• Pohys

    Čau.

    Řeším poněkud prekerní situaci a potřeboval bych radu od někoho kdo se může podělit o zkušenosti.

    Hodlám do svého rámu ( Lapierre Zesty Am 327 2014– viz foto) pořídit tlumič s expanzní nádobkou. Tlumič se podle měření vejde, ale při plném zasunutí tlumiče zbývá mezi vrcholem expanzky a spodní hranou horní rámové trubky cca nějakých 5–7 mm místa. Komunikoval jsem to s Lapierrem ( kde mimo jiné psali do Francie přímo výrobci) a odpověď zněla: „tlumič se do rámu vejde, avšak při hodně velkém nárazu může dojít ke kolizi expanzky s rámem“.

    Řešil zde někdo obdobný problém?

    Prosím vynechte zde teorie a rady typu"to chce jiný rám" a bavme se pouze k věci.

    Díky

    Ps:Bike používám jako AM+ EN.

    0 0
    • Pedro404  

      Pokud to chápu správně, taks vyměřil, že tam to místo je, takže mi neni úplně jasný, o co de?

      0 0
      • Pavel  

        Asi dotaz typu „Uvezu to/vleze se to, pane Lorenc?“.. :)

        0 0
        • Pedro404  

          Akorát, že todle je spíš „Pane Lorenc, vim kolik tam toho je a že to uvezu. Uvezu to?“

          0 0
          • Pohys  

            Tohle je spíš: ,,Pane Lorenc, uvezu to, ale nepotká se to?"

            0 0
      • MlokCZ  

        Urcite meril na vyfouknutem tlumici s mirnym dotlacenim. V realu pri velke rane na doraz to jeste doraz + pruznost materialu o nejaky mm pusti, presne jak se vyjadril vyrobce.

        Ja bych to jezdil jen v pripade, ze bude dost vyvlozkovano a nafoukano, aby bezne mel nejaky mm rezervu k dorazu a v extremu se uz zadna vetsi rana do dorazu neobjevila.

        0 0
        • Pohys  

          Přesně tak. Měřeno bylo na vyfouknutém tlumiči zatlačeným na doraz a jedná se o propružování rámu při absorbci velkého nárazu. Určitě by se dalo jezdit s vyvložkovanou a nafoukanou komorou, ale nerad bych vozil zbytečně moc nafoukaný tlumič a přišel tím o citlivost z kraje.

          A proto mě zajímají praktické zkušenosti, typu např: „řešil jsem to samé, nahodil jsem a tlumák se nikdy rámu nedotkl“, nebo: '' řešil jsem to samé a ikdyž mi při zasunutém tlumáku zbývalo víc než tobě teď, tak při velkém nárazu se to potkalo''

          0 0
          • Pedro404  

            OK, rozumim. Bych nečekal, že hliníkovej rám propruží o tolik.

            0 0
          • MlokCZ  

            O citlivost na počátku zdvihu nepřijdeš. Já bych to řešil tak, že oproti standardnímu nastavení (akorát nafoukání + vložky), které bych vozil normálně, tak bych dal o jedno větší vložku pro větší rezervu na konci zdvihu.

            Tím přijdeš o 2–3mm chodu na konci zdvihu tlumiče oproti ideálnímu stavu, což není nic hrozného.

            0 0
            • Pohys  

              Máš na mysli vyvložkování pozitivky, jako-že změnu progresivity, nebo vyvložkování negativky? Moc se v tom ještě nevyznám, takže se předem omlouvám…

              0 0
              • novas752  

                Vyvložkování negativky také mění progresivitu. Akorát „z druhé strany“. Menší pozitivka způsobí větší stlačení vzduchu v pozitivní komoře ke konci zdvihu = progresivnější růst síly, která tlakem na píst tlumič roztahuje. Menší negativka způsobí výraznější pokles tlaku v negativní komoře v průběhu zdvihu, takže větší podtlak, který „nasává“ píst do roztažené polohy větší silou.

                Výsledek je co se týče progresivity tedy stejný.

                0 0
                • Pohys  

                  Čím více vložek v pozitivce, tím větší progresivita na konci a čím více vložek v negativce, tím více síly je potřeba ke stlačení tlumiče, avšak po celé délce. Rozumím správně? A mimo jiné. U RS plus vložkovat negativku jde, u DVO Topaz také. A co Fox Float X?

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Pozitivka ano.

                    U negativky to funguje úplně jinak.

                    Než někdo bude zase psát o vlivu negativky (to není na tebe, ty se ptáš), tak nejdříve povinné video

                    https://www.youtube.com/watch?…

                    Stručně řečeno zmenšení negativky povede v reálu k foukání menšího tlaku (do obou komor, tlaky se v cca 1/4 zdvihu v negativce a pozitivce vždy vyrovnávají) pro stejný sag a důsledkem bude potřeba menší síly ke stlačení po celé délce zdvihu.

                    Tedy nejen, že negativka má pak vliv na celý zdvih, ale hlavně přesně opačný.

                    Velikostí negativky se řeší pak v reálu úplně něco jiného a tím je především vliv na sag a pak podpora středu zdvihu. S velkou negativkou foukáš daleko větší tlaky, celá křivka je pak strmější. Pro stejnou sílu na dorazu stačí méně vložek v pozitivce (jak je křivka strmější) a výsledkem je pak větší podpora ve středu zdvihu.

                    Negativku nesouvisí s tvojím problémem vůbec. Negativko zvolíš vhodně velkou k danému rámu a požadavkům právě hlavně na chování kolem sagu a středu zdvihu.

                    A ať už zvolíš jakoukoliv, tak naladíš tlumič ideálně jak chceš aby se choval. A následně bude opět platit co jsem psal na začátku. Tedy kvůli řešenému problému z výsledného naladěného ideálního stavu přidáš o jedno větší vložku do pozitivky, abys jen získal ty 2–3mm rezervy na konci zdvihu a ostatní ovlivnil co nejméně.

                    0 0
                • MlokCZ  

                  S tou negativkou plácáš úplné nesmysly.

                  0 0
                  • novas752  

                    Hmm zajimave. V tom pripade asi v negativce plati jine fyzikalni zakony.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Vybereš si jeden naprosto nepodstatný vliv a ani ten nepopíšeš úplně správně (ani na dorazu tlumiče nebude určitě v negativce podtlak) a pak z toho uděláš zcela nesmyslný závěr, protože zanedbáš všechny podstatné vlivy.

                      Video jsi zřejmě ještě pořádně nenastudoval, jinak bys už musel aspoň tušit, jak se to chová (a že zcela opačně než jsi psal, vliv negativky na průběh je úplně jiný než u pozitivky, nejen, že ovlivňuje celý zdvih, ale úplně opačně než vložky v pozitivce).

                      Tak aspoň jeden screenshot z videa, kde je zachyceno ten největší vliv, který se v praxi projeví.

                      A pro pochopení negativky u tlumiče je třeba si dobře uvědomit, co způsobí oproti vidlicím přepouštěcí kanálek umístěný ve zdvihu (v těch cca 25%), který vyrovnává tlaky obou komor.

                      U vidlic, kde je buď ocelová negativka nebo nepropojená negativka (dual air) nedochází k žádnému vyrovnávní tlaků a u soloairu přepouštěcí kanálek hned na počátku zdvihu má úplně jiné důsledky (než když se tlak vyrovnává ve 25% zdvihu).

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        A ještě jeden graf, kde pro menší negativky je položenější křivka (daná nižším nafoukáním) vykompenzována větší vložkou v pozitivce (tedy navýšením progresivity).

                        Takže je srovnána situace stejný sag + stejná síla pro doraz a tam je pak hezky vidět, jak velká negativka navýší podporu středu zdvihu. Na uvedeném grafu je navýšená podpora nejvýraznější ještě dále než je střed zdvihu, což dělá srovnání na 30% sagu. Při srovnání na menším sagu by se to mírně posunulo blíže ke středu zdvihu.

                        Nejlepší je ale stejně si pořádně prostudovat celé video, je tam vše i dobře vysvětlené.

                        0 0
                      • novas752  

                        Podtlak tam ucela urcite bude. Prepousteci port je cca v 10–20% zdvihu, tam budou tlaky v P a N vyrovnane a cim vetsi zatlaceni do zdvihu, tim vetsi bude v pozitivce pretlak a v negativce podtlak. Vuci komoram navzajem, ne vuci atmosferickemu tla­ku.

                        Video jsem videl a nemame zadnou kolizi v nazorech – mensi negativka zpusobi vetsi silu potrebnou pro doraz pri stejne nafoukanem tlumici. Z tech grafu je to videt.

                        O tom co to udela na pocatku udvihu a okolo sagu, jsem nic nerikal, tohle vlakno je o mozne kolizi expanzky na dorazu ne na pocatku zdvihu.

                        A ostatne je to jasne, v miste prepoustecoho kanalku se situace otoci, v negativce pri roztazeni do nezatizene polohy vznika pretlak, v pozitivce podtlak (opet komory vuci sobe) a tim negativkama snahu tlacit tlumic do zdvihu (zlepsuje citlivost protoze se tento tlak vykompenzuje s tlakovanym tlumenim, ktery se chova jako druha pozitivka – take tlaci tlumic ze zdvihu). A opet vetsi negativka ma tenhle efekt mensi (mezi prepoustenim a roztazenou pozici vznikne mensi rozdil tlaku, mensi pretlak vuci pozitivce a proto se tlumice s vetsi pozitivkou foukaji vic.

                        Takze velikosti a tlaky v komorach je potreba ladit nejen mezi sebou, ale i v zavislosti na tlumeni (schvalne co se asi stane s natlakovanym a vyrovnanym tlumicem kdyz vypustis ifp komoru – pist zajede na prepousteci kanalek).

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          mensi negativka zpusobi vetsi silu potrebnou pro doraz pri stejne nafoukanem tlumici. Z tech grafu je to videt.

                          Jenže v těch grafech rozhodně nejsou stejně nafoukané tlumiče. V grafech jsou tlumiče nastavené na stejný sag (což je nejblíže realitě), což právě bude pro nafoukání na zcela odlišné tlaky pro různě velké negativky…

                          A jestli stejně nafoukané myslíš pro stejný sag (jak je v grafu), tak je to v tom grafu přesně naopak jak to celou dobu píšu. Tedy pro nejmenší negativku je potřebná nejmenší síla pro chod na doraz a to hodně výrazně. První graf 370N na dorazu pro nejmenší negativku a cca 630N pro doraz pro největší negativku.

                          V reálu se někdy u velké negativky používá o chlup větší sag, ale to jen mírně zmenší ty rozdíly. Pořád bude s větší negativkou potřeba větší síla pro chod na doraz.

                          O tom co to udela na pocatku udvihu a okolo sagu, jsem nic nerikal, tohle vlakno je o mozne kolizi expanzky na dorazu ne na pocatku zdvihu.

                          Jenže to je zcela zásadní. Když změní velikost negativky, tak rozhodně nemůže ponechat stejný tlak (pro velká vs malá negativka na stejném rámu a tlumiči foukám 125 vs 200psi a to ještě ani není pro stejné sagy, ale pro větší sag u větší negativky, při vložkování negativky by to nebyl sice tak velký skok ve velikosti negativky, ale rozhodně by stejný tlak ponechat stejně nemohl). Co to udělá na konci zdvihu můžeš řešit až pro cílový stav a ne pro nějaký fiktivní stav, který bude pro jízdu úplně na ho.no.

                          Jen vyvložkovat negativku a ponechat tlak, tak to akorát přijde o sag (a to nejen, že bude moc malý, ale nemusí být v reálu až téměř žádný) a to, že se nepatrně změní síla potřebná pro chod na doraz mu nebude nic platné, když tím zabije celé chování kola.

                          Nejprve musí poladit tlaky, aby to bylo zase ok jako předtím (tedy snížit tlak) a výsledek bude, že na konci zdvihu bude mít ještě větší problém než předtím.

                          Pokud jde čistě o jeho problém konce zdvihu, tak by naopak musel použít větší negativku, tím by následně v reálu výrazně přifoukal a vyřešil tak i konec zdvihu. Jenže na úkor omezení chodu i v průběhu zdvihu.

                          Pro jeho problém je nejlepší co jsem už psal. Negativku vyřešit tak akorát pro ideální a požadavené chování kola, k tomu by normálně doladil pozitivku na akorát využití zdvihu. Kvůli jeho problému pak jen oproti ideálnímu stavu o jedno zvětší vložku v pozitivce. Tím se sice mírně zhorší výsledné vlastnosti ke konci zdvihu, ale je to nejmenší oběť pro vyřešení jeho problému.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            U druhého grafu pak u malé negativky bylo potřeba zvětšit vložku v pozitivce, aby se pro stejný sag vyrovnal i konec zdvihu.

                            0 0
              • MlokCZ  

                Pozitivky.

                0 0
    •  

      Otocit tlumic nejde, expanze by byla potom dole kde je mista dost

      0 0
      • Pohys  

        Otočit tlumič teoreticky jde, ale uchycení pístu je otočené o 90°, takže by expanska čouhala do boku…

        0 0
    • freerider159  

      nevejde se ti expanzka tak aby si mohl jezdit v klidu :-) proto mají nové zesty uchycení k horní rámové trubce aby se tam expanzka vešla :-)

      0 0
    • Pavel  

      Kup si větší kladivo.. ;-)

      0 0
    • Pohys  

      Tak vyřešeno- místo původně zamýšleného DVO Topaz jsem nahodil Fox Float X, který má menší expanzku. V rámu je dost místa i po stlačení, takže vše vypadá ready a uvidíme zda se časem něco neobjeví

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.