• vasek80

    V manuálu ke kolu jsem nic nevyčmuchal, ale zajímalo by mne zda je nutné nějak mazat, dotahovat či jinak udržovat čepy zadní stavby.

    Pak mě trochu zarazilo, že pokud přizamknu na druhou polohu ze čtyř tlumič, tak jakmile najedu na nerovnost, tak se zadní stavba ozve. Jakmile je zamčený úplně, tak jakoby klepe nějaký vůle v čepech. Tak pokud není absolutně hladký povrch zadek neomezuju v práci, protože tuším, že to stavbě nedělá dobře a bojím se aby se tam neudělal časem při jezdění s uzamklou stavbou vůle.

    Škodí to tedy dlouhodobě čepům, jezdit se zamknutým tlumičem?

    0 0
    • jIrI___  

      K tomu klepání, jsi si jistý že to tlučou čepy? Mě totiž na nerovnostech klepala trochu povolená kazeta a taky jsem původně myslel, že to vychází z čepů.

      0 0
      • vasek80  

        No jakmile otevřu naplno tlumič tak to přestane. Kazeta mě nenapadla. Bičík i matku mám, ale na kole se do garančky vrtat nebudu. Zdá se mi to opravdu od stavby.

        0 0
        • jURis_1  

          Tak neřeš a zavez do to servisu kde si kupoval. Pokud máš kolo nové a najeto do 300km tak si myslím že v seriozním servise se na to podívají.

          0 0
          • vasek80  

            Právě, že já jsem domluvenej na 1000km ale nebyl by problém dříve. Jenže kolo jsem kvůli ceně kupoval daleko a plánoval jsem to po sezoně spojit s předvánočním nákupem. Koukal jsem na tvého Treka typově je ta stavba hodně podobná. Ty když zavřeš tlumič, tak se nic neozývá?

            0 0
            • jURis_1  

              Domluva, nedomluva. Problém nadešel teď tak ho teď řeš a nebo ještě jezdi než nasněží přes zimu , kdy nebudou mít tolik kol tam s tím zajdi, ale ne zase za dlouho ať neřeknou, že si měl přijít hned. Jinak nepleť si mě s jIrIm__..:) Na otázku s čepy ti odpoví..

              0 0
            • jIrI___  

              Nene, nic se mi při zapnutém ProPedalu (úplné zamčení nemám) neozývá. Tu kazetu můžeš zkusit jednoduše dotáhnout doma, ani bičík k tomu nepotřebuješ. Jen vyndáš kolo, nasadíč klíč a ve směru hodinových ručiček zarveš co to dá :)

              0 0
              • vasek80  

                Jo podobné nicky mě zmátly. Ty čepy jsou na Torxy, zkusím lehce zjistit jestli se nějaký nepovolil. Tím snad nic nezkazím. Vždyť by měli jít bez problémů vyndat?

                A jiak vyžadují nějakou očistu a mazání?

                0 0
                • jIrI___  

                  Zastávám pravidlo, že co funguje, do toho se nehrabe. Takže jsem čepy ještě rozdělané neměl. Jiní ale určitě poradí.

                  0 0
                  • vasek80  

                    Já se tomu pravidlu začínám učit. Pryč jsou doby co jsem vše nové nejdříve, na záruku nedbaje, rozebral abych zjistil jak to funguje. Proto jsem si sem šel pro uklidnění, že nějaký klepot u odpružené stavby je v normě. Nu asi posunu předvánoční nákupy na příští týden. Mám dovolenou. Šlo by to i na kole. Jen nevím, jestli se mi chce plazit cca 120 km na fulu po silnici 1 tř a nebo cca 150 po okreskách

                    0 0
                    • AsiJura  

                      Tak to bych nedělal, podle zákonu schválnosti si to během těch 100km cestou do servisu sedne, ty tam přijedeš úplně zničený a budeš jim vyprávět že jsi měl problém, ale že už zmizel:) A taky mám pocti že se vysokozdvihové fully na asfaltu kazí;)

                      0 0
                • slavekRM  
                  • Problém se má řešit hned, takže pokud můžeš, tak s tím zajdi nagarančku.
                  • Jinak samotřejmě dotáhnout čepy.
                  • Dále doporučuji zadní stavbu rozebrat, provést kontrolu ložisek –ale těm by nemělo, vzhledem k tomu, že nemáš najeto ani 1000 km nic být.Každopádně dej mezi ložiska a krytky (víčka) nějakou hustějšívazelinu. Zabrání to přístupu vody a nečistot k ložiskům. Můžu těujistit, že z výroby tam není ani kapka.
                  0 0
                  • fousek  

                    Ona treba vazelina smichana s prachem funguje jako docela dobra brusna pasta a ted si vyber co je lepsi

                    0 0
              • fousek  

                To pak bude ohromna sranda to povolovat, preju mnoho uspechu, Kazetu staci dotahnout malo, pokud tam neco klepe tak to bude spis vule na orechu

                0 0
                • jIrI___  

                  Já zas naopak uznávám pravidlo, že kazeta je jediné místo na kole, které se utahuje na beton.

                  0 0
                  • goofy  

                    Nehchtel bych po tobe povolovat kazety :-)

                    0 0
                  • v POHODÌ klokan  

                    Taky tak. XT kazeta se mi už tolikrát povolila (jednou to bylo i na cyklovandru v Rumunsku a neměl jsem to čím utáhnout, to byla psina, jak mi to furt rachotilo a já se bál o ořech…). Od tý doby utahuju na krev a je to v pohodě.

                    0 0
                    • roud  

                      souhlas taky kazetu utahuju na krev už jsem viděl několikrát jak se lidem co utahujou na moment povolila…

                      0 0
                • novas752  

                  Strčíš klíč (ořech) na kazetu do svěráku, nasadíš na to kolo, nasadíš bič a tahneš za bič. Vzhledem k tomu, že se takhle daj povolit i totálně zarostlý zarezlý středový misky v rámu, se šroubem kazety nebude problém.

                  Edit: Snad na to ještě za 7 let nepřišel, kdo tu zase vykopává mrtvoly! :)

                  0 0
    • daymaker  

      měl jsem vůli v čepu. poznáš to tak, že ten čep vezmeš mezi dva prsty a zkusíš lehce nadzvednout kolo. pokud tam je vůle, ucítíš ji. Čep byl OK, byla vymlácená ta podložka(nebo jak se tomu nadává) co je uvnitř. :-) investice cca 100 kč i s prací. Ale asi po 5000km, takže u nového biku se mi to moc nezdá. Zkusit čepy s rozumem dotáhnout.

      0 0
      • vasek80  

        Mám momenťák, tak se podívám jestli tam nemají moment a všechny zkusím.

        0 0
    • vasek80  

      Takže, počasí dnes nepřející, tak jsem se chopil momentového klíče a jal se zkontrolovat dotažení čepů. 2 byly volné a zbytek byl utažený nad hodnoty vyznačené na miskách. Stavba už neklepe.

      Pod mskou bylo lehounce tuhého oleje. Ložiska jsou zapouzdřená, takže bych se prachu až tak nebál.

      0 0
    • Smazaný účet  

      není nad to, mít jen 1 čep :)

      0 0
    • knihomol  

      Mám to samé kolo, jen o ročník starší model. Nikde se nic neklepalo, je fakt, že čas od času jsem otestoval dotažení imbusů. Tenhle tlumič ani na nejvyšší „uzavření“ se neuzavře úplně, pořád pracuje, ale míň. Kde jezdíš? Já totiž jsem taky z Domažlic, možná bychom mohli někdy vyrazit společně?

      0 0
      • vasek80  

        Poslední dobou 100% cest okolo Čerchova. Zkrátka Česky les mě táhne. Prozkoumávám všemožné cesty okolo. Zítra pojedem s klukama pěknej okruh okolo vrcholu. Chtěl jsem to zkusit protáhnout na gibacht, nebo tři znaky. Uvidí se podle počasí.

        0 0
    • Mr.Duck  

      OK, tak sem si ozkoušel fulla pořádně, dal mu trochu průpras na monínci, všechno je krásný, ALE povoluje se mě jeden čep na vahadle (FSR – SX v profilu). Myslim že ten, kde neni tlumič, ale ted si nejsem 100% jistej. Dostal sem radu, dorvat to pořádně, no tak sem to utáhnul skoro na krev, a po pár jízdách na DH zas volný, tak si s tim ted doma hraju, a když to dorvu víc, tak myslim, že už je to blbě, že tuhne zadní stavba, tak co s tim?

      Dotáhnout to mín a koupit locktite? Nebo je něco odešlý, nebo by mohlo chybět něco v čepu? Nemám tušení, jestli se to má dotahovat na fest, nebo ne, tak kdyby s tim měl někdo zkušenosti, rád je přivítám ;)

      Díky

      0 0
      • Mr.Duck  

        Nikdo? Než se do toho začnu šťourat, tak abych to nedojebal )

        0 0
      • Jeanpierre  

        Tím povoluje myslíš to, že se povoluje šroub nebo že má čep vůli?

        0 0
        • Mr.Duck  

          Šroub, resp. ta matka.. Ten šroub/čep samotnej tam drží celkem na fest, ale matka na něm se po chvíli ježdění povolí že jí rukou sundám. Vůle tam neni, chodí to dobře a bez vůle, ale přece jenom jezdit víceméně bez matky na čepu bych si netroufnul.

          Jo, a jde o spudní čep vahadla, jestli to je důležitý.

          0 0
          • Kubas.1  

            koupils to přece za 20 tisíc, tak co bys chtěl? :-)

            0 0
            • Mr.Duck  

              Aby se mě nepovolovala matka! ;)

              0 0
              • tonik666  

                Co pasta proti povolování do závitu? Nebo trocha nějakého lepidla?

                0 0
                • podvlada  

                  Herkules je prej ověřenej. Osobně zkušenost (zatím, ťuk ťuk :) ) nemám, ale dost lidí psalo že skoro lepší jak ty profi „lepidla“ na závity, hlavně levnější :)

                  0 0
    • tonik666  

      Využiju tohle téma:

      Zajímal by mě vliv lisování na hladký chod ložisek – může nalisováním ložisko začít přidrhávat?

      Mám rozebraný rám a dvě ložiska ve vahadle (vrchní hlavní čep u staršího epica) se tvářila jako odepsaná – jedno hodně přidrhávalo a druhé bylo úplně zaseknuté (bez zátěže). Rezavá nejsou, vazelína v nich je a byla letos měněna (jsou to Max od Enduro Fork Seals). Tak jsem objednal nová a dnes ta vadná vylisoval. Když jsem po vylisování zkusil, jak jdou, tak se k mému překvapení obě hýbou naprosto hladce – jako by byla jen zaseknutá a boční tlak při vylisovávání je uvolnil. Lisovaná byla v servise.

      Máte nějakou podobnou zkušenost? Jak postupujete při lisování ložisek? Mám tam ta „vadná“ vyndaná zase nalisovat zpátky??

      0 0
      • prtavec  

        presne s timhle jsem se ted setkal na ramu kamarada. 2 loziska pridrhavala a 2 se temer netocila. Po vylisovani byl chod temer hladky. Ale uz jsem je tam nevracel a dal tam nova.

        Pri vylisovani jde tlak na vnitrni krouzek loziska, tak predpokladam, ze tim se lozisko uvolnilo. Kazdopadne kdyz se pokusim lozisko zatizit, je citit horsi chod i kdyz neni v ramu…

        0 0
      • pepek  

        Je to normální, vnější kroužek je tenký a lisováním se zmenší. Tato řada ložisek je vlastně určena pro jiné účely (přístroje), takže nejsou moc odolná. Jinak to horní ložisko vůbec neodchází, musels tam mít hafo bordelu, jinak to není možný.

        0 0
        • tonik666  

          Bylo tam trochu naprášeno, ale to by neměl být problém. Taky všechna ostatní ložiska chodí hladce, třeba hlavní spodní pivot jde perfektně.

          Spíš to stažení kroužku při nalisování. MOžná ta ložiska byla o pár setin mm větší něž měla.

          0 0
          • pepek  

            To spíš čínani měli spatnou díru, tato ložiska bývají spolehlivě do půl setiny stejná

            0 0
        • mastihuba  

          vnější kroužek se lisováním zmenší? tím pádem dojde k jeho deformaci? dycky sem si myslel že lisování funguje na principu výrobních tolerancí. Případně na tepelné roztažnosti materiálů, ale todle se mi při vší úctě moc nezdá.

          0 0
      • mastihuba  

        ty starý tam zpět určitě nedávej, vyražením přes vnitřní kroužek se ložisko zlikviduje. Nový dávám tak že nahřeju futro horkovzdušnou pistolou, máznu vazelínou a pomocí ořechu s golasady přes vnější kroužek nalisuju. Pokud máš nějakej trn na kterej ložisko nasadíš abys zajistil kolmost nalisování tak je to značka ideál, protože když to tam budeš rvát nakřivo, tak strhneš v díře šponu a zaděláš si na další problém.

        0 0
    • nobody  

      mám taky dotaz, ale k vložkám do oka tlumiče. Teď mi začaly vrzat, to jsem zjistil po postupném rozebrání celého kola :), co s tím?

      Zkoušel jsem je vytáhnout z tlumiče, abych je namazal, ale drží v tlumiči fest. Jsou z hliníku, takže nějaké páčení taky nepřichází v úvahu. Když namontuji tlumič a pružím zadní stavbou, tak se otáčí oko tlumiče na vložce, vložka v rámu drží, což je předpokládám dobře.

      Jakým způsobem promazat vložky, resp. mažou se vůbec?

      dík za rady, jde taky o Ghosta a X-fusion

      0 0
    • Lachtis  

      Ahoj, oživím vlákno. Mám prvního fulla a co jsem na foru pročetl, tak k tomuto tématu jsou odlišné informace.

      K věci! Začalo mi při šlapání křupat od středu, ale zjistil jsem, že to šlo od zadní stavby respektive spodního raménka. Při kontrole jsem zjistil, že byl čep povolený a dotáhl jsem jej na výrobcem předepsaný moment (8 Nm).

      Pravidelné křupání skoro zmizelo, ale pořád se to sem-tam ozve. V sedě téměř vůbec, ale když jdu ze sedla do sportu, tak to dělá téměř pokaždé, při zamknutí stavby se to dost zmírní. Proto usuzuji, že je to opět zadní stavba. Kolo má najeto cca 500 km, tak ložiska by snad měla být v pohodě, zase takový čoud nedostala a v tolika sr.čkách jsem nejezdil.

      Chtěl bych zkusit čep promazat, ale někdo tvrdí mazat, jiný zase nemazat. V manuálu jsem se dočetl, že mám nanést vazelínu na všechny kontaktní plochy, ale více to rozepsáno není… Lama dotaz: Mám tedy nanést trochu vazelíny mezi ložisko a kryt ložiska a následně ještě mezi kryt ložiska a hlavní šroub čepu? Použil bych vazelínu určenou na ložiska…

      Díky moc za informaci.

      0 0
    • theedge  

      Ahoj. Zeptám se tady – na lepení čepů zadní stavby používáte Loctite 222 ( nízkopevnostní ) nebo 243 ( středněpevnostní ) ?

      Nebude problém tu 243 povolit třeba na dlouhém čepu kterým je uchycen spodek tlumiče ? Měl jsem tam bílý tmel / lepidlo – někde jsem četl že 243 je modrá ?

      Dotahovací momenty mám většinou 12 nebo 8 Nm..

      0 0
      • novas752  

        243.

        Problém povolit to neni, pokud v tom lepidle neutopíš celej závit, stačí kapka.

        0 0
      • theedge  

        Mám tu další dotaz. Jak ztuha má chodit tlumič ve svém spodním uchycení přes tzv. bushing ? Viz foto.

        Když chci tlumič naklonit dopředu – dozadu ( tak jak trošku pracuje když jej stlačuje zadní stavba ), tak to jde poměrně dost ztuha. Rozhodně ne lehce že by se třeba sám překlopil. Musím rukou přes tu páku toho tlumiče vyvinout nějakou sílu. Nevrže to, neskřípe to, ale nejde to lehce. Protočit to rukou nehrozí vůbec.

        Jak to má být ? Dík za info.

        0 0
        • novas752  

          Nemělo by to jít úplně ztuha, točit rukou s tím moc nejde nikdy, vznikala by tam rychle vůle, ale v rámu by s tim tlumičem mělo jít kvedlat poměrně snadno. Podle toho ožvejkanýho rámu to vypadá, že se netočí vložka v oku, ale s tlumičem se celá otáčí na šroubu, což je špatně.

          Vložku vylisovat, kouknout jestli je povrch kluzného pouzdra i vložky hladký, namazat to vazelínou, vrátit zpět a šroub skrz rám utáhnout momenťákem podle specifikace (obvykle okolo 8–12Nm).

          0 0
          • theedge  

            To odrbaný na té fotce je lak kterej je oprýsknutej kolem toho uchycení – to uchycení je lehce vystouplý z toho rámu. Nemám pocit že by se to točilo na té styčné ploše, protože ani ty okraje toho bushingu na tlumiči nejsou nijak podrápané. Ale když to je v rámu tak to jde to fakt ztuha. Vzhledem k tomu že se ten tlumič při tlumení lehce hýbe dopředu a dozadu, tak to tomu logicky musí klást odpor, což asi není dobře. Utažený to je momenťákem na předepsaných 8Nm. Momenťák mám.

            Takže vylisovat a namazat ? Jaká vazelína je na to vhodná ?

            0 0
            • novas752  

              Aha, ta fotka asi trochu klame. Jak je plocha u šroubu zafrézovaná a ta uvnitř ne…

              Jo, stejně bych to vylisoval a namazal. Vazelínu si myslim jakoukoliv, ideálně něco co dobře snáší tlak, těsný místa a nesopluje se. Já to mažu PM600.

              Vylisovat a nalisovat z pomocí ořechů z gola sady a svěráku, nebo gola + podložky, matice a závitová tyč asi M5. Nebo přípravkem na to přímo určenym samozřejmě, ale ty jsou drahý.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.