• GRbag

    Dobrý den, pro některé to bude až iritující, ale tak to prosím neberte. Jde spíš o úvahu. Mám dvě kola – lepší kolo na vyjížďky a kolo na přesouvání se po vesnici atd.. Jde o to, že na vyjížďkovém kole měním řetěz každou sezónu, když je řetěz opotřebený (podle měrky) a celkově se o kolo starám tak jak se má. Druhé kolo už mám cca 15 let a řetěz jsem na něm neměnil nikdy. Jediné co, tak ho normálním olejem čas od času namažu. Na druhém kole mám najeto tipnul bych přes 50 000 (7 let bylo ježděno full time). Hlavní myšlenkou je, že staré kolo má pohon 3*8, nikdy jsem na něm neměnil jediný komponent z pohonu a vše funguje jak na „novém“. Ať to počítám jak to počítám, tak mi vždy jako levnější varianta přijde ta, jezdit se stejným řetězem, až začne špatně přehazovat nebo přeskakovat řetěz při záběru, vyměnit řetěz, kazetu i převodník za nový. Jak se na to díváte. (Možná mám štěstí na nesmrtelné komponenty) [kolo Author, sada Shimano].

    PS: Dále prosím „vševědoucí servisáky s praxí 10 000 let“, aby si ušetřily nervy i čas a vzdali se naprosto irelevantních komentářů, děkuji :)

    • novas752  

      3×8 to kousne krásně. Ale už tak 10 rychlistí řadí s ojetym řetězem mizerně a třeba moderní 12rychlostní sady řadí extra blbě. Navíc když trhneš řetěz a nejbližší servis bůh ví kde nebude mít skladem kazetu, gak co budeš dělat…

    • Espen  

      Podle mě sis rovnou sám i odpověděl :-).

      O lepší kolo se staráš tak jak se má, protože to tak nějak v našich končinách je běžné. Máš ho na vyjížďky pro radost.

      A tak se o něj staráš. Kdyby si třeba nemusel řešit peníze, každý rok by sis koupil nové kolo a nemusel si řešit vůbec nic.

    • mais  

      Čím novější a přesnější tím větší problém, měl jsem kolo po prababi předválečné a než ho ukradli v roce 2014, tak mělo původní řetěz i převody a netroufam si odhadnout nájezd za ta léta, být nejvíc, než tam začal jezdit autobus v polovině šedesátých let

    • couffy  

      Kdysi se to tak jezdilo,8 a9sp,o­jezdit vše do mrtva a pak měnit řetěz,kazetu i převodníky.Při dnešních cenách bych to nedělal.

      Nebo to řešíš jak moje příulka,vyměním řetěz,proč?Oje­tý,ale já šlapu lehce a s láskou:-D.Už má třetí,ale pořád šlape lehce a s láskou,na původní řetěz:-D

    • Rychlej turista  

      50 000 km na jeden řetěz je dost, to jsem nedal ani já, tuším nejvíc 27 000 km :-) Zajeď do nějakého servisu, tam by někde v bedně mohli mít vyhozené řetězy, tak zkus najít nějaký zánovní, hodně vytahaný a ten by zase pár desítek tisíc km mohl dát.

    • Mad_Cat1  

      Na svém pohonu 2×10 (převodníky 28 a 39 zubů) točím dva řetězy každých cca 300km. Nikdy jsem řetěz netrhnul ani mi za tohohle používání nezačal přeskakovat na nějakém z pastorků. Zhruba 1× za 10tis. km vyměním převodníky i pastorky, nahodím dva nové řetězy a jezdím dál. Vyplatí se mi to víc než kupovat každých cca 1100km nový řetěz. Osvědčilo se mi používat na mtb silniční řetězy, přijde mi, že vydrží víc (vozím Ultegru), kazeta Sram 1070.

      • obda  

        Taky točím řetězy na 3×9, používám silniční C9. Minimálně teda po 1000 km :) Každej z těch řetězů má kolem 10 tisíc km, ten nejdelší teď měří 135 mm :) Kazetu ani převodníky jsem ještě neměnil ;)

      • Mateusz  

        Poslední dva roky to dělám úplně stejně, točím dva řetězy, ale uvažuju že si přikoupím ještě jeden, třetí, a zkusím je dojezdit do roztrhání :D

    • Mr.Duck  

      Zkusím komentovat jako vševěd s trochou nadhledu, vždycky můžeš můj názor ignorovat žejo (to platí pro všechny BTW :P).

      Moje zkušenosti jsou taky trochu jiné tím že v lokalitě kde jezdím a pracuju je průměrné kolo nějaký 170mm full s 1×12,ale myslím že ta základní myšlenka platí i u 3×8 a já ji aplikuji stejně bez ohledu na to jestli je to kolo na ježdění na pivo nebo na EWS.

      Myslím si že finančně vyjde hodně podobně jestli měníš řetězy po opotřebení na nějakých 0.5% (pro 12s) nebo 0.75% (pro méně než 12s),a nebo je jezdíš dokud to jde a pak vyměníš všechno. Za těch 10000 let jsem vypozoroval že ani jedna metoda není špatná a kola i s extrémně opotřebovaným pohonem fungují a splní potřeby. Mám zákazníka na GX Eagle, neřadí mu to super a už před rokem měl vytahaný řetěz víc než jakákoliv měrka pobere, a letos na tom jezdí dál.

      Na druhou stranu když řetězy měníš při doporučeném opotřebení, kazety vydrží neskutečně dlouho – na posledních 4 kolech jsem měl/mám XT a měnil jsem jen jednou na DH, jinak vydrží tak dlouho jak kolo, a moje XT co jsem koupil v 2016 teď jezdí mladá.

      Obecně se samozřejmě liší poměr ceny kazety a řetězu, a třeba u nás je 8s řetěz dražší než kazeta, ale zase jediný převodník stojí víc než oboje dohromady. Takže i můj verdikt je hodně obecný a určitě jsou případy kde se jeden a nebo druhý postup vyplatí víc, ale průměrně si myslím že to finančně vyjde na stejno.

      Muj závěr je že je lepší řetěz měnit, protože při stejné ceně mám pohon vždy v top stavu, zatímco když to lidi neřeší a vozí do smrti tak polovinu času to nefunguje ideálně. Funguje to pořád, ale ne tak jak nové, takže celkově si myslím že se řetěz vyplatí měnit, ale přesně takhle to podám každému zákazníkovi co se na to zeptá a myslím že jejich rozhodnutí je tak 60/40% ve prospěch „jezdit do smrti“.

      • scoty  

        Hezky napsáno, mám to stejně:)

        Na podzim jsem přešel na 1×12 XT. Řetěz měřím posuvkou, tedy bez vymezení. Otázka: máš nějaký vychytaný rozměr u shi 1×12, kdy je dobré řetěz vyměnit? Dík:)

        Zatím najeto tak 400, naměřeno 132,735

        • Mr.Duck  

          Měřím s Park Tool cc-2. Mám v shopu asi 4 různý měrky, některý „vymezují“ některý ne a nevidím tam přínos v tom vymezení, výsledky jsou srovnatelné u všech a s CC2 se mi měří nejlíp a řekl bych že je nejvíc konzistentní.

          Měním na 0.5 na měrce, což znamená prodloužení o 0.5%. U 10 a 11s to znamenalo více méně neomezenou výdrž kazet, a u 12s nevidím nějakou změnu ale zatím to vozím jen rok a půl / asi 250–300 dní tipuju. Na km ti nedokážu říct a ani to nevidím jako relevantní, 1km v horách je rozhodně víc než 10km na rovince..

          • scoty  

            Aha, ty používáš měrku :) Já jsem někdy viděl takovou tabulku s doporučenými hodnotami pro 12s při měření posuvkou a teď to nemůžu najít:)

            Jinak kilometry na biku už mnoho let neměřím.

        • novas752  

          To měříš asi blbě, normálně by se to mělo měnit při 132,8mm a tomu už jsi sakra blízko, což je velmi podezřelé na tak malý nájezd.

          Měřil bych to sundánim řetězu a pověšenim(během toho co ho sundávám a čistim). To je přesná metoda (vůle v rolničkách to úplně obchází) a dobře čitelná – celé milimetry se dobře odečítají. Jeden článek má 0,5" = 12,70mm. Opotřebovaný na 0.5% má 12,76mm. Trojčlenkou přepočítat na celou délu řetězu (bez rychlospojky), např. 100 článků má 127,0 nový resp. 127,6cm pro výměnu, 115 článků má 146,0 resp. 146,7cm apod.

          • scoty  

            Promiň, blbě jsem to napsal. Sedmička tam nepatří. Je to 132,35

      • JachymP  

        Tak 1×12 a 3×8 stejný rozhodně není, resp. já mám porovnání 2×10 (Shimano) a 1×12 (Sram). V trvanlivosti kazety je obrovský rozdíl. Jediné, co na 1×12 vydrží trochu déle, je řetěz. Kazeta na 1×12 je ale slabý místo a tak je k tomu třeba přistupovat. Pokud je člověk citlivý na pazvuky a dokonalou funkci řazení, tak na 1×12 má po pár tisíc km problém, jedině kdyby řetězy měnil fakt často, jiné strategie nefungují. Na 2×10 se k měnění řetězu dá přistupovat různě, kvalita funkce řazení na opotřebení moc nezávisí.

        Samozřejmě, nejvíc závisí na jezdci a stylu jízdy, co je pro někoho nefunkční řazení, jinému může připadat ok.

        • Mr.Duck  

          Fakt v tom mezi 10 a 12s nevidím tak velký rozdíl, I na 12s mám první kazetu (XT) a 4. nebo 5. řetěz a sice mám jednu odloženou stranou už ale jestli ji budu měnit tak preventivně, zatím s tím nemám problém v žádném ohledu. Jak říkám, mám zákazníka s GX 12s co má řetěz už minimálně 2% vytažený a pořád to funguje srovnatelně s nějakým 3×8 v podobném stavu. Neříkám že dobře ale i se svým perfekcionismem bych to nazval akceptovatelné.

        • Koli13  

          Já měním řetěz na biku max po 700km, jezdím převážně terén a silový kopce. Teď na trail biku myslím, že jsem ani 700km neměl a měrka už se propadla, tak se teď snažím zajet novej :). Na XC mi kazeta vydržela 4 řetězy (12s SLX), takže cca 2800km, cca 3.5 měsíce. Řetěz dávám novej každej měsíc. Ale jak někdo psal výš, je sakra znát, kde člověk jezdí. Pokud šmrdlám rovinky, tak na řetěz i kazetu najetu dvojnásobek. Pokud jezdím kopce v terénu a v bahně, tak ten řetěz dá max těch 700km a to mám vyzkoušeno na 10,11 i 12. Co mám ale vypozorováno, Sram řetěz má 1.5–2× takovou životnost a kazeta taky, ale zase je o něco dražší.

          • GRbag  

            Tak podle toho, jak to píšete, vás cyklistika výjde přes 40 000 ročně (pouze teoreticky pokud byste jestil 12 měsíců ročně a sadu Sram xx1) což nepředpokládám. Ale i tak mi to přijde přehnané a tím pádem se cyklistika řadí mezi nejdražší sporty.

            • Prazak0  

              Před dosti lety byly řetězy dražší. Mluvím o osmičkových, dnes jsou tyto jasně low-end, tehdy byly spíš běžné. V druhé polovině 90. let ty řetězy stály přes 300 Kč. Plat učitele na soukromé škole byl tehdy 8 t. brutto. Přitom ty řetězy Shimano vydržely kolem tisíce km. Sto km tedy stálo asi 30Kč jen na řetězu, to se blížilo ceně cestování vlakem. Bez toho, že na kole se toho amortizuje více.

              Zde lidi se nebojí investovat dost, většina lidí, co zde píše. Já třeba bych nestál o řazení 1×12, kde mi přijde spotřební materiál hodně drahý. Řetězy pro osmičkové nebo i devítkové řazení jsou přitom docela levné, stejně tak kazety. Naopak, řetěz stojí levnější tak 160Kč,, dražší přes 200 Kč i více. Kazety lze sehnat od 200Kč výše. Takže svým způsobem nemám moc smysl měnit řetěz kvůli tomu, aby se nic nestalo kazetě. Ta proti řetězu není nijak výrazně drahá. Osmičkové řazení s trojpřevodníkem znamená levný spotřební materiál, počínaje řetězy, pak i kazety nebo vícekolečka. Ani kliky nemusí být tak drahé.

              • Alojs01  

                8sp retez mi na silnici vydrzel 10tis, na biku 4tis pri zavodnim pouzivani. Pravda, mel jsem tu dobu (90.leta) pod 60 kilo, ale ani tak si moc nedokazu predstavit, co bych s tim retezem musel delat, aby vydrzel jen tisic km. :-)

                • Prazak0  

                  Tak i v 90. letech jsem víceméně náhodou koupil krabičku s řetězem KMC, vydržel mi dosti déle oproti těm Shimano. Ale 10 tisíc km, to musel snad být nějaký Campagnolo. Nevyráběli tehdy C8?

                  • scoty  

                    Jak se pozná, že některý řetěz vydrží víc než jiný? Nájezdy na řetězech vyššího středu ( xt, x01) se tady pohybují od 900 do 2500…

                    • novas752  

                      Jedině srovnánim více řetězů pod stejným jezdcem a kolem při stejném stylu použití. Každý tomu dá pokouřit jinak, těch ovlivňujících faktorů tam je celá řada.

                      • scoty  

                        Jedině snad na nějakém stroji, za stejných podmínek, mazání atd…

                    • Prazak0  

                      To je jednoduché, jezdím po silnici svoje trasy, řekněme 5% jízda po polních nebo lesních cestách. A vidím, že třeba Sunrace M54 s bídou vydrží 600 km, nějaký Shimano IG, co dříve dělali, tak kolem tisícovky. A u řetězů KMC přes 3 tisíce km. Netvrdím, že to mám zcela přesně změřené, to bych musel snad jezdit stejné trasy, stejné watty, stejné počasí atd. Prostě moje běžné ježdění. Kdybych najednou měl jezdit nějaké polní cesty, kde je plno prachu nebo někde v horách, tak se nájezdy asi budou lišit. Váhu nemám přesně stejnou, ale ty změny jsou spíše bezvýznamné.

                      Mám více kol, trochu se liší převody. Na jednom třeba jezdím dosti běžně převod 50/30, na druhém ne, víc řadím na převodnících. Ale i taky ta výdrž řetězů je velmi podobná. Nakonec mě zajímá výdrž řetězu prakticky, ne v nějakých laboratorně definovaných podmínkách. Jezdím nyní s vyšší kadencí, dříve silověji, ale změny ve výdrži řetězu nepozoruji. Ta je daná spíš značkou nebo výrobní šarží. Velmi podobné to je, když jsem najednou např. koupil 5 řetězů stejného označení i výrobce.

                  • Alojs01  

                    Na silnici i na biku to byly Shimana. Na biku tuším IG sedmičkové řady a na silnici nějaký co odpovídal Shimanu 600.

            • Koli13  

              V závodní sezóně jsem dal za materiál ± 25 tisíc ročně, který byl za nákupní cenu a bez práce, všechen servis dělám sám (řetězy a kazety kvalita slx/xt). Ale tak to je. A cyklistika je drahá do chvíle, než začnete dělat jakýkoliv motosport. :) Silniční cyklistika je naopak relativně levná, bike je prostě drahý tím, že se spousta věcí zničí, jenom kolik za sezónu zničím plášťů…, to je možná jen 10 tisíc za pláště, když se daří :)

              • Prazak0  

                Tak závodní cyklistika bude asi dosti dražší, než když někdo jen jezdí. Dražší komponenty, kde se ušetří pár gramů, dvanáctkové řazení a těch věcí je spousta.

                Pokud tu zakladatel zmínil převody 3×8, navíc nemění řetěz ani kazetu nebo převodníky, nájezd údajně 50 tisíc, ale i kdyby jen 20 tisíc, tak to zas je ukázka, že to ježdění může být docela levné. Plášť na kolo může stát tisíc, patnáct set nebo taky něco přes stovku, když se vezme low-end. Mnohdy ty levné komponenty nejsou méně trvanlivé, ale mají jen horší jízdní vlastnosti. Těžké pomalejší pláště, kde je hodně gumy, mnohdy vydrží opravdu velký nájezd.

                Ale i trošku dražší cyklomateriál nemusí být zas tolik drahý, když to člověk srovná s tím, kolik zaplatí za cvičení někde v nějakém fitness zařízení.

                • mire  

                  +1

                • adam320  

                  Jo 50000, ale psal ze ma najeto na „druhem kole“. Ja to teda poxhopil tak, ze nejde o to s 3×8 a puvodnim retezem. Pochybuju ze by slo najet 50k na jeden retez u jakyhokoliv pohonu i kdyby po rovine. To jen vsuvka. Jinak naprosty souhlas s tim co pises

                  • Prazak0  

                    Pamatuji jedno staršího příbuzného, už není naživu. Taky v mládí jezdil na kole, řetěz neměnil nikdy. Dle jeho vyjádření najezdil hodně. Jednak to bylo na kole s torpédem (a kupodivu silniční berany), potom reálně moc nenajezdil. Třeba někdy ujel trasu necelých 60 km, už nevím, jestli to jel 4 hodiny. Kdo jezdí hodně, tak pak má i rychlost. To jel na kole na venkov, pak po prázdninách zpět. Jinak místně po okolí.

                    • Esi  

                      Jenže řetěz na kole s torpédem vydržel všechno, nepamatuju že by kdy táta má kole na kterém jezdil do fabriky někdy měnil řetěz, do fabriky a zpět 6km občas něco mimo tak řekněme 10km denně, ten řetěz tam byl snad desítky let, jednou za pár let měnil zadní plášť když už byl sjetý až na plátno. To se se sportovním vyžitím kola nedá úplně srovnávat a hlavně tak nebylo řazení, naježděno spíš po rovině

                      • Prazak0  

                        Ano, ty řetězy byly širší a možná byly celkově z více materiálů, bytelnější. Potom méně namáhané než při častých změnách pastorků. Dále, když se řetěz trošku vytahal, tak se tomu přizpůsobil i pastorek vzadu, skákání na pastorku bývá hlavně o tom, že pastorek, co se jezdí hodně se řetězu přizpůsobí a méně ježděné pastorky ne. Podobně i převodník, který býval snad vždy ocelový, tj. větší životnost. Jestli jde na silničním kole najezdit na C9 až 10 tis. km, tak u torpéda a tlustého širokého řetězu klidně dvojnásobek – bez vytáhání k výměně. A když se vytahá více, tak se nic moc neděje. Nakonec pastorky na torpédo dnes stojí pár desítek Kč, řetězy jsou levné. Zas než tehdy někdo najezdil třeba 30 tis. km, tak to asi pár let trvalo. Taky ježdění po rovině, bývalo běžné do kopce třeba kolo tlačit, aspoň zčásti, zčásti vyjet, zčásti vytlačit.

              • mais  

                V jakém motosportu závodíš?

            • mais  

              Když jsem to kdysi monitoroval (2009), tak 1 km na kole mě stála stejně jako 1 km na motorce – a to včetně pojištění motorky a benzínu.

          • Atilla  

            Protože SLX řetěz je shit. Teď mám nove kolo 12sp najeto 400km a řetěz SLX je na tom hůř než X01 po 2500km. Měřené měrkou unior. Teď už kupuji jenom šrám X01 na všechna kole.

            PS.: Nový řetěz SLX má opotřebení 0.25%, X01je pod 0,1% po vyndání z krabičky.

      • novas752  

        Si úplně bemyslim že je to porovnatelné. Tady na do smrti vyjeté 3×8 apod. jezdí docela dost lidí na zimácích, pracantech a starých výletních kolech a i s řetězem vyjetym o třeba 3% to řadí stále docela použitelně.

        1×12 většinou začne dělat problém krátce po ojetí na 0,5 a už to neni úplně ono, resp. Nevydrží to zdaleka takové ušpinění jako nové apod. Plus u nás v ČR na tom většina lidí jezdí rovinaté profily tras a kazety umíraj na ujetí 1–3 pastorků velmi brzy. Ještě lepší je to na ebajcích, tam umře jeden pastorek klidně po 1000km když to člověk furt turbi a to pak vyjde ta výměna docela draho… GX 6, X01 skoro 10…

        • Mr.Duck  

          No já bych souhlasil s tím že 1×12 (a myslím ze i 11) po vytažení 0.5 začne pomalu degradovat, ale přeci jen i ten 8sp funguje líp novější než úplně vyjetý. Sám vozím 1×9 vytahaný do nesmyslu (ale ne 2%), neřekl bych že to řadí ale jezdit se na tom dá, jezdim na tom denně do práce a domů na oběd, takže to kolo vidí tak 50km týdně, zima sůl nic neřeším a úlohu to splní. Prošlo mi stojanem spousta 12s kol s víc vytahaným řetězem co lidi vozí na enduro a nechtějí řešit. Není to fér srovnání, celý můj 1×9 pohon je z odpadků a ne zrovna funkční ale občas vidím i kola zákazníků na ježdění na pivo a oni to řeší stejně – ať se na tom dá jezdit a když to nějak zařadí tak je to úspěch. Lidi s jejich 12s v mizerném stavu myslím že chtějí více méně to samé, aby jim to nějak přeřadilo někdy s trochou trpělivosti a ono se to na ten převod dostane. Nechci moc hodnotit co vydrží víc v jakém stavu, upřímně mi to je celkem jedno protože kromě výdrže je mnohem víc důležitějších aspektů pohonu, spíš mluvím o té celkové ceně kde si stojím za tím že jezdit to do shitu à měnit vše vs měnit řetěz a držet to v dobrém stavu vyjde tak nastejno. Já určitě zastávám názor že je lepší řetěz měnit včas a držet pohon „v mintu“ ale nijak nepřemlouvám zákazníky že by to měli měnit, mám spoustu zákazníků co je spokojených s jejich úplně zdevastovaným 12s pohonem které podle mých představ už ani nefungují a podle nich to funguje v pohodě.

          • scoty  

            Přijde mi to podobné s mazáním lyží:) Někdo maže každou vyjížďku a jiný maže jednou za rok nebo vůbec a je spokojený jak mu to jede…:)

            • Mr.Duck  

              Ono to bude podobné asi se vším. Měl jsem auto co jsem koupil po Pedro404, asi 50000km než jsem vyměnil olej v motoru, od té doby ho měním pořád a je to podobné jak s tím řetězem, funguje oboje – takhle mám klid v duši že někde 1000km od lidí mi nezůstane auto stát, ale záruka to taky není.. Jen o něco málo větší jistota že se na to můžu spolehnout. Řekl bych že u pohonu na kole je údržba víc znát ale zas na kole nikdy nebudu 1000km od civilizace :)

    • BikeClubKovacek  

      Na sve silnicce mam najeto 7000km a teď jsem nahodil pátý řetěz ( HG 901 ) čili na jeden prumerne 1800km. Měním urcite driv nez by bylo treba nicmene nechci měnit kazetu za 5000,– , tak dám radeji řetěz za 1000,– :)) Nehledě , ze mam pocit lepšího a přesnějšího řazení i po tak kratke vymene :))

      • zdenek  

        Když ty řetězy nevyhodíš, tak je můžeš později na stejné kazetě jet znovu. Tím dosáhneš obrovských nájezdů na jednu kazetu a převodník.

        • LM  

          Přesně tohle mám v plánu. Už tu mám tak 14 řetězů vytahaných na 0,75% a jeden novej. Kupuju ten nejlevnější.

          Obě kazety stále OK (dvoje záplety) ale převodník mám už druhej a je celkem na kaši (už to je spíš Narrower-Narrow než Narrow-Wide:-)).

      • mi75  

        A to se vyplatí, takže jsi za 5000,– nekoupil kazetu, ale řetězy.

    • nooski  

      MTB, 3×8, řetěz byl po 800 km na kaši včetně převodníků a kazety. Pravda, v náročných zimních podmínkách, ale i tak.

    • Romancero  

      mám už 25 let 3× 8…před 3 lety jsme akorát vyměnil střed (LX) a kliky za HTII..

      Ale je fakt, že řetězy si hlídám (měrka, mazání)..žádný systém 9 a více nechci-už kvůli tomu, že mám tři kola na kterých jezdím 9 tkové řetězy..ojety řetěz (cca 3000 km dávám na bahňáka-1×6).

      Pokud to funguje-fajn-ale asi bych nectěl takovým kolem jezdit „pořádně“ – ten řetěz i opotřebené převody tě mohou „zradit“ v nevhodnou chvíli :-)

    • Tydlii  

      Tak já vám nevím.

      Když se to vezme kolem a kolem:

      Kazeta: 5800kc

      Řetěz: 4×1300kc → tj. 5200kc

      Měneno vždy při vytažení 0.5 dle merky unior, nájezd na řetěz cca 1000–1100km.

      Teď ty řetězy protocim po druhy minimálně – kdybych měnil furt pryč tak zaplatím majlant a na nějakým tak 10–12 řetězu to nejpozději stejně začne střílet. Kdybych neměnil vůbec tak už je po kazete.

      Vychází mi to tedy nejlíp asi takhle, potom neměnit a nejhůř měnit furt včas až do sjetí kazety (při velkým nájezdu co mám).

      At se vezme cokoliv, drahy je to jako prase, násobně víc než provoz 3×10 co jsem vozil dřív. Takže gratulace výrobcům, vytahat z nás víc prachu uměj výborně.

      • Prazak0  

        U osmičkového řazení byl nedávno trvanlivé řetězy k sehnání za stovku, myslím KMC. Vydržely přes 3 tisc. km. Kazety vydržely taktéž hodně, více řetězů, určitě více než 10 tis. km. Kazety za 200–400 Kč. Nechtěl bych mít takové komponenty, kde by mně omezovala cena. S řazením 2×9 nebo 3×8 mám převodů docela dost. Spíše mi nevyhovuje u kazet, že je tam plno malých pastorků. K čemu mít jedenáctkovou kazetu 11–26 a po rovině jezdit pastorek 19? Tj. většinu pastorků mít jen pro jízdu po větru a z kopce. Pro tento účel mi stačí dva pastorky. Radši mám více pastorků pro jízdu do kopce.

        • novas752  

          Jenže kdo by dnes dobrovolně v terénu jezdil na 3×8? Co do funkce a dostatečného rozsahu je dnes na výběr 1×12 a velkorozsahové 1×11 a 1×10. 1×12 z toho vydrží nejvíc a spotřebák zase tak moc nemusí stát.

          • Prazak0  

            Tak 3×8 je nejekonomičtější varianta. Na jednom krosovém kole jsem to vyměnil za 2×8 a převody mi stačí, tedy pokud jsem na silnici. Řazení s dvěma převodníky je pohodlnější, proto u silničních závodů nic jiného snad ani nebývá než 2 převodníky. Nechtěl bych takové řazení, kde přínos by byl minimální a stálo by to podstatně více. U levných řetězů nemusím tolik řešit, kolik najedou. Pochopitelně pro nějaké závodění na silnici to chce jedině 2×11 případně 2×12.

            • novas752  

              To je nejekonomičtější. Akorát v terénu absolutně nepoužitelná.

              • Prazak0  

                Tak na závodění opravdu 3×8 není, zas řazení pro závody horských kol nemusí být nutně na kole pro rekreační ježdění.

                • novas752  

                  Jenže je kolo na nezávodní ježdění a kolo na nezávodní ježdění. Že se nezávodí ještě automaticky neznamená, že by řetěz z 3×8 nespadl 15× za 1 vyjížďku.

                  • Prazak0  

                    Řetěz mi moc nepadá, jen když je špatně nastavený přesmykač.

                    • ToMášMarný  

                      Okej klucí, ale mam takovej vtíravej pocit, že gravelista s enduristou maj maličko odlišný nároky na materiál a tak ;)

                  • pepek  

                    Tak to jsou zase Pohádky ovčí babičky. Dříve na tom jezdil každý (včetně závodníků) a nepamatuju se, že by řetěz nějak moc padal. Možná 15× za 5 let? A jezdilo to tehdy podstatně rychleji a větší kopce, než ty dnešní sady :-)

                    • novas752  

                      I před lety na starém 26" hardtailu mi řetěz běžně spadl několikrát za vyjížďku. S přehazkou RD-M772, která má už poměrně silnou zkrutnou pružinu = docela i napíná. A to jsem tehdy sjížděl i víc než 2× pomaleji než dnes a do některých věcí se vůbec nepouštěl. Poté na 2×11 s poměrně slabě bržděnou GX 2×11 přehazkou mi řetěz zprvu moc nepadal, po odjetí nějakých 3500km už nebyly převodníky úplně ve formě a padalo to a padalo, na závodě na železnorudskym Špičáku 2 roky zpět mi řetěz spadl asi 20×. Sice závod, ale charakterem terénu ani se nijak výrazně neliší od mé běžné vyjížďky. Teď mám 1×12 bez vodítka s silněji brzděnou XT přehazkou a řetěz mi za dalších cca 3500km spadl jen asi 5×, když byl převodník totálně obalenej bahnem. Přestože jezdim mnohem rychleji + i mnohem náročnější terén.

                    • Mr.Duck  

                      Padal. Každou jízdu. A rozhodně se tehdy nejezdilo rychleji ani větší kopce, že ty si tu z nás utahuješ?

                  • shcorepi  

                    Ale na kole s přesmykačem padající řetěz přece není problém? Zařadíš střední placku, protočíš nohama a máš ho zpátky.

                    • Mr.Duck  

                      Presne. Idealni postup kdyz mas 5m mezi dopadem a odpalem a potrebujes si prislapnout :) Idealne kdyz se ti ten retez v presmykaci kousne a odpalis to s klikama vertikalne, bozi!

                      • shcorepi  

                        Hele ty „odpaly“ jdou i bez řetězu, stačí mít dobrou techniku:

                        https://mtbs.cz/…kovka-zavody#…

                        • Mr.Duck  

                          Bez retezu je to o necem jinem, a to ze na WC DH trati to jde bez slapani neznamena ze to jde vsude. Ver mi ze o problemech a padech kvuli nespolehlivemu i kdyz perfektne serizenemu pohonu neco vim z presmykacove minulosti.

                          Radsi bych jezdil bez retezu nez s presmykacem, na dnesni EN/DH je to vylozene o drzku.

                    • novas752  

                      Přesně to je úplně nejlepší no. Na 10cm schodech nebo tam kde si gatěma čistíš zadní plášť je totiž úplně nejlepší ještě točit nohama a doufat že se řetěz nahodí a nešprajcne.

        • Meduza  

          Tak ja to mam presne obracene. Na mem 29" HT 3×9 jsem mel od nova kazetu 11–32 a normalne jsem odkragloval pastorky 13 a 15 po 600 km a jeste mi tam vadily ty skoky ob jeden. Takze ted jezdim kazetu CS-HG400 11–28 a prevody do lehka mi tam vubec nechybi. 11–32 si nasazuju akorat kdyz jedu nekam na tezko a vim, ze tam budou vetsi krpaly.

          • Prazak0  

            Tak u trojpřevodníku zpravidla pak není třeba mít velké pastorky vzadu. A určitě je dobré tam mít rozsah kazety, který člověk bude využívat plus nějakou rezerv. A pro nějaké speciální účely jde tu kazetu vzadu vyměnit.

      • scoty  

        Shi XT vyjde na polovic…

        • Tydlii  

          a vydrží polovic. takže nula s nulou

          • scoty  

            Píšeš že:

            Měneno vždy při vytažení 0.5 dle merky unior, nájezd na řetěz cca 1000–1100km.

            Na XT najedu 1200km…

            • Tydlii  

              XT 12spd řetěz jsem nejel tak se nechci hádat – vozim sram a sram řetězy takže mám srovnání pouze s GX.

              GX za půlku mi vydrží půlku, nebo min.

              Většina lidi tady najede na X01 2–3tkm, o XT jsem nic takovýho neslyšel, takže pochybuju ze vydrží výrazně víc než GX.

              Řetězy odtocim ještě dokola, najedou tak kazdej okolo 2500km, když to bude fachat tak klidně i potřetí, ale otom pochybuju

              • scoty  

                Jen jsme ti sem s novasem napsali, že na stejné prodloužení 0,5 najedeme s xt 12s stejně nebo víc, ale za poloviční peníze…

                • novas752  

                  To má zase ale každej jinak, to nejde mezi jinejma lidma takhle porovnávat. Že na tom najedu 1200km já neznamená že i on.

                  12spd sram řetěz jsem nikdy nejezdil, Na PC-1130 jsem najížděl jen asi 800–900km při stejnym stylu použití.

                  • adam320  

                    1130 je subjektivne hruza, financne se u nas doma opravdu neosvedcil

                    • mire  

                      1031 či 1051 mi vydrželo polovinu co HG95, a bylo to tak za stejnou cenu.

                • Tydlii  

                  Však vpohode, proto zmiňuju to, ze hodně lidem vydrží X01 řetěz 2500+ km. Je to individuální, šlapu hodně silově a vytaham ho proste rychlejc. Důvod proč ho vozim je ze u sramu platí tahleta anomálie ze 2× tak drahej řetěz opravdu vydrží 2+x tolik. U shimana XT vs. XTR to tak třeba není, takže tam je dražší řetěz nesmysl :)

          • novas752  

            Mě dává 1200 na endurku.

            • Koli13  

              Podle mě bude dost znát, zda člověk do prudších kopců tlačí, nebo jede hranu co se dá ještě vyjet a řetěz dostává. Taky výjezdy typu Finale Ligure, kdy jedu 15km 1000m na pohodu, nebo kolmák v lese kde drtím dva nejlehčí převody a sotva to vyjedu.., to pak udělá klidně rozdíl 500km v nájezdu na řetěz.

              • Mr.Duck  

                Obecne hodnotit vydrz podle najezdu KM se na MTB moc neda. Najezd vyskovych km je daleko vic relevantni, ale i jak rikas, nektere stoupani jsou ze si to jen tak vytocis, jinde do toho kopes aby ses dostal pres koreny, nejlip jeste v bahne a to tomu nalozi nesrovnatelne vic na stejnem prevyseni a klidne mensi vzdalenosti..

              • adam320  

                Tak ja jsem zrovna ve Finale Ligure popravil temer novej GX eagle retez za 3 tydny:))

                • Koli13  

                  Tak za 3 týdny tam najedeš 700km+ s prstem v nose a 20–25 tisíc výškových metrů. To mi přijde okey. :D

    • Prazak0  

      Na druhém kole máš najeto 50 t. km – potíž je, že to tipuješ. Je zvláštní, že neznáš nájezd ani v době, kdy to bylo hlavní kolo a ne jen na tu vesnici. Já prostě 50 t. km nevěřím. U 15 let by to bylo sice 3 t. km/rok. To by možná bylo, když to bylo jediné kolo. Lidi, co jezdí víc, tak obvykle si pořídí cyclocomputer, i kdyby to měl být z Lidlu za stovku. Ale kolo může mít najeto třeba 20 tisíc km. V takovém případě bych čekal, že budou už odcházet ložiska. Kolo 3×8 staré 15 let, výrobně do 20 let, tak to asi nebylo kolo se špičkovým vybavením. Mně třeba u kola Author Stratos odešly náboje. Kolo kupované v r 2001, asi loňský model. Ložiska začla drhnout, docela brzy. Na tom kole jsem opravdu moc nenajezdil. Jezdím sice s měřidlem, ale ta jsem různě měnil nebo nuloval, takže přesný nájezd nevím

      Někde jsem četl, že životnost obyčejného náboje může být 30 tisíc km. Při dobrém servisu může Deore nebo Alivio vydržet více. Ale zas levnější náboje vydrží méně, asi i při častém servisu.

      Řetězy – osmičkové nebo sedmičkové, tj. rozměr 7.1 nebo 7.3 mm vydrží někdy hodně. Míněno předpisově, tj. od nového do doby, kdy se správně má měnit. Při měření šuplérou se má měnit při prodloužení o 0,6 mm na 11ti článcích. Tj. nový mám 132.2 a na konci 132.8. Někdy má nový 132.0, pak by se měl měnit při 132.6 mm. Některé řetězy jsou z výroby kratší, tj. mají třeba jen 131.9. Pak by ta výměna neměla překročit 132.6 mm. Když se mění o trochu později, tak mnohdy se pastorkům a převodníku moc nestane. Myslím, když místo při 132.8 mm měním při 133.0 mm.

      U řetězů Taya dělal výrobce nějaký test. Z výroby je ten řetěz trošku kratší, ze začátku se protáhl na 132.4 mm, pak dlouhou dobu držel, tj. neprotahoval se, nebo jen nepatrně. Celkový nájezd byl myslím přes 5 tisíc km. Nyní mám na jednom kole devítkový řetěz KMC v nejlepší verzi. Protažení je asi na 132.4 mm po odjetí asi 3.5 t km. Takže čekám, že na něj odjedu nějakých 6–7 tisíc km. Jezdím na silnici, trošku i mimo. Mezi řetězy jsou obrovské rozdíly. Levné Sunrace mi na osmičkovém řazení vydržely s bídou 600 km. Pak jsem objevil KMC a nájezd byl přes 3 tisíce km. Tehdy byl rozdíl v ceně, Sunrace za 54 Kč, KMC asi za stovku.

      Pokud se na kole jezdí v rámci obce, tak ten nájezd může být vyšší. Řetěz není tak namáhaný. Myslím, že i platí, že po určitém vytahání ten proces pak pokračuje pomaleji. Bylo by zajímavé řetěz změřit jak měrkou, tak i šuplérou. A všimnout si značky řetězu. Po výměně řetězu asi bude chtít vyměnit i pastorky vzadu. Nevěřím ani moc tomu, že by vzadu kazeta vydržela nájezd 50 tisíc, i 20 t. je hodně. Čekal bych pak potíže typu, že některé pastorky jezdí dobře, na jiných to přeskakuje. Přeci jen některá kolečka vzadu se jezdí víc a více se opotřebí. Taky by asi šlo to nechat tak, že staré řetězy dojíždět na tom starém kole.

    • mire  

      Na XTR 1×12 mám teď za dva roky 18 200 km, na tři řetězy a jely každý dvě kola, tj. každý řetěz má tak 6 000 km. Jeden tento řetěz visí na futrech, a po skoro 7 000 km má na středy čepů 1271 mm (zatím měřeno několika svinovacími metry).

      Letos zkusím třetí kolo, tj. na každý řetěz dalších 3 000 km.

    • horolezec  

      Teda, vy musíte mít všichni v nohách dynamit. Schválně jsem teď přeměřil mou Campu C11, asi po 8k km má 132,3. Pravda je, že mám 68 kg a jezdím kadenci kolem 95–100. V kopcích, kterým se nevyhýbám, tak samozřejmě míň. Mám 2×11

      • MatS  

        Campa je jako nova kratsi.

        • Prazak0  

          Ano, má se měnit při 132.6 km. Což je dobré, že mají jasně dané, kdy je na výměnu. U jiných řetězů to je problém, když nový má třeba 132,4 tak měnit při 132,8 mm by bylo moc brzy.

      • Prazak0  

        Tam mám řetěz KMC X9.93 a po nějakých 3.5 tis. km nejsem ani v polovině, co se týče prodloužení. Takže očekávám min 6, 7 tisíc km. Ten řetěz nedávno stál malinko přes 300 Kč, nyní je nejlevněji v Praze asi za 380Kč, takže velmi dobrý poměr cena/nájezd. Ale i tak bych si rád zkusil C9, kolik na ten řetěz najedu.

        • Esi  

          Jen je potřeba počítat s tím že C9 je od výroby kratší, tak že dávat na novou kazetu. Já dával na kazetu jako 3 řetěz a nešlo to, na stejně kazetě jsem dal ještě 3 Shimano řetězy a potom tak volbou kazetu C9 a řetěz vydržel cca 2–3× tak dlouho jako Shimano

          • Prazak0  

            Ano, s tím nějak počítám, novou kazetu, pak na dát jiné řetězy. Případně začít točit hned dvě C9. I když při tom velkém nájezdu by to bylo otrava. Já rád uvidím, když třeba odjedu 5 tis. km a budu v polovině životnosti řetězu. U dvou řetězů bych to viděl za delší dobu.

            • Esi  

              Já jsem to měl před lety na krosovém kole a najezdil jsem kolem 6–7 tisíc z toho tak půlku po šotolině a polňačkách

              • Prazak0  

                Řetězy mi teď vydrží hodně, nevím, jestli je to tím, že jezdím dost KMC, vydrží slušně i YBN. Jezdím dost na velký převodník, po rovině třeba 50/18 nebo 50/17, do nějakého stoupání třeba 50/30 (krátce i 50/34). Kdo jezdí menší převodníky i pastorky, tak možná řetězy vydrží méně, nevím.

      • novas752  

        Možná to bude tím, že je většinou řeč o mtb. Tam prostě řetěz vydrží málo.

        • ladys  

          Nevím je 5000 málo?

          Ještě ho dojíždím na trenažéru, bude mít cca 7000km

    • Lance  

      Tuhle manii neustaleho.meneni retezu nikdy nepochopim

      • LM  

        Co budeš měnit radši?

        • řetězy za 250
        • nebo kazety za 4500+ a převodníky za 1500
        • ladys  

          A co koupit pořádnej řetěz :D

          • LM  

            Výrazný rozdíl výdrže jsem u dražších jedenáctkových řetězů nezaznamenal, jen to stálo 2× až 3× tolik. A teď do bláta je to stejně jedno.

            • ladys  

              Na 3×9 nájezd viz výše.

              Na 2×11zatím 2000km.

              Je pravda, že ho i opláchnu a namažu.

              Podle bordelu ho i sundám a umeju pořádně,ale jsem flink ;)

          • novas752  

            těžko říct jestli bude mít 4× dražší řetěz 4 a víc krát větší výdrž. A pokud alespoň z části ano, jak se to podepíše na stavu kazety.

      • Prazak0  

        Tak vytahaná řetěz řadí hůře, v horším případě se ojedou pastorky a pak to zlobí s novým řetězem. To není mánie, to je nutnost.

      • novas752  

        Ideální když ten řetěz někde bůh ví kde přerveš a v nejbližšim servisu nemají novou kazetu. Na tu starou do smti vyjetou si novej už nesedne.

        • Esi  

          Musíš točit 2 řetězy po 500km prohazovat a ten druhej v klinické smrti vozit s sebou jako rezervu :-) ten přervanej nevyhazovat a dát další spojku :-)

    • Polopol  

      Od loňského ledna mám XT 1×12 a když jsem asi v červnu měl dávat třetí řetěz, přestalo mě to bavit a od té doby jezdím na tom vytahanem. Teď má odhadem 3 až 4 tisíce km a funguje to furt stejně. Až se mi bude zdát, že to chodí hůř, koupím nový celý pohon.

      Na silnicce zimakovi jsem měl na devitkove campe najeto v zimním bordelu x tisíc km, řetěz byl už nemeritelny, tak jsem taky koupil celý nový pohon a rozdíl v řazení byl možná o 10 procent lepší. Čekal jsem větší rozdíl.

      Na silnici letnakovi měním poctivě, ale spíš pro pocit, kdybych to nedělal, asi to bude jedno.

      • Prazak0  

        Tak krom toho, aby to správně řadilo a nezlobilo, tak jde o tu ekonomickou stránku. Nedokážu posoudit, nakolik se vyplatí šetřit na řetězu a o to víc kupovat kazety. Na gravelu mám 2×9, vyhovuje mi to, Ale chápu, že na jiném kole může být 1×12 výrazně lepší, co se týče komfortu při ježdění.

    • kiwaf  

      Tocim tri GX retezy na 12NX kazete, najezd zatim cca 7tis. Jsou zhruba v puli zivotnosti, za me dobry, upgrade jeste muzu odlozit :)

    • cibi  

      střetávají se zde 2 přístupy:

      ano , lze jezdit na sadě komponentů „do mrtva“

      Opotřebení retězu, kazety (tam je to podletoho které používáš převody) a převodníků je stejné.

      Stejnou rychlostí se Ti opotřebí kladky v přehazce.

      Výsledkem bude kompletní výměna pohonu od A do Z.

      Problém je dnes koupit nové komponenty pro 3×8 v patřičné kvalitě. Myslím, že koupíš jen řadu Tourney, a tam o kvalitě opravdu mluvit nelze. Takže hledat někde „rozumnou kvalitu“ na bazarech.

      Kompltní výměna tě vyjde co já vím… 4000?(nevím jaká sada- lx, xt?)

      Jen 3 převodníky na LX mne vyšly předloni na cca 2000.

      lze použít přístup kde pravidelně měníš řetěz, resp podle opotřebení i kazetu.

      řetěz stojí 300, měníš jednou za rok. kazeta pro 8 rychlostí tak 400, mohla by vydržet 5 let?

      Takže s přístupem „dojezdím to“ jsi finančně v plusu.

      Jenže porucha libovolného komponentu v daném stupni opotřebení přez mez umožňující použití nového dílu Tě přinutí vyměnit vše najednou.

      Nesoudím Tě, sám používám ted druhý přístup- je mi jako strojaři bližší.

      • zdenek  

        „Jenže porucha libovolného komponentu v daném stupni opotřebení přez mez umožňující použití nového dílu Tě přinutí vyměnit vše najednou.“

        Záleží jaká porucha. Na kazetě nebo převodníku se nemá moc co rozbít. A pokud točí víc řetězů a jeden se pokazí, tak použije další z nich.

        • cibi  

          dík za upozornění, napsal jsem blbost.

          jediné co ho omezí bude nerovnoměrně opotřebená kazeta.

          A potom chvíle kdy to přestane řadit.

      • Prazak0  

        Myslím, že na kole pro ježdění po vesnici nemá starou Ultegru, kde by to bylo 3×8. Přehazovačka se nezničí, případně stačí koupit nové klad,y které by mohly stát klidně 75Kč, pokud nebudou XT. Nová přehazovačka, tak Alivio nebo Soru s dlouhým ramínkem by mohl sehnat za 500Kč. Nemusí mít nejlevnější přehazovačku, který bývaly za cenu 100, 120kč. I když ani s takovou přehazovačkou by neměl problém, pro ježdění na vesnici by posloužila v podstatě dobře.

        Kazety s osmi pastorky byly k sehnání i pod 200Kč, víc než 300Kč by neměla stát. Fakticky ta kazeta není o moc dražší jak celý řetěz. I kliky nebo samotné převodníky nestojí tolik. Na čtyřhran s ocelovými převodníky budou stát tak 5–6 stovek. Vydrží déle než s duralovými převodníky.

        Já hlavně moc nevěřím obrovskému nájezdu 50 tis. km. To by opravdu náboje na kole autor nedaly, s náboji Quando mám svoje zkušenosti. Jinak já bych taky asi měnil osmičkový řetěz po vytahání, možná ne při doporučených 132.8. Případně nechal vytahat pár řetězů na nějakých 132.6 mm, pak vyměnil a po opotřebení třeba pěti řetězů ty staré řetězy dojížděl, s tím, že pak vyměním celý pohon. Ty řetězy by šlo doje na hraniční prodloužení 132.8 nebo 132.9 opět otočit jich více a pak jezdit s těmi vytahanými. Jen tu vidím riziko, že by některé pastorky běhaly špatně. Zkrátka celé mi to přijde, že skutečný nájezd byl menší, dále za lehčích podmínek, tj. pomalejší rychlostí po rovině v rámci obce. Ty řetězy byly donedávna tak levné, že nedávalo smysl na nich šetřit. Pokud chce jezdit ekonomicky, tak použít vyhledávač na levné řetězy KMC, případně YBN, kde budou stát nejméně.

    • mykovec  

      Dnes se mi dostalo na servis kolo, který mělo řetěz protažený o dva články na délku řetězu 112 článků. Měrkou to nešlo vůbec měřit protože se nedostala do otvoru v řetězu. Můj tip byl, že bude amen s většinou pastorků kazety a nejmíň středním převodníku. Po nasazení řetězu a následném projetí v podstatě všech myslitelných kombinací včetně rozjezdů do kopce jsem musel konstatovat, že ozubení vpředu i vzadu je naprosto funkční a bez vady, o nějakém střílení nemohla být řeč. Kliky jsou Truvativ X9 a kazeta desítkový Sram.

      • Tydlii  

        respekt k tobě jako servisákovi, že jsi tam ten řetěz dal a vyzkoušel to.

    • Foose  

      nezkoušeli jste někdo na normálním kole řetěz pro ekola? U některých výrobců jsou tyto řetězy v nabídce. Co je tam jiného, když kazeta je stejná?

      napadá mne větší odolnost (nevím jak by toho dosáhli) s ohledem na vyšší krouťák ekola…

      Bavím se o pohonu 1×10

      • LM  

        Aby to nebyla jenom větší cena protože e-bike specific.

      • Kos_CZ  

        Ty řetězy bývají delší = například místo 118 má řetěz rovnou 134 článků. Měly by být odolnější, protože se počítá s možným vyšším přenášeným výkonem. Jestli ale opravdu vydrží déle, to zatím neumím posoudit. Teď jsem ho hodil synovi (nyní 11) na jeho horské kolo a tam myslím vydrží několik let a následně ho bude jezdit ještě jeho mladší bratr (nyní 7)…

        Odolnost ovlivníš materiálem, tepelným zpracováním, povrchovou úpravou…

        • Foose  

          teoreticky chápu čím můžou tu výrobu ovlivnit materiálem, tepelným zpracováním, povrchovou úpravou… spíš jsem měl napsat proč tyto technologie nezavedli už dříve na klasická kola s ohledem na to udělat nezničitelný řetěz…

          já se přikláním k tomu, že je to jen marketing (případně jiná délka jak zmiňujete).

          To by pak mohlo být v akci 5+1 řetěz zdarma :)

        • MatS  

          Ano, rozdil je jen v delce. 126 clanku misto 114.

    • jirkous3  

      Já vypozoroval na svých kolech něco podobného. Zjistil jsem, že staré vyřazené kolo s 3×7, se kterým ale i tak po městě najezdím ročně cca 2000 km má i po letech řetěz jako nový. Přitom když jsem ho používal sportovně, měnil jsem řetěz tak po 2–3000 km. Když jsem nad tím uvažoval, tak jsem došel k tomu, že to je stylem jízdy. Na sportovním kole stále makám a tak je řetěz stále v tahu. U toho městského je to takové lážo plážo, polovinu cesty jedu setrvačnosti a zbytek jen tak na lehký převod ušlapu. Řetěz tudíž více méně odpočívá. Logicky je tedy opotřebení minimální.

      • Prazak0  

        Tak první otázka je, jestli na tom městském kole tu vzdálenost měříš nebo odhaduješ. 2tis. km za rok, to by bylo asi 200 km za měsíc, padesátka za týden.

        Ale asi ano, při nějaké nenáročné jízdě po rovině volným tempem může vydržet řetěz déle. Na druhou stranu, prodloužení řetězu není snad o protažení článků na délku, ale jde spíš o vybroušení válečků zevnitř, je tam pak větší mezera a články se od sebe vzdalují.

        • jirkous3  

          Ale jo, měřím.společně s kolem šel do důchodu i tacháč z Lidlu. Ty kilometry jsou dány tím, že nejezdím autem. Na kole jedu na nákupy, do práce, na koupák atd. Prostě to, co lidé většinou odtrckají po městě autem já ujedu na kole.

    • Val  

      Vymenit je jednodussi nez ho cistit. Jasne kdyby se nemazal, tak se na nem ani nevrstvi bordel, jenze kdo ma vydrzet to skripani.

    • popokatepetl  

      Na zimákovi jezdím 3×8 bez nějakého měření. Na silnici 2×11 řetězy měním, ale tam pár tisíc vydrží tak to tolik nebolí, až bude skákat nový řetěz tak pojedu dokola odjeté řetězy. Na HT mám 1×11 s hliníkovým převodníkem a sunrace kazetu, tam je výdrž řetězu malá cca 1300km, tak dávám 3 nové řetězy a pak je točím tak dlouho než první praskne a vyměním pohon. Na fullu mám XT 1×12 a tam mám po 2700km řetěz v kondici, tím jsem mile překvapený, určitě dám 3 novo řetězy a pak uvidím.

      Rozumně ojeté kazety a řetězy používám na stavbu děckokol. S jejich váhou a nájezdem to je na dobu než odrostou.

    • danis7  

      Co je teď ekonomicky nejvýhodnější u pohonu 1×12? Měnit řetěz po opotřebení 0,5% a dát vždy nový? Nebo točit 2, 3 řetezy co 500–1000 km?

      • mirra66  

        Mám taky 1×12, od novoty tam byl řetěz SLX. Koupil jsem měrku Unior a když jsem měl najeto cca 600 km, tak již ukazovala opotřebení 0,5%. Dobře, koupil jsem druhý řetěz, originál SLX 7100 (prosinec 2020, cca 500 Kč), ale změřil jsem ho ihned po nasazení, zcela nový a měrka ukázala hodnotu někde těsně pod 0,25% (zcela nový, vytažený z krabice bez jediného kilometru). Najel jsem nějakých 300 km a je tam 0,5%. To mi připadá až příliš kruté, to je pomalu jako jezdit taxíkem (když vezmu cenu řetězu, dnes ten samý řetěz cca 800 Kč). To mě vede k dotazu. Má se měnit řetěz při opotřebení, kdy měrka ukazuje opotřebení 0,5%, nebo postačí měnit řetěz při reálném opotřebení o cca. 0,5%, tedy když je od novoty již na hodnotě cca. 0,25%, tak přistoupit k výměně u hodnoty 0,75%. Nyní přemýšlím, že bych zkusil řetěz XT, abych zkusil, zda nevydrží alespoň k hodnotě 1000 km.

        • Breakpain  

          Při 0,5% neodděláš kazetu ;-). Hele, já jsem na 0.5% asi po 150 – 200 km ;) … ok, jsou to jen výjezdy do kopce a sjezdy, nic jiného – žádná jízda po rovině (něco jako na sjezdovce, jen bez lana).

          Jednou jsem zapomněl a sjel to na 0.75 ⇒ nový řetěz i starý přeskakovaly, už to nebylo ono a občas v silovém výjezdu se to protočilo. Takže od té doby jedu na 0,5%.

          Takže já brečím tedy víc ;o) … bavím se o GX řetězu, teď na zkoušku jsem vzal X1 nebo co to je … tak uvidíme…

        • novas752  

          Vykašli se na měrky, většina měrek měří úplně blbě. Sundej řetěz z kola, vyčisti ho, pověs někde a hřebík a změř. Novej článek má přesně 12,7mm, ojetej na 0,5% má 12,763mm. Přepočti si na počet članků řetězu například 100 nových článků má 127,0cm a ojetých 127,63cm. Těch 0,6cm jde krásně odečítat a je to přesné. Nehraješ na bůh ví jak zkalibrovanou měrku a skutečnost, že většina měrek si neumí poradit s neškodným zcětšením vúle v rolničkách.

          • Kratter  

            Ty jseš schopnej měřit 127cm s přesností na desetiny milimetru?

            • az8  

              To asi nikto nerobí. Tie čísla (z rady vyššie) hovoria, že keď zavesiš vedľa seba novú a starú reťaz, tak vidíš či predĺženie 100 článkov starej retaze je viac alebo menej než odpovedá polovici článku na novej reťazi.

            • novas752  

              Desetiny cm. To odečteš s trochou štěstí i z tesařskýho metru. Pásmem nebo metrem nalepenym na futru úplně krásně.

              Čim delší úsek, tim lépe se to odečítá, pro muj celej 115 článků řetěz (1 další je spojka) to dělá 146 respektive 146,7cm.

          • Prazak0  

            Já to měřím klasickou šuplérou. Jsem si vědom možné chyby dané vůlí v rolničkách. Vycházím z toho, že prodloužení by mělo být cca 0,6 mm na 11 článků. Ať se začínalo s předpisovými 132,2 a končit na 132,8 mm nebo u řetězů Campagnolo z 132,0 na 132,6 mm. Pokud bude mít nov řetěz 132,4 tak bych končil na 133,0 mm. Protože rozhodující je to výsledné prodloužení.

            Jinak souhlas, porovnat starý a nový řetěz např. pověšením, kde třeba u 100 čl. jde sledovat, jaký je rozdíl v délce. Měrkám moc nevěřím. Šuplérou jde změřit bez sundavání řetězu, klidně každý týden nebo po každých 200 km ap.

            • scoty  

              Dělám to stejně. Posuvkou 132,6 max, 12s řetěz.

            • Esi  

              mě to vychází u řetězu cca 1000km a vyměnit, hřebík ve futru u garáže, pověsím starý řetěz k němu nový pokud je to o půl článku dám tam nový. takhle vydrží kazeta 2 sezony cca 8 řetezů potom je tam ještě všechny jednou vrátím na 500km, to je další sezona, limitem je aby to dobře řadilo a potom vyměním kazetu a velký převodník. Převody 2×10, tak že životnost pohonu je tak 12–14 tisíc km cena je tak 5 tisíc kč, to je taky polovina reálných nákladů, tak že za mě dobrý.

    • Špatnýsportovec  

      Mám pohon 3*10 . Řetěz měním podle měrky.Vychází mi to zhruba dva na rok.Na zimu koupím levnější (menší nájezd,sra*ky) a s jarem jdu už do „lepšího“. Dříve Sram, posledních 5 řetězu ShimanoHG701(zdá se mi,že vydrží víc.)Podle mě má největší vliv na životnost řetězu počasí a podloží kde jezdíme.Kazeta výměna cca 10000km…Na silničce řetěz neřadím ani mezi spotřebák,tam je nájezd řetězu úplně jinde..:-)Asi po výměně kazety zkusím ten způsob točení 2–3řetězy po 500km,ať mám srovnání. Dík za tip BF:-;

      • jenda78  

        Tady se připojím a omlouvám se za případně „naivní“ dotaz – můžete mi, prosím, osvětlit princip točení vícero řetězů? Doposud jsem jezdil jen na silničce, teď jsem si pořídil bike s 12s. Ale i na silničce mám dva páry zápletů, jeden starý, obouchaný na cestu do práce, druhý trochu lepší na víkendové vyjížďky, tzv. hodobóžový. Znamená to, že bych měl mít na každý výplet jiný řetěz (na starých výpletech ojetější kazeta)? Díky moc za vysvětlení.

        • Prazak0  

          tak funguje to způsobem, že řetěz se ojezdí, ale ne zcela. Např. je-li nový při měření šuplérou 132,2 a při výměně 132,8, tak se třeba při 132,6 dá nový řetěz a starý se uloží. Je tu předpoklad, že na životnost kazety připadne několik řetězů, třeba 3 nebo 5. Takto se načne určený počet řetězů. Pak je druhé kolo, kdy se pojede třeba z těch 132,6 do 132,8 – tj. do předpisového prodloužení k výměně. Takto se otočí všechny řetězy, výhoda je, že ty už jeté řetězy se nedávají na novou kazetu, takže si to lépe sedne. Pak je možné ty řetězy ještě dojezdit s tím, že se počítá se zničením kazety a následnou výměnou. Třeba jde o prodloužení z 132,8 na 133,2. Malé prodloužení může znamenat ver skutečnosti dosti velký nájezd. Kazeta při nasazení dalšího řetězu, který má 132,8 nestřílí, nová by už nejspíš střílela, když ne po prvním řetězu, tak po dalších ano. Takto se sjede všech 3–5 řetězů a po tom posledním se vymění i kazeta. A možní i převodníky. Ona tak kazeta by stejně dosloužila i u nových řetězů, takto s prodlouženými řetězy může ještě fungovat déle. To je asi hlavní princip, nemá smysl rozebírat detaily, např. jak se budou chovat málo užívané pastorky ap. To záleží na konkrétní situaci.

          Při výměně kazety (např. výměnou zadního výpletu) jeden nějak jetý řetěz dostává různě jetou kazetu. Ale životnost kazety stejně i při běžné výměně řetězu, který se nový nasadí a ojezdí do výměny, tak odpovídá více řetězům. Takže do detailu asi nemá cenu řešit. Hlavní je, aby řetěz na jedné kazetě nepřeskakoval (nestřílel), řetězy měnit včas, pak případně je uchovat a dojezdit na nějaké staré kazetě.

          Jelikož mám řazení s devítkovými nebo osmičkovými řetězy, tak toto vůbec neřeším. Ale ty řetězy jsou jednak daleko levnější a potom i docela trvanlivé. Takže nemá smysl moc řešit, nestojí to za ten čas a námahu.

          • PLATYPUS3  

            Já se díky bajkfóru naučil ještě pilovat zuby na kazetě, proudloužím tím jezditelnost kazety, mám takovou teorii, že desítkovej řetěz je úzkej a ty vymačkaný otřepy na zubech pastorku tomu úzkýmu řetězu vadí na rozdíl od sedmičkovýho řazení, tam to jezdilo dokud zub pastorku nebyl jak špička jehly.

          • jenda78  

            Ok, díky za zasvěcení. Tak to třeba i zavedu, byť to zatím vypadá, že na mtb najedu podstatně méně než na silničce a možná si tak vystačím s řetězem na rok.

          • obda  

            Točit se dá dlouho, já mám svoje řetězy mezi 134.5 a 135 mm :)

    • Tydlii  

      Ahoj – chtěl bych se zeptat , jestli tu někdo máte zkušenost s točením řetězů na 1×12 „do mrtva“ . Jedná se o ekonomickou­ úvahu:

      • mám kazetu Garbaruk (stála 5800kč)
      • mám 4 řetězy sram x01 (4× 1300kč → 5200kč)
      • každý řetěz jsem 1× otočil na kazetě, při nájezdu okolo 1100km/ks (celkem přes 4500km) jsem je všechny sjel přibližně k 0,5 podle měrky unior, některý malinko méně.

      Teď zvažuji, jestli koupit nový, pátý, řetěz, nebo rozjet 2. kolo. Kazeta by, vzhledem k včasným výměnám a rovnoměrnému použití pastorků, ještě řetěz vzala. Vzhledem k celkovému vysokému nájezdu (750–1000km/měsíc v sezoně, 500–600km/měsíc mimo sezonu) mi jde o co nejnižší náklady.

      Ideální by mi přišlo, pokud teď řetězy začnu točit, najedu na každém zase cca 1100km, tak je všechny sjedu k 0,75 a dostávám se k nájezdu cca 9000km . Potud očekávám vše vpohodě. Vychází to cca 1,22kč/km .

      Moje otázka zní → půjde při zachování rozumné funkčnosti odjet na vytahaných řetězech ještě 3. kolo? Vyšlo by to mimo závodní sezonu, takže bych se smířil s tm že to bude trochu hůř řadit a přes zimu to dojezdil. Díky za případnou referenci.

      → pokud nikoliv, tak předpokládám dává smysl ještě koupit pátý řetěz, při 2 kolech po 1100km se dostávám na 1,09kč/km.

      • LM  

        Pokud budeš dávat nový řetěz při vytahání 0,5% podle měrky, tak by ta kazeta měla vydržet „téměř nekonečně dlouho“ :-)

        Takže klidně ještě přikup nové řetezy, ojeď na 0,5% a až tě to přestane bavit, tak můžeš ty „už jeté“ začít točit a ojíždet na 0,75%, pak 1%, a pak uvidíš. Asi bych je pověsil někde na hřebík/kus drátu a bral vždy ten nejkratší.

        Já na 1×11 točím nejlevnější SRAM řetězy, měním při 0,75% podle měrky a už jsem jich na dvou kazetách protočil 14 a nový řetěz zatím stále neskáče.

        Ale hliníkový převodník už mám třetí, tam už nové řetězy vydávaly chroupavé zvuky dokud se řetěz trochu „nevytáhnul“…

      • Prazak0  

        Spotřeba řetězů je dost značná, u kazety bych odhadoval životnost na 10 tisíc km. Takže bych asi zkusil další řetěz a nějaké další kolo zkoušel až potom. Co to bude dělat se neodvažuji odhadovat, jezdím přeci jen něco jiného. U jednoho převodníku ale předpokládám využití všech pastorků, takže by snad se mělo opotřebovávat postupně a zhruba stejně. Určitě bych nyní dal další řetěz a druhé kolo až po něm. Ten řetěz co by se tam dal by se nemusel do druhého kola sundavat, natočil bys na něm i druhé kolo, pak teprve další řetězy. Jestli by šlo i třetí kolo, to uvidíš, až to odjedeš. Vzhledem k slušnému nájezdu bys to mohl vidět v rozumném čase.

        Ano, chápu i ekonomickou úvahu, např. třetí kolo, kdy by to asi jezdilo trochu hůře, tak nechat třeba pro zimu. Jinak ekonomickou variantou je jezdit i jiná kola, kde není dvanáctkový řetěz, pokud na silnici vydrží řetěz Campagnolo nějakých 8tisíc km při ceně do tisíce kč, tak to je ekonomicky někde dost jinde. Já třeba rád jezdím více kol, jedno jako nejoblíbenější, ale další pro rozbití stereotypu, nebo zkusit si na něm trošku jiné převody, délku klik atd.

        • Tydlii  

          ahoj, díky za reakci.

          Já právě jezdím dvě kola a shodou okolností na silnici campu. Řetěz mi tam vydrží okolo 5kkm a další náklady prakticky nejsou, což je super. Přes zimu dám víc na silnici ,protože v lese nebývá moc jezditelno, v sezóně je to tak fifty – fifty. Kdybych to měl odjezdit vše na bajku tak už bych fakt potřeboval sponzoring :D

      • Esi  

        chybí ti tam ještě převodník, pokud to pojedeš do mrtva tak ten patrně taky půjde potom na výmenu, alespoň mě to tak vychází na 2×10, i když tvar zubů je samozřejmě úplně jiný.

        Dával bych nový retez dokud na tu kazetu sedne, jak to začne přeskakovat tak bych ten nový hned sundal a dal zpátky jetý a začal kolečko jetých …

        • Tydlii  

          vidíš, to jsem zapoměl zmínit. převodník je nový s posledním řetězem, dával jsem wattmetr, takže jsem musel vyměnit z directmount na BCD104. Jen pro zajímavost, měl jsem garbaruk, dal 3500km a poslední řetěz už příšerně lepil novej a rachtalo to jak wágen s vytahaným rozvoďákem.

          • Esi  

            3500 km na převodník mi teda přijde hrozně málo, samozřejmě každý jezdíme jinak v jiných podmínkách, ale stejně, na velkém převodníku u převodů 2×10 najezdím přes 10 tisíc.

            • LM  

              To je chyba toho Garbaruku, taky mi vydržel strašně málo (tak 3 řetězy ojeté na 0,75%). Pak to s novým řetězem začalo vydávat zvuky, jak kdyby tam někdo za jízdy přisypával písek, takže jsem ho musel sundat.

      • ladys  

        Momentálně mám na 12s řetězu provozovaném na 2×11 přes 3000km

        Otázka je proč mám měnit řetěz jednou za měsíc, kdy to stačí udělat dvakrát ročně.

        • novas752  

          A dával jsi už po tak ojetém řetězu další nový řetěz?

          • ladys  

            Ojetém 132,3?

            • scoty  

              Jestli je míra nového 132, 2, tak po 3000 132,3?

              Tomu se mi nechce věřit. Co je to za řetěz? Máš kvalitní posuvku?

              • Atilla  

                Vsadím se, že je to X01, nebo XX1. Protože mě to taky tak vychází. SLX řetěz je na tom stejně po 400km jako X01 min po 2500km.

                • scoty  

                  Jezdím XT tak mně X01 tolik nezajímá:)

                  Hodí se vůbec X01 na převody shi 12s?

                  • novas752  

                    Jo, 12spd Shimano a sram pasuje navzájem jakkoliv. Akorát shimano řetěz vyžaduje shimano kazetu a vhodnej převodník, jinak je to jedno.

                    • scoty  

                      Takže X01 má jiné náběhy než XT a přesto je vhodný na shi 12s? Asi to nebude ideální.

                  • Mr.Duck  

                    Dá se použít ale „hodí se“ bych to nenazval.

                    Přijdeš tím o největší přínos shimano 12s, pokud ti teda nějak záleží na kvalitě řazení. Mnoho lidí nerozezná pohon co sotva řadí a musíš kolikrát o dva a zpátky od perfektního, protože nečekají nic víc a považují to za normální :)

                    • Atilla  

                      Má shimano vůbec řetěz co něco vydrží? Fakt mě to nebaví měnit po jednom backcountry výletu.

                      • Mr.Duck  

                        Hele nevim co bys s tim musel delat abys to zrusil za jeden vylet. Je pravda ze SLX mi nevydrzel moc dlouho, mozna 2 mesice, ale jinak na XT odjezdim tak pul sezony. Je uplne zbytecny psat kolik km protoze to nema nic spolecneho s tim co se jezdi v CR, ale myslim ze tak 100km vyskovych bych mohl nastoupat na XT retez. Menim pri 0.5 opotrebeni a kazety mi vetsinou vydrzi nekolik sezon. Ani na kolech v servisu nejak nevidim ze by shimano retezy nejak rapidne odchazely ale to tezko soudit kdyz to nemam pod dohledem kazdy den.

                        • Atilla  

                          Když SLX řetěz dá 9– max 11tis vyšky s 90kg, tak velmi, velmi pochybuji, že by dal XT 100km:) U 11sp bylo prakticky jedno jakou řadu jsem koupil a vydržel prd.

                          • Mr.Duck  

                            Hele nevim cim a jak to meris a podle ceho menis, vim ze tu z toho lidi radi delaj jadernou vedu ale 11 tisic vyskovych mam najeto za posledni mesic a retez je v pohode. Mam ho tam od ledna, nejakych 20k tak mozna 100k je trochu prehnany, 50 bych v pohode veril. Mam ted 3. retez za necele dva roky, ale nemam poradny statistiky protoze sem zabalil stravu a na trailforks toho mam jen trochu.

                            • Atilla  

                              Měřím to měrkou unior a 10tis mám asi za 6 týdnů na 440km.

                              • Atilla  

                                To mám pro obě kola, takže na SLX mám 8350m.

                              • Mr.Duck  

                                Hmm no ja pouzivam Park CC-2 (reci o „vymezovani“ me nezajimaj, CC-4 i Shimano merku mam taky), tech 11k je ale na nakych 250km a s 65kg, ale zas 2× tolik deste nez ve slavny britanii tak myslim ze to docela dostava :)

                                • Atilla  

                                  Tak tady je zase písek všude a prší celkem taky. Kdybych se nerozjížděl na začátku po zranění bez ortézy, tak ty výškové metry, taky budou na kratší vzdálenosti. Minule na 17km 1050m, takže i zde jdou najíždět výškové metry.

                                  • Mr.Duck  

                                    O tom nepochybuju, jen ten dest nevim jestli si uplne umis predstavit, protoze ja netusil ze neco takoveho muze byt nez jsem se prestehoval do Squamish :)

                                    Nicmene nejak nemam v umyslu si porovnavat strmejsi stoupani, myslim ze to by vyhral Whistler tam je to sileny :) Spis je to jediny napul pouzitelny udaj ale o to mi prave jde, 250 vs 400km je taky rozdil, po rovine by byl zanedbatelny ale pokud po rovine taky nenajezdis prakticky nic, tezko soudit jaky vliv to ma na opotrebeni retezu. Chtel jsem udelat experiment s pulkou Sram a pulkou Shimano retezu, ale nakonec na to kaslu protoze mi jde hlavne o perfektni razeni a v tom Sram nehraje zadnou roli :)

                                    Edit: Ted koukam ze to s tim destem neni tak horky, ale porad je to asi o 50% vic srazek nez nejdestivejsi mista v CR :(

                                    • Atilla  

                                      Neříkám, že tam nejsou prudší a větší kopce(to je jasné). Že tam prší víc proč ne, ale jak říkám, těch kol mě rukama taky neprojde málo. Kluci co s nima jezdím jsou servisáci a nějak se mi nezdá, že by XT řetěz vydržel 10× tolik co SLX a že Sram řadí 2× hůře. Teď budu mít možnost to vyzkoušet a třeba se ti omluvím a koupím XT. Ale zase tak moc reálně to nevidím:)

                                      • Mr.Duck  

                                        10× co SLX urcite ne, ale 2–3× tolik mi vydrzel coz si myslim ale ze je stejne vic o podminkach (SLX byl tak 5× tydne v bahne zacatkem zimy). 2× lip nez sram ale rozhodne radi :))

                                        Ale jak jsem psal, i v poslednich 2 shopech vetsinou hlavni mechanik ma perfektne funkcni system, a vetsina ostatnich to nejak udrzuje v provozu a neresi. Ale to je tezka generalizace a kanadani sou jinak liny nez cesi tak dost mozna lidi kolem tebe vozi lip serizeny kola nez kolem me, tady je to docela bida..

                                        Omlouvat se tak jako tak nemusis, ja se nijak nehadam a ani nic vlastne neresim jen rikam svoje 2 halire :) Vlastne toho hodne nakecam a snazim se rict „nic“, jinymi slovy ze nevidim absolutne zadny zpusob jak rozumne porovnat vydrz retezu pro ruzne lidi po netu, klidne i ve stejnych podminkach.

                                        • Atilla  

                                          V pohodě, ty zase jezdíš jiná pekla a určitě o dost víc než já celkově. Hlavně teď po tom co jsem půl roku nemohl chytit řidítka.

                                          Jiné podmínky, jiné kopce a hlavně jiná váhová kategorie:) Schválně než to přehodím udělám výšlap na kopeček za barákem co docela slušně stoupá a zkusím v něm řadit a pak znovu s novým řetězem. Je pravda, že mě komplet shimano řadí líp, ale přikládám to hlavně tomu, že XTR už vozím 2 sezony a sežralo hodně klacků a XT má najeto málo.

                                          • Mr.Duck  

                                            O tech jinych peklech jeste uvidime, rad te po tech nasich cestickach protahnu az na to prijde! :)

                                            Ale o dost vic nez vetsina lidi asi jezdim, ja totiz musim abych udrzel tempo s mistnima mladakama a zacatecnikama, to jak se to ted posouva je sileny!

                                            • Atilla  

                                              Tak jsem si absolutně jistý, že to máš v ruce o dost víc než já a hlavně to jen tak nebude. Než se ruka dostane do formy před úrazem, tak podle doktorů minimálně ještě rok a kdo ví jestli se vůbec dá třeba do 95% stavu. Ale rád bych se k vám koukl. Myslím, že Fašoun tam už zůstane( i když říká, že ne:), takže bych měl za kým jet a splnit si sen. Hlavně Squamish.

                                  • scoty  

                                    Kvůli Č. ráji jsem kdysi začal mazat BR, který písek nelepí.

                    • scoty  

                      Přesně to si myslím.

                  • Atilla  

                    Na XT kazetě s XTR vozím od začátku X01. Teď budu měnit SLX řetěz na SLX kazetě s XT, tak uvidím jaký je to rozdíl.

                    Ale jestli to řadí o 5% hůře, tak to je pro mě daleko výhodnější dát sram řetěz a neřešit, že jsem po 700km přetáhl kazetu.

                    • scoty  

                      To znamená že nevíš kolik vydrží a jak řadí XT řetěz na XT kazetě s XT řazením?

                      • Atilla  

                        Tak vzhledem k tomu, že12 sp SLX řetěz bude po 500km ko a mám zkušenosti s 10 a 11 sp řetězy od shiman, tak předpokládám max 800km.

                        • scoty  

                          Já to vozím s převodníkem WolfThoot od podzima (cca 700) a rozměr vychází 132,4

                          Měnit budu na 132,6

                          Ale fakt je, že každý tomu dá jiný záhul.

                    • Mr.Duck  

                      To ale vubec neni o razeni o 5% hure, HG+ radi uplne jinak, a rekl bych o tridu lepe nez cokoliv jineho co znam.

                      Ne, ze by se na jinych pohonech nedalo radit, ale kdyz si zvyknes na to ze to radi hladce, potichu a pod plynem, tak si na cokoliv jineho musim zvykat a daleko vic na razeni myslet, planovat a vubec je to proste krok zpet. Ja vim ze sem tu naprostej Shimano fanboy ale HG+ se jim proste fakt povedlo a i kdybych mel usetrit 4 retezy za sezonu (coz se pri spotrebe dvou asi nestane:)) by mi to za to nestalo, ale to si kazdy musi urcit sam.

                      • Atilla  

                        Teď budu měnit, tak uvidím, ale podle mě je to bullshit:)

                        • Mr.Duck  

                          No jsem zvedavy co na to reknes :) Musi to byt samozrejme dobre serizene, staci 2 kliknuti „barrel adjuster“ a vetsina magie je pryc, ale zas mi to vzdy staci nastavit jednou a neni na to potreba sahat dokud ti kamos nenaboura do prehazky tak ze ti urve bowden :) Tak snad budes mit podobnou zkusenost..a kdyz ne, tak si ji necham pro sebe!

                          • Atilla  

                            Na Ghosta jsem teď dal nalepovací bumpery/tlumiče zvuku a s vodítkem řetězu jsem dospěl k tomu, že můžu mít brzdu skoro vypnutou a i tak je kolo tiché. RB bohužel nemá ISCG a úplně se mi nechce dávat vodítko pod BSA, ale asi to tak nakonec taky dopadne.

                            • Mr.Duck  

                              Tak o brzdu ani tolik nejde, spis ty nabehy na retezu/kazete mam na mysli. To prerazeni je tiche i v tahu pokud se nebavim o nejakem nouzovem prerazeni behem pul otacky klikou pres celou kazetu pod plnym plynem. Ale prave to je situace co si s HG+ muzes dovolit a to si u sramu ani nahodou nedovolim. O prevod nebo dva to casto doslova neni slyset ani citit v pedalech.

                              Nechci tu vyvolavat naky dohady, netvrdim ze bez HG+ se neda radit ale jsou to veci co mi vadi kdyz si sednu na kolo s jinym pohonem.

                      • scoty  

                        Je to tak:) Ale většina lidí to vůbec nezažije, protože kombinují co se dá v zájmu najetých km, což může být někdy silně subjektivní.

                • detoxy  

                  Mám podobně dobrou zkušenost s XX1. Předtím jsem zkoušel různé řetězy s životností 2–4000 km a XX1 najednou 8–10000 km. Už jsem odjezdil myslím 4 a všechny s podobným nájezdem.

                  • tonik666  

                    To snad budu muset zkusit;) 10s sram 1031 jsem ted na pevnaku menil po 1200km a by jsem spokojeny, ze to neni 800km jako na enduru.

              • ladys  

                Campa

                Posuvku mám manuální i digitální.

                Z lenosti používám už jen tu digitální, měří přesně.

                Na 3×9 5000 venku a 3000 na trenažéru 132,5mm

                V základu jsou tři možnosti.

                Točit řetězy.

                Koupit kvalitní.

                Neměnit vůbec, s kvalitním řetězem by vydrželo kolo hodně.

                Loni jsem viděl Esku řetěz prověšený 5cm a jelo to a dokonce i přehazovalo.

                Řetěz byl určitě originál i bovdeny :D

                • scoty  

                  Aha, takže campa na 2 × 12. Takový speciál na shi 12s nepoužitelný, ale asi vydrží, je kratší z výroby…

    • vlasto  

      ja jezdim az do uplne smrti retezu. Pak vymenim retez, kazetu a pily.

      • LM  

        Tenhle postup u 1×11 a 1×12 praktikovat nechceš :-)

        • Esi  

          no pokud tam budeš těch řetězů točit 5–8 dokola tak by to ekonomicky vyjít mohlo :-) nemám představu jak moc špatně to bude řadit, nicméně dokud na kazetu sedne bez problémů nový řetěz tak bych dával nové a až potom dal ještě jedno kole těch použitých, pokud těch řetězů bude třeba 8 tak to jedno kolečko opětovného použití ekonomicky vyváží to že budeš muset potom vyměnit i převodník.

          Jezdit jeden řetěz až do smrti je samozřejmě blbost

        • vlasto  

          Nic takoveho ani nemam. Mam 2×10 a dve kola s 3×9. Tam to funguje. S 1×11 bych se moc do kopcu nedostal.

          • onuce  

            Proč myslíte? Mám 1×11, kazetu 11–50z, převodník 22z. Tak lehkého převodu naopak na 2×10 nelze dosáhnout. A právě z toho důvodu jsem předělal 2×10 na 1×11.

            • xtonda  

              Jenže to je za cenu rezignace na jakýkoliv aspoň trochu smysluplně rychlý převod, s tím by jezdec se zdravýma nohama popravoval kazety jednu za druhou.

              • tsunami  

                Třeba to má na tom ručním vozíku a točí s tím rukama ;-)

            • UHU  

              máš to obráceně – asi jsi prohodil převodník a kazetu :)

        • Mr.Duck  

          Mám zákazníky kterým to tak vyhovuje. Teď jsem tu měl jedno kolo s 5% natažením, sram 11s,drží to a jakž takž řadí. Ne že bych to doporučoval, ale každej jsme nějakej :)

      • Tydlii  

        u 3×10 to fungovalo. U 1×12 znám člověka co to provedl, reálná jezditelnost GX řetězu se ukázala okolo 5000km, pak se vytahal tak že mu na nejtěžší převod visel volně a vylétával z kladek přehazovačky :)

    • beet.cz  

      Jám mám čestvou zkušenost. Používám už asi 25 let takovou tu kovovou měrku se třemi zuby. Na nějaké přibližné měření mi to vždy stačilo.

      A teď ta čerstvá zkušenost.

      Mám nové kolo s GX řetězem. Na měrce vypadá jako nový.

      Pak mám silnišku s Campagnolo Veloce. Najeto asi 10tisíc. Měrka na prvním zubu. Za mě OK.

      Pak mám zimáka 3×8 shimano. Koupil jsem teď nový řetěz. Nejlevnější HG40. No a na měrce je z těch třech nejhorší. Máte pro to nějaké vysvětlení?

      • Atilla  

        Kvalita řetězu. Co jsem zkoušel měřit nové z krabičky stejnou měrkou, tak 2× X01 pod 0,1%, shimano SLX 0,25%, sram 1130 0,25%. Docela rozdíl u nových.

      • Esi  

        Jo že HG40 je nejlepší na kolo vůbec nedávat a vyhodit ho ještě nepoužitý :-)

    • pocestny  

      A co teda ten Eagle chlapi?

      Tak jsem si to tady pročetl, a snažil jsem se najít, jestli někdo napíše, že Eagle funguje. Hele, sramácký marketing propagoval nový tvar zubů ve smyslu „speciální tvar zubů – lepší pro řetěz, dýl vydrží atd.“

      Mohl by to někdo potvrdit?

    • TPK  

      Možná zajímavé porovnání nových řetězů. Měrku jsem dělal na 113 článku. První zub je 0–0,5%, druhý 0,5–1,0%. Měřím na osu čepu. NX Eagle je z výroby o poznání kratší.

      • Slyther  

        Určitě ti tam nechybí jeden článek? ;-) Kolik to dělá u toho eagla, 2mm?

        • TPK  

          Nechybí :) . 113 článků je ten KMC + spojka. 115 Sh a SRAM. Rozdíl změřím, ale asi jo SRAM je cca o 2mm kratší než Sh a KMC na 115 článcích.

      • scoty  

        Tak hlavně že hodně vydrží a pomalu se natahuje..:)

    • mirra66  

      Takže dnes výměna řetězu, na původním SLX 7100 ukazovala měrka Unior (ta s tím kouzelným kolečkem) 0,5%. Dal jsem nový XT 8100, měrka ukázala 0,25% (zcela nový, vybalený z krabičky), viz foto. Před nasazením nového řetězu jsem “starý” SLX (najeto 310 km, předtím byl zcela nový a měl na měrce 0,24%, jak jsem psal výše) pověsil a vedle něj dal nový XT. Vytažení je mírné, však posuďte sami (viz foto – vlevo nový XT 0,25%, vpravo SLX 0,5%). Jsem zvědavý kolik najedu na XT do hodnoty 0,5%. Řetězy skladuji a až přijde čas, tak je asi frknu zpátky a najedu do hodnoty 0,75%. Řetězy mají 116 článků a zavěšeny jsou bez spojky.

      • LM  

        Pokud má nový řetěz 0.25%, tak bych ho ojel o 0,5%, tj. na 0,75% podle měrky a pak teprve sundal. Když pak takhle pověsím nový a starý řetěz, tak ten rozdíl je na 108 článcích cca půl článku. A taky si ty jeté schovávám a pak postupně ojedu pohon do mrtva :-)

        • Breakpain  

          Jo, to jsem udělal na GX sadě a kazeta už další řetěz nedala… ee, po 0.5 raději, i když je to smutný, no …

          • LM  

            Ty „skoro-nové“ řetězy pak vyhazuješ? Nebo to plánuješ časem ojet ještě o dalších 0,25% (a pak ještě, a ještě, a ještě:-)).

            • Breakpain  

              Nene, na 0.5 je uschovám do pytlíku a pak po 4–6 řetězech je pojedu znovu na 0.75 :-) … uvidíme, jak to bude fungovat, ale 0.75 a pak novej – to nešlo :-( …

              ale jestli to jde i na víc?? mám pocit, že na 0.8 už se mi protáčel řetěz na kazetě … zabral jsem do kopce a přeskočil

            • scoty  

              Kolik má tak délku když je na 0.5?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.