte. Přeci je každému jasné, že vel. převodníků je individuální záležitost. Proč by výrobce mělo dojímat, že vás na 26/36 bolí nohy? To je jako bych žádal omluvu od Bati, protože mám moc utažené boty :-)))

                                          • onuce  

                                            Protože ve specifikaci deklaroval 36/24 a já se na to tedy spoléhal. Přec nebudu přepočítávat zuby, to mě nenapadlo.

                                            http://www.kellys-bike.cz/…17-d1391.htm

                                            • KAITEN  

                                              ber to tak, dostal jsi 2 zuby zadarmo, coby zato leckterej starecek dal

                                            • Mereck  

                                              To je přeci úplně jedno. Počet zubů je jen číslo.

                                              Buď se mi jezdí fajn, nebo ne a musím tedy něco vyměnit. Osočit Kellys, že „kvůli nim musím silově šlapat“ je nesmysl.

                                              (Pro ty, kdo čtou jen do polosyta: netvrdím, že Onuce neměl dostat 24/36, bylo-li tak deklarováno ve specifikaci. Napadám ten argument, že po roce ježdění někoho má dojímat, že údajně kvůli němu musím šlapat silově.)

                                        • Ice601  

                                          Milého Kellyse rozřezat a přetavit v peci na něco užitečnějšího…

                          • KAITEN  

                            jj mas pravdu, udelal jsem chybu ve vypoctu.

                            • onuce  

                              Děkuji. O to více mě štve, že tam 24t nebylo od začátku, jak mělo být.

            • JakeF  

              Je to celkem otázka… Já o tom docela přemýšlím, bez převodu 24/36 bych se nejspíš obešel a na 38/26 vychází výrazně líp převody při přeřazení mezi převodníkama, což by pak mohlo znamenat, že by tam malá placka nebyla jen jako „nouzový“ řešení, ale normálně použitelnej převod. Obojí má svoje pro a proti. Já to vidím tak, že pokud ti ten rozsah často chybí, tak je lepší tam tu 24ku mít.

              • MichaelSimek  

                prave nevim, neni to casto a jsou to stojky, tezsi nez maturita (aspon pro me) a takovych clovek zas tolik nepotkava…mozna proste koupim 24 xt placku za 300 a zkusim a bud ji tam necham, nebo si z ni udelam podsalek :)

                • JakeF  

                  Tak maturitu jsem dal na 42z :). Já tu 24ku vyzkouším a uvidím, možná to pak rovnou předělám na 39/26. V pár výjezdech jsem si už ale taky říkal, že bych klidně snes ještě o trochu lehčí převod, což 24/36 na 29eru vychází, 26/36 už je těžší. Jestli on by nakonec nebyl nejlepší kompromis 38/25, ale komu by se chtělo měnit převodník kvůli jednomu zubu :D.

                  • MichaelSimek  

                    nojo, ty ses ten „elitak“ co vyhrava zavody, ja jsem hobik! a ja tyhle stojky vyjizdim pomalu technicky, ne to co nejvic napalit a uslapat az nahoru :)…kazdpoadne ty moje jine jsou tezsi nez maturita, ale verim ze bys to vyslapal taky na buhvi cem

                    • JakeF  

                      Máme letos najeto zhruba stejně :D. Tak ono člověk ani nemusí chodit daleko, i na Točný jsou kousek od maturity prudší výjezdy, kde jsem byl za 28/36 na 26" rád :). A jeden, co jsem doteď nepokořil (takovej kousek s esíčkem na zelený z Břežan, objíždět to jsou moc prudký zatáčky a napřímo je to celkem do kopce), ale tak třeba na 29ce to půjde líp :).

                      • MichaelSimek  

                        Tocna je pro me bohuzel prave daleko, ale na moji strane se daji take najit. A vetsinou jsou to nejaky vracecky do prudko-kopce nebo s nejakou prekazkou uprostred. Ale ja nejsem extra skilled do vyjezdu, ale bavime to, proto o ty 24 uvazuju

                        • JakeF  

                          Co mám říkat já, letos na Jarově :/. Netuším ani jak se odtamtud vymotám na nějaký míň frekventovaný silnice na silničku, natož abych si tam zajezdil na bajku.

                          Tak to zkus a uvidíš, mě by taky docela zajímalo, nakolik bude znatelnej rozdíl v plynulosti řazení ;-).

                  • tonik666  

                    Na co žes to vyjel maturitu? 42–11? :D

              • pstasek  

                Může se hodit v momentě, že jseš prošitej jak deka a potřebuješ dojet domů ;-)

                • JakeF  

                  Když seš prošitej jak deka, tak počítám nebudeš jezdit 30% stoupání :).

                  • pstasek  

                    To je pak potřeba i na rovinu, natož když se mezi tvou polohou a domovem nějakej ten kopec nachází :-)

                    • JakeF  

                      Jsem byl opravdu hodně prošitej co pamatuju akorát jednou na Sudetech, tam jsem točil 28/32 i v mírným kopci a nadával si, že nemám trojplacku nebo 36z kazetu :D. Jinak jsem holt turista a flákám se, tak to vždycky nějak dojedu :).

                      • pstasek  

                        Mě se to letos stalo jednou, zkraje jara s kocovinou na švihu po místních kopečcích. cca na 70. km mi najednou tak došlo, že jsem ztěží po rovině jel 15km/h a jakýkoliv mírný stoupání znamenalo kašpara. Nechápal jsem, co se to vlastně děje :-)

    • pstasek  

      Zkoušel jsem i 40/24, fungovalo to, ale už se to nedalo seřídit, aby chodilo všech 20 převodů, aniž by drhl řetěz o vodítko. 40/26 mi chodí dobře.

      • bucivoj  

        Pořád přemýšlím i tom,jestli mi ta 38z bude stačit,ale ten klučina za ni chce 350kč,takže to snad zase nebude takový úlet,když třeba zjistím,že budu potřebovat 40z.

        • pstasek  

          Do 40z bych s 24z malou pilou nešel, musel bys měnit oba… 38 by měla fungovat dobře, takže bych to zkusil takhle.

        • kubad  

          jakou máš vzadu kazetu?

        • MichaelSimek  

          na 29 je 38 uplne v pohode si myslim, na 26 je to malo…ale kazdy to ma jinak stejnak :)

          • miki  

            http://gears.mtbcrosscountry.com/…

            dej si tam 3×9 a 2×10 vedle sebe a uvidíš co potřebuješ

            • JakeF  

              To on tuhle stránku určitě nezná :D.

              • kucka7  

                já taky ne,

                vychází mi že by mi stačilo 1×11: 38×10–42 a bylo by to skoro to samí co mám teď 2×10 : 26–42×11–36

                jen ta cena přestavby, a to jsem raději nekoukal kolik by stála osa na 11 kolo :((

                • JakeF  

                  U 1*11 je celkem problém s jemností odstupňování. A navíc ten rozsah je proti tomu výrazně menší, ztratil bys 2 nejlehčí převody.

                • MlokCZ  

                  K tomu upřímnou soustrast se skokem 10–12. On je opruz už skok 11–13, ale těch 10–12 bude opruz dovedený k dokonalosti.

                  • JakeF  

                    Skok 36–42 mu bude zdatně konkurovat :D.

                    • MlokCZ  

                      Taky nic moc skok, pořád ale mírně menší poměrový skok a hlavně na nejlehčím převodu vadí velký skok určitě méně než na nejtěším.

                      • JakeF  

                        Jasný, těch 10–12 bude šílenost… Ale třeba v nižších sadách to udělaj 11–42 a to už bych si dokázal představit…

                        • KAITEN  

                          Mam dojem ze kouzlo 1×11 je pouze v sudejch prevodech, pak zacinat 11 to asi nepujde :-(

                          • JakeF  

                            Cože? :D

                            • KAITEN  

                              tady

                              ale jestli jeto pravda netusim, nad obrazkem s kazetama.

                              • Tina  

                                nie je to pravda …

                              • JakeF  

                                Fakt si myslíš, že by byl skok 18–22–24? ;-) Je to normální 11–36z odstupňování, jako má XX, jen je navíc 11. pastorek 42z a místo 11z je nejmenší 10z.

                                • KAITEN  

                                  mozna 18–20–24 i kdyz jsem tejd nasel na sramu dokonce 18–21–24 tak fakt nevim komu verit :-(

                                  • JakeF  

                                    Pokud by tam udělali takhle dementní odstupňování, jen aby to vypadalo líp v propagačních materiálech, tak to bych si dost klepal na hlavu… Tu desítku na začátku jde ještě zdůvodnit zvýšením rozsahu.

                                    Těch 18–21–24 bude na 99% správně.

                                    • KAITEN  

                                      Tomu rozumim, a souhlasim, ale 21 neni suda, sakra to nikdo nema po ruce spesla XX1 aby spocital pastorky. Anco, Kubo, Hajnej … sakra kde zas litate

                                      • JakeF  

                                        Maj to s tou 21čkou i na stránkách a jak píšu, je to až na nejmenší pastorek léty ozkoušený odstupňování, který se používalo už na 9sp 11–32 kazetách. Pak se přidal 36z na desítku a 42z na jedenáctku. A podle mě v nějaký nižší sadě by klidně mohli udělat kazetu 11–42, co bude sedět na normální ořech (pokud teda sedí šířka, což nevím).

                                        • KAITEN  

                                          No jo kdyz ja kazdou 9itkovou kazetu predelam na 12–13–14–16 atd. Tejd zrovinka jdu taky do 2×10 ale kazetu chci 12–36 tam je prostredek lichej, mel jsem jit do 40/27 placek 42/28 mi nejak nesedi.

                                          • JakeF  

                                            Proč ne 39/26 nebo 38/26 + 11–36? Podle mě jednodušší řešení…

                                            • KAITEN  

                                              Jj 39/26 s 11/36 je fajn, tejd jsem to porovnaval, jenze ja mam pomerne dobry placky a tejd se mi je nechce menit, a kliky stejne pudou do kopriv, jasna volba pak budou kliky XT pac semi libi. Pak to poresim najednou i s kazetou. Tenhle rok bude proste prestupnej.

                          • Tina  

                            21 ;)

                  • kucka7  

                    ty chybějící lehký by mi tak nevadili,zatím jsem zoufalce nikde nepoužil,ale je pravda ,že na těžkej jsou ty skoky velký,musel bych to vyzkoušet

                    začínat 11 by mi nestačilo ,už takhle jsem občas nestíhal šlapat

                    • JakeF  

                      Buď máš pekelnou sílu nebo jezdíš hodně nízký kadence anebo jezdíš nenáročný tratě…

                      • kucka7  

                        sílu ani ne a tratě jak který,rychlost jsem nestíhal na Jičínský 50,jezdím cyklomaraton tour + závody v okolí,jsem z královehradecka

                        • JakeF  

                          Já si spíš myslím, že to bude tou nízkou kadencí… Ve vyšších rychlostech je lepší to točit na kadenci, než na sílu a 42/11 je na bajku naprosto dostačující, pokud teda soupeři nemaj cyklokrosy.

                          • kucka7  

                            az se uzdravím tak to zkusím zjistit,mám od ježucha tachák s kadenčním čidlem tak uvidíme

                            • JakeF  

                              Teď jsem kouknul na výsledky a fakt to není žádná extra palba… Vítěz (Vokr) lehce pod 2h, takže průměrka lehce přes 25km… Pro srovnání já měl letos na Pražský 50 průměrku 29,4km/h a s 42/11 jsem neměl nejmenší problém, naopak si myslím, že jsem jí tam měl akorát ve sjezdech. Vítěz měl průměrku skoro 31, ale takhle z hlavy ti neřeknu, co jezdí Rybařík za převodníky… To fakt nebude že bys potřeboval těžší převod, ale naučit se trochu roztočit nohy do kadence ;-).

                              • kucka7  

                                no ona ta jičínská není úplně bez kopců a rychlostně se jednalo o táhlý padák lesní cestou kde jsem ve skupině už nestíhal šlapat rychleji a musel jsem jen zalehnout za řidítka a doufat že mi moc necuknou

                                • JakeF  

                                  Jenže dneska už stejně skoro všichni vozí 42/11 nebo lehčí, takže to prostě bylo tím, že tu kadenci zvládli a ty ne. Ale tak uvidíš, až budeš mít ten snímač. Jen tak pro orientaci, když jedeš na tempo na rovince, tak bys neměl mít problém udržet 90–100rpm. Do těch sjezdů to chce zvládnout alespoň těch 120. Ale tam to stačí chvilkově, většinou se to nikdo ve šlapacím sjezdu nesnaží urvat, takže jen si pohlídat to zrychlení, aby ses udržel za někým v háku.

                            • JakeF  

                              Ha, teď jsem ještě narazil na 50 Cyklorájem Podralsko a tam měli průměrku skoro 35km/h a to tam nebyl nikdo z top Elity :). Fakt to není převodama…

              • MlokCZ  

                Tak ale zase to určitě potěší, když mu tohle někdo napíše :-)

            • Hynas  

              .

        • tonik666  

          Já nerozumím tomu, proč vůbec potřebuješ 38z. Oproti 36z to bude minimální rozdíl (tak půl převodu, protože 36/11 je těžší než 38/12).

          • pstasek  

            píše to hned v prvním příspěvku, protože mu nestačí :-)

            • tonik666  

              Jasné, spíš narážím na to, že má nějak zvláštně definované požadavky na bajka.

              Na AMko 24–36 stačí.

              Na závoďáka není potřeba 24, spíš 28–40 či tak něco (silné nohy předpoklad)

              Na univerzál pro člověka se slabejma nohama radši 3×10, aby měl lehké převody do kopců a velkou placku pro nízkou kadenci po asfaltu.

              • JakeF  

                Napsal někde, jestli má 26 nebo 29"? Ono na 29eru jsou ty převody celkem posunutý a 28 jako nejlehčí už není úplně ono :).

                • pstasek  

                  Přesně tak…

                  Z důvodu dostupnosti jsem na 29 vzal kliky 40/28, ale ta 28–36 byla příliš těžká, tak jsem laboroval. Ta 38/24 by asi bylo ideální, ale 40/26 je pro mě taky v cajku.

                  Rozsah 3×10 bych osobně nechtěl ani za nic, ale pochopím, že to někdo využije.

                • bucivoj  

                  Mám specialized enduro expert (26").

          • bucivoj  

            Potřebuju vepředu prostě větší pilu.Nejraději bych ale vyměnil celý ten debilní systém 2×10 za to co jsem zvyklý,teda 3×9 :o(

            • Hynas  

              A proč to tedy neuděláš?

              • bucivoj  

                No nevím,jestli by se mi to podařilo prodat-myslím tím tu sadu 2×10,kterou mám teď na kole.Nemám prachy na novou sadu 3×9.

            • JakeF  

              Hoď tam tu 38 placku, na Enduro to musí stačit. 36 je dost málo, ale tak dost lidí vozilo už dřív na EN ježdění dvojplacky 32/22 s rockringem.

              • bucivoj  

                Zkusím tu sadu 2×10 hodit na bazar a možná se to prodá za dobré peníze a pak bych koupil to,na co jsem zvyklý 3×9.V tom systému 2×10 prostě ty převody chybí (na to co jezdím já určitě)

                • jIrI___  

                  Co to máš za sadu?

                • JakeF  

                  Spíš bych se zamyslel nad technikou šlapání… Nedokážu si představit, že bych na Enduru potřeboval těžší převod, než 38/11 a to si myslím, že nejezdím úplně pomalu :).

                  • bucivoj  

                    Já ale nejezdím jen styl enduro.Jezdím spíše AM a tohle kolo mám proto,že se mi líbilo a protože se mi začalo líbit skákat (pro mě) větší skoky a to předešlé kolo mi na tohle nestačilo.Kdybych měl peníze,tak bych měl min dvě kola,ale ty menám,takže jsem to vyřešil takhle.Je to něco jako rohy na vlaštovkách :o)

                    • JakeF  

                      Ale stejně, pokud na to nedáš lehký kola a XC pláště, tak to stejně nikdy moc nepojede a mít tam 42z převodník na trojplacce je zbytečný, pokud zvládneš šlapat alespoň trochu rozumnou kadenci (což není úplně od věci, nízká víc ničí klouby).

                      • bucivoj  

                        No tohle kolo je o dost lehčí,než to co jsem měl předtím.Ale je pravda,že ty pláště,které tam teď mám,tak se mi zdají,že moc nejedou.Předtím jsem jezdil jen Schwalbe Fat Albert 2.4 a ty mi vyhovovaly.

                        • JakeF  

                          S EN pláštěma ti neporadím, v těch se nevyznám… Ale dvojplacka 36/24 mi přijde rozumná kombinace a rockring je taky fajnová věc. Zuby velkýho převodníku se mi povedlo orvat o šutr i na XC kole, mít nechráněnou velkou placku na EN si nedovedu představit.

                          • bucivoj  

                            Já ale nejsem žádnej šílenec :o) Sice se snažím skákat,ale podle mě se moc k tomu,k čemu je to kolo určené,skoky moc nepřiblížím,ale chtěl jsem odolné kolo.Ano,ten rockring je super,to přiznávám.Taky jsem už kdysi párkrát kombinačkama nebo pilníkem opravoval zuby na trojplacce.

          • bucivoj  

            Při tom co jezdím mi chybí těžší převody.On sice převod 36–11 stačí,ale tímto způsobem bych zachvíli odrovnal kazetu.

            • Vilém  

              To je to jediny co me stve na 2×10, ze jezdim dost na maly pastorky kazety a za chvili bude po nich, kdezto zbytek kazety bude OK.

              • bucivoj  

                No právě!Neřeším terén,tam jezdíš lehčí pastorky,ale ve chvíli,kdy se dostaneš na rovinu a trošku to rozjedeš (aspoň já),tak tam musím nastřelit 36–11 a stejně mi nohy kmitají tak,že by to chtělo trochu něco těžšího :o(

                • JakeF  

                  Nohy kmitají = kadence 60rpm? :) Je pár lidí, co jim opravdu víc sedí šlapat silově, ale pro většinu lidí je efektivnější vyšší kadence, jen si na to zvyknout…

                  • bucivoj  

                    Nevyznám se v těch kadencích :o) Prostě na starém kole jsem jel velkou pilu a třetí pastorek odspoda a jelo se mi dobře :o)

                    • JakeF  

                      Což i pokud jsi měl 44 pilu a 32z kazetu, tak to je 44/14 = 3,14, což je lehčí převod, než 36/11=3,27 , co tam máš teď ;-). S 38 převodníkem by to bylo 3,45, což už není moc daleko od 44/12=3,66 a dneska se už trojplacky stejně dělaj se 42z a 42/12=3,5, což už je skoro stejný, jako 38/11. A to už je převod, kterej by mi stačil jako nejtěžší i na 9,5kg závodním hardtailu…

                      • bucivoj  

                        ale ten převod 44/14 jsem bral jako ten nejtěžší.Těžší převod jsem moc nepoužíval max když se jelo z kopce a přišlapuješ.Spíše jsem jen pak řadil jen pastorky nahoru a pak samozřejmě prostřední pila atd…Ale byly i výjezdy,na kterých jsem potřeboval malou pilu a točil 22/34(32).Jsem na to prostě zvyklý a ty převody mi teď chybí.Je sice pravda,že jsem na tom kole nestihl moc najet,protože jsem ho koupil v polovině října,ale i tak jsem poznal,že je něco špatně :o(

                        • JakeF  

                          To je spíš pocit… Pokud jsi nepotřeboval těžší, než 44/14=3,14, tak teď tam máš pořád těžší převod 36/11=3,27… Nejlehčí převod 22/34 vychází skoro stejně, jako 24/36, co teď máš. Takže v rozsahu, jak vidíš, problém není. Spíš to bude jenom nezvyk, ten rozsah tam je.

                          • bucivoj  

                            Je to možné!Předtím jsem totiž jel a když se objevil kopec,tak jsem už přibližně věděl,jaký převod tam hodit a byl klid.Teď se učím znovu řadit.Pořád tam mám velkou pilu a moc často řadím mezi čtyřmi max. pěti nejmenšími pastorky .Kdybych měl větší pilu,tak bych používal větší pastorky a kazeta by určitě tak netrpěla.Možná jezdím špatnou kadenci,ale je to pro mě tak pohodlné a myslím,že nejezdím nejhůře.

                            • JakeF  

                              Kazetu bych neřešil, to je prostě spotřebák a až odejde, tak se vymění, vždyť stojí litr…

                            • pstasek  

                              Ale to je právě největší přednost dvouplacky … většinou jezdíš na velkou a netřeba furt cvakat mezi velkou a střední. V tvém případě tam dej teda tu 38, posuneš to cca o pastorek vejš a myslím, že budeš spokojen.

                              Jako trénink šlapání doporučuju občas zajít třeba na spinning.

                          • bucivoj  

                            Co mi ale hodně vyhovuje je opravdu ten rokcring a hlavně napínák.To jsem předtím nikdy neměl a je to opravdu super!

                            • JakeF  

                              Oni vědí, proč to takhle staví ;-).

                              • bucivoj  

                                Jeden chlápek,přes kterého jsem kupoval brzdy (má servis a prodává komponenty za dobré peníze) tak ten mi doporučil kombinaci 39/26,čož by mohlo vyhovovat,nemys­líš?On sám jezdí výhradně 2×10.Ale je pravda,že má tři kola na 29" …

                                • JakeF  

                                  39/26 je taková klasická středová kombinace, ale podle mě pro tebe není úplně vhodná a je spíš na trailový kola 120–140mm. Jak sám píšeš, ty těžší převody nevyužiješ a připravíš se o nejlehčí převod, který bych řek, že chybět bude… Osobně bych to na tvým místě zatím nechal tak. Možnost dát tam 38z taky není úplně špatná, ale bude tam pak výrazně větší skok mezi převodníkama a na řazení to bude znát. Kazeta je dneska prostě spotřebák a při její ceně nemá moc smysl řešit, jestli vydrží 8 nebo 10 tisíc km.

                                  • bucivoj  

                                    Myslíš že ten nejlehčí převod 26/36 by mi nestačil.Na těch pár vyjíždkách,které jsem stihl,jsem do pár prudkých kopců vyzkoušel ten převod 24/36 a zdál se mi hodně lehký,takže ten rozdíl o dva zuby na 26/36 snad nebude tak hrozný,ne?

                                    • pstasek  

                                      26/36 mi stačí na 29", na 26" musí stačit určitě

                                      • tonik666  

                                        Někdy bych tě chtěl na bajku vidět (Bučivoje). Těžko si dovedu představit, kudy a jak jezdíš a jak řadíš.

                                        Mám přesně opačný problém – na kazetě nejvíc jezdím 3.-6. pastorek, nejméně jezdím malé 11, 12 (teda skoro vůbec). Na většinu ježdění by mi stačila kazeta končící 14z a vpředu to co mám, tedy 36z a 24z.

                                        • bucivoj  

                                          Škoda,že jsi z Prahy.

                                        • bucivoj  

                                          A jakou rychlost vyvineš na převodu 36/14,když píšeš,že by ti stačila kazeta končící 14z pastorkem?

                                          • tonik666  

                                            Tak 25–30, tacháč nemám. V podstatě rychlost, kterou se pohybuje skupina cyklistů při nechrtí vyjížďce.

                                            36z mám vpředu i na Epicu a nikdy jsem neměl problém s tím, že by mi chyběly převody, ani při chrtích vyjížďkách. Asi jezdím frekvenčněji.

                                            • bucivoj  

                                              Tak to je to,o čem mluvím,že mi chybí těžší převody.Moje vyjížďky končí většínou tím,že dojíždím domů po asfaltu cca 15–20kma nekdy i více (vzdálenost Beskyd od Karviné)a pruměrná rychlost je cca kolem 30km/h a to mi nepřipadá jako moc chrtí výkon.Je možné,že šlapu menší frekvencí,ale to měnit nebudu.Odtoho mám převody.Takhle se mi jezdí dobře.

                                              • pstasek  

                                                Průměrné rychlosti 30km/h málokdy dosahuju na silničce, zřejmě slušnej oddíl. :-)

                                                Podle toho, co píšeš prostě potřebuješ celkově větší převodníky. Nechceš přijít o rozsah, tudíž si sežeň 40 a 26 zubů, to mám ověřené, že funguje a rozsah má dostatečný. Já to tak vozím na 29" XC kole, pochybuju, že na Enduru potřebuješ těžší převod.

                                                • pstasek  

                                                  Podotýkám, že ušlapat se na tom z kopce dá tak 55km/h možná i víc, což je na biku až až… 38z převodník by mi býval stačil bohatě.

                                                • bucivoj  

                                                  nemluvím o celodenním průměru.To je snad jasné.A to,že mám kolo ve stylu enduro,neznamená,že jezdím jenom z kopce.

                                                  • pstasek  

                                                    Však to jsem netvrdil, ale určitě nebudeš dosahovat rychlostí jako na XC kole. Těch 40–11 musí na asfalt stačit i ve sjezdu. Na vyšší rychlost už musí být opravdu krpál dolů a bude efektivnější zalehnout a nešlapat.

                                                    Co se týká nejlehčích, píšeš, že 24–36 bys dokázal oželet, a 26–36 mám nejlehčí na 29ce, takže na 26ce by ti měl stačit 26z převodník…

                                                    Rozumíme si? ;-)

                                                  • bucivoj  

                                                    Aha,ty jsi psal už o té možnosti,jakože bych měl tu pilu 40zz?Jestli ano,tak to jsem pochopil až teď :o) To si taky myslím,že 40/11 bude jako nějtěžší převod 100% stačit,ale to co mám teď 36/11 opravdu nestačí-vlastně by stačil,ale jezdil bych ho docela často a v některých případech (asi nerad jezdím takovou frekvenci) by mi ani nestačila (při přesunech po asfaltu).

                                                  • bucivoj  

                                                    A není rozdíl 14 zubů (40/26) už hodně?Teď to řadí parádně (rozdíl 12zubů)

                                                  • pstasek  

                                                    Řadí to úplně v pohodě, přesmyk to pobere. Akorát je třeba při přeřazení na pile počítat o pastorek větší rozdíl vzadu, což mi osobně nevadí.

                                                    Krátké Shimano vodítko (myslím ekvivalent SRAM středního) zvládá napínat řetěz na všech převodech.

                                                    V praxi to pak vypadá tak, že na velkou jezdím celý rozsah kazety, včetně španěla a na malou se snažím vyhnout dvěma nejmenším pastorkům, ale občas tam v zápalu jízdy taky skočej.

                                                  • bucivoj  

                                                    Ano,takhle bych to chtěl taky jezdit :o) Mám tuto šaltru „SRAM X.0, 10-speed, mid cage“ .Jaké to je ramínko?Nevyznám se v tom :o(

                                                  • pstasek  

                                                    Střední, takže by to mělo být v pohodě.

                                      • bucivoj  

                                        měl jsem za to,že 29" nepotřebuje tak těžke převody jako 26",nebo to tak není?

                                        • pstasek  

                                          26–36 beru jako, že nepotřebuju lehčí

                                        • Vilém  

                                          Tady resil lehke prevody:)

                                          • bucivoj  

                                            Ale s lehkými to je jako s těžkými,nebo ne?Není na 29" lehčí vyjet kopec,než na 26" se stejným převodem?

                                            • Vilém  

                                              Neni to lehci. 29ka ma vetsi obvod kol, tzn. pri stejnem poctu zubu jako na 26ce je celkovy prevod tezsi nez na 26ce.

                              • bucivoj  

                                Nechci přijít o ten rockring a ten napínák-kdyby mi tyhle dvě věci nevyhovovaly,tak už dávno bych tam dal 3×9.

                        • pstasek  

                          Takže říkáš, žes 2 nejtěžší vlastně nepoužíval a tudíž je nepotřebuješ. Gratuluju, ušetřil jsi gramy, místo řešení na b-f mazej jezdit :-D

                          • bucivoj  

                            Ale jde o to,že když jsem je potřeboval,tak tam byly :o) Gramy neřeším -to je pro šampóny :o)

              • JakeF  

                To nejezdíš do kopců? Já se občas právě spíš bojim, abych neoddělal ten hliníkovej 36z pastorek a ocelovej zbytek kazety neměl v pohodě :D.

                • Vilém  

                  Ale jo jezdim. Mam na 29ce pily 32/22 a 11/34 kazetu.

                  V terenu mi vyhovuje, ze toho vetsinu muzu jet jen na tu 32pilu a nemusim radit smykem. Kdyz se vsak chce clovek nekam presunout, nebo jede po rovine, tak se proste tem malejm pastorkum nevyhnu a vony ty maly odchazelji logicky nejdriv.

                  Mam tu sice nachystan 36z prevodnik, ale s tim bych zase casteji musel shazovat na malou pilu.

                  Je to na pytel, musim zkusit tech 36z a pak uvidim.

                • MichaelSimek  

                  jojo, taky nejmensi pastorek je tam malo kdy, vetsina casu vyjizdky je nekde uprostred a castejs na nejvetsich pastorcich

    • kesu  

      úplně tě chápu, doteď jsem na enduru vozil 2×9 s převodníkama 22–36 a kazetou 11–32t. Teď to přehazuju na 2×10 a převodníky chci 24–38 a kazetu 11–34t, protože 38t by se mi občas hodil.

      Nicméně na XC fulu mám 26–40 převodníky a 11–34t kazetu a to už bych na enduro nedával, problémem není rozsah, s 36t kazetou bych vyjel co potřebuju, ale s tímhle musím hodně řadit na malej převodník.

      Bejt tebou dám 24–38, na 26 se vykašli

      Jo a rozdíl 14t na přesmykači je v pohodě.

      • bucivoj  

        Tak možná mě pochopíš,když ti to vysvětlím tak,že já to kolo používám jako ty ten svůj XC full a při tom na něm jezdím i u nás v lese,kde je postaveno pár tras se skoky atd… Prostě nemám prostory na to,abych měl více než dvě kola.Takže jsem to vyřešil takhle a nestěžuju si.Předtím jsem měl meridu se zdvihy 160/150 a pojezdil jsem všechno co jsem chtěl.Nebyl problém ujet za den 100km,vyjet opravdu prudké stoupání,poskákat si u nás v lese prostě skoro cokoli.A na tomhle novém kole budu zase jezdit tak jako na té meridě,ikdyž to je kolo v enduro stylu a řeči typu,že se na tom nedá takhle jezdit,tak to je blbost!

        • kesu  

          na 901 se zdvihem 180/200 jsem ujel za den 120km a šlo to:-)

          ale 26–40 už bych na to nedal, také kvůli prostupnosti terénem, myslím si, že těch 24–38 bude ok

          • hawrda  

            To je sraní s dvouplackama.Řekl bych,že tři táci řeší všechny výše uvedené problémy.Proč si komplikovat bajkový život že:).

            • JakeF  

              Trojplacka na enduru komplikuje život naprosto zásadně… A pokud na tom kole trochu jezdíš, tak stejně za chvíli tu velkou placku omlátíš do nepoužitelnosti. A vůbec, trojplacka je na houby, komu by se furt chtělo řadit vepředu…

              • hawrda  

                No to je opravdu hrozná dřina řadit placky…uf.U endura ovšem dvouplacku pochopit dokážu.U výkonostně vysoce nadupaných jednotlivců též.Zbytku to jen komplikuje život viz diskuze.

                • kesu  

                  nemám najeto a stejně mi stačí dvouplacka i na XC kole…

                • JakeF  

                  Jízda je daleko plynulejší, když nemusíš řadit na převodníkách, navíc při přeřazení vepředu to musíš dorovnavat vzadu, čímž zbytečně ztrácíš rychlost… Jak je vidět z diskuze, tak rozsah převodů evidentně u dvouplacky není problém :). Ono je to hodně v hlavě… Někdo vedle vyměnil 36 velkou s 11–36 kazetou za 39 s 12–36 kazetou a říkal, jak to je na rovinky a asfalt lepší :). Že je ten převod reálně lehčí, to už je jedno :D.

                  • kesu  

                    no nevím nevím ale

                    36/11=3,27

                    39/12=3,25

                    a pro srovnání 42/11=3,81

                    takže velkej rozdíl to není:)

                    • JakeF  

                      No vždyť to je právě ono ;-). Ale byl spokojenej :D. Mi přijde, že se na to lidi podívaj, řeknou si, že na tak malým převodníku nejde jezdit rychle a pak jim to tak přijde i při jízdě…

                  • hawrda  

                    Pokud někoho baví řešit jestli má někde zub přidat a jinde ubrat a házet tam jeden převodník za druhým aby mu to sedělo tak budiž.U trojplacky nic takového řešit nemusím.Ztrátou rychlosti z důvodu řazení na převodnících se já už opravdu nezabývám a počítám ,že ani široká bajková veřejnost.

                    • kesu  

                      no jenže dvojpřevodník je hezčí, lehčí, dá se tam dát rockring což je pro mě zásadní, bez něj bych už nechtěl ani trailbika. Navíc při dobře zvolenejch převodech úplně bohatě stačí. O tom že si ho s rockringem nevrazíš do nohy a že člověk neni pokaždé špinavej od oleje atd ani nemá smysl psát. Jsem přesvědčenej, že trojpřevodníku odzvonilo

                    • JakeF  

                      Pokud člověk ví, jaký převody jezdí a jaký ne, tak volba správnejch převodníků je otázka matematiky 4. třídy ZŠ, s kalkulačkou chytřejší opice…

                      • hawrda  

                        Tedy já už si dneska nepamatuju co jsme probírali v počtech ve 4.třídě,ale vím jaké jezdím převody.Proto potřebuji trojplacku a nemusím nic počítat.

                        • JakeF  

                          To musíš mít výkonnost závodníků světovýho poháru, když na Stereu potřebuješ 44z velkou placku… A skoro bych řek, že ještě dokonce větší, protože oni jí nepotřebujou ani na lehoučkejch XC raketách… A taky musíš mít dokonalou techniku, pokud na EN kole nikdy netrefíš převodníkama šutr…

                          • hawrda  

                            Dojíždím domů někdy i 20km po rovině,proto se velká placka hodí.Je jistě i lepší z důvodu opotřebení převodů.Po dvou letech provozu je ten velkej převodník v cajku.Jak píšeš,dobrá technika.To víš,přeci jen už jezdím na bajku 22let.To moje stereo není EN.

                            • JakeF  

                              Asi jezdím strašně pomalu, když bych se i na XCčku obešel bez převodu 42/11 a stačil mi 42/12… Jako jo, kdybys měl IQ6, tak to chápu, to jede po asfaltu jak silnička :).

                              To opotřebení převodů je argument, ale upřímně řečeno, když má kolo za 100 litrů, tak vyměnit kazetu a převodníky o 10% dřív, to už asi není argument :).

                              • hawrda  

                                42z mi vždy vyhovalo víc než 44z.44 přišlo až později.To stereo stálo zhruba půlku z těch 100litrů.A protože mám rodinu,tak se i opotřebení čehokoliv počítá.Však jednou uvidíš:).

                                • JakeF  

                                  Pokud jezdíš na asfaltový trase s nulovým převýšením průměr 35km/h bez hákování, tak ti věřím, že 44z převodník potřebuješ. Jinak by to chtělo spíš zlepšit techniku šlapání, protože jinak budeš za chvíli řešit opotřebení kolen, což je podle mě důležitější, než těch 300Kč, co tak odpovídá tomu rozdílu výměny převodníků a kazety dřív :).

                                • pstasek  

                                  Kdo chce opičku, musí mít i na banány…

                                  Přitom by pomohlo naučit se šlapat. Zvládneš ušlapat větší kadenci a ušetříš i řetěz a kazetu a v neposlední řadě i klouby. Pokud bys uměl šlapat, dáš těch 20km po rovině na takovým biku v pohodě 30km rychlostí i s 40z převodníkem a bez vyšších nákladů.

                                  • hawrda  

                                    Hergot kolik jste toho se mnou najezdili že víte jak šlapu?Na nějaký banány ještě mám,ale musím živit tři šlapací opice:).(rozu­měj kola)

                                    • JakeF  

                                      No, vzhledem k tomu, že optimální kadence vychází na 44/11 na cca 45km/h, tak je to celkem jasný :). A to nemluvím o tom, že na rovinkách při vysokých rychlostech se spíš jede kadence ještě vyšší.

          • bucivoj  

            Já vím,že to jde ujet :o)

    • Plechovka  

      Celou diskuzi jsem nečetl, takže se omlouvám, pokud to tu už někde je, ale pokud vezmeme do ruky kalkulačku, tak zjistíme, že po změně počtu zubů z 36 na 38 budou všechny převody o 5,5% těžší. To znamená, že např. pokud jsi při nějaké kadenci na nějaký převod jel 40km/h, tak po změně pojedeš při stejné kadenci 42,2km/h. A to se Horste vyplatí.

      • JakeF  

        To ti přijde jako malej rozdíl? V těch nejvyšších rychlostech je 2,2km/h už dost velkej rozdíl v potřebným výkonu.

        • Plechovka  

          Ve výkonu těch 2,2% v rychlosti dělá 6,8%. To už pravda není málo. I tak si myslím, že to nepozná, resp. to, co od toho čeká („36z mi nestačí“), tak to mu ten 38z převodník nepřinese.

          • Plechovka  

            Všechno zpět – zaměnit 2,2 za 5,5 a 6,8 za 17,6%

            • JakeF  

              Vážně?

              • Plechovka  

                jo – zvýšení rychlosti o 5,5% znamená nutnost zvýšit výkon o 17,6%, protože výkon roste s třetí mocninou rychlosti.

                • JakeF  

                  Jsi si jistej tou třetí mocninou? Ono těch odporů je tam hodně… Ale zkusil jsem to hodit do jedný celkem používaný netový kalkulačky a rozdíl ve výkonu vycházel lehce přes 14%.

                  • Plechovka  

                    Při rovnoměrném přímočarém pohybu po hladké rovině překonáváš pouze jízdní odpory (síla), které se dají vyjádřit vztahem

                    Fo = a + bv + cv^^2^^

                    a je koef vyjadřující tření v ložiskách,

                    b je valivý odpor (roste lineárně s rychlostí)

                    c pak odpor vzduchu (roste s kvadrátem rychlosti)

                    Jak už tu bylo několikrát napsáno, tak od cca 25 km/h má dominatní vliv odpor vzduchu.

                    Výkon je P = Fv, čili P = f(v^^3^^)

                    • Plechovka  

                      se ty mocniny nějak rozhodily, má tam být Fo = a + bv + cv2 a P = f(v3)

                    • JakeF  

                      Já se nehádám, že to fyzikálně vychází, ale asi i tobě samotnýmu je jasný, že to nezohledňuje všechno tření, ztráty v deformacích materiálu (rámu, klik, řetězu), takže reálně to nebude vycházet úplně přesně… Každopádně je vidět, že rozdíl 5,5% na převodu není pro cyklistu úplně málo.

          • JakeF  

            Když jak sám napsal, že s trojplackou skoro nejezdil 11 a 12z pastorek, tak těžší, než 38z určitě nepotřebuje. Takže jestli 36z, kde to má na hraně nebo 38z, kde má ještě trochu rezervu, ale zase přibyde situací, kdy bude muset řadit na malou, to mi přijde celkem rozumná otázka.

    • Kynio  

      Chlapi kde to berete ty převodníky? Mám teď Firex kliky a na nich klasiku 42/32/24. Vzhledem k nepřesnosti na mým čína karbonu, když je vpředu střed a vzadu střed je řetěz totálně nakřivo, tak chci shodit 42z a místo 32 nahodit asi 36z nebo 38z. Na nejmenší chci asi 28z.

      Kde mám ty převodníky sehnat? Aby mi seděly na tyhle kliky.

      Chápu správně, že potřebuju rozteč 104 a ten menší (to teď nemám jak změřit :) )?

      Nějak se mi nedaří tyhle převodníky s těmahle klasika roztečema najít :-/

      • Tina  

        Napíš Tine ;)

      • Vilém  

        Ona ta retezova linka ani narovno neni. Driv to bylo 47,5mm a to sedelo. Pak kdyz prislo HT2, tak aby tam vesla loziska, tak to posunuli u klik na 50mm, kdezto vzadu je kazeta furt stejne.

        Roztec je 104/64mm, coz je klasicka roztec pro 4 packu.

        • Kynio  

          Díkec. No mě by to netrápilo, kdyby to opravdu bylo jen zhruba o 2,5mm. Absolutně mi totiž nejde řadit tak, jako třeba na fullu, kde mám stejný 3×9. Je to už na první pohled znát, že na fullu je řetěz skoro rovnej, kdežto na karbonu jde prostě šejdrem. Na karbonu mám kliky o dost víc vpravo a kazetu jakoby vlevo. Něco je špatně, nevím sice co, ale nutí mě to přejít na 2×9. Asi mi to bude stačit, jen musím chytnout správnou velikost převodníků. Doufám, že 38/28 bude ok.

          Podložky pod osou mám vlevo jednu a vpravo dvě. Možná by šlo přehodit jednu doleva, místo by tam pro převodníky bylo, jen nevím jak by reagoval přesmyk. Musel bych to zkusit.

          • Vilém  

            Koukam, ze tam mas truvativ kliky, tam se dava na 68mm domek podlozky jen 2, na kazdou stranu jedna.

            To by bylo o dalsi 2,5mm kliky vic doprava.

            • Vilém  

              Pokud tedy nemas 73mm stred, tak jako mam na cinanovy ja. To by potom bylo bez podlozek.

              • Kynio  

                Ok mrknu na to a proměřím to

              • Kynio  

                mám 68mm domek..takže jednu odeberu a nechám na každý jednu

                • Vilém  

                  Snad si tim nenapachal nejakou skodu. Znamemu takto omylem nainstalovali v servise kliky Truvativ, po vzoru Shimana dali 3 podlozky. Po nejakem case si zacal stezovat na krupani v klikach, prislo se na tu podlozku navic, ale uz byla vymackana klika, od toho jak nebyla dotazena nadoraz. Nakonec to resil nejakym metalickym lepidlem, kterym zadelaval ty vymackane drazky v klice. Nastesti to zabralo a minimalne dve dalsi sezony na tom ma najety.

                  • Kynio  

                    Tak jsem podložku oddělal. Asi je to ok. Uvidím po dnešní vyjížďce. Pak napíšu :) teď je mezera mezi dosedací plochou na pravý klice a pravou miskou. Před tím tam nebyla, takže si myslím, že jsem na tom i tak stejně s řetězovou linkou. no uvidím

                  • Kynio  

                    Myslím, že je to o něco lepší, ale stále to není ono. Se dvěma podložkama vpravo to matka v levý noze dotáhla tak, že tam mezi miskou a klikama nebyla mezera. Teď tam mezera je asi zrovna těch 2,5mm. Takže se nic nezměnilo :-/ odebral jsem 2,5mm a objevilo se 2,5mm…se nějak vyrušilo :) Stejně budu chtít 2×9, pořád to není ono

    • jIrI___  

      Technický dotaz. Mám teď klasické staré 9 sp SLX kliky s třemi plackami a uvažuju nad přechodem na 2 placky 38/24 z. Jak je na ty kliky přidělat, aby to chodilo? :) Předpokládám, že pod jeden převodníku budu muset nacpat nějaké podložky kvůli délce šroubů, ale vůbec netuším kde. 2×10 jsem viděl jen na obrázku.

      • kubad  

        24 malá místo malé,

        38 je potřeba objednat na prostřední polohu.

        podložky pod hlavu šroubů kde byla velká, nebo šrouby zkrátit

        • jIrI___  

          Díky. Ta 38 na prostřední polohu je něco úplně speciálního nebo tam půjde třeba tenhle Shaman ?

          • kubad  

            ten tam určitě nepujde ten je určený na vnější pozici, pozná se to podle zahloubení na hlavu šroubu, a navíc je tuším bez náběhů jako jednoplacka

            • jIrI___  

              Najít něco vyhovujícího je celkem oříšek :). Ale předpokládám, že za nějakou rozumnou cenu by ho mohl mít v nabídce třeba Gebhardt.

              • kubad  

                nebo Tina

                • jIrI___  

                  Ta má tuším Specialites?

                  • Danikklotz  

                    Já jsem to dělal, mam TA 38z a 24 mám původní.šrouby jsem řešit nemusel, bo jsem tam dal rockring místo velké placky :)

                    Myslím ale, že se dají koupit kratší šrouby. Kupoval jsem je u Hnoje na jinou 2placku…ale to už je dýl..

              • lukas aka mitro  

                pozde ale prse..koukni se po prevodnicich na crosse…

          • pavlik6022  

            nemám přesně tohoto Shamana, ale vozím 38z od Manobike a je to úplně stejný – bez náběhů a vybrání na šrouby má taky. Mám kombinaci 24z Shimano a 38z Manobike, momentálně bez RR. Dával jsem jen kratší šrouby, ale řazení je OK, funguje všechno jak má, takže pokud neseženeš nic jinýho tak klidně vem Shamana

            • jIrI___  

              Shaman na svých stránkách píše, že převodník umožňuje montáž z vnější i vnitřní strany klik, takže tohle by bylo v cajku. Ale furt ve mně vrtá hlavou ta absence náběhu, nerad bych aby řetěz naskočil až po dvou otočení klik. Jediná další rozumná varianta je Specialites TA, ale tam už je zas víc jak dvojnásobná cena. Ale chuj s tím, zůstanu u 3×9 a za finance na přechod na 2×10 nakoupím pláště a podobný spotřebák, už jsem moc starý na řešení takových dilemat :D

            • jIrI___  

              Ještě jedna otázka :). Ten Manobike máš který typ http://www.manobike.cz/… ? Z fotek v profilu jsem to nedokázal identifikovat.

      • jIrI___  

        A ještě jedna věc, pokud dám kazetu 36–11, pobere to přehazka XT s krátkým raménkem?

        • Danikklotz  

          řešil jsem to a nedoporučili mi to…ale nezkoušel jsem to.

        • Tina  

          ramienko prehadzovačky nemá vplyv na veľkosť kazety. dåžka ramienka sa vyberá podľa kapacity prevodov. takže na kazetu 11–36 môžeš použiť aj stredné ramienko.

        • kubad  

          s krátkým to nepobere, ale ty nemáš krátké :D typl bych to na střední

        • blisterexist  

          vozím to tak s 11–36 a 24/38, když dáš délku řetězu akorát, tak to nebudeš mít ani prověšené na malá/malá

    • žuri  

      mam 26 a 42 na 10 retaz a vzadu 9kolo. Ked dam 26 tak mi retaz skrta po velkej placke, nejde to viac ako po 3. najvacsi pastorok (teda ide aj viac ale furt to skrta). Pomohla by podlozka u stredoveho?

      • JakeF  

        26/42 je šílenej rozdíl, to musí řadit dost blbě…

        • žuri  

          teraz sa pozeram, 28. Ale radi to fajn, smyk som na rozdiel od vsetkych rad dal nizko a na malej mam dost volne lanko. Len mi to par krat na preteku spadlo ale to bola mozno moja chyba

          • jIrI___  

            Kontroloval jsi spodní doraz smyku?

            • žuri  

              smyk mi nerobi pronlem. Na malej to na spodnom doraze sedi, tak aby retat na 34 pastorku mal co najmenej miesta, smyk by to pustil ovela dalej

    • nyq  

      Prosím poraďte mi. Mám kliky SLX 2×10 a potřebuju lehčí převod, takže zvažuji výměnu převodníku (je tam 26z) a chci asi minimálně 24z. Jen ho nikde na tyhle kliky nemůžu sehnat…nebo tam snad není rozdíl jestli to jsou kliky s troj nebo dvoj převodníkem? A jak by fungoval převodník 22z?

    • Milan.B1  

      slo by vozit kliky s 22 a 38z nebyl by to problem prehodit?

      • bucivoj  

        Někde jsem četl, že má na klikách mezi převodníky rozdíl 16zubů a že mu to řadí bez problému. Já teď jezdím 38/24 a to mi stačí. Těch 22z by byl pro mě už zbytečně moc lehký převod.

      • blaf  

        bude to brutalni skok, vozim 24/38 a i to uz je dost, ale jeste se da, radit to asi bude, jak dobre nevim

        • Milan.B1  

          tak jsem to ted „nasucho“ seridil a vypada to ok. povim az projedu. 22z je pro mne na vsetinsku dulezite :)

          • Milan.B1  

            projel jsem to a radi to dobre. jen asi budu muset natocit smyk. a jeste mi pada retez kdyz zaradim vpredu nahoru ale to by mohl vyresit doraz.

      • Milan.B1  

        jeste chci doplnit, ze jsem tam nechal smyk i razeni z 3*10

      • Vilém  

        Standarte byva smyk staveny na skok 14z.

    • Lachtis  

      Já měl na svém biku 38/24 při kazetě 11–36. Je to 26 palcový bike a těch 38 mi na rovinkách nestačilo, ale zároveň mám kopce, kde tu 24 potřebuji, čili výměna za např. 39/26 nepřicházela v úvahu… Proto jsem zkusil velkou pilu 40z od Gebhardt a paráda. S řazením rychlostí jsem neměl nikdy žádný problém.

    • lobos  

      Zdravím, potřebuju poradit s výběrem převodníku při přechodu na 2×10.

      Nyní mám na kole:

      • Kazeta Shimano SLX CS-HG81–10 Dyna-Sys (11–36)
      • Přehazovačka Shimano XT RD-M780 SHADOW – černá (SGS)
      • kliky SLX FC-M660, 24–32–42
      • Přesmykač Shimano XT FD-M771
      • Řetěz Shimano HG-94 – Dyna-Sys

      Plán je zahodit velkou pilu 42z a místo prostřední 32z dát novou 36z. Malý převodník 24z zůstane.

      Mám koupit 9sp nebo 10sp převodník od TA?

      http://www.koloshop.cz/…evodnik.html

      http://www.koloshop.cz/…evodnik.html

      Ten 9sp je levnější, tak bych radši ten, pokud bude fungovat.

      Díky za odpověď.

    • kudlanka32  

      mam 40/26 radi to vemi dobre nahoru ale obcas mi spadne retez mezi pily kdyz radim dolu.

      Prostredni (tj velky) prevodnik je shimano 40T a ten mensi je FSA 26T, mysite ze je to tim FSA nebo rozdiem zubu? Mozna ho jeste zkusim otocit pac je trochu vyhnuty.

      • bucivoj  

        Taky mám rozdíl 14 zubů mezi pilami a řetěz mi nepadá.Tady tu určitě někdo poradí,proč ti ten řetěz padá :o)

      • kollo_SVK  

        pozri si vdialenost medzi prevodnikmi ked som ja konvertoval xtr 970 boli moc blizko pri sebe gebhardty … mozno ty mas prave problem ze mas vzialenost velku …rozdielom poctu zubov to nebude … pozri ci nema osadenia alebo tak ci nieje daleko

    • luke99  

      Čaute co používáte za převodník na kliky FC-M785 38/24? Nikde sem nemohl najít skladem 38z na tuto kombinaci všude jen 38/26z.

      Tak sem z nouze vzal FSA z kupkola kde píši 38/24 ale je to katastrofa.

      Dík za radu

    • George81CZ  

      Zdravím,

      teď mám kliky Sram X7 s převodníky 42/28. Můžu ten 42z zaměnit za 38z? Bude to chodit? Všude jsou kombinace 38/24, nebo 38/26. Bude dobře fungovat 38/28?

      Díky za odpovědi.

      • TJK  

        pokud ti tam jde a ma stejne BCD tak s nejvetsi pravdepodobnosti bude fungovat i o kousek lepe.. diky o 4z mensimu rozdilu by razeni mezi prevodnikama mohlo byt kousek hladsi… jinak nevim jakou jinou funkci by to melo zlepsit…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.