• davel

    Mám kolo Author Sector z r. 2004 – ocelový rám (http://www.author.cz/…1&pid=556501). Posledních pár měsíců rám začal vybrovat. Projevuje se to při rychlostech 30km/h a vyšších. Když pustím řidítka, okamžitě se rozklepou. Vybrace se objevují i při držení řidítek jednou rukou. Nevíte někdo, v čem je problém?

    0 0
    • Smazaný účet  

      vybrace češtiny!

      0 0
    • Snowball  

      mozno len rozcentrovane predne koleso. Mozno prasknuty ram – menej pravdepodobne.

      Kazdopadne, ak ti mozem VRELO odporucat, nejazdi na tom kym to nedas do poriadku. Ak by si isiel napriklad nejaky nevinny zjazd kde naberies vyssiu rychlost, riadidla sa ti rozkmitaju tak ze ich neudrzis!!! Potom nasleduje skaredy pad, mozno salto, na hlavu / klucnu kost v lepsom pripade. Hovorim z vlastnej skusenosti, ako decko som taketo cosi skarede absolvoval, velmi neprijemne, len so stastim bez trvalych nasledkov, ale jazvy mam doteraz. Respekt pred rychlostou v zjazde tiez.

       
      0 0
      • Schoscha  

        může to být i špatně usazený přední plášť.

        0 0
      • davel  

        Kolo jsem nechal prohlédnout v servisu – vycentrovat a nic se nezměnilo. Servisák tvrdil něco o únavě materiálu kostry (naježděno tak 6tis. km). Když jednou rukou pustím řídítka, začnou vybrovat, ale když volnou rukou chytím horní trubku rámu, vybrace ustanou. Servisák tvrdil, že to je právě projev únavy materiálu.

        0 0
        • davel  

          Fakt nevím, proč furt píšu vybrovat místo vibrovat :-D

          0 0
        • Luka  

          unava materialu po 6000km???????? Tak to je pekna *********.

          0 0
        • Lampicka23  

          Ten ram vyhod a kup si novej. Jak tohle dela tak tomu kolo uz nemuzes verit ve vysich rychlostech. Moc bych si s tim nezahraval

          0 0
          • Luka  

            no dobre, ale kdyz nevi, jestli to je tim ramem?

            0 0
            • Lampicka23  

              To na druhou stranu jo ale tak at zkusi hadit kola na jiny kolo a jestli to nebude delat tak uz to muze byt jenom ramem

              0 0
              • Luka  

                jasne, a pak souhlas, aby to vyhodil…

                0 0
                • Lampicka23  

                  Protoze jen predstava ze by se mu to vy vysoke rychlosti rozpadlo pod nohama me nahani husi kuzi

                  0 0
                  • Luka  

                    spis pod rukama. No muze kolaga v praci se ted brutalne rozsekal, protoze mu praskla vidlice pri sjezdu na kole z pujcovny: zlomena ruka, noha, klicni kost, 7 zeber, neco s panvi a dikybohu ze mel helmu jen otres mozku.

                    Taky kdyz veci neduveruju, tak ji radsi vyradim, nez davat na rady typu „to jeste vydrzi, to neni tak hrozny, atd“

                    0 0
                    • Lampicka23  

                      No tak to tady musel byt let jako bejk. Tolik zraneni… kolo z pujcovny nikdy. Jedine moje silnicka…

                      0 0
                      • davel  

                        Je fakt, že když jedu z kopce 70tkou nemám tak příjemné pocity jako dřív. Proto se snažím zjistit, jestli je problém 100% v rámu a pak ho rychle vyměním. Zkusím dnes prohodit jiná kola, projdu pečlivě sváry. Za karambol těch pár tisíc vážně nestojí. Když spočítám náklady na dvouměsíční absenci v práci po nějakém pádu…můžu mít rám jak lusk :-)

                        0 0
      • jonti  

        Ja by som povedal, ze tie trvale nasledky tam su ;)

        0 0
    • Vilém  

      Co kontrola vule hlavoveho slozeni?

      0 0
      • davel  

        Hlavové složení je v pořádku. Myslel jsem, jestli to nemůže být vidlicí, ale asi taky ne, protože vibrace zůstávájí stejné, i když ji uzamknu. Může být ještě jiná příčina než vadná kostra? Než budu uvažovat o její výměně, rád bych vyloučil jiné možné důvody, ať neinvestuji zbytečně.

        0 0
        • kubad  

          skus kolo otestovat s jiným předním kolem, a skontroluj geometrii rámu – stopu jestli jsou kola v ose a rovně

          0 0
        • Vilém  

          Na unavu ramu v tomto pripade neverim. Mel jsem Sectory dva, jinych ocelaku jezdim doted nekolik, nektere jsou stare pres 10let a maji najeto opravdu mnoho a ono nic, maximalne rez. Pokud jsi s kolem neboural, tak ramem to pravdepodobne nebude. Zkusil bych vymenit kola, nejlip s jinyma plastema a nejak postupoval vylucovaci metodou.

          0 0
          • davel  

            Taky mi to přijde divné. Před tím jsem jezdil 6 let Mongoose a žádný problém. Proto jsem taky chtěl zase ocelový rám. Odpoledne vyzkouším vyměnit kola, zkontroluju geometrii. Napadá vás, kde jinde by ještě mohl být problém?

            0 0
            • Snowball  

              no mozno to nebude unava ramu, ale prasknuty ram… nejazdis s tym ako divoch nahodou? :o)) Prasklina nemusi byt 1 cm siroka trhlina ok? :o)

              0 0
              • davel  

                Myslím, že nejezdím nijak zvlášť divoce. Žádné závody, jen pro radost. Nejblíž mám Hostýnky a Javorníky, takže hodně kořeny, kamenité povrchy. Ale to vše zažil i Mongoose a bez následků. Prohlédnu pořádně rám, ale pokud tam jsou jen nějaké mikrotrhliny uvnitř, stejně nic nepůjde poznat.

                0 0
                • Snowball  

                  ked ho umyjes, nieco mozno najdes, hladaj okolo hlavovej trubky, okolo sedlovky, okolo stredoveho zlozenia. Kedze je to ocel, pojde to aj pripadne plnohodnotne opravit.

                  0 0
    • chachn  

      Když jednou rukou pustím řídítka, začnou vybrovat, ale když volnou rukou chytím horní trubku rámu, vybrace ustanou.

      to fakt vypada na ten ram

      0 0
    • jonti  

      Niektore ramu su na to proste citlivejsie, skus vymenit plaste. Mne a viacerym dalsim takto velmi rad vibroval Scott Endorphin, nic sa s tym robit velmi nedalo, rovne plaste, ich vzor a vycentrovanost kolies to trochu ovplyvnovali.

      0 0
      • davel  

        Vibrace se projevují cca 5 měsíců. Mezi tím jsem měl asi 3 odlišné pláště – hrubý vzorek, jemnější – a je to pořád stejné. Navíc Vilém tady píše, že jezdil dva Sectory a žádný takový problém neměl, takže na chybu v konstrukci rámu to nevypadá.

        0 0
    • RomanH  

      To uz se tady resilo – zkus hledat „rezonujici ram“ nebo tak neco. Je to v pohode, neres to…

      0 0
      • davel  

        Stará fóra jsem projel, ale popisované potíže byly vesměs trochu jiné. V pohodě to není, když odbočuju na silnici a rukou ukazuju směr, klepou se mi řídítka docela hodně nepříjemně. Když je pustím úplně, je to do vteřiny na pád.

        0 0
        • Schoscha  

          vím, že se opakuju ale mě přesně tohle dělal plášť na předním kole.

          Byl o malinko blbě usazenej a ve větších rychlostech při jednoruční jízdě kopal jak prase.

          Jinak pohoda.

          Ale pokud si to prověřovaln tak to holt bude asi jinde.

          Hodně štěstí.

          0 0
        • RomanH  

          Jak myslis, ja to resil u stareho ramu v roce 2002. Tohle je reakce na foru..

          BTW Do ted ten ram funguje jako zimak, vozim na nem sedacku s detmi.

          {[Advertising system Mr.Lin(x)]}   {[Návrat na začátek]}  {[Přidejte vlastní recenzi na libovolný cyklistický výrobek]}    {[Prodáváte nebo sháníte něco na kolo?]}  {[Máte nějaké sdělení pro ostatní náv¹těvníky bikefora?]}  {[Nápověda]} Technické okénko

          Technické okénko {[Návrat na začátek Tech-O] }{Návrat na začátek Tech-O}   {[Obnovit] }{Obnovit}


             Aktuální příspěvek Název příspěvku:  Vibrující řidítka Datum a čas:  2002–02–28 06:39:06 Jméno autora:  RomanH Text příspěvku: Včera jsem v jednom sjezdu po silnici asi při 40 Km rychlosti pustil řidítka, abych se narovnal, a najednou se mi docela rozkmitali řidítka ze strany na stranu. Je to normální nebo je něco ¹patně ? Kolo jsem zkontroloval, rám je v pořádku, hlavové sloľení taky, vidlice t鵝 (bez vaklu) a nena¹el jsem ani viditelnou osmu na kole. Pro úplnost rám ALU 7005 DB (13 500 Km), vidlice M Z3 100 MM s nastaveným asi třetinovým útlumem (5000 Km), hlavák TIOGA ALCHEMY, vᵝím asi 80 Kg, jezdím del¹í ¹vihy, ľádný vylomeniny, sem tam skok přes nějaý ten poloľený stromek :))

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

          Úvodní příspěvek: [Aktuální příspěvek]Vibrující řidítka – RomanH – 2002–02–28 06:39:06[Aktuální příspěvek]

          Odpovědi:   * {re: Vibrující řidítka} – TinkTink – 2002–02–28 10:36:19     * {re: re: Vibrující řidítka} – RomanH – 2002–02–28 11:56:35       * {re: re: re: Vibrující řidítka} – krysar – 2002–02–28 23:33:57      * {re: re: Vibrující řidítka} – bilcus – 2002–03–01 08:54:51    * {Manitou} – steve – 2002–02–28 12:20:52     * {vibrace} – Thomas – 2002–02–28 12:36:29    * {re: Vibrující řidítka} – K2 – 2002–02–28 13:49:48     * {re: re: Vibrující řidítka} – náčelník – 2002–02–28 14:40:52       * {re: re: re: Vibrující řidítka} – náčelník – 2002–02–28 14:53:04     * {re: Vibrující řidítka} – va¹ek – 2002–02–28 14:58:10   * {re: Vibrující řidítka} – kovar – 2002–02–28 15:08:58     * {re: re: Vibrující řidítka} – TinkTink – 2002–02–28 17:42:04       * {re: re: re: Vibrující řidítka} – P.B. – 2002–03–01 07:15:00     * {re: Vibrující řidítka} – madcat – 2002–02–28 16:09:08     * {re: re: Vibrující řidítka} – Dizzy – 2002–03–01 10:19:00    * {re: Vibrující řidítka} – Kódl – 2002–02–28 20:07:31     * {Házení kola} – Steve – 2002–03–01 08:05:00    * {re: Vibrující řidítka} – peki – 2002–03–01 08:28:12     * {torzni tuhost} – kovar – 2002–03–01 09:31:14    * {re: Vibrující řidítka} – Márty – 2002–03–01 09:32:49   * {re: Vibrujici riditka} – Martan – 2002–03–01 10:06:23   * {re: Vibrující řidítka} – fido – 2002–03–01 10:12:44   * {re: Vibrující řidítka} – Alda – 2002–03–01 10:19:52   * {re: Vibrující řidítka} – RomanH – 2002–03–01 13:06:24   * {na Vibrující řidítka – tlumič} – BoB – 2002–03–01 16:29:07   * {re: Vibrující řidítka} – STEJA – 2002–03–03 13:34:20   * {re: Vibrující řidítka} – Standa – 2002–03–04 11:18:38   * {re: Vibrující řidítka} – vrci – 2002–03–04 12:10:31


          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 10:36:19 autor: TinkTink Ehm, nerozvybrovalo se ti spis cely kolo? Kdyby jo, tak je to pry normalni…hodne bezne u ocele, standartni u carbonu a hlinik urcite taky…

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–02–28 11:56:35 autor: RomanH Moľná ano, taky byl docela vítr, jen mě to docela vyděsilo, protoľe jsem si dal málem na hubu. Je¹tě to vyzkou¹ím na jiným kole. jen mi je divný, ľe jsem si toho dříve nev¹iml. Hlavně kdyľ nebudu muset kupovat nový rám.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

              * název příspěvku: re: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–02–28 23:33:57 autor: krysar ME se tohleto stalo loni v lete u orlicky prehrady. Akorat ze to bylo pri vic jak 70i km/h a bylo to na asfaltovany ceste v lese, kde byly vybouleny koreny.Jaxem na to pri zurivym slapani v ty ryhclosti najel, rozkmitalo me to, asi cely kolo, ani nevim, mel sem docela sok, protoze sem tu ukmital do klidu s notnou davkou stesti. Tenkrat sem si pod kopcem sed na mez a hodinu poslouchal ptaky a snazil se uklidnit, protoze kdyz sem dole zastavil a chtel slezt z kola, podlomily se mi kolena a ja sebou prastil vedle kola. V ty rychlosti vletet do lesa, asi bych sem ted nepsal, domu sem jel znacne opatrne a pevne drzel riditka :-)

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–03–01 08:54:51 autor: bilcus Souhlasím s tebou, ľe se spí¹ rozkmitá celé kolo, ale je jasný, ľe na řidítkách je to nejmarkantněj¹í. Podle mě k tomu velkou měrou přispívá materiál a geometrie rámu. Mnohem pravděpodobněj¹í je to u oceli neľli u hliníku to je dáno vlastnostmi materiálu. Kdyľ si třeba veme¹ ocelový rám který má zeslabované stěny (mnohdy je tlou¹tka stěny men¹í neľ 1mm) přidá¹ k tomu vlastnost materialu a del¹í geometrii tak pak pokud se na¹čítají ve¹keré vlivy, které jsou uváděny níľe uvedených příspěvcích tak je dost moľné, ľe se to cele rozkmitá. U hliníkového rámu je to méně pravděpodobné protoľe ten je ve srovnání s ocelí tuľ¹í tím pádem jsou zapotřebí vět¹í síly k rozkmitání.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: Manitou

          datum a čas: 2002–02–28 12:20:52 autor: steve Mě se stala podobná věc. Jel jsem na kole z kopce, pustil jsem oběma rukama řidítka a chtěl si vzít su¹enku ze zadní kapsi. V tom se rozkmitalo přední kolo hrozným způsobem. Na¹těstí jsem rychle chytil řidítka a ustál to. Neumím to odborně vysvětlit a moľná to moje vysvětlení není správný, ale podle mně za to mohla odpruľená vidlice. Měl jsem tam MANITOU, sice bez vaklu, protoľe ten s tím nemá asi nic společného, ale se zdvihem 70mm. Kdyľ jsem vzal přední kolo mezi kolena a natočil řidítka proti působení nohou (kroutil jsem vidli) a pak rychle pustil řidítka, vidle byla pruľná, chvílku jakoby řidítka kmitala. Myslím si ľe pokud se drľí¹ za řidítka prostě ty síly a pruľení zvládne¹, ale uľ při řízení jednou rukou je znát rozdíl a ve velkých rychlostech se kolo ¹patně řídí. No a pokud kolo dostane zprávný impuls pak se rozkmitá. A jsem přesvědčen ľe to má spojitost se zdvihem. Del¹í ramena, více volnosti na pruľení. Teď mám RS JUDY 80mm, ale vľdycky kdyľ chci pustit řidítka, jsem dost opatrnej. Podle mě to s rámem nemá nic společnýho, protoľe jezdím i pevný kola a tam je to bez problémů. Prostě nemá co pruľit.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: vibrace datum a čas: 2002–02–28 12:36:29 autor: Thomas Tak moje zkusenost je presne opacna – s odpruzenou vidlici se mi to jeste nestalo, ale na starsich kolech s pevnou vidlici (Eska apod.)to byvalo docela pravidlo. Pokud tady nekdo rozumne vysvetli co je zdroj techdle vibraci(pokud je kolo vycentrovane a dotazene), rad se necham poucit.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 13:49:48 autor: K2 Mám stejné zku¹enosti od rychlosti 36 km/h a více. Příčinu se mi nepodařilo zjistit, takľe pokud někdo něco vypátráte, rád se poučím;)

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–02–28 14:40:52 autor: náčelník Lépe asi bude po tom nepátrat a drľet se řidítek.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

              * název příspěvku: re: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–02–28 14:53:04 autor: náčelník A vzápětí mě napadlo, není-li to způsobeno nevyvᵝeností předního kola ??? Proč se vyvaľují kola u aut ?

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 14:58:10 autor: va¹ek Já myslím, ľe by ta pruľnost vidle na to mohla mít vliv. Čím del¹í, tím vět¹í pruľnost i bez vaklu. Pak stačí nějaký impulz a uľ to jede. Taky se trochu mění geometrie kola. Nevyvᵝenost kol bych nepřeceňoval. U aut se kmitání taky projeví aľ při vy¹¹ích otáčkách a rychlostech. Tam jsou ty hmotnosti a síly trochu vět¹í.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 15:08:58 autor: kovar To pravdepodobne zpusobuje nevyvazenost kol. Zkus treba otocit kolo na riditka a poradne roztocit pedaly, a pokud mas zadni kolo nevyvazene nebo s mirnou osmou nebo se spatne posazenym plastem, tak uvidis jak to bude hazet s celym ramem.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–02–28 17:42:04 autor: TinkTink No jo, ale podle teto teorie by to melo hazet zepredu dozadu…ne? Ja tvrdim, ze to dela ram…

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

              * název příspěvku: re: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–03–01 07:15:00 autor: P.B. Ja myslim, ze ne. M.K. mluvil o tom, ze das kolo vzhuru kolama a roztocis pedalama to zadni kolo. No a pri vysokejch rychlostech, kdyz je nevyvazeny predni kolo, tak muze delat to samy. Ja se priklanim k teorii o nevyvazenym prednim kole, ti, kterym se to stalo uvadeji, jestli se nepletu vyssi rychlost. Me se to teda jeste nestalo ani s odpruzenou ani s pevnou vidli.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 16:09:08 autor: madcat mně se to taky jednou stalo, kdyľ sem jel z kopce bez drľení asi tak 40 km/h a dost sem se toho lekl, málem sem hodil hubu. celý kolo se rozkmitalo a rozvlnilo, frekvence odhadem asi tak 4 Hz. kdybych se rychle nechytl, tak to asi neustojím, protoľe se to zesilovalo. řekl bych, ľe za to můľe nějaká rezonance, souhra nějakých vibrací v kole, ale nevím jakých ani proč to vzniká. asi něco podobnýho, jako kdyľ dou vojáci po mostě, tak musí zru¹it pochod, aby se ten most nerozkmital. od té doby se mně to nestalo. mám ocelovej rám schwinn mesa gs, vidlu suntour mg92 a hlavový tange nebo tak nějak. su z toho trochu jelen…

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: re: re: Vibrující řidítka datum a čas: 2002–03–01 10:19:00 autor: Dizzy Souhlasím s madcatem, ľe jde asi o souhru frekvencí kmitu vidle při „nákopu“ a kmitu rámu. Pokud byto totiľ bylo nevyvᵝeností kola tak z deseti pokusů se problém musí aspoň jednou-dvakrát opakovat. Před měsícem se mi to taky stalo, adoufám, ľe poprvé a napposled nebo» jsem si málem ustlal, ale od té doby nic.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–02–28 20:07:31 autor: Kódl Tak nevím … Já jsem takový začátečník, ani nevím jestli se mi to uľ stalo, nebo ne. Ale kdyľ uľ se tak nějak dostáváte k autům (vyvᵝení kol a pod.), tak nejen u aut, ale i u motocyklů a biků bude mít asi největ¹í vliv na sklony k rozkmitání řízených kol záklon rejdového čepu – zkuste si vzpomenout – ti kterým se to stalo – na jakém kole s jakou geometrií to bylo. P.S. Pokud si je¹tě vzpomínám, tak u starých ©kodovek kmitalo řízení v době, kdy byl axiálně volný svislý čep …

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: Házení kola datum a čas: 2002–03–01 08:05:00 autor: Steve Je¹tě mě napadla jedna věc. Určitě to vět¹ina z vás zná. Kdyľ si vemete samotný přední kolo do ruky, drľite ho za osičku náby a roztočite. Pokud udrľíte rotaci v rovině kola, je v¹echno v pořádku. Ale jak trochu hnete rukou a rovinu poru¹íte, kolo se rozkmitá hrozným stylem a neudrľíte ho v ruce. Rotující hmota začne místo v kruľnici, točit křivku a je to. Ale jestli je to vysvětlení, opravdu nevím.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–01 08:28:12 autor: peki Tink ma upozonil na túto debatu. Takľe tu máte pár rozumov od profíka :) vyrábam uhlíkové rámy Carbix, sklené GlassiX. Pri rozbiehaní výroby nás jeden z testerov upozornil po roku jazdenia na tento problém. Ďal¹ie dva roky sme strávili hµadaním príčin a rôznymi pokusmi o odstránenie tohoto javu. Najazdili sme desiatky kilometrov s kmitajúcimi rámami, rôznymi zosilneniami, úpravami, výmenami vidiel, plá¹»ov… Proste sme vyskú¹ali v¹etko, čo nás len napadlo, od 20 do 60 km/h. Takľe v súčasnosti som asi jeden z nalep¹ích odborníkov na svete ohµadom shimmy kmitov bicyklových rámov :)

          Základ: je to rám. Ide o nejaký druh naladenia ohybovo torznej tuhosti, ľe sa to po vybudení dostane na vlastnú frakvenciu. Náchylnej¹ie sú rámy s niľ¹ou torznou tuhos»ou. Výsledok je ten, ľe ak máte kolo zo supermarketu s rámom s hmotnos»ou 3,5 kg, tak nekmitá. Ak máte ¹pičkový µahký rám 1,5 kg, tak je podstatne väč¹ia pravdepodobnos» ľe kmita» bude. Ostatné veci majú vplyv, ale malý – vidla, plá¹te, riadítka… Tento jav je beľný u lietadiel -kmitajú tak predné podvozkové nohy, a aj ostruhy. Montujú sa kvôli tomu dve kolesá vedµa seba, alebo majú gumy ¹peciálny profil s dvomi hrbmi, alebo je priamo na nohu namontovaný tlmič shimmy kmitov.

          Ná¹ výsledok bol ten, ľe sme zistili temer priamu úmernos» medzi hmotnos»ou rámu a tendenciou kmita». My máme uhlíkové rámy asi 1,6 aľ 1,65 kg, kmitanie prestávalo asi pri 2,4 kg. To je ale rám nepredajný. A keď sme zistili, ľe to robia aj iné rámy, nie iba ná¹, tak sme prestali s tým bojova».

          Zatiaµ to nikoho nezhodilo. Niektorí na to neprídu ani po viacročnom jazdení. Ak o tom človek vie, dá si pozor.

          Doporučujem v¹ak kaľdému si to vyskú¹a» na svojom kole. Technika : nájdite si rovnú prehµadnú cestu, s nízkou premávkou, z kopca, kde sa rozbehnete na 25–35 a drľíte rýchlos» bez ¹liapania. Pevne stisnite sedlo stehnami, pustite riadítka -ale kontrolujte ich, úderom jednou rukou spredu do riadítok skúste rozkmita» rám. Pomaly po kúskoch, aby ste sa nezmrzačili. kmity ihneď utlmíte, ak chytíte znovu riadítka, alebo aj keď uvoµníte sedlo.

          Zaujímalo by ma, ak vám rám kmitá – aký to je -výrobca, meteriál, rozmer, ak viete hmotnos». Máme stolicu na meranie torznej tuhosti, a pomohlo by nám to urči» nejaké pravidlo, kedy kmity začnú. na v.pekar@complet.sk www.complet.sk

          Peki

           
          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}

            * název příspěvku: torzni tuhost datum a čas: 2002–03–01 09:31:14 autor: kovar Z hmotnosti ramu nemuzes usuzovat na torzni tuhost a tu pak davat do umery s pravdepodobnosti vzniku kmitu. Podle me, torzni tuhost ma, ale ne zase tak podstatny, vliv na rozkmitani, protoze rozdily v torzni tuhosti ruznych ramu nejsou zase tak velke. Spis ta hmotmost a geometrie ramu tam hraje podstatnejsi roli, a cim vetsi hmotnost, tim mensi frekvence kmitani. Vliv bude mit take zdalenost predni-zadni kolo, cim vetsi, tim mensi frekvence. Take vliv bude mit delka a hmotnost riditek, a hodne take uhel hlavove trubky, cim bude vidlice polozenejsi, tim vetsi sily budou vracet otacejici se kolo do rovnovazne polohy atd atd.

          A nejhorsi bude situace, kdyz frekvence shimmi kmitu bude stejna jako frekvence otaceni kola nebo bude jinak interferovat, protoze v tom pripade kmity budou podporovat impulsy od nevyvazenych kol – amplituda se bude nebezpecne zvetsovat. A mozna toto je pripad onoho rozkmitani riditek.

          Kmity zpusobuji sily (gyrospopike a od podlozky), ktere vraci kolo a tim i riditka do rovnovazne polohy (do primeho smeru). Prvotni impuls vzniku techto kmitu jsou nerovnosti podlozky a nevyvazenost kol nebo cukani jezdce :-)

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–01 09:32:49 autor: Márty …a co nestejnosměrně sjetej plá¹t/vzorek, kámo¹ takhle jednou dával zadní na předek a skončil při podobný akrobacii v pangejtě. Márty

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrujici riditka

          datum a čas: 2002–03–01 10:06:23 autor: Martan Kdyz se ti frekvence vybrovani vidlice (vlivem nerovnosti, zlezi zrovna na povrchu cesty) priblizi k rezonancni frekvenci ramu, tak se ti to cele rozkmita a je to na prd, bohuzel, neprijemna vlastnost z Dynamiky, Hlinikovy ram je dost tuhy, takze frekvence budou vyssi, staci male, pravidelne hrbolky, vice za sebou, vydlice skoro nepruzi (ale trochu preci a zrovna na rezon. frekvenci, potvora) a jdeto cele do haje. Zkus malinko povolit pruzeni (malinko mekci) chce to expedimentovat. Jinak, cim vetsii tuhost, tim rez, frekvence jsou vetsi, zkus prekontrolovat tuhost v hlavovem slozeni. Hodne stesti.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–01 10:12:44 autor: fido jo dělá mi to taky, poprvé jsem si taky malem rozbil hubu, nejprve to byl ocelový ram anlen ariel, hodně davno, je¹tě s pevnou vidli, ľadne vule kola a hlav. sloľeni se nekonaly, potom jsem tam ¹upnul odpr. vidli RST zeta el, dělalo to taky, řekl bych výrazněji, ta amplituda byla vět¹i, pak jsem vyměnil rám za author egois s RST, dělalo to zase a teď mam bombera a jak na 10 tak na 8 cm to děla. Myslim si ľe ramem to neni i kdyľ je tady jeden přispěvek nositele nobelovy ceny za vibrace kol s řiditky neuchopenymi, zvla¹tni je fakt, ľe silnička mi to neděla.PODLE MĚ: je to tim ľe kolo na biku je t쵝¹í neľ na silničce, více se projeví jeho NEVYVA®ENOST, objeví se maly kmit, který není v zarodku zachycen úchopem a potom vlivem v¹ech, by» minimálních a vlastně normálních vůlí náby, hlav. sloľení, minim vaklu vidle se tento malý kmit dostává do vět¹í amplitudy, je zachycen částečně gyroskopickým efektem točícího se kola( tak si myslim ľe tento jde spi¹e proti vibracim), vedením kola jezdcem, sklonem hlav. trubky ( myslím ľe čím poloľeněj¹í, tím men¹í kmity) a to cele tedy se zvýrazňuje, kolo tedy jakoby zatáčí, ov¹em směr je dán jezdcem rovně, tedy v tom minimálním zatočení při maximu sa jakoby dostane do minismyku a přesmykne se tim vedenim do opačné úvratě, přestřeleně, která je zase o něco dále atd…, myslím ľe tuhost rámu na VZNIK nemá vliv, snad moľná na ROZSAH kmitů jiľ vzniklých, jo a dal¹í dulečitý faktor, který podle mě podporuje teorii NEVYVA®ENEHO KOLA je ten ľe kdyľ budu v předklonu a kolo přední zatíľím, tak vibrace teměř nebudou, zatimco kdyľ sedim teměř v zaklonu tak se objeví proklatě rychle!!! to přední nezatíľené kolo si prostě vesele kmitá, tedy to jsem trochu přehnal, jestli to někdo dočetl tak klobouk dolů… čus bus, vlnění bez drľky ve finále zdar

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–01 10:19:52 autor: Alda Me se podobna vec taky stala – zjistil jsem ze na to mel nejvetsi vli spatne vyvazeny plast-stacilo prezout predni kolo(nejlip uz v obchode kouknout jestli neni prodavany plast pokrouceny)a bylo po problemu.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–01 13:06:24 autor: RomanH Včera jsem si půjčil jiné přední kolo s jiným plá¹těm a házelo to daleko více při niľ¹ích rychlostech. Takľe za ten počáteční impuls asi skutečně budou moci kola. Myslel jsem si, ľe by to ale měl rám ustát a na chvíli jsem podlehl hlasům o měknutí AL rámů za jednu sezonu (jak to říkají závodníci) a očekával dal¹í investici. Teď jste mě ale celkem uklidnili. Na druhou stranu, byl jsem se podívat v Rocky Bikes a měly tam nádherný fuly od Spe¹lu, aľ jsem na chvíli hledal odůvodnění, ľe ten rám prostě potřebuju :)) Díky moc.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: na Vibrující řidítka – tlumič

          datum a čas: 2002–03–01 16:29:07 autor: BoB Svého času tady kdosi odkazoval na stranky jakehosi vyrobce, ktery nabizel tlumič řízení na kolo. Vypadalo to celkem úsměvně, název příspěvku byl něco jako „Neumíte jezdit rovně ?“. Nicméně při bliľ¹ím ohledání se věc vyklubala jako celkem zajímavá. Jedná se o hydraulický tlumič řízení, který se celkem b쵝ně montuje na výkonněj¹í motorky přesně s cílem zabránit kmitání soustavy přední kolo – vidlice – rám. Motorkáři v tomhle ohledu mohou vyprávět podstatně drsněj¹í příhody, protoľe motorky začnou mitat při rychlosti kolem 200kmh a» drľíte řidítka nebo ne. Na netu tehdy doporučovali tlumič řízení předv¹ím pro DH a FR. Sorry – uľ si nepamatuji adresu

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–03 13:34:20 autor: STEJA Před rokem jsem jezdil na SCOTT Endorphin, to je ten termoplastovej rám, co má udajně pruľit aľ o 4cm na zadní stavbě. Coľ moľná pruľil, ale nejen na zadní stavbě. Rám byl celkově tak měkej ľe pruľil o 4 a více cm na v¹echny strany. Kdyľ jsem pustil řidítka a při¹elsiněj¹í podnět, tak to vibrovalo i v 25Kmh. Ře¹il jsem to tím, ľe jsem prostě řidítka nepou¹těl. No a kdyľ jsem se chtěl podrbat na dvou místech zároveň, tak jsem raději nejdřív zastavil.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–04 11:18:38 autor: Standa Ahoj, mám pocit, ľe problém můľe být v „podhu¹tění předního kola“.

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          • název příspěvku: re: Vibrující řidítka

          datum a čas: 2002–03–04 12:10:31 autor: vrci Me se kdysi stalo neco podobnyho na starym favoritu. Po kontrole vseho jsem zjistil ze byly trochu povoleny konusy na predni nabe. Ve sjezdu se roztancovalo predni kolo, ktery rozhejbalo riditka. Tys o kontrole naby nepsal nevim, zkus – uvidis nebo taky ne :-)

          {[Zadání odpovědi na tento příspěvek] }{Odpovědět}
          0 0
    • Rychlej turista  

      Co takhle vidle? Mi tohle dělá měkká vidlice na silničce, ale až při vyšších rychlostech.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Ještě bych dodal, že je to rám železňák Fort RO Genius s hubenými rourami, velikosti 59, takže poměrně velký, nabořený a taky už vařený u kazety. Dokud byl OK a s původní vidlí, ani se to kolo nepohlo. I s tou měkkou karbonovou vidlí jsem to nějak neregistroval, začalo to až po opravě toho rámu. Takže má vliv asi všechno, ale projeví se to teprve při souběhu několika vlivů. Být rám v pořádku, tak to asi ani ta hadí vidle nerozkmitá a obráceně, být tuhá vidle, nabořený rám by se sám o sobě taky asi nerozkmital.

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.