• nox159

    Zdravim,

    konečně jsem si pořidil momentak a tedka to trochu řeším co a jak moc utahovat… samozrejme jsem trochu googlil a par veci nasel ( viz niže ) ale neco se mi zda ze je celkem moc…

    např. našel jsem na netu ( doufam ze dobre) ze utažení brzdy a razeni k řiditkum by melo byt cca 5–8Nm coz se mi zda strašne moc… protoze nekde jsem zase slysel ze by brzdove a radici paky mely byt pritazene tak, aby se pri padu pootocily a ne aby se ohybaly a psarkaly… na coz myslim ze bude bohate stacit 2–3Nm…

    u nekterych komponentu je to napsano přímo na nich… na shimano jsem si taky nasel nejake navody… ale porad se mi zda ze utahovat lanko cca silou 7Nm… je strasne moc… jak to teda je poradi nekdo nebo nahodi nejakou tabulkukterou se da řidit?

    rady, že to musi mit človek v ruce nejaky cit… si nechte pro chlapi v hospode… zakladam to tedka hlavne proto, že jsem mel v rukach jedno kolo z nejmenovaneho servisu a a jen pitome dualy jsem odtahoval cca 40cm trubkou navlecenou na imbusu… + servany zavit v tele vidlice… což mi přislo spis k plači než k smíchu… :(

    to co jsem uz nasel:

    1

    2

    pak neco z navodu primo pro montáž…

    pokud nekdo ma nejakou tabulku popripade to ma nejak slusne zpracovane, myslim ze tady bude dost lidi se kola dela s momentakem, tak ji sem muzete hodit… budu rad

    diky

    0 0
    • Joseph de Sax  

      máš ten na kolejnice???

      0 0
    • MlokCZ  

      Tady máš toho více najednou. Je to sice pro Cuby, ale hodně věcí jsou komponenty, takže se bude hodit i jinde

      http://data.mlok.net/…_momenty.pdf

      A nevím kde jsi vzal brzdy 5–8Nm, když třeba Formule mají jen 2,5Nm (to je jak v tom pdfku, tak je to i přímo u Formulí).

      Většinu těch momentů dohledáš přímo u jednotlivých výrobců. Takže případně si ověřit, jestli je v tom pdfku vše dobře, já tu mám ještě k většině věcí stažené manuály samostatně, takže do toho pdfka Cubu koukám v podstatě jen na čepy zadní stavby.

      0 0
    • MirosPikos  

      Taky jsem ho nedávno pořizoval, a taky sem se divil že je to brutálně mod. Vyhledal jsem totiž stejné momenty jako ty, tak jsem to prostě utáhl s citem… taky jsem někde četl (jako ty) že se to má utahovat tak, aby když spadneš, tak aby se páčka protočila spíš než zlomila nebo ohla.

      Jinak díky Mloku, tohle se bude hodit ty momenty, na tebe je chlape spolehnutí ;)

      0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Nepoznám v ruce momenty, nevím ani jak moc se mají utahovat, ale vše utahuju v klidu a nějakým citem. Doby, kdy jsem vše rval jak trouba jsou pryč.

      Dám imbus a utahuji do prvního odporu, ten když citím, tak udělám ještě kousek za tenhle moment a dál nervu. Mám to tak, že pokud to chci povolit kratší stranou elkového imbusu, tak to nesmí jít dvouma prstama povilit, ale pokud to povoluji tou delší částí, tak to nesmí jít zase moc lehce..

      Zatím jsem touhle metodou nic neurval, nezničil a vše funguje i bez momenťáku. Jen koutouče a uchycení třmenů jsem vzal o kousek víc.

      0 0
      • MlokCZ  

        Pro některé spoje tahle metoda bude naprosto mimo a problém nastane snadno.

        Typický příklad jsou čepy zadní stavby. Stačí jiná konstrukce čepu a najendou se utahje na zcela odlišný moment.

        Třeba se koukni do toh pdfka, co jsem dával a porovnej hlavní čep u Sterea 2008 a novějšího (2009+).

        A najednou to je 5Nm x 15–18Nm. Naprosto odlišný moment pro stejný čep (on má tedy zcela jinou konstrukci ten čep, když jsem to měl rozebrané, tak chápu ty zcela odlišné momenty, jinak bych ale neměl vůbec tušení jak moc to utáhnout).

        Utáhnout hlavní čep staršího Sterea tím větším momentem, tam bude velmi rychle po něm. A opačně ten novější tím malým momentem, tak bude hned povolený.

        Ty zmiňované brzdové páky bys měl proklatě přetažené a spojů, které budou popsanou metodou sakra přetažené se najde více.

        Kotouče budeš mít nejspíš také hodně přetažené (většina se dotahuje kolem 6Nm, což zase tak moc není). U přetažených kotoučů se stává, že se kotouče lehce zkroutí (těžko říct, jestli to je tuhostí dosedací plochy náboje pro kotouče nebo tím).

        A takový stržený závit u PM na vidlici taky opravdu nepotěší. U kotoučů a třmenů není podstatné to rvát nějak moc, ale mít tam locktite.

        0 0
        • Tina  

          jj, kotúče sa často a s obľubou preťahujú. Nie je nič veselšieho ako strhnutý torx, ktorý sa nedá povoliť :)

          0 0
          • martin_bakov  

            ten pocit ze mas vsechno co se brzd tyka utazeno na fest je fakt dobrej :)

            0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Ten pocit, že se Ti to nepovlí a Ty se nezabiješ je fain:)) Ale, co na to ty komponenty? :D Objednal jsem momenťák, tak to pak hned napravím.

              0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          O zadní stavbě nemluvím, tam se opravdu bojím cokoliv rukou utahovat, tam bych momenťák uvítal. Kotouče, no to je problém, tam mám takovej pocit, že jsem je utah moc :D Ale tak uvidíme, jestli se zkroutí, nejspíš ano, protože začal z ničeho nic hvízdat :( Budu muset momenťák pořídit:)

          Jen se zeptám. Kde mohu koupit levný/funkční momenťák v Plzni?

          0 0
    • McBlacky  

      jaký jsi koupil klíč?

      0 0
      • nox159  

        no name v mistnim shopu nejaky proteco za par korun… moment 2–24Nm, klasická račna

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak pokud chces byt precizni, zkontroluj si zda je dobre nakalibrovany- je to docela snadne, staci zavazi o zname hmotnosti a pravitko:)

          0 0
          • nox159  

            např. nastavim 4Nm na momentaku ( hodim bit do sveraku) 4Nm by mely byt 2kg na 20cm, tak povesim v tom miste ( 20cm od osy otaceni) na momentak zavazi co ma 2k… jen jestli to delam dobre na matiku jsem nidky nebyl :D

            momentak tim padem ukazuje trochu mene respektive kdyz utahuju na 4Nm tak to bude ve skutecnosti o trochu mene cca 3,8… coz podle me zas tolik nevadi… ale samozrejme melo by to byt ok ale davat to kalibrovat se asi nevyplati s tim ze jsem ho koupil za 450,–

            pokud o tom vim ze to ukazuje trochu mene se da žit a počitat… :)

            0 0
            • Smazaný účet  

              Kdyz znas odchylku, tak je to pohoda. Jinak taky neco udela jak je sroub namazany/zapraseny. Ale zadne veike hodnoty tr imho nebudou..

              0 0
              • nox159  

                jako beru ze pokud je moment 5 tak je celkem jedlo jestli tam budu mit 4,8 nebo 5,2 myslim že svet se nezboří stejne se vetsinou udava nejaky rozsah ve kterem to ma byt utazene…

                jinak k tomu co jsi napsal tak by se to melo casem zlepšovat, když se to zaprasi, tak se muzu dostat nakonec i na dobrou hodnotu ne? :D

                0 0
                • Smazaný účet  

                  No..jenomze ten momen je odvozeny od sily, ktera se potom vyvine ve spoji a ta musi byt akorat-abys treba neprovackl riditka v predstavci. Kdyz bude sroub drit v zavitu, tak moment bude OK, ale riditka se budou protacet (trochu prehanim).

                  0 0
                  • nox159  

                    oki ja to prvni pochopil trochu jinak ( ale blbe :D)

                    tedka uz je mi jasne jak jsi to myslel…

                    0 0
                    • Joseph de Sax  

                      pokud bys na to mentálně měl, tak žádný klíč nepotřebuješ…ten potřebuje jenom člověk, který začal podnikat a absolvoval zvláštní školu předtím a úspěšně…

                      0 0
                      • nox159  

                        jj a pak kola ktere se servisujou u servisaku tveho veku jsou z pulky udelane blbe… ;-)

                        ja to ale beru, kdysi to stacilo dneska uz ne…

                        0 0
            • ememem  

              no tak tymto postupom toho teda zistis fakt vela, tipujem moznu odchylku merania na 112–150%.

              0 0
              • nox159  

                proc?

                0 0
                • ememem  

                  kokso si uvedom jak to asi realne prevedies a co vsetko ti na vysledok bude vplyvat a je to jasne nie? (napr. pouzijem srob nerezovy, ocelovy hrdzavy, ocelvy namasteny – jasne nie? potom si napr. odmeraj umiestnenie zavazia od osy otacania 5 krat a povedz vysledok :) ) atd. atd.

                  0 0
                  • soc  

                    Jaky ma sroub vliv na presnost momentoveho klice?

                    0 0
                    • ememem  

                      napr. taky ze ked budes neplynule utahovat hrdzavy srob tak o tom akym skutocnym momentom bude tento srob utiahnuty mozes len hadat.

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        ten sroub bude utazeny presne takovym momentem jaky byl na klici…jestli je ve spoji dostatecne napeti je vec druha-pisu o tom vyse.

                        0 0
                        • ememem  

                          sak o tom hovorim.

                          0 0
                        • MlokCZ  

                          Právě že ani to nebude platit. Příklad:

                          • plynulým pohybem dotáhnu šroub na 5Nm. V tu chvíli jedotažený tímto momentem, ale nemusí být ve spoji úplně správné napětí jaké by mělo být třeba proto, že na šroubu bylo hodně locktitu, který zvýšil tření při utahování. Těch 5Nm tam ale platit bude.
                          • teď po tom dotažení na 5Nm nastavím na momentovém klíči 6Nm.A zkusím ten spoj. Šroub se ani nehne a momentový klíč cvakne, že tam je6Nm. V tomto případě tam tedy bude nejen předchozí problém zvýšenítřeba locktitem, ale navíc ten spoje ani nebude dotažený na 6Nm, ale stálejen na 5Nm. V této situaci pokud chci zvýšit moment dotažení musímnejrpve lehce spoj povolit a pak teprve zkusit těch 6Nm s plynulým pohybem.Až tak tam bude těch 6Nm.
                          0 0
                          • Smazaný účet  

                            jop…staticke vs. dynamicke treni…resp. koeficienty treni…

                            0 0
                          • soc  

                            To je jedna věc. Obecně vzhledem k nejistotě při určení součinitele tření v závitu a pod hlavou šroubu vzniká nemalá chyba. Rozdíl mezi 5Nm a 6Nm je 20%, chyba může být klidně ±30% a víc při nedodržení podmínek.

                            Takže kalibrace momenťáku je jedna věc, podmínky při utahování ovšem můžou změnit úplně všechno.

                            Ale to už je probrané :)

                            0 0
                            • Dzordano_Bruno1  

                              Utahnout na pět s locktitem, povolit a znovu utáhnout?

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Sla by na to vypracovat metodika zalozena na pouziti testovaciho sroubu a diky se zavitem pri soucasnem mereni utahovacimo momentu a napeti ve sroubu…ale kdo by se s tim sral:)

                                0 0
                            • JSt  

                              imho presne duvod, proc je momentovy klic zbytecny – vpodstate nikdy presne nevis, jak jsi ve skutecnosti sroub dotahl :-)).

                              0 0
                  • Nikovlas  

                    Hm – a když kalibrujou momentový klíč odborníci, jaké na to používají šrouby? :-D Tipuju, že žádné… Tady byla řeč o přesnosti toho momenťáku, ne o tom, jaké napětí vzniká ve spoji. Moment, při kterém se momentový klíč začne protáčet, absolutně vůbec nezávisí na šroubu, závitu, barvě koberce, jestli venku prší – na ničem z toho.

                    0 0
        • fofot  

          trochu se přiživím, nevím zda je to blbost nebo ne koupit si akumulátorový šroubovák s utahovacím momentem a zabít tak 2 mouchy jednou ranou, když nemám doma ani jedno a hodilo by se mi oboje. Co sem se tak díval tak mají rozsah 2–24Nm.

          0 0
          • blisterexist  

            ideál, akorát ti dojdou baterky a si v řiti:-D a ještě, s vrtačkou se na všechny místa nedostaneš

            0 0
          • McBlacky  

            podle mě dobrý, na dost věcí se hodí mít aku, je tam delší závit (kotouče, kliky, sedlovka,…)

            0 0
            • Smazaný účet  

              No, nevim jestli na vysroubovani 20mm dlouheho sroubku je nutny aku sroubovak..ale mozna umis menit sedla a kotouce jak mechanici F1 kola:)

              0 0
              • McBlacky  

                ono vyměnit kotouče s aku trvá tak desetkrát méně často a i u jiných ušetříš čas

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Noo…mozna jo…ale kolikrat do roka takhle menis kotouce:)…ne, chapu to, taky jsem uchyl na nakup noveho naradi. Treba ted mne doma cekaj kleste na bowdeny:)

                  0 0
                  • mastihuba  

                    tak jako dyž mám dílnu a na ponku aku tak proč bych tenkotouč dělal rukama že. :) netvrdim že to nejde ale když ty dva šroubováky leží vedle sebe tak si logicky vemu ten rychlejší. :D

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Popravdě vedle sebe mám klasický šroubovák i aku a ještě mě nenapadlo použít ten aku :-D

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Muj hlavni problem pri pouziti aku sroubovaku je ten, ze ho dycky zapomenu nabit:)

                        0 0
                      • maajkee  

                        No ono stačí několikrát do týdne montovat kotouče a bez aku bys nedal ani ránu :)

                        0 0
              • raceman  

                z praxe ti muzu rict, ze aku setri spousty casu pri skladani kol :))) zvlast, kdyz ti za to plati :D

                0 0
                • nox159  

                  kde tam delas? maxbike? ;-)

                  0 0
                • Smazaný účet  

                  Jasne ze to uspori nejaky cas, ale pro domaci pouziti bych to nehrotil. Kdyz si Blacky chce koupit momentak a zaroven by rad akusroubovak.ktery se hodi i treba na ty pos*ane skrinky z Ikey, tak at si ho koupi. Jenom doma hodit vteriny srouovanim je trochu usmevne:)

                  0 0
                  • McBlacky  

                    no pro mě bohužel i minuta je dost často hodně času :(

                    0 0
                  • MlokCZ  

                    Nejde jen o ten čas. Ono třeba prohodit kotouče mezi dvěma páry kol je šroubování už nechutně hodně (vyšroubovat 24 šroubů a to samé zase našroubovat) a je to pěkný opruz. A rozdíl nejsou rozhodně jen sekundy, ale už dost minut.

                    Ono to není úplně okamžitě ani Aku šroubovákem (i když to je mnohem rychlejší).

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Dobre dobre…utocili jste mne argumentama:)

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Asi budu zase vypadat hloupě, že nevím, jaký mám problém, protože to nedělám (abych se přiznal, vůbec mě něco takového dělat ani nenapadlo), ale k čemu je dobré prohazovat na kolech kotouče?

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Třeba když přehazuješ brzdy? Nebo přehazuješ větší za menší. Nebo dáváš na kolo jiná kola. Nebo dáváš jiné kotouče. Prostě když se něco přestavuje. Důvodů může být spousta.

                          Už jsem sundaval a nahazoval kotouč doma mnohokrát. Třeba častěji, když jsem dříve na akce v horách dával 200/180mm kotouče místo 180/160mm, co jsem jezdil na Plzeňsku.

                          Tohle už nedělám od té doby co jezdím The One, se kterými jsem spokojený i v horách na 180/160mm kotoučích.

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Tak to jo, to se mě netýká. Myslel jsem, jestli se nejedná o něco takového, jako když se prohazují pláště, třeba jetý přední dozadu a tak :-)

                            0 0
                  • raceman  

                    jasne, taky to delam rucne :) ale akucko to hodne zprijemnuje :))

                    0 0
            • Kubas.1  

              kliky a sedlovka delší závit?

              0 0
              • McBlacky  

                u sedlovek kde se dobře nedostaneš imbusem, je aku s nástavce velká pomoc.

                ve srovnání s objímkama na řidítkách, šrouby smyku, šaltru, upínky… Jsou u klik a sedlovek delší závity. Nebo jinak, musíš otočit víckrát šroubovákem, než to zašroubuješ

                0 0
            • JSt  

              aku ma imho smysl, kde nejsi schopnej otocit srofovakem mezi dvouma prstama (typicky treba vruty) a to se jaksi na kole nevyskytuje, pokud nejdes pres zavit ;-).

              0 0
        • MirosPikos  

          Mám přesně ten samý z aukra, za ty peníze myslím v pohodě. Když si ho navíc proměříš abys věděl jak na tom je.

          0 0
    • scret  

      ted chci resit nakup momentaku, mate nekdo link na nejaky kvalitni a zaroven ne moc drahy?

      Diky…

      0 0
    • notobi  

      dělám v autech, ale Tvoje tabulka se mi nezdá na M6 těch 14–16Nm je nějak moc. Na šrouby s šestkou závitem nacházim moment max 10Nm pokud to jde do oceli nebo hliníku když do mědi tak jen 7Nm vyjímkou jsou jen šrouby na napínáky rozvodových řetězů je je 5Nm a 90°.

      Takže s Tvojí tabulky sem spíš v rozpacích a měl bych strach o nataženej závit v horším strženej, ale třeba je to holt u kol jinak než u aut.

      0 0
    • Dzordano_Bruno1  

      Akorát jsem dodělal servis kola a byl jsem krapet v rozpacích při pohledu na absolutně povolené šrouby zadní stavby, locktite to vidělo tak z dálky a o suchých čepech nemluvím.

      2 hodinky a kousek si vzalo promzání čepu vazelínou, napatlání závitů locktitem a utažení dle tabulky momentů.

      Takže momeťák na fulla mi přijde ode dneška jako docela nutnost.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Další důvod zahodit pružení :-)

        0 0
        • Smazaný účet  

          kusuj!:D

          0 0
        • Dzordano_Bruno1  

          Huš babo :D

          Jde o první servis nového kola z továrny, takže snad tohle bude poslední servis na dlouhou dobu:)

          0 0
          • MlokCZ  

            Čepy bych i po doplnění locktitu a dotažení ještě zase po nějakém čase znovu zkontroloval.

            Zejména horstlinkový čep má někdy tendenci se ze začátu chvilku povolovat i když tam loctite je.

            0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              A to je právě ten problém. Čepy a to všechny byly absolutně bez vazelíny a vyndat je byl sám o sobě docela problém. Musel jsem skoro vytloukat(jemně). Takže bylo nutné je promáznout vazelínou a nasadit. Bohužel, jestli se dostala trocha vazelíny i do závitu a následně jsem na to zašrouboval šroub s locktitem, tak se mi onen šroub možná i povolí.

              Snažil jsem se to udělat opravdu pocitvě a neprasit závit vazelínou, ale podle mě tam potvora utekla. Tak snad to bude držet.

              0 0
            • Dzordano_Bruno1  

              Jaké máš zkušenosti se směsí vazelína + locktite, bude to držet?

              0 0
              • MlokCZ  

                Žádné, já nikdy vazelínu ve spojích čepů neměl.

                0 0
                • Dzordano_Bruno1  

                  Nikdy? A mažeš je vlastně vůbec? Protože mi přijde, že pokud je člověk namaže, tak i kousek se tam musí dostat.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Už jsem některé mazal, ale jen kde to bylo potřeba a vždy dle typu čepu a přiměřeně. Není čep jako čep a rozhodně není cílem, aby každý čep byl plný vazelíny. V některých případech čepů bych řekl, že bude vazelína i na škodu (zejména tam, kde by mohlo dojít k problém, že se začne otáčet co se otáčet nemá místo toho co se otáčet má a pak někde může přispívat k rychlejšímu chytání bordelu typu prach – vždy to záleží na konkrétní konstrukci, někde zase může zabraňovat vnikání bordelu, třeba vody).

                    0 0
                    • Dzordano_Bruno1  

                      Je mi to jasný. Tak snad to nebude problém a čepy se nepovolí. Pokud ano, tak si dám zase tu práci a udělám to znova a líp. Jen si nejsem tak úplně jistej, jak dlouho to mám nechat zasychat. Návod říká cca. 3hodiny až den :D To mi přijde jako docela velké rozmezí.

                      0 0
                      • áronek  

                        Mám dotaz ohledně karbonovýho rámu a nechci zakládat nový vlakno, co se nastane na karbonovým rámu při přetažení šroubů, vytrhne se to kovový pouzdro z toho karbonu nebo se dřív strhne závit?? S karbonem nemám zkušenosti a bojím se třeba při dotahování košíku na flašku aby se ten kus kovu se závitem nevytrhl z té trubky nebo se neprotočil při dotahování. Na dotahování šroubů abych nestrhl závit mám cit v rukách a odhad ale aby se to nevytrhlo dřív z toho karbonu, je třeba se toho bát? Konkrétně u toho držáku na flašku a třeba u uchycení brzdovýho třmenu jsou ty 2 otvory pro šrouby každej zvlášt nebo je to odlitek z 1 kusu omotanej karbonem?

                        Hledání jsem použil ale nenašel jsem odpověd, dík

                        0 0
                        • doubleingram  

                          JJ, v uchytu na kosik mi prdnul jeden ram.

                          0 0
                        • bradek  

                          Hodím dotaz sem, nevíte jaký je utahovací moment pokud se třmen brzdy šroubuje přímo do karbonového rámu bez adaptéru (viz. obrázek), v rámu jsou hliníkové vložky, normálně se sice utahovací moment pro třmen pohybuje 6 –8 Nm, ale nevím jestli to v tomto připadě není moc, díky.

                          https://www.bike-discount.de/…_2490858.jpg

                          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.