Stavebni poradna : material cesty k domu

130 nepřečtených
  • kandik psi zub

    BF vi vsechno, cili kde jinde se ptat.

    Vlastnime se sousedy cestu k nasim RD, soucasny stav 15let zajezdeny sterk do zeminy, jako takove stabilizovano. Nicmene prasnost, hluk, vymoly, louze. Ted se vede debata jaky povrch zvolit, vzhledem k administrativnim souvislostem neprichazi v uvahu „vyssi“ stavebni cinnost, tzn. cokoliv od asfaltu a zamkovky dal je nepruchozi. (soucasna preferovana var je recyklat, nicmene realizace v okoli jsou zoufaly, a rozpocet kupodivu dost vysoky – vyrazne vyssi nez nize zmineny…)

    Ja lobuju za ecoraster, neboli plastovy zatravnovacky, v nejvyssi unosnosti. Provoz je cca 30 aut denne a jednou tydne popelar, jedna 90st a jedna 135st zatacka. Kolegove z projekce me zrazujou, ze popelari to rozryjou, nicmene oficialni parametry jsou na pojezd tezky techniky- pouziva se napr. nastupni plochy/komunikace hasicu.

    Mate s tim nekdo REALNY zkusenosti? Teoretici a novotoprudiči drzte se stranou, jinak chytnete nejakej zlej bacil.

    dik

    0 1
    • kocers  

      Sem taky z projekce, ale čistá stavařina, tak úplně odborně neporadim. Ale s tima nástupníma plochama hasičů bacha. Tam se to uvažuje pouze na „jedno“ použití a pak děj se vůle boží, jak to bude vypadat po odjezdu. Asi dost bude záležet na jakém to bude podloží, ale v zatáčkách a při otáčení těžkých aut bych se bál vytrhání vnitřním kolem (bez diferáku). Vzhledem k popelářům bych asi volil asfalt, protože i ta zámkovka pod těžkýma autama dopadá špatně.

      0 0
    • kamaro  

      Ahoj,

      předpokládám správně, že by po vás stavební úřad při zpevnění povrchu asfaltem nebo dlažbou chtěl povolení, se kterým se vám nechce vyřizovat. Museli by jste na to nechat zpracovat PD, zajistit stanoviska a zažádat o povolení. To je v našem banánistánu papírování na cca 8 měsíců i pro takovou příjezdovou cestu. V rámci zpevnění povrchu by se muselo řešit i její odvodnění, nemám dost informací jestli je podél cesty dostatek zatravněného povrchu kde by to mohlo vsáknout. Pokud je to prostorově omezené, tak se řešení dále komplikuje o řešení odvodnění. Ale chápu, že toto není cesta kterou se chcete vydat.

      Dle stavebního zákona pokud je stávající cesta nezpevněná, můžeš udělat její opravu s tím, že dodržíš opět nezpevněný povrch. Potom se neřeší odvodnění, resp. předpokládá se, že to vsákne přes ten povrch.

      Jaké jsou možnosti:

      • recyklát – hodně záleží na tom, co budou frézovat a jaké to bude mít složení. Jsou recykláty spíše hrubší které se pořád mají tendenci povolovat, ale můžou být i s jemnějšími částicemi – když je jich ale moc, tak to nedrží dobře kostru a vyjíždí se do toho koleje. Nikdy nevíš co dostaneš. Osobně se mi to nelíbí. Otázkou je obsah dehtu u starších asfaltů, kvůli kterému to může být zařazeno jako nebezpečný odpad.
      • ten ecoraster – pokud by tam nejezdili ti popeláři, tak by to mohlo fungovat. V okamžiku, kdy se na tom začnou točit, tak to moc dlouho nevydrží. Bude záležet i na zimní údržbě, pokud to nějaký traktor chytne za radlici, tak to poškodí. Když se to poškodí, tak se to nedá opravit jinak než to ve velké ploše rozebrat a opět seskládat.
      • mlat, MZK – je to alternativa k tomu recyklátu, více přírodní bez dehtových sraček. Mechanicky zpevněné kamenivo (MZK, dříve minerální beton) je směs různých frakcí drceného kameniva, která je seskládána tak, aby se prostory mezi většími částmi vyplňovaly menšími frakcemi a ty ještě menšími atd. Míchá se to v míchačkách podle receptury, podobně jako beton. Na místě se to rozhrne (na větších stavbách to roztahují finišerem) a při správné vlhkosti zhutní. Vznikne v podstatě beton, ale bez cementu. Je to nejkvalitnější nezpevněná vrstva, která se na komunikacích používá. Tloušťka vrstvy min. 150mm, volil bych max. velikost zrna 16mm. Podobná vrstva je mlat, tam se používají jiné zrnitosti a používá se to spíše v parcích. Pokud se v tom udělá výtluk nebo díra, tak se to naruší (rozkope), doplní nový materiál (stejného typu) a zahutní.

      Hlavním nebezpečím pro tyto nezpevněné povrchy je voda. Povrch nesmí mít velký sklon, nesmí docházet k přítoku vody z okolí v koncentrované formě. Takže zamezit tomu, aby k tomu docházelo. Proti tomu vymílání je zase dobrý ten ecoraster.

      Co se týče těch hasičů, ty zajímá aby tam nezapadli při zásahu. To, že do toho vyjezdí koleje a po jejich zásahu je cesta na rekonstrukci je nezajímá, to je už tvůj problém. Takže to, že je někde napsané, že vyhovuje pojezdu HZS, nemusí znamenat, že to tak bude fungovat opakovaně.

      Podobných štěrkových povrchů ve stylu MZK je plné Švédsko, viz foto. Akorát si představ, že posbíráš ty volné šutry ze středu a z krajů, které se tam po položení a odseparovaly. Ten povrch vypadá jako beton. Po takovém povrchu se dá fičet klidně sedmdesát a ve Švédsku nejsou výjimkou úseky přes 50km po tomhle povrchu. Je to prostě gravelový ráj. Když to potřebují po čase opravit, tak tam najedou s frézou, ta to rozruší, přemele a srovná, pak to zaválcují a mají opět novou cestu do které nemusí furt j.e.b.a.t asfalt jako u nás. A lidem to tam stačí.

      8 0
      • goofy  

        Za mě vyčerpávající odpověď… :-)

        0 0
        • kandik psi zub  

          kamaro diky,

          prvni dva odst presne tak, vyzadovalo by to PD potazmo reseni bude muset byt podle norem, VO, odvodneni, rozhledovy uhly atd. atd, nemluve o samotnych nakladech na PD.

          S recyklatem zkusenosti jak pises – neoverena kvalita, pokladka, vysledek zoufaly. Zastupce z radnice pro dopravu ( sam dopravak) rikal, ze kvalitni recyklat polozeny finiserem, zalitej emulzi, zasterkovany a pri dostatecne teplem lete zajezdeny bude fajn a za levno – s tim ze mame pocitat s opravami der „obcas“ a ze by to udelali za levno mestskym strojem s takovou tou nahrivaci deskou) . Nevim, nabidky vychazeji pres 1500/m2 a vysledek nejisty, resp. jak jsem psal vyse – doporucovana reference spatny.

          Mlat me nenapadl, to znam jen v pochozi verzi – parky – je otazka jestli to tu nekdo umi a co to bude stat. A hlavne – nezminil jsem, cca tretina cesty ( on je to obihajici trojuhelnik ) je ve svahu, a voda je v casti problem.

          No nic, tak nejak jsem doufal ze nekdo napise jo, mame to pred fabrikou, je to tam pet let jezdime po tom tatrama a drzi to :) Mimochodem v mezicase mi primo z Ecorastru napsali, ze to samozrejme vydrzi, ale proc asi, zejo :)

          Jeste je otazka jestli by v zatackach nevyhovovaly ty rastry co se do nich vklada bet. dlazba – ze bychom to nejak nakombinovali .­.....

          0 0
          • mr.antik  

            Viděl jsem hezky i udělanej recyklát, to bych asi do zástavby bral, jen najít někoho kdo to umí přádně a poctivě. Ten mlat alá švédsko není špatný, ale lidi budou remcat že maj špinavý auta a stejně se to musí občas opravit, budou kaluže, rolety… Sousedka si to dala udělat k pozemku, dost velkej sešup tak jsem zvědav co to udělá za rok po vetších bouřkách…

            0 0
            • goofy  

              Nemůžu to teď najít, ale měl jsem kvůli podobným důvodům příručku Lesů ČR na metodiku lesních cest. MZK se tam používá docela často a když se to dobře udělá, tak to celkem dlouho vydrží a unese to plně naložené vyvážecí soupravy. Ve velkých kopcích už je to celkem problém, ale tam se to zase dá řešit metodikou odvodnění cesty příčnými žlaby.

              Dobře udělaný recyklát vydrží taky dost si myslím. V rámci stmelení povrchu to jde ještě prolít živičným nátěrem, ale tam už se to cenově asi moc nevyplatí…

              0 0
              • kandik psi zub  

                diky za tu myslenku MZK / mlat, budu mit nejakou konzultaci s firmou, tak uvidime s cim prijdou.

                0 0
          • LiborV  

            Mě teda přijde k smíchu, že recyklát můžeš bez povolení na cetu dát a pořádnej asfalt ne.

            My ty ekorastry před barákama máme, v místech možnýho pojezdu HZS. Na jednm se nám točila plošina, když od nás chtěl převěsit reklamu. Pár jich bylo na výmenu, po tomhle jednom experimentu. Ale neřeknu ti, co tam máme a jak dobře je to položemý, u stavby jsem nebyl.

            Já osobně bych volil asfalt, jen bych si před tím pinknul dotaz na stavební úřad (ideálně osobně) a sepsal co budou všchno chtít (osvětlení, odvodnění atd), zda to má cenu. I přes počáteční vyšší investici se to podle mě v čase vrátí. Ostatní řešení (mlat, recyklát) budou vyřadovat velkou péči, jinak to půjde rychle do kopru

            Ještě mě napadá panelka, pokud je OK recyklát. Ale musíš mít dobrý podklad.

            0 0
            • kandik psi zub  

              diky,

              to ze recyklat jo/asfalt ne me taky zveda oboci. Tim spis ze recyklat byl v planu do obrubniku, finiserem.

              Dotazy/jednani s uradem probehly- zaver je – ze zamkovka asfalt jsou za limitem co lze udelat partyzansky jako " udrzbu komunikace"

              Panely resime taky, co me teda prekvapuje ( dle aktualni komunikace) ze pozadavky na zhutneni jsou mym selskym odhadem dost z marsu. Mel jsem zato, ze panel hodis do bahna do rybnika tancujes na tom bagrem a zas to odvezes jinam. Naceneny mame panely 20t 215mm. Pokud by sly polozit na nejakej 10cm sterk kufr ramcove zhutnenej tak by to vyslo zatim nejlevnejc – mozna ne absolutne, ale panel bude věčný…

              0 0
              • yetti  

                pokud někomu nevadí hluk z přejíždění aut po panelech, tak to bude jednoznačně nejodolnější řešení

                0 0
                • kandik psi zub  

                  Vzhledem k tomu ze v tuhle chvili se iezdi po do louky zajezdenym sterku a recyklatu, obojim s vymolama a louzema, dokazes s predstavit ten hlukovej orchestr. Proti tomu bude nejaky tykdykdyk na dvoucentimetrovy spare na panelu nic. Navic svorne sousedi prudej, ze tam rohlik, posta a moje zena jezdej moc rychle- cili panely v kolejich, prip. lehce drncajici budou bezva retarder.

                  0 0
              • LiborV  

                Je rozdíl položit panelku pro Tatru a bagr na pár měsíců a udělat panelku pro auta k domům. Respektive, abys to položil s malou spárou a v relativní rovině, tak kvalitní kufr potřebuješ. Zase jestli už se po cestě léta jezdí, vč. popelářů, tak by ten zkutněný štěrk měl stačit.

                0 0
                • kandik psi zub  

                  jako co do pevnosti je to stabilizovany dostatecne urcite, problem je ze to budeme muset aspon onech 20cm rozhrabat, protoze nemuzeme jit niveletou vejs nez je ted…

                  0 0
                  • kamaro  

                    Za mě osobně bych se k panelům jako trvalý příjezd na pozemek nepřiklonil. Evokuje to něco provizorního, případně příjezd na pole, do lesa a pod., kde je převažuje funkce nad estetikou.

                    Uvažuj i nad tím, že to bude v podstatě finální stav na dlouhou dobu, nikomu se nebude to chtít předělávat. Navíc když to patří více lidem, tak domluvit se na nějaké úpravě bude tím horší.

                    Bude to jeden z prvních dojmů, když k vám pojede nějaká návštěva.

                    0 0
                    • Barak  

                      Myslím si totéž. Těžko bych našel, z estetického hlediska, horší řešení.

                      0 0
                    • kandik psi zub  

                      jojo, tenhle pocit samozrejme nekdo bude mit, protoze ten mind-set ctyricet let stary panelky k JZD z okousanejch panelu je neodbytnej… . Ale jestli mam na vyber mezi recyklatem a timhle ( mysleno esteticky), beru tohle. Nemluve o aspon pro me naprosto nespornejch vyhodach funkcnich, pocinaje vetsi zasakovaci plochou mezi kolejema, moznost vyndat, nandat zpatky ( opravy siti), podstata/pevnost ty žb. konstrukce jako takovy, svetly povrch ( mensi prehrivani v lete) atd.

                      A v lete jsme byli ( zase uz ) u Trebone, tam jsou lesy plny panelek – nasel jsem cerstve realizovanej usek, kterej byl vylozene peknej. Panely se skrytejma zavesama, polozeny cistounce jeden vedle druhyho, mezi sterk, kolem trava, no radost pohledet.

                      1 0
                      • kamaro  

                        A proti tomu SÚ nebude nic mít? Nebude vyžadovat povolení?

                        V tom případě bych udělal dva pásy z betonu do bočního bednění, povrch se striáží a nařezal spáry.

                        0 0
                        • kandik psi zub  

                          Panely ze svy podstaty jsou „docasny“ takze to problem neni. Ono perspektivou ty holky na urade je to jasne urednicky – dejte si tam pro me za me treba zlaty cihly, me by to bylo u zadi, ale az bude nekdo prudit, ja musim mit aspon ramcovou legendu, ze to DSP nepotrebovalo. Cili " no, voni si tam dali recyklat na vyspraveni. no voni si tam polozili par panelu a jsou tam uz 20 let" apod. Kdezto " oni si polozili asfalt" nebo „oni si udelali tak trochu zamkovou dlazbu“ to zni proste hur

                          0 0
                        • kandik psi zub  

                          jo to me napadlo taky, ale to neni docasny, resp. legendu k tomu budem stavet tezko. Osobne by me neprekvapilo kdyby to bylo i nejlevnejsi, protoze vylejt z mixu na zem par kubiku betonu bude za 250/m2 beton, nejaky zelezo, nejaka prace, rezani atd. Cili radove levnejsi – panely jsou hodne pres 1000/m2 bez usazeni a podkladu

                          Jinak panely se kartacovany delaj, nevim teda jestli to umi ten zdroj od kteryho mame nabidku

                          0 0
                      • Pán z Dubu  

                        Beton dobře akumuluje teplo/chlad. V létě po západu slunce dobu sálá a v zimě, když je předmražený a sprchne, vyrábí kluziště. Na příjezd ve svahu nic moc.

                        0 0
                        • kamaro  

                          To dělají i jiné materiály, které použiješ na cestu. A asfalt se nahřívá ještě o něco víc, protože je tmavý. Oni ale jakékoliv plochy nemohou udělat v celé ploše, jinak by potřebovali řešit povolení. Takže to bude jen pod koly a zbytek bude tráva. Otázkou bude konec té cesty, kde se budou otáčet auta a popeláři.

                          0 0
                          • kandik psi zub  

                            jen na dovysvetleni, cesta je objizdny trojuhelnik, jedna zatacka 90st, jedna pres 135st cca........ treti vrchol je vyustujici Ypsilonko, z jedny do druhy vetve se nezataci. Neni tam tocna na konci nebo neco podobnyho.

                            0 0
                            • kamaro  

                              Chvilku mi to trvalo, ala myslím si že jsem to pochopil :-) Jak je to dlouhé? Ty jednotlivé strany toho Y?

                              0 0
                              • kandik psi zub  

                                cely trojuhelnik je 450m – vjizdi se do toho zeshora. V puvodni UR jako jednosmerka, jezdi se samozrejme divoce jak kdo chce. Potkavani minimalni, takova frekvence tam zas neni

                                0 0
                      • kandik psi zub  

                        tak jsem tu fotku nasel – pamet je šálivá, trochu kecam. Nemely skryty zavesy, a upe cistounce taky polozeny nejsou, ale i tak to pusobilo pekne, musim rict. (ted cekam kolik lidi mi tu vynada ze mam vkus k zbliti :))))

                        1 0
                        • goofy  

                          U mě dobrý

                          0 0
                        • kamaro  

                          Asi jsme jeli v létě po stejné cestě. Je to tato? https://mapy.cz/turisticka?…

                          Krásná rovinka, ale celkem to hopskalo co si pamatuju.

                          0 0
                          • kandik psi zub  

                            ja mam pocit ze to spis byla jedna z kolmic na ni. Byl tam usek – to co je na fotce, kterej byl polozenej fakt dobre, to nebylo vubec znat, a druha pulka byla tak jakoze nejakej cm zadna mira a ten drncal, a porad zdaleka v mezich

                            To ta hlavni štráda z Barbory po modry – ta je hrozna a myslim ze takhle maj vsichni panel v hlave zafixovanej

                            0 0
                          • nitraq  

                            Tuhle rovinku si pamatuju, jel jsem to loni od Majdaleny do Třeboně a že by to jelo nějak hladce bych příliš neřekl:) Na bajku jsem to raději vzal středem, bylo to příjemnější.

                            0 0
                            • kandik psi zub  

                              to co je na fotce, to nebude tahle rovinka ale neco kolmyho na ni, i svetlo tomu odpovida zda se, bylo to foceny 10:37 jak koukam

                              0 0
                        • Japhy  

                          Takových betonek máme v Mittelgebirge po lesích spoustu, nijak mě to neuráží, lepší než asfaltobeton nebo hnusná zámkovka na zyglowegu. Když se to dobře položí, je to nafurt. Závěsy se zaplní bordelem, středovej pruh hezky zaroste trávou, za mě ok.

                          0 0
                        • Hroch obojzhivelnyj  

                          Kolem Seletic v Polabi jsou takhle nove udelany polnacky z bvou pasu betonovych dlazdic a prekvapive dobre to vypada a je to ok i na silnicku. Nic o tom nevim jen jsem si na to vzpomnel, zkusim najit fotku. https://photos.app.goo.gl/…YiJqartRADdA https://photos.app.goo.gl/…5Aq2vZsLfMp6

                          0 0
                          • kandik psi zub  

                            tohle uz je vylozene hezky, je otazka jak je to unosny.....

                            0 0
                            • Barak  

                              Asi je to určený pro zemědělskou techniku, takže by to melo něco vydržet.

                              0 0
                          • Jezevec70  

                            V Polsku jsme potkávali na některých zapadlých okreskách takovéhle panely (foto). Některé byly překvapivě rovné a skoro nedrncaly.

                            0 0
      • Vrci  

        Já mám pocit, že z MZK je na Aljašce Dalton highway.

        0 0
        • oddie  

          A na Yukonu Dempster hwy, ale všechny auta v okolí rozbitý skla :)

          0 0
      • easyrider  

        Na tom se ve Švédsku jezdí rallye. Jedná z nejrychlejších :D

        0 0
    • liborg1982  

      Recyklat, pokud není esteicky neprůchodné. Máme takto řešen vjezd na firmu, cca 10–15 osobnich vozu a a 5–10 nákladních denně. Funguje to.

      0 0
      • kandik psi zub  

        recyklat je esteticky pruchozi, kdyz teda nase sousedstvo esteticky zprumeruju. Me to samozrejme sere. Kdyz si vzpomenu jak se s parterem naklada treba v holandsku.....

        Tam je problem s tim provedenim – jak pisu vejs, reference u nas o pul kilaku vedle, v tom „poradnejsim“ provedeni, polozeny strojove, zahutneny, zality emulzi, posypany sterkem nahoru – a jsou v tom proste po trech mesicich diry.

        0 0
        • kamaro  

          Nedivil bych se, kdyby stavební úřad bral i toto zpevnění recyklátem s nátěrem a posypem už jako ekvivalent asfaltu, čili na povolení. Striktně to nikde psané není, takže si to každý může vyložit po svém.

          U zpevněných vrstev záleží na podloží. Pokud není únosné, tak ta asfaltová krustička na povrchu nevydrží nic. Stačí pár přejezdů těžším autem a už jsou v tom trhliny a už to jede. U těch nezpevněných vrstev je to proti tomu odolnější, protože tam není to pojivo co se poruší.

          Ještě mě napadl další povrch, který by mohl být použitý. Ale je opravdu jen pro drobnější zatížení. Dá se ještě udělat tzv. štěrkový trávník. Tam je hrubá kostra z kameniva a je to doplněno substrátem. Opět promícháno a položeno. Posype se to travním semenem. Ta tráva v tom roste neochotně, je to takový řídký pažit. Jak ta tráva není moc vitální, tak nemá ani takové přírůsty. Ale díky té kamenité kostře je to celkem únosné a ta tráva to taky časem dokáže zpevnit proti erozi. Používá se to v oblastech, kde chceš aby to vypadalo jako trávník, ale přitom ten povrch za mokra nebyl blátivý.

          0 0
          • ratel  

            Ale musí se to osít speciální směsí, ne tou nejlevnější z OBI. Ty rostliny se spíš plazi než rostou nahoru a tedy se nemusí moc kosit.

            0 0
    • ratel  

      Taky jsem nad tim uvazoval, i kdyz jen v ramci prijezdu k RD cca 30m. NAkonec jsem nevybral plast a jsem rad.

      Bude se tam chodit a jezdit na kole? Za mokra to klouze, zeny ( ok, dobre i muzi ) mohou mit problem s podpatky pokud nekde nebude dosypano po okraj, voda to taky vymele, i kdyz asi ne tak jako jine povrchy. A neni to pekne :-).

      0 0
    • Kaire  

      Když se recyklát udělá dobře tak OK, jinak to v zimě bude zlo, takový ty hogofogo máš pak jak kluziště.

      0 0
    • kamaro  

      Ještě doplním, že my máme vjezd k baráku ze směsi drceného kameniva 0–8 (cca 50%), 4–8 a 8–16 (cca 25%). Byla to celkem malá plocha, takže bylo lepší to udělat z materiálu dostupného ve stavebninách kousek od baráku. Ale nepovedlo se nám to v celé ploše stejnoměrně promíchat, takže v některých částech to má jinou zrnitost. Toto vše by MZK řešilo, to ti přivezou už promíchané.

      Jinak jsem ještě uvažoval, že si nechám dovést dvě frakce z lomu ve Štramberku (světlý bílošedý vápenec), a chtěl jsem si udělat vjezd ve stylu Strade Bianche – když už jsme na tom cyklofóru, tak ať to není úplný offtopic. Ty cesty po kterých se tam jezdí jsou v podstatě taky MZK.

      0 0
      • ratel  

        Strada Bianca kolem baráku, to je stylové :-), kropíš to v létě? Ale jo, je to i mnohem pěknější než mor typu zámková dlažba.

        Jinak se to používá třeba i na parkové cesty viz nádvoří v Příboře https://mapy.cz/s/nulukefuso. Dá se to i probarvit.

        0 0
        • kamaro  

          Toto je moc pěkné dílko od architektky Pavly Kašubové…

          My jsme projektovali minulý rok příjezd k jedné usedlosti v délce cca 260m. Také jako MZK s pozvolným přechodem na okolní louku přes krajnici ze štěrkového trávníku. Letos na jaře by se to mělo stavět. Zpevnění betonovými zatravňovačkami jsme měli až na konci, kde je obratiště a parkoviště.

          0 0
          • ratel  

            jj, byli jsme tam na exkurzi po dokončení, zajimavý výklad i o použitých materiálech na zidky ( pískovec ) atd. Fajn zážitek s nadšenýma lidma okolo. Sorry za offtopic :-)

            0 0
        • liborg1982  

          Proč „mor“ zámková dlažba? Někdo jen potřebuje zpevnit cestu, aby mohl fungovat.

          0 0
          • ratel  

            zkus se podivat okolo.

            U rodinnych domku casto cim vic zamkove dlazby tim vic adidas. Drahe, hnusne, zbytecne.

            Cyklostezky ze zamkove dlazby? Jels nekdy pres Mistek okolo Ostravice ?

            atd.

            Asi to davaji zadarmo nebo co…

            0 0
            • Japhy  

              Třeba z Velkých Žernosek až do Libochovan zykloweg komplet zámkovka, důvod nechápu.

              Zámkovku zadara určitě nedávaj, ale obchoďáci od zámkovky dávají asi zadara úředníkům lecos jiného.

              0 0
            • liborg1982  

              Zadarmo to není. Ale je to levnější a hlavně dostupnější než jiné možnosti. Řešíme parkování nebo cyklostezky? Nejsem zastánce betonování, ale někdy jiná funkci cesta není.

              0 0
              • ratel  

                uplne nahore resime prijezdovou cestu. Parkování je zhusta spojeno s příjezdovou komunikací z hlavní cesty.

                Nejsem znalý cen ve stavebnictví, chceš říct že zámkovka je levnější než cokoli jiného co se dá použít na příjezdovou cestu, cyklostezku atd? To ti dlaždiči jsou tak levní?

                0 0
                • liborg1982  

                  To ani ne, jen rozporuji že 'zamkovka je mor" jak bylo zmíněno.

                  0 0
                  • Lance  

                    A co bys dal místo zamkovky, aby nebyl bordel

                    Taky se mi líbí žulové kostky, ale to musíš umět a sehnat

                    0 0
                    • mr.antik  

                      Taks píš dle stylu pozemku, zahrady atd… Na parkování proč ne, jen je nevýhoda, že když ti něco ukápne z podvozku, vypadá dost nevzhledně.

                      0 0
                      • Kaire  

                        Proto sem domu vzal šedou zámkovku, kde není každá kostka odstínem stejná. Ideální řešení pro samodomo.

                        0 0
            • kamaro  

              Souhlasím. Některé zpevněné plochy u baráků jsou opravdu otřesné. Vypadá to tam jak na parkovišti u supermarketu. Ale je to taková česká klasika – vepředu plot z betonových prefabrikátů (ostatní drátěné), posuvná brána, za tím letiště ze zámkovky. Dělají to tak všichni, tak to chci taky tak, i když v podstatě ani nevím proč. Někteří se alespoň dokáží udržet při zemi co se týče barevnosti, někteří však propadnou „barevné škále“ a to teprve stojí za to. Ve výsledku to jsou mnohdy zbytečně vyhozené peníze i u lidí, kteří jich podle úpravy okolí domu na zbyt moc nemají.

              0 0
              • LiborV  

                A ve státech má každý asfalt a beton. Prostě zpevněná plocha co vydrží a moc nestojí. U nás je hold levná zámkovka.

                0 0
                • kamaro  

                  Asi jsme se nepochopili. Ono je úplně nejlevnější, když nestavíš něco, co je třeba úplně zbytečné. Pozemky je mnohdy zbytečné oplocovat, popř. nemusí mít zepředu ten šílený prefabrikovaný plot a na příjezdu do garáže nebo pod přístřešek nemusí být vůbec dlažba, beton ani asfalt.

                  Ono je to mnohdy jen o nastavení hlavy. Jaký je nejlevnější plot s nízkými nároky na údržbu? Žádný plot nemít :-)

                  1 0
                  • ratel  

                    naprostý souhlas, ale asi jsme z jiného světa. Proti nám jdou:

                    • manželky co čtou časopisy ( OnaDnes, Žena a život atd) o „pěkných“ domech
                    • pseudoarchitekti a projektanti placení procentem z nákladů
                    • sousedi co to už tak mají atd.

                    Mám třeba vpředu starý drátěný plot uvnitř živého, náklady na pořízení tak dvacetina prefabrikovaného (i kdyby byl z Polska), náklady na údržbu akorát čas na ostříhání. Neprostupné, neprůhledné. Nejsou to túje :-). Dtto minimalistický vjezd po štěrkovém trávníku.

                    0 0
                  •  
                    Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                    0 0
                  • LiborV  

                    Tak určitě, bydlet se dá pořád v jeskyni a taky je to nejlevnější.

                    Lidi hold chtějí plot, chtějí příjezdovou cestu. Tečka. Pak řeší náročnost údržby a cenu realizace, neřeší, že si nic nepostaví.

                    A asi není co jim vyčítat, ale nějakým mentorem by měl být (a bohužel není) zákon a stavební úřad. Pak mnohdy vznikají paskvily, za který můžou i lidi, co si říkají architekti. Nejde jen o ploty, ale mě třeba přijde šílený, postavit do oblasti, kde je 100% domů se sedlovou střechou, má to nějaký ráz, krabici od bot. To pak už krásnej živej plot a naprojektovaná zahrada fakt nezachrání.

                    0 0
                    • kamaro  

                      Nemyslím si, že bych bydlel v jeskyni. Ale třeba plot nemám vůbec, příjezd ke garáži mám štěrkový s vloženými žulovými kameny. Mezi cestou a mým pozemkem je plytký příkop. Myslím si, že je naprosto jasné co je můj pozemek a co je veřejný prostor. Na vymezení svého majetku nepotřebuji plot, přesto je to zřejmé.

                      Ti architekti nebo projektanti by jim ty ploty a dlážděné vjezdy neprojektovali, kdyby jim klienti řekli že to nechtějí. Myslím si, že je u nás obecně problém s tím, že si lidé neumí udělat svůj názor a případně si ho obhájit – dokonce i v kruhu rodiny nebo známých. Často se přikloní k tomu, že když to tak dělají všichni, tak je to tak asi správně.

                      Nevím jaký by měl být mentorem stavební zákon. Stavební zákon nikde neuvádí, že pozemek musí být oplocený a z jakého materiálu má být provedena příjezdová cesta. Stavební zákon pouze vyžaduje příjezd k domu a jeho správné napojení na komunikační síť. Těžko bude v legislativě uvedena formulace „Ale jestli plot nechcete, tak ho stavět nemusíte.“, stejně tak tam nikdy nebude uvedeno „Příjezd musí být ze zámkové dlažby.“.

                      0 0
                      • LiborV  

                        Explicitně to sice nikde neuvádí, ale nějaká místopisná zvyklost by se měla ctít, od toho je přece příslušný stavební úřad a projektant. Kamarádi stavěli v Dánsku a tam jim sakra určovali, co můžou a nemůžou. A taky to u nich nevypadá jako u nás ve šmoulově. A budeš se divit, mají plot i zpevněnou příjezdovou cestu.

                        Já nelobuju za zámkovku (nesnáším ji) jen vinit investora (obecně někdo kdo tomu nerozumí) je nesmysl. vinu nese projektant a stavební úřad, protože ti ho měli směrovat správně. Jen u nás si projektanti zvykli neodporovat, nakreslit co klient chce a inkasovat peníze. Proč ne, stavební povolení ta nádhera stejně dostane.

                        U nás pomalu povolí cokoliv a co nepovolí tak povolí dodatečně, když dotyčný načerno postaví.

                        0 0
                    • kandik psi zub  

                      s tema rychlejma soudama „krabice od bot“ mezi sedlovyma strechama bych byl opatrnej..... a tohle tema o tom neni. Polemizovat o vkusu, urbanismu vesnicky krajiny, vetsinovy vkus vs. pouceny vkus to pojdme nekam jinam.

                      2 0
                      • kamaro  

                        Naprosto souhlasím. Bohužel mnohdy argumentují sedlovou střechou lidé, jejichž domy sice mají sedlovou střechu, ale jinak se jedná o šílené nedomyšlené domy, které se často dotvářejí pomocí různých přístavků a přílepků, kterými se řeší zásadní podcenění návrhu domu od samotného začátku :-)

                        2 0
              • Venda  

                My bydlime cca 15 let, plot jsme udelali jen 125 dratenej a ne uplne vsude. Za ty leta chceme ale vic soukromi a na polovine pozemku, kde mame zahradu a travime cas uz mame na jedny strane trimetrovy tuje a na druhy zvedlej plot na dva metry specne s bambusem a nechavame to porust brectanem.

                Co se tyce tech zamkovek, uz za nas byl pozadavek pred kolaudaci prijezdova cesta (takova aby dojela tezka hasicska technika a jaka cesta to bude a uz unese rozhoduje jedna urednice prislusneho uradu) a dve a pul parkovaciho stani. A trava neni parkovaci stani. A uz tehdy nam rikali, ze brzy budou potreba parkovaci mista k domu ctyri. Ne vzdy je to tedy rozhodnuti majitelu.

                Zamkovku nechci hajit, ale kdyz chces dobre udrzovatelny (bezudrzbovy) povrch za co nejlevnejsi penize, tak zamkovka docela vede.

                Tema sleduju, potrebuju taky dorazit poslednich 20 metru od recyklatove cesty (obecni cesta jenom k nasemu baraku a obec nam ji na nasi zadost opravdu udelala) do garaze, aby se dalo ve spatnem pocasi dojit suchou nohou za co nejmin penez a práce.

                0 0
              • easyrider  

                Teď si mě dostal, přesně si popsal nás barák :D Prefabrikát, posuvná brána s za tím 130m letiště ze zámkovky. :))) Jenže každá ta věc má svůj důvod. Jelikož starý zděný plot má tak brutální kamenné základy, že bych odvezl tak 20 Tater, než bych mohl udělat nové tak za 100 000 Kč, že jsem radši šel metodou nejmenšího odporu a za den mi tam for a vystřelila tu hrůzu. Nadšený z toho nejsem, ale účel svěří prostředky. Máme psa, takže 100% nutnost oplocení. A co se dlažby týče, sakra jsem přemýšlel, co bych tam dal jiného, ale pokud si nechceš tahat bordel do baráku, moc možností nemáš. A jelikož bydlíme hned u hlavního průtahu naší přidělí a ještě v zatáčce, je couvání na/z pozemku scifi. Resp já to dám, žena ne. Takže rovnou plocha na otočení auta. No a jsi v tom za čtvrt mega jak nic. Takže jak já už tu tři roky dokola tvrdím – ZLATEJ PANELÁK!!!

                0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
    • Barak  

      Díky za téma. Poměrně brzy mě bude čekat řešení stejné věci. V našem případě chybí zatáčky.

      Zatím se také přikláním k těm zatravňovacím dlaždicím. Jediná nevýhoda je, že se asi zvětší prostor zeleně (ve středovém pásu), který je potřeba nějak udržovat.

      0 0
    • Jakobo  

      Nebudou uplne nejjednodussi betonove mrize? Betonove zatravnovaci dlazdice. Jen pas pro kola a kde se otaci popelari udelat vetsi placek. Jeste mozna by bylo dobre uvest dalsi podstatny udaj, zda mate cestu po rovine nebo v kopci.

      0 0
    • Jakobo  

      Nebudou uplne nejjednodussi betonove mrize? Betonove zatravnovaci dlazdice. Jen pas pro kola a kde se otaci popelari udelat vetsi placek. Jeste mozna by bylo dobre uvest dalsi podstatny udaj, zda mate cestu po rovine nebo v kopci.

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • kesu  

      používám železniční betonové pražce, už jsem jich naskládal stovky. Na 2,8m širokou komunikaci je třeba 5–6 pražců na běžný metr, cena za jeden je 50Kč + doprava (většinou 15 tis. Kč tahač se 100kusy). Některý mám doslova naházený v blátě a dává to přejezd nakláďákem 20+ tun na 3 nápravách. Ukládat to jde minibagrem nebo UNC, když si nějakej zajezdíš, tak ho vytáhneš, podsypeš a vrátíš zpět (ještě jsem to nemusel opravovat a mám z toho i brod). Časem to dost prorůstá travou, takže to vypadá překvapivě dobře. Poměr cena/výkon/odolnost je k nepřekonání. Na rozdíl od dřevěných ŽB nejsou odpad a je to čistá práce.

      2 0
      • kandik psi zub  

        dik, taky jsem po tom koukal. Ale to uz bude hodne trrrrrrr ne?

        0 0
        • kesu  

          Záleží jak moc jedeš jako pitomec, pokud 30 tak je to úplně napohodu. Pokud 60 tak hodší. Je to lepší než blbý kostky nebo než panely. Ono totiž přechody jsou hladčí a plynulejší díky tomu, že segmenty jsou užší. Panely jsou náročnější na skládání… Je to budget řešení, ale překvapivě funkční.

          0 0
          • kandik psi zub  

            dik jasne. Ona ta situace u nas je ze v podstate vsichni chtej aby se jezdilo pomalu, tzn. 10kmh treba. Ale chtej to hladky a pak nad tretim pivem spekulujou jak to zaridit, jakej retarder a picoviny.

            Mimochodem ty jses prazskej ne? bylo by mozny to videt nazivo? kdyztak sz

            0 0
      • Baba-Ji  

        Tohle vypada sakra dobre :)

        0 0
      • oddie  

        Jak to vypadá v té zatáčce?

        0 0
      • ratel  

        Takovych mistnich cest mam v okoli nekolik. Specialne v kopci se casto nepodari prazce polozit idealne v rovine nebo se casem posunou – otoci podel podelne osy asi vlivem pojizdeni, takze z toho vznika takova zubata zalezitost, odhadem nerovnosti tak 2–4 cm. Na kole nic moc, autem nevim.

        0 0
        • kesu  

          Hele záleží jak moc se se skládáním pytlíš, mám kousek do kopce a spíš jsem se snažil naskládat je tak, aby měly ostrý zuby a vyjel po tom náklaďák za mokra. Jak se na tom jezdí na gravelu apod vážně netuším, autem nebo na horským kole je to nad očekávání. Ale dálnice to není.

          0 0
    • INSP.TRACHTA  

      jakmile se ma na plastovým zatravnovaku zatačet, tak to v míste usilovnejsiho toceni volantem nevydrzi ani rok. A popeláři jsou asi taky nad povolenou tonáž.

      ke zmiňovaným panelům – vidím to jako optimum. Na potulkách kolem Dolní Moravy měly z těhle panelů cesty mezi poly a bylo to super, jízda po tom byla hladká a zjevně to zvládá i zemědělsou techniku.

      https://mapy.cz/zakladni?…

      0 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • easyrider  

      Já to mám takhle. Je samonosná. Místní zámečník mi to poheftoval za pár kaček. Za mě dobrý. Nebydlet u silnice a prefkventovaného chodníku, volil bych něco míň protitankového.

      0 0
      • kandik psi zub  

        k tem betonovejm prefosum mam strasny nutkani neco strasne vosklivyho napsat, ale neudelam to :)

        3 0
        • easyrider  

          Je to hnus velebnosti. Ale mám k tomu důvody. Věř, že dobrovolně bych si to tam nedal… :)

          0 0
          • kamaro  

            A co tě k tomu vedlo? Můj názor je stejný jako kandika… Toto řešení považuji za to nejhorší co jde udělat.

            A k tématu – nejlepší brána = žádná brána, nejlepší plot = žádný plot – nejlevnější a z hlediska údržby nejméně náročné řešení. Akorát ne všude to takto udělat jde, naštěstí jsem v místě kde to takto můžu mít (ačkoliv sousedi mají plot a posuvnou bránu). Dost často je to o nastavení hlavy.

            1 0
            •  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
              2 0
            • easyrider  
              1. máme psa
              2. máme psa
              3. máme psa
              4. máme děti a bydlíme vedle silnice
              5. kolem chodí hodně lidí, nechci aby mi viděli, jak chodím po zahradě v trenýrkách a nechci aby mi čuměli do dílny
              6. muselo se to postavit rychle, jinak by mi pani nepustila na soustředění, bo bod a) b) c) v konjunkci s bodem d)
              7. byl tam 100 let starý plot se základy, které by odstranilo jen rypadlo z mostecké uhelné pánve, takže odtěžit a udělat základ na pěkný pražský plot, který jsem si vysnil = mnoho a ještě víc bankovek, práce a mrdání

              atd.

              Snad jsem si to před BFBP (Bike Forum Buil Policy) dostatečně obhájil a nebudu to muset zbourat.

              0 0
              • kandik psi zub  

                copak zena, to je prd, ale to B-F dat, to neni holt jednoduchy :)

                1 0
              • kamaro  

                a-c: tak to máš blbý, ale je to vaše volba

                d: stejně jako a-c se dá řešit jiným typem plotu

                e: dá se řešit něčím zeleným (živým plotem nebo keři)

                f-g: je to o volbě typu plotu, viz výše.

                Beru tento typ plotu jako sdělení majitele nemovitosti – nechci s vámi nic mít, nechci vás vidět ani pozdravit, vlezte mi někam.

                0 0
                • kandik psi zub  

                  popravde bod e: je fajn, ale potrebujes tak pet let, a stejne k tomu nejakej plot, tzn. pletivo. pokud mozno teda ne to strasny zeleny.

                  0 0
                  • kamaro  

                    Nějaký plot by tam musel být, živý plot je pro psa propustný. Jde o to, že to nemusí být zrovna 2m vysoké a tak „masivní“. Potom chvilku trvá, než ten živý plot vyroste, zvláště když ho demoluje pes. Možná bych v tomto případě zvažoval i živý plot vně a nějaký méně nápadný drátěný zevnitř.

                    0 0
                    • zdenal8  

                      Nebo dvojitej plot a živej mezi. Ten vnitřní stačí pletivo tak do metru, jenom aby do toho neskákal. Jak to přeroste ten metr, tak už se postupně dá ten vnitřní plot demontovat.

                      0 0
                • easyrider  

                  Tak to sdělení jsi pochopil zcela přesně :)

                  0 0
                  • liborg1982  

                    Pak už zbývá jen si odpovědět „proč si tam vůbec něco stavěl?“

                    0 0
                    • kandik psi zub  

                      Ale no tak, zase ne kazdej je nutne totalni extrovert tulituli s kazdym sousedem.

                      0 0
                    • vili  

                      jaká je souvislost mezi typem plotu a kde stavím? Jakože to na fotkách je strašný a na svůj plot taky nejsu 100% hrdej, ale spojovat to, že nechci aby tam každej kdo jde okolo čuměl s tím, kde stavím,…to mi moc hlava nebere.

                      1 0
                      • kandik psi zub  

                        no, nemluvě o tom, ze obcas ty sousedy ziskas resp. zjistiis co jsou zac, az posleze, ze

                        0 0
                •  
                  Obsah tohoto příspěvku je blokován.
                  0 0
              • liborg1982  

                .

                0 0
    • capo  

      Zkusím obnovit téma – pro příjezd k chaloupce bych rád zpevnil stávající „trávu“. Pro osobní auto, které tam pojede na pár víkendů v roce a bude na konci parkovat.

      Řeším výšku vrstev (o geotextilii pod to nemluvě) – určitě bych rád kombinoval hrubší do spod – např. 32–63, zhutnit a potom něco jeměnšjího, třeba 0–32 a zhutnit. Recyklát v okolí nikdo nemá.

      Bude stačit třeba 20cm dohromady?Nepot­řebuju aby to bylo rovný jako když střelím, ale nechci tam mít 7cm koleje za chvilku.....

      0 0
      • kandik psi zub  

        jak to popisujes, za sebe bych doporucil nejakejch 20cisel neceho jako 32/64 a na to prach 0/16, zhutnit. Mam to takhle pred barakem , od mistniho bagristy/cestare cca deset let – stalo to par supu. Plocha 3×20m na kterou denne prijizdi a odjizdi auto, za tu dobu se to ani nehlo, jen se na tom dela jemny bahynko priplaveny z cesty, coz nemuzu uplne ovlivnit.

        Proboha hlavne ne recyklat.

        0 0
        • capo  

          Díky za vstup.

          Jen doba se trochu změnila, takže to co popisuješ dneska bude stát tak 800Kč za metr, což při 100m2 už celkem člověk pocítí. Ale s tím nic nenadělám, levněji to zřejmě vymyslet nejde a dlažba už je pro ty účely overkill (a overprice).

          0 0
          • kandik psi zub  

            to bych rek ze jsi zbytecnej pesimista, me to vychazi bajvoko tak na pulku…ale nejsem stavitel

            0 0
          • yetti  

            Tak ten stávající trávník jen zpevni zatravňovací rohoží. Podle mě to na chalupě, kam vjedeš párkrát měsíčně bude fungovat v pohodě.

            0 0
            • wilda81  

              Řešil bych to stejně. Podle chuti buď nechat zarůst trávou nebo zasypat štěrkem.

              0 0
            • kamaro  

              Pod tu rohož bude muset dát taky nějaký štěrk, jinak ji časem vtlačí do hlíny a bude to jako by tam nebyla…

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.