• Tomáš313

    Ahoj, prosím vás o radu. Plánují koupi nového kola. Teď mam spectral al 2016. Jezdím cca 4000km ročně. Většinou výlety po stezkách a cestách včetně asfaltu cca 30–80 km ale je to docela dřina na tomhle. Traily nejezdím max občas nějaká stezka v lese. Tenhle typ kola se mi ale líbí víc než nějaký maratonský xc. Teď se rozmýšlím mezi neuron cf 8 / Lux cf 6 / Trek fuel ex 8. Vše 29. Lux mě odpuzuje nejvíc. Ale u fuel a neuron mám strach, že to bude zas jen dřina. Navíc slyším názory, že 1×12 stojí pro ježdění za prd. Že na rovině si ukroutim nohy, nepojede to a budu to měnit za dvojtác kvůli nedostatku převodů. Jaké jsou vaše rady? Je trek nebo neuron kolo vhodné na výlety a jen výjimečné blbnutí? Výlety kde třeba na 70 km nebudu trpět a nadávat s bolestí zad a utahanýma nohama? Se spectralem jsem to taky zvládl ale teď si chci ulehčit a koupit něco svižnějšího za cca 70k

    • novas752  

      Fuel EX je hrozná kovadlina, to je jak spectral s nižšim zdvihem, moc nejede.

      Nový Neuron ani Lux jsem nejel.

      Hodně udělá výběr plášťů, osadit to něčim co po silnici fakt jede – Schwalbe Thunder Burt, Maxxis Crossmark apod.

      Taky by se dalo uvažovat o hardtailu, to by si už měl fost ultimátní stroj za ty prachy a jelo by to hodně dobře.

      Jestli ti 1×12 bude stačit si spočítej na gears.mtbcros­scountry.com, porovnej si to s aktuálníma převodama, koukni jaký převody ti to případbě ořeže a jaký převodník by byl pro tebe ideální.

      • Rychlej turista  

        Když to porovná se současnými převody kola, které nejede, tak si můře říct, že dobrý, že to stačí. A pak s takovými převody sedne na kolo, které by i jelo, no a ono nepojede. Protože převody :-D

        Nejdřív musí zjistit, jak rychle by na takovém kole jezdil a podle to pak volit převody.

    • MilanT  

      Tak za prvé:

      1×12 nestojí za prd, je to super.

      Nevím jakou máš výkonnost,váhu,věk atd. , ale já ,(skoro 63 let :-) , jezdím 1×12 přes 2 roky a oproti 3×10 co jsem míval je to velký krok dopředu.

      Převody rozhodně stačí na vše kromě maximálních střech a 70km rychlost na rovině holt nevyvinu :-)

      Jezdím všechno co potřebuji včetně projížděk i závodů.

      Za sebe mohu v Tvé cenové relaci doporučit nějakého Epica na 1×12. Není těžký, je svižný a na systém brainu ,ač nemám záda v pořádku, nedám dopustit, je to super svezení a požitek.

      Takže asi tak.

    • Dave1988  

      Ja nejsem odborník, ale když většinou jezdíš po stezkách a silnici a na traily nejezdis, proč nekoupís gravel?

    • koldas  

      A co takhle XC full…

    • atty  

      Chceš kolo, které se Ti líbí a má vyšší zdvihy, nebo maratónský XC Full, který rozhodně daleko lépe pojede na cyklostezkách a lehkém terénu? Protože když si vybírám kolo, tak určitě první otázka je, co s ním plánuju jezdit a jak. A na to, co píšeš bude prostě lepší, rychlejší a lehčí. Sám píšeš, že na Spectralu ses na výletech celkem (zbytečně) nadřel a zvažuješ relativně to samé, respektive kolo na podobné určení. Prostě maratónskej full je to, co bude pro Tvoje ježdění to optimální. Takže buď chceš kolo, které je nejoptimálnější pro Tvé ježdění, nebo chceš kolo, který prostě chceš :) Tohle by sis měl vyřešit jako první.

      1×12 na ořechu od 10z je rozsahem celkem dostačující, pokud si vybereš správnou velikost převodníku, jde jen o větší skoky mezi jednotlivými pastorky, které třeba na rovině nemusí být někomu příjemné (když jezdí nějaký ustálený výkon a kadenci), čím větší terén, tím to asi méně hraje roli a je to samozřejmě celkově jednodušší na ovládání i váhu. Někdo to preferuje, někdo to nechce – opět čistě indivindi záležitost.

      • Kanec  

        Ten borec ti radí dobře. Sám jsem sedm let jezdil na horáku a totálně jsem vyhořel. Trasy už prostě nebyly trail, ale dlouhé rozmanité cesty po okolí a dále. Nyní jsem koupil lehkou krosku dal tam 40mm pláště a je to naprostá pecka. Jen je potřeba promyslet, kde a jak budeš jezdit. Proto ti radí XC, někdo gravel a podobně.

        • Tomáš313  

          Jasně. Všem děkuju za názory. Gravela určitě ne. Mám silničku takže druhé kolo chci zase horáka. Neuron nevím, asi nebude úplně ideální ale ty xz fully si říkám jestli nejsou už až moc závodní. Vážně nevím jak se rozhodnout. Závodník nejsem. Když jedu 70 km s 1000 m převýšením tak se dostanu na průměrnou rychlost 18–21 km/h. Asi mi nevadí širší pláště nebo tak spíš abych se na tom kole cítil pohodlně i po 50ti km. Je přeci dost lidí kteří na takových kolech jezdí výlety nebo se pletu? Na kolech typu neuron.

        • Tomáš313  

          Jasně. Všem děkuju za názory. Gravela určitě ne. Mám silničku takže druhé kolo chci zase horáka. Neuron nevím, asi nebude úplně ideální ale ty xz fully si říkám jestli nejsou už až moc závodní. Vážně nevím jak se rozhodnout. Závodník nejsem. Když jedu 70 km s 1000 m převýšením tak se dostanu na průměrnou rychlost 18–21 km/h. Asi mi nevadí širší pláště nebo tak spíš abych se na tom kole cítil pohodlně i po 50ti km. Je přeci dost lidí kteří na takových kolech jezdí výlety nebo se pletu? Na kolech typu neuron.

          • atty  

            Cítit se pohodlně na jakémkoliv kole, je otázkou výběru správné velikosti, nastavení správného posedu, který na delší trasy vyhovuje a optimálně zatěžuje nohy, ruce, páteř, zadek.. + správné sedlo, správná délka klik, dobré pedály…

            I na XC chrtím fullu si teoreticky můžeš udělat posed ala paní radové (pokud to vyhovuje, ale ono to na dlouhých štrekách moc nevyhovuje, protože prostě je zatíženej víc zadek a páteř).

            Dobrý a valivý gumy pomůžou k tomu, že kolo po silnici i lehkém terénu dobře jede (jen v těch gumách je obrovský rozdíl – příkladem s hodně teréníma a těžkejma musíš i na té silnici točit třeba o 20–30W větší výkon (aby to jelo stejně), což je na 70km výlet setsakra rozdíl. A pohodlí třeba na nízkozdvihovým XC Fullu na správně nahuštěnejch bezduších s nějakejma třeba G-One 2.35 gumama je takřka maximální – pohodlnější na relativní rovině či mírném terénu nebude ani kolo se 170mm zdvihy, protože je prostě nevyužiješ.

            Ale opět a znova – musís si ujasnit, co vlastně chceš – pokud chci jezdit po rovině a lehkém terénu, je prostě XC HT nebo XC full nejrychlejší a nejoptimálnější varianta (když pominu ten gravel).

            Pokud nemíníš jezdit traily a těžší terén, ale naopak silnice a lehčí cesty, pak v případě použití trailového/AM kola s sebou zbytečně budeš tahat zdvihy (které nevyužiješ), váhu (kterou ty kola díky konstrukci maj), těžké a lepivé gumy s vysokým vzorkem (které se využijí v terénu, ale na silnici budou brzdit).

            Co víc k tomu napsat… :)

            • koldas  

              Amen

            • Tomáš313  

              Co píšete je maximálně odpovídající a souhlasím s tímhle názorem. Je pravda, že v základu se nedovedu rozhodnout. Z toho co jezdím by mi zřejmě víc vyhovoval xc full ale kolo se mi musí i líbit a tam mě to zas táhne k tomu trailovému neuronu kde asi ale jízda bude jen asi o maličko lepší než na aktuálním Spectralu.. Ale má to hlavu a patu co je tu napsáno. 

              • atty  

                Nejseš ani první, ani poslední, co vlastně neví co chce a obvykla nedá pokoj, dokud si to nekoupí :)

                • Kanec  

                  Tak ale má možnost si ty modely vyzkoušet. A pak už vybere to, co mu sedne nejlépe. ;-)

                  • atty  

                    Tak jasně – ať si každej koupí, co se mu líbí a co mu peněženka dovolí.

                    Jde o to, jestli se má pak smysl ptát, co je pro konkrétní zadání „nejlepší kolo“… :)

            • Tomáš313  

              Tak dobře ještě tahle možnost. Trek top fuel 8 model 2020

              https://www.trekbikes.com/…l-8/p/28012/?…

              S tím bych mohl být spoko nebo ne? Jen ta cena je o 10k jinde než jsem chtěl jak maximum..

              • atty  

                Jo, s tím bys mohl být spoko :)

                Je to XC se 120/115 zdvihy, po rovině to s dobrejma gumama poletí dobře a s gumama do terénu se s tím bude dát i slušně vyblbnout. Takovej minikompromis, ale slušnej. Výbava samozřejmě lehce podprůměrná, protože Trek na začátku ceníků základního Top Fuel – s tím nic nenaděláš :)

                • Tomáš313  

                  Jojo.. Ale možná budu mít možnost, že mi na něj udělají cenu tak uvidíme kolik.. Pokud to nebude přijatelný tak si prostě vezmu neurona. Asi budu nadávat ale myslim si, že o trochu míň než se se Spectralem..

                • Tomáš313  

                  Za 70 k už by to bylo odpovídající?? Když bych dostal nabídku?

                  • atty  

                    Tak je to rám s tlumičem za 46k ( v hliníku – v karbonu asi za 89), takže o to hlavně jde a tvoří to základ té ceny. Že je ten rám asi dobrej, tomu u Treku věřím, jde o to, zda je ta jeho přidaná hodnota odpovídající ceně. Protože co si budem povídat – dát za hliníkovej rám s tlumičem od Foxu 46k je dost, celý kolo pak na NX sadě, Recon vidlici, brzdy MT500 a těžká základní kola za 80 (případně se slevou za 70k) – je to prostě značka a pokud ho chceš, musíš cenu akceptovat.

                    Víc k tomu nejde napsat – je to podobný jako u aut – u některých značek se prostě nikdo nebude divit, že jejich zrcátko stojí 10× tolik, co u jiných.

                    Primární úvaha pro mne je, zda ten rám bude tak dobrej, aby se mi chtělo za něj (a celý kolo od Treku) dát řádově o hodně víc, než od obyčejnějších značek.

    • jirpl  

      Zdarec, se přiživím, shodili cenovku o 10k, co říkáte na toto. Vyšší zdvihy než klasická XC, přitom XC „srdce“ zůstává. Pokud člověk nejezdí nějaké extrémy, asi se to neztratí ani na trailu… Modely 2020 maji mít geometrii víc do trailu, zadní stavbu karbon a cena ++

      Předem díky za názory

      https://www.bike-life.cz/…-2019/d33392

    • cosmo  

      Fuel ex – mam jej a po odtucneni jsem na lehce pod 14kg na hliniku, Neuron je to same cca 14kg jen je na karbonu, ja mam fuela a jsem s jizdnima vlastnostma spokojen, jen ta vaha…2kg navic oproti fullu giant co mam je fakt poznat, v beskydech bych se s nim skrabat nechtel, ale jizda na nem je navykova…koupil bych top fuela, ktery bude lehci a vlastnostma stejny…resim to same jake dalsi kolo, silnici, gravel, ht, nebo lehciho fulla?…sam nevim, kazdpadne supa bych si za ty penize nekoupil nikdy

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.