• sahu

    Ahoj,

    mám dotaz ohledně „ucpaných“ brzd, respektive pravé brzdové páky. Dlouho jsem na kole nejezdil (třeba tři měsíce) a při kontrole zádní brzdy jsem zjistil, že vůbec nebrzdí – je volná. Domníval jsem se, že bude stačit odvzdušnit, ale nestačí.

    Abych začal od začátku, mám brzdy Shimano BL-MT500 s třmenem BR-MT500.

    Už jsem jednou zadní brzdu odvzdušňoval – asi před dvěma roky, tudíž jsem se domníval, že nyní to bude hračka. Ale nebyla.

    Po připojení hadičky do třmenu s minerálním olejem jsem se snažil narvat olej přímo do systému a tím brzdu odvzdušnit, ale nejde to – kapalina se zkrátka nedostane vůbec do brzdové páky.

    Samozřejmě brzdovou páku jsem měl otevřenou s připraveným kalíškem.

    Dostal se tam akorát vzduch, což mi je divný, protože ve stříkačce s minerálním olejem žádná bublina nebyla. Možná tím, jak jsem to tam rval opravdu silou a vzduch se tam i tak dostal z okolí hadičky. Kapaliny se tam dostalo minimum.

    Nemluvě o tom, že při tom, jak jsem se tam snažil narvat tu kapalinu silou, vylítla mi trubička a zestříkal jsem celou místnost včetně zdi :-)

    Chtěl jsem zjistit čím to je, tak jsem odpojil brzdovou hadičku od brzdové páky a narval kapalinu do třmenu – to šlo – kapalina vyjela až na konec brzdové hadičky.

    Problém asi bude v brzdové páce.

    Je mi totiž divný, že když mám brzdovou hadičku od brzdové páky odpojenou a nahoře mám kalíšek plný kapaliny, tak nikam neteče – dle mého by měla kapalina vytéct ze shora ven otvorem pro hadičku..

    Zkusil jsem tedy „narvat“ kapalinu ze shora brzdové páky pomocí stříkačky, zda mi vyteče otvorem pro brzdovou hadičku – nevytekla. Respektive vytekla všude tam, jenom ne otvorem pro brzdovou hadičku.

    Můj dotaz zní, zda se tohle může stát – bez jakéhokoliv „cizího“ zavinění, a zda to vidíte pouze na výměnu brzdové páky? Abych nevyhazoval peníze za něco, čím to třeba nebude.

    Stalo se vám to také?

    Díky.

    • brundibar  

      a povolil sis imbusem na trmenu pruchod oleje?

      • Kouba_2005  

        Chtěl jsem zjistit čím to je, tak jsem odpojil brzdovou hadičku od brzdové páky a narval kapalinu do třmenu – to šlo – kapalina vyjela až na konec brzdové hadičky.

    • novas752  

      Setkal jsem se s olivpu skřípnutou nějak na křivo tak, že to omezilo prútok hadičkou. Ale aby totalně zablokovalo na Shimanu… (třeba u Sramu by to mohla být málo zašroubovaná hadice a tudíž uzavřená Connectamajig ucpávka. Ale na Shimanu nic takového neni).

    • MatS  

      No nezbude nez paku rozebrat, ale neni to uplne snadne. Videa na Youtube pomuzou.

      • sahu  

        Zkusil jsem páku profouknout ještě kompresorem, to také nepomohlo – jsem zapomněl zmínit.

        Aha, myslel jsem, že páka nelze rozebrat, respektive, že pro obyčejného uživatele, jako jsem já, je to tzv. zakázané.

        Abych spíše neudělal více škody, než užitku. Ale zase na druhou stranu, nemám co ztratit.

        • Carpathia  

          Tak to zkus odvzušit seshora. Plný kalíšek oleje a pákou to protáčet do třmenu. Hned alespoň uvidíš, jestli páka funguje.

          • sahu  

            To také nejde, páka je natolik prázdná, že s ní nejde pumpovat – kalíšek mám zaplněný olejem.

            A když se mi podařilo „napumpovat“ páku pomocí třmenu vzduchem, jak jsem psal, tak jí tak 2× až 3× stlačím a je zase prázdno – kalíšek mám stále plný a připraven. Zkrátka z kalíšku žádný bublinky „nevyplouvají“.

    • Mr.Duck  

      Bude bordel na pístku v páce, u Deore je to o něco jednodušší než Saint : https://docs.google.com/…glFt4pg/edit?…

      • satch  

        Ahoj. Když tu reaguješ na deore, zrovna se zeptám.

        Deore 615, saknutí oleje z páky. Je to někde zevnitř. Čekal bych od toho pístu, ale mastné je nejvíc celé prepakovani uvnitř… Brzda funguje úplně normálně.

        Je tam nějaké jiné místo, než kolem pístu? A řešením je výměna celé páky/nebo komplet brzdy?

        A v případě vnitřního vedení, jak nejelegantneji eventuálně protáhnout novou brzdovou hadici rámem. Lze je něčím spojit? Novou ke staré a protáhnout?

        Díky

        • MatS  

          A co membrana v expanzce, je ok?

          • satch  

            Na tu jsem se nedíval. Může mít membrána vliv na saknutí ven? Vrchem ani nikde kolem víčka to neteče…

    • romachain  

      Už jsem to taky zažil, nepovedlo se mi to vyřešit, nakonec jsem měnil páku. Problém byl nastopro někde uvnitř páky a tu jsem nerozebíral. Bylo to nějaký starší levný shimano, něco jako Alivio cca 10+ let zpátky po pár letech bezproblémovýho provozu zničehonic. Vzhledem k cenám byla výměna páky nejjednodušší řešení.

    • vysmátej bajker  

      nemá náhodou pojistku při odpojení (J-Kit)?

      pak se musi hadice řádně přitáhnout v páce jinak se to neotevře.

      • sahu  

        V manuálu nic takového nepíšou: https://si.shimano.com/…1-04-CZE.pdf

        • vysmátej bajker  

          tento je pro jiné brzdy

          • sahu  

            V tom případě to mají na Shimanu špatně: viz. oficiální stránka a odkaz na manuál:

            https://bike.shimano.com/…L-MT500.html

          • sahu  

            Našel jsem to napsané přímo na brzdové páce – má to J-Kit. O tom slyším poprvé.

            Ale nezdá se mi, že bych měl hadici utaženou málo, zkrátka tak akorát, abych to „nestrhnul“.

            Zítra to vyzkouším – připojím hadici k páce, naleju olej ze shora páky a uvidím, zda něco vyteče ven směrem ke třmenu – ten dočasně pro změnu odpojím. Anebo to zkusím bez hadice, to bude ještě jednodušší :)

    • Zdyn  

      Vypadá to na ucpaný propojovací otvor mezi expanzkou a okruhem.Sem tam se to stane. Může to být kousek gumy z těsnění třeba.

      Bude nutné páku rozebrat.

    • sahu  

      Tak jsem zkusil páku rozebrat.

      Postupoval jsem dle tohoto návodu: https://www.youtube.com/watch?…

      A skončil jsem v čase 2:15.

      Nevíte někdo, jak vyndat tu „věc s pérkem“? Na tom videu, mu ta „věc s pérkem“ vyjede nahoru sama, ale mně se tam drží. Viz foto. To bude zřejmě asi ta chyba, proč ta brzdová páka nechodí, tak jak má.

      Koupil jsem si kvůli tomu i kleště na pojistné kroužky, tak to chci vyřešit bez toho, abych kupoval novou brzdovou páku. Lépe řečeno, i když to slovo nemám rád, tak je to pro mě nyní výzva to vyřešit sám, bez nové brzdové páky :)

      Ale jen tak okrajově, myslíte, že bude chodit nová brzdová páka Shimano Deore BL-M4100 (https://www.koloshop.cz/…a-cerna.html) s třmenem BR-MT500?

      Brzdové páky BL-MT500 se totiž už nevyrábí.

      • Carpathia  

        Tak kup 501, ty jsou normálně skladem. Bral jsem je minulý týden dceři na bajka. Akorát je stihli přes Velikonoce o kilo zdražit ;-)

        https://www.spoke.cz/…no-bl-mt501/?…

        Samozřejmě, že i ta 4100 ti s tím chodit bude.

        • sahu  

          Díky za tip. Akorát já potřebuji pravou páku a tu skladem nemají…

          Když tak objednám tedy tu 4100. Přemýšlel jsem o upgradu, alespoň na SLX, ale musel bych kupovat všechno nový a s Deore jsem byl spokojený.

          Ještě ale počkám, zda někdo nebude vědět, jak vyndat tu „věc s tím pérkem“ :-)

          • scortis  

            Kup to co máš případně 501, u té 4100 je jinde objímka a nemuselo by ti sedět řazení.

            Ps: Jo koukám navíc 4100 nemá servo wave a to nechceš, protože to bude brzdit pěkně na ho***.

            • sahu  

              Děkuji za vysvětlení. Do 4100 nepůjdu a pokud se mi nepodaří rozchodit mojí původní páku, tak zkusím sehnat 501 nebo 6000. Což je teď docela problém.

              • scortis  

                Problém to není, jen to teď stojí o půlku víc než před půlrokem :D

                Sehnat se ale dá, třeba na koloshopu koukám pořád mají SLX páky za 750.

      • Zdyn  

        Tou věcí s pérkém myslíš pístek s vratnou pružinou?

        Pokud ti nechce vyjet, tak můžeš mít nějaký otřep kolem zápichu pojistného ktoužku (třeba od demontáže kroužku).

        To je dobré zkontrolovat a případně začistit. Jinak pístek můžeš vytlačit něčím ze strany hadice. Myslím, že třeba inbus 1,5 mm tam jde dobře prostrčit.

        • sahu  

          Tou věcí s pérkem myslím toto (foto). Ale domnívám se, že si rozumíme, pokud oba mluvíme o brzdové páce.

          Začistit to zkusím. Ale nevím přesně, co myslíš tím, že to mohu nějak vytlačit „ze strany hadice“.

          • allrose  

            Díra kde je připojena hadice a do ní zastrčíš inbus a můžeš si pomáhat tlačením,také jsem to musel vytlačit

          • Zdyn  

            Jak píše allrose. Prostě ze strany, kde byla našroubvaná hadice, strčíš inbus a pístek jím vytlačíš ven.

      • MatS  

        Bl-mt500 i 501 je normalni Deore tzv. „mimosadova“ paka identicka s bl-m6000 s rozdilem, ze tam je misto napisu Deore, jen napis shimano.

        Bl-m4100 nema servowave prepakovani a bude to brzdit o dost min.

      • Mr.Duck  

        To veľmi úzce souvisí s tím „ucpáním“. Dej pozor abys tlačil rovně a nepoškrábal stěnu a vytlač to skrz díru na hadici buď kompresorem nebo nějakým imbusem, největším co projde dírou ale na tom moc nezáleží, jen je to s větším trochu pohodlnější :)

      • sahu  

        Tak inbus 1,5mm jsem neměl/nemám. Zkusil jsem nedříve jehlu, to jsem pístek dostal do poloviny a dál to šlo težko. Kompresor také nezabral.

        Pak jsem ale našel silnější drát, který tam přesně pasoval a tím jsem dostal píst ven. Díky všem za rady.

        Problém ale, si myslím, se tím nevyřeší, protože nikde nic ucpaného uvnitř není. Jen zkrátka „nejezdí“ tak jak má ten píst.

        Myslíte, že je hloupost ho třeba máznout něčím jak WD? Aby se to ale pak nesmíchalo s minerálním olejem a já neudělal více škody než užitku…

        • az8  

          Myslíš ze minerálny olej nebude mazať?

          • sahu  

            Asi ne, když to přestalo chodit i s minerálním olejem :-) Ale máš pravdu, vyčistím páku, dám to zpět (bez WD) a uvidím, zda to pomůže nebo ne.

            • MatS  

              Otázkou je, v jakém stavu jsou ty gumová těsnění na pístku. Je možné, že z nějakého důvodu (někdo dal špatné brzdové médium) nabobtnala a teď to nechce chodit. Nebo je tam jen bordel a po důkladném vyčištění i vnitřku páky to zas bude chodit.

            • Carpathia  

              Není na některém tom těsnění vidět, že by bylo uvnitř páky třeba skříplé? Když tam zpátky zasuneš samotný pístek bez těsnění, chodí lehce a čistě?

        • scortis  

          WD je odstraňovač rzi a penetrační sprej … a žere gumová těsnění, takže do brzd ideál :D

          Nechápu proč každý druhý používá úplně na všechno

        • Mr.Duck  

          A co kanalek mezi expanzkou a MC? Nemusi byt ucpany, casto je to zpusobene prave tim velkym odporem pistku ktery se nevrati dost aby tesneni otevrelo ten kanalek. Staci lehce smirglem obrousit ty plastovy „zebra“ na pistku a neznicit pri tom ty tesneni, sundavat je je trochu porod tak to nedelam.

          Lehce bych definoval tak ze to zkusis lehce obrousit, strcis pistek do paky s pruzinkou a mel by sam vyjet zpatky. Kdyz je suchy dost ztuha jde dovnitr tak je to potreba opatrne (pokud to nechces furt mazat a cistit nez zas budes brousit), ale i za sucha by se mel byt schopny vratit samovolne jen silou pruzinky.

          • sahu  

            Páku jsem dal zpět, připojil k brzdové hadici se třemenem a nalil tam minerální olej. Olej už tam vklouzl jakoby nic. Takže to bylo skutečně tím pístem, který tam ale stále nejezdí, tak jak má.

            Páka je jakoby „houbovitá“. A jelikož jsem chtěl už včera konečně vyject, než neustále něco servisovat, risknul jsem to i s „houbovitou“ zadní brzdou.

            Ani ne po kilometru se po silnější stisku páky, páka už nevrátila zpět a desky ve třmenu už také ne – dojel jsem. Respektive odpojil jsem zadní třmen a ujel cca 20 km pouze s přední brzdou :)

            Dle mého je to stále tím pístem. Zkusím ho obrousit, co mi radí Mr. Duck.

            Vím, že kdybych objednal novou páku, mám vyřešeno, ale mě jde skutečně o to, vyřešit to sám, protože je to určitě nějaká banalita, jako je ten píst.

            Dá se někde sehnat náhradní píst do Shimano páky? Našel jsem na netu na Avid, ale na Shimano se tohle asi neprodává…?

    • sahu  

      Ahoj,

      tak jsem brzdovou páku rozebral ještě jednou, a jak jste mi radili, píst jsem drobet u/obrousil. Najednou se píst vracel nahoru jakoby nic. Problém je vyřešen. Ucpání bylo skutečně tím, že píst „nejezdil“ tak jak měl. Minerální olej se dostal do systému také jakoby nic. Včera jsem brzdovou páku vyzkoušel přímo v akci a vše funguje, tak jak má – jako za mlada :) Páka se vrací, tak jak má a už také není houbovitá. Díky všem za pomoc a rady.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.