Snížení hmotnosti aspoň 0,5 kg

131 nepřečtených
  • sps-punker

    Zdravím, mám kolo MERIDA MATTS SPORT 500-V 2005 viz profil a potřeboval bych snížit hmotnost zadní části kola.Aspoň 500g, 1000g by bylo lepši

    Chtěl bych do toho vrazit pokud možno co nejméně peněz a aby to bylo co nejodlehčenější za tu cenu…prostě poměr cena/výkon dá se řict :) Díky moc

    Počet rychlostí: 27

    Velikost: 22

    Rám: MATTS TFS-500-V

    Zadní tlumič: –

    Vidlice: Manitou R7 platinum SPV

    Hlavové složení: M10 Neck

    Brzda přední: Avid Single Digit 5

    Brzda zadní: Avid Single Digit 5

    Středové složení: Shimano dál už netuším

    Kliky s převodníky: Shimano M440 44A-32–22

    Řazení: Shimano Deore

    Přesmykač: Shimano Deore

    Přehazovačka: Shimano XT

    Řetěz: Shimano HG53

    Kazeta: Shimano HG50–9 11–32

    Náboj přední: Shimano Deore M-510

    Náboj zadní: Shimano Deore M-510

    Ráfky: Alex T-cell

    Řídítka: IKE rovná 600mm

    Nástavce na řídítka: –

    Gripy / Omotávka: IKE

    Představec: IKE 130mm

    Sedlo: IKE kožené

    Sedlovka: ZOOm netuším typ,vyměněna,nej­spíš nejlevnější

    Pedály: XC Alloy

    Hmotnost:

    13 kg

    pláště: maxxis dy-no-mite/ignitor vše 2.1

    • pegas  

      zacni na kolech..tam by to melo byt poznat nejvic..otazka co to bude stat..

    • XC-biker1  

      nové kola,xt kazeta,lehčí pláště,ultralight duše

    • honza.biker  

      Proc zrovna na zadni casti?? Kdyz vymenis plaste treba za RR tak usetris cca 400g… Na kazete by se dalo taky docela levne usetrit tak 100g…

      • sps-punker  

        na zadní části proto, protože jsem měl vidlu RST už ani nevim typ,šmejd prostě a za výměnu za R7 šla hmotnost o víc než 600 g dolu a při potěžkání předku a zadku citím rozdíl. Proto, možná to někomu přijde divny co chcu, ale co. Je to moje kolo :)

        • Bully  

          S touhle logikou je ted na rade tlumic :o)

          • sps-punker  

            nechápu

            • Bully  

              To byl pokus o vtip presne na tvuj predesly prispevek.

              Jak uz ti tu radi ostatni- napred se podivej na rotujici casti kola, nejvetsi vyznam snizeni vahy, co urcite zaregistrujes sam, bude mit treba vymena plastu, idealne s vymenou celych kol, ale to uz zalezi na tom, kolik do toho chces vlozit. Potom kazeta, sedlovka, sedlo, riditka, predstavec, pedaly- to jsou veci, kde se da relativne levne ziskat docela dost gramu.

        • stihac  

          Dat dole 0.5 kg na tom biku vseobecne nebude asi lacne a bez vplyvu na funkcnost… nieto este dat to dole len vzadu. Cele to podla mna postrada logiku, lebo velku rolu nehra ci sa ti zda bike nevyvazeny ked ho drzis v ruke, lebo pri jazde ide aj tak o sustavu kolo-jazdec.

          No ak predsa trvas na tom napade, tak podla mna menej bolestne bude nosit vpredu zavazicko aby si dohnal to co si stratil vymenou vidly, pripadne mozno este niekde maju take tie kosiky na flasu na riadidla, tak mozes tam vozit flasu. Ale pri jazde ako odpijas tak by si to mal niecim doplnat, napriklad odpijem – zastavim, do vrecka ako mali na obrube lietajucich balonov nasypem za hrst piesku / hliny, priviazem to spat na riadidla a frcim dalej. Vyvazenie tak zostane zachovane.

          Ale ak si gramar a nechces nosit zbytocnu zataz (co samozrejme chapem), tak mozno jednoduchsie a efektivnejsie by bolo zajst na liposukciu a vysvetlit primarovi svoj zamer, ze nech ti odcucaju 0.5 kg tuku (alebo nieco podobne malo uzitocne) cisto zo zadku. Mozno to bude lacnejsie nez kupovat nove plaste naboje kazetu a pod.

          :D

          ;)

          • MlokCZ  

            „Dat dole 0.5 kg na tom biku vseobecne nebude asi lacne a bez vplyvu na funkcnost“

            Jak si na to prosím tě přišel? Naopak na jeho kole půjde 0,5kg dolu hrozně snadno a to celkem za levno. A jediný vliv na funčnost jaký to může mít je, že to bude po odlehčení současně i funčnější.

            Tipů na odlehčení už tu bylo dost, takže se nebudu opakovat.

            Neviděl bych žádný problém odlehčit ani celé kilo a pořád by to nestálo nijak extra moc peněz.

            • jIrI___  

              Aby uz pak ale nebylo vyhodnejsi koupit nove s nizsi vahou… :-)

              • MlokCZ  

                To stále zdaleka ne.

                Tak nějaký přehled kde vezmu 1kg:

                • pláště + duše 300–500g
                • kliky 300g
                • sedlovka, řídítka, představec 300g

                A celkově to není ještě nic finančně krvavého. A to je tu pak samozřejmě možnost třeba ty kola, která by také pomohla hodně, ale tam už to nebude tak za málo, aby to fakt mělo smysl.

                • stihac  

                  usetrit na obuti 300–500 g to si nemyslim ze je bez nasledkov na funkciu… no ale dajme tomu.

                  Vymenit sedlovku riadidla a predstavec za nieco lahke – cca 5000 Kc?

                  Ja nemam rad tento pristu kupit bike a ptom nieco menit, to je ta najdrahsia cesta, lebo komponenty zaplatis vlastne 2× Ked kupim lacnejsie kolo tak ho budem jazdit tak ako je, prosto 500 g nemoze pri rekreacnej jazde urobit ziadnu zasadnu zmenu. A hlavne, ked do kolka investujes a poodlahcujes co pojde a potom ziskas bike ktory ma 12.8 kg tak neviem… ziadna velka vyhra. Podla mna pri tomto sposobevyuzivania (rekreacne MTB -XC) je dolezitejsia funkcnost a napriklad vacsie pohodlie, istota pri jazde, mensie riziko defektu, odolnost a tlmenie otrasov, nez 0.5 kg balastu na kole.

                  • kubad  

                    když vymění ty drátové pláště co tam sou odhaduju váhu 700g jeden

                    dá 500g pláště +  použije lehké duše 130g tak hje úspora cca 400g na obou kolech možná i víc

                    a dokonce se funkčnost a odolnost zlepší.

                    komplet kokpit pokud dá WCS Alu tak náklady kolem 3000Kč a úspora váhy obrovská 150–200g

                    bez následku na tuhosti

                    a pleteš se 0,5 kila na samotných kolech poznáš hodně

                    • jIrI___  

                      No, nevim jestli bych sel za 3000,– do obrovske vahove uspory 150g…

                      • stihac  

                        presne!! :))

                      • MlokCZ  

                        Ono to bude ale podlě mě mnohem více než 150g. 150g to bude jen na sedlovce a nemusí to být za 3tis., ale třeba jen za 2,5tis. Ale jestli mu to za ty prachy stojí, to už si musí rozhodnout sám. Já třeba nikdy jen kvůli váze nic neměním, ale také si už kupuju kolo tak jak ho chci a ne abych pak musel skoro vše měnit.

                        • jIrI___  

                          Ja na vahu zas pro jistotu vubec nehledim, abych tu pak nemusel resit takove problemy „jak usporit par gramu za tisicove investice“ :-))

                          • MlokCZ  

                            No já bych to jeho kolo taky neupgradoval, protože to moc nemá cenu a raději jezdil a šetřil si časem případně na lepší.

                            Akorát ty pláště a duše bych vyměnil, to je stejně spotřebák.

                            Ale když už šetři váhu chce, tak to zase jde celkem snadno na tom jeho kole.

                          • Milenius  

                            Presne tak, jaky vliv ma uspora pul kila na biku, kdyz na to sedi clovek, co ma 70–80kg? Jeste tak rotujici casti, coz ma vliv na ovladatelnost kola, ale jinde to nema cenu.

                      • kubad  

                        nejde jen o váhovou úsporu jde i o vzhled a další vlastnosti – nevím přesně kolik bude úspora neznám váhy těch dílů co má na kole, ale investice mě zase tak šílená nepřijde.A WCS vypadá ne kole sakra dobře a není tu málo lidí co to takhle mění.

                        Jinak každý ať si mění co chce tohle vlákno je o tom jak ušetřit na váze a poznámky ve stylu

                        No, nevim jestli bych sel za 3000,– do obrovske vahove uspory 150g…

                        toho zrovna nic neřeší – pokud nemáš nic k tématu je lepší mlčet.

                        Jinak tady na foru je dost lidí co to bez problému incestují, a každy upgrade kola něco stojí.

                        • stihac  

                          tak podla mna ta poznamka k zmysluplnosti tej investicie prave bola taziskova v tejto diskusii.

                          ALE ze tu niekto bez problemov INCESTUJE (!!) tak to by sa malo pdola mna rozhodne bez odkladu nahlasit na nejaky organ!

                          :D

                          (kubad ty si exponat)

                          • hribik A1  

                            c je na klavesnici vedla v, takze tento vtipny preklep je celkom realny. mne sa napriklad takymto sposobom zase podarili skvosty ako „pakostan“ alebo v slove „dostat“ kliknut na pismeno nalavo od „t“. v zaciatkoch pisania na klavesnici sa mi v slove „dodat“ podarilo obidve „d“ vymenit za pismeno nalavo od „d“. na inom webe ma zaujal preklep „kokutovat“ miesto „pokutovat“

                          • kubad  

                            další odpověď k tématu – omluva za překlep, ale jinak opravdu odvaha opravovat gramatiku a překlepy od někoho kdo píše bez diakritiky a ještě slovensky.

                            • stihac  

                              no vidim ze sa beries fakt smrtelne vazne… tak potom sori ze som sa narodil vychodne od Moravy a nehovorim dokonale spisovne recou tvojho kmena.

                              • kubad  

                                sori

                                to asi nebude dobře?

                                je mě úplně jedno jak mluvíš jak píšeš – tohle není forum o pravopise – překlepl sem se.

                                a pokud něco nemyslíš vážně je dobré přidat smajl, aby to ten na koho reaguješ pochopil.

                                :-)

                            • dieegoo  

                              No skoro bych i řekl, že s tou slovenštinou si trošku přestřelil… Ono z toho co napsal by snad i analfabet pochopil, že to nebylo myšlený vážně, nevim co se hned tak čertíš.

                        • dieegoo  

                          Doufám, že to „c“ v poslední větě byl nechtěnej překlep, jinak by ten upgrade mohl přijít fakt draho

                    • sps-punker  

                      souhlasím s tebou, 0,5 kg se pozná na kole určitě a jestli ne, tak při delších cestách stopro nebudeš tak rychle znavenej

                  • MlokCZ  

                    Nesouhlasím, na pláštích a duších klidně tu váhu ušetří a ještě na tom bude lépe. Ignitora tam bude mít skoro určitě v drátu, tedy skoro 700g. Místo toho když dá třeba NN, tak má něco přes 100g + lepší plášť, takže váha dolu a funkce nahoru. Na jedné duši aspoň 60g (dal bych 120–130g duše), opět na funkci nemá vliv. Bez problémů tedy 300g, těch 500g už by na funkci trochu mělo. Investice tedy cca 1500Kč a funčnost výborná.

                    Řídítka + představec + sedlovka a je na 2500Kč a váhy ušetří fakt dost. A to jsem nehledal a naplácal tam, co mi přišlo pod ruku. Funčnost bude také lepší. A vyšlo to jen na 78liber, tak bude muset ještě za 22 něco přihodit ať má poštovné zdarma.

                    K tomu případně ty LX kliky za cca 2tis.

                    Jestli má upgrade cenu, tak to už musí vědět on. Já touhle cestou nikdy nechodím, vždy pořizuju kolo, které mi už sedí minimálně z 95%, protože s tím, že je to dodatečně měnit mnohem dražší souhlasím.

                    Ale vůbec nesouhlasím s tou fučností, tedy souhlasím, že je stežejní, ale s ušetřením váhy co jsem napsal s funčností nepůjde dolů ale u všeho nahoru, takže to není jen o ušetření váhy. Rozhodně to není tedy tak, že ušetří váhu a zhorší se mu funčnost, ale naopak ta půjde za ty prachy nahoru také.

                    • ememem  

                      sa mi tak zda ze mate svoju pravdu asi vsetci traja (mlok,ku­bad, stihac.)
                      menit sedlovku, pred­stavec a kluky je vec ciste esteticka a ni­e funkcna poki­al len vyslove­ne nesedia raj­dy alebo sa kluky netocia prip. na nich treba vymenit pily a pod. ta  us­pora hmotnosti je v cel­kovom kontexte va­hy bike+jazdec u­plne o nicom. to by musel byt i­ny jazdec aby to ma­lo efekt. kolesa su uz i­na vec, tam s­a tych par sto gra­mov pozna to je fak­t. ja bych me­nil len toto,
                      na zbytok bych sa vykaslal (pokial neplati to ze to nesedi/nefunguje a pokial to nechces cele nejako zladit.)

                      • MlokCZ  

                        S tímhle nesouhlasím. Na jednu stranu skoro více kilogram jinde než na kolech se nepozná a na druhou pár set gramů na kolech ano?

                        Pokud nejde o z rychlování, tak je úplně jedno, kde ta mnotnost je a je zcela rovnocená. A pokud jde o zrychlování, tak obvodová hmotnost kola je pouze 2× tak důležitá (tedy 100g na obvodě má stejný vliv jako 200g jinde) než jinde. A tak to je přesně a to je fyzika a ne žádné subjektivní pocity.

                        Pokud tedy má 300g význam na kolech, tak 600g jinde má význam stejný nebo větší (stejný pro zrychlování, větší pro všechny ostatní chvíle).

                        A důležitost váhy kola si musí každý posoudit sám. Pro někoho může být kilo rozdíl zcela zanedbatelné, pro někoho hodně. Třeba v technických pasážíšch je každý gram dobrý a je tam znát pouze přesun váhy na záda (tím myslím, že je znát jen jestli mám 2l vody na rámu nebo v camelu). A že je to v kontextu soustavy váha jezdce málo (ten kilogram), tak to vůbec nevadí, pro ty technický pasáže je rozhodující váha samotného kola a vůbec ne celé soustavy.

                        Samozřejmě záleží co a ja s tím jezdí, na pěkné široké cestě ta váha takový význam nemá.

                        • ememem  

                          Pokud nejde o z rychlování, tak je úplně jedno, kde ta mnotnost je a je zcela rovnocená. A pokud jde o zrychlování, tak obvodová hmotnost kola je pouze 2× tak důležitá (tedy 100g na obvodě má stejný vliv jako 200g jinde) než jinde. A tak to je přesně a to je fyzika a ne žádné subjektivní pocity. – ciste vypoctovo presne tak. to sa da fakt zratat pomerne lahko. resp sa k tomu pomeru da dopracovat aj jednoduchou uvahou. dovol mi vsak inu fyzik. uvahu. na mtb (v terene samozrejme) rovnomerny priamociary pohyb (pri ktrorom je to 1:1) nekonas skoro nikdy – povedal bych ze snad uplne nikdy a cim tec­hnickejsi teren tym je t­o zrejmejsie, lebo okrem rychlosti nesmies menit ani smer. (takyto pohyb snad konaju leda jak casovkari na drahe alebo uplnej rovine ak vobec) takze vyznam toho teoretickeho dvojnasobku na kolesach v kontexte celkovej vynalozenej energie na jazdu v terene ma velmi blizko realnemu dvojnasobku. tak to sa ako investicia snad oplati o dost viac ci nie? minimalne dvojnasobne lebo na castiach ktore sa podielaju len na zozrani translacnej energie to mozes zariadit aj bez penazi ze napriklad pol kila schudnes na bruchu. :-)

                          Pokud tedy má 300g význam na kolech, tak 600g jinde má význam stejný nebo větší (stejný pro zrychlování, větší pro všechny ostatní chvíle). - preco vacsi pre ostatne chvile? ak pra­ve nezrychlujes a a­lebo nespomalu­jes tak konas pra­ve ten rovnom­. priamociary pohyb a tam je t­o jedno. alebo som nieco zle pochopil? to ze s­tojis neriesme :-).
                          pro ty technický pasáže je rozhodující váha samotného kola a vůbec ne celé soustavy. - neviem, netusim ani celkom nerozumiem. vysvetlis? A důležitost váhy kola si musí každý posoudit sám. Pro někoho může být kilo rozdíl zcela zanedbatelné, pro někoho hodně. Třeba v technických pasážíšch je každý gram dobrý a je tam znát pouze přesun váhy na záda (tím myslím, že je znát jen jestli mám 2l vody na rámu nebo v camelu). – to je mozne ale vzdy mu­sis posudzovat sus­tavu ako celok tak­ze bike+jazdec+bor­del(camel a pod.)-translacna zloz­ka. kolesa - rotacna zlozka­. celkom necha­pem preco to od­delujes na bi­ke a jazdca ked­ze sa  na „zozrani“ tran­slacnej casti podiela­ju spolu ako sus­tava. P.S. – samozrejme ze v tejto zjednodusenej uvahe zanedbavame drobne ako rotacnu energiu kluk, vplyv p­ocasia a pod.

                          • MlokCZ  

                            S poměrně častým zrychlováním v techničtějším terénu souhlas, tam se opravdu zrychluje téměř pořád.

                            Ale pokud je terén lehký a jedu dlouhé stoupání, tak je pohyb téměř rovnoměrný. Píšu raději téměř, protože vždy bude docházet k nepatrnému zpomalování a zrychlování mezi šlápnutími a k tomu zatáčení co jsi zmínil, ale přesto to podle mě bude mít blíže k tomu rovnoměrnému pohybu.

                            V té závorce jsem tam měl samozřejmě chybu, tam jsem se upsal, tam to mělo být obráceně.

                            V technický pasážíš musíš pracovat s těžištěm kola, kolo zvedat do zduchu, a další a tohle se vždy s lehčím dělá mnohem snáze. Když mám třeba skočit, tak váha na zádech v camelu mi nevadí, moje váha mi k tomu taky nevadí, ale zvednout různou váhu kola je velký rozdíl, který na zbytku soustavy nijak nezávisí. A to jsem nezmínil tlačení a přendávání kola přes překážky (třeba padlé stromy), to je aspoň u mě také poměrně časté a každá váha na kole je tady znát. V tomhle ohledu nejde vůbec o vynaloženou celkovou energie, abych se někam dostal, ta závisí opravdu na celé té soustavě, ale o to jak se mi ty technické pasáže pojedou a jestli je dám.

                            • ememem  

                              Píšu raději téměř, protože vždy bude docházet k nepatrnému zpomalování a zrychlování mezi šlápnutími a k tomu zatáčení co jsi zmínil, ale přesto to podle mě bude mít blíže k tomu rovnoměrnému pohybu. - no ja si myslim skoro prave opak, prave zato tvrdim ze ak odlahcovat tak na kolesach.(pri zachovani istej funkcnosti – zivotnost, odolnost, zaber atd. ). jednak kvo­li vyssie uve­denemu v pred­ch. prispevku a jednak preto co som pi­sal ze translac­na  zlozka je sus­tava bike+jaz­dec+ostane a v kontexte tohoto je pol kila zanedbatelnych. (ak len nie si spickovy pretekar ale beriem aj to co si pisal o ovladatelnosti aj ked ja to povazujem za minoritne). a ro­tacnu (podla man na mtb dost podstatnu) tvo­ria len kolesa, tam si m­oc nanevyberas (ak zanedbame ine drobne vplyvy) proste ze pohyb na biku v terene ma blizsie pohybu nerovnomernemu (napr. vselikaje poskakovanie na kamenoch, hrboch, konaroch a pod. ) resp. permanentnej zmene teda neustalemu striedaniu zrychlovania a spomalovania + tie vykyvy smeru. na ceste by sa asi o priblizne rovnomernom pohybe v danych usekoch dalo hovorit ale v terene.....co ja viem. nemam pre to nijaky dokaz, je to len uvaha. 

                              • MlokCZ  

                                I kdyby si 100% času zrychloval, tak na ten poměr dvojnásobku je pouze na obvodové hmotnosti. Tedy pláště a duše určitě vyměnit jako první, to jsem také od začátku psal (a taky že to je jediné, co bych já osobně na daném kole měnil a zbylé peníze šetřil na nové).

                                Ale kdybys chtěl šetřit na kolech, tak už ten poměr bude klidně jen 1,5 násobek a na kolech tě každý gram bude stát výrazně více než jinde. Proto když by to bylo pouze kvůli váze, tak jinde to vyjde ve výsledném efektu levněji. Ale zase je fakt, že když tam dá lepší kola, tak efekt nebude pouze váhový.

                          • MaPa  

                            Technický pasáže jsou dobrý příklad kde se každé deko dolů z kola počítá. Má to zcela prostý důvod – prostě se ti s tím materiálem pod tebou daleko lépe manipuluje. Také když měníš těžiště (specielně do stran), tak čím lehčí kolo pod tebou, tím lépe se ti to dělá (procentuelní zastoupení z celkové hmotnosti soustavy). Obvodová hmotnost je tu také lépe znát, protože nejedeš vůbec plynule, občas potřebuješ pod sebou kolo někam vytáhnout nebo protáhnout a pak na těžší kolo můžeš něco nedat, což některé lidi irituje :-).

                            Ale spousta lidí na to neslyší, vidí jen příležitost si rýpnout do něčeho co na první pohled vypadá jako snobismus.

                            • stihac  

                              ja len ze najviac energie usporis ked predas bike a zostanes doma namiesto toho j..at sa niekde zablateny po lese.

                              (este aj zarobis)

                              :D

                            • ememem  

                              ok dobre, prave toto ako „pracovat s těžištěm kola, kolo zvedat do zduchu, a další“ prip. „Také když měníš těžiště (specielně do stran), tak čím lehčí kolo pod tebou, tím lépe se ti to dělá“ a „občas potřebuješ pod sebou kolo někam vytáhnout nebo protáhnout“ som akosi zaned­bal. ale jasne, je to ta­k. ja som len chcel v principe povedat ze odlahcit   pre bezneho jaz­dca bike na ne­rotujucich cas­tiach o pol ki­la nie je nic prin­cipialne 
                              poznatlene. (myslim len ciste kvoli hmotnosti, jasne ze ked to uz menim lebo je aj iny dovod tak nekupim zeleznu sedlovku.)

    • wraith  

      Rám? Taky bys na něm dost shodil…

      • sps-punker  

        zhodil no, navic tohle je 22", takže už je sám o sobě těžši na to, že měřim 184(tenkrát vybíral taťka) pro příště pořizuju 20"

        • stihac  

          tak to je zvlastne – mam 187, meridy su kratsie, skusal som v obchode kratko 20ku aj 22ku a keby som bral meridu, tak mam tu 22ku. Nie som zastanca pristupu „co najmensi ram“.

          Vybral som HT Gary Fisher ktory ma efektivnu hornu ramovu trubku asi 645 mm (ak ti to nieco hovori) – sice predstavec 95 mm, ale neviem si predstavit nic lepsie v zjazdoch aj pri dalsich inych prilezitostiach… Prosto nerad by som kratke kolo.

    • Blabas  

      zadní kolo – ráfek Mavic 717, náboj pryč a třeba DT,

      nejlevnějších 10 dkg bude sedlovka. Zoom je těžkej jako prase a sedlo taky

      • sps-punker  

        osobně byc hto spíš zaměřil: plášť,sedlovka,ka­zeta…co mě tak napadá nejlevnějšího a za nejlepší volbu

        • Blabas  

          tak to se zaměřuješ správně. Já letos odlehčil bika jen na kolech ( bez plášťů ) 800 gr., ale bylo to drahý, když stojí jeden drát s niplí 25 peněz.

      • sps-punker  

        co říkáte na ráfek wtb dual duty xc s 450g ? bude lepší než současný a přijde vám jako rozumná volba?díky

    • loigu  

      udelej z toho single speed ;)

    • kýsa tom  

      zahoď zadní kolo a jezdi po předním :-D

      asi nejlevnější to bude na kazetě a dost ušetříš gramů

    • marapara  
      1. Pláště a duše. Kup si lehké pláště. Třeba nějaké kevlarové RR nebo Karmy. Váha bude kolem 450–500 gr/kus a ten plášť bude mít nízký valivý odpor. Ignitory budou vážit aspon 600–650 gr. pokud jsou v drátu, takže výměnou plášťů snížíš relativně rychle a levně váhu o téměř půl kila. Dál si místzo normálních duší kup ultralighty. Váhová úspora na obou kolech tak 150 gr. Takže s pláštěma a dušema jsi už o půl kila lehčí.
      2. Kola. Tam je to hodně znát na tom jak bike jede, na svižnosti jízdy. Pokud máš těžká kola, tak je prodej a kup nové. Lehké náby, ztenšované dráty, lehké ráfky … ale počítej s dost penězi. Já jsem tohle udělal na jaře. Kola mi vážila 2250 gr. s upínáky. Koupil jsem nové za cca 7000 a váhově jsem byl na 1750 gr., takže o půl kila lehčí. V kombinaci s lehkými plášti a ultralight dušema jsem ušetřil 1 kg.
      3. Pohon – kliky. Ty Shimana 440 budou asi docela težké, pokud nemají integrovanou osu. Kup si nějaké LX nebo XT, ušetříš dalších 100–200 gr. Dále pastorky …

      Pak je otázka kolik váží rám …

      • sps-punker  

        tvoje odpověď mě asi nejvic zaujala. Pláště stejně potřebuju měnit,takže začnu tam i s těmi dušemi.Mám vybrany schwalbe racing ralph, ale nevím jaký model.Díky

        • marapara  

          Ty Ralphy budou v pohodě, váha je tam tuším těsně pod 500 gr. nějak 480 nebo 490, takže to je dobrý směr. Dále kup ultralighty duše určitě. Větší množství defektů na to asi vliv mít nebude. Když přejedeš trn, tak ti propíchne i normální duši a když prořízneš plášť o ostrý kámen nebo sklo, tak tloušťka duše na defekt už vliv také mít nebude. Ale na obou kolech je to 150 gr. dolů.

          Asi bych měnil i kliky. Ty M440 jsou tuším staré Deore, čtyřhran. Když vemeš nové LX nebo XT, tak půjdeš pár set gramů včetně osy taky dole. Deore mají ocelové 2 převodníky a osa bude taky určitě těžší, než HT II na novějších LX nebo XT.

          Dál bych dal XT kazetu, HG 50 prodal, je tam tak 100 gr. úspora

          Pokud bys měl možnost prodat kola, tak bych je prodal a koupil lehčí. To by asi bylo nejlepší řešení, než kupovat ráfky a výplet nový a přeplétat to. Ale u lehkých nových kol se dostaneš do vyšších částek, než u předešlých komponent.

        • marapara  

          Ještě jsem zapoměl tu sedlovku, ta Zoom je fakt velký kus duralu :)

      • joudys  

        Tohle jsem kdysi taky řešil. S postupem bych zhruba souhlasil.

        Také jsem začal u plášťů vzhledem k tomu, že ty je stejně potřeba časem vyměnit stejně jako zalepované duše a jde o nutný náklad, nic navíc, takže bez „nenutných“ nákladů. Na pláštích (koupil jsem RR + ultralight duše Maxxis) jsem udělal rovných 400g, náklad bude cca 1800Kč. Zde je zároveň o jeden z nejlepších poměrů výkon/cena – cca 4 Kč za gram.

        Pak bych doporučoval ty kliky – ty jsem měl (váha 935g), koupíš LX kliky (640g) = úspora téměř 300g, nepočítám osu. Na webu seženeš levně, poměr horší ale také dobrý, kliky v bazaru jde relativně rychle prodat. Za ty prachy uděláš celkem 3/4 kila, po vidlici další kus cesty.

        U kol bych byl opatrnější, protože nové ráfky, špice, ev. náboj, přeplítání, práce jsou další poměrně vysoké náklady a při horším poměru, zbylé věci je potřeba potom někam prodat, aby to doma nelaželo. Po ojetí kazety bych doporučoval XT, ušetříš téměř 100g (368–262g).

        Pak přijdou na řadu další komponenty, nakonec nový rám a máš úplně jiné kolo :-)

        P

        • marapara  

          Ano to je pravda, že kola jsou dražší záležitost. Mě ta investice stála cca 7000, z toho 1500 jsem dostal zpět prodejem mých kol. Takže vlastně 5500.

        • marapara  

          Nevím jaký model LX klik máš na mysli, ale pokud jde o Hollowtech II, 2005, 2008, tak ty komplet kliky, ložiska, pevná osa váží cca 900 gr. Ale musíš to počítat tak, že osa je součástí kliky HT II, leda že bys ji při vážení odřízl :).

          • joudys  

            …mám SHIMANO LX M572 a navážil jsem bez osy 644g, ty Deore M440 měly bez osy 935g. Pak jsem měnil osu SHIMANO ES-31 za ES-51 a ušetřil dalších 28 g (308–280).

            • marapara  

              To jsou HT II 05. Ta váha bude ale bez ložisek, ne bez osy, ne? Osa je součástí kliky s převodníky a nejde oddělit krom odřezání :).

              Ale jinak je fakt, že Deore bez osy mají cca tolik, co LX s osou a ložisky.

            • marapara  

              Nebo jsou to ještě starší LX bez HT II? Teď si nejsem jistý.

            • Sidney  

              Kliky shimano M440 váží i s osou a ložiskama 1200g, takže uspora asi 300 a významný rozdíl v tuhosti.

    • Omen  

      jak psal kolega začni na kolech třeba zadní vyndej :-) ale myslím že se ti ubrat váhu nepodaří .Možnosti jsou lehká zapletená kola odlechčená kazeta odlechčenej řetěz a samo i plášt s kevlarovou patkou. Jinak už jedině zatěžkat předek.

    • pižmoň  

      Nevim proc chces odlehcovat zrovna jenom zadek,ale budis ja bych dal oboje kola nove nebo jen zadni podle tebe napr neco co mam ja XT naboj,Draty revolution a rafek bud mavic 317 nebo dt x 450 dale lehonky plast s kevlarovou patkou mel by mit pod 500g ultralight dusi treba 100g XT kazetu 32–34z 256g ve verzi 32z a jeste mozna i lehkou prehazku XT:-) melo by se to vejit do oo. kolo zadni i s kazetou 2900,– maximalne vic bych za to nedal. saltr1200,– plaste ted jezdim mythosy kevlar predni ma 450 zadni 500 1,95…sou super oba sezenes do 900,– ultra duse obe do 300,– kdyz to sectes vyjde ti 5300,– do teto sumy se podle me vejdes. a usetris oproti stavajicim stavu 0,5kg urcite.neziskas jenom vahu,ale i nejakou funkci na urovni a kvalito tak neber to,ne?:-)

      • sps-punker  

        nějak do těch 3000 to udělám ;)…akorát sem nikde nemohl najit hmotnost osy es-51. A která generace klik deore je nejlehčí?

    • Biker jak Pes  

      Asi bych vyměnil i komponenty IKE třeba za Ritchey WCS, nevím, jestli to je nejlevnější, ale IKE se už prostě nebude hodit k tomu zbytku až to poměníš … :D

    • Daník  

      nežer :-)

    • Bafoon  

      Nemáte prosím někdo tip na lehké duše pro 29" 2,1 pláště? Díky

    • kleins  

      Co takhle koupit nové kolo.

      • kubad  

        26" duse treba Rubena 150g. :-) zatim v pohode nasazeni taky bez problemu

    • Gorgov  

      myslim, ze nejlepsi bude koupit novy kolo, casem totiz vymenis vsechno.

      • André Vebr  

        Pokud se podaří ušetřit 500 g na kolech (což není až zas takový finanční problém, pokud se bavíme o průměrném modelu) je rozdíl v jízdních vlastnostech nehorázný. Tím myslím rozdíl k dobrému, jedná se o rotační hmotnosti kde je každý gram znát.

        • MlokCZ  

          Samozřejmě, že rotační hmotnost blízko obvodu kola a na obvodu je znát více než hmotnost jinde, ale zase bych to nepřeháněl s tím nehorázný a podobnými pojmenováními.

          1g na obvodu je pouze jako 2g kdekoliv na nerotační části a ještě to plně platí pouze pro zrychlování (a takhle to je zcela přesně a je to prostě fakt). Ve chvíli nezrychlování je to už téměř zanedbatelné, tedy téměř stejné jako hmotnost kdekoliv jinde (jen téměř, protože i mimo situace, kde se vyloženě zrychluje, tak pohyb není 100% rovnoměrný ani při dobrém šlapání, nějaké zcela minimální zrychlení při každém záběru tam bude vždy).

          A tedy 500g na kolech není až takové terno. Z těch 500g bude část na nábojích, kde je to v podstatě zanedbatelné (tedy stejné jako kdekoliv na nerotační části), část bude na výpletu, kde to už znát je, ale není to stálev poměru 1:2. Tedy celkově je to zhruba jako ušetřených 700–800g jinde.

          • jecnak  

            Nejde jen o zrychlovani, ale i zpomalovani, ale i o technicka mista, kde je treba nadhodit kolo posunout ho na prekazku, o obratnost v terenu atd.

            A jinak jak se da zjistit rozdilna obvodova hmotnost u stejne tezky setu kol se da zjistit merenim setrvacnosti. Pro me je to hodne zajimavy udaj.

            • Volf  

              to je sice hezký, ale troufnu si tvrdit, že to možná pozná André, protože sedí na x kolech ročně. když máš doma jedno, tak poznáš kulový, proptože si zvykneš na to co máš.

              • jecnak  

                Staci vymenit plaste, nebo pouzit NT misto dusi. Ja teda mam kol doma taky celkem dost a rozdily jsou markantni.

                • mar.tan1  

                  Nedávno mě napadlo, jaký je výhový rozdíl mezi notubes a duší. Na vlastní oči jsem to nikdy neviděl, ale uvažuji o nich a dost často tu slyším jak jsou lehčí. Ráfek a plášť jsou stejné v obou přípaadech. Duše má dejme tomu 150 gramů. Bezdušová sada obsahuje vnitřní gumové pásky, které vzhledové vypadají jako půlka duše, takže cca 75 gramů (gumy je tam možná méně jak 50 procent, ale zase dělá hodně ventilek). Dále se tam naleje mlíko, 120 ml při hustotě dejme tomu jako voda je to 120 gramů, to mi celkem dává 195 gramů.

                  Tak a teď mi řekněte, kde v téhle logice je chyba :o)

                  • kubad  

                    pokud nemáš UST ráfek tak:

                    klasika: 15g páska + 100g a víc duše

                    NoTubes: 55g páska s ventilkem + 60g tmel ( muže být i víc)

                    takž si na tom, prakticky váhově stejně záleží jaké vozíš duše

                  • MlokCZ  

                    Reálně bezduošvá varianta při použití dušových plášťů je váhově ± na úrovni ultralight duše.

                    120ml tmelu, to asi neopužívá nikdo, reálně se vozí 60–80ml, dle objemu pláště. NoTubes pásku jsem teď šel dokonce zvážit (protože už dlouho používám UST ráfky + UST plnohodnotné pláště, tak se mi tu válí jedna NoTubes sada) a má 58g. Tedy reálně si někde na 120g.

                    • mar.tan1  

                      Díky oběma, pánové. Na PDF k No Flats jsem našel 60–120ml a stříkačka je na 125, proto jsem to měl zafixované nad 100 ml…

              • jIrI___  

                Tak nějak :)

            • MlokCZ  

              Nezpochybňuju, že je ten rozdíl znát ve více situacích, tady plně souhlasím. Jen, že ten rozdíl oproti ušetřené váze jinde zase není ve výsledku až tak velký, jak se mu často přisuzuje. I v případě, že je většina váhy ušetřená na obvodu, pořád je to jen poměr 1:2 pro ty situace, kde to znát je. Tedy je jasné, že pokud mám někde ubrat hmotnost a mám třeba možnost ubrat za podobné peníze, tak je vždy lepší na kolech. Pokud už mám ale poměrně lehká kola a zbytek ne, tak je snažší ušetřit tu váhu jinde i když je ji třeba ušetřit o něco více.

              • Volf  

                nejlevnější a nejpoznatelnější hmotnostní úspora je redukce vlastního tuku. mám to vyzkoušené a vřele doporučuji. Stejně je kolo sestava kolo + jezdec.

                • jecnak  

                  Jenze to u nekterych jezdcu uz neni dost dobre mozne.

                  • drtyc  

                    pak nastupuji plasticke operace zeber, aby bylo vic prostoru kam dychat a mene hmotnosti. dalsi faze operaci uz muze byt na skodu v technickych pasazich…

                • MlokCZ  

                  Tohle je samozřejmě pravda. Ale má to dva zásadní problémy. Není tu tak málo těch, kteří už nemají na sobě moc co redukovat. Já třeba teď zrovna něco málo můžu, což teď při větším ježdění půjde samo, ale moc toho není; vážím teď 73kg na 182cm a ideální váhu mám někde kolem 68–70kg na kterou se zase přes léto bez problému dostanu a pak už opravdu nemám kam hubnout). A pak je tu druhý pohled, že ušetřená váha na kole, pokud je to nějaký zásadní rozdíl, který už každý vnímá (což já považuju někde od 1kg výše na celku a kolem 500g na rotačních částech; tohle už vnímá asi téměř každý), tak tahle váha je v některých situacích znát mnohem více než když zhubneš. Když třeba máš v technické pasáži zvedat kolo a více s ním pracovat, tak 5kg na svojí váze se v tomto ohledu klidně ztratí, ale ten 1kg váhy kola už je znát. Samozřejmě ve výjezdu když to co táhnu navíc je jen tuk a nejsou to žádné svaly, tak tam je to jedno jestli to je váha kola nebo jezdce.

                  • Sidney  

                    Jsem rád, že jsi to sem takhle napsal, už mi docela začlo vadit, jak spousta lidí kritizuje lehká kola, jako vyhazování peněz (vesměs ti, co kolo lehké nemají) a mají jediný recept zhubnout. Zhubnutí u někoho pomůže, ale tak výrazné, jak odlehčit kolo to není…a sám už taky nemám kam hubnout 181cm/69kg :-)

                    • Volf  

                      Však ty máš taky nárok uvažovat o významu lehkého kola pro tvůj další cyklistický růst. Pokud má nkdo nadváhu a mluví o lehkém kole, tak je to trochu k pousmání. To je ten rozdíl.

                      • Pebe  

                        já zase nechápu co je na tom k pousmání? Ať jsi tlustej nebo hubenej, kolo s sebou vláčíš vždycky. A když po lehčím kole, lépe ovladatelném, toužíš a třeba tě to i k tomu hubnutí pošťouchne, tak proč ne? Proč by mě tlouštík jezdit na těžkém kole a hubeňour na lehkém? Navíc nikdy nehubneš jenom tuky, ale to tobě vysvětlovat nemusim.

                  • bad robot  

                    Souhlas a jeste dodam, ze nedavno jsem shodil celkem 210 g na gripech (90 g), pedalech (70 g) a kazete (50 g) a k tomu jsem po zime vyhodil duse a nalil notubes sealant a usetril tak dalsich 250 g. Kdyz jsem na to pak sedl tak jsem nevedel, co se deje a nevim to doted, protoze to jede uplne samo. A o to me jde, aby to jelo samo, pac ja se nehodlam vubec drit, kdyz nemusim :-)

                    • Hornet  

                      JJ, suhlas, ja som tiez teraz vymenil „len“ plaste, kluky a brzdy (MK supersonic, Deore XT) a bajk je o dooost lepsi :-) predtym este vymenene kola XT, sedlovka a riaditka WCS carbon

                    • MlokCZ  

                      V tomhle případě ale musíš kromě váhy započítat to zbavení se duší. Snížení valivého odporu přechodem na bezdušovou variantu si podle mě ušetřil výrazně více energie než tím snížením hmotnosti.

                      A co si to prosím tě vozil za duše, že si přechodem na bezdušovou variantu ušetřil 250g? Z toho mi vychází, že si musel vozit duše, které vážily více než 200g.

                • Ricci  

                  Ja mam este super rezervu na gramarenie,cca 25 kg vlastnej hmotnosti,takze vlacim so sebou skoro 3 biky do kopca navyse :-)

                • zichis  

                  mám takovej pocit, že není rozhodující ta tvoje celková hmotnost Jezdec+Kolo ale spíš poměr mezi těma dvěma. Když totiž jede žouželka o 60-ti kilech na 10kilovým kole, pojede jí to stejně dobře jako pořádnýmu 90-ti kilovýmu chlapovi na kole vážícím 15.

                  Nebo si zkus něco vyjet s naloženým batohem. Jednou položeným na nosiči a jednou na zádech. Snadno tím zjistíš, zda je efektivnější ubírat váhu dole nebo nahoře.

                  • hribik A1  

                    nemozem si pomoct, ale pre mna bolo vzdy ovela pohodlnejsie batoh vozit v kosi…a pri vacsom pohodli sa zase lepsie dosahuje vacsi vykon, ked treba

                    • zichis  

                      po rovince určitě, no mě spíš šlo o srovnání na tom stoupání, když je potřeba vstát ze sedla a zatlačit do pedálů.

                  • DaSnail  

                    a žouželka 45kg má celkom problém. 7,5kg bikov jazdí pomerne málo.

                    holt, holky těžší to maj… 8o)

              • jecnak  

                To mas naprosto pravdu, je potreba u toho gramareni trochu premyslet.

              • tuleník  

                Úspora hmotnosti ale nie je jediné plus lepších kolies, často je tam aj tuhší výplet a lepšie náboje (snažím sa úplne opustiť kónusy, aj keď mi na Zestym zasa jeden Shimano wheelset narástol…) vyžadujúce menej údržby. A ten rozdiel v tuhosti je tiež celkom poznať. Pritom aj ľahký ráfik, ako je XR 4.1, môže byť veľmi pevný.

                Proste najlacnejšie polkilo sú plášte s dušami a najviac ho cítiť. Je to asi za 100 E, prípadne aj za menej. Druhé najlacnejšie polkilo je nový wheelset, kde to je tiež ešte cítiť nadštandardne, ale to už je od tých maybe 250 E aby to stálo za to (hoci, ak to má tých 2000 g+ tak aj nejaký Crossride za 100 E hodí 300 g dole).

                Takisto aj výmena sedlovky na HTčku za nejakú karbónovú (len nie WCS :) tam nie je nejaký principiálny rozdiel oproti hline :) ) má svoj význam – menej rozbitú prdel. Ale to už môžu byť celkom slušné prachy…

                :) chcel som mať ešte ironickú hlášku k tej „análnej fixácii“ na zadnú časť biku, ale všimol som si, že základ threadu má skoro rok a autor sa už zrejme „poriešil“ a nebude sa o to starať :D

                • MlokCZ  

                  S těmi koly máš pravdu, já jsem funkční stránku v tom příspěvku vůbec neřešil. U kol kromě tuhosti a lepších nábojů i další věci jako UST ráfek. 4.1d ráfek ale zas až tak superlehký není, zvlᚍ na to, že je jen 17mm.

                  U těch pláští a duší to ale není s tou cenou tak jednoduché, protože tam je třeba počítat, že je to spotřebák a tedy musím kupovat ty pláště opakovaně a tedy rozdíl cen se trvale nasčítává. Takže s tím nejlevnějším 0,5kg bych byl trošku opatrnější.

                  • tuleník  

                    Pravda, XR4.1 nie je z celkom najľahších, jednak má brzdnú plochu pre Včka, druhak nie je nijako pevnostne poddimenzovávaný. Ale na druhej strane, pokiaľ neberieme keramickú verziu, nie je ani extrémne drahý (hoci stojí dosť). Prijateľný kompromis tuhosť/pevnos­ť/hmotnosť/spoľah­livosť. On dí adr sajd tie ľahšie ráfy sú spravidla pre diskové brzdy, takže úspora na neexistujúcich brzdných plochách je kompenzovaná navýšením hmotnosti náboja, kotúča a bàzd.

                    S tými plášťami je to pravda, ale značnú hmotnosť ušetrí už prechodom od drôtu na lacnejší kevlar, kde sa slušných kúskov pod 600 g zopár nájde a s životnosťou na tom nie sú zle (práve netreba mať veľké oči a kupovať za každú cenu gumy v racing kategórii). A to je hneď tak 300+ g dole.

                    Mimochodom, pre tú 4.1 s originál DT Tubeless kitom píšu kompatibilitu iba s UST plášťami, čo nie je práve gramársky ideál… skúšal niekto aj obyčajný plášť + tmel? A ako to dopadlo?

                    • MlokCZ  

                      Já jsem myslel diskovou verzi (když jsem psal 4.1d), ale pro 4.1 platí to samé, takže je to jedno. U té diskové verze srovnávám např. se 4.2d, který je současně o malinko lehčí a přitom je širší.

                      Já zkoušel jen 4.2d + Schwalbe 2,25 + NoTubes sada a to byl porod, bez kompresoru nemožné nafoukat. Osobně by mi ta váhov úspora při použití dušových plášťů oproti plnohodnotným UST rozhodně za ty nevýhody nestála. Ono je do toho váhové rozdílu třeba zapčítat to, že UST plášť je odolnější než obyč varianta dušového (obyč tím myslím, že to nebude třeba double defense verze u Schwalbe) a pak u Schwalbe druhá zásadní věc a to, že UST jsou objemnější.

    • tm  

      zkus min jist a vic posilovat ruce

    • drtyc  

      mozna jeste plnit kola heliem.

      • Wojtek  

        cyklodiskuze?

        to by ti nepomohlo

        • drtyc  

          a ram taky. a vzduuchovku tez a kdo vi co jeste. a misto fazolacky pred zavodem, aby si mel motivaci jet rychle do cile by sis slahnul pul-litrovou flasku helia.

          • Wojtek  

            :-D,ale to bys pak šlapal do prázdna,přilnavost by byla tam malá že kdyby tě nakop kořen,tak bys letěl :-D

      • hribik A1  

        co tak rovno nejaku technologiu vznasania sa biku 12 mm nad povrchom vozovky? :-D odpadol by valivy odpor, sustavne vymeny gum…

    • Mutant Marana  

      Kola, plaste, kazeta, ram

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.