• duc

    Zdravím všechny,

    narazil jsem ve svém životě na nějaký bod mrazu a jako jednu část řešení jsem zvolil koupi „nového“ kola a začít pořádně jezdit. Mám přes známost možnost koupit různé hardtaily za podobnou cenu a nevím, který by to měl být. Je mi jasné, že bude dost záležet na pocitu jakmile je všechny vyzkouším, rád bych však slyšel váš názor, jelikož se v MTB extra nevyznám a delší dobu jsem pořádně nejezdil.

    Všechna kola jsou nové 2016, tedy nejetá. Vypisovat tu specifikace každého z nich je tu asi zbytečné, už jen kvůli tomu, že pochybuji o tom, že bych poznal rozdíl mezi přehazovačkou XT a XTR apod. Snad jen uvedu, že každé z nich je osazeno minimálně řadou XT.

    BMC Teamelite 01

    Superior Team 29 Issue

    Scott Scale 910

    Felt Nine 2

    K tomu hlavnímu. Mám 176 cm, 75 kilo a překvapil mě fakt, že tabulky těchto značek doporučují pro tuto výšku velikost „M“ (moje starší Merida je 20"). Chci se hlavně pořadit ohledně typů rámů těchto kol, jelikož budu trávit 90 % času na cestě. Co si o tom myslíte, popř. nějaké jiné rady? Moc děkuji za pomoc!

    Duc

    • palomen  

      velikost ramu se vybira podle delky nohou ne vysky postavy…ja mam taky 176 mam focuse M a budu kupoval spesla a dle tabulky geometrie musim vzit L ikdyz ma temer stejne proporce jako focus kazdej ma velikosti oznaceny jinak dulezite je si najit od kazdeho kola tabulku s geometrii

    • micinka  

      Mám 175cm a všechny rámy 29' vozím M. Samozřejmě není M jako M…ale předpokládám, že tvá Merida je 26ka, kde bylo číslování o řád vyšší, navíc možná i nesprávná velikost. Pokud nejsi extrémně neproporcionální, např. delší nohy nebo kratší nohy, tak chybu neuděláš. Zbytek doladis délkou představce.

      Ale obecně se řadí fakt blbé, dneska je geometrie rámu tak různá, že i M dvou výrobců můžou být dost odlišné. Vyber si kolo a nech si poradit prodejcem, ideálně bike fitterem.

    • palo7  

      Vzal bych BMC

      Ta Merida ti byla určitě velká

      M u 29 je na standardní postavu výšky 175cm nejcastejsi velikost, ale raky ti muze byt i Sko a nebo L.

      • duc  

        Je to možné, a taky je pravda, že je to 26er.

        Chtěl jsem se zeptat, nebude u toho BMC problém ta zadní stavba vzhledem k tomu, že se mimo silnici dostanu opravdu jen výjimečně? Mám na mysli ztrátu energie v odpružení.

        • plzakj  

          Toho bych se nebal. Spis buch se bal, ze to praskne.

        • Mylda  

          Po BMC Teamelite jsem dosti vážně pokukoval loni, ale ve finále mě odradila spousta majitelů tohoto kola, která v rámci reklamace řešila prasknutí rámu. Netuším, nakolik v tom měl prsty jejich softail MTT systém, ale u jiných rámů téže značky jsem takovou četnost praskání nezaregistroval. Takže za mě BMC ano, ale vyhnout se verzi s MTT systémem, tj. buď klasický hardtail nebo full.

          http://reviews.mtbr.com/…ail-hardtail

          Úplně odbočím, nemá tu někdo dlouhodobější zkušenost s 29" karbonovými HT rámy od Meridy, ideálně ročník 2017 + 2018 ? Já vím, že rok, popř. rok a půl je relativně krátká doba, i tak budu rád za jakékoliv info. Geometrie mi sedí, jen nevím, co od Meridy stran kvality a zpracování karbonu čekat. Díky všem za info.

          • Pbil  

            Projeď fotky… někdo tady má tady tuto https://www.merida-bike.cz/…gnine-6000-2 a kdyžtak napiš přímo jemu. Ale Meridy bych se vážně nebál…Vyrábí rámy pro spoustu dalších značek.

            • Lomivan  

              Někde jsem četl že Merida má s carbonem více než 25let zkušeností. Jestli to je pravda nevim, ale mám carbon HT rám od Meridy a jsem spokojený. Měl jsem před koupí trochu strach, původně na kole bylo dva roky závodně ježděno a loni ho koupil já s váhou 105kg (momentálně cca 95kg). Kolo sem tam kontroluji a žádná prasklina nebo díra a zrovna jako v bavlnce s ním nezacházím. Není to ale zeslabováný CF rám jako meli vyšší modely v tom roce. Táta tento rok koupil Big Nine 5000 ročník 2017 a zatím taky bez starostí…

    • Ondraj  

      Nevím, za kolik máš toho Felta, je to dobré kolo. Měřím 179, mám L a klidně by mohlo být i M. Musel jsem dát sedlovku s 0 offsetem. Výška u sedlové trubky je 78 a mám to tak akorát.

    • Pbil  

      A nelíbilo by se ti něco takového vzhledem k tomu, že to máš hlavně na silnici?

      https://www.merida-bike.cz/…speeder-4000

      https://www.canyon.com/…ss/roadlite/

      Kola se tam vlezou i podstatně širší

      • duc  

        V životě jsem nic takového nezkusil a netuším jak se takové kolo chová v případě, že bych se je jeden den rozhodl sjet s kamarády např. Rychlebské stezky – to by asi nebylo úplně to pravé, co? :X (momentálně nepočítám s tím, že bych měl kola dvě). Každopádně dekuji za informaci!

        • micinka  

          Jako jestli jezdíš 90% na zpevněné silnici, tak vyhodis dost peněz. To bych koupil úplně jiné kolo, klidně i s pevnou karbonovou vidlici. Když jedeš výjimečně na Rychleby, tak je mnohem lepší si tam pujcit kolo které má větší zdvihy. Dneska je skoro v každém areálu půjčovna.

          Já teď mám hliníkového Amuleta s pevnou karbonovou vidlici a širší bezduse, karbonovou sedlovou a musím říct, že mě vidlice vůbec nechybí a pohodlné to je taky, ve srovnani třeba s karbon Stumpem.

          • plzakj  

            Souhlas. Btw neuvazoval si primo o silnicce nebo cyklokrosce s beranama? 90% na silnici bych s mtb travit nechtel.

            Otazka, co je tech 10% a jestli se ten pomer nezmeni. HT je univerzalnejsi.

            • satch  

              Navíc ještě není asfalt jako asfalt…

              • duc  

                Rozhodl jsem se pro HT právě pro tu univerzálnost. Jak jsem psal, momentálně neplánuji kupovat další kolo a MTB jezdím na silnici celý život.

    • McBlacky  

      Pokud mas dobrou zaruku tak BMC, jinak spis Scott nebo Felt.

      • duc  

        na BMC rám je záruka 5 let. Jaký je názor na Superiory? Zrovna ten Team 29 Issue mi příjde skvěle vybaven a je bezkonkurenčně nejlehčí.

        • McBlacky  

          V minulosti praskaly suverene nejvic ze vsech carbon ht ramu. Dneska uz tvrdi, ze to je vychytane. Geometrii to ma solidni a jak pises diky vybave to bude nejlehci z vyberu a pocitove super svezeni.

    • blackseal  

      Skusenost s Felt Doctrine nema niekto? http://www.feltbikes.cz/…KY,1098.html

    • duc  

      Rád bych se ještě zeptal na možnost Cannondalu F-Si Carbon 3 nebo 2 pro mnou výše uvedené využití, je geometrie tohoto kola už spíše na XC?

      • milan.v  

        Ano, Cannondale F-Si je sakra XC kolo …

        • duc  

          Takže jako hardtail na silnici a občasný terén nevyužitelné, chápu to správně?

          • MrtweyUbrus  

            Jestli chceš kolo na silnici a občasný terén je podle mě zbytečný kupovat mtb, kup nějaký cx nebo gravel.

            • duc  

              To už jsme tu řešili nahoře. Hledám něco univerzálnějšího, takže cx nebo gravel biky ne. Se správným obutím není MTB na silnici žádná hrůza. Asi se budu muset na všem projet, takhle asi nikdo poradit nedokáže.

              • embi  

                Jo taky doporucuju HT MTB. Gravel je fajn a komfort tam je, ale technicky veci na tom proste „nesjedes“. HT MTB je suprovej univerzal.

              • Ondraj  

                Na karbonovém MTB 29” se jezdí na silnici fakt velice dobře. Mám toho Felta, má pevný robustní rám, jezdím na něm Fast Traky a včera jsem ještě dal kazetu 10–42, abych získal těžší převod. Do terénu není třeba, ale na rychlejší přesuny po silnici mi tam ten těžší převod chyběl. Zatím jsem na nové kazetě nejel, tak snad nebudu zklamaný oproti 11–42 a trochu jiným převodům.

              • satch  

                je to ok, ale Fsi má některé atyp úpravy, tak je třeba s tím počítat…

                • duc  

                  Tím myslíš především Lefty a asymetrickou stavbu nebo něco jiného, co by ovlivňovalo využitelnost na cestě?

                  • satch  

                    ještě třeba na jejich kliky je lepší mít origo stahovák a tak., (jde to i bez něj). – to jsou jen takový blbosti, když o nich víš, není co řešit.

                    Na cestě je to ok :-)

                  • jonti  

                    Využitelnost i na silnici je dobrá, geometrie není nijak extrémní, teď mají podobnou skoro všechny HT.

                    • duc  

                      Náklady navíc mi nevadí, šlo mi čistě jen o geometrii zmíněných modelů. Díky za rady chlapi!

                      • satch  

                        Bacha abys tam neměl tu nx sadu, jak se píše v Novinkách. Na cannonech bude hodně

                        • duc  

                          Kouknul jsem na stránky a SRAM TBA (předpokládám, že to bude NX, když se jedná o entry-level) je uvedeno jen u nižších modelů, kterým se plánuji vyhnout. Díky za informaci, ještě to tu nestíhám pořádně sledovat! :XD

                      • Pán z Dubu  

                        Geo toho Cannonu je ke Tvé tělesné výšce fajn. Délka řetězové vzpěry akorát, hlavový úhel na máloterénní ježdění příjemný.

                        Pro výletní pojezdy, při kterých nehrozí střepávání řetězu převody 1×12 moc přínosné nejsou. 2(3)x11 s rozsahem převodů hlavně nabídne jemné odstupňování. Na skorosilniční ježdění sousední převody o více než cca 15% nejsou přívětivé. S boost řetězovou linkou se snoubí širší Q-faktor. Na cesty čím míň – tím líp. Do neterénu řidítka 780 mm jsou přestřel.

                        • p@X  

                          Boost je převodník, nikoli kliky.

                          • Pán z Dubu  

                            Boost je i O.L.D. zadní stavby. Když porovnáš třeba kliky XTR 9000 a 9020, tak s Q-faktorem 158 mm XTR 9000 už do každého rámu nejsou – kliky by se mohly potkávat s řetězovou vzpěrou nebo o ní dřít vzadu boty.

                        • duc  

                          Děkuji. Sám se určitě nepovažuji za žádnou mašinu a tak netrvám na převodech 1×12, spíš šlo o to, že všechno lepší už se dnes prodává automaticky právě s 1×12 (to se dá ale vždy změnit). Jak jsem psal, jde mi právě o vhodnost rámů na mé ježdění.

                          Od původního listu už jsem upustil a momentálně se dívám právě na F-Si od Cannonu, Exceed of Canyonu a Procaliber od Treku. Všechny už jsou samozřejmě 1×12 :)

                          • snas89  

                            Jestli nejsi masina, tak o duvod vic mit na kole 1×12 s velkym rozsahem ktery ti vykreje nevykonost v urcitych pasazich

    • snas89  

      ještě bych koukla na treka a novýho canona

    • 3bike  

      na tvou výšku 176 cm, velikost rámu 18–19" to bývá M, podívat se vždy na přesnou velikost rámu ne jen na značení M, L, XL…každý to má jinak…

      • duc  

        Děkuji za reakci. Koukal jsem například na F-Si od Cannondalu a překvapil mě rozdíl mezi „M“ a „L“, kdy horizontální (efektivní) délka horní rámové trubky je pro Medium 60 cm a pro Large 62 cm – rozdíl tedy pouhé 2 cm. Rozdíl v délce sedlové trubky je už značný – 43,5 pro Medium a 48.5 pro Large.

        Má výše uvedená Merida má horizontální délka horní rámové trubky 60,5 cm a sedlové trubky 51 cm. V případě, že bych si tedy vybral „M“, rozdíl by byl okolo 7 cm. Zatím jsem se k nákupům nedostal, jen se bojím toho, že mohu být navyklý na větší rám, než bych měl mít a tak bych se mohl při výběru nového kola cítil opět lépe na větším rámu i v případě, že by mi menší „M“ seděl víc. Postupně zjišťuji, že je má výška přesně na pomezí M/L :XD

        • Pán z Dubu  

          Délka sedlové trubky 43,5 cm je pro Tebe OK. Sedlovky jsou standardně 40 cm, zásun do rámu je, pokud výrobce neuvádí jinak, min. 10 cm a do vysunutelných 30 cm se vejdeš.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.