Teleskopická sedlovka na hardtail

57 nepřečtených
  • Janez88

    Ahoj,

    mám skládané kolo na rámu MERIDA BIG.NINE 900 a kola 29”. Jsem maximálně spokojený, v létě jezdím dost, ale spíš po přírodě a na pohodu. Při sjezdech z kopce se necítím moc stabilně a několikrát se mně stalo, že jsem přeletěl přes řídítka. V současnosti mám sedlovku Force BASIC P6.4, průměr je tedy asi 31,6 mm. Uvažuju o teleskopické sedlovce. Poradili byste mně prosím s výběrem? Na co se zaměřit? Jaký zdvih zvolit? Určitě akorát vím, že chci ovládání na řídítkách, že musí být celá černá a co nejlehčí. Díky Petr.

    • scalar  

      Napiš do vyhledávání „teleskopická sedlovka“.

      • Janez88  

        Tyjo chtěl bych asi něco lehčího :)) ale díky

      • Janez88  

        Tyjo chtěl bych asi něco lehčího :)) ale díky

      • Janez88  

        Jojo, akorát jsou ty příspěvky už docela starý.. tk jsem si říkal, jestli tu borci neví, tenhle trh pokračuje aktuálně a co je dobrý pořídit teď.. taky nevím jestli jít do bazarovy, ale v tom se moc poradit nedá co :))

    • novas752  

      Hnotnost bych moc neřešil, to se dostáváš do nesmyslných cen. Zdvih as maximum co se vleze = od vrcholu sedlové trubky po lyžiny sedla mínus cca 7cm (každá sedlovka má tuhle nezasunutelnou část trochu jinak dlouhou). Sedlová trubka je rovná, návarky na košík jsou až dole, takže tam by neměl být probkém. No a předpokládám že rám nemá otvor pro vnitřní vedení, to ti výběr dost omezí.

      • Janez88  

        Díky! Takže výška mne vychází asi 125mm zdvih max jestli jsem to dobře změřil. A až něco vyberu, montáž zvládne normálně laik nebo je lepší s tím do servisu když jidiš třeba dělat na jaro servis?

        • Georrge  

          Zalezi na konkretni sedlovce. Pokud bude na lanko a vedeni venkem, je zapojeni hodne jednoduche (podobne prehazovacce nebo presmykaci). Pokud bys mel vedeni vnitrkem (predvrtana dira od vyrobce nebo kdyz si udelas svou diru) tak je to trochu slozitejsi, ale porad se to da. No a posledni kategorii jsou hydraulicky ovladane sedlovky, kde hlavne vnitrni vedeni uz neni pro kazdeho.

          • tonik666  

            Sedlovky s hydraulickym ovladanim nebrat :D

          • novas752  

            Jestli je sedlovka vedena vnitrkem ovladana hydraulicky nebo lankem uz je skoro jedno, odvzdusneni ovladani byva jednodussi a rychlejsi nez provleceni hadice (nebo bowdenu u lankovejch).

            • Georrge  

              No ono jeste zalezi jestli mas lanko vnitrkem jen v sedlove trubce, nebo skrz cely ram. Ta prvni moznost je mnohem jednodussi na montaz.

            • Georrge  

              No ono jeste zalezi jestli mas lanko vnitrkem jen v sedlove trubce, nebo skrz cely ram. Ta prvni moznost je mnohem jednodussi na montaz.

      • tonik666  

        Zjisti si zda máš otvor pro vnitřní vedení. Odpovím ti rovnou – nemáš. Nejlepší je si to udělat, nebo využít díru pro šroub pro bidon, pokud to bude možné.

        Pak se rozhodni kolik chceš utratit a podle to osi vyber sedlovku.

        • Málo = Brand X Ascent
        • Více = OneUp V2
        • Nejvíce = BikeYoke Revive/Divine, Fox Transfer

        Pak si dle nákresů sedlovky zjisti, jakou nejdelší do rámu dáš. Podle fotky tipuju, že 170mm zdviu bez problému. Tak tu si kup, a nech namonovat nějakého kamaráda co už to někdy dělal.

        Hotovo.

        • Janez88  

          Rozvod pro vnitřní vedení nemám. Otvor se mne do rámu vrtat nechce. Otvory pro bidon jsou dost nízko a stejný by se tam musel vrtat ram nekde u představce ne? A rozdíl mezi tema sedlovkama je vlastně jaký kromě váhy? Poznám ten rozdíl když si připlatím? Nemám zkušenost..

      • Janez88  

        Takže jestli to správně chápu, tak jestliže mám teď spodní hranu lyžin od Sedláčka 21,5cm, tak to je teoretický maximální zdvih co bych využil? (Sedlo asi víš dávat nechcu)

    • Zd.Kell  

      Využiji tohoto vlákna k dotazu. Mají sedlovky M wave,tranz x,ks external e20 v ceně kolem 5 tis. Mezipolohu mezi max. a min.zdvihem? Je ta mezipoloha pevně daná,nebo se dá nastavit? Díky

    • Filipsimek  

      Pozor, budeš mít spíš průměr 27,2 (vycházím odsud), kterých je výrazně míň a pořádné stojí většinou víc, každopádně je tady o nich celé vlákno

      • Janez88  

        Nevím, a ano to je moje kolo. Akorát ho mam postaveny na míru na tomhle rámu. A jak to zjistím, v papírech od kola ani od rámu jsem průměr sedlovky nenašel. Udělal jsem to tak, ze jsem si našem sedlovku co tam mám a našel ji jako produkt na netu..

    • Kolac11  

      Chtěl bych využít toto vlákno a zeptat na výhody a nevýhody teleskopické sedlovky? Při jakém stylu jízdy a s jakým ročním nájezdem už Vám připadá že se vyplatí do teleskopky investovat? Díky za odpověď

      • Foose  

        využití je ve sjezdu v těžkém terénu, skoky.

        Co je to těžký terén je individuální dle schopností každého soudruha.

        většinou to sjedeš i s vysunotou ale zasunutí Ti umožní lépe ovládat kolo, jet rychleji atd…

        • novas752  

          Využití je v jakymkoliv terénu, i lehké sjezdy, které se dají v pohodě jet se sedlem nahoře jsou se sedlem dole daleko lepší – můžeš to jet rychleji, bezpečněji, zábavněji, i na xc si najednou můžeš poskočit z boule do boule aniž by tě sedlo kopalo do prdele. Například mnohé flowtraily v trailových centrech.

          Pak jsou prudké nebo hodně technické sjezdy, které jsou se sedlem nahoře v podstatě nejetelné, tam je to jasné.

          • TK75  

            Můžu potvrdit, že je to přínos i na grevlu.Hardtail bez teleskopky je prostě naprd.leda že někoho baví jen šlapat

      • novas752  

        Roční nájezd s tim vůbec nesouvisí.

        Jakmile rád jezdíš z kopce mimo zpevněné cesty (asfaltky, velké lesní a polní cesty apod.) má teleskopka jednoznačný přínos. Radši hardtail bez teleskopu než celoodpružený bez něho. Funkci teleskopu si lze jednoduše vyzkoušet – stačí pevnou sedlovku nahoře nad kopcem zasunout dolu a pak na konci sjezdu zase nahoru. Akorát s teleskopkou u toho nemusíš zastavovat a sedlem můžeš šoupat nahoru-dolu každých pár desítek metrů podle potřeby šlapání.

        Nevýhodou je o něco větší hmotnost (ale koho to zajímá), další páčka a bowden/hadice na řídítkách a fakt, že je todalší komponent na kole který, stejně jako vidlice/tlumič vyžaduje určitou péči, jednou za čas repasi. Je to další komponent který se může porouchat (takže na nějaký expediční kola to moc neni). Extracitlivým jedincum asi může vadit i malý vaklík (na špičce sedla 0,5–4mm do stran), který většina teleskopek má.

        • novas752  

          *hardtail S teleskopem než full bez něho

        • Kolac11  

          Mám XCečkový karbonový SUP hardtrail a ikdyz bydlím v nížině tak i tady se nějaký krátký sjezd najde takže se je snažím vyhledávat. Vybírám si většinou lesní cesty a lesní pěšiny po kořenech. Při koupi kola jsem se na teleskopku hned ptal a v servise mi doporučili ať si ji tam nedávám, že sice přínos v jízdě to je, ale že s tím je víc starostí než užitku… únik oleje, zvětšující se vakl atd. Pár gramů na víc mě určitě nezabije jelikož jezdím pro zábavu takže váha není to hlavní.

          • novas752  

            Právě na ty krátké sjezdíky je to super, na nějaký dlouhý sjezd s 300m převýšenim mi ani tak nevadilo zastavit a stáhnout si dolu pevnou sedlovku, ale v těhle pidisjezdech má ta teleskopka teprve velký přínos, všechno se děje za jízdy a je to otázkou sekundy, vůbec nevadí si sedlovku šoupnout dolu a za 30 sekund zase nahoru, s pevnou sedlovkou každou chvilku stavět fakt nechceš a jezdit to se sedlem nahoře sice jde, ale přijdeš o hodně zábavy.

            V dnešní době je většina sedlovke podobně spolehlivá jako vidlice. Prostě to funguje, „nevíš o tom“ ale možnost závady tam je. Z pohledu spolehlivosti bych se toho vůbec nebál.

          • popokatepetl  

            Mám teleskop rok a servisně o ní nevím. Silikonový olej jako na pružení. Rozhodně bude velký rozdíl pokud je kolo „nedělní“ a má se jako v bavlnce za pěkného počasí, nebo na zimáku kde je sedlovka pořád od bahna.

            Rozhodně je teleskop přínos i z menších kopců kde se dá více blbnou, dá se jet z kopce rychleji se stejnou mírou bezpečí a určitě zábavněji.

            Nikdy jsem teleskopku nechtěl, ale na podzim 2019 jsme si na trailu vykloubil ruku, takže jsem se do terénu dostal na jaře další rok. Z kraje jsem s pevnou nedokázal sjet ani krátký prudší brdek protože hlava se blokla. S teleskopkou jsem se aspoň přiblížil stavu před nehodou. Ted už je to zase v pořádku, ale jsem o dva roky starší takže už je mi jedno jak rychle budu dole :o)

      • TK75  

        Nejde vůbec o žádný „těžký terén“ jde o to, že když nemáš sedlo vražený v prd… tak si můžeš s kolem zablbnout, kdekoliv…

        Kolo se sedlem dole, se ovládá daleko líp, jakejkoliv sjezd je zábava a může to být obyčejná lesní stezka, kde můžeš přeskakovat kořeny cokoliv

        • Johny_r  

          Jak moc dolů dáváš sedlo? Nemám teleskopku dlouho, ale zjistil jsem, že si jistější připadám, když mám se sedlem nějaký zbytkový kontakt mezi stehnama. Možná je to jen pocit (nebo špatná technika), nevím, ale když ho uklidím úplně dolů (170 mm), tak je to jako by tam nebylo a mám pocit, že to kolo hůř ovládám.

          Jinak na teleskopku nedám dopustit. S ní se nemusím bát, že v prudším sjezdu půjdu přes řídítka, když mám zadek pomalu výš než hlavu).

          • TK75  

            Já nevím co máš za kolo, ale já tenhle pocit neměl s hardtailem…na grevlu mám teď jen 100 mm a tam ten pocit přesně mám taky:-) Stačilo by 80, ale mám podezření že to je tím, že u hardtailu jsem se sedlem dole měl kolo v ruce s 78 cm širokýma řidítkama, kdežto u grevlu je to jen 50cm

            • Johny_r  

              Mám fulla, sedlovka má zdvih 170, ale využívám podle mě tak 120–150. Ne, že by to něčemu vadilo, třeba časem přijdu na chuť plnýmu zdvihu. Asi je lepší ho mít než nemít :).

          • novas752  

            Asi jseš zvykle jezdit nohama u sebe a chybí ti tam kontkat se sedlem. To mi přijde jako trochu zlozvyk z křečovitýho ježdění se sedlem vysoko, kde se ta horší stabilita dohání zvýšenym kontaktem s kolem. Přijde mi lepší jet trochu uvolněnej v podřepu s kolenama víc od sebe a nechat pod sebou kolo „plout“.

            • vaclaw  

              Na tom asi něco bude, já když jedu někde víc na pohodu napřímenější, tak nohama taky držím sedlo, ale při akčnější jízdě kde jsem níž, tak mám kolena spíš od sebe kvůli volnosti pohybu a stabilitě.

        • vaclaw  

          Pod všechno se podepíšu, jenom bych ještě dodal, že se zasunutým teleskopem se líp na kole sedí třeba při čekání na semaforu a s částečně zasunutou sedlovkou se mi třeba líp nastupuje na kolo v prudkým stoupáku nebo líp dělají wheelie ;)

      • mr.antik  

        Buď ji chceš nebo ne. Doporučuju zkusit snížení stávající sedlovky v nějakých náročnějších sjezdech. A nebo klidně i v táhlém šotolinovém sjezdu je to fajn jako odpočinek :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.