• Jirut

    Ahoj, chci se zeptat, zda není někde nějaký graf nebo informace na které je napsáno jakou mám použít tvrdost pružiny na tlumič když vážím tolik a tolik kilo. Problém je v tom že jezdím DH, tvrdost pružiny mám 500, vážím necelých 80Kg a zadní kolo mi při rychlé jízdě přes kořeny odskakuje, tím pádem usuzuji že by to mohlo být tvrdou pružinou. :D Poradil by mi prosím někdo jakou použít tvrdost nebo to musím odzkoušet koupením dvou pružin a otestovat jaká by mi seděla víc? Osobně přemýšlím že koupím 400, nebo bych měl spíše koupit 450?

    (PS: Popravdě mám tlumič RS Kage takže na jednu stranu to asi bude i tím a vím že by bylo lepší koupit rovnou Vivida ale na toho teď momentálně nemám peníze a reálnější je zatím ta pružina :D.)

    Každopádně díky moc za odpovědi.

    • lukas aka mitro  

      Takova magicka tabulka ani graf neexistuje.

      Pokud vyuzivas zdvih tlumice a nechodis moc casto po dorazech, tak mas tvrdost dobrou.

      Pokud kolo odskakuje, je mozne, ze tlumis uz nestiha, ale muze jit i o jiny problem (prehustene kolo, spatne nastaveny tlumic,…)

      Jo, pro vseobecne info. Matka na tlumici neni k nastaveni predpeti, ale k lehkemu dotazeni pruziny na tlumici.

    • Jirut  

      Díky za odpověď, zkusím si ještě pohrát s nastavením. I když odskok mám víceméně na želvě ale uvidíme.

      • oretone  

        tak to pootoc k zajici a myslim, ze poznas rozdil :)

        • pepek  

          Když to skáče, je to zajíc. Tak dal želvu.

          • oretone  

            no tak v prvnim postu psal, ze mu to jakoze odskakuje a v druhem upresnil, ze to ma na zelve. No tak at zkusi zajic, ale mozna jsem ho jen spatne pochopil.

    • 106Paja  

      Kalkulátor pružiny tady:

      https://www.tftuned.com/…g-calculator

      Ale problém bude spíš ve špatném nastavení, než v tvrdosti, ta by se projevovala nevyužíváním/pří­lišným využíváním zdvihu.

    • wladeq  

      Stejný rám, 70 kilo, 450 pružina, pětikilo bych asi taky přežil. Máš to moc na želvě, takže ti kořeny ten tlumič zabijou na konec zdvihu. Kolo je s želvou klidnější, ale nestíhá se vracet. Nastav to víc na zajíce, zjednodušeně co nejvíc zajíce, tak, aby to nekopalo. Pak klikej k želvě abys našel nějaký kompromis

    • Jirut  

      Dobrá kluci díky, zkusím si pohrát s tím nastavením tedy.

    • Breakpain  

      vlákno, kde ze sebe můžu udělat blba… paráda ;)…

      Takže – moje první zkušenost s pružinovým tlumičem.

      Supreme 29 (2019) + RS Super Deluxe, 500lbs (250×75mm)

      • udělám bunnyhop a elastomer sjede nakonec – nicméně necítím tvrdý doraz (otázka je, zda elastomer dokáže tak hezky utlumit tvrdý náraz… nebo ne?)
      • půjčil jsem si 550lbs, udělal bunny a elastomeru ke konci chyběly 3mm cca
      • plánuji zkusit 600lbs (a pak jsem asi v háji, bo RS nedělá více než 600lbs)
      1. pokud mi dojede elastomer na konec, bere se to jako doraz? Nebo dorazem je míněno ještě plné stlačení elastomeru a tvrdá rána (tzn – že výšku elastomeru můžu započítat jako ještě funkční zdvih, který lze využít?)
      2. ví někdo, kde sehnat / nechat vyrobit pružinu tvrdší než 600 na palcové tlumiče RS (konkrétně Super Deluxe), dělám sondáž a zatím jsem nic nenašel :-/ …

      Díky moc, zatím v tom docela plavu …

      P.S.

      Je mi trochu s podivem, že kolega, co váží obdobně jako já a má identické kolo na 500lbs pružině dává doraz na trochu větším dvojáku a já to tam jebnu hned bunnyhopem nebo techničtejší jízdu s drobnými skoky. (tedy takhle – necítím tvrdý náraz, ale elastomer je úplně dole – možná se dostane jen na konec pístnice, ale nedojde k jeho plnému stlačení ⇒ ještě jsem ani nedal doraz? … nevím jak se s tím pracuje/vyhodnocuje u pružiny…)

      Děkuji za shovívavost ;)… a rady.

      • mirorek2  

        co komprese, jak máte oba nastaveny?

        třeba skončíš u foxe :-)

        • Breakpain  

          LSC by měla být podobná, ještě zkusím MIN / MAX jestli poznám rozdíl (jestli není třeba KO) …

          Protože dotyčnej má být lehce těžší a doraz dává na skoku kolem 10m do dálky … což je mi teda kua divný …

          Každopádně bych potřeboval trošku poradit s tou teorii, hlavně s tím za a) – doraz vs elastomer…

          • mirorek2  

            Zkusil bych vyhodit pružinu a na sucho to v ruce propružil, tak zjistíš, kde je doraz a poznáš jestli ti jedou komprese/rb

            • Breakpain  

              Už jsem z toho tak zblblý, že tuto banální radu vítám ;)… první věc, co udělám, jak dorazím domů ;)…

              Jinak vím, že tlumič to pustí i přes elastomer – promáčknu ho (bez pružiny, ladil jsem kdy se potká sedlo s kolem) v rámu – tedy to, že posunu elastomer na konec nic neznamená, jde o to, až ho promáčknu úplně. Netušil jsem, jestli třeba pružina nekončí dřív… a jakmile je elastomer dole, že to znamená třeba už konec.

              Tím pádem jsem tomu možná ještě nedal doraz… hmmm… protože tvrdou ránu jsem neevidoval, pouze elastomer byl na konci. Nicméně si nemyslím, že by to mělo nějaký ultra progresivní chod na konci, co mě zachrání… pružina je IMHO lineární pořád…

              No, v pondělí snad otestuju 600ku, tak budu chytřejší, mezitím prověřím co jsi psal ;)…

              • mirorek2  

                progrese na konci nebude no, uvidíš tu 600, když tak dáš jiný tlumič :-)

                • Breakpain  

                  Ty ses po*al :)… To je to, co me desi, ted jsem vyplazl majlant za kolo, a pri predstave ze kupuju extra tlumic, jsem mohl jit rovnou do kola na FOXu v Kashime :0…

                  Nene, prece to nejak musi jit vyladit o.O ;)

      • wilda81  

        Postup je stejný jako u vzduchového. Nastavit sag výběrem pružiny a pak už jen ladíš komprese a odskok. Přijde mi, že chceš tvrdší pružinou dosáhnout toho o co se mají starat komprese.

        • Breakpain  

          Ja vubec nevim, jak se k tomu chovat ;)… Prubnu, proverim, zkusim pokroutit cudle a uvidime ;)

      • Atilla  

        Tvrdý doraz poznáš až tlumič klepne:) DH kolo by občas mělo zavítat na dno. Většinou jezdecká chyba, nebo skok na placku když trefíš dopad tak by se to stát nemělo.

        Chytni se podle sagu cca 30–35% a pak uvidíš. Já šel z 400lb na 350lb + komprese a bottom out na plno a teď to maká parádně.

        • Goob  

          Tohle jsem viděl experty říkat o jakémkoliv kole (samozřejmě naprosto pomíjíme totální chrtí betony). Že většina lidí nastavuje jednotku tak, aby měla rezervu na zdvihu, zatímco správně je to tak, že si v terénu, který jezdíš, jednou dvakrát projdeš až na doraz.

        • Breakpain  

          OK, prubnu to takhle, diky…

          • carlos1  

            SAG bych nastavoval podle toho co je na ramu(muj ram tam ma napsanej doporucenej sag), urcite bych nenastavoval sag pouze podle zdvihu tlumice, mrkni na ram a pod tlumivem je tabulka, kde jsou napsany hodnoty

            • Baba-Ji  

              progresivni ramy 30–35% sag, linearni 25–30%

              …zhruba ;)

              • Breakpain  

                to by asi sedělo… Supreme by měl patřit k těm lineárnějším … porovnáme, až dorazí tvrdší pružina

      • wilda81  

        Ještě dopním, že pokud jdeš po dorazech , tak to nemusí nutně znamenat jen malou tvrdost pružiny. Můžeš mít třeba jen málo utažené komprese, pomalý odskok, popř. kombinaci všeho. Jinak 600 by ti mohla myslím stačit. Já vozím běžně 550lbs (na +/- nějakých 90kg ve výstroji).

        • Breakpain  

          Tohle jsem opomnel „resit“… provedu retest po overeni sagu bez komprese a odskoku ;)

      • Breakpain  

        tak abych to uvedl na pravou míru:

        • celou dobu testuju s pružinou 500lbs
        • SAG s ní mám cca 30%, předpětí 4 otáčky (2–5 předepsáno)
        • komprese 10 z 11, odskok 12 z 19 (a tady byl včera kámen úrazu, moc jsem to nenastavoval a ta komprese udělala hodně)
        • bunnyhop (kdy úmyslně při dopadu prošlápnu co to jde a zapružím rukama)

        ⇒ vidle má rezervu 13,5% (26mm chodu)

        ⇒ tlumič má rezervu 17% (34mm chodu) (dnes se mi podařilo po přenastavení tlumiče nedorazit elastomer až nadoraz, zbyly tam asi 3mm rezerva a elastomer má asi 12mm… )

        což vzhledem k tomu, že vzduchová vidle bude progresivnější a pružina lineárnější asi to jako celek relativně sedí…

        Problém byl, že jsem nevěděl, že to může až takhle chodit (aniž by to vadilo) – nejsem nato zvyklý z endura (ale vím, že dál už se tomu u vidle moc nechtělo ani při jízdě v mírnějším terénu), takže tlumák na tom bude dost obdobně.

        Je tedy možné, že jsem ze sebe udělal vola – což je ta lepší varianta ;-) … a pružina 500lbs bude na běžný drandění tak akorát, na dropy a skákání to bude chtít přitvrdit, ale naštěstí 550 i 600 lze sehnat bez problému ⇒ jsem v suchu, díky bohu …

        Odskok i komprese fungují … :-) očividně ;-)…

        Tímto všem děkuji, ještě mrknu, kolik je na rámu předepsaný SAG, ale nějak jsem si nevšiml, že by tam někde něco bylo uvedeno … snad není 40%, to bych byl asi v háji :-)

        Vidli jsem nastavil na SAG 26%…

        • wladeq  

          Vzadu to moc linearnejsi nebude, diky konstrukci toho přepaku. Resit to takhle na milimetry je uplne k hovnu, pokud teda nemas ambice na 1 flek na svetaku. Resit cokoliv na parkovisti je taky uplne k hovnu, pak se to z kopce stejne chova uplne jinak. Jak uz tu nekdo psal, vidli dam na doraz (nedam, hydraulicky, nepusti me), jak uz tu nekdo psal, rukama a silou tela. A to mam sag tak 10 procent.

          Proste to projed z kopce, zkus variantu „fast nad hard“ a „slow and soft“, zjisti ktera ti vic sedi, a podle toho se zarid

          Jeste bych doplnil, ze suplovat tuhost pruziny nejakou brutal kompresi neni zrovna to co chces, a jak to ma fungovat. Ta tvoje zavrena komprese udela hlavne to, ze ten tlumic bude tupy (nevim presne jak funguje RS, ale proste bude), mozna by tam o trochu tvrdci pruzina odvedla lepsi praci

          Gud lak ;)

          • Breakpain  

            Hele, „učím“ se s tím pracovat, jen jsem sepsal dojmy a tvrdší pružina tam půjde určitě ;) …

            Myslíš, že ke konci to začne být progresivní? Tak to by nevadilo, ba naopak by to bylo vítané :-)…

            našel jsem doporučený SAG (ani jsem nevěděl, že to tam je ;-) … )

            25% – min

            28% – optimum

            31% – max

            a já jsem s tou 500 cca na těch 31%

            v pondělí dorazí 600% otestuju a když to bude moc, půjde tam 550 ;-) …

            Hlavní je, že jste mi tu poradili, nakopli mě správným směrem a já se konečně začínám orientovat ;)…

            To veselé zvolání bylo hlavně proto, že nejsem tak v háji jak jsem myslel… původně jsem žil v domnění, že mne ani 600ka nemá šanci zachránit ;).

            Jinak z kopce jsem to projel a výsledek testu byl stejný jako s tím bunyhoppem, proto jsem to zmiňoval. Zadek mi při jízdě přišel takovej měkkej, měl jsem to na soft – teď to projedu s větší kompresí a odskokem a uvidíme, jaké to bude. na 90% ta pružina půjde do zásuvky, pro případ, že v sezoně ještě rapidně zhubnu, ale jinak to vidím na 550–600. S odřenou prdelí, ale zvládne se to ;) …

            Takže ještě jednou, díky všem :-).

            • wladeq  

              Vpodstate vsechny sjezdove ramy se delaji s progresivnim prubehem zdvihu, neni to nejaky brutal nakonci, ale postupne, cim viz zdvihu, tim vic progresivity.

              Reknu ti uprimne, ze nejsem takhle od klavesnice schopny posoudit jak moc nahovno to je, nebo neni, vis co. On ten sjezdak bude proste primarne na dupani do pedalu horsi (tohle prave ma tak nejak resit LSC), a muze ti pripadat mekky. Esi z kopce chodis po dorazech, chce to jednoznacne tvrdci pruzinu. Jinak, nejsem si jisty, ale rek bych, ze to nemusi byt pruzina na metricky tlumic (proto jsou tam ty zavity) ;)

              Dopruceny sag je spis pro opichnuti…A hlav­ne…nesnaz se strasne moc „přitvrzovat“ tlumic kompresi, bude se to chovat blbe

              • Breakpain  

                Ok, píšu si, otestuju s 600kou, když to bude moc tvrdý… dáme 550.

                LSC jsem teď jen zkoušel, jestli to pomůže u toho propružení… abych si ověřil rozdíly a mohl reportovat. Na enduru jsem ji ani nepoužíval u tlumiče, jen lehce u vidle.

                Vše důkladně otestuji, teď už aspoň vím, co od toho čekat.

                Mno, myslel jsem že je to měkký i při jízdě, docela fest (na pumpování atp z nerovností) – nějak extra z kopce nepřišlapávám a když jo, tak tam mi to pohupování nevadí, jsem zvyklý.

                Za progresi budu kua rád ;-), mám rád pocit jistoty a bezpečí na dropech.

                O víkendu tam šoupnu 1m dropy a uvidíme, co to bude dělat …

        • Radus  

          Tak je to v podstatě správně jen to bylo špatně nastaveno palec na horu že jsi na to přišel .

        • Baba-Ji  

          Jeste jedna vec – ono ze jde elastomer ke konci pistnice neznamena, ze jsi dal doraz ;).

          Doraz je az to, kdy uz to citis v nohach :p.

          …takze bych zbytecne neplasil

          • Breakpain  

            Ano, máš pravdu. Už jsem si to uvědomil (diskuze mne navedla) a spadl mi kámen ze srdce, předtím jsem si to vyložil jinak a byl z toho na prášky :-)…

            • Baba-Ji  

              treba u mne na Spindriftu elastomer nikdy neopustil pozici na konci pistnice :D

      • JMT  

        Na enduru ktery mam na sebe nastaveny tak abych vyuzival cely zdvih jsem schopny razem tela dat na parkovisti doraz jak pises. Mel jsem to i pred tim na sjezdakach. Podle me v poho. Strasne moc lidi vozi hrozne tvrdy ladeni prave kvuli tomu jak pises, ale pri jizde v terenu kdyz pracujes telem tomu davas daleko mensi stosy. Takze za me nebat se toho a ladit kompresema jesli mas sag tak, aby to vyhovovalo. Kazdopadne vychazet ze sagu. On i zasadne udava geo. To je zaklad…

        • Breakpain  

          Jojo, poučeno – překopáno, vítězství na dosah.

          Ano, ale na větší skoky + dropy se mi osvědčilo to mít krapet tvrdší ⇒ obecně jsem to začal vracet do rozumných kolejí až ke sklonku roku a přicházím tomu na chuť… předtím jsem měl vždy bezpečnostní rezervu s velkou progresí… Když se občas špatně dolétlo – tak to umělo požrat i tu progresivitu :-)…

    • Radus  

      No 550 lb pružina je na 90 až 100 kg tak pokud máš méně a chodíš po dorazech tak je špatně nastaven tlumič . Přesněji komprese potřebuje přitáhnout . Ale také je možné že byl použit nevhodný tlumič na daný rám ( interní nastavení komprese a nebo má poruchu ) . Jinak standartní pružina je lineární ale dělají se i progresivní dle potřeby ( tedy v motosportu ano ) kola nevím . Prostě nastavit sag jak píše Atilla pokud je dobře tak je chyba jinde . Přitvrzením pružiny to nevyřešíš .

      • Breakpain  
        • 105 kg v chranicich
        • tlumic proverim, zda facha odskok a komprese vyndanim z ramu
        • je to seriovka, tak snad to maj naladeny k ramu, ne :) …
        • wilda81  

          Těžko říct jak to mají naladěné. Já měl stejný problém na sériovém Canyonu s RS Kage. Pomohla až výměna tlumiče. Já tehdy dával RC4, ale pomohlo by asi cokoliv se štelováním HSC a bottom-outu.

        • Radus  

          Na 105 bude potřeba 600lb . Jinak mám metu a na ní byl seriový tlumič deluxe rt s nastavením M L . L tedy odskok plně otevřený . Koupil jsem teď nový super deluxe rct jako origo díl a ten je MM . V mém případě byla tedy komprese stejná ale odskok jiný . Tak že stát se to může a pak třeba ještě potřebuješ přitáhnou ale už není kam pak musí dojít k úpravě planžet a tedy rozborka tlumiče . Otestuj tlumič bez pružiny a budeš moudřejší zda je vše v pořádku . Ale tvoje váha už 550 lb strunu nedá .

      • Atilla  

        To přeci záleží na každém rámu, na poměru prepakovani a progresivite. Na jednom kole mám 550lb a na druhém 350lb.

        • wilda81  

          +1

        • Radus  

          Jasný to souhlas ale jeho rám bude postaven na podporu tlumičem . Kdyby byl progresivní tak by toto neřešit a při váze 105 kg by nebyla 550 lb pružina slabá . Já tedy osobně nemám rád hodně progresivní rámy typu Giant Rb a podobně pak jenom řešíš co tam narvat za tlumič aby to fungovalo . Někde jsem viděl video jak borec testoval jak jeho konstrukce ovlivňuje tlumení . No prostě vyndal tlumič zadní kolo rámu dal na váhu a pak stlačoval zajímavě se měnili čísla na váze a tedy zasahování konstrukce do tlumení no a pak si nalaď tlumič . Ale je každého věc co si pořídí . Stejně se nakonec všichni snaží naladit na lineární křivku a tedy máslový projev pružiny . Pokud se pletu tak mě opravte .

          • Atilla  

            Ale vždyť doraz nedal. To že je guma na dorazu ještě neznamená doraz. Vzhledem k výšce elastomeru to může být taky dost dobře 20% zdvihu. A to že využívá při dopadu z bunny skoro celý zdvih je dobře. Je to DH kolo a to. Má chodit do zdvihu a má mít velký sál aby žralo. Pokud člověk neplave ve zdvihu zbytečně a nemlati dorazy je vše ok a chce to doladit tlumičem. Sice mám super deluxe, ale jen Rko,takže nevím co jde ladit. Na marzocchi moto mám c2r + bottom out který udělá hodně. Brácha má Fox float X2 a komprese udělaj divy.

            • Radus  

              No vida jak z toho vyplývá tak měl špatně nastavený tlumič nic víc a přišel na to . Což je dobře . Dh samozřejmě musí sežrat vše ale banána na místě nemůžeš poslat do plného zdvihu musí tam být rezerva pokud tam zbylo 20 % tak asi ok . Neb při špatném dopadu nebude mít schopnost pohltit náraz a následek bude katapult přes rodla . Vše jde doladit kompresí Hs Ls a opravdu to udělá moc . Ale jenom v případě že je struna přesně na tebe pak to bude pracovat jak má . Když tam pošleš silnou pružinu než je potřeba tak nevyužije plný zdvih což je špatně a ještě si dost zrychlí odskok . No a když bude struna slabá tak zas budeš krotit kompresi a to je taky špatně tupý projev špatná schopnost pohlcovat náraz . Proto se dnes dají vyrobit struny přesně na míru což je super . No u tvého tlumiče toho moc nenastavíš pouze odskok jinak je vše nastaveno interně . Na to je fox x2 super má vše druhá stránka je zas to že ho málo kdo dokáže nastavit což je ve výsledku horší než předem nastavený tlumák na dané kolo neb 80 % lidí to bude sedět . Každopádně dobře nastavit podvozek není na chvilku a u složitých vidlic a tlumiču to chce čas a vše hlavně musí sedět jako celek předek zadek . Každopádně prémiové podvozky si bude pořizovat člověk který ví co chce a to si i dokáže nastavit každý jezdec má jiný požadavek . No a teď do toho ještě zamotej výrobce rámů který se snaží vyrobit super stroj . Zlatý motokros .

              • Breakpain  

                Tak, naštěstí jsem to pomotal já :-)…

                Teď už budu jen ladit a testovat, mám nato měsíc :-)… pak začnou otevírat parčíky :)…

                • Radus  

                  Paleček hore že jsi na to přišel sám . Toto je rozhodně dobrá cesta jak nejlépe nastavit ale hlavně vědět a cítit rozdíl nastavení . Jenom tak jde dostat z podvozku maximum .

                  • Breakpain  

                    jsem pacient, mám tabulky – poznámky a ladím, porovnávám… na odlišné BP různé úpravy ;o) …

              • Atilla  

                Spousta lidí má kolo nastavené, že z netlumeného bannanu dá doraz a v terénu nemlátí. To, že na Rku nastavím pouze odskok fakt vím, nevěděl jsem co jde ladit u jeho WC werze. Měl jsem tlumiče přes fox po ohlins .

                • Breakpain  

                  LSC, R … vic to neumi.

                  Preload pruziny dela co, upravuje lehce SAG nebo meni i chovani v celem prubehu (jj, vim 2–5 otacek, viz instrukce na matici)?

                • Radus  

                  Jo taky mi toho prošlo rukama dost . Ohlins , kayba , showa , protlum, Fox , Reign, elka . Sice ve světe motosportu pár let jsem závodil offroad a cross contry ačr čtyřkolky a ty jsou opravdu náročný na podvozek . Dnes to mám tak že sednu na kolo nebo na krosku ,guad a přesně vím co je špatně . Tedy pro mne špatně ale většinou to sedí i lidem s kterými jezdím endurko dnes již na kole bez motoru . No každopádně je složitý něco nastavovat když to nemůžeš osedlat . Nastavit dobře podvozek není to samé jak seřídit přehazku . A tak to prostě je .

          • wladeq  

            Pletes, cele to je blabol

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.