Upgrade silniční vidlice na kotoučovou brzdu

28 nepřečtených
  • DavidBO

    Týden zpět jsem při delším klesání roztavil špalky o karbonové ráfky. Lesní cesta, krásný nový asfalt, kopec asi 3 km, klesání cca 8 až 12% a přede mnou takový ten velký lesní traktor jedoucí ±25 km/h, nešlo předjet. Touhle epizodou jsem mimo jiné pochopil, proč jsou špalky na karbon jiné než běžné – normální špalky by se snad prodřely skrz ten ráfek, tyhle jen strašně pištěly a smrděly a chvílemi jsem při prudším klesání brzdil i očima. Brzdný účinek se při zvyšování teploty třecí plochy dramaticky zhoršoval, až skoro nebrzdily vůbec. Byly to nějaké špalky z Decathlonu, ale pochybuju, že nějaké lepší budou dramaticky jiné, problémem je nemožnost odvodu tepla z třecí plochy.

    Nemáte někdo zkušenost s upgrade silničky na přední kotoučovou brzdu? Je mi jasné, že bych musel koupit novou vidli a přeplést kolo, ale nikde nemůžu najít žádnou aspoň trochu kvalitní karbonovou vidlici s uchycením na lankový třmen kotoučové brzdy. Brzdy jsem taky našel jen od Sramu, rád bych na kole nechal původní Sh105 páky.

    Poradíte? Díky.

    • ˘Ö˘ Krab  

      AVID BB7 ROAD – těmi asi myslíš „od Sramu“.

      TRP SPYRE

      Force

      Giant s převodníkem lanko → hydraulika

      Pohlídej si standard uchycení brzdy na vidlici postmount vs. flatmount.

      Ale: co jsi to tam měl za špalky? Byly určeny na karbon? I nejlevnější korkové k tomu určené by Tě měly v uvedeném případě hladce ubrzdit – při přerušovaném brzdění.

      • DavidBO  

        Díky za re. Ano, myslel jsem ty Avidy, na Force jsem se ani nedíval a TRP jsem neznal. Špalky jsem měl tyto: https://www.decathlon.cz/…8501192.html. Přerušovaně jsem brzdil, ale po chvíli se stejně uvařily a dělaly „vlak“.

        Víc mě ale trápí ta vidlice, vypadá to, že se nedá nic normálního sehnat, nebo blbe hledám. Našel jsem jen nějakou 760g těžkou trekovou mrchu od Force (https://www.cycology.cz/…kla-p961291/), ale nic značkového. Bude to na Cayo, ale ND na Focus jsem nikde neobjevil, natož aby někdo nabízel Focus vidlici.

        • ˘Ö˘ Krab  

          Tu vidli důvěrně znám, je na archaickou montáž brzd IS, takže v každém případě pro PM brzdy je třeba přidat adaptér. Vidle není sama o sobě nic moc, k tomu adaptér, QR uchycení … držák předního kola a zároveň držák kotoučové brzdy.

          Pokud by ses do té nesmyslné akce s přestavbou přední brzdy přece jen pustil, tak určitě rovnou jít do vidlice s pevnou osou . A k tomu si zaplést odpovídající náboj, když budeš tak jako tak přeplétat.

          A vidlice má také nějaké charakteristiky – délka nohou od osy kola po vstup korunky do rámu a krom toho předsazení osy kola před osu krku. Tím výrazně ovlivňuje ovládání kola – měl bys být blízko stávajících hodnot, aby bylo kolo ovladatelné a bezpečné. JO – a krk rovný vs. tapered.

          • DavidBO  

            Hele, už jsi druhý, kdo mi říká že je to nesmysl překopávat. Můžeš to trochu rozvést? Můj cíl je jediný, abych se někde na téčku pod kopcem nerozmázl pod kamion. Taky mi přijde divné že si ostatní nestěžují a karbony se špalkama normálně jezdí. Vzhledem k opravdu mizerné nabídce na trhu ale asi nejdřív polaboruju s obložením, než vyhodím desítku za kotoučovou brzdu. Pokud jde o váhu, mám 90kg, takže i to bude hrát svou roli.

            Nemáš pls, když už jsi mi věnoval tolik času, tip na špalky, které by neprodřely ráfek za pár tisíc kilometrů a současně by bezpečně brzdily? Ty z Dekáče brzdí jakš-takš jen prvních 15 sekund, pak jdou do kopru. A ne vždy máš čas pulzovat brzdou a nechat je chladit. Při jízdě v háku jsem pak těm před sebou doslova nebezpečný pokud mají kotouče nebo běžné ráfky.

            • milan.v  

              Výrobce těch karbonových kol?

              • DavidBO  

                Nic zvláštního, CSC 50mm Toray T700 50mm 23×700c, povrch UD, ve stopě pro špalky je patrné 3K překládání. Středy jsou QR Powerway R36 keramika, špice Sapim CX Ray, cca 1300g komplet sada. Myslím že ta třecí plocha bude podobná i u ostatních výrobců.

                • jecnak  

                  Zkus špalky Swiss Stop Black Prince. Jedny z nejlépe brzdících špalků, co se na karbon dělají.

                  • nooski  

                    Tohle není univerzální pravda. Tak, jak neexistují nejpohodlnější boty, neexistují nejlépe brzdící špalky na karbon. Na Tokenech brzdily dobře, na Borách a Zippech to žádná sláva nebyla.

                    • jecnak  

                      Pokud vyrobce mlci, tak je treba zkouset. Ja bych sahnul prave po teto klasice.

                • milan.v  

                  A doporučení na špalky žádné od výrobce není?

                  Každá seriózní značka dává ke svým zápletům doporučení na konkrétní typy brzdových špalků…

        • miťo  

          Zapomeň na to, že BB7 road budou brzdit lépe než to, co máš. Alespoň Spyre, ale mají tuhý chod. Ale stejně brzdy 105 s gumovými špalky na alu ráfku brzdí o 50% lépe než mechanické koutoučovky.

          • DavidBO  

            Ráfek je karbon, proto to řeším.

            • miťo  

              Myslel jsem to tak, že když koupíš mechny, budeš zklamanej. Osobní zkušenost. Jak BB7 road, tak TRP Spyre.

        • vas  

          Tenhle druh modrých špalků ale v podáni Baradinu mi málem zničil kola. Zprvu brzdí lépe, než klasické korky, ale po chvilce se na nich vytvořil takový spečený tvrdý film, který brzdnou plochu ráfků začal „vylešťovat“ navíc docela prášili. Korek sice udělá na sobě něco podobného připečeného, ale je i v tomto stavu stále měkký. Na fotce Čínské ráfky s „crystal polished brake surface“ výsledek po cca 3tis. km s modrými špalky včetně nějakých těch sjezdů Praděd/Lysa/Ja­vorový.

    • milan.v  

      Toto bych vložil i do vlákna na výběr silničních brzd kotouče/ráfkové, co se tam teď řeší samé nesmysly ke stavbě a rámům… Není nad osobní zkušenost… :-D

      https://www.bike-forum.cz/…y-na-silnici

      • karel d.  

        Pro někoho nesmysly, pro někoho nesmírně zajímavé čtení.

      • DavidBO  

        Tyhle diskuze se skoro vždycky rozpliznou na obecnou debatu typu „já si myslím, že“. Osobní zkušenost je většinou nepředatelná a většina z nás má tendenci obhajovat svá minulá rozhodnutí. Asi ani neumíme být objektivní a nemyslím si, že by se taková debata dobrala nějakého konsenzu.

        Nicméně, pokud je blbost předělávat vidlici z V-brake na diskové, nemáte vyzkoušené špalky, bez ohledu na cenu, které by na karbonu za sucha i za mokra opravdu fungovaly?

        • jecnak  

          Zkus špalky Swiss Stop Black Prince. Jedny z nejlépe brzdících špalků, co se na karbon dělají.

          Za mokra ti na karbonu brzdit nebude nic, dokud se aspoň o jednu otáčku nesetře voda z brzdné plochy.

        • karel d.  

          S tím subjektivním pohledem rad souhlasím. Nicméně to tvé kolo je fakt moc pěkné a než bych do toho začal sahat dal bych ještě 1 šanci nějakým jiným spalkum dle doporučení tech co tu sestavu karbon spalky jezdí.

          • DavidBO  

            Ten komentář patřil k vláknu o volbě V-brake/disk v odkazu. Zkusím nejdřív ty špalky, asi Dekáč nebude to pravé, seženu ty Swiss Stopy. Moc díky všem za komenty, ať to jezdí!

        • deekay  

          Vzdy se musi brat kombinace rafku a spalku. Me na cinskych Light Bicycle rafcich s High TG brzdnou plochou funguji naprosto luxusne cervene Campagnolo BO500X spalky. Oproti tomu kolegovi behem chvile odrbaly brzdnou plochu na DuraAce C50 kolech k nepoznani…

          • Raf  

            To je taky nápad cpát Campu na Shimano :D

            • nooski  

              Hromada lidí vozí Campa kola na Shimanu a dost profi týmů ty červené Campy vozilo i s jinými koly.

              • ˘Ö˘ Krab  

                Ještěže dělají na Campa záplety ořechy SH … s kombinací Shimano & Campa záplety tedy nemám nejmenší problém. :-D

                Komu tolik vadí nápis Campagnolo, ať si pořídí Fulcrum.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.