• lubosalbi

    Jezdí někdo tlumič Suntour Triair? Zajímalo by mě porovnání jeho linearity s jinými tlumiči, hlavně Rock Shox Monarch plus RC3.

    • TJK  

      Suslos ho ted jezdi… co resis s monarchem?

      • lubosalbi  

        Nedokážu na RB využít zdvih. Zbývá mi tak 1cm na pístnici. Nižší tlak už dát nemůžu, protože by to už byla hrozná žvejkačka. Sag mám 30%, tlak 160psi, vážím ve výstrojí cca 81kg. Mluvil jsem o tom i Petrem Heiníkem, je to kombinace progresívního rámu a tlumiče. Doporučoval mi tlumič Fox nebo DVO, že jsou lineárnější Rock Shox. A ten Triair se tváří jako klon Topazu.

        • TJK  

          dej tam DVO, zen chodi na Banditunepesne a jednu vlozku do negativky… snizis tlak v hlavni komore a bude ti vyuzivat vic zdvihu… hlavne chod je upne jina liga

          • lubosalbi  

            Věřim, že Topaz je dobrej, ale ta cena už moc dobrá není. Triair stojí skoro půlku, co jsem se o něm dočetl, tak si ho lidi chválí. Suntour ho pro DVO prý vyrábí, rozdíl je snad jen v tom, že DVO má měch v expanzce a Suntour píst. I střeva tlumiče jsou prý zelená jako u Topazu, foto jsem teda neviděl.

            • Goob  

              Ten měch v Topazu je super, protože se jím dá řešit posun celé křivky nahoru či dolů. Laboroval jsem na Altitude přesně s tím samým co ty: rám nastavený na nejvyšší progresi, ale protože nejezdím velké skoky, nechodil mi do plného zdvihu. Vyvložkoval jsem negativku, odfoukl trochu z měchu a jsem tam, kde jsem chtěl být.

              • lubosalbi  

                To samý jde u Triair právě taky, jen tlak vzduchu nepůsobí na měch, ale na pístek.

          • lubosalbi  

            No každopádně jsem se teď domluvil s Přemkem Tejchmanem na půjčení Triair tlumiče, tak že paráda.

          • embi  

            DVO Topaz a Suntour TriAir jsou si konstrukce podobni.

        • MlokCZ  

          Ono mnohem větší vliv než samotná progrese průběhu má negativka.

          Když je velká a má přepouštěcí kanálek více ve zdvihu, tak na stejný sag foukáš mnohem větší tlak a křivka průběhu je pak výrazně strmější i když vůbec nemusí být progresivní.

          Řešením problému je pak něco s malou negativkou. I když je otázka jestli to stojí zase za ten výrazně horší počátek zdvihu.

          Pro představu srovnání extrémů, které jsem jezdil a už tu i někde uváděl. Na stejném rámu Fox tlumič (testováno jak na starším CTD, tak na současně ježdném DPS) s malou negativkou a ten stejný s velkou negativkou (jen výměna komory), pro ten DPS:

          • komora s velkou negativkou + žádný spacer v pozitivce (tzn. nejlineárnější možná varianta), pro sag, který chci vozit foukáno 200psi, tedy velký tlak a křivka je tak hodně strmá a i když je téměř lineární, tak na doraz to běžně poslat nedokážu (ale zdvih využívám celý); tohle řešení pak chodí mnohem méně do zdvihu od sagu až cca do 2/3 zdvihu (tedy velká podpora střední části zdvihu)
          • komora s malou negativkou + největší spacer v pozitivce (tzn. nejprogresivnější možná varianta), sag ani nedosáhnu jaký chci, ale jen o něco menší, i přes malý sag na to stačí 125psi; a ani ta progrese to nezachrání a i s největším spacerem jsem to dokázal poslat na doraz (ale jen sem tam, použitelné to bylo), tohle řešení se od sagu do 2/3 zdvihu vyloženě nechutně propadá a chodí moc a zachraňuje to před chodem na doraz až ta velká progrese konce zdvihu

          Tedy to jen pro ujasnění co potřebuješ hledat. Potřebuješ tedy zejména méně strmou křivku průběh. Samotná lineariata křivky sama o sobě to řešit vůbec ještě nemusí.

          Na praktickém příkladu to už naznačil TJK, to je přesně to, o čem píšu. Tedy méně strmá křivka.

          Foxe s malou negativkou bych ale stejně nedoporučil. Sice by to vyřešilo využití zdvihu, ale počátek zdvihu s tou extra malou negativkou je bídný. To propadání v první části zdvihu bys takové asi neměl, protože bys nemusel použít pro ten rám tak velkou vložku v tlumiči a samotný rám i když má progresivnější průběh, tak to není takový extrém jako největší vložka v pozitivce (u rámu to není zprogresivnění až jen úplného konce zdvihu).

          • lubosalbi  

            No jám mám Monarcha se standartní komorou, tak že sním žádný pokusy s vložkama dělat nemůžu. S Debonair komorou si dle Petra Hejníka nepomůžu.

        • vojtechposmourny  

          Mě by zajímalo, proč tuhle kombinaci tedy RB nabízí, když ví, že to není optimální.

          • lubosalbi  

            No to mě popravdě taky

          • Goob  

            Ono taky dost záleží na tom, jak to kolo kdo nakrmí (netýká se jen RB).

            • lubosalbi  

              Mám porovnání s 5 jinými koly co jsem jezdil, tlumič vždy Rock Shox. Vždy jsem zdvih využíval. Nemám uplně ladný styl, kolo obačas schytá slušnou ránu, ale na RB stále zbývá 1cm na pístnici, tím se dá říci, že využívám cca 130 ze 160mm zvihu, což je celkem škoda.

          • goofy  

            Že by pro lidi co potřebují progresivní rám? Kámoš vozí stejnou kombinaci a zdvih využívá prakticky plně. Samozřejmě komu to nevyhovuje si může tlumič vždycky vyměnit nebo koupit rám bez tlumiče.

            • TJK  

              stejny rozdil jsem mel ja a kamos na Banditu, ja vyuzival skoro cely zdvih, on vyrazne min… reseni poradne to krmit :)

        • MirosPikos  

          Já bych to kvůli tomuhle neřešil. Protože ve finále zjistíš, že ti stejně i u DVO nebo TriAir zbyde 1 cm zdvihu. Teď jsem chvíli vozil 2 vložky v negativu a 1 v pozitivní. Získalo to oporu, tolik se to nenořilo v prvních 2/3 ale zdvih jsem užíval stejně. Teď jsem zkusmo nechal jen jednu vložku v negativní, tlak 220, bladder 170 což je minimum v rozsahu 170–200 PSI. Cestou do práce jsem pustil na placku jeden svah, málem jsem zul zadní gumu :-D A doraz pořád nikde.

          Už jsem se s tím smířil a neřeším, že nevyužívám vzadu celých 160 mm. Daleko víc mě štve, že škrtám klikama téměř o cokoliv a kdekoliv při SAGu 30%.

          Nerozumím tomu, jak někdo dokáže při SAGu 30 a méně, využít plný zdvih.

          • pitos  

            Také nevyužiji celý zdvih na Banditovi, při sagu 32% co vozím mi běžně při ostřejším ježdění chybí tak 7mm na pístnici. Také mě to vůbec netrápí, zdvihu mám pocitově dostatek a jsem raději než bych chodil furt po dorazech. Klikama/pedálem ale neškrtám nějak výrazně, což je možné dáno tím že u předchozích kol jsem měl střed níže a musel jsem si na to dávat daleko větší pozor.

            Jiný tlumič možná časem vyzkouším, nejsem ale moc náročný a ten monarch RC3 mi zatím celkem sedí.

            • vojtechposmourny  

              A co ta hranka ve zdvihu při přechodu mezi negativkou a pozitivkou? Už to nedělá?

              • pitos  

                Ta hranka tam je pořád. Celkem se s tím dá žít, při jízdě to jde poznat jen v určitých situacích které nenastávají zase tak často. Ale normální to není a takto výrazně jsem to nezaznamenal u žádného tlumiče.

            • goofy  

              Vidíš, tak jsem tu mystifikoval. Myslel jsem, že zdvih využíváš prakticky celý. :-)

          • lubosalbi  

            No každopádně ten Triair budu mít půjčený, tak uvidím jaký to bude a jestli bude mít smysl ho kupovat.

            Já s funkcí Monarchu celkem spokojený jsem, teď jsem dal do horního oka jehlový ložisko a chod je opoznání lepší než z originálním bushingem. Pridal jsem 10psi na tlaku, protože se mi to už zdálo citlivý až dost.

            • MirosPikos  

              Opravdu se tak moc zlepšil chod? Předtím ten bushing byl ok, nebo už měl něco za sebou? Já jen, jestli se mi neobjevuje prostor pro zlepšení :) Že bych taky pořídil jehly.

              • goofy  

                Jestli jsem se dobře díval, tak RS má pořád klasický a ne plastový bushing, a tam je to mnohdy hodně natěsno a rozdíl je pak propastný. Chytni ve dvou prstech trubičku co jde skrz, a pokud udržíš trubičku bez hnutí a tlumič se na ní vlastni váhou v pohodě kýve, tak ten rozdíl tam bude, ale ne tak extrémní. Pokud je tam ta trubička prakticky natěsno, tak budeš mile překvapen. :-)

              • lubosalbi  

                Fakt to je to znát, vahadlo se na horním bushingu poměrně dost otáčí. Ten originální na Rock Shox je hodně tuhej, nic mu nebylo. Na bike24.com je endurobearings za 10 éček.

                Bushing na DVO je ale jiný, tam si myslím, že nebude změna tak velká, předpokládám, že jde mnohem lehčeji než původní u Rock Shox.

              • Goob  

                Tyvole tohle přestávám číst :D. Už dlouho jsem si nekoupil žádnou kravinu na kolo… bude to tak deset minut?

              • Goob  

                Sorry za ukradení vlákna, ale když už se o tom píše: máme nějaké jehly v nabídce pro Topaz? Já jsem jen zběžně hledal a nenašel.

              • krabica  

                Mně jehlové ložisko Enduro vydrželo tak 2 vyjížďky než chytlo vakl, sice na jiném kole, ale se stejným chodem horního čepu.

              • Sistematicx  

                Je to fest znatelny. Na stejny trase mam ozkousenej jak orig RS vlozky tak Fox tak jehlove lozisko od endury.

                Ty jehlove jsou na citlivost a chod asi nejlepsi. Rozdil mezi RS teflonem a Fox s jehlou je znatelnej. Mezi Fox a jehlou uz to tak poznat neni.

                Ale porad ta jehla je poznat. Hlavne ten prechod z RS na jehlu je znat.

                • TJK  

                  i mezi foxem a jehlou je rozdil… ja mam na DVO jehly na hornim oku s fox 5díl na spodnim oku

                  • Sistematicx  

                    Nemam teda DVO. Vozim pluskovej monarch. Ale ty vlozky mam jak ty. Horni oko jehla dolni fox. Mel jsem fox-fox na par dni a pak jsem dal ty jehly. Tam uz jsem zase takovej rozdil nepoznal jako mezi RS a jehlou.

                • MlokCZ  

                  Můžeš zkusit ještě heavy duty kit z TFtuned. Mírně lepší než Fox, oproti jehlám téměř žádný rozdíl (jen neznatelně horší). Nevadí tomu čep s krátkým chodem.

                  Výdrž excelentní (nejlepší ze všech řešení co znám).

                  Vozím to na všech tlumičích mnoho let. Po uvedení 5-dilného Fox kitu jsem nejdříve myslel, že už bude Fox stačit, ale zase jsem se brzy vrátil k tomu kitu z TFtuned.

                  • MlokCZ  

                    Současný Fox kit má aspoň výhodu, že jde dobře ven. Dříve to byl trochu porod, to jsem na to musel pořídit pripravek na vylisování/na­lisování.

                    • Sistematicx  

                      Ano stary teflonovy bushing jde ven blbe. Ten lis na to mam taky. Kousek naradi co se neztrati a nestal uplne raketu.

                      Fox vlozky rozeberu sroubovakem, tu posledni casto co je napasovana v oku.

                      Ten heavy duty kit jsem videl. Za jehlu od endury jsem daval 320 kc myslim, bral jsem pred tremi lety u Sterba bike. Treti obchod kterej mel rozmer co jsem potreboval tak jsem vzal a od te doby jetej dve sezony a je v pohode. V pulce sezony vetsinou rozeberu, ocistim namazu jehlicky a tim starost konci.

            • hrota  

              Dej potom vědět, mám ho taky v hledáčku :) I když nejvíc mne láká časem zkusit nějakou pružinu.

              • MirosPikos  

                Ještě přidej do hledáčku nový Manitou Mara Pro :)

                • wilda81  

                  Po zkušenostech se spolehlivosti McLeoda bych ho z hledáčku zase vyřadil.

                  • mirorek2  

                    asi tak… po třech reklamacích McLeoda na kole ženy letěl jak namydlený

              • lubosalbi  

                Tak pružina mě taky láká, ale. Váha je už někde, kde asi uplně nechci a cena tlumiče, který má HS a LS nastavení koprese s lockem, je aspoň 15k a za to mi to asi nestojí.

              • lubosalbi  

                V Praze v Krabcycles se dá zdarma půjčit Cane Creek, pokud by sis chtěl nasadit brouka do hlavy.

                • hrota  

                  Manitou, no nevim :)) nemám s touhle značkou nějaké bližší zkušenosti, zaujalo mne to DVO a pak přišel ten SR, zatím mam Monarch Plus RC3 a jsem spokojen, možná budu laborovat s tokeny, vychází mi tak 7–10mm rezerva chodu, ale nejsem žádný letec, mám se ještě hodně co učit.

                  Jinač co se týká váhy tlumiče, v soustavě jezdec-kolo je to u mne jen kapka v moři. Spíš bych chtěl jen vyzkoušet ten chod apod, pochybuju, že budu schopen ho správně naladit, je to jen nápad, abych se nenudil :D

                  • lubosalbi  

                    Základní nastavení ti udělají podle rámu a poradí co a jak ladit.

                    • hrota  

                      Žádné takové, letos už jsem do toho nasypal dost :D musí mi to alespoň sezónu vydržet a pak se uvidí :D

                • Stingray  

                  Pokud jsi ochotnej sypat nesmysl za servis. A nahradni tesneni Krab samostatne neproda.

            • pitos  

              I díky tomuto vláknu jsem pořídil jehlové ložisko, dnes namontoval a rozdíl oproti originálu od RS opravdu velký. Dobrý tip:)

          • Pan.Fazole  

            v Söldenu jsem se jednou jedinkrát dostal někam ke konci zdvihu, ale praskla mi při této taškařici helma, tak nevim jestli se to počítá :)

          • TJK  

            dej 2 do negativu a zadnou dompozitivky… to pujde do zdvihu cely a jeste uberes kus tlaku

            • hrota  

              Možná blbý dotaz, ale nepřijde pak snížením tlaku zase o oporu ve zdvihu?

              • Goob  

                Možná trošku o citlivost na začátku. Já teda nepozoroval ani jedno, ale jsem zatím jen na jedné vložce v negativu (topaz). Možná zkusím i druhou… kdyby jen nebylo na mém kole vložkování takový opruz!

              • TJK  

                nevim ja nic takoveho nepozoruji… zmensenim negativky je pak potreba mene tlaku na pozadovany SAG, me tlumic peijde citlivejsi a ze vyuziva cely zdvih (mam extremne progresivni ram) takze u me s DVO jedine dobre… daval jsem 2 vlozky ale ted hsem jednu vyndal… se 2 to slo na trailu vyuzit na plno ale asi by chybela rezerva na skoky tak jsem tam jeden vratil (obrazek je orientacni z netu)

                • hrota  

                  Pokud vím, tak Bandit je taky poměrně dost progresivní. Momentálně mám jeden token v negativce, další se mi tu nikde neváleji, ale asi nastal čas dokoupit a zkusit experimentovat. Skoky jsou pro mne zatím neznámá věc, tak zkusím hodit něco i do té pozitivky.

                  • TJK  

                    a mas RS nebo DVO ? na to mam vlozek dost… klidne nejakou venuji jinak donpozitivky nic nedavej… na co zvysovat progresivitu tlumice kdyz uz mas progresivni ram a to te bandit ma ten konec opravdu extremni

                  • mpIII  

                    Jestli chceš vložky do Monarchu, tak jich pár navíc mám a už je nebudu potřebovat.

                    • hrota  

                      TJK: Mám tam teď RS, na DVO nejsou finance, když teď ještě něco pustím za ten rám hlavně. Celkově zatím na to moje ježdění myslím stačí Auron a Monarch plus bohatě. A ok, budu vlozkovat pouze pozitivku. Ještě v tom mám trochu hokej co a jak.

                      mpIII: Odkud si, asi bych nepohrdl, vymenim za pivní ekvivalent hodnoty :D

                      • mpIII  

                        Plzeň…

                        • hrota  

                          Já Praha, tak buď pošta, nebo si budu muset udělat výlet za exkurzí do pivovaru a mohl bych se zastavit pro tokeny.

                      • Goob  

                        Jestli máš centimetr na tlumiči rezervu zdvihu, tak dalším zprogresivněním si úplně nepomůžeš. Zdvih je jako RAM: volná RAM = zbytečná RAM :D.

                        • mpIII  

                          Já myslím, že se upsal a myslel negativku ;0)

                          • hrota  

                            Dneska nejsem ve formě, včera večer sem si hrál na strakáče a trochu to přepísk

                            • mpIII  

                              :0)

                            • Goob  

                              Jako že jsi radil úplně v každém vlákně v tématech, o kterých nemáš ani páru, ale v každé větě bylo minimálně třikrát „na mým dirtu“? :D

                              • hrota  

                                Jakože sem chlastal jako puberťák :D naštěstí jsem na BF neměl ani pomyšlení. A nemám dirta :(

            • Sistematicx  

              Da se to aplikovat i u Monarchu? Mam stejnej problem. Zacal jsem to pozorovat a pri sagu 30% nedam plnej zdvih. Tak ze bych hrknul do negativu tak nejakou vlozku jestli to pomuze.

              • hrota  

                Dá, pokud máš DebonAir verzi jako já, tak můžeš dát vložky do negativky i pozitivky :) HV jen do pozitivky a klasický se nedá vložkovat. Pokud si to teda správně pamatuju :)

                • Sistematicx  

                  Vim vim. Ze debon se da vlozkovat jak negativ x pozitiv. Me slo spis o tu formulaci. Jestli do bude platit i pro monarcha. Jak TJK radil Mirosovi. At da do negativu…

                  Jsem se zameril na ten zdvih ted pri vyjizdce. Dva skoky v lajne, jeden dvojak 2 metry dira a druhej ctyri metry dira. A oba dva jsem se snazil naprasit na dopadu a stejne mi tam zustalo dost zdvihu.

                  O te progresi banditu vim. Ale novej tlumic letos nechci kupovat (bazar leda, tam ale nic ted neni).

                  Co takovej Vivid, nebyla by to taky moznost.

                  • Atilla  

                    Tak na dopadu dáš doraz málokdy

                  • Goob  

                    A když ho prorveš nějakou kompresí a hodně dole zatlačíš, jdeš do plného?

                    • Sistematicx  

                      Nechapu vubec ted.

                    • Atilla  

                      To už vuběc ne. Doraz dáš nejvíc když dášbuď někde placku, nebo něco trefíš zadním kolem

                      • Goob  

                        Já totiž teda nevím, jestli to u tohohle tlumiče jde, ale třeba by pomohlo otunit shim stack (jak se tohle řekne vůbec česky?).

                        • TJK  

                          mas DVO tak nechapu proc to resis… ten tlumic ma komprese nastavene dobre a i dobry rozsah expanze takze zbytek chovani doresi vlozkovani Pos a Neg komory…

                          • Goob  

                            Já to neřeším, protože jsem se (s Ronnieho pomocí) dobral nastavení, ale Sistematicx řeší ten samý problém, co jsem měl já.

                  • lubosalbi  

                    Dle informací přímo z RB je Vivid ještě progresivnější než Monarch

    • lubosalbi  

      Dneska jsem měl možnost testnout Fox DPX2 factory a už jsem si ho nechal. Využití zdvihu podstatě lepší a celkový chod tlumiče o proti Monarchu taky. Navíc byl za pěknou cenu, jetý půl roku.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.