Výběr horského kola do 40.000 Kč

49 nepřečtených
  • Michal z Hradce

    Ahoj bikeři,

    nastíním Vám svou situaci, je mi 25, jsem z Hradce Králové a od malička miluji jízdu na kole. Poslední dobou není na cyklistiku tolik času, ale pár tisíc km za rok najedu. Když nepočítám dětská kola a skládačky :) tak jsem měl vždy krosové kolo, ale chci začít jezdit horský terén a na ten se kros nehodí – přirozeně :) – a od Vás bych chtěl poradit, jaké kolo si mám pořídit..

    Můj cenový strop je kolem 35.000 Kč bez výbavy. Fulla bych asi vyřadil (nevyužil bych ho a spíše by mě brzdil + vyšší cena a náročnější údržba) moje představa o novém kole je HT – nebudu jezdit nikterak náročný terén a naopak budu často jezdit po silnicích (kolem Hradce Králové), takže mi odpružení přední vidlice stačí, spíše naopak se na styl mé jízdy v 90% případů hodí kross (po většinu času budu jezdit po silnici) ale jak jsem řekl, občas chci do terénu a na silnici si možná časem pořídím silničku – ikdyž raději bych „pořádně“ investoval do jednoho kola, než-li méně do dvou, už kvůli skladování..

    1. 26", nebo 29"?:

    Moje největší dilema je, jestli pořídit HT 26", nebo HT 29". 29" mě láká z důvodu, že mám strach, že na standardním horským kole oproti krosovému kolu ztratím kvůli menšímu průměru kol a většímu odporu rychlost a naopak, když si koupím 29", tak bych mohl dosahovat podobých rychlostí jako na krosu. Navíc mám 190cm, tak si myslím, že by mi větší kolo „slušelo“.. :) Zajímá mě tedy, jestli je jízda na HT 29" výrazně rychlejší, než-li na standardu, nebo jestli je rozdíl zanedbatelný a jaké jsou vůbec výhody a nevýhody 29ek – někde jsem četl, že je hůře ovladatelná, méně hravá ale jak říkám, žádným „extrémním“ terénem projíždět nebudu.

    Problém také je, že mezi 29" je poměrně malý výběr (žádné mě svým vzhledem moc nezaujalo a nepřesvědčilo ke koupi) a navíc mám pocit, že mají ve stejné cenové hladině v porovnání se 26" horší výbavu (hlavně rámy).. Takže mám strach, že pokud bych se přiklonil k 29", tak budu „muset“ čekat na modely příští sezóny, protože si myslím, že příští rok by u nás mohlo dojít k boomu 29" (minimálně bude zase o něco víc modelů) a tím bude možnost většího výběru + ceny se zase více přiblíží cenám za 26".

    Mám nějaké typy:

    26":

    MERIDA MATTS HFS XC 3000-D černo/bílá – http://www.mojekolo.cz/…d-cerno-bila – ve 22" ji za dobrou cenu mají už asi jen v jednom obchodě (je to loňský model) takže si kdyžtak musím pospíšit :) Je to můj favorit, viděl jsem ho naživo a oproti fotkám na netu je opravdu moc pěkné, je osazené Shimanem XT a asi má i hodně dobrou vidlici, apod.

    KELLYS MYSTERY 2010 – http://www.mojekolo.cz/9527-mystery – favorit č.2 – také se mi moc líbí a výhoda modelu z loňského roku – je levnější = jako jeden z mála z mého seznamu má karbonový rám (nevím jestli pro mě výhoda, nebo nevýhoda – viz. dotaz č. 3) ale oproti Meridě je osazen „pouze“ SLXkem (předešlá Merida má XT – viz. dotaz č. 4)

    KELLYS MAJESTIC 2011 – http://www.mojekolo.cz/29241-majestic – oproti MYSTERY pouze hliník, také SLX, ale 30 rychlostí (nevím jestli výhoda, nebo reklamní trik?) můžu ho mít za 35.000 Kč

    KELLYS MAJESTIC 2010 – http://www.kola-cykloshop.cz/…10–4435.html – opět výhoda loňského modelu = cena

    GT Zaskar Carbon Expert – http://www.mojekolo.cz/…arbon-expert – toto kolo mne zaujalo hlavně svou slevou (o 25.000 Kč). Ale přeci jenom je to dva roky starý model. Co myslíte, vyplatí se, nebo původní cena neodpovídala realitě?

    Scott Scale 40 2010 – http://kolokolo.cz/…ale-40–2010/ – pěkné kolo a hlavně myslím dobrá výbava za ty peníze

    CANNONDALE Trail SL 2 white 2010 – http://www.mojekolo.cz/…l-sl-2-white – vyrábí se ale pouze v max. velikosti XL (20.7") a to mám strach, že to na mě (190cm) bude málo, ikdyž píší, že je to pro velikost postavy 185 – 195cm..

    Další 26" kola, která mne při brouzdání na internetu padla do oka, ale už nepatří mezi mé favority:

    MERIDA MATTS LITE 1200-D – http://www.mojekolo.cz/…-lite-1200-d

    CANNONDALE Trail SL 4 white 2010 – http://www.mojekolo.cz/…l-sl-4-white – chudší příbuzný CANNONDALE Trail SL 2 white 2010

    SCOTT SPARK 60 white 2010 – http://www.bikemania.cz/…0-white-2010 – FULL, ale asi ten nejlevnější od Scotta a kvalita tomu bude zřejmě odpovídat

    Specialized Rockhopper – http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…khopper.html – zajímavá barevná kombinace (ta s červenými ráfky a vidlicí), ale asi nic víc..

    CUBE XMS 2011 – http://www.cube-bikes.cz/detail.php… – pěkný FULL, ale kvalita zřejmě nebude nic moc, značku vůbec neznám, ale líbí se mi – co vy na to?

    CUBE XMS 2010 – http://www.sportklapka.cz/index.php… – to „samé“ co předešlé, ale o rok starší model

    29":

    MERIDA TWENTY NINE LITE 1800 Disc – http://www.mojekolo.cz/…te-1800-disc – asi můj favorit mezi 29", ale nějak se mi nelíbí ten rám..

    Scott Scale 29 Comp – http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…9-comp-.html – na první pohled pěkné kolo a poměrně levné, ale asi tomu bude odpovídat osazení a kvalita

    ROCK MACHINE Tsunami 29 90 black/red – http://www.mojekolo.cz/…90-black-red – docela pěkné kolo, dobře osazené, ale nevím, jaká kola dělá ROCK MACHINE, mám v podvědomí, že je to nižší třída a vůbec nejhorší výrobce vyskytující se v mém seznamu, ale třeba umí i dobrá kola..

    GIANT XTC 1 29ER – http://atombike.cz/…-p-2098.html – GIANT se mi moc nelíbí – připadá mi takový nemastný/neslaný, ale prý je kvalitní.. Ale konkrétně tohle i trošku vypadá a hlavně ta sleva.. Rám je ale hrozně nudnej..

    Další 29" kola, která mne při brouzdání na internetu padla do oka, ale už nepatří mezi mé favority:

    MERIDA TWENTY NINE LITE 1000 Disc – http://www.mojekolo.cz/…te-1000-disc – levnější varianta modelu MERIDA TWENTY NINE LITE 1800 Disc

    GIANT XTC 29ER – http://www.mojekolo.cz/…ant-xtc-29er – nudný GIANT

    CANNONDALE TRAIL SL 29'ER 2 BLACK – http://www.mojekolo.cz/…29er-2-black – asi nic moc

    Specialized Stumpjumper Comp 29 2010 – http://www.bradsky.cz/…-p-2800.html – moc se mi nelíbí

    Specialized Rockhopper Comp 29er 2011 – http://www.kursport.cz/…p-29er-2011/ – moc se mi nelíbí

    Specialized Rockhopper Expert 29er – http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…rt-29er.html – moc se mi nelíbí

    Specialized Rockhopper Pro 29er – http://www.nejlevnejsi-kola.cz/…ro-29er.html – moc se mi nelíbí

    A ještě Váš názor na toto kolo – MERIDA CROSSWAY LITE 3000-D – http://www.mojekolo.cz/…-lite-3000-d – Vím, že jsem předeslal, že sháním HT, ale kros je pro mě zkrátka srdeční záležitost a tenhle je opravdu nádherný :) (dále viz. dotaz č. 2)

    2. Z crosse „horák“ & z „horáka“ cross:

    Hodně moc se mi líbí toto kolo – http://www.mojekolo.cz/…-lite-3000-d – a chci se zeptat, jestli by na něj šli dát 29" horské pláště? Dle potřeby bych si ho pak osadil bud' krosovými, nebo horskými plášti. Jen nevím, jestli by rám a ostatní komponety dimenzované na „crossovou“ jízdu vydrželi „horský“ typ jízdy? A šířka ráfku u horských kol je stejná, nebo větší, než-li u krose?

    3. Karbon vs. dural:

    V mém výběru je i pár kol s karbonovým rámem, tak se chci zeptat na výhody a nevýhody karbonového rámu? V hmotnosti žádný velký rozdíl není a slyšel jsem, že karbon trpí únavou materiálu a že pokud chci mít kolo deset let, tak je lepší hliník, že prý vydrží déle a hrubější zacházení, je to pravda? Ale na druhou stranu se prý karbon doporučuje pro HT z důvodu větší pružnosti. Co mi tedy doporučíte?

    4. Shimano SLX vs. XT:

    V mé cenové relaci jsou kola často osazena bud' Shimanem SLX, nebo XT, je mezi tím velký, nebo zanedbatelný rozdíl? Jde mi o to, jestli se mám rozhodovat i na základě této skutečnosti..

    5. Shimano XT vs. SRAM (X-9):

    Mohl bych poprosit o srovnání? SRAM my nic moc neříká, ale mám takový pocit, že XTčko je o něco lepší – soudím dle toho, že XTčko bývá osazeno na dražších kolech.

    XT – např. – http://www.mojekolo.cz/…d-cerno-bila

    SRAM – např. – http://www.mojekolo.cz/…te-1800-disc

    6. Jakou velikost rámu pro mých 190cm?

    Předposlední dotaz mám k výběru velikosti kola, měřím 190cm a myslím, že ideální velikost kola je pro mě 22" (u 26" kola, u 29" nevím – ještě jsem na žádném takovém neseděl). Vím, že je to individuální, ale myslím si, že kdybych třeba neměl možnost si kolo vyzkoušet, tak tato velikost by mi měla jakžtakž sednout, že? :) Je pravda, že u jednoho kola mi může určitá velikost vyhovovat a u jiného ne? Jsou tyto rozdíly i v rámci jednoho výrobce, nebo jen mezi různými výrobci? Kupříkladu Merida dělá až 24" kola a Kellys jen max. 21.5". Znamená to tedy, že vysocí cyklisti mají u Kellyse smůlu a na Meridu se „vejdou“, nebo jsou rámy těchto dvou výrobců nějak jinak konstruované, např. s kratší/delší sedlovkou, či jinak?

    7. Jaké výrobce doporučíte?:

    A konečně poslední dotázek se týká stručného srovnání kvality jednotlivých výrobců. Slyšel jsem, že Merida není nic moc, naopak Giant a CANNONDALE je prý jeden z nejlepších. A co Kellys, je lepší než Merida? A co Scott? Ten je taky docela vychvalovaný, ale podle mě patří mezi dražší výrobce. A konečně, co Specialized a ROCK MACHINE?

    Omlouvám se za rozsah mého příspěvku, pro který asi není nejpřehlednější, ale měl jsem toho na srdci opravdu hodně a musel jsem to zde všechno napsat abych měl jistotu, že se dozvím odpověd' na vše, co bych chtěl vědět před koupí kola..

    Předem děkuji všem, kteří se zapojíte do diskuze a pomůžete mi vybrat ten správný model. Pokud mi budete doporučovat jiná kola, která nemám ve svém seznamu, tak bych chtěl předeslat, že dávám přednost bílo-černo-červené kombinaci a jiné barvy se mi na kolech moc nelíbí (už kvůli mému cyklo-vybavení – dresy apod.) pokud by ovšem v jiných barvách byly pouze nějaké detaily, tak to bych přes srdce přenesl :) Ještě jednou děkuji a věřím, že s Vaší pomocí do konce dubna vyjedu na novém kole.. Michal

    Anketa: 29"?... karbon?...

    • p@X  

      Ufff, to je román.

      Hned na začátku bych si to vyjasnil:

      26" – 29"

      uhlí – AL

      Sram – Shimano

      • Michal z Hradce  

        Právě že nemám představu, proto jsem založil toto téma a doufám, že mi poradíte :)

        Jak mohu editovat svůj příspěvek? Hned první odkaz koukám ted' zrušili, tak ho potřebuji zaktualizovat..

    • Shadow.1  

      26 nebo 29, to si musíš vyřešit sám… je to spíš o tom kdo se k čemu kloní…

      Mě osobně vyhovuje 26,ale na 29 jsem ještě nejel… čím větší kola, tím lepší rychlost, ale zase menší ovladatelnost a akcelerace… prostupnost terénem jak kdy… podle mě bude 29 neohrabanější, ale zase bude lépe skousávat hrboly a nerovnosti…

      Carbon na tvé ježdění zbytečnost, zejména v této cenové kategorii.

      Sramm/Shimano… hmmm, za mě Shimano XT a budeš spokojen…

      • MlokCZ  

        Nechci to zvrhávat ve flame 26×29, ale jak si má vybrat, když to tu bude plné nesmyslů o větších kolech. Měl by tu platit zákaz psaní o 29tkách těm, co na nich dlouhodobě nejezdily.

        „čím větší kola, tím lepší rychlost, ale zase menší ovladatelnost a akcelerace…“

        To je prostě blbost a v podstatě úplně všechno z toho.

        Rychlost, tam je to zcela jednoznačné, to už jsem reagoval přímo na tazatele. Tam to neplatí ani náhodou.

        Maximálně ještě tak v náročnějším terénu, kde už budeme do toho tahat prostupnost větších kol. Tazatel chce jezdit hodně asfalt, takže rychlost je jasná v tomto případě.

        Akcelerace se řešila ve vláknu 650B

        http://www.bike-forum.cz/…-thread.html#…

        Tam je to definitivně vyřešené. Tedy akcelerace sice menší skutečně je, pro srovnatelnou 26×29tku je to ovšem s rozdílem pod 1%, což je hrozně malý a téměř nepoznatený rozdíl (já to v praxi tedy nepoznám).

        A ovladatelnost. To je poslední mýtus. Pokud bude mít 29tka stejný hlavový úhel i offset vidlice, tak bude znatelně méně točivá.

        Ale tak se nekonstruuje. V praxi je to pouze o správném výběru 29tka. Jsou na trhu 29tky s geometrií, které jsou točivé nic moc, jsou na trhu hodně točivé 29tky.

        Vždy je možné postavit 29tku tak, aby byla ± srovnatelně točivá s 26tkou.

        A jeden příklad z praxe. Moje 29tka je po více letech moje nejhravější a nejtočivější kolo, co jsem za posledních více let jezdil.

        Je to proto, že na 26tce jsem měl lehce menší hlavový úhel a byla spíše stabilnější. O obou svojich fullech ani nemluvě, to jsou proti tomu celopevňáku superstabilní hůře točící tanky.

        • Shadow.1  

          :-) ok, říkám, 29 hodnotím spíš intuitivně… nemám, nejezdím, brát s rezervou… pokud je to jak píšeš, bod pro 29, ale stejně si jí v nejbližších letech nepořídím :-) tak možná za 3 roky, až z mé jedničky udělám zimáka ;)

        • Darius  

          s ulhy mas urcite pravdu, ale nesmi se zapominat na setrvacnost vetsich kol, tzn. ze vychylit ze smeru 26ku je urcite snazsi nez 29ku (viz vlakno 650B…) plus 29ka je delsi a muze byt obas obtiznejsi se s ni nekam poskladat…

          • MlokCZ  

            A o kolik ti to v praxi přišlo náročnější zatočit s 29tkou?

            Jak už to vlákno o 650B ukázalo, tak ve všech výpočtech se vykrátí poloměr a na velikosti kol tedy vůbec nezáleží (poloměr je větší, ale úhlová rychlost o to menší). A rozdíly dělá pouze hmotnost.

            Takže celý problém lze převést pro ty, co nemají žádnou praxi s 29tkami, na srovnání 26tka x 26tka pouze s jinak těžším pláštěm (nebo koly) a to se stejným rozdílem jako bude mezi 26 a 29. Takže ten rozdíl si může vyzkoušet každý i bez 29tky.

            A má snad někdo problém na levnější 26tce, kde jsou výrazně těžší kola a pláště zatočit?

            Ten malý rozdíl daný hmotností je mnohem méně podstatný faktor než geometrie. Změna úhlů, offset, délky představce, vše udělá mnohem více. Takže vždy jde poladit kolo přesně tak točivé a stabilní, jak kdo bude chtít.

            Znovu zopakuji z praxe. Moje stávající 29tka točí mnohem snadněji (i ve velkých rychlostech) než moje všechny 26tky za posledních více let. A je už lehounce neposedná (na bike) a to i ve větší rychlosti.

            Vím přesně proč to tak je, cíleně jsem tak tu geometrii stavěl.

            Už jsem to tu psal. Z počátku jsem si dokonce nebyl jistý, jestli jsem to s tou točivostí 29tky nepřehnal a že je moc točivá a málo stabilní. Kdyby to byl full, tak bych to třeba takhle nezkousnul. Ale proto, že to je celopevňák, tak nakonec je to akorát, přeci jen na celopevňáku je třeba se všemu vyhnout a rychlá točivost se občas hodí.

            A už tu psalo i více lidí, že při zkoušení určité konkrétní 29tky byla pro ně točivost už příliš velká.

            Prostě při započtení všech faktorů včetně vyšší hmotnosti kol u 29tky lze postavit od superstabilní netočivé 29tky až po supertočivou neposednou 29tku. Jen si správně vybrat geometrii dle preferovaných vlastností…

            A větší délka je, to máš pravdu.

            Pořád bych chtěl ale vidět v praxi více konkrétních případů, kde to bude opravdu limitující. Zamyslel jsem nad všemi trasami, co jsem kdy jel na Plzeňsku (včetně náročjších terénu na fullu) a nevymyslel jsem jediný případ, kde by to mohlo vadit.

    • PHiLiPZ  

      na tvoju vysku uz asi 29" ano, karbon ma podstatne nizsiu unavu materialu, urcite nekupuj bez vyskusania, SRAM je so Shimanom porovnatelny, nie horsi, XT radenie je vraj ovela lepsie ako SLX, zvysok spotrebka

      skus si pozriet biky aj zo zahranicia, ak uz nenajdes vhodnu velkost medzi minulorocnymi doma

    • Michal z Hradce  

      zde zaktualizovaný odkaz na první mnou vložený tip na kolo – ted' zřejmě prodali poslední kus a stáhli ho ze stránek:

      http://www.horskakola.cz/…S-XC-3000-D1

      co si o něm myslíte? Shimano XT asi super, ale co ten rám a Merida obecně?

    • MlokCZ  

      „Moje největší dilema je, jestli pořídit HT 26“, nebo HT 29". 29" mě láká z důvodu, že mám strach, že na standardním horským kole oproti krosovému kolu ztratím kvůli menšímu průměru kol a většímu odporu rychlost a naopak."

      Ještě jsem to nedočetl celé, tak zatím jen reaguji na některé špatné předpoklady.

      26" NEMÁ větší valivý odpor, to je nesmyslný mýtus. Vždy to nejvíce záleží od konkrétního pláštšě. Při stejném modelu plášťů je z mnoha měření potvrzeno, že 26tka je na tom vždy buď stejně nebo dokonce o píď lépe (ovšem pořád jen se zanedbatelným rozdílem) s valivým odporem.

      A ani neplatí, že užší pláště mají menší valivý odpor. U slicku při stejném tlaku má menší valivý odpor naopak širší plášť. Ale je to v praxi složitější, protože výrazně širší plášť zase nedovolí tak velký tlak.

      Pro jednoduchost. Tímhle se vůbec nezabývej. Pro dobře zvolený plášť to bude s valivým odporem na asfaltu ± stejné, ať bude užší, širší, 26tka nebo 29tka.

      • p@X  

        dva spisovatelé se sešli :-)

        • MlokCZ  

          Dneska to sedí na 100% :-)

          Jsem nemocný a doma poctivě kurýruju, takže nemůžu na kolo a můžu o to více psát :-)

          Snad aspoň budu na velikonoce ok, má být hezky a měl jsem jet na bikovou 3–4 denní akci.

      • Michal z Hradce  

        Takže co se týká rychlosti nezáleží na průměru kola, ale na plášti?? To přeci není možný..

        • MlokCZ  

          Proč by to nebylo možné? Proč by větší kolo mělo jet lépe?

          Plášť dělá valivý odpor. Na průměru kol nezáleží (mezi 26 a 29, pokud by se to dostalo do nějaké extrému větších nebo menších, tak už nejspíš na průměru záležet bude).

          Měření jsou jasná a je jich už velké množství a to jak pro bikové pláště, tak pro krosové.

          Rychlost ale nedělá jen valivý odpor. Od 20km/h začíná být postatná aerodynamika a od 25km/h začíná být aerodynamika dominantní.

          Ve velkých rychlostech je tedy rozhodující posed (ten opět nezáleží na velikosti kol). Maximálně větší kola budou mít při stejném plášti o chlup větší odpor vzduchu, takže o to může být 29tka pomalejší. Tohle bude ale v rámci celku téměř zanedbatelné.

          Pro opravdu velké rychlosti typu 40km/h průměr je aerodynamika naprosto ztěžejní. Tam se výrazně projeví i šířka plášťů (užší mají menší odpor).

          Proto se na silničkách jezdí uzoučké pláště, i když mírně širší by na tom byly s valivým odporem lépe. Aerodynamika ale převáží výhody.

          A pak ty širší jsou navíc těžší.

    • MlokCZ  

      Stále jsem to ještě nedočetl celé. Zatím jen něco málo ještě k 26×29.

      Rychlost už jsem psal, to vůbec neřeš, ta bude daná konkrétními plášti a posedem (ten ale není závislí na velikosti kol, ale na tom jaký budeš chctít).

      Točivost a hravost. Už jsem reagoval na příspěvek od Shadow.

      A teď nějaké skutečné rozdíly:

      • 29tka bude ve srovnatelném osazení těžší a to tak o 0,5–0,7kg; promě to není podstatný rozdíl kvůli kterému bych 29tku škrtnul, ale je torozdíl, který tam prostě bude
      • mírně menší tuhost pro srovnatelná kola a rám; jednak srovnatelnákola jsou o malinko méně tuhá a pak na ráma v některých situacíchpůsobí větší páka většího kola a více se kroutí; za mě tohle neníproblém, ale je třeba s tím počítat a třeba při výběru sáhnout polehce tužších a mírně těžších kolech než po nějakýchsuper­lehoučkých
      • POHODLÍ, podle mě zcela nejzásadnější rozdíl mezi 26 a 29. Přistejném nafoukání plášťů větší kola přinesou znatelně většípohodlí a čím méně odpružení, tím je to více znát a je to hodně znáti na rozbitých silnicích

      Pro ježdění s hodně asfaltem se to posouvá dále a to proto, že u 29tky můžeš fouknou výrazně větší tlak a pak dostaneš podobné pohodlí co na 26tce se stejnými plášti a menším tlakem. Ovšem pak zase už 29tka bude rychlejší. Na 26tce také můžeš fouknou více a srovnat rychlost, ale pak už zase nebude to pohodlí.

      • menší výběr plášťů a kol u 29tky, už je to celkem slušné a neníto už limitující faktor, ale menší výběr tu pořád je
      • převody; u 29tky při stejných pastorcích a převodnících bude ccao 10% těžší převod; samo o sobě to nijak nevadí, ale je třeba s tímpočítat při návrhu převodů; pro ty co jezdí extra lehké převody (na26tce 22/34 nejlehčí) už to je lehké zhoršení. Pořád ale to jde, kdyžteď je možné dát až 36tku; naopak pro asfalt je výhoda, že 44/11 už jetěžký až dost a ani pro hodně asfaltu není třeba dávat krosovépřevodníky
      • geometrie; tady je třeba dávat u 29tky větší pozor na výběr,u 26tek se tak nějak ustálila a žádné větší výkyvy nejsou (maximálněse postupně o něco snižuje hlavový úhel). U 29tek jsou ale mezi různýmiznačkami rozdíly větší a ještě nedávno měly některé značky geometriitotálně zmršenou (ty hrozné extrémy na trhu už naštěstí moc nejsou, alepořád jsou tam rozdíly poměrně velké). Proto mohl existovat případ, kdy29tka je netočivá mrcha (ale právě jen pouze kvůli dané špatnégeometrii)

      Dále u 29tky jsou automaticky o něco výše řídítka. A pokud někdo chce extrémně chrtí posed, tak to může být komplikace. Při turistickém posedu žádný problém.

      • cena; za stejnou cenu může být mírně horší osazení, zejménau sériovek; už se to ale lepší a vždy už to tak být nemusí
    • MlokCZ  

      K velikosti. Dodej všechny proporce dle nějakého kalkulátoru, třeba

      http://www.competitivecyclist.com/za/CCY…

      Pak se dá přibližně doporičit velikost. Pouze z výšky se ale určitě doporučit ani orientačně nedá.

      A dále každý rám je jiný, takže nikdy nebude platit, že máš vízt třeba 22". Ale z těch všech proporcí se dá doporučit např., že potřebuješ zhruba 620mm délku rámu a pak dle délky nohou jakou potřebuješ minimálně velikost na výšku.

      29tky bývají většinou o něco delší pro stejnou velikost (neplatí ale vždy), ale zase je vhodné použít i o něco kratší představec, což to vykompenzuje.

    • vasek80  

      Nedávno zde byla diskuze a hlasování zda Shimano nebo SRAM (SRAM vyhrál). Když jsem loni kupoval kolo, tak jsem řešil X9 vs. XT. Po projížďce na kole s XT a kole s X0 jsem se 100% rozhodnul pro SRAM. Ikdyž řazení X9 není jako X0, pořád pro mne vítězí před Shimanem.

    • MlokCZ  

      X9 x XT. Vyzkoušet, obojí funguje dobře, každé má trošku jiný projev a nikdo nemůže rozhodnout co bude pro tebe lepší. U XT bych šel už do Dynasys 10tky.

    • MlokCZ  

      2. Z crosse „horák“ & z „horáka“ cross.

      Tady jednoznačně jít do 29tky a nebrat krosové. Jednak u crossu často nedáš široké pláště (i když jsou vyjímky, třeba Wakan zkousne o něco širší typu 2,1).

      Ale je to o geometrii.

      29 bike má stavěnou geometrii (především výška středu) pro objemnější bikové pláště. Takže v originále bude ok s bikovými plášti do terénu.

      A když nahodíš o něco užší krosové pláště, tak střed půjde o něco dolů. A to je také správně, na asfaltu by měl být o něco nížš než v terénu.

      Tedy vše bude ok.

      Když to uděláš opačně. Tak kros bude mít geometrii pro ty užší pláště a objemné nejen, že tam nemusí vůbec jít, ale když půjdou, tak pošlou střed nechutně vysoko a ani další geometrie nemusí být pro objemnější pláště vhodná.

      A pak vidlice. U krosů bude v podstatě vždy nějaké hůře chodící a navíc tenké nožky (mizerná tuhost). U 29 už můžeš koupit dobře funční tužší vidlici.

      A pak zdvih. U krosu bude často jen 63mm, což ještě při té funkci a malé tuhosti je v terénu opravdu hrůza. Na biku bude 100mm, což bude v terénu lepší a na asfaltu to nebude ničemu vadit (tam ji můžeš zamknout).

    • MlokCZ  

      Full. Tohle za tebe také nikdo nevybere. Při tolika asfaltu ale bude opravdu zbytečný, tam bych vzal HT.

      Jenže se může stát, že když bys vzal fulla, že najednou výrazně změníš co jezdíš a asfaltu bude mnohem méně.

      To ale předem zjistit nejde a budeš muset rozhodnout sám.

      A ještě k tém velikosti. Uvádíš 24" Meridu. Ty Meridy jsou na tu velikost nechutně krátké a naopak často nesednou vůbec nikomu. Kdo má nohy na 24" rám, tak Merida bude totálně krátká.

      Komu sedne ta Merida na délku, tak to pro něj bude rám nesmyslně vysoký.

      Jeden příklad pro přestavu. 195cm kamarád jezdil 24" Meridu a nebyla mu nic moc, pořád moc krátká a byla to hrozná koza.

      Teď už pár let jezdí Treka 8500 ve 21,5" a ten mu sedí perfektně. Je delší než ta Merida (a to o dost) a na výšku mu akorát stačí se 400m sedlovkou.

    • DaSnail  

      esli si z hradca, tak ideál bude cannondale.

    • Jakobo  

      Dotaz na MlokCZ

      Vlakna o 29 mam celkem proctene, protoze chci tento rok postavit 29, zrejme celopevnaka. Mam strach z vyberu ramu, si vzpominam na vasi reakci na vyber Majkeeho Supa. Hlavne ta tocivost, zadni stavba, tam se da hodne podelat. Nemohl byste trochu shrnout svoje know-how ze stavby vasi 29? Strucne a jasne, nejak bodove, protoze samozrejme kazdy ma jine naroky, postavu, vidli… Myslim, ze by to hodne pomohlo i jinym, tak dik moc za pripadne postrehy. Byl bych vam opravdu moc vdecny. Mozna i navrh konkretniho ramu.

      • MlokCZ  

        Celopevňák x odpružená vidlice. To je zásadní rozdíl pro výběr rámu u 29tky.

        Pevné nejsou k mání dost dlouhé (aby byly adekvátní délkou 100mm odpružené se sagem).

        Odpružená 100mm 29tková vidlice má kolem 505mm délky, což už je docela hodně. Když započteme sag, tak jsme u pevné někde koolem 580–590mm.

        A takové vidlice na trhu v podstatě nejsou. Téměř všechny 29tkové pevné jsou kolem 470mm. A delší 26tkové verze končí na 465mm.

        Tedy při použití 465–470mm pevné je potřeba počítat s tím, že oproti původní geometrii s pevnou půjde mírně níže střed a zvedne se hlavový úhel a dle toho vybírat rám.

        Vybíral bych v každém případě něco s co nejkratší zadní stavbou

        U 26tek u výrobců, co s velikostí rámu prodlužují zadní stavbu (to je rozumné, vysoká postava snese o něco delší zadní stavbu), tak i ty největší velikosti konečí kolem 430, maximálně 435mm.

        Třeba Ghosty u některých svojich rámů to tak mají a používají právě 435mm u největší velikosti (u některých HTček ale i největší velikost mají třeba jen 425mm).

        V ceně kolem 10tis. se mi geometrií opravdu líbí dva rámy a to Scott Scale 29 co jezdím a pak Spešl Stumpjumper 29

        http://www.specialized.com/…CProduct.jsp?…

        Ten Spešl je asi nejkratší zadní stavba na trhu 29tek, právě také 435mm jako mají ty nejdelší 26tky ve velkých velikostech.

        Pro velkou velikost je těch 435–440mm ok, malé velikosti by snesly klidně ještě méně, ale to už konstrukčně u 29tek nepůjde.

        Bohužel se hodně výrobcům nechce ani pod těch 445–450mm. Ono to zkrácení na 435–440mm vyžaduje už zahnutou sedlovou trubku, aby tam bylo dost místa.

        Spešel Stump 29 se od Scotta Scalu 29 ale významně liší hlavovým úhlem. S pevnou 470mm vyjde na Scalu 29 71st. hlavový úhel, na tom Spešlu zhruba 72,5st.

        Spešl by se mi líbil se 100mm odpruženou, to by bylo akorát. Pro pevnou jsem cíleně volil Scale 29 kvůli tomu menšímu hlavovému úhlu (aby se pak při kratší vidlici nezvětšil příliš).

        S kratší zadní stavbou a 47mm offsetem je ten Scale 29 točivý až až a více točivé kolo bych už nechtěl.

        U pevných vidlic se tu nabízí možnost použít 465mm 26tkovou pevnou s menším offsetem, aby to při tom výrazném zvětšení hlavového úhlu zase naopak točivost lehce zmenšilo. Ale už to zase ještě zkracuje vidlici a může se dostávat střed příliš nízko.

        Mně vyšel střed dost nízko i tak. Mám rád nízko položené středy, takže mi to vyhovuje (a věděl jsem to předem, že to tak vyjde), ale níže by to už nesneslo.

        A ještě je tu jeden faktor a to předozadní posun sedla. Tím, že se nižší pevnou vidlicí zvedne hlavový úhel, tak se zvedne i sedlový, což znamená nutnost posunout sedlo více dozadu.

        A já i přesto, že mám krátké stehení kosti, takže mi běžně vychází sedlovky bez offsetu nebo s minimálním, tak na toho Scale jsem musel dát 25mm offset. U mě je to tak ještě bez problémů, ale pro někoho, co má výrazně delší stehenní kosti, tak už to problém bude.

        A třeba rámy od Garyho se mi až tak moc nelíbí. G2 geometrie, i když není na 29tkách tak výrazně odlišná se mi nelíbí.

        Offset x hlavový úhel co se týká točivosti mají postavený ok. Jenže tou kombinací 51mm offset + k tomu malý hlavový úhel + ještě ne zcela nejkratší zadní stavba (445mm), tak výsledkem je opravdu obrovský rozvor a v kombinaci s 29 koly už je to kolo nechutně dlouhé (teď myslím plnou délku od začátku předního kola po konec zadního).

        V největší velikosti má třeba Paragon už obřích 117cm rozvor…

    • Azmir  

      Z těhdle bych asi vzal ten scott scale 40 má slušnou výbavu, celkem chrtí geometrii což se ti na silnici bude hodit a v terénu s ním žádný problém mít nebudeš

    • fredy86  

      Kolik je pár tisíc km? :) Ono je rozdíl, jeslti člověk najede 1000 nebo 2 nebo 3. Já si věřím tento rok na 2000, ve středu jsem koupil GT Zaskar Niner Expert 29ku:

      http://www.gtbicycles.cz/…-ninerexpert?…

      Měl jsem lepší cenu, ale třeba taky seženeš.

      Zrovna jsem přijel z vyjížďky 90km v terénu středně těžkém – brody, louky, polňačky, sjezdy lesem přes kořeny atd. Po silnici max 20 % z toho hlavně Brno ve městě než se dostanu domů.

      K těm mýtům o 29kách od lidí, co na tom nejezdí a jen se domnívají – točivost stejná, ovladatelnost stejná, valivost opravdu větší, když se to rozjede, tak to jede a žádný kameny nebo kořeny to nerozhážou, jízda je jistější. Kolo je těžší, takže si přišlápneš, ale tak není to motorka, aby na tom člověk nemakal, že jo. Bál jsem se převodů 2×10, ale naprosto v pohodě, i do nejprudších pasáží bohatě stačí, nestíhá při jízdě z kopce při cca 60km, ale to nemám důvod šlapat. Brzdy lehce pískají, ale to je asi normální. Celkově hodnotím toto kolo s nadšením, bonus by bylo, kdyby bylo o 2–3 kila lehčí, ale to jsme finančně 2× nahoře. Jinak vidlice pobere naprosto všechno bez problémů.

      • MlokCZ  

        Tak to si buď slušně namakanej nebo jezdíš hodně nízké kadence, když v pohodě stačí 26/36 převod na 29tce v terénu v náročných výjezdech.

        • fredy86  

          Namakanej určitě nejsem, ale nejlehší převod stačí bohatě, nevím proč musí mít každý 3×10, když efektivně využije dejme tomu 50 %. Bál jsem se toho a říkal jsem si jestli bude pravda co mi tady všichni teoreticky píšou, že to stačit nebude, jenže proč takhle teď osazujou spoustu horáků? Lidem asi přitěžovat nechtějí, stačí to zkrátka.

          Nevím čím myslíš hodně nízká kadence, ale když je kopec hodně prudký a terén hodně těžký, tak jedu na jistotu a nesnažím se to vydupat co nejdříve.

          • MlokCZ  

            Tobě stačí bohatě.

            Já bych si na bike do terénu tedy 26/36 nejlehčí převod + 29tky kola nedal ani náhodou a ani náhodou by mi nestačil. Já ale rozhodně nejsem namakanej + jezdím vysoké kadence.

            V mojem okolí by stačilo 26/36 + 29tky kola málokomu, kromě jednoho asi nikomu. Každý to ale může mít ve svém okolí různě, to je jasné.

            Proč takhle osazují spoustu kol netuším. Zcela nesmyslné osazování se objevuje ale každou chvíli.

            Já jsem si nebyl jist, jeslti mi na 29tce bude stačit 22/34 nejlehčí. Chtěl jsem zůstat u devítky. A protože to je celopevňák, tak to nakonec opravdu stačí.

            Kdybych stavěl 29tku fulla, tak bych neuvažoval o ničem jiném než 22/36 nejlehčím převodu a ještě bych byl nespokojený, že je to o chlup těžší než 22/34 na 26tce.

            Nízká kadence říkám tak 70ot./min a nižší. Já jezdím do výjezdů tak 80–90ot. Krátkdobě samozřejmě není problém kadenci snížit, ale když je to delší úsek, tak je to nepříjemné.

            A pro převod 26/36 + 29tka to při 80ot./min dává rychlost 8km/h. Prudké náročné výjezdy jezdím v extrémech i klidně poloviční rychlostí. Což by dalo kadenci 40ot./min, to už je opravdu fuj.

            • fredy86  

              Neříkám, že jsem stoupal kilometr v lese mezi stromy po nezvladatelném terénu, ale tam, kde už to vypadá na sesednutí se nebojím si šlápnout. Kadence 70ot./min nezměřím, ale odhadem myslím, že to tak odpovídá tomu, co jsem dnes a včera předváděl, vyšší kadenci už neumím asi :) Spíš může být problém na užších gumách případně na silnici ve vysokých rychlostech.

              Měřím 188 a rám 21 a sedne mi krásně. Bolest zad z 26ek je ta tam. Zkrátka mi to sedí, jen je to holt těžší a za ty peníze se dá sehnat i karbonová 26ka.

              • MlokCZ  

                Kadenci můžeš přibližně posoudit dle rychlosti. Protože to vychází pro 80ot./min na 8km/h, tak se to i bezvadně jednoduše počítá.

                Pro 70ot./min to bude 7km/h, pro 60ot./min 6km/h, atd.

                Pokud je to bike do terénu, tak v nejtětších převodech nevidím naprosto žádný problém. 39/11 + 29tky kola je převod docela těžký. Opět je to ale o kadenci. Pokud někdo jezdí hodně nízké, tak to stačit nemusí.

                Při kadenci 90ot./min to vychází na 44km/h. To je na kolo do terénu v pohodě.

                Na silnici při použití užších plášťů to samozřejmě stačit už nebude. Tam jsem rád, že mám i přes větší kola převod 44/11 při 2" skoro slickách.

                A tu bolest zad moc nechápu. To je přece dané konkrétním posedem a ne rozdílem 26×29.

                Já mám tedy na 26 i 29 posed úplně stejný a to takový co mi sedí. A není žádný důvod mít na jednom odlišný.

                Tedy jedině, že bys na předchozí 26tce měl posed prostě špatně.

                • p@X  

                  Mám 3×10 na 29" a na asfaltu bych uvítal těžší převod a zároveň v terénu řadím nejmenší převodník častěji, než bych čekal :-)

    • KubaBajk  

      Nebudu se účastnit těch přiblblých hádek a zkusím Ti poradit něco málo sám za sebe. Jezdím podobně, jak ty píšeš, že jezdit budeš s tím rozdílem, že semtam si dám terénní nářez.

      Nedávno jsem celý víkend jezdil tohle

      http://www.trek-bikes.cz/…iber-29–2011.

      Vzheldem k tomu, jakou máš výšku a co chceš jezdit bych neváhal a šel do tohoto GF. Já osobně jsem byl velmi potěšen tím, jak se kolo chovalo ve všech režimech jízdy, pohodlí přední části bylo na vysoké úrovni. Zadní část je samozřejmě málo pohodlná, ale to ve srovnání s mým kolem, což je pochopitelné. Ty ale fulla nepotřebuješ.

      Až jednou můj Giant doslouží, sám budu na vážkách, jestli fulla 26 nebo HT 29..

      Běž do Fishera, nebudeš litovat.

      • p@X  

        ač čerstvý majitel X-Cala, taková chvála od fulisty je až podezřelá :-)

        • KubaBajk  

          Pokud se můj jízdní styl s přibývajícím věkem (přibývající leností)bude ubírat ještě více k rovinám a rychlým šotolinám, fulla kupovat bude zbytečné. GF chválím, protože se mně na něm výborně jezdilo, zatáčky klopí a geometrie podrží.

          Byla to radost.

          • p@X  

            to bys čučel, jak na šotolině valí cyklokroska ;-)

      • fredy86  

        O tom jsem také uvažoval, nakonec vyhrálo GT a nelituju, na druhou stranu jsem X-Cal nezkoušel, takže nemůžu posoudit, jestli není lepší, ale s GT i v prudkých sjezdech v terénu do začátek nebyl zatím problém. Nemyslím si, že by ta jejich „revoluční“ geometrie G2 byla nějak extrémně poznat, určitě bych ale rád zkusil, abych to mohl potvrdit/vyvrátit a neteoretizovat.

    • roud  

      Když budeš chtít můžem se s hradeckejma bajkerama sejít na pivu a všechno probrat myslím že se tam dozvíš víc než tady :O)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.