Silniční ráfek - 15C versus 17C ( a případně širší )

39 nepřečtených
  • Smazaný účet

    Zdravím, mám na silničáře dotaz ohledně vnitřní šířky ráfku. Dnes jsou trendem širší ráfky, protože prý: pohodlí, lepší profil pláště, aero.

    Přemýšlím, že si udělám radost a na novou sezonu pořídím nová (širší) kola. Nicméně, je ten rozdíl, širšího ráfku znatelný vůči klasice 15C ? Moje nynější kola 15C jsou totiž plně fit, takže chci vědět, zda bych výměnou za 17C/širší něco získal,nebo ne. Prosím o zkušenosti lidí, co to skutečně vyzkoušeli a mohou porovnat, teorii znám, ale zkušenost mám pouze s ráfky 15C.

    0 0
    • jecnak  

      Pocitove v zatackach je trochu vic jistoty. Stejne tak malicko vetsi objem plaste je znat na hrubem asfaltu. Zmeny jsou to ale spis kosmeticke. Kdyz uz neco meni, tak z jedne vody na cisto na siroke karbonove rafky – tuhost, vaha, sirka, vyska.

      0 0
      • Prazak0  

        Pokud jde o širšé pláště, tak šířka pláště není tolik omezená vnitřní šířkou ráfku. Sílniční pláště (25,23, 20 i 19) jsem jezdil na ráfku, kde vnitřní průměr byl 13mm. Pak jsem i ten úzký plášť 19 mm dal bez zásadních potíží na ráfek 17mm. Na ráfek 13mm jde v pohodě dát plášť 28mm.

        U kola s obutím plášťů cross nepozoruji zásadní rozdíl mezi ráfky 15, 16 a 18 mm. U šířek pláště 28 nebo 32 mm. Všiml jsem si, že dosti úzké ráfky jsou i na MTB kolech (26), tipoval bych max 15mm. Přijde mi, že je možná podstatnější, jestli je ráfek vyšší nebo naopak, malý rozdíl ve vnitřním průměru mi zásadní nepřijde. Já rozdíl nějak nepoznám, třeba by to někdo vnímal jinak Ale když si člověk chce udělat radost, tak pro nezkusit změnu.

        0 0
        • jecnak  

          Ja prave mam nekolik rafku s ruznou vnitrni siri a jezdil jsem na nich stejne plaste – 23mm Michelin Pro Race4 a nejake 23mm bezdusove Schwalbe, coz je prave to, na co se tazatel pta. Rozdily jsou opravdu velmi male.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Přesně tak. Vím velmi dobře, že na různé ráfky jdou osadit různé gumy… Ale jde mi o to, jestli pocítím ten pozitivní rozdíl ve prospěch širšího. Mám FR3 15C a šel bych Campa Zonda 17C nebo možná i do FR5.

            0 0
            • Honzis  

              vyměnit FR3 za FR5? mi nepřijde zrovna k lepšímu – mám FR5LG s 25mm Tufo Calibra a je to pohodlné, ovladatelné, ale stará Ksyria Elite 15C jsou lepší. U obyč širších ráfků bývá většinou problém s váhou. Jezdil jsem chvíli na 19C Remerx HIT s 25mm Conti 4000S – rozpláclý na 28mm a vlastnosti dobré, nicméně ta váha se okecat úplně nedá.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Tak za skutečnosti, že bych vyměnil duše za lightky a upínáky za lehčí, by váha celého „setu“ zůstala stejná, ale rozumím, že jde hlavně o rotující hmotu.

                Přemýšlel jsem i o Quattro/Sci­rroco. Ty jsou už docela těžké, ale většina mých švihů se odehrává na rovině nebo v lehce zvlněném profilu, tam by mohly docela letět. Teď mne přednostně zajímá přínos širšího ráfku. Zatím to nevypadá tak žhavě.

                0 0
                • Orbicek  

                  Měl jsem fulcrum 7 – úzké, přesedlal jsem na Vision trimax30 (sirka vnitrni 19) oboje na conti gp4000, 23 mm plast-na visionech byl pak široký 26, nedelal takovou „žárovku“, subjektivně mi jízda přišla lepsi, ale nakolik to bylo šířkou, mohly samotnými, či placebo nevím. Pokud chceš nutné upgradovat, pak bych šel do širšího, pokud nemusíš, tak se asi nic nestane

                  Btw. Podle nějakých norem už by se snad 23mm plášť na 19 vnitřek ani neměl nasazovat:)

                  0 0
                  • Chlebovnik  

                    To se doporučovalo možná někdy před 10 lety.

                    0 0
                    • Orbicek  

                      No nedávno jsem četl rozhovor s borcem z Mavicu, ktereho se ptali proc nedělají širší ráfky než 17 a on právě odpověděl, že to podle nich bezpečně s klasickými rozměry silnicnich plastu, takže evidentně se toho někdo drží furt

                      Ale jak jsem psal já jsem s tím problém neměl nikdy.

                      0 0
                • Honzis  

                  teď si nepamatuju kolik jsem navážil FR5LG v Shimanu bez upínáků, ale byl jsem nemile překvapen a o dost víc než katalog (1750 +/-). Taky se mi natáčí zadní dráty naproti kazetě a brzo jsem na to musel aspoň trochu sáhnout jinak byly dráty silně „neaero“ – kde poznám rozdíl je při jízdě 35+ v mírném sjezdu a nádherně se s nimi zatáčí – kličkuje, do rychlosti cca 25–30km/h mi připadá „všecko jedno brdo“

                  0 0
            • Hroch obojzhivelnyj  

              A merils to, ze jsou FR3 opravdu zevnitr 15? Protoze i stary FR3 z r 2009 zvenku maj 20 nebo 21, a tak silnou stenu nemaj.

              IMHO neresit, jezdit, a menit FR3 za FR5 nebo quattra kvuli sirce rafku je konina.

              0 0
    • Smazaný účet  

      Neřešit jezdit! Je to lobby proti jedinému výrobci plášťovek :)

      0 0
    • Smazaný účet  

      A ještě jedna věc: Jaká je skutečná vnitřní šíře kol FR Guattro LG nebo ekvivalentních Campa Scirroco ? Uvádí 17C, ale uvnitř na ráfku je dle foto napsáno 20,5×622… Tak kolik, 17 nebo 20,5mm ?

      0 0
    • VladexAndroid  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      0 0
    • Smazaný účet  

      Takže asi ušetřím :D

      K těm conti4000: Jsou širší, než se udává. 23 mi na FR3 (15C) udělá 25,5. Verze 25 udělá 27,6mm. Vozil bych jednoznačně oba 25, ale vzadu mi 25 už vrškem běhounu drhne o zadní stavbu :/ Takže vzad dávám 23.

      Děkuji za současné i případné další rady.

      0 0
      • platypus  

        Ty sedmnáctky ráfky se dělají právě pro ty širší pláště, takže když tam nic extra širšího nedáš tak to pro Tebe nemá smysl, alespoň tak jsem to pochopil.

        0 0
        • Smazaný účet  

          no já to beru tak, že 17C ten plášť roztáhne více do šířky, tím pádem i běhoun bude níž ( bléže k ráfku ). Tzn tu „žárovku“ bych snížil na „kruh“ a už by problém být nemusel. Ale i tak bych tam dal Conti 23 a ono by to 26–27mm hodilo.

          0 0
          • platypus  

            Mně to bylo takhle vysvětlený, že na širší pláště širší ráfky, jinak o tom vím taky kulový, spíš bych zkoušel různý pláště než měnit kola kvůli šířce ráfku.

            0 0
          • Honzis  

            si nedělej iluze že se ti plášť na širším ráfku nějak zásadně sníží …

            0 0
            • platypus  

              Co jsem odjezdil zhruba třicet hodin na válcích maxxis rouler třiadvacítka tak mně přišlo že se trochu „rozžvýkaly“ do šířky.

              0 0
      • Honzis  

        pokud máš hlubší patky tak lze zkusit dát do patek kus gumy, čímž dáš zadní kolo třeba o 2mm níže, posuneš i brzdové špalky dolů, ale nemusí to jít všude. Conti 4000S jsou celkem pověstné „balóny“

        0 0
        • Smazaný účet  

          Gumy ? Spíš nějaká kovová vložka ne ? U gumy bych měl strach, že to pak bude plavat v té patce.

          0 0
          • Honzis  

            někteří tam dávali matičky apod, ale já tam cpal kus gumy co je pod objímku světla a v pohodě, potřebuješ jen ten horní fabion něčím snížit – a bacha, spíš to jde v přední vidli, zadní patky nebývají moc hluboké – za vyzkoušení nic nedáš.

            0 0
    • Smazaný účet  

      Jinak už trochu mimo téma: Majitelé Fulcrum Quattro LG, jaká kola jsou ? Frčí to na rovině oproti nižším ráfkům ? Nebo je to jen vzhledový trhák ?

      0 0
    • Smazaný účet  

      Jsem náhodně narazil na toto své téma, tak zkusím postnout, na co jsem mezitím přišel a k čemu dospěl :) Od té doby, co jsem začal víc jezdit a především řešit takové kraviny, jsem vystřídal tyto kombinace: 15C+23mm, 15C+25mm, 15C+27mm, 17C+25mm, 17C+27mm a nyní 18C+31mm.

      Rozdíly? Nula, nula prd. Naivně jsem si sliboval kde co, ale citelný rozdíl v tom není. Jen na širším ráfku je stejný plášť o trochu (opravdu trochu) širší a vyšší, nicméně má stále stejný profil a to kulatý, pověst o tvaru žárovky bych zařadil do marketingového bullshitu. Na jízdních vlastnostech jsem to taky nepoznal, a to jezdím často a když okolnosti dovolí, tak „sportovně“. Většího významu to možná bude mít na CX, kde možná širší ráfek bude eliminovat „hužvení“ se pláště na nízkém tlaku, ale při silničních tlacích od 4 bar jsem extra přínos neobjevil.

      0 0
      • Honzis  

        mám 13C, 15C i 17C a jsem podobného názoru. Na širších Fulcrumech LG 17C vypadají Conti 25mm skoro jak 28ky, připadá mi to pohodlné, na druhou stranu možná užší ráfek i díky nižší váze se mi zdá lepší na zatáčení, u těch širších trochu cítím že to chce jet „rovně“ proti třeba starým Ksyriím kde je vnitřek 13mm. Jen dodám že hustím 6–8atm, asi jsem ze staré školy, ale už 5atm do duší mi připadá málo a že se to „žvejká“.

        0 0
        • jecnak  

          13 a 19 mi prisel dost podstatny rozdil. Lip a jisteji se kolo pokladalo do zatacek.

          0 0
      • Smazaný účet  

        Netuším, kolik vážíš, ale já se pohybuji ± kolem 65kg a do conti 28mm (reál 31–32) dávám 4 dopředu a 4,5 dozadu a nežvýká se to ani omylem. Jinak s tím zatáčením problém nemám, jak ty 15C, tak i 18C mě poslouchají ochotně :)

        0 0
        • platypus  

          Co potkávám kluky na žiletkách tak si připadám jako bachroň, aktuálně 88kg, od jisté doby dávám 6atm a už bych se k vyšším tlakům nevrátil, plášťe 23, ty ráfky přesně nevím, asi dva na výšku a asi 17 šířka, jako kdybych jezdil v grupě tak dám osm bo akcelerace a taky není tolik toho času se dívat po každé díře.

          0 0
      • Prazak0  

        Já mám podobnou zkušenost na jednom předním kole mám ráfek starší, tehdy se dělaly silniční užší, takže má 13 mm. Bez potíží tam mám plášť 28 mm, ale jde tam mít i krosový plášť 25, bez jakýchkoli potíží. Vedle ráfků 15mm mám i 19 mm, rozdíl tady nepociťuji vůbec. Netvrdím, že tam žádný není, ale ne něco, co bych při jízdě nějak cítil.

        Ano, dost věcí je marketing. Leckdy něco má svůj pravdivý základ, ale nějaká věc se nafoukne, takže co se prezentuje je zcela zkreslené. Z nepatrné věci se udělá něco, co je zásadního, takže výsledný efekt je zcela falešný obraz skutečnosti.

        0 0
    • jardalee  

      no nasel sem tohle tema ,ale mam trochu jinej dotaz dostali se me do ruky rafky s vnitrni sirkou 13mm kde jsou ovsem vyvrtany ty obrovsky diry co sou aji na normalnim rafku 19mm no a majitel si stezuje ze ma casty defekty prave vevnitr a neni se cemu divit protoze ta paska proste neni schopna ty diry zakryt no a jak tak tam da 100psi tak se duse nekde opre a ma to praskly,no ja to normalne vyresil tou sedou textilni pevnou paskou ale celkem by me zajimalo proc se vlastne ty rafky vrtaj na tak velkou diru kdyz jde stejne jenom o prostrceni niplu ,jestli nekdo nevi :)

      0 0
      • Singlespeed  

        Proč vozit materiál navíc, když je ho možno odvrtat. Navíc když tady každý druhý hodnotí ráfky nikoliv podle kvality, ale podle hmotnosti ;-).

        0 0
        • jardalee  

          nj to je moznost, ja to este meril a vono to zase neni o tolik nipl ma 6mm a dira 9mm a problem je aji konstrukce toho rafku kdy je to ten 3komorovej a voni se obcas navrtali to te jedne komory takze ty okraje sou hodne ostry :)

          0 0
          • kubad  

            Tak ty okraje otvoru ztrhni a pouzij pasku ktera bude

            Od kraje ke kraji

            0 0
            • jardalee  

              Ji to sem udělal ale ještě sem to pojistil tou lepicí páskou ,kdyby náhodou ta hlavni uhla ,celkove teda 13mm nedoporucuju :) chce to aspoň 17mm nebo jednokomorovej ,ale spis taky 17

              0 0
              • kubad  

                Ale bez :)

                0 0
              • Prazak0  

                Myslím, že není třeba lepicí páska, dal bych normální textilní pásku, o trošku širší než je vnitřní rozměr ráfku. Na ráfek 14 nebo 15 mm v pohodě páska 16 mm, asi bych dal i na 13 mm. Mám ještě jeden starý ráfek 14 mm, dnes už se dělají širší ráfky, tehdy ale byly v módě ty úzké, mluvím o začátku 90. let, který rok už nejsem schopen přesně určit.

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.