• visions

    Je rozdíl mezi SJ s tlumičem fox s brainem a tlumičem s fox triad s propedal velký?Máte někdo zkušenost?Chtěl jsem totiž koupit SJ FSR Expert,ale nikde ho nemají,tak volím SJ Comp s tím,že mi některé komponenty upgreadují.Ten ale nemá fox s brainem.

    • Attila  

      Ne. Ano.

      • visions  

        Můžeš upřesnit?

        • Attila  

          Triad můžeš i zavřít. brain ne. uzavřený brain se na sj chová jako pro pedal a otevřený brain chodí furt naplno.

          • Attila  

            páčkou můžeš měnit charakter za jízdy. s brainem musíš slézt. Brain má smysl na Epicu. Na SJ ne.

            • gallardo  

              jsem stejneho nazoru a mam oba odzkouseny – sam jsem koupil compa a zbytek penez pouzil na novou vybavu :)

    • SELMIRA  

      kámoška měla na víkend půjčenýho SJ s mozkem na chvíli jsem ho vyměnila za můj comp, bez a pak jsem ho rychle vrátila páč ten můj je nejkřásnější :o) a na tom dražším jsem neshledala žádná + navíc větší pohodlí či tak spíš menší, ale to bylo daný tím, že vidle byla na ni (těžší váha) jen snad brzdy…ty Juiceny 7 jsou fakt účinné, ale až moc jedovky. :o)

    • marošek  

      zkoušel jsi cyklo pešek Opatovice n.L nebo Pce- Čivice ? Má jich skladem hodně. Já mám COMPa a jsem maximálně spokojený. Zkoušel jsem Epica a Stumpjumper je lepší.

    • homat  

      www.youtube.com/watch?…

      to jenom aby jsi věděl do čeho jdeš :-)

      „fun till the end“

    • PePu  

      Po zkušenostech s Brainem na Epicu doporučuji spíše variantu „bezmozkovou“. Ačkoliv by měl být Brain na SJ více „trail tuned“, přeci jen se bude systém více projevovat jako „tvrdší“ kolo. Pokud jsi ho ovšem zkoušel projíždět a vyhovoval ti, zapátrej ještě v jiných obchodech.

      • Attila  

        Na SJ je brain nastavený úplně jinak, tvrdý rozhodně není!

    • :)))5  

      ahoj jelikož se chystam si pořídit experta, chci se te zeptat v čem spočíval menší pohodli oproti compu? a co ta štelovací vidlice to je přece plus ne?ale asi záleží na tom co chce kdo jezdit…díky za opověd.

      • :)))5  

        a špatně jsem to zařadil to mělo být na Šelmíru, a taky sem si to pozornějc přečetl a máš tam že nepohodli kvůli vidli..jasně, takže brain nefachal tak jak má?

        • SELMIRA  

          víš, já jsem na něm jela dost krátce, navíc na Lku, které mi bylo velké a i pérování bylo nafučené na mou kámošku :o)

          jen se mi prostě zdálo nevýhodné, že ten tlumič „myslí“ sám a to trochu jinak, než já. :o) Se mi zdá lepší na compu, že si můžu tlumič zavřít, když chci nebo dát propedal atd. asi bude nej, když si ho, před koupí otestuješ sám není problém půjčit si ho na víkend

        • SELMIRA  

          teda né sám, ale sama jsem si všimla až teď, že jsi bikerKA:o)

    • ememem  

      no moc do toho nevidim, viezol som sa na tom iba chvilu ako na testovacom biku ale jednu vec som si vsimol. ked je akoze zavrety a nhale narazis na prekazku tak je tam taky sice maly ale neprijemny delay takze ten primarny raz je skoro ako hartail, neviem mne to vadilo. a osobne bych sa bal ze sa to casom moze potentovat. skor mi to pripada byt vhodne na take „skorochrtacke“ biky, ja bych to nechcel, ale to je len moj sukromny (nijakou extra skusenostou podlozeny)nazor.

      • jonti  

        Ta hrana je taka divna vec, si na to prave zvykam na epicu. Povedal by som ale ze je to len o tom pocite, plnu ranu nedostanes, a sned ju nestihne dostat ani zadny rafik.

        Bolo by treba s tym viac jazdit, co som zatial nestihol ani ja, aby sa dalo posudit, ci je to len nezvyk na tento specificky prejav brainu, alebo skutocne slabina.

    • npeter  

      Zrovna váhám který Stumpjumper FSR 2010, modely Elite (Fox Triad) nebo Expert (Brain).

      …ten Expert mně vyhovuje ve všech směrech, akorát mám trošku obavy z Brainu. Někdy loni jsem to měl půjčené, ale s blbě nastaveným tlumením (moc vzduchu), takže to jelo až moc jak hardtail.

      Kamarád má Epica s Brainem, na toho jsem měl víc času a s tím se mně jezdilo parádně – exkluzívní záběr a přitom funkční full.

      Dilema je o to větší, že oba modely jsou teď stejně drahé a Elite je v ne úplně podařených barvách.

      • McBlacky  

        2010ka jede dobře i s triadem. Pokud ti nevadí občas přepínat páčku tlumiče, vem Triad.

      • marapara  

        Taky jsem se rozhodoval mezi Expertem a Elitem. Nakonec mě přesvědčili na Elite s Triadem.

        Na Brainu se mi nelíbí 2 věci. Kvůli jeho vypnutí na režim open musíš zastavit, slézt a přepnout to přímo na něm vzadu u kotouče. To by mi asi vadilo, kdybych měl často zastavovat a neměl tak plynulou jízdu třeba 20, 30 nebo 40 km bez zastavení. Druhá věc, je to další kurvítko navíc. Když se to vysere, je to speciální tlumič, který dodává asi jen Specialized a na opravu nebo reklamaci si třeba nějaký měsíc nebo 2 počkáš.

        Triad je normální jednoduchý tlumič, open, propedal, lock. Takže možnost poruchy je určitě nižší, než u Brainu. Sice pístek má speciálně uchycenou packu na horstlink, takže díku tomu nelze nahradit tlumič běžným, ale jeho konstrukce je jednodušší než s Brainem.

        Já vzal Elite ve vínově červené: http://www.bike-forum.cz/…il-9554.html. Barva se mi líbí, akorát mám teď vzadu místo Captaina 2.0, což je docela mrdka pomalý plášť, Contíka RaceKing 2.2" kevlar. Jede to solidně, funguje výborně.

        Mám jej i trochu potuněný oproti originálu: jiné kliky, kazeta, řetěz, řídítka. Jinak je to fajn stroj

        • MlokCZ  

          Triad má ještě jednu obrovskou výhodu. Díky tomu, že má i lock, tak nikdy nebyl nastavován s vysokým interním nastavením komprese (u RP23 se ta vysoká komprese používá proto, aby na platformě více omezoval a bylo to bližší locku).

          Takže je Triad v originálním stavu velmi dobře citlivý. A odpadá případné přenastavování interního nastavení komprese a rozhodování se mezi hodně citlivý tlumičem ale s málo omezující platformou a méně citlivým tlumičem s platformou bližší locku.

          Mně na 140mm fullu nikdy lock nechyběl, takže jsem spokojený i s tou variantou citlivý tlumič s méně omezující platformou.

          Pro toho, kdo chce lock na tlumiči je Triad nejlepším řešením.

          • npeter  

            Díky za vysvětlení.

            Měl jsem pocit, že Triad je horší než RP23, ale jak to tak čtu, tak pro mě je naopak mnohem vhodnější, protože si rád vybírám mezi lock-outem na asfalt do konce a ničím neblokovaným chodem v terénu (nahoru i dolů).

            Takže závěr asi bude NO BRAIN a zůstat u červeného rámu (Elite) :-)

            • marapara  

              :) … navíc ten vínový je fakt hezký.

              • npeter  

                V tom nemám jasno, naživo jsem kolo nikde neviděl. Ale loni jsem se na jeden Elite díval v obchodě, buď 2009 nebo 2010 a byla to ostrá červená (pastelová). A nebyl to žádný test-bike.

                • marapara  

                  Elite 2009 má jinak řešené uchycení tlumiče. Model 2010 má zpět horstlink. Jinak u mých fotek bajku je ta první fotka barevně dost autentická.

                  • npeter  

                    Jj, to vím – byl to skoro jistě model 2010.

                    Ale Elite 2010 se dělal jako Red Flake/Black (vínový) anebo Team Red/Black (ten jsem měl v ruce).

                    Bohužel mám pocit, že koupit se dá jen ta barva Team Red.

      • sito  

        Mam Stumpjumper fsr elite(2011)s br­ainom nastavenym na 3 polohe.paradne zehli a vobec nehupe,pruzenie neblokuje.Samoz­rejme musis mat spravne nafukany tlmic a nastaveny odskok.Spokojnost.

        • MlokCZ  

          „pruzenie neblokuje“

          Tohle bohužel vůbec není pravda.

          • kubad  

            no jo no znáš to, podstatné že je majitel spokojený :-)

          • sito  

            Mozno som sa pred tym nepresne vyjadril,nejake blokovanie tam asi musi byt.inak by cely system stracal zmysel.Jazdil som aj epic comp(2007),kde to doslova blokovalo.So Stumpjumperom (2010–2011)sa to skoro neda ani porovnat.

      • npeter  

        Možná do ringu vrátím i Giant Trance X1 2010.

        Sice nemá TALAS a tlumič nemá Lock Out, ale zato tam nejsou žádné excesy typu náboj Shimano 525 – pěkně komplet XT & Avid Elixir.

        • Attila  

          Na expertu 525 není. Na Elitu jo, ale sám si rozmysli a urči co má větší vliv na jízdní projev a možnosti kola, náboj nebo vidlice a tlumič?! ;-)

          • marapara  

            Taky bych to tak viděl. Výměna náboje je otázka tisíce korun, možná 1100–1200 u ložiskového. Výměna lepší vidlice a tlumiče by v tomto případě byla otázka několika desítek tisíc. Co je lepší, investovat časem do nové náby 1100 nebo řádově vyšší částky pak do pružení ? :)

            • npeter  

              Experta nechci, ten Brain jsem si vyhodnotil jako potenciální problém nejen z hlediska komfortu, ale i servisu. K tomu je další věc, že Elite má Shi-SLX řazení, které mně bude sedět víc než SRAM.

              Fakt je, že náboj není podstatný, ale jsou to šmejdi, že tam cpou takový hnus – na kolo za tolik peněz!!! Na mém starém FSR XC 2006 myslím byl ten samý žebrák Shi-525, ale udělal jsem hned na novém kole swap – origo komplet kola jsem dal taťkovi na hardtail (jezdí tak 500km/rok), chvilku jezdil jeho set Mavic-LX a asi po roce nasadil 2roky jetý set od kamaráda chrta (5000km/rok) Mavic ráfky-XT náboje-Avid kotouče. No a taťka zadní náboj zrušil do roka (od té doby jezdí zase ty parádní LX), já jsem měnil vnitřnosti toho starého XT až loni (a ani se kolo nemuselo přeplétat!)

              • marapara  

                No je to trapné, že na kole, které původně stojí 73 tisíc je náboj Deore a kliky taky Deore. Ale hlavní je základ – kvalitní a lehký rám, dobrá vidle a tlumič a dobře fungující odpružení. Ostatní je relativně snadno a levně vyměnitelné.

                • npeter  

                  Uvidíme, jak to bude jezdit. Vínový Elite už na mě čeká v obchodě, za dva týdny si pro něj jdu.

                  Fakt teď nevím, jestli jsem se víc těšil na nové auto než na nové kolo :-)

                  • npeter  

                    Všem díky za doporučení, mám za sebou prvních 30km na novém Stumpjumperu Elite a jsem moc rád, že jsem nešel do Trance. TALAS je bomba, s F140 (Comp) nevím, jak bych jezdil – je to takový pohodový posed ala chopper. Naopak nastavení na 100mm je perfektní na rychlé přesuny po cestách, 120mm potom na hravé traily, kde se střídá profil nahoru/dolů. Věřím, že těch 140mm využiju akorát ve velmi prudkých sjezdech.

                    Tlumič také vynikající, zatím to vypadá, že ani poloha lock-out nebude moc potřeba.

                    Největší překvapení je lehkost jízdy, SJ je v záběru, při srovnatelné námaze, možná o 20–30% rychlejší než moje staré dobré FSR XC (stejné pláště).

                    • MlokCZ  

                      20–30% nemám rozdíl ani mezi silničkou a 140mm fullem na asfaltu. Ovšem mezi ne tak odlišnými fully to nemůže být ani náhodou.

                      Nebo snad trasu, co si jezdil např. průměrem 20km/h teď dáš průměrem 25km/h?

                      I reálný rozdíl 5% by byl opravdu hodně moc pro taková dvě kola.

                      • npeter  

                        Není to takový rozdíl na celé trase, ale konkrétně v terénu ve stoupání je to místo 6–8 kmh nově kolem 10–12kmh, čas na tento krátký lesní úsek místo 5,5–6min jsem včera jel lehce nad 4min.

                        Po zpevněné cestě místo 20kmh to bylo tak 25kmh, tam to ale nemusí být relevantní, stačí jestli jinak foukalo…

                        • MlokCZ  

                          Tomu rozdílu ve stoupání při opravdu zachování stejného výkonu nevěřím ani náhodou.

                          Tolik neudělá ani celopevňák x 140mm full ve stoupání a to při rozdílu 3kg (při stejných pláštích).

                        • nobody  

                          to je nadšením

                          • ememem  

                            tiez bych to videl na placebo efekt noveho biku a nasledne nadsenim sposobene docasne zatemnenie zraku pri pohlade na hodinky :-)

                      • McBlacky  

                        to víš nové kolo.

                        FSR XC je ale opravdu pomalý a líný kolo.

                        • MlokCZ  

                          Věřím, že FSR XC jelo hůře, ale zdaleka to nemůže být tak velký rozdíl.

                          Já bych to viděl následovně. Nové kolo jede skutečně o něco lépe, to jezdce povzbudí a nevědomky jede kopec na výrazně větším výkonu, jak má pocitově dobrou odezvu od pedálů.

                          • npeter  

                            exaktně to změřit neumím, ale jel jsem na stejné tepy…v obou případech jsem se držel těsně pod ANP, tedy pod 185/min

                            • MlokCZ  

                              Tak stejné tepy už je aspoň nějaký ukazatel, pokud to tedy bylo v blízké době po sobě a aspoň podobné odpočinutí.

                              Okamžitý stav organismu dělá hrozně moc, klidně dám ve výjezdu jetém ve větší intenzitě rozdíl i přes 20% v různé dny na tom stejném kole.

                              Když jsem srovnával kola jak jedou, tak jsem se vždy snažil vycházet z dlouhodobého srovnání stejného úseku (nebo celého okruhu), abych vyloučil krátkodobé výkyvy stavu organismu. A nejlépe metodou, že se kola střídají (tedy že se stejný úsek jezdí na různých kolech ve stejném období).

                              Kdybys měl tak velký rozdíl při opravdu stejném výkonu, tak to bys musel mít hodně špatnou techniku šlapání, aby mohlo to pomalejší kolo tolik zpomalit.

                              Pro lepší srovnávní by to chtělo watmetr.

                              • ememem  

                                nicmenej jak si pisal je to ak tak nerelane, naopak ja som s hrozou zistil ze taky kopcek za barakom 4km/255m po asfalte vyjdem na silnicke aj mb pri cca 12minutach jazdy s rozdielom asi 30sek. otazka je ci som tak slaby alebo…alebo asi ma nic ine nenapada.

                                • MlokCZ  

                                  To není nic divného. Právě ve výjezdech je rozdíl silnička x bike nejmenší. Valivý odpor se při hodně malé rychlosti projeví minimálně. Odpor vzduchu vůbec.

                                  Takže téměř vše zůstává na gravitaci a tady je to stejně převážně dané celou soustavou jezdec + kolo.

                                  Něco málo udělá ten rozdíl váhy, něco malinko může udělat třeba i geometrie (třeba krátká zadní stavba).

                                  Čím kopcovitější trasa, tím mám menší rozdíl silnička x bike i na výsledném průměru.

                                  Hezky to ilustruje i tenhle kalkulátor (odkaz už tu byl)

                                  http://www.nahoru.net/…ulatory.html

                                  Přijde mi, že dává docela dobré výsledky.

                                  A zkus si tam zadat třeba 8–10% stoupání, orientační tvůj výkon a k tomu pak jen hodit bike + jeho váhu a pak vybrat silničku a její váhu.

                                  Mně to třeba hází při rozdílu zadané váhy bike a silnička 7,5km/h x 8,2km/h.

                                  A to ten kalkulátor má hodně velký rozdíl valivého odporu pro bike a silničku. Já myslím, že v mojem konkrétním případě (jak UST RaR, tak Supreme s duší) jsem vždy měl tenhle rozdíl mnohem menší než s čím počítá ten kalkulár (tím nic proti tomu kalkulátoru, museli tam nějaký rozdíl dát, tak počítají se spíše pomalejším bikovým pláštěm, aby byl rozdíl výraznější).

                                  Těch 30s mi přijde právě tak akorát na 12 minutách.

                                  S rostoucí výkonností ten rozdíl také lehce poroste, zejména v mírných kopcích, kde už se hodně nabušení borce dostávají na rychlost, kde už začne trošku hrát roli i aerodynamika.

                                  Jinak 26 celopevňák x 140 full na stejných pláštích, tam se mi to dlouhodobě ustálilo přesně na rozdílu kazet.

                                  Na 26 celopevňáku jsmem měl 11/32, na fullu 11/34. A kopce jsem jezdil na stejný pastorek se stejnou kadencí.

                                  Tedy na celopevňáku jsem byl rychlejší akorát o ten rozdíl o co je na 11/32 kazetě daný převod těžší. Což zase o moc není (např. 32/24×32/26 je 8% rozdílu).

                                  Já u silnička x celopevňák (se Supreme), tak ve výjezdu rozdíl dokonce už v podstatě neměřitelný (už nemůžu objektivně říct, že jsem třeba o 2% rychlejší, rozdíl byl příliš malý na to, abych i z dlouhodobého pozorování ho mohl určit s přihlédnutím k aktuálním výkyvům stavu organismu, které jsou mnohem větší).

                                  Silnička měřitelně a výrazně rychlejší jen na rovině a mírných sjezdech (tam je rozdíl velký dost), kde už ke slovu přijde i výrazně aerodynamika.

                                  Kdysi jsem dokonce byl sem tam v některém hodně prudkém kopci na silničce kvůli nedostatečným převodům pomalejší. S nízkou kadencí jsem to vždy nějak vylámal, ale pomaleji než na biku s vysokou. Tohle u posledních silniček odpadlo, tam už jsem převody měl dostatečné a už mi to neomezovalo.

                                  Tohle je právě důvod, proč mi silnička nebere (a ani nevím, proč jsem loni ji znovu na chvíli zkoušel).

                                  Kdybych byl výkonnější a jezdil rychleji, tak ten rozdíl značně naroste, protože by se mnohem více projevila aerodynamika.

                                  Ale takhle…

                                  A další případ z party. Kamarád přešel od HT, přes Canyon ES po Torque ES. Ve výjezdech po asfaltu nebo v lehkém terénu možná nepatrně zpomalil, ale rozdíl je fakt minimální.

                                  Já to samé. Také jsem nepocítil žádný problém při postupném přechodu od HT přes nižší zdvihy po Stereo. I když někteří v partě jezdí třeba celou dobu pořád stejné HT, takže se dobře srovnává.

                                  To už větší rozdíl jsem registroval loni na UST 2,4 NN/NN. To už bylo znatelnější oproti NN/RaR UST 2,25. Ale ani tohle neudělalo nějaký brutální rozdíl.

                                  Kdyby každý ten drobný rozdíl (trošku jiné pláště, jen jiný model fullu) udělal 20%+ a pak by se to sečetlo, tak by nakonec vyšel rozdíl silnička x pomalejší full třeba v trojnásobné rychlosti do kopce :-)

                                  • ememem  

                                    Kdyby každý ten drobný rozdíl (trošku jiné pláště, jen jiný model fullu) udělal 20%+ a pak by se to sečetlo, tak by nakonec vyšel rozdíl silnička x pomalejší full třeba v trojnásobné rychlosti do kopce :-) – preto som si ju kupil len sa to kua nejak nesečetlo :-). ako je fakt ze to bude prevazne v nohach.

                                    • npeter  

                                      Jasně, že to je placebo, radost z nové hračky je opravdu veliká :-)

                                      Včera večer jsem se díval na ten úsek (700m) v polar záznamech a na starém kole to bylo 4,5–5min (z jízdy jsem měl nevím proč zafixováno 5,5–6min) a s tím novým 4:04, adekvátně tomu se lišila průměrná rychlost.

                                      Každopádně jsem jel na těžší převody než dřív a celkově s lepším pocitem :-)

                                      • gallardo  

                                        „celkově s lepším pocitem“

                                        A o to jde :o)

                                        • npeter  

                                          Trošku z jiné strany, kudy máte vedenou hadičku k zadní brzdě? To originální umístění pod spodní rámovou trubkou se mně moc nezdá, přemýšlím jestli to jde vést pod horní rámovou trubkou, nad tlumičem – nějaké navárky tam jsou.

                                          • alo  

                                            ty návarky budou pro kabel od sedlovky

                                          • McBlacky  

                                            za dvě sezony provozu ji mám na jednou místě lehce drblou. Zase tak se toho neboj

                                            Podle mě je ideální obalit to do nějaký pevný pásky, pokud to vůbec řešit

                    • marapara  

                      Já teda mám v podstatě stále Talase na 140 mm a jen do prudších a delších sjezdů dávám na 120 mm.

                      Ale jinak souhlas, že SJ FSR má poměrně svižnou geometrii a dobře jede. Taky mám takový pocit lehké jízdy.

                • npeter  

                  S tím nábojem se uvidí, ale kliky mám ze starého kola LX model 2005, nebyl by problém přeskládat na ně nové převodníky. Ale má to cenu?

                  Hmotnostně si nepomůžu a srovnat tuhost nejsem schopen, protože místo ježdění venku ležím doma s antibiotikama :-

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.