• Selík

    Vím že váhy kol jsou velmi rozdílné ale jde nějak všeobecně popsat jak se v praxi projeví rozdíl mezi kolem které má 14KG a 10,5 KG?Prosím nesmějte se, nejsem moc zkušený !!!

    0 0
    • strtom  

      Tvoje váha je např. 75 kg a ted si představ ze váží s 90.

      0 0
      • Selík  

        No ve své podstatě vím že se to projeví lepší ovladatelností, menší námahou při šlapání ale hlavně se ptám jak moc se to projeví.

        0 0
        • vasek80  

          Rozdíl dělají hlavně lehká kola, která se rychleji roztáčí. A ty jsou na lehkých a drahých kolech. Jestli máš na rámu o 2–3 kg víc je stejné jako když to samé přibereš, takže se to projeví hlavně v kopcích

          0 0
          • Selík  

            Takže při koupi nehledět na váhu kola jako celku ale na kla jako taková?

            0 0
      • vasek80  

        Zas tak horký to není.

        0 0
        • Selík  

          Takže se to projeví ale nijak razantně. Mimochodem chápu to správně že čím jsem lehčí tím je rozdíl razantnější ?

          0 0
          • Georrge  

            jj, cim jsi lehci tim vic rozdil vahy kola pocitis. Jinak neni tak uplne pravda ze kilo na kole je to stejne jako kilo na tobe, kolo pod tebou totiz vykonava spoustu pohybu, musis s nim pracovat a to se proste dela lip s lehkym kolem. Pokud ale mas v nohach tak na nejakem kilu az tak moc nesejde… pocit z lehkosti kola ale zustane.

            0 0
            • vasek80  

              Je to jak kde. Když budeš kličkovat v lese, tak lehké kolo je možná plus (zase na druhou stranu koukni jak jezdí a kličkujou na DH speciálech), ale při stabilním tempu do kopce je jedno jestli to kilo je v bidonu, na rámu a nebo v břiše.

              0 0
              • Georrge  

                po rovine mozna, do kopce ale ne, zvlast cim jsou prudsi, protoze tim jak nerovnomerne slapes tak kolo pod tebou neustale zrychluje a zpomaluje (ty sice taky ale ne tak moc jako kolo), a tady se vaha nejvic projevuje na kolech, potom min na zbytku kola (tady i ten bidon) a nejmin u jezdce.

                Jinak ti DH jezdci to maj proste v pazi, taky je to asi i obratnejsi geometrii tehle kol.

                0 0
                • DaSnail  

                  DH jezdci prej gramhoní tak, že dost…

                  0 0
                • vasek80  

                  Ale i když to kolo pod tebou zrychluje a zpomaluje, tak jej stejně brzdí dejmetomu 80kg prdel na sedle(obrazně, něco na nohou a něco na rukou).

                  Čas potřebnej k vyjetí kopce soustavy jezdec a kolo bude ale úplně stejnej, ať na 10kg kole sedí 80kg jezdec, nebo na 15kg kole 75kg jezdec. To prostě neochčiješ a potřebné waty pro pohyb nehoru budou stejné. Pocitově možná budeš na lehkém kole rychleji, protože se právě pod tebou více hýbe (ve finále tě ten nepravidelný pohyb může více zpomalit).

                  0 0
                  • Georrge  

                    a dalsi vec – pro 80kg jezdce je mnohem mensi problem rozpohybovat 10kg kolo, nez pro lehciho jezdce o dost tezsi kolo (teda za predpokladu ze jsou oba jezdci stejne vykoni vzhledem ke sve hmotnosti), ale to jsme myslim neresili :D

                    0 0
              • JakeF  

                Tak ono pokud máš sílu, tak to urveš… Jenže taky toho maj po pár minutovým sjezdu dost. Já to přesně cejtil, když jsem jel na EN kole, začátkem vyjížďky pohoda, ale ke konci už mi ta vyšší váha vadila a já už se na něm v terénu cítil hůř, než na lehkým XCčku i přes vyšší zdvihy.

                0 0
                • vasek80  

                  To je jasný, ale já nastínil situaci ve které bys to musel porovnávat tak, že na tom lehounkém XC bys musel mít na zádech batoh s dejmetomu 7kg o které je XC lehčí (když pominem ještě nejezdivé DH pláště). Ve finále bys měl být také stejně vyřízenej.

                  0 0
                  • JakeF  

                    Tam jde o to, že v terénu bys měl jet tak, že ty jedeš víceméně rovně a překážky pobírá práce rukou, nohou a pružení. Takže 5kg na těle vadí míň, než na kole, se kterým musíš pořád pracovat. Pokud jedeš stylem že se akorát držíš kola a mačkáš brzdy, tak je to fakt prakticky jedno.

                    0 0
                    • vasek80  

                      Já to myslím stejně, ale hlavně mě trochu pobouřilo nahoře hned první reakce o váze 75 vs. 90.

                      Je jasný, že lehčí kolo je v terénu jednoznečné plus. Nebude vyžadovat takovou sílu v rukou a jak píšeš.

                      Jen mi přijde, že někdo má pocit, že snížení hmotnosti 1kg na kole je lepší, jak zhubnout 5–10 kg. To jsem chtěl poukázat že pravda není.

                      0 0
        • Selík  

          Takže čím jsem lehčí tím víc se to projeví ?

          0 0
          • jonti  

            Spis cim si slabsi. Je jasny, ze jde taky o ten pomer.

            0 0
          • vasek80  

            Zkus si na rám naložit dva litrové bidony. Normálně to nepoznáš a možná trochu se to projeví do kopce. Naopak když o 0,5kg odlehčíš kola, tak to poznáš hned při rozjezdu.

            Obecně drahé kolo je lehčí a také má pláště s lepší směsí a nižším valivým odporem. Proto se podle mě rozdíl 1–2kg na kole přeceňuje. Hlavní jsou o něco lehčí výplety a pláště a díky nim kolo za 50 jede hned pocitově lépe. A to že má lehčí kliky, rám osazení atd je druhotné.

            0 0
            • Atilla  

              +1

              0 0
            • MlokCZ  

              Akorát, že když odlehčíš 2l (tedy 2kg) v bidonech, tak ušetří při rozjíždění nejméně 2× více energie než když odlehčíš 0,5kg na kolech.

              To nejméně je tam proto, že to tak bude pouze kdyby to bylo 0,5kg čistě na obvodu (pokud to nebude jen na obvodu, ale i blíže k ose otáčení, tak to bude více než dvojnásobek)…

              Těch 0,5kg na kolech bude při rozjíždění odpovídat akorát jednomu 1l bidonu (a ještě zase jen v případě, že to bude vše na obvodu kol).

              Rotační hmotnost je sice znát o něco více, tak jak to popisuješ je ale typické přeceňování vlivu rotační hmotnosti a podceňování nerotační.

              0 0
              • vasek80  

                Je mi to jasný, tady jenom argumentuju pocitem. Ten bude takovej, že to kolo lépe zrychluje (ikdyž možná se pletu, nezkoušel jsem). Zase do kopce, jak píšu výše, bude výhodnější mít o 2l v bidonech méně, než o 0,5 kg na ráfcích a plášťích. Tedy celková nižší hmotnost soustavy.

                0 0
                • MlokCZ  

                  Mně to tedy v praxi ± souhlasí i pro moje pocity.

                  200g na pláštích ani nepoznám. Opravdu jednoznačně pocitově registruju u rotační hmotnosti 0,5kg rozdílu a to ještě lépe na obvodu (tedy pláště).

                  A na nerotačí hmotnosti začínám rozdíl jasně vnímat právě někde kolem 1kg.

                  A ten 1kg rozdílu nerotační vnímám asi i o něco více než 0,5kg rozdílu rotační hmotnosti. Nejvíce asi při zvedání kola ke skoku, kde je fuk jestli to je rotační nebo nerotační hmotnost.

                  Teď jsem např. prohazoval před poslední vyjížďkou kola na celopevňáku. Kola jsou totožná a rozdíl byl:

                  • RaR/RaR bez duší + UST venitlky + 120ml tmelu (opravdu tam byl, protožejsem akorát před tím doplňoval a sundaval i pláště, takžei s kontrolou co tam bylo za zbylý bordel), dohromady 1400g
                  • Super moto + latexové duše, dohromady 1600g

                  Pocitově jsem poznal (srovnávní na asfaltu) jediné a to, že Super moto jedou daleko lépe a to i akcelerace.

                  200g dolu u RaR/RaR se v tom rozdíl valivého odporu naprosto ztrácí a to pocitově i pro zrychlování.

                  Mám ověřeno ale i více srovnání, kde byl rozdíl pouze hmotnosti a tedy nebylo to zastíněno valivým odporem.

                  Např. UST NN x snake skin NN na stejných kolech.

                  U srovnání UST RaR (současný 127tpi) x snake skin RaR (67tpi) opět vnímám jen, že ten UST je mírně rychlejší a těch cca 250g za oba pláště se v tom zase ztrácí.

                  0 0
                  • vasek80  

                    Tak to jsem to asi opravdu přeceňoval. V zásadě jde tedy o to mít co nejnižší hmotnost celkové soupravy, dobře jezdivé pláště.

                    Pocitově jsem nejvíce zaznamenal vyhození duší, ale to je jasné že to nebylo díky hmotnosti.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      Přechod na bezduše jsem vnímal hodně, zrovna tady jsem ale šel hmotnostě také o něco nahoru (začínal jsem kdysi na UST pláštích).

                      0 0
                  • Atilla  

                    Zajímavé, osobně ač jsem vůči projevům kola necitlivý, tak rozdíl 200g zadního pláště (např ibex drát vs. MK2 protection) poznám, ale na rámu kilo ani prd. A další věc co mě zaráží při odrazu ze skoku, že poznáš 1kg, podle mě se neumíš odrazit správně z bunnyhopu a taháš to rukama jinak si to nedovedu představit.

                    0 0
                    • MlokCZ  

                      A jak rozlišuješ na dvou zcela odlišných pláštích, že to co vnímáš jako rozdíl, že dělá hmotnost? Když se u těch plášťů může sakra lišit valivý odpor.

                      Netvrdím, že skáču ukázkově jak se má. To ale nic nemění na tom, že při odrazu ať se budeš odrážet jakkoliv, tak samotné kolo musíš nějak zvednout.

                      U toho odrazu stačí i přesunout 1kg vody z láhve do camelu a je to hned znatelný rozdíl.

                      0 0
                      • Atilla  

                        Vzhledem k tomu, že mám i stejné pláště v jiných váhách, tak docela dobře. Např ibex 716g a 900g stejná směs gumy i rozměr, MM vert 2.35 fr a DH, ..

                        0 0
                      • Draw in soul  

                        Přesně.Gramy sou jedna věc,ale valivej odpor druhá.Já mám třeba 2,4 NN SS,kterej má necelých 700g a pro srovnání podobně vážící maxxis high roller/minion ve 2,35 – schwalbe jedou ******** dobře na asfaltu proti maxxisům.Pocitově bych řekl,že až 900g NN pojede stejně špatně jako 700g maxxisy :)

                        0 0
    • DaSnail  

      v praxi sa to prejaví napr pri nakladaní biku do vlaku alebo na strešný nosič.

      10.5kg kolo je paradoxne fyzicky náročnejšie v tom, že ho musíš trepat hore schodmi do pokojíčku. 14kg kolo možeš nechat vesklepe.!!!!

      0 0
    • winter78  

      ¼ahké HT v teréne viac drncá než ťažšie a na asfalte je svižnejšie. ¼ahšie sa tiež pomalšie rozbieha z kopca než ťažšie. Ale ľahšie lepšie stúpa do kopcov. Toľko moje skúsenosti zo života ;-).

      0 0
      • pee.tr  

        S tím drncáním v terénu musím po včerejšku souhlasit.

        0 0
        • winter78  

          Ja som mal pár krát možnosť zajazdiť si na oveľa ľahšom biku než mám ja. Tak som ho samozrejme zobral do ťažšieho terénu a samozrejme som dupal čo to dalo…no ľahkosť jazdy bola super, ale lietal som ako handrová bábika. Niekoľkokrát potom som ten istý úsek preletel na mojom ťažšom biku, ale ten sa držal viac prilepený k zemi.

          0 0
    • Neunzikger  

      Pro ovladatelnost kola v technice je sakra znát i odlehčení pod rukama. Kdo odložil cca 1 kg tím, že pružinovou vidli nahradil nafukovací, může potvrdit.

      Pro pohyb skororovnoměrný a skoropřímočarý hmotnost kol není na překážku. Šlapání nenabízí konstantní sílu po celém kruhu a setrvačníky na vyžehlení kolísání záběru jsou účinné. Sosenka při svém svěťáku na hodinovku měl zadní kolo těžké 3,5 kg a to asi nepatří k těm, kdo by neuměl šlapat kulatě.

      0 0
      • Lišák  

        Jen takový detail-pružina ve vidlici určitě cca kilo nemá. Mám starého pružinového Blacka ten má cca 1900 a zhruba stejně starou XC PRO na vzduchu a ta má cca 1850. Ten Black se dělal i v air verzi a nemyslím že by měl kilo.

        Ovšem uznávám, že odlehčení „předku“ je poznat hodně. O pár gramů lehčí řídítka, gripy, představec, kolo, plášť i duše udělá v souhrnu dost a je to i dost poznat.

        0 0
    • Lister  

      Hlavní rozdíl je v tom že lehké kolo má nesrovnatelně větší khůůůl a machrovací faktor.

      0 0
    • xshreck  

      lepší menévrovatelnost, něco ti to přidá i do kopce. většinou je i hbytější.

      Ale pozor, neodlehčovat na úkor tuhosti (především kola, upínáky). Na tomhle jsem se spálil a zažil svoje. V tuhosti byly rozdíly největší.

      Ale jak to bývá, kdo nemá v nohou, kolem to nedožene :D

      0 0
    • joudys  

      na obojím se nadřeš stejně ale na tom lehčím pojedeš znatelně rychleji a dýl ti vydrží síly

      0 0
    • bruco  

      Rozdiel medzi bikom, ktory ma 10,5 kg a bikom so 14 kg sa prejavi velmi vyrazne – v penazenke.

      0 0
    • Jacob1  

      přidám se sem

      ještě se mi do města a do práce zamlouvá cannondale badboy

      http://www.sterba-kola.cz/…ss-trek-kola

      kolik tak může vážit ? s těma pláštěma by to po asfaltu mohlo ject o poznání líp

      já zas tolik km nenajezdím ikdyž jezdím celoročně tak si pořád nejsem jistej s tou cxkou abych na tom jezdil jen po městě ,silničku bych rád zkusil ,ale nerad bych pořád píchal duše a centrovat neumím ,ikdyž jsem viděl dost videí kde se silničkou a galuskama dělaly i trial a jelo to pořád

      0 0
      • saddik  

        Ale nechceš to koupit za tu cenu z odkazu, že ne?

        Jinak centrování asi řešit nemusíš na kterýmkoli kole na dojiždění, pokud nebudeš jezdit jako megaprase. Už dva roky jezdím po Plzni s fixkou s hliníkovýma jednostěnnýma ráfkama a centroval jsem jednou spíš tak pro dobrý pocit, nutný to nebylo.

        0 0
        • Jacob1  

          toho badboye jsem viděl i za 24 , fixku bych se bál ,ale singla bych možná bral

          0 0
          • saddik  

            Nemyslel jsem to jako doporučení fixky, jen jsem to zmínil, na pravidelný dojíždění bez alternativy není fixka rozhodně ideální, já ji používám spíš pro radost. Když se mi nechce dřít na fixce (tak občas je člověk prostě uvavenej nebo línej) tak můžu jet na MTB nebo tramvají. Určitě si na svoje dojíždění vyber tak, aby Ti to vyhovalo.

            Ale ten badboy je neskutečně předraženej. Jako okolo deseti dejme tomu, max dvanáct za značku, ale za dvacku peklo.

            0 0
            • Jacob1  

              tam se asi platí za to že je to v černým matu a možná se to jmenuje badboy , nevím za minimalistickej design ?

              nevím jestli má nějaký výrobce nějaký „monopol“ na design

              o tomhle si myslím svoje u aut

              0 0
    • TomN  

      No na tréninkové trati, kterou mám najetou, řadím v některých táhlých technických výjezdech na kole o 1,5 kg lehčím (cca. 1 kg na věcech co se točí) až o jeden převod víc do těžka při stejné frekvenci. Díky daleko větší rychlosti, a že v tom kopci tedy strávím podstatně kratší čas v kyslíkovém dluhu, tak tam kde se to láme řadím klidně o dvě těžšeji.

      Co to udělá za rozdíl ve výsledném čase je masakr.

      Jinými slovy, pokud z jakého-koli důvodu řešíš jak moc „mažeš“, pak je fajn mít co nejlehčí bike. Samozřejmě další legitimní důvod je pocit, jak moc jde to kolo za šlapkou a jak se s ním pracuje v terénu. Pokud je ti srdečně jedno kdy kam přesně dojedeš, Pak než váha je daleko podle mě důležitější celková příjemnost jízdy, celkové seřízení aby tě něco nezlobilo, než gramy a naopak.

      0 0
      • sharkeeCZ  

        +1

        0 0
      • MlokCZ  

        Tedy chceš říct následující:

        • ušetříš díky nižší hmotnosti kola cca 2% potřebného výkonu(nevím kolik přesně vážíš a kolik přesně váží tvoje kolo, takže seto může mírně lišit, v každém případě to bude někdev rozmezí 1%-4%)
        • a díky tomu dáš o jedno těžší převod na který budeš potřebovatpro stejnou kadenci kolem 12% výkonu navíc (zase bude záležet nakonkrétním převodu, u většího skoku u bikové kazety to může býti klidně 17%)

        Jinými slovy, asi slušnej oddíl.

        PS:

        V relativně slušně měřitelných podmínkách (rovnoměrný výjezd po asfaltu, odjetý mnohokrát s tepákem pro vyloučení vlivu rozdílného stavu organismu) mám rozdíl jednoho převodu pro následující

        Konkrétně pro celopevňák x 150mm full při použití stejných plášťů. Reálný rozdíl 3kg na hmotnosti kol + nepatrně odlišný posed + vliv odpružení.

        Tedy jinak řečeno pro rozdíl převodu je potřeba mnohem větší rozdíl na kolech než jen 1,5kg.

        0 0
        • TomN  

          Super matematika :-).

          Nicméně asi nepočítáš s efektem spirály. Bavím se tady o delších technicky náročných výjezdech, které „neurveš“.

          Máš před sebou větší terénní nerovnost, před kterou byť sedíš na špičce sedla, musíš zrychlit. Na lehčím kole zabereš ještě „lehkými“ nohami, protože to jde hodně za šlapkou, nerovnost přelítneš jako nic a pozor – nejdůležitější faktor – psychika ti jde nahoru: „Dneska to letí“. U těžšího už se víc zakyselíš, doženou to plíce, které tě dostávají do většího kyslíkového dluhu, a psychika: „začínám toho mít plné zuby“ :-). S lehčím na zlom nahoře doletíš a už se těšíš jak to tam nasázíš, s těžším jenom víš že už musíš řadit, jinak z toho bude strašnej čas :-). Nevím zkusil jsem se jenom zamyslet, čím to je, že to takto funguje.

          0 0
          • MlokCZ  

            V tom rozsahu jsem počítal, že bude třeba více zrychlovat, takže jsem počítal i s tím, že je to více rotační hmotnosti.

            U technických výjezdů pokud chceš hodnotit vliv hmotnosti, tak bys musel mít dvě totožná kola lišící se jen hmotností. Tedy hlavně zcela totožná geometrie (ta technický výjezd ovlivní hodně), totožné pláště (grip bude mít také velký vliv), stejná tuhost všeho (při častém zrychlování tu bude jistě nějaký vliv mít).

            A dále by to chtělo už wattmetr. U souvislého rovnoměrného výjezdu ještě celkem jde hodnotit výkon dle tepáku (když je k dispozici větší množství opakování pro vyloučení aktuálního stavu organismu).

            U technického výjezdu bych se neodvážil vůbec odhadovat, že jedu stejný výkon (tedy klidně je možné, že na lehčím kole jedeš na ten těžší převod větší výkon). A pokud nemáš zajištěno, že jsi jel na stejném výkonu, tak se těžko dělají jakékoliv závěry o vlivu hmotnosti.

            A pokud jde o delší technické výjezdy na hranici možností jezdce, tak u sebe to mám tak, že záleží především:

            • na geometrii
            • na pláštích
            • na odpružení
            • na velikosti kol

            Pro mě hraniční výjezdy co jsem dal jen na některých svojich kolech mám vyjeté většinou na těžším fullu s vidlicí se snižováním zdvihu s pořádným (i když těžším) pláštěm vzadu. A naopak na lehčím kole jsem ten výjezd nikdy nedal (hlavně díky geometrii + chybějící odpružení + něco kvůli rychlejšímu plášti s mírně horším gripem).

            To jen pro představu jak bude těžké hodnotit vliv hmotnosti v technickém náročném výjezdu.

            0 0
          • Lada,s  

            No jestli to nebude to placebo :D

            0 0
      • xshreck  

        26 jsem měl s 10,4 – 10,6kg

        těžší tužší kola u 26 jely líp pocitově, 200g navíc (spíše na nábách a drátech, 28vs32 drátů).

        Nyní jezdím na 29" oceláku s 11kg, ráfek těžký stejně, galusky o pár g těžší jak plášť s mlíkem. A jede to do kopce líp, jak 26 s jinou geo.

        Já nevím, neporovnával bych neporovnatelné.

        Nastavení/tuhos­t/váha – od tohodle bych se odpíchl. Máš špatně nastaveno – nepojedeš na max. Kroutí se, pruží? Máš velké ztráty.. je lehčí? Jen k dobru.

        S postupem času člověk zjišťuje, co je pro něj pro a proti.

        A ne že by se mi lehčí kolo nelíbilo, jednou přijde :-)))

        0 0
    • jobis  

      To máš jak ten Sisyfos, kdyby valil do kopce malou kuličku, tak se o něm nemluví. Tedy jestli chceš být slavnej, tak jezdi na 20 kg kole, ale na kopci první nebudeš :)

      0 0
      • Georrge  

        včera jsem valil na 20kg kole (možná i víc) a na kopci jsem první byl :) ale nebyl jsem slavný, spíš mi chtěli dát po hubě za provokaci :D jo ty elektrokola…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.