SR Epicon LORP 2012/2013 : pár dotazů ohledně servisu

5 nepřečtených
  • xrysf03

    Dobrý den vespolek,

    tak jsem koupil z druhé ruky kolo s odpruženým zadkem. Předchozí majitel byl buď přehnanej čistič, nebo to má málo najeto a pravidelnej servis. Píšu kvůli zadnímu tlumiči: SR Epicon LORP, podle roku výroby kola je to tak 2012/2013. Mimochodem rozteč montážních děr 190mm.

    Poradíte někdo, kam se dá případně tenhle tlumič poslat do servisu? Kde koupit sadu těsnění na repas, kdybych to chtěl zkusit sám?

    Oficiální dovozce je zřejmě BP Lumen / Bike4u.cz – dělají i servis?

    Případně kdybych se do toho chtěl pustit sám, tak asi nejvíc si lámu hlavu s ventilkem u spodního uložení, kterým se tlakuje bublina pod plovoucím pístkem v olejové tlumící komoře. A bez náhradních těsnění to riskovat nechci.

    O co mi vlastně jde: ten tlumič chodí jak má, vzduch z pružící komory neutíká, potud si nemám na co stěžovat. Jediná věc mi vadí: má dost tuhou kompresi. On má štelování tuhosti odskoku a aretaci kvůli šlapání do kopce, ale kompresi zvenčí štelovat nejde. Což je otrava. Ventily na pístku v olejovém tlumiči budou zřejmě cca klasické uspořádání, stejný princip jako u automobilních tlumičů = štos pružných plechových podložek. A v souvislosti s tímhle konkrétním tlumičem jsem zaznamenal na některých uleželých webech zmínky, že má z výroby „pre-set low speed compression“. Což mi přijde jako dost čínská angličtina – asi není divu. Budí to ve mně určitou naději, že možná existuje servisní manuál a v něm popsaný postup, jak tuhost komprese poštelovat. Sebrat některou z pružných „ventilových podložek“ v kompresním ventilu?

    Co jsem k věci četl:

    https://www.bike-forum.cz/…e-chyba.html (a další témata o servisu předních vidlí SR Suntour)

    https://www.forumrowerowe.org/…miana-oleju/

    https://youtu.be/J_Kpg6oUSFc?… – ten filmeček sice není o SR Epiconu, autor rozebral jiný model a značku tlumiče a navíc funkci ventilu úplně detailně nerozumí, ale je to hezky zblízka natočeno a konstrukce pístních ventilů bude u většiny výrobců odhadem podobná.

    Já bych určitě mohl koupit novej tlumič, ale to bych se taky třeba nikam neposunul. Pokud máte někdo tip na tlumič s měkkou nebo štelovatelnou kompresí tak dejte tip…

    Děkuji za názory :-)

    0 0
    • xrysf03  

      Hm tak jestli je uvnitř něco na tenhle způsob, tak to na jednoduchý hack nevypadá:

      https://dirtragmag.com/…im-Stack.jpg

      ( https://dirtragmag.com/…r-and-unair/ )

      Zatím co koukám tak nejlevnější od SR Suntour se samostatným štelováním tlumení komprese je DUAIR-RC, který se ovšem dělá jenom v délce 200 mm, nikoli 190mm. A nejlevnější v délce 190mm s nastavením komprese (dvě polohy) je zřejmě ROCK SHOX Monarch RL.

      0 0
      • xrysf03  

        Takže mám odpověď. Ondřej Souček z BP Lumen praví, že na ten šroub/ventil u závesného oka na „pístnici“ (pro dofouknutí bubliny pod plovoucím pístkem) není adaptér pro tlakování, takže olejový tlumič nelze servisovat. Ani se nedodává sada těsnění, jenom samotné těsnění na píst vzduchové komory. Olejový tlumič je „na jedno použití“…

        Teď už chápu, proč tam ten Polák na výše zmíněném fóru montoval nějaký svůj ventilek:

        http://img.tapatalk.com/…uqu3u9er.jpg

        Kdybyste měli někdo tip, kde takový ventilek koupit, možná bych si to i lajsnul.

        0 0
        • xrysf03  

          Takže ventilek je brnkačka, dokonce jsem našel nějaký po kapsách, ale podíval jsem se na ten originální „spodní dusíkový ventilek“ a ono to vypadá, že tam je jenom do díry o průměru cca 7.4 mm nalisovaný hliníkový váleček nebo kulička nebo co. Prostě… do toho když vyvrtám díru, tak závit M6 už do toho nevyříznu. A když ten zalisovaný špunt odvrtám úplně, tak tam těžko něco umístím místo něj :-( myslím tak aby to drželo. No nic :-)

          0 0
          • xrysf03  

            Odpusťte stručnou exhumaci vlákna, mám řešení: po delším bádání jsem pořídil tlumič Manitou McLeod o příslušných parametrech, plus originální futérka (dvě soupravy po dvou) na potřebnou celkovou šířku a vnitřní průměr (22,2 / 8 mm), pečlivě namontoval (za neustálého měření šuplérou, jestli to všechno sedí a lícuje), doladil tlak vzduchu, funguje báječně. Toto je asi nejlevnější tlumič, který kromě odskoku umí štelovat i kompresi. Takže komprese na minimum a dostavil se obscénní pocit z plovoucí zádě… ten tlumič je neuvěřitelnej jak vyžehlí i běžnej obrubník. Konečně mám pocit, že zadní kyvná vidle funguje tak, jak to pámbůh zamýšlel. Tohle je ten správnej tlumič pro fotra s rozbitýma zádama. Hehe dokonce i barevně na to kolo „patří“ mnohem spíš, než ten bílej Epicon, se kterým to „sjelo z pásu“ :-) Černo-červený McLeod ladí barevně s rámem i s přední vidlí, která je z výroby Manitou a barevná stejně.

            Výsledek je, že teď mám zadní odpružení znatelně měkčí, než předek – tam zbyl Manitou Match Comp = vidle na bázi vinuté ocele, zřejmě z výroby osazená tužší pružinou, toho času s mírně neochotným tlumením. Předpětí i tlumení mám na minimu. Jako ta vidle funguje, když se hodně snažím tak ji zmáčknu asi o 100 mm (teoreticky je konfigurovaná na zdvih 130), jenom než se dá do pohybu, tak „statické tření“ je o dost vyšší než dynamické = za jízdy moc nepožírá drobné vibrace. Už jsem se kdysi svezl na kole, které mělo předek odpružený líp. Asi se časem podívám dovnitř, jak vypadá olejový tlumič a pružina (pružiny). Na webu jsou ještě k vidění zmínky, že originální pružiny se pohybují někde od 50 do 72 liber na palec, tzn. ta tvrdá pružina má asi 34 kg na palec, tzn. asi 170 kg na plné stlačení, pokud správně počítám na prstech. To mi přijde strašně moc. Vážím 85 kg. By mě zajímalo, kterou pružinu tam z výroby mám. Náhradní měkká se nejspíš stejně už nedá sehnat. Šilhám po vzduchových vidlích, nejlevnější vidím okolo 6kKč, ale tentokrát na sebe budu přísnej :-)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.