• Uruwashii

    Zdravím bikery,

    mám asi trochu hloupej dotaz, ale velmi mne to začalo zajímat po přečtení pár vláken tady na fóru.

    Celkem hodně lidí tu shání pevnou vidli na MTB.

    Můj dotaz – Jaké jsou výhody pevné vidle proti odpružené ? (kromě nízké váhy)

    Díky. Marťas

    0 0
    • lukashsima  

      žádné

      0 0
    • martin_bakov  

      Vypadas mozna drsneji ale pak je to unavny jak prace se sbijeckou…

      0 0
    • roud  

      Na pevný cesty a lehkej terén nic lepšího neseženeš pevná vidlice prakticky nic neváží a umožňuje ti maximální možnej přenos energie zároveň je schopná pobrat drobné nerovnosti a vibrace + se dá sehnat za docela slušný peníze…

      0 0
      • kovar  

        ano, je schopná pobrat drobné nerovnosti a vibrace, a přenést je s maximální efektivitou do cyklisty.

        0 0
        • Uruwashii  

          tuky už to ztlumí pořádně :)))

          0 0
        • roud  

          Ale houbeles…

          0 0
        • Greyhound  

          Nesmysl, jsem na podzim na zimu nasadil pevnou vidli a už jsem jí nesundal – zjistil jsem, že na moje ježdění převážně po lesních asfaltkách a širších lesních cestách mi stačí tak proč sebou vozit zbytečný kilo navíc. A k tomu je bezúdržbová a krásná ;-)

          0 0
          • MlokCZ  

            To, že vám vyhovuje je v pořádku, pak si ji užijte.

            Ale že nějak více tlumí vibrace a drobné nerovnosti, to je blbost. Prostě to skoro vše na jezdce přenese, tedy naprostý souhlas s kovarem.

            Konkrétně karbonová Pellska XF2 long pobere v podstatě velké prd a jen extrémně předozadně pruží, což je k ničemu a nežádoucí. Už jsem to tu srovnávat dříve, zamčená Reba (a tím myslím aniž by se otevřela a šla do zdvihu) se s karbonovou Pellskou nedá vůbec srovnat s tím co pobere (tedy že ta zamčená Reba toho pobere neporovnatelně ví­ce).

            U zamčené Reby bych začal hovořit o tom, že zvládne lehce vibrace a drobné nerovnosti lehce omezit jejich hranku.

            0 0
            • Smazaný účet  

              Tak zamcena reba mude mit porad vertikalni posun cca 3mm. O tom si muze nechat jakakoli pevna vidlice jenom zdat…

              0 0
              • roud  

                Hehe a zase kec vem si třeba zahnutý carbonky divil by ses jak pracuje…

                0 0
                • Smazaný účet  

                  to bych se asi divil

                  0 0
                  • roud  

                    narozdíl od tebe to myslím vážně a jen je vidět že o tom houbeles víš (kurnik to jsem to napsal slušně) :O)

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Ale dyt ja si z tebe srandu nedelam. Jenomze vysokrychlsotni ivdea ze kterych by bylo mozne odpozorovat jak vidlice pracuje jsem nikde nenasel. A uznej ze kupovat si vidlici jenom abych zjistil jak pracuje, je blbost..

                      (ocenuju tve sebeovladani;))

                      0 0
                • fousek  

                  Jj pracuje opravdu dost, ale ne nahoru/dolu, protoze je namontovana temer svisle tak nema jak nahoru kejvnout. Kdyby byla namontovana vodorovne tak bude pruzit, ale zas nebude tlumit.

                  Vic vibraci nez pevna vidle muzou brat riditka a pak dlouhej predstavec, ale porad to bude radove min nez co dokaze pobrat dobre nafouknutej plast.

                  0 0
                • karliner  

                  Jsem vždycky myslel, že na pevné vidlici nejvíc pracuje krk?!?

                  0 0
                  • Peslezedirou  

                    .

                    0 0
                  • JSt  

                    v nejakym testu silnicnich vidlic jsem cetl, ze karbon vidle + alu krk tlumi vibrace min nez celoocelka. tak by na tom neco mohlo byt :-)

                    0 0
              • MlokCZ  

                Tak to je jasné. Zamčená Reba chodí více než ty 3mm, spíše tak 6–10mm. Pevná karbonová Pellska pruží předozadně o několik centimetrů. Nepatrně se sem tam ten předozadní pohyb může projevit i kladně, ale většinou je pouze na škodu.

                Ale právě dokud se aspoň o nějaký ten milimetr nehne ve spravném směru, tak o nějaké funkci nemůže být řeč. Ještě tak možná nepatrně u těch vibrací. Ale i u nich žádný zázrak.

                I když se to bude dle konkrétní vidlice lišit. Řekl bych, že co jsem kdysi měl pevnou zahnutou ocelovém na prvním biku, že byla pohodlnější než karbonová Pellska, která je rovná. Přeci jen ty pevné, které jsou zahnutí, tak to nepatrný propružení v žádoucím směru dovolit může.

                Nějakou současnou pevnou zahnutou jsem ale nejezdil. V poslední době jsem najel jen cca 2,5tis. km na té karbonové Pellsce XF2 long.

                0 0
                • mastihuba  

                  ten předozadní pohyb o několik cm dělají i odpružený vidlice(pokud nemaj 40mm nohy), v tomhle si asi s pevnejma nemají co vyčítat. :D

                  0 0
                  • fousek  

                    Vzhledem k tomu ze se to dost kejve v krku tak na to prumer vnitrinch nohou nema moc vliv. To bude zachranovat spis 1,5" hlava.

                    Samozrejme nejtuzsi vec v predozadnim smeru by byla vidle s 1,5 hlavou, hodne dlouhejma vnitrnima nohama a futrama, malym zdvihem a co nejvetsim prumerem noh

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      V krku se to hýbe, ale nohy udělají asi ještě o dost více. Tedy určitě u té karbonové Pellsky. Krk nemá třeba od Reby moc odlišný, tam bude rozdíl minimální, přitom rozdíl kolik je ten předozadní pohyb je velký.

                      0 0
                      • fousek  

                        U ty Pellsky urcite, ale u tech vysokozdvihovejch 36mm nohou nemuze bejt pruhyb znatelnej. Bych rek ze se to bude hlavne klatit v hlavovim a ve futrech.

                        0 0
                  • MlokCZ  

                    Máš pravdu, že předozadní pohyb dělá každá vidlice, i 36tky s 20mm osou nebo 40tky tam nějaký pohyb třeba při záseku o překážku taky mají.

                    Podstatné je ale to, že když jsem jezdil tu karbonovou Pellsku, tak ten předozadní pohyb byl odhadem tak 3× větší než u Reby.

                    U té Pellsky stačilo jít mírně ostřeji na brzdu a hned tam byl předozadní pohyb jako blázen. U Reby při stejné situaci byl pohyb minimální.

                    Je ale zase fakt, že s odpruženou si pak dovolíš mnohem více, takže tím to zase trochu doženeš.

                    0 0
            • roud  

              Mloku řeknu to narovinu od člověka co na ježdění po silnici potřebuje fulla s 2,25 pláštěma neberu hodnocení pevný idlice jako relevantní…

              0 0
              • pustipav  

                vypada to cool, cim vic vic mm tim vic gangsta :)

                0 0
              • MlokCZ  

                To, že mám 2,25 pláště na chrtím full, co s ním jezdím i asfalt s tím moc nesouvisí. Nejezdím s tím jenom asfalt.

                20 let jsem jezdil na silničkách a to i více let na nabušených pláštích na max., takže tyhle chrtí záležitosti mám opravdu dlouhodobě vyzkoušené a je hafo srovnání. A kdysi jsem kupodivu také nějaké chrtí sklony měl.

                Kdybych jezdil někdy jen 100% asfalt a to častěji, tak na to fulla s 2,25 plášti taky mít nebudu.

                A třeba loňskou Korsiku, kde bylo 95% asfaltu, tu jsem spokojeně na té pevné Pellsce objel a tam bych na fullu spokojenější rozhodně nebyl (možná tak jeden 10km úsek, jinak ne). Jenže to byla jediná akce za posledních více let, která byla v podstatě jen asfaltová a opakovat se už nebude.

                0 0
              • Uruwashii  

                však každý má právo na názor, proto jsem toto téma založil – jen mne zajímají výhody a nevýhody. Pokud někdo vidí výhody a napíše je, jsem rád. Pokud někdo zase vidí nevýhody, tak jsem za ten názor taky tád.

                myslím, že mlokových 2500km na pevné vidli není málo na to, aby tu napsal, jak na něj pevná vidle působí :)

                0 0
                • roud  

                  Neříkám že je to málo jen mlok je určitým způsobem úchyl na odpružení a od toho se také odvíjejí a zabarvují jeho další názory já jsem spokojeně najezdil na pevný 4–5000km a i objel pár závodů a podle mě je to jednoznačně to nej co se dá na lehkej terén a zpevněný cesty pořídit hned po prvním šlápnutí do pedálů člověk cejtí jak to kolo jede kdykoli na kole deš do stojky a sprintu cejtíš jak se žene v před :O) o vidli se nemusíš nijak starat max z ní po sezóně omeješ bláto či utřeš prach zbavil jsem se jí jen proto že mi nešla dát na novej rám (případně by šla hodně složitě a vypadalo by to hnusně)

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    V tomto případě se ale snažím hodnotit jak funguje ta pevná. Nepíšu, že není vhodná nebo je vhodná, to záleží na každému, co mu sedne.

                    Kdybych neviděl žádné výhody na pevné, tak nejen že bych ji nekoupil, ale těch 2500km bych na ní nikdy nedojezdil a šla by hned pryč.

                    Ty máš zase ovlivněné názory hodně směrem k chrcení. Já se třeba u běžných turistů ještě nesetkal u nikoho, kdo by ocenil, že pevná je super i pro terén (i když žádné náročné věci).

                    Naopak se neustále setkávám v praxi s tím, že ti co vozí z turistů pevnou, tak jakmile se vezmou do terénu (lehčího), tak hrozně brzo si stěžují a chtějí na pěkný asfalt.

                    Myslím si, že pevná je dnes pouze hodně minoritní záležitost a moc lidí ji neocení.

                    V podstatě ocenění pevné dlouhodobě jsem se setkal pouze tady na BF a to pouze u pár lidí, skory všichni chrti jak vyšití. A i to je z toho počtu, co sem chodí opravdu minoritní záležitost.

                    0 0
                    • roud  

                      Mě připadá že na BF je pevná celkově hodně rozšířená i když samozřejmě v poměru oproti opruženým vidlicím se to nezdá… Jinak jsem zapoměl zmíňit ještě jednu věc podle mě je mnohem lepší pevná vidle než levná opružená co se dneska dávaj na biku mnohdy maj 2 a více kolo a vůbec nechoděj viz třeba skoro tříkilová gila to je opravdu neštěstí…

                      0 0
                      • JSt  

                        ono vubec nechodi znamena, ze z ni dostanes urco takovych 5–6cm pri nejakym vetsim razu. a to dost pomuze. problem bych videl spis v tom, ze se brzo vyvakle a pak se na tom clovek boji jet rychlej, ze se to pod nim rozlame.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Přesně naopak bych řek. Že jí dostaneš do zdvihu moc nepomůže, protože využití zdvihu je katastrofický, odskok prakticky neexistuje. Ale ta tuhost, to je něco u 2800g Gily. Levný vidlice jsou fakt jen pro pocit, že se jede líp, když člověk jezdí lehkej terén, tak to, co ztratí v techničtější pasáži (a že to nebude vůbec moc), naprosto lehce nažene na pevnym podkladu a hlavně ve výjezdech, kde se projeví ta 2kg úspora, navíc s lehčim předkem se daleko líp manipuluje předním kolem přes/kolem překážek.

                          0 0
                          • JSt  

                            z ceho mam na pevne strach, kdyz valis z kopca za nekym, co ma pruzeni, tak nejakou diru nebo odvodnovak on prohrne vpohode, ale s pevnou se tam bez nadlehceni kola zapichnes. tohle ti eliminuje i ta blba vidla typu gily…

                            0 0
                          • fousek  

                            Jenze ty to posuzujes jako chrt, i ta levna vidle je pro turisty o dost lepsi nez pevna, vetsinu casu trvej na silnicich nebo sotolinkach, jezdej na tom kole dost dlouho (tim myslim ze jedou treba pul dne a nezalezi na tom jestli ujedou 15 nebo 80km) jsou netrenovany, jak nohy tak ruce, takze sebemensi nerovnost pocitujou o dost hur nez nakej chrt, kterej je zvyklej na pevny vidli nalitat 300km za tejden v terenu.

                            Takze oni i kdyz jim pobere odpruzena vidle jen 50% toho co by dokazala nejaka drazsi tak jeste porad pobere o hodne vic nerovnosti nez pevna vidle (u rovnejch pevnejch to bude o nekonecne mnoho vic, protoze ty nepoberou nic) a tim jsou mene unavenejsi.

                            0 0
                            • Rychlej turista  

                              Já ti nějak nevím, ale zřejmě musíš mít obrovské zkušenosti s jízdou na pevné vidli.

                              0 0
                              • fousek  

                                Tak na silnicnim kole jsem najezdil tak cca 25t. z toho tak 8t. na ocelovy zahnuty vidli, cca 15t. na duralovy rovny vidli a 2t. na karbonovy kapku prohnuty vidli a asi nejvic se projevila zmena plastu z 23mm na 28/32mm.

                                Na pevny na horskym sem toho moc nenajezdil, tak cca bych rek 200km a tuhle chybu nehodlam uz opakovat.

                                0 0
                                • Rychlej turista  

                                  Tak já na pevných vidlích najezdil zhruba 200 000 km. Někde asi bude chyba, že doposud nemám potřebu používat žádnou ortopedickou pomůcku v podobě odpružené vidle ani fulla a že jsem se ještě nerozpadl :-)

                                  0 0
                                  • bagr84  

                                    Priznejme si, ty taky nejsi etalon prumerneho cyklisty… ;)

                                    0 0
                                    • Rychlej turista  

                                      Ale jezdím dlouho, jezdím hodně, jezdím rád a jezdím to prakticky všechno na pevné vidli. To samo o sobě má dost velkou vypovídací hodnotu a je to i dost silný argument na tvrzení lidí, kteří jezdí i po asfaltu na fullu, protože na čemkoliv jiném je bolí záda. Kdyby pavná vidle byla opravdu tak škodlivá, jak se tvrdí, těžko bych ve svém věku na kole vůbec ještě jezdil.

                                      0 0
                                      • roud  

                                        myslim že tvůj argument v podobě 200 000km tu nikdo nepřetluče ;o]

                                        0 0
                                      • mastihuba  

                                        podle mne záda bolí především z netrénovanosti. :D bo mne bolí jak na pevným tak na fullu, ale většinou to tak do 30km přejde.

                                        0 0
                                        • JSt  

                                          presne tohle si taky myslim. kdyz nekoho neco boli, tak je par moznosti – dela neco spatne, ma neco spatne nastaveny nebo je sracka :-)).

                                          0 0
                                          • kali222  

                                            je to vzdycky tim poslednim, protze jak nemas nastavenej kokpit podle udavacu krasy a vkuzu z bikefora, tak jsi out. :))

                                            (maminka, holky a kluci z bikefora maji vzdycky pravdu)

                                            0 0
                                        • Rychlej turista  

                                          Poslední roky bolest zad na kole už prakticky neznám. Přičítám to tomu, že už vůbec nejezdím na silničce, kde se člověk prakticky nehýbe, takže mi na bajku posílily svaly. A taky tomu, že na bajku jezdím na pevné vidli, takže se na kole hodně hýbu, nerovnosti odpružím nohama a drobné otřesy karbonovou sedlovkou, kopce jezdím ze sedla a i jinak nesedím nepřetržitě, jak to vidím u lidí na fullu.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Mě taky záda na biku nebolí a nebolela nikdy. Problém jsem měl pouze loni koncem roku. Problémy – brnění rukou a občast bolest. Podezření nejprve na zánět šlach, nakonec se ukázalo, že problém je od horní části zad a od mnohaletého sezéní u počátači. Pravidelné masáže + občasné protahovací cviky doma a už je to téměř ok.

                                            Na kole to s pevnou nebylo v podstatě horší, protože na fullu s pořádným odpružením se jezdí zase mnohem rozbitější pasáže, takže to bylo ± na stejno a zlobilo to trochu na obojem.

                                            To je ale přesně ten typ příčina někde jinde a kde je třeba řešit příčinu a ne měnit kvůli tomu něco na kole.

                                            Na fullu s tím sezení záleží hrozně moc co se jezdí. Když se na fullu jezdí pořádný terén, tak taky sedíš zcela minimálně.

                                            0 0
                                            • Rychlej turista  

                                              Tak. Akorát, že já jsem líný cvičit a pak to na silničce bylo znát. Bajk s pevnou mě k tomu cvičení nutí už jen tím, že na něm jezdím :-)

                                              Obecně je dlouhé nehybné sezení to nejhorší, co může člověk své páteři udělat a lidi, co jen vysedávají před počítačem mají páteř mnohem zdemolovanější, než ti co najezdí kvanta km a hodin na kole.

                                              0 0
                                        • pepek  

                                          A není to tím, že těch 30 km je tak akorát do Buku?

                                          0 0
                                          • mastihuba  

                                            ty chytráku, já mluvim o delších trasách nad 60km, to že mi vycházejí cca 4do roka je věc jiná :D tam to splňuje B.

                                            0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Jezdíš opravdu hodně, ale právě Tvůj přístup je určitě výrazně menšinový a tedy takový přístup bude vyhovovat jen malému okruhu lidí. A sebevětší množství najetých km na tom nic nezmění.

                                        Samozřejmě pevná není u zdraveného člověka škodlivá v tom smyslu, že by se na ní nedalo trvale jezdit, to tu nikdo nikde netvrdí. Pokud někdo potřebě odrpužení, aby ho něco nebolelo a mohl vůbec jezdit, tak ten problém je stejně v 99% z něčeho jiného a pokud je to možné, tak je třeba se zaměřit na vyřešení toho problému.

                                        0 0
                                      • MlokCZ  

                                        A když si vzpomenu na co nejvíce lidí, co se setkávám v okolí, co jezdí, tak pokud náhodou někdo má pevnou, tak pak jakmile se jede déle než 10 minut mimo pěkný asfalt, tak nadává a nechce s námi už jezdit.

                                        Pár chrtů tu v okolí také mám, pevno přesto nechtějí. A pak tu je mám jeden extrém, který je vyloženě nepřítel odpružení a nesnáší jakékoliv ztráty energie a jde mu pouze o to, aby kolo letělo a vše ostatní jde stranou. Ten ale bike už v podstatě nejezdí vůbec a zkončil tak pouze na silničce.

                                        A když jsem tak zběžně spočítal, kolika se to týká lidí to okolí, tak jsem si vybavil přes 60 lidí.

                                        0 0
                                        • JSt  

                                          A když jsem tak zběžně spočítal, kolika se to týká lidí to okolí, tak jsem si vybavil přes 60 lidí.

                                          to je fakt hodne zbezne :-DDDDD

                                          0 0
                                      • maajkee  

                                        hele, to že ty jezdíš na pevný vidlici 200 000km ještě pořád neznamená, že to je v pohodě, ono to taky dost možná může být tím, že jsi třeba blázen a ještě dost konzervativní. Taky znám lidi co ve Škodách 120 najezdili půl milionu kilometrů a pořád v nich jezděj a tvrděj že nic jinho nepotřebujou a v určitý věci maj pravdu, to auto je jednoduchý a dopraví je z bodu A do bodu B, ale to přecne není to hlavní. Člověk je tvor pohodlnej a lačnej po vynálezech, nových technologiích.

                                        Ano, já bych taky mohl jezdit s pevnou vidlicí, ale proboha proč, když mám peníze na to abych měl odpruženou a měl při jízdě ruce jak ve vatičce a nemusel se vyhejbat každý díře a radši jsem se mohl kochat okolní krajinou.

                                        Klidně si jezdi pevnou dalších milion kilometrů, ale nesnaž se to předkládat jako argument k tomu, že to je dobrý.

                                        0 0
                                        • Rychlej turista  

                                          No vidíš, já taky mám na odpruženou vidli peníze. Dokonce ji i vlastním. Ale většinu času prožije v kredenci protože nemám potřebu ukazovat, že na ni mám a klidně budu za socku, jen když pojedu na tom, co mi vyhovuje.

                                          Ty km a roky jsem jen jako protiargument k tomu, jak ukrutně HT a pevná vidlice vůbec škodí zrdaví.

                                          0 0
                                          • Rychlej turista  

                                            Sakra, ten limit na opravu je tak krátký, že jsem přidal odstavec a na jeho opravu už nezbylo :-D

                                            Ty km a roky uvedl jsem jen jako protiargument k tomu, jak ukrutně HT a pevná vidlice vůbec, škodí zdraví.

                                            0 0
                                          • karliner  

                                            Moje babička říkávala: „teď se tomu směješ, ale na moje slova jednou dojde…“ :-)))

                                            0 0
                                            • Rychlej turista  

                                              Asi ne. Páteři mnohem více škodí jiné věci, než je jízda na kole. Před 10 roky jsem měl její zlomeninku a od té doby jsem spoustu věcí přehodnotil, dělám je jinak a dá se řict, že se to pak už jen zlepšovalo až do současného, prakticky bezbolestného stavu :-)

                                              0 0
                                          • mr.antik  

                                            U takovýho XCé pevňáku to beru jako trošku pohodlí, ale hlavně umožňuje bezhlavně brzdit a drží přední kolo v kontaktu s povrchem – proto mám taky pochopení po supercitlivé vidlice.

                                            Ale že by se dal/nedal projet větší terén bych neřek – to tě spíš limituje zadní pevná stavba. Přijde mi jednodužší překážku odpružit rukama nebo nohama/zadkem…

                                            0 0
                                            • Rychlej turista  

                                              Tak je jasné, že pevná vidle nemá tak dokonalý kontakt s terénem a to se projevuje zejména v zatáčkách a při brzdění. Takže na krátký, rychlý a technický závod je to veliká nevýhoda oproti odpružené vidli, ale já preferuji klidnou a dlouhou jízdu, kde to nějaký zvláštní význam nemá. Zde je proti tomu mega významná jakákoliv úspora energie, takže kdo se na těchto tratích obejde bez pružení a dokonalého kontaktu s terénem, má jednoznačnou výhodu.

                                              0 0
                                          • maajkee  

                                            o ukazování se to není, a o tom bejt za socku taky ne, to jsi mě nepochopil. jen jsem chtěl říct, proč si odříkat pohodlí, když to není nutný :)

                                            0 0
                                        • DaSnail  

                                          si děláš prdel, že..? 8o)

                                          0 0
                                          • maajkee  

                                            v jakým bodě přesně myslíš? :)

                                            0 0
                                            • DaSnail  

                                              no, přesně ve všech…

                                              0 0
                                              • maajkee  

                                                hmm, tak nevim…

                                                0 0
                                                • DaSnail  

                                                  napr

                                                  • RT je konzervativní blázen
                                                  • pri športe je najvyššia priorita pohodlie a vynálezy
                                                  • kto má prachy jazdí odpruženú vidlu, kto nemá tak pevnú
                                                  • vatička, vyhejbání
                                                  • Š120 ťa dopraví z A do B a to je málo

                                                  atď…

                                                  0 0
                                                  • maajkee  
                                                    • může být
                                                    • to jsem nikde nenapsal
                                                    • to jsem taky nikde nenapsal
                                                    • ano
                                                    • s tou š120 nechápu jak to myslíš

                                                    neměl by ses snažit vidět v tom co napíšu, co tam chceš vidět ty ;)

                                                    0 0
                                                  • DaSnail  
                                                    • imho neni
                                                    • ano
                                                    • ano
                                                    • ne
                                                    • nechápem čo nechápeš

                                                    necháme to tak, berem barlu a idem fajčiť… 8oP

                                                    0 0
                                                  • maajkee  

                                                    zbytečně to rozvíjíš a hledáš něco co není :)

                                                    0 0
                                  • fousek  

                                    No jo, ale ty ses uplne mimo kategorie. To co ty dokaz by zabilo slona.

                                    Ja bych asi taky nakejch par kilometru na pevny vydrzel, ale proc bych to mel delat?

                                    Proste kazdej z nas jde opacnou cestou

                                    0 0
                            • DaSnail  

                              tak nejaká odpružená vidlica hlavne turistom dáva pocit, že pohodlie je už vyriešené a môže tie svoje 32ky alebo 35ky nafúkať na max aby to po ceste fičalo.

                              a lacná vazelínová vidlica často bez akejkolvek údržby, má hodnotu odtrhu a krivku grafu takú, že by pohľad na to by nejakému fajnšmekrovi spôsobil epileptický záchvat.

                              keď si myslíš, že táto kombinácia je na turistických povrchoch(rozbitý asfalt, polné a lesné cesty, panelky…) pohodlnejšia jak pevná vidla a široký rozumne nafúkaný plášť, tak ja myslím že ani ne.

                              na peknom asfalte je to jedno, v hodne rozbitom úseku by som to na lacnej krosovej vidlici nepúšťal znateľne viac jak na pevnej.

                              váha, bezúdržbovosť a cena je jasná…

                              imho 8o)

                              0 0
                              • fousek  

                                Tak samozrejme poradnej balon pokud mozno bezdusovej nejak normalne nafouklej bude pro turisty nejlepsi volba, ale to jim nevysvetlis, kdyz se podivaj na ten balon tak reknou ze to by si na kolo nikdy nedali.

                                Ja ma tu cest s levnejma Suntourama a ty nefunguji uplne spatne, sjou tezky, maj malej zdvih, ale jeste porad jsou o dost pohodlnejsi nez pevna

                                0 0
                                • DaSnail  

                                  s prvou vetou súhlas. nevysvetlíš. 8o)

                                  ja som mal česť s nejakými rst, suntour, zoom… niektoré sa ani nehli, niektoré nič nič a keď sa pohli tak až na doraz, niektoré chodili ale strašne trhane.

                                  a že by nejaká dokázala slušne pobrať stopu po traktore alebo dlažobné kocky tak to ne. a to mám cez 90kilo a jazdia na tom baby ktoré majú tak 55–65kg. a pri nižších teplotách je to omnoho horšie. ale nekritizujem, nechávam pracovať placebo efekt… ;o)

                                  0 0
                        • roud  

                          5–6cm je iluze neni to tak dávno co jsem zkoušel kamarádovu gilu on ±70kilo já ±90 a i když jsem se do ní opřel plnou vahou šla max 1–2cm to je prostě peklo :O(

                          0 0
                          • Mr.Duck  

                            Kámš má Gilu, a taky těch 5–6cm pude. To neznamená že chodí, je to dost srovnatelný s pevnu no, akorát těžší.

                            0 0
                            • roud  

                              Tak asi bude záležet na konkrétním kuse ale nic to nemění na tom že oproti těmhle vidlím je pevná výhra…

                              0 0
                          • JakeF  

                            Neni, tolik jsem dostal i já 80mm verzi s mejma 65kg, v tý době asi ještě o trochu míň. Ale o výhodách se dalo mluvit opravdu jen v několika málo specifickejch situacích.

                            0 0
                          • MlokCZ  

                            Většinou nějak do zdvihu chodí. Samozřejmě mizerná vidlice + roky zanedbaná údržba už může udělat extrém, že nebude chodit skoro vůbec.

                            Viděl jsem zajímavou zkušenost s jednou levnou vidlicí. Kamarádovi před dvěma lety na 14-denní akci v Jeseníkách ke konci akce prasknul rám na konci sedlové trubky. Aby těch posledních pár dní mohl nějak dojezdit, tak si půjčil v Jeseníku nějaké kolo kategorie cca 12–15tis. Kč, kde byla právě myslím Gila. Vidlice samozřejmě v hrozném stavu, na první vyzkoušení šla max ty 2cm.

                            Na tomhle kole po té, co jsem udělali kontrolu, že se na něm nepřizabije, tak jsem jeli červenou značku ze Šeráku na Ramzovou.

                            Nahoře chodila ta vidlice max ty 2cm. Dolo po tom sjezdu i díky jeho vyšší váze (více než 90kg to bude), tak chodila už v celém rozsahu zdvihu v pohodě :-)

                            0 0
                          • hnizdo  

                            Mam Gilu, a dava 9.8cm. Ovsem vazim 110kg. Samozrejme zdvih sam o sobe nic moc neznamena, kdyz je vidlice malo citliva.

                            0 0
                          • Ruprt2  

                            to tam dělá tlumič, já měl zase dávno gilu s dvouma pružinama, tehdy jsem mohl mít tak 80kg a chodil jsem po dorazech na každé druhé překážce.

                            0 0
                        • DaSnail  

                          jo. ale jednu samostatnú prekážku zvládneš aj na pevnej, a keď je toho moc, tak gila nestíha a poskakuje rovnako jak pevná.

                          0 0
                    • Greyhound  

                      Tenhle pohled dává smysl. Já to zase popisuju z pozice člověka, kterej má pevnou na kole co na něm jezdí nejvíc po Šumavě kde se jezdí převážně po lesních asfaltkách a širokých lesních cestách, jinde se ostatně v NP ani jezdit nesmí. A tam když vidím většinu „běžných turistů“ tak bych si svojí pevnou vidli s balónem s nízkým tlakem za jejich převážně levnou a necitlivou vidlici nevyměnil, protože mi ta moje kombinace přijde dostatečně pohodlná (subjektivní názor) a tak o kilo a půl lehčí (to už je celkem objektivní). Je tedy pravda, že taky jezdím trochu jiným stylem než oni, můj nick se vztahuje nejen k barvě mého kola ;-)

                      Každopádně na hodně kamenité a kořenovité cesty to není, to je pak delší úsek spíš za trest.

                      0 0
                    • DaSnail  

                      na turistickom bajku mám pevnú vidlu a myslím že pre cesty a ľahký terén je super. v ťažšom teréne sa musí ísť pomalšie.

                      v ľahšom teréne sa turisti(na krosoch) sťažujú aj s odpruženými lowend vidlicami. keď je to pomerne krátka „terénna“ vsuvka tak poho, tak sa hľadá najbližšia asfaltka.

                      nechrtím 8o)

                      0 0
                  • fousek  

                    Ja mam zase zkusenost ze i na hrbatym asfaltu ma pevna vidle o dost horsi jizdni vlastnosti nez odpruzena. Muzem to nekdy zkusit, sjezd na hrubym asfaltu, nebo zvlnenym se zatackama a ukazu ti na celoperu i na silnicnich kolech zada.

                    Ano pevna vidle ma par vyhod, je hodne lehka, nic se na ni nemuze rozbit a pri silovem slapani ve stoje se nehoupe (otazka je koli ty energie ztracis tim pohupovanim, aj bych si tipnul ze to bude max do 5w), ale to je tak vse, o tom ze by nekde poskytovala lepsi jizdni vlastnosti nez normalne fungujici odpruzena nemuze bejt rec.

                    0 0
                    • roud  

                      Hehe sis ustřík ne ? Zas se vraťme na zem silně pochybuju že na fullu máš na silnici šanci na chrta na celopevnym HT pokud budete na stejný výkonostní úrovni ;o]

                      0 0
                      • fousek  

                        Rekl jsem za jakejch podminek. Minulou sobotu sem si to overoval na triatlonu, ja jel na Anthemu a ostatni jeli vetsinou silnicky, asi uznas ze cca od poloviny zavodu spolu jedou lidi co maj podobnou vykonnost. Pokud byl ve sjezdu kapku hrubsi asfalt + zatacky tak sem ujizdel. Samo pokud byl hladkej asfalt a zadny zatacky tak sem nemel sanci.

                        Co mam vypozorovany tak co me nejvic brzdi je aerodynamickej odpor (muj vzprimenej posez + 6870mm vlajdy), pak dlouho nic nasleduje vaha pak zase dlouho nic a nekde v minimalnich ztratach je odpruzeni

                        0 0
                        • roud  

                          nocomment srovnávat full se silničkou na silnici všichni si udělaj vlastní názor…

                          0 0
                          • fousek  

                            Presne tak

                            0 0
                          • Tomínos  

                            Asi tím chtěl autor naznačit co si myslí o rozdílů jízdních vlastností už na horším asfaltu, aspoň já to nebral jako pýár článek ve smyslu vemte si V10 na tour de france.

                            0 0
                        • zichis  

                          no vidíš, a kdybys vzal sinicku, moh's to vyhrát. :-P

                          0 0
                          • fousek  

                            Ani nahodou, myslim ze bych dopad mozna o jedno misto lip a nebo taky bych moh dopadnout o dost vic vzadu. Jeli se tam docela pekny kopce a ja jsem zvyklej jezdit hodne kadencne (myslim ze zrovna v tomhle zavode prumerna kadence 97), takze v tech prudkejch kopcich bych se neskutecne dolamal.

                            0 0
                          • Rychlej turista  

                            Jenomže vpředu se i na silničce jede jinak, než na 1 200 místě a z toho kopce by mu odjeli i kdyby měl silničku. O fullu vůbec nemá cenu ani uvažovat, protože na něm by to z toho kopce za nimi ani neutočil a ani neudýchal :-)

                            0 0
                            • fousek  

                              To mas naprostou pravdu, ale pokud by se 50% trati jelo po horsim asfaltu nebo nedej boze kostkach tak by full mel sanci, ale ne v te podobe co ho mam ja. Chtelo by to berany, silnicni prevody a zredukovat vahu aspon tak o 2kg.

                              A samozrejme uplne jinej jezdec nez ja.

                              0 0
                              • bagr84  

                                takovej stroj bych rad videl.

                                0 0
                              • tom xtr  

                                Celoodpružená silnička – zkusil sem něco najít na internetu a nic. Vypadá to na díru na trhu :)

                                0 0
                                • JSt  

                                  neumis hledat http://www.pezcyclingnews.com/…nchipez2.jpg ;-)

                                  0 0
                                • fousek  

                                  jj ono si delas srandu, ale je to tak.

                                  Samozrejme silnicari jsou hrozne konzervativni, takze se vyrobcum ani nedivim.

                                  Taky by silnicka mohla mit jinou charakteristiku pruzeni (mohla by bejt hodne linearni).

                                  Navic treba maj ve svete o dost lepsi silnice nez tady u nas a na rovnym asfalte je odpruzeni vaha navic.

                                  Divim se ze treba RBcko nema neco takovyho v nabidce, podle me par blaznu jako ja se najde a ty ramy v podstate varej na zakazku, takze by to nebyla v pripade neuspechnu moc velka ztrata. A kdyz rikaj jak je ten jednocep perfektni a temer se nehoupe tak proc to neudelat?

                                  Navic urcity zkusenosti s hydralikama maj tak by k tomu mohli vyrobit kapalinovy dualy a byla by to dokonalost

                                  0 0
                                  • MlokCZ  

                                    A taková odpružená silnička by mohla používat něco ve stylu brain + terralogic, tady se to přímo nabízí jako velmi vhodné.

                                    Takže tím by to eliminovalo problém častého zamykání.

                                    0 0
                • Rychlej turista  

                  U těch názorů je to ale třeba ukrutně tříbit. Jsou lidi, kteří jsou schopni jezdit na fullu i po asfaltu a jsou lidi, kteří bez problémů jezdí na pevné vidli i v terénu. Takže pokud nad pevnou vidlí vážně uvažuješ, názory těch prvních bych směle ignoroval, protože jsou to v drtivé míře jen pouhé teoretické smyšlenosti, kdy se ve svém názoru utvrzují porovnáváním nesrovnatelného a nedůležitého.

                  0 0
                  • mastihuba  

                    ono oboje má něco do sebe, jezdim skoro půl napůl pevnýho zimáka a XC fulla a kdo se přenese přes tydle trapný dělení silnic/teren, tak rozdíly neřeší, prostě jedeš tama kudy potřebuješ na tom co máš zrovna poruce. :D

                    0 0
                    • Rychlej turista  

                      Jasně, ať si každý jezdí na tom, co mu vyhovuje. Já jen, že vlákno zřejmě bylo za nějakým účelem založeno a jestli dotyčný chce zjistit to, co potřebuje, pak měl rozlišovat, kdo píše (na čem, co a jak jezdí) a co píše.

                      0 0
                      • mastihuba  

                        vesměs tady všechny argumenty pro a proti byly řečeny no a pak už je z toho legrace, kde si lidi dokazují kdo jej má delšího. :D

                        0 0
                    • o.1  

                      presne tak. tu prevlada taky technokraticky pristup ze sa casto zvelicuju aj uplne nepodstatne rozdiely,a kazdy problem (co je 99% v jazdcovi) sa riesi vymenou vsetkeho mozneho

                      Samozrejme rozdiel medzi pevnou a odpruzenou si clovek vsimne :-) Aj ked najskor treba najst ten teren (posledne dva maratony som odjazdil na zamknutej vidli ani som si to nejak nevsimol- aj ked Fatransky bol celkom hladky a sulovsky asi tiez alebo tlmilo to bahno:-)

                      0 0
                      • o.1  

                        A kedysi som mal taky „horak“ s kostrou favorita a mat tam lahsi prevod tak mozno ani o inom neuvazujem, v zjazdoch musel byt clovek pozornejsi ale uzil si to tak isto (alebo o to viac:-) Ono jednotliva prekazka sa na pevnej utlmi telom a rad nerovnosti sa da prebehnut spravnou rychlostou po povrchu len sa musi clovek trochu zit s bikom, skor je to o tej pozornosti, ked niekde clovek nahodne vleti.

                        A zalezi na preferenciach co cloveka bavi, ja mam rad ked to aspon obcas trochu trase teda o cosi „horsiu vidlu“ ako by idealne vyzadoval najtazsi teren co jazdim nech je tu nejaka vyzva, inak by to bolo len take vozenie sa.

                        PRi takomto pristupe pre mna na 99% vsetkych CS cesticiek je 100mm odpruzena a na asfaltky, nerozbite lesne cesty by stacila ta pevna

                        0 0
                • Rychlej turista  

                  Názory MlokaCZ (nic osobního) bych v tomto případě vůbec nebral v potaz. Je to stejné, jako by někdo založil vlákno, o výhodách odpružení a v něm bych pro změnu exhiboval já, protože jsem na odpužené vidli těch 2 500 km určitě najel taky.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Já mám ale celkem na pevných vidlicích mnohem více kilometrů než 2500km. 2500km mám teď v poslední době na karbonové Pellsce.

                    Jenže jsem dříve také najezdil tak aspoň 10tis. km na pevné na biku v počátcích, co jsem s bikem začínal a odpružení ještě pořádně nebylo.

                    A pak také dalších cca 40tis. na větším množstvím silniček, kde jsem měl postupně většinu typl pevných, co se vyrábí (jezdil jsem několik ocelových zahnutých, hliníkovou rovnou i zahnutou, karbonovou rovnou).

                    A v tom navíc kdysi dávno i nějaké ty chrtí sklony byly, takže tenhle pohled z druhé strany mám z několikaleté zkušenosti taky.

                    Tedy to tvoje srovnání hodně pokulhává.

                    0 0
              • JSt  

                kdyz chces pozorovat motyly, nevidim v houpacich 140/140 problem, ale stejne pohodove to objedes na celopevnaku ;-). v momente, kdy to chces napalit, nemas na celopevnaku problem, na 140/140 houpacce prestava veskera legrace :-)).

                0 0
                • fousek  

                  No tak podle toho co to bude za 140/140 kolo, jestli to bude treba Blur tak na asfaltu to bude srovnatelny a na prvnich 10m v terenu Blur pevnaku ukaze zada (samozrejme pocitam totoznym jezdcem na obou kolech)

                  0 0
            • Greyhound  

              Vertikálně nepobere nic, to je jasný, ale právě to jemné předozadní pružení podle mě činí jízdu po hrubším asfaltu nebo lesních cestách bezproblémovou. Svoji roli tam teda u mě hraje asi i to, že k ní mám M-bary, který už možná poberou něco málo i vertikálně.

              Každopádně můžu srovnávat s tím když jsem měl předtím headshoka a pak lefty, ty když jsem vypnul tak to bylo jak šutr a přenos vibrací do rukou byl skutečně maximálně efektivní a jezdit s ním mimo hladkej asfalt moc nešlo.

              0 0
              • MlokCZ  

                On možná bude rozdíl v tom terénu pak hlavně na jakých a jak nahuštěných pláštích to kdo jezdil.

                Na pevné jsem do terénu vozil pouze pořádné balóny na nízkém tlaku, takže ty opravdu drobné věci poberou vždy už pláště a proto pak nějaký minimální vliv vidlice je už zanedbatelný.

                Ale jezdil jsem nějaký čas na té pevné i Marathony Supreme a testoval je i nabušené na větší tlak.

                0 0
        • vlasof  

          pokud cyklista neni husí lejno tak zvládne i nějaký to natřásání ;) … ale ti co jezděj s celopérem po asfaltu a eště si stěžujou to každopádně neocení ;)

          0 0
          • MlokCZ  

            Na to vydržení natřásání se s věkem a hlavně pokud jsou zdravotní potíže často hodně mění názor.

            Taky jsem kdysi jel třeba na silničce z Kraslic do bývalé NDR, kde kousek za hranicemi začínaly kostky a jel jsem 180km vyjížďku, kde bylo 60km po kostkách, které byly docela velké a nic moc položené.

            A taky jsem to tenkrát přežil v pohodě.

            0 0
    • Uruwashii  

      pár lidí tu zmiňovalo, že se na pevné vlidli líp učí technika ježdění. Asi 10 let jsem jezdil na pevným kole a teď si to odpružení nemůžu vynachválit – je to prostě pohodlný. Myslím si, že technicky rukama tlumím stejně jako s pevnou, jen je to mnohem pohodlnější.

      0 0
    • michals1  

      Urcite mezi vyhody pevnych vidlic patri i bezudrzbovost.

      0 0
      • cukerko  

        pevnu vidlu iba na ziletke..

        0 0
        • JakeF  

          A na zimáka.

          0 0
        • fousek  

          nesouhlasim, pevnou vidli tak maximalne na drahovku kde je dokonale rovnej povrch. Pokud by meli zastanci pevnejch vidli pravdu, tak na silnicnich autech je odpruzeni zcela zbytecna vec, ktera autu ubira jen uzitnou hmotnost.

          0 0
          • JSt  

            no… treba traktor, ktery je primarne urceny do terenu pruzeni na zadni naprave nema. na predni ma zavlackovy lockout. takze bych to pruzeni zase nejak neprecenoval :-))

            0 0
            • Tomínos  

              Traktor má zadní napravu pevnou z trošku jiných důvodů. A rozhodně se v terénu nepohybuje rychlosti 50km/h

              0 0
            • Jenda  

              ale ma odpruzenou sedlovku:-)

              0 0
              • Pumsc  

                já mám sedlo z karosy:P,to je pohodlíčko panečku:)

                0 0
            • pepek  

              Ale zase takový tank jede rozhodně líp, než traktor. Ani nepotřebuje velkoobjemový gumy. (To je vlastně další stupeň pro bikery-masochisty: plný gumy. Rozhodně to podstaně zvýší rychlost a i spolehlivost.)

              0 0
    • pustipav  

      Dotaz:

      Jake jizdni vlastnosti ma Skoda 1203?

      Odpoved:

      Zadne.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Ale zato se jakakoli zavada dala opravit hasakem, klestema, sroubovakem a kladivem;)

        0 0
        • Uruwashii  

          McGyver (nevím jak se píše) by to zvládl i švýcarským nožem. ,–)

          0 0
          • karliner  

            A ten švýcarský nůž by si vyrobil z větviček, kůty, listí a pazourku.

            0 0
    • pustipav  

      Krome komfortu odpruzene vidim jako velkou vyhodu fakt, ze kdyz nekde neco prehlidnes, tak ti to zrejme nevyrazi riditka z ruky tak moc jako pevna. Obcas se stane, ze me takhle vidle „podrzi“…

      0 0
    • fíha  

      Jak si spominam, pevna je proste hnusne tvrda a nazor suvisi s vekom, ako tu niekto napisal.

      0 0
    • petrun  

      Pevnou používám především v zimě na každodenní ježdění.

      Sůl do odpružené vidle nepatří, ani výrobci jí tam nedávaj:-)))))

      Kdo jezdí ve slaných sračkách na odpružené, je totální magor!

      0 0
    • Mr.Duck  

      Hele, a jakej by byl třeba důvod vozit MTB s pevnou vidlicí a ne rovnou cross nebo silnici?

      0 0
    • japotek  

      Mám pevnou asi 2000Km jsem naprosto spokojen. Na stezky a lesní cesty super i horší teren mě přijde zábavnější jen člověk musí jet pomaleji než s odpruženou. Taky je o kilo a pul lehčí než původní XCR:)

      0 0
    • Polka  
      • predevsim zadna udrzba
      • permanentni prenos sily
      • zadne lockoutovani
      0 0
      • bagr84  

        Ovsem nutno zminit ze na 29" neni pevna takovej hardcore jako na 26" :)

        0 0
        • Polka  

          Urcite…ale tazatel tohle v dotazu nerozlisil. Proto je moje odpoved platna pro obe velikosti kol :)

          0 0
          • bagr84  

            Samozrejme, mas pravdu! Ja si jen se vsi uctou k Tobe dovolil tvuj prispevek trosku rozvesti. :)

            0 0
    • Darius  

      letos jsem konecne postavil ocelaka s pevnou, najeto cca 1000km vsude mozne, silnice, polni cesty i tezsi teren

      vyhody:

      • kolo subjektive jede
      • jizda je zabavnejsi, clovek musi stale pozorne pilotovat a ne spolehat nameterial
      • potrebna udrzba 0

      mit vsak jen jeden bike, pevnou bych na nej nedal

      0 0
      • tim  

        Mám podobný názor jako Darius…

        0 0
      • Sgt.Marek  

        Přesně tak, jak mam bike s rebou (optimalní volba mezi cenou/funkcí) ,ale kdybych měl peníze na stavbu chrtího kola na cyklostezky,pol­ňačky a lehkej terén tak karbonovou pevnou beru hned..

        0 0
      • fousek  

        Zas znam sjezdy kde by bylo asi rychlejsi kolo s pevnou vidli nest na zadech nez to sjizdet

        0 0
    • zichis  

      dokázal by někdo porovnat jak se chovají v zatáčkách? Mám totiž takovou představu, že kolo nadskakující na kamenech bude snáz podklouzne než to které má pořád kontakt s terénem.

      Co ustřelí dřív, neodpružená, nebo nepevná? A jak velký ten rozdíl v max rychlostech bude?

      0 0
      • DaSnail  

        nic moc ale dá sa. asi tak. tá ktorá nemá kontakt. znatelný.

        0 0
    • Rychlej turista  

      Záleží na tom, jak a co jezdíš a jak moc se potřebuješ při tom houpat. Já jezdím jen na pevné a pokud výjimečně dám odpruženou, musím k tomu mít důvod.

      0 0
    • dancing dog  

      Na bajku, se kterým se jezdí mimo asfalt, to má podle mě asi takovou výhodu, jako dřevěná deska z hřebíkama místo sedla anebo ostnatej drát místo gripu…

      0 0
    • McBlacky  

      na silnici je jedno co máš, do terénu bych si vzal jedině zahnutý typ /WCS, Lynx,…/. Rovná přenáší rázy do rukou a pilotáž je horší. Zahnutá tlumí hranky, dokážu si představit, že ve spojení s karbon rámem by to bylo fajn. Jel jsme jen s Alu a předtím CrMo rámy

      rozhodně to jede super, ale proti zamčený vidli, která zamyká natvrdo /R7 u mě/ to zase takový rozdíl není.

      Co rozdíl je: ikdyž se píše, že jsou pevné vidle výškou ekvivalent ke zdvihu vidle, tak nejsou a sníží se výška řidítek od země. Kolo pak logicky líp jede do kopce i po rovině. Velký rozdíl je když chceš něco s pevnou skočit, právě díky snížení řidítek se hůře odlepí od země a než se to naučíš tak to moc nezvedneš.

      pevná je pro určitý bikery a situace dobrá volba, chápu to

      0 0
    • Hornet  

      Zalezi ako a co jazdis(ako pise R.T.), jazdil som pevne vidlice dost dlho a aj v riadnom terene, bola to dobra skola na techniku ale uz by som sa k nim nikdy nevratil. Jedine na cestaku.

      Pevna je pre mna krok spat, ked niekomu vyhovuje, nech si ju jazdi :-)

      0 0
    • Uruwashii  

      je nějaký rozdíl ve funkci u karbonové a hliníkové vidle ?

      0 0
    • nooski  

      Když člověk jede po pevném nedrncavém povrchu a alespoň trochu zabere a nešmrdlá to na 22/32 do kopce, tak to prostě jede. Samozřejmě to drncá, odskakuje (zvlášť při 6 atm v pláštích) ale na pevném povrchu to opravdu jede. Především jízda do kopce ve stoje je úplně o něčem jiném. Samozřejmě odpružené vidlice jdou zamknout, ale stále tam nějaké tu pružení a deka navíc jsou. Navíc pořádná pevná vidlice stojí mnohem méně než pořádná odpružená a navíc se o ni člověk nemusí starat. Pro silničáře, kteří jezdí MTB jen v lehonkém terénu je to ideál.

      0 0
    • kmarek  

      No,není pevná jako pevná…Carbon Pell's je tvrdá jak prase.WCS je lepší a lehčí,ale taky je dost tvrdá…Když jsem se šel,asi před šesti lety,podívat v Praze na „schody“a viděl jsem tam maníka(věděl jsem kdo to byl,ale už si nevzpomínám…),který to valil s pevnou Morati vidlou,tak jsem si klepal na čelo!A on to objel celé…!Takže někdo zvolí pevnou,někdo odpruženou…Jezdil jsem RS Sid Race(2000,1140­g),ale s přibívajícími lety jsem přešel na Morati pevnou a jsem spokojený:-)

      0 0
      • Smazaný účet  

        Morati pevná rulez :-)

        0 0
        • Greyhound  

          Tak tak, jak s přibývajícím věkem a ubývajícím volným časem preferuju spíš rovnější rychlejší cesty než technické pasáže tak jsem foxe vyměnil za morati pevnou a spokojenost.

          0 0
    • marekmaue  

      nesmíš bejt z cukru.. vozim pevnou na spoustu MTB závodů a jezdím sní i dost v Maštalích a žiju.. je to dobrá váha na úkor pohodlí.. nic víc v tom nehledej…

      0 0
    • fousek  

      Me by zajimal nejakej vyzkum kde by se prokazalo, jak moc se ztraci energie vlozena do slapani v odpruzeni vs. v pevny konstrukci. Nekdo tady rika ze jsou to strasny ztraty, nekdo rika ze je to zanedbatelny.

      Asi by to nebylo jednoduchy uz jen z toho duvodu ze kazdej jinak slape, ale proste by me to zajimalo.

      0 0
      • JSt  

        na vyzkum se muzes vykaslat. dulezity je subjektivni pocit ;-).

        0 0
      • soc  

        Jak pise JST, je to subjektivni. Proste v okamziku, kdy slapes ze sedla a vidis, jak to cele pod tebou pracuje, tak se zdesis… a pak si reknes, ze vlastne o nic nejde, bo zase pri jinych prilezitostech muzes klidne sedet :)

        0 0
      • bagr84  

        Myslim ze tak hrozny to nebude, kdyz vetsina bajkru na prazskejch schodech jezdila ty stojky nahoru s odemcenou vidlou…

        0 0
      • Jenda  

        hele ona je stejne cela tahle debata bezpredmetna, nejvetsi problem je, ze kazdej povazuje za teren neco zcela jinyho – kdyz se podivas co vozi RT za plaste tak je jasny ze mu staci pevna protoze i kdyz bude sebelepsi pilot tak proste v mistech kde to zaciname povazovat za peknej teren on konci, v terenu narocnejsi vyjezdy ve stoje prakticky jezdit nejsou takze on je z myho pohedu spis silnicar a tam celopevnaka a skoro hladky gumy chapu. Me by zase pevna nepomohla protoze proste 2.4 fat albert a vzprimenej posez nejdou s rychlosti a jizdou po hladkejch cestach dohromady.

        0 0
        • MlokCZ  

          Ale fousek má chrtího fulla a k tomu silniční kola, tedy takovou zajímavou variantu na rozbitější silnice. A tam by právě bylo zajímavé měřením srovnat, jestli vůbec něco výrazněji může odpružením ztratit (ze sedla počítám, že omezí tlumič a zamkne vidlici).

          Teď neřešme posed a aerodynamiku, zajímaly by mě skutečně ztráty a to změřené.

          0 0
          • roud  

            Mloku tady neni co řešit mám jak chrtího fulla tak HT oba ± stejná váha celýho kola tak kol i stejný obutí a rozdíl je cejtit hned po prvních šlápnutí že to HT jde víc za plynem…

            0 0
            • MlokCZ  

              Ale je tu co řešit a to hodně. Subjektivní pocity jsou velmi klamavé. A i když tam nějaký rozdíl je, tak subjektivní pocit často tvrdí, že obrovský a realita je úplně někde jinde.

              U sebe to mám v rámci možností vyzkoušené, tedy to co lze otestovat jakž takž s tepákem. Tím myslím např. rovina asfalt, rozdíl chrtí full x celopevňák (totožné pláště) → nula a to doslova, neměřitelný rozdíl v rámci více měření s tepákem. Přitom subjektivně bych řekl, že rozdíl je velký.

              Ze sedla při omezení tlumiče propedalem + zamčená vidlice, subjektivní pocit rozdíl velký, ale opět nic co bych jen s tepákem změřil jako jasný rozdíl (něco přesnější typu watmetr by tu nějaký minimální rozdíl už možná naměřil).

              Na stejných pláštích nejsem na rovince (rovnoměrné tempo, žádné nástupy) na asfaltu pomalejší ani na Stereu s větším zdvihem. Měřitelný rozdíl opět nula.

              Ve výjezdech už jsem byl na celopevňáku i měřitelně o malinko rychlejší, ale tady nejvíce přikládám váze (celopevňák o 2,5kg lehčí).

              Takže přesně naopak je tu co měřit. Nějaký rozdíl tam třeba bude, ale bylo velmi zajímavé, kdyby se při slušném šlapání ukázalo i watmetrem, že rozdíl je třeba 1%. Tedy mimo závody na bednu zcela zanedbatelný.

              Největší průšvih odpružení na pěkných cestách vidím v akceleraci. To na závodě může být velký průšvih, že najednou někdo zrychlí a skupinka ujede a nestačíš zareagovat. Zamknutí nemusíš ani stihnout v tu chvíli a bez zamčení vidlice a omezení tlumiče, tak ze sedla mohou být ztráty i hodně velké.

              A přitom jiné rozdíly třeba pláště, ty změřit dokážu. NN 2,4 UST x RR UST 2,25, tohle už s tepákem jasně změřím, že ty RR jsou rychlejší jak mají být.

              To jen, že tohle potvrzuje, že to měření jen není tak špatné.

              A když v jednom případě rozdíl jasně naměří a v druhém ne, tak to je jasný důkaz, že v tom druhém případě je rozdíl minimální.

              0 0
              • roud  

                Napsal jsi hezké slohové cvičení ale nic to nemění na tom co jsem napsal já a přitom to beru jako zcela jasnej důkaz že na fullu ty ztráty prostě jsou a troufám si tvrdit že mnohem větší jak 1%

                0 0
                • milan1  

                  Všechno je to pořád jenom o terénu, který si k tomu kdo dosadí.

                  Při testování na Sázavě jsme si momojiné udělali i takový výjezd přes sérii větších překážkážek.

                  Stačí zpomalené záběru už jenom hardtailu proti fullu a je jasné, jak se kdo trápí a kde ztratí energii.

                  0 0
                  • roud  

                    Milane nebudem zase odbíhat jinam tohle téma je o pevný vidlici a o tom na co je určená ;o] doufám že taky nechceš začít řešit FULL vs. silnička jako fousek nepochopim proč vy co jste uplně ujetý z odpružení se furt cpete tam kde se neřeší…

                    0 0
                    • milan1  

                      Ne, nechci téma nikam zavádět, reaguju jenom přesně na to, co jsi uvedl a upřesnil, že terén, který si kdo dosazuje podle svého uvážení je v tomhle tématu rozhodující.

                      0 0
                      • roud  

                        děkuji jinak samozřejmě je jasný že pokud se řeší chrtí full a HT nepředpokládám že je budeš tahat do těžkýho terénu vzhledem k určení těhle kol…

                        0 0
                        • milan1  

                          Zopakuju ještě jednou, jádrem sporů jsou představy o terénu, který si dosadí každý dle svého.

                          O nic jiného tady v diskuzi nejde.

                          Nejde přesvědčovat nikoho o jeho vlastních potřebách ať je to představitel odpružení a nebo pevné vidlice.

                          Výhody odpružení se najdou i v terénu a právě pro toho, kdo hledá úsporu sil. Na tohle jsem reagoval.

                          0 0
                      • JSt  

                        urcite. ale pokud nekdo byt jen uvazuje o pevne vidlici, je nesmysl konstruovat tady pripady o serii krkolomnych prekazek, pac na to by primarne nikdo pevnou neporizoval, ze ;-).

                        0 0
                        • Mr.Duck  

                          A mě furt nikdo nevysvětlil, proč někdo uvažující nad pevnou vidlicí na MTB neuvažuje spíš o crossovym nebo silničnim kole )

                          0 0
                        • milan1  

                          Kdybys dokázal sledovat téma, tak reaguju na tenhle konkrétní vstup,

                          „zcela jasnej důkaz že na fullu ty ztráty prostě jsou a troufám si tvrdit že mnohem větší jak 1% “

                          je to tak těžké sledovat?

                          0 0
                          • JSt  

                            clovece, myslim, ze ne. ;-)

                            reagovals na rouduv prispevek timto prispevkem , na ktery jsem reagoval ja.

                            kdyz nemas co rict, radej mlc, pripadne dolivej olej na pistek ;-).

                            0 0
                            • milan1  

                              Doporučím sledovat, jak vznikají problémy, tohle lze jako vtip doložený smajlíkem těžko vzít.

                              0 0
                            • dancing dog  

                              teda člověče, sorry, ale že zrovna Ty komentuješ jiný , byl jsem trochu smutný, ale už nejsem…já že reaguju jako blbec, muhaha

                              0 0
                  • JSt  

                    na celopevnaku se „trapis a ztracis“ v drncavym sjezdu na fullu se zase „trapis a ztracis“ ve vyjezdu. kdyz si spocitas kolik casu na kole travis vyjezdem a sjezdem… ;-)

                    0 0
                    • milan1  

                      Tak ještě jednou, filmován byl výjezd a výhoda byla na straně fulla.

                      Naposledy zdůrazním, rozhoduje konkrétní terén a míra jeho náročnosti.

                      0 0
                      • JSt  

                        video jsem nevidel, ale pokud se jedna o nejaky prudky technicky vyjezd, nejmin energie ztratis tlacenim. vyjezdem v sedle si proste jen dokazujes, ze na to mas.

                        0 0
                        • milan1  

                          Zcela jednoduchá a prostá simaulace skupiny kořenů, překážky nepřevyšují výšku cihly ( 6,5 cm) vše na prosté rovině, stoupání ale ne extrémní.

                          0 0
                        • Mr.Duck  

                          Boha, sjet kopec je taky namáhavý, takže tim že ho dolu netlačíš si jenom dokazuješ jak seš dobrej ) To si rovnou mužu koupit rotoped.

                          0 0
                          • JSt  

                            kdyz vezmes stejny kopec, musis vynalozit vetsi usili abys ho sjel nebo vyjel? ;-)

                            pokud je to nejaky technicky sjezd, tak za sebe muzu rict, ze si opravdu dokazuju, ze ho jsem schopny sjet. racionalni duvod v tom opravdu neni :-))

                            0 0
                            • Mr.Duck  

                              Já nemluvim o vyjetí vs sjetí, já mluvim o sjetí vs tlačení dolu. Když nemá smysl vyjíždět kopec kde by bylo jednodušší tlačit, tak nemá smysl ho ani sjíždět když by taky bylo jednodušší tlačit ne? ) Když sem schopnej kopec vyjet, tak ho přece nebudu tlačit, stejně tak když sem schopnej ho sjet, tak taky pojedu, od toho to kolo mám, žejo. Abych si dokázal že to sjet/vyjet dokážu, jet rovně umí každej ) Samozřejmě mluvim o XC, předpokládám že na něco v terénu by nikdo o pevný vidlici neuvažoval.

                              0 0
                • MlokCZ  

                  Ale mění, ty tvrdíš, že jsou tam velké rozdíly, já tvrdím, že minimálně v mojem případě to není pravda a mám to podloženo aspoň měřením s tepákem (a to pravidelným, jezdím jeden úsek každou druhou vyjížďku, takže tam pravidelně sleduju tepy x rychlost už několik let, takže tím se eliminují takové ty věci jako momentální stav organismu).

                  Přitom ty subjektivní dojmy mám úplně stejné, že je rozdíl velký, ale dle měření u mě právě není.

                  A o tom tohle přesně je.

                  Pokud tvrdíš, že ztráty jsou mnohem větší než 1% pro tu situaci, co jsem popsal, tak to něčím podlož, protože jinak je to jen ničím nepodložená spekulace.

                  0 0
              • JSt  

                subjektivni pocity jsou mene klamave nez spatne zvolena metodika. vzpomen si na to tebou casto zminovane mereni valiveho odporu plastu, kde vysel odpor pro silnicni gumy vetsi nez pro nektere bajkove :-))

                0 0
                • roud  

                  hehe mě mnohem absurdnější přijde testovat pevnou vidlici ježděním přez cihlu xD xD xD

                  0 0
                • MlokCZ  

                  To je jiné téma, ten valivý odpor prostě pro některý specifický případ (u bikových plášťů bez duší oproti horším kouskům silničních plášťů) tak vyšel a v praxi při rovnoměrné jízdě se tak i projeví. Jen ty máš problém s tou metodikou (pro ten konkrétní případ), já ne.

                  0 0
            • Ruprt2  

              no moje kolo jede do kopce jak das, zejm. po výměně bowdenů.

              A když ho umyju, tak mi přijde taky tak o 1–3km/hod na průměru rychleší.

              Ale nemám iluze, že by mě měření vrátilo na zem.

              A vždy po nějaké změně, jejíž funkce je jízdou citelná mi přijde ohromná, přestože nemá na rychlost vliv, tak než si zvyknu, tak se přiblble usmívám a hledám nějakého silničáře, na kterém bych si zgustl.

              A tento příspěvek není vtip. To je popis mých subjektivních pocitů na kole.

              0 0
            • fousek  

              Uz sem to tu jednou psal

              2 zavody, terenem hodne podobny i prevysenim a delkou.

              Jeden na Reignovy (180/170 15,6kg) a jeden na Anthemovy(100/100 11kg), casy sem mel na obouch zavodech temer totozny. Na Reignovy jsem jel na podzim 2009 a na Anthemovy na jare 2010

              0 0
          • fousek  

            Presne tak

            (na chrtovy nic zamykaciho nemam, R7 jen stelovani RC a Float R interne natavenej na prostredek u obou)

            0 0
            • MlokCZ  

              A co to máš vlastně za kola pro tu silniční variantu? Pořád o tom uvažuju, že bych to zkusil taky, ale nechce se mi něja moc investovat a ještě jsem neřešil, co se dá spíše levněji postavit v kombinaci bikový náboj pro kotouče, silniční ráfek a záplet.

              0 0
              • fousek  

                Je to delany v Remerxu, Novatec naby, cerneny 2mm draty a Rapid rafek. Sice puvodni pozadavek byl aby byli lehci, ale to asi nejak prehlidli, takze jsou to ted ma nejtezsi kola co mam 2200g. cela ta sranda vysla na 3,5t.

                Ale dneska bych si to zaplet asi sam na Kore nabach na nejakejch ne-DH dratech.

                0 0
              • Smazaný účet  

                nestačilo by nasadit slicky a případně silniční kazetu?

                0 0
                • Rychlej turista  

                  Ne. Dokud budeš na kole sedět rozvalený, jako v křesle, tak to prostě nepojede.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    To ale platí jen pro větší rychlosti, jako jezdíš třeba Ty, tam turistický posed zpomalí hodně.

                    Pro pomalé jezdce jako já už to až tak neplatí. Vím moc dobře kolik mi dělá rozdíl aerodynamika u silničky. A i pro moje pomalé tempo trochu pomůže, ale pořád je rozdíl dost malý.

                    A chrtí posed nechci v žádném případě, to je věc, která mi na silničce vadila asi ze všeho nejvíce a vždy jsem měl problémy s bolením za krkem. Těhle problému jsem se konečně v posledních pár letech zcela zbavil nalezením pro mě ideální posedu. A kvůli aerodynamice se nehodlám ohnout ani o milimetr více než teď mám na chrtím fullu.

                    0 0
                • MlokCZ  

                  Jednak se nechci patlat s dušovými pláštěmi bez duší. Tím slicky ztrácejí dost smysl, protože jakmile jsou s dušemi, tak oproti RR UST už nejedou o moc lépe, rozdíl mimální.

                  A pak hlavně nechci přehazovat pláště, na současných kolech mám UST RR 2,25 a tyhle kola na chrtího fulla chci na většinu ježdění rozhodně nechat. To kolo není jen na asfalt.

                  A tedy prohazovat chci případně jedině celá kola a když už druhá kola, tak bych tu fouskovu variantu chtěl zkusit.

                  0 0
                • fousek  

                  Pokud tim chces nahradit silnicku, tak stejne potrebujes 2 pary kol a ten druhej uz je lepsi kdyz ma rovnou silnicni rafky. Slicky na horsky se tak uzky nedelaj, silnicni kolo ma finalni vetsi prumer nez mtb kolo se slickem, no a vaha silnicniho plaste se silnicni dusi je jina nez jakejkoliv slick.

                  0 0
        • roud  

          Zas odbíháš jinak nikdo tu netvrdí že pevná vidle je ideál do pořádnýho terénu ale o tom že je super na lehkej terén lesní a polní cesty a silnici to si člověk musí uvědomit…

          0 0
          • Jenda  

            jenze jak uz psal Mr.Duck to co popisujes na to je predevsim nevhodnej bike :-) Tam kde se ti slusne pojede na celopevnym biku s nejvetsi pravdepodobnosti pojedes daleko rychleji na krosovym kole :-)

            0 0
            • roud  

              většina závodů v čr se dá objet na celopevnym bajku takže to nevidim jako nevhodné jinak když už něco místo bajku tak snad cyklokrosku ne ?

              0 0
              • Mr.Duck  

                Po silnici se taky dá jet kombajnem, ale autem to bejvá rychlejší )

                0 0
                • roud  

                  (zas reakce trochu mimo co ???) na závody F1 taky nepojedeš kombajnem ;o]

                  0 0
                  • Mr.Duck  

                    No nebudu tvrdit že mám o XC závodech sebemenší přehled, ale docela by mě zajímalo kolik lidí na celopevňáku jezdí v elitě na bednu O_o Jinak tu cyklokrosku – proč ne, myslim že to bude vhodný do stejnýho terénu jak celopevný MTB, ale rychlejší. Moje jediný celopevný MTB sice má tak 12 let, a dobrejch 5–6 let sem na něm nejezdil, ale i tak si myslim, že co se dá rozumně jet bez pružiny vepředu, by na CX šlo taky, a na asfaltu a dobrejch cestách bude rychlejší.

                    0 0
                    • roud  

                      lidi co jezděj na bednu jsou vázaný sponzorskejma smlouvama takže jezděj na tom na čem musej minulej tejden jsem měl v ruce full od prodoli a můžu přímě říct že na tý těžký mrdce bych nejezdil ani u nás kolem hradce :O(

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Přesně tak, je to o sponzorech a vůbec nemusí jít o eliťáky. Když jsem se ptal Adrzeje Kuchmistrza, proč se na 24 hodinovkách morduje na fullu, tak mi na to řekl, že to nařídil sponzor. Ale pochvaloval si, že tam má R7, protože ta jde zavřít úplně.

                        0 0
                        • fousek  

                          Ty zavodnici jsou stejne divny, zrovna na 24hodinovce bych na HT nejel i kdyby mi za start zaplatili

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            A přitom to bývají kola, která na nich buďto rovnou zvítězí nebo jsou většinou aspoň na bedně. Zdenda Kříž většinu 24 hodinovek vyhrál na PELLS XF2 long.

                            0 0
                      • MlokCZ  

                        Sponzorskou smlouvu bude mít jen pár účastníků. Kolik bude pevných vidlic na nějaké masovce (na masovkách pořádný terén nebývá v podstatě nikdy žádný, takže projet na celopevňáku to nějak půjde v každém případě i bez nějaké větší techniky jezdce) dejme tomu v první stovce účastníků? Z nich většina smlouvou vázána není. A kolik tam bude naopak fullů?

                        Já odhaduju (nevím, na žádném závodu jsem to nepočítal a opravdu to jen odhaduju), že budou výrazně převládat HTčka s odpruženou a že fullů tam bude mírně více než celopevňáků.

                        A pokud někdo má sponzorksé HT, tak kdyby tam chtěl pevnou, tak to by asi takový problém vyměnit nebyl a myslí, že by mu to u sponzora prošlo (tedy pokud hlavním sponzorem není zrovna výrobce vidlic).

                        0 0
                        • nox159  

                          mam fulla ale na vetsinu zavodu to neni to prave :(

                          na hodne bikovych zavodech jezdi silnicári co nevi co to technika je ( neurazte se) takze v pasazich kde bych vyuzil vyhody fula to je vetsinou zasekane a predjizdet se bud neda nebo jen velmi spatne.

                          proto planuju pristi sezonu postavit celopevnaka a nahodit asi RoR/FF a jezdit stylem – do kopce to budu rvat a mrte lidi tam predjedu a ve sjezdu za silnicarem co sedi na biku „skoro poprve“ to uvisim i na trikolce :D

                          na fulu by to slo stylem ze do kopce uvisim a z kopce si neco najedu ale tam je ten problem ze je to zasekane a proste se za nekym vlecu :(

                          pokud bych teda jel v prvni 10ce tak je to o necem jinem ale na zavodech kde jede cca 700 lidi a ja se pohybuju mezi 50–100kou tak je to des, to i krasny sjezdik ktery neni nijak technicky jedu stylem ze jednu ruku na brzde a druhou se stiham dloubat v nose :(

                          0 0
                          • fousek  

                            No tak je urvy v kopci a ve sjezdu si udelej naskok, kdyz trat znam takto takhle delam. Ty se na fulla vymlouvat nemuzes protoze Anthem jede v zaberu lip nez kdejaky HTcko, takze pokud nestihas tak to urcite nebude kolem.

                            0 0
                            • nox159  

                              no ale porad je to oproti HT co sem mel znat :( teda pokud se jede v teren full vitezi, ale zavody se v terenu vetsinou nejezdi :(

                              na zavodech jsem ale fula jeste nezkousel a computer jsem odmontoval takze soudim pocitove :)

                              0 0
                              • Rychlej turista  

                                Mi je úplně jedno, jak se tomu, na čem se závod jede, říká. Mě zajímá akorát to, jestli budu rychlejší na vidli pevné nebo pružné. Všechno ostatní jsou jen prázdné kecy, kterými si to lidi zdůvodňují.

                                0 0
                              • fousek  

                                Me zas prijde, ze zadny HTcko co sem zkousel nejelo lip nez Anthem, ale je pravda ze sem nemel tu cest s lepsima kolama nez je Zaskar

                                0 0
                                • nox159  

                                  otazka je, kde ten anthem jede lip ?

                                  ono je to hlavne o tom kde se na nem jede.

                                  0 0
                                  • fousek  

                                    Vsude, mozna ve stoje by jel o kapku hur, ale me ve stoje predjede i baba s nusi.

                                    Na tom Zaskarovy sem jel vetsinou nejakej vyjezd po asfaltu, takze tam kde by to melo bejt vyrazne lepsi, ale proste mi to tak nepripadlo.

                                    0 0
                                    • nox159  

                                      no ja se na nem celkem bojim jet zavod do vrchu :D 7km furt jen stoupani po rekneme asfaltu, tam me kamos s HT totalne znici :D ale je to vyzva tak do toho jdu

                                      ale co jsem srovnaval casy… tak je to znat, proste kdyz mas asfalt a k tomu jeste do kopce tak to nejede tak dobre jak HT ale taky mozna zkreslujou plaste predtim jsem jezdil RR/RR – pekne sjete, a tedka sem nahodil NN 2,25" /RR

                                      poprve jak jsem na nej sedl tak jsem byl desne znechuceny a chtel jsem ho prodat :D proste to vubec nejelo… asi po 14 dnech jezdeni se mi konecne povedlo vyladit tlumic tak aby mi to sedelo a pak uz bych nemenil, teda mozna jo, cim dal tim vic se mi zda ze 100/100 zdvihu je už malo :(

                                      0 0
                                      • roud  

                                        Na silnici se 100pro víc nadřeš na fullu než na HT i když záleží dost na tom na jakym ale rozhodně na silnici neni full výhodou…

                                        0 0
                  • karliner  

                    Ale objet se na něm ty závody dají – stejný argument, jako že většina českých závodů se dá objet na pevném – nikdo ale na něm nejezdí, stejně jako závody F1 nikdo nejezdí s kombajnem…

                    0 0
              • Jenda  

                no mas celkem pravdu, na jesenickym surovci jsem videl dva borce s cyklokroskou a jelo jim to fakt dobre a to i z kopce. On je problem ze v CR se vetsina maratonu neda povazovat za zavody horskych kol:-)

                0 0
            • DaSnail  

              nn

              0 0
      • o.1  

        To je taka rozsirena povera ( podobne ako pri meniacej sa vzdialenosti sedla a stredu pri odpruzenej sedlovke), kde by sa ta energia mala stracat? V terene naopak sa energia straca bez odpruzenia, lebo to musi clovek nahradit telom a nohami(aj v zjazdoch).

        Zas pri roznych maratonoch a podobnom style jazdenia moze byt plus ta vaha na ukor zbytocneho pruzenia, lebo tam toho terenu byva len zopar kratkych usekov.

        0 0
        • pepek  

          Hmm, pověra jo? Tak si spusť sedlo o 5 cm a ujeď 50 km. pak řekni.

          Pružením se energie ztrácí, od čeho by se zahřívaly tlumiče, že?

          0 0
          • o.1  

            reagujes asi na tu sedlovku, ze? spustenie sedla je nieco uplne ine (mozes si spustit sedlo v oboch pripadoch a potom porovnavat), ale odpruzena sedlovka napr. system ako paralelogramova suntourka uz pri nerovnostiach napr. 5cm sa sice jemne pohupujes ale v prirodzenom smere dozadu, kde by ta nerovnosti poslali aj na pevnej, mozno sa nepatrne meni aj vzdialenost sedlo stred, ale sedis a plynule slapes.

            na pevnej keby si chcel sediet, tak sa ti meni vzdialenost od stredu mnohonasobne viac lebo ta vyhadzuje zo sedla,musis viac pracovat nohami alebo musis uplne do stoja a slapes ovela nerovnomernejsie a stracas na rychlosti, takze v skutosnosti je strata energie v pripade bez pruzenia – samozrejme v terene.

            0 0
            • pepek  

              Ale ty jsi psal o změně vzdálenosti pedál – sedlo, čili jako u teleskopické, ne o paralelogramu. Kromě toho i tady část šlápnutí jde na přizvedávání těla na sedlofce, takže to není žádná pověra. Přizvedáváš se furt – i na rovině, hrby, kde musíš ze sedla, jsou jen občas. (suntour sedlofku jsem vozil)

              0 0
              • o.1  

                zdvihat sa musis len na pevnej. ked ides hore na odpruzenej tak ta to dviha samo od pruzenia, teda nemusis na to vynakladat ziadnu energiu. prave tu je jadro tej povery-pohyb v smere hore dole. pri jazde v terene je oproti idealne hladkemu povrchu treba vynalozit pracu navyse prave na tento pohyb na prekonanie prekazok (ci uz ide o skutocny pohyb alebo len zvysenie svaloveho napatia) a to ze pruzenie v tomto smere je aktivne znamena nie stratu energie ale naopak je to odburanie neefektivnej prace, ktoru by inak museli vynalozit tvoje nohy.

                V pripade odpruzenej vidle je to uplne jedno – hnane je zadne koleso.

                Mozno este prameni ta povera z pripadu napr. jazdy po asfalte pri silovom sliapani a prilisnom hupani ze zotrvacnost tela vo vertikalnom smere obmedzuje efektivne rovnomerne slapanie.

                Ale v terene by ho absencia pruzenia obmedzovala este viac.

                0 0
          • o.1  

            Inac s tymi tlmicmi je to vlastne nazornejsie – to zahrievanie je absorbovana praca vo vertikalnom smere a jej velkost je v pripade biku usetrena praca tvojich noh

            0 0
        • Mr.Duck  

          No teoreticky by se mohla ztratit když šlápneš, tim kolo propružíš, a ono se vrátí nahoru když máš pedály svisle, tim tě akorát vytlačí nahoru a žádnej pohyb dopředu se z tý energie vydaný na propružení nekoná. Nemyslim si ale, že ty ztráty budou buvíjak velký, leč moje zkušenosti s odpruženim a hlavně fullama sou značně omezený až mizerný.

          0 0
          • pepek  

            Kolo naráží na překážky, ztrácí rychlost a ta se mění ve stlačení vidle. Roztažením se ztratí do ohřátí oleje. S pevnou na překážce nic neztratíš, bo ta ztracená kinetická energie se přemení do polohové energie (kolo se zvedne), která se pak vrátí zvýšením rychlosti při sjezdu té překážky.

            0 0
            • Mr.Duck  

              Já měl na mysli energii ztracenou při šlapání, jinak co se týče přejezdu překážek, tam bych řek že naopak odpružení z pohcopitelnejch důvodů neztratí tolik – ono když přejíždíš třeba kořen ve větší rychlosti, tak to neodpružený se na něm „zasekne“, vyskočí nahoru, a dopadne na placku za něj, ta rychlost ztracená nárazem a vyhozenim celýho kola nahoru se nijak neužije, dost jasně je to znát třeba když máš 5 kořenů cca 10–15cm vysokejch s rozestupem tak 50cm. Na HT se to bez výraznýho zpomalení přejíždí dost blbě, na slušnym fullu to přelítneš jak nic. Aby se ta energie, co se vynaložila na zvednutí kola nad překážku využila efektivně, musel by tam bejt vyloženě dopad kterej by měl nějakej tvar. Dobře je to vidět na dropu – když skočíš třeba z metru na placku, žádnou rychlost ti to nedá, když skočíš do dopadu, dá ti to rychlost závislou (kromě velikosti dropu) právě na tom, jakej je ten dopad. Při běžný jízdě v přírodě se mi nezdá že by mělo moc překážek za sebou takovej dopad, kterej by tu energii efektivně přeměnil zpátky na pohyb dopředu.

              0 0
              • pepek  

                Právě jsi vymyslel perpeetum mobile 1. druhu.

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Nene, dycky do toho tu energii musíš dodat žejo ) Nebo vymyslet jak to udělat aby člověk moh jet věčně z kopce, tudíž si prostě šoupat gravitační pole planety před sebou nebo nevim )

                  0 0
              • Rychlej turista  

                Proč by někdo, kdo jezdí na pevné vidli šel někam hledat 5 kořenů vysokých 10 – 15 cm s rozestupem 50 cm? A i kdyby je někde našel, proč by přes ně jezdil? A i kdyby přes ně jel, pro by si měl myslet, že přes ně přejede tak snadno, jako na fullu?

                0 0
                • Mr.Duck  

                  Je jasný, že by to na celopevňáku nikdo asi nevyhledával, já chtěl jenom vyvrátit to, že to takovou překážku přejede rychlejc, respektive s menší ztrátou energie.

                  0 0
            • Otisaq  

              tak tak…kolo se zvedne…a vsechna ta energie se presune do tvych rukou a nohou…misto do vidle a tlumice…

              0 0
              • pepek  

                Musíš se zašprajcovat a zaásadně nic neodpružovat rukama a nohama. Tělo se zvedne, získá polohovou energii a budeš až o 23,78 sec na 50 km rychlejší :-)

                Tady všichni řeší, který rám je tužší, jak líp jede, podrážka, kliky, dráty musí být tuhé a najednou je full nejrychlejší ?

                0 0
                • Otisaq  

                  Jako jooo…teoreticky…

                  ale prakticky prece, kdyz budu mit narocnejsi teren, tak s fullem muzu jet rychleji, protoze pres prekazky „letim“ a nerovnosti pozira vidle a tlumeni.

                  Kdyz tu samou trasu pojedu s pevnou vidlu, tak prece budu v rukou citit temer kazdy kaminek, tim padem zpomalim > nizsi vysledna rychlost…

                  0 0
                  • roud  

                    Zkus si prosim uvedomit ze pevna vidle je urcena do lehkyho terenu a zpevneny cesty tam bude vzdy rychlejsi jak full… Ostatni srovnani nema cenu resit…

                    0 0
                  • DaSnail  

                    mám taký dojem, že si pepek robí trochu prdel a sám jazdí na fulle… ;o)

                    0 0
                  • Rychlej turista  

                    Mňo, v praxi je to tak, že se nejezdí jen ty krátké a rozbité úseky z kopce. Na normální trati je takových úseků, kde pevná vidle ztrácí, v porovnání s celkovou délkou málo a proto ve výsledku je pevná vidle rychlejší :-)

                    0 0
                    • Otisaq  

                      To vim…moje reakce bylo na teoretizovani pevna vidle/full a prekazka…;)

                      0 0
                    • Mr.Duck  

                      Cyklokrosový trati! (no sorry, už s tim dám pokoj;)

                      0 0
                    • mr.antik  

                      Je to tak. Ač se sám snažim vybírat ty nejvíc terénní trasy, tak si troufnu říct, že určitě polovina nebo 3/4 trasy by se daly jet na pevňáku s pevnou vidlí (a bylo by to tak 2× rychlejší).

                      Ale nejlepší pocit mám z toho enduro zbytku :-))

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Tak to musíš mít něco na kole hodně špatně, kdyby to mělo být na celopevňáku 2× rychlejší.

                        To by totiž bylo naprosto bombastický, kdybych s celopevňákem 2× zrychlil a klidně teď berme jen třeba pro výjezdy v menší rychlosti, kde se ještě dostatečně neprojeví aerodynamika.

                        Třeba jeden konkrétní asfaltový kopec jezdím na Stereu rychlostí cca 10km/h. Kdybych ho na celopevňáku jezdil rychlostí 20km/h, tak okamžitě jdu koupit celopevňáku znovu :-)

                        Bohužel na celopevňáku ho jezdím rychlostí cca 10,5–11km/h. A to ještě na celopevňáku bylo s mírně rychlejšími plášti než jsem to jel na Stereu.

                        0 0
                        • JSt  

                          to je jako regulerni silnica?

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            Ano, normální silnice, kde jezdí auta a ani tam není nijak špatný povrch, že by to mohlo celopevñák jakkoliv limitovat.

                            0 0
                • Rychlej turista  

                  Přesně tak, tyhle akademické debaty, kde se řeší tuhost kdečeho mě neskutečně baví. Pak člověk zjistí, že dotyčný ty ukrutně tuhé kliky nebo kola potřebuje na fulla :-D

                  Já tuhost klik nebo kol na bajku vůbec nepoznám, protože mnohem dříve, než kliky nebo kola se mi ohnou pláště a na ostatní tím pádem už toho moc nezbude :-)

                  0 0
            • o.1  

              miesas tu dve nesuvisiace veci. v horizontalnom smere je to jedno(hrube priblizenie-v skutocnosti je tam nejaky uhol a aj tu je to lepsie z pruzenim-„zmensujes“ si nerovnosti) a vo vertikalnom smere pri odpruzeni ultmi cast energie pruzenie a bez neho to musis absorbovat ty, cize vynalozis viac prace.

              0 0
              • pepek  

                Bikera jsem dosadil jako tuhé, inertní těleso, pouhý zdroj energie. Soustava kolo-inertní biker pak pracuje účiněji bez pružení :-) Že to není úchylný potvrzují jezdci SP, kteří vozí vidle chodící asi jako Gila v terénech, které bys ty možná ani s fullem moc nedával.

                0 0
                • o.1  

                  Ja sa snazim uvazovat realne sily a hmoty kde a ako posobia ale aj pri zjednoduseni na tuhe teleso to urcite nebude naopak, jednoducho zle interpetujes funkciu pruzenia, to co je podla teba strata energie je v skutocnosti pohltenie prace ktoru by inak vykonal jazdec.

                  Jazdci SP urcite vozia adekvatne vidlice tomu pri akej rychlosti jazdia. odozva vidlice zavisi od budenia a to je okrem tvaru nerovnosi terenu ovplyvnovane rychlostou jazdy. Dokonca ani nemusia byt spickovo citlive, tie nabehy od nuly sa vyzehlia plastami.

                  Dalsia vec -teren- to ale neviem posudit, pokial by to bolo ako na nasich maratonoch tak tam toho terenu az tak vela nie je.

                  Dalsia vec je ze relativne pravidelne drobnejsie nerovnosti mozes eliminovat rychlostou.

                  Ja nie som ziadny obhajca fullov ani ziadny nemam, len proste uvadzam na pravu mieru zakladne fyzikalne fakty.

                  Na druhej strane si vezmi priklad RT – jazdi rychlo, kopce drti v stoji (dalsia povera ze je to namahavejsie-to zas zavisi od vela veci, ale to je ina tema)a jazdi bezne CS tereny – pre jeho styl jazdy je HT s pevnou vidlou vyborna volba, aj on ma odpruzenie – v najvecsej miere plaste a je to pre neho adekvatne. Dalsie kila navyse tahat tolke hodiny by bolo zbytocne.

                  0 0
                  • pepek  

                    Kdyby se dělaly plné gumy, tak je Turista jezdí už dávno. (To neuvěřitelné zvýšení spolehlivosti a snížení míry údržby-tomu by prostě nemohl odolat)

                    0 0
                    • mates555  

                      stačí vystříkat montážní pěnou…to je pak defekt vyloučen…

                      0 0
                      • JSt  

                        to se vydroli. namotat na raf pod plast hadicu ;-)

                        0 0
                        • pepek  

                          Moc měkký. Vhodný klínový řemen, otočený naruby a vlepený do ráfku, by nemusel být špatný. (Samozřejmě hrany srazit rašplou pro hladký přechod do náklonu.

                          0 0
          • o.1  

            na tom nezalezi, jedna otocka pedalmi rovnake otocenie kolesom ci s pruzenim alebo bez, akurat v terene bez odpruzenia musis vynalozit este pracu na tlmenie nerovnosti, co je nevyhoda.

            Zas bez odpruzenia mas nizsiu hmotnost, na pretekoch teren prakticky nie je a drobne nerovnosti vyzehlis rychlostou tym ze preletis po ich povrchu. takze zalezi na terene a style jazdy, ale v zasade je v terene odpruzenie na to aby si setril energiu a nie naopak.

            0 0
    • Otisaq  

      Jeste ne napada…na pevne je o neco delsi brzdna draha, ne ? ;)

      0 0
      • fousek  

        Na hladkym asfaltu by mela bejt naopak mensu, na hrbolech bude vetsi.

        0 0
        • Otisaq  

          To je prece jedno, jeslti je ten asfalt hladky nebo ne…porad jde o to, ze se vaha prenese do propruzeni vidle..

          0 0
          • fousek  

            NO prave ze zalezi, ano prvotni impuls pri brzdeni spotrebuje odpruzena vidle na zajeti do zdvihu, ale jakmile prijsou hrboli ktery nepobere pneumatika, cacne kolo v neodpruzeny vidli odskakovat a tim prodluzovat brzdnou drahu

            0 0
          • o.1  

            zalezi len na kontaktu pneumatiky s terenom, prepruzenie vidle s tym nema nic spolocne.

            vynakladas brzdnu silu medzi brzdou a kolesom a efektivita prenosu zalezi na kontakte kolesa z terenom, teda zalezi na citlivosti vidlice a pri mensich nerovnostiach kde ani citlivost vidlice nestaci, na tlaku v pneumatike a samozrejme vzorku a zmesi v zavislosti na type povrchu

            0 0
    • bagr84  

      Jinak krasnej flejm na patecni den, diky za nej kuciii :)

      0 0
    • Carloss  

      občas mi připadá, že tohle fórum je plný vrcholovejch závodníků.. tady se furt řeší jen rychlost, popř. pohodlí.. Ale radost z jízdy nikde.. mě třeba ježdění v zimě s pevnou baví (stejně jako 29er,HT, FS atd. jsou to prostě jen jiný pohledy na MTB)

      0 0
    • Igor Hnizdo  

      mesto tramvajovy koleje sem tam kopec. pevna vidle mtb nejsirsi (55mm a vic) plaste. neni co resit.

      0 0
      • pustipav  

        hmm jinej kraj jinej mrav… na moje jezdeni ted po Praglu mi odpruzena vyhovuje – schody, obrubniky, kostky…neni duvod nechavat se vydrncavat:)

        0 0
        • dancing dog  

          Je pravda, že ve městě, kde jezdím na veteránovi s pevnou, bych taky odpružení uvítal mnohdy víc než na crossu na silnicích a zpevněných cestách- jak uvádíš Ty + spousta děr v šíleným asfaltu, specialitě Varů…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.