• RomanF

    Zdravím, chtěl bych požádat zkušenější silničáře o radu.

    Mám popraskaný zadní ráfek kolem niplů (viz foto). Kola mají najeto cca 5000km. Výplet nebylo zatím potřeba centrovat, kolo nehází.

    Praskliny kolem cca na 70% niplů a za posledního půl roku se podle mého sledování nezvětšují.

    Jak moc je podle vás nebezpečné na takovém kole jezdit? Může se ráfek roztrhnout nebo se jen rozcentruje a podle toho poznám že je po smrti? Po sundání pláště je popraskaný jen vnější plášť ráfku, pod páskou praskliny nejsou.

    Přední kolo je ok a zadní náboj bez problému tak se mi nechce investovat do celé sady kol.

    V případě nutnosti uvažuju jen o koupi ráfku a vypletení kola v servisu.

    Jaký ráfek případně koupit cca do 2000kč? Na kole je asymetrický a má 24 děr.

    Chci hliníkový ráfek s vyšším profilem (30mm).

    Ještě poslední dotaz, je nutné případně koupit nové dráty nebo lze použít stávající?

    Díky za názory.

    0 0
    • Bezmozek  

      Teda já bych se na tom bál. Když si vezmu jak ráfky kór na silnici dostávaj…

      Jinak ráfek se stejným ERD a počtem děr na to napleteš jak nic a i dráty zůstanou a do dvojky se vejdeš v pohodě :o)

      0 0
    • Rubi  

      vymenit co nejdriv…

      0 0
    • ˘Ö˘ Krab  

      Ihned vyměnit. Praskliny se nezvětšují, protože už nemají kam.

      0 0
    • Breakpain  

      NEjezdit, zahodit !

      0 0
      • Al Stra  

        nezahodit, předat k recyklaci..

        0 0
      • VladexAndroid  

        to nevyhazuj, když tak mi to daruj, mám známého co svařuje všechno

        0 0
        • Breakpain  

          S tímhle přístupem bych Ti mohl prodávat moje jeté pláště, co vyhazuju a bylo by to win-win ;-) …

          0 0
          • VladexAndroid  

            to já vyhazuju pláště až se sjedou úplně :-D ten poslední se sjel až na duši-normálně bylo vidět skrz když sem ho sundal :-D sem si říkal že na něm budu ještě jezdil ale škoda duše aby se taky nesjela :-D

            prostě myslím ekonomicky snažím se využít vše na maximum

            0 0
            • Prazak0  

              U hodně jetého pláště se mi stalo, že mi praskl. Prostě natlakoval duši a prásk. Zas duše taky něco stojí a ta vydrží dlouho, klidně přes 20 let. Jezdit na nenafouknutém kole nechci, protože pak zas rozcentruji ráfek, pominu-li větší odpor.

              0 0
            • ˘Ö˘ Krab  

              Až do prvního zbytečného karambolu.

              0 0
            • Breakpain  

              Já to pochopil ;).

              Pro mě je kolo zábava – takže ekonomika je na druhém místě. Jakmile plášť ztratí vlastnosti, jde pryč … Ale masa je tam dost ;). Výjimka je najížděcí kolo, ale tam mam jiný typ pneu.

              0 0
              • VladexAndroid  

                sjetý plášť je lehčí a má nižší valivý odpor :-D

                já vím že sjetý mtb plášť v terénu může být nebezpečný, ale na jízdu na nákup po silnici je to skoro jedno

                0 0
                • ˘Ö˘ Krab  

                  Jezdím na plášťovkách, už mám celkem vychytanou indikaci, kdy je potřeba začít být opatrný a kdy je nezbytné je vyměnit. Další věc je ta, že u hodně sjetých už nefunguje tak dobře zatěsňování defektů tmelem. Kdybych jezdil trvale pomalu, asi by mi to bylo jedno, ale když silnička tak krásně jede a klopí zatáčky …

                  0 0
                  • Breakpain  

                    Tak a s vyjetou ploškou na středu to klopení je pak spíše klouzání :)

                    0 0
                • Breakpain  

                  Nejde o nebezpečí – jezdím i na semi-slicku v lese, když to vezmu na CX ;-) … ale prostě ten plášť má nějaké vlasntosti, kvůli kterým jsem si ho koupil. Když o ně přijde, už je to takové nijaké a hodí se to už jen na najíždění km ;-). Nehledě jak píše kolega dole … tmel už taky nefunguje tak jak by člověk čekal – proto volím pohodlnější a méně ekonomickou variantu. Zase bych mohl defekty počítat na prstech jedné ruky ;-), dříve jsem to jezdil „do smrti“ a v konečné fázi těch defektů bývalo požehnaně ;). Nic nepotěší víc, než být prošitý, všude komáři a ty už podruhé lepíš a pumpuješ ;) …

                  0 0
    • Singlespeed  

      S výplety Ritchey Zeta mám podobnou zkušenost. Kromě ráfku začaly postupně praskat i niple a dráty a do volnoběžky neustále lezl nepořádek, takže se musela po každé vyjížďce v horším počasí rozebrat. Tedy hodně nakakávací záležitost :-). Pokud ti alespoň náboj funguje jak má, dej nový ráfek (třeba Remerx Rapid se dá sehnat v provedení 24 děr), mosazné niple a nové pořádné dráty. Bude to sice těžší, ale bude to fungovat.

      0 0
    • Vilém  

      Ne nadarmo se rika „Ritchey, prachy v pic.“. Alespon u tocicich se veci to plati.

      0 0
    • VladexAndroid  

      u moderních a drahých ráfků je toto praskání běžné. starý poctivý ráfek mi ještě nikdy nepraskl. praskání to je daň za nízkou hmotnost, a to platí nejen u ráfků ale i u rámu vidlic a podobně. ale jestli vážíš 100kg nebo víc jako většina BF tak se nediv.

      0 0
      • Vilém  

        To vis, u tvych jednostennych rafku se toto nestane, jednak to tak nejde napnout, jednak se spis podda ten rafek, nez by prasknul.

        0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Á, tady se nám někdo vyspinkal dorůžova. Praskají nejen moderní drahé ráfky, ale i moderní levné ráfky, nelze to rozhodně úplně vyloučit ani u nemoderních ráfků všech cenových hladin.

        Staré poctivé ráfky, asi myslíš jednostěnné favoriťácké blátěné na 36 drátů, tak ty opravdu až tak moc nepraskaly a výborně tlumily nerovnosti, měly jen takovou drobnou vadu, že se rozcentrovávaly a hlavně vůbec nejely. Šly s nimi dělat zázraky, možná, že by se na nich dal udělat i uzel. A s rámy je to podobně – za svůj nedlouhý život jsem asi viděl víc popraskaných a svařovaných rámů Favorit, než u všech ostatních kol dohromady – přičemž Fávo určitě nelze podezírat z přehnaného gramaření.

        Praskání u současné produkce je především daň za rozežranou (chce a kupuje si neúměrně odlehčená kola) a vyžranou populaci, stav vozovek a provoz na nich. Tedy je to daň za to, že se máme dobře a máme čas jezdit na kole.

        0 0
        • VladexAndroid  

          já mám i jeden dvoustěnný ráfek a ten že by se rozcentrovával nějak míň než ty ostatní jsem si nevšiml-jsou to jen desetiny mm a navíc se kroutí a škrtají o špalky a to mi ani favo ráfky nedělají!

          a navíc kola favorit byla dělána přímo na rozbité sovětské silnice.

          mě nikdy rám nepraskl ani neznám v okolí nikoho komu by rám praskl -to víš když to leží za garáží tak to samo nepraskne :-D

          0 0
          • jecnak  

            a navíc kola favorit byla dělána přímo na rozbité sovětské silnice.

            Ano aby se na ne povesily tasky s nakupem a tlacily se u krajnice.

            0 0
            • VladexAndroid  

              ani nevíš kolik km jsem už na favo najezdil v terénu a stále drží!

              ste marní tady s vámi diskutovat o něčem=ztráta času a nervů. ste hrozně tvrdohlaví a nepoučitelní!

              0 0
              • jecnak  

                Vis kolik Favoritu mi prasklo a nebo jsem je videl praskle a kolik jsem jich opravoval? Trubky jak od instalateru, plechove spojky, mizerne propajena mosazna pajka k tomu napadeno zevnitr rzi. V dnesni dobe jsou tyhle sroty vhodne akorat tak hodit do sberneho dvora. Uz v dobe sve vyroby se jednalo kvalitativne na dnesni dobu srovnatelne kola s tim, co se prodava v supermarketu za par tisic vedle toaletaku.

                0 0
                • VladexAndroid  

                  jenže mě neprasklo ještě, moje zkušenost

                  0 0
                  • ˘Ö˘ Krab  

                    Kolik máš na konkrétním kuse najeto?

                    0 0
                    • VladexAndroid  

                      pár tisíc určitě, a minulý majitel důchodce na tom taky jezdil a ten teda váží

                      0 0
                      • Prazak0  

                        Tak pár tisíc, tak to znamená pár měsíců, pro někoho, kdo trochu jezdí. Někdo to najezde za rok, někdo ani za rok. Pak těžko srovnávat, kolik kolo vydrží.

                        0 0
                  • Esi  

                    Měl jsem jako mlaďas taky favorita přece jen to bylo těsně po revoluci a Favorit rám mi prasknul 2×, jednou se to rozletělo na 2 kusy dolní trubka praskla tuším u hlavy a horní trubka potom u sedlové, bylo to při šlapání v sedle v klidu na rovině rychlost tak 35, druhý rám cca po 500km se začala vysouvat spodní trubka u hlavy prostě o bylo blbě zapájené, pak jsem měl na míru postavený rám od Bareše a ten mám teď už jen jako dekoraci pověšený v garáži do dnes, bylo o tuhostí trochu někde jinde, na tom rámu mám najeto několik desítek tisíc km :-)

                    0 0
                    • VladexAndroid  

                      si trefil na blbý kus, já zatím na poctivý :D

                      0 0
                      • Esi  

                        hmm a hned 2× za sebou to mi úplně stačilo 3 pokus dávat nebudu

                        0 0
                        • VladexAndroid  

                          a nevážíš náhodou 120 kg :-D já mám kolem 60kg, kolega na tom jezdil taky má70–75kg a vydržel :-P

                          0 0
                          • Esi  

                            to fakt nevážím, teď mám cca 98kg tenkrát mi byl 15 a vážil jsem tak 75 kg

                            0 0
                          • Esi  

                            to fakt nevážím, teď mám cca 98kg tenkrát mi byl 15 a vážil jsem tak 75 kg

                            0 0
                • VladexAndroid  

                  .

                  0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            Abych jen neprudil, protože máš také v lecčems pravdu. Na trekovém kole jsem přední ráfek Alexrim probrzdil za cca 2 sezóny, ale to jsem tím suploval MTB a cestovní kolo. Krásný zlatě eloxovaný Bayer (36 děr) vydržel vzadu skoro dvě sezóny, nepraskl, ale dal by se s úspěchem používat jako okrasné vykrajovátko vlnek. Nejlevnější Oval praskly oba dva, ale ještě před tím to postupně vzdávaly dráty (a přední náboj dorazila manželka na tankodromu, odštípla se příruba – škoda ho; nýtovaný ráfek Alcyon vydržel). Hliníkový rám Fuji Roubaix LTD – prasklá zadní stavba.

            A pak konečně Mavic Ksyrium SL (prasklý ráfek, prasklý drát), na které u mě přesně pasuje poslední věta o rozežranosti, vyžranosti a našich silnicích. Na ospravedlnění jen musím dodat, že tolik bezproblémových kilometrů (cca 25 tis) jsem nikdy na žádném zápletu nenajel a byla to kola z druhé ruky.

            Pokud hledáš na silnici něco, co se nerozcentrovává, moc nestojí a neomezeně vydrží, doporučuji RMX Taurus na šestatřiceti 2 mm DT drátech, mám je na trekovém (před tím na Favoritu) a jsou téměř nesmrtelná.

            0 0
            • VladexAndroid  

              já nové dráty kupuju už jedině nerez 2mm. remerxů ráfků mám taky dost. jeden alcyon taky, jinak např RMX 219, 21. vše kromě alcyon jednostěnné nebo mám i gipiemme taky z 80 let.

              ale ten taurus je o skoro 50gramů těžší než favo.

              0 0
              • wladeq  

                Taky vydrží 50× větší kotel…a to je i tak solidní bláto

                0 0
        • Prazak0  

          Na favoritu byly příšerné ráfky. Navíc mi jeden z Vladyků tvrdil, že v Rokycanech to v továrně centrovali s přesností 3mm. Ty ráfky se jedna rozcentrovaly a potom i praskaly, nevydržely nic, několikrát mi prasknul. Běžný favorit, tak tam byly mizerné ráfky, náboje jako dnes ty nejlevnější a nejmizernější, střed s kuličkama a věnečky, co nešlo seřídit, rám co pružil, rezavěl a praskal, na tom kole nestálo téměř nic za nic. Jediné co tu bylo, že vzhledově to kolo nebylo ošklivé, zvl. když nebylo s čím srovnat. Asi slušná geometrie rámu, stejná jak pro závodní kola, akorát nekvalitní provedení z nekvalitního materiálu. Znám víc lidí, kterým favoriťácký rám praskl. Já ho vyřadil, jak to bylo možné, pořídil jsem si rám od Bareše, jízda byla něco dost jiného. Přitom mi přijde, že Bareš byl spíš jedním z levných výrobců rámů, teď teda podražil. Rozhodně jsem si neřídil nějaký rám v nejlepší kvalitě a tomu odpovídající cenové hladině.

          Kolo favorit může být dobré pro užitkové ježdění na kratší vzdálenost, např. kdo jezdí vlakem do práce, tak opře kolo u nádraží, nehrozí moc, že by tohle kolo někdo kradl, a i kdyby, tak nebude to velká škoda. Viděl jsem i kola z první republiky, ta kvalita byla lepší, nebylo to šizené. I dámské nebo tzv. sportovní kolo s berany a torpédem mělo čtyřhran a ne klínky.

          0 0
          • kyl  

            Kámoš najížděl ze silnice na chodník a utrhl zadní stavbu o obrubník :-D.Do práce došel pěšky,kolo na rameni.Trochu jsme to porovnali,obrousily barvu a céóčkem zavařili.

            0 0
            • Prazak0  

              Blbé je, když nějaký defek pak způsobí zranění, občas při prasknutí některé části rámu k tomu dojde.

              0 0
      • RomanF  

        Díky za názory. Silničku jsem koupil jetou už s popraskaným ráfkem od kluka co váží ještě míň než já (mám pod 80kg).

        Na to kolik stály tak nic nevydržely (cca 2 sezony s nájezdem kolem 2000km ročně).

        Typ na nějaký konkrétní ověřený model ráfku by nebyl? ;-)

        Neznáte v okolí Zlína nebo Uherského Hradiště nějaký ověřený servis kde by mi kolo vypletli? Vypletení bez tenzometru nechci riskovat abych o nový ráfek nepřišel přetažením výpletu. Díky.

        0 0
        • Bruca  

          Ve Zlíně chodím do batman-bike.cz

          Je to kousek nad lidlem, co je u teplarny

          V prosinci jsem si nechával zaplest nové přední kolo, minulý týden následovalo i zadní :)

          S majitelem je fajn domluva a je moc ochotný. Jo, já majitel nejsem, jen spokojený zákazník ;)

          0 0
        • jecnak  

          Dobre bych si prohledl stav lozisek na obou kolech a hlavne orechu. Abys totiz po prepleteni a najeti dalsi tisicovky nezjistil, ze orech je v haji a nahradni dily nejsou a neprepletal zase.

          0 0
        • Singlespeed  

          Zadní kolo Ritchey Zeta jsem kdysi nechával přepléstl na Remerx Alcyon + 2mm dráty Pillar P14 + mosaz niple a než se rozsypal náboj, tak to šlapalo jak hodinky. Určitě by se dal sehnat od Remerxu i odolnější 28mm vysoký ráfek Rapid.

          0 0
        • postman79  

          Pokud by ti nevadil ráfek nižšího profilu, doporučuji http://remerx.cz/stormy-rmx-6215 , jezdím na nich 13 let, měním když probrzdím nebo zničím v hluboké díře na silnici. Je lehčí než ten Taurus, má dvojité nýtování. To bys ale asi musel přikoupit delší špice. Ale koukám, že jej dělají od 28 děr a výše, možná by ti udělali na zakázku i 24.

          0 0
    •  

      Jen tak mimo misu koukam na ten ram a uz jsem na to koukal u author ca7707 vcera, proc je takova dira mezi kolem a ramem kdyz je tam vybrany pro kolo?

      0 0
    •  

      Jezdi osmym rokem Mavi open pro nikdy nebyli centrovany a do ted hazi max do milimetru. Maji nalitano kolem 50 tis. O stavu nasich silnic ani nemluvim.

      0 0
      • jecnak  

        24der se nedelaji. Jinak je to ve verzi CD dobra volba.

        0 0
        • sYs  

          můžu potvrdit,

          mám open pro cd napletený na campa centaur a sapim laser + sapim polyax, najeto mají něco přes 20 000 a zatím jsem na to nemusel šáhnout, jako bonus to váží cca 1650g

          0 0
          • RomanF  

            Myslíte že je možné nahradit stávající asymetrický ráfek Ritchey ZETA při zachování výpletu tímto? http://rafky.heureka.cz/…specifikace/#…

            Nebo musí být taky asymetrický? Takový jsem s vyšším profilem nenašel.

            Omlouvám se za blbý dotaz, ale opravdu tomu nerozumím a nechci udělat chybu.

            Díky.

            0 0
            • jecnak  

              Tak vyska rafku je udaj celkem k nicemu, dulezite je, aby byl stejny IRD, pokud chces pouzit stejne draty. Osobne v tom nevidim moc velky smysl. Draty zas tak strasne drahe nejsou, abys musel za kazdou cenu hledat rafek se stenym IRD. Pokud tomu opravdu nerozumis, tak to odnes do provereneho vybaveneho servisu a popis jim sve pozadavky, oni si poradi.

              0 0
              • Prazak0  

                Asi myslíš ERD, effective rim diameter. Myslím, že při malém rozdílu by mohly být použitelné stejné dráty. Nedávno jsem přeplétal a dával jsem dráty kratší o 2 a 4 mm než byly původně, ty kratší byly tam, kde je kazeta.

                0 0
                • jecnak  

                  Jo to jsou stejne zkratky pro totez. Vidim ale problem v tom asymetrickem rafku, ktery nahradi normalnim. Tipl bych, ze to udela rozdil u dratu naproti kazete moc velky rozdil. Kazdopadne bych stary draty v tomhle pripade vyhazel a nahradil novymi a novymi niply. Kdyz uz to plest na rafek od Remerxu, tak i na obyc dratech, ale spravne delky, aby vychzely spravn do niplu.

                  0 0
            • Singlespeed  

              Drahý a těžký ráfek.

              http://remerx.cz/rapid-rmx-6515 je podle mě racionálnější volba.

              0 0
              • Vilém  

                Proste je to marny.

                Kdo chce kam…

                0 0
                • jecnak  

                  +1

                  0 0
                  • Hroch obojzhivelnyj  

                    Co je spatne s Rapidama?

                    0 0
                    • Vilém  

                      Nic. Dotaz spis smeruj zakladateli tematu.

                      0 0
                      • RomanF  

                        Ok, Remerx nechci.

                        1. Můžu naplést na stávající náboj jakýkoli ráfek se stejným počtem otvorů (samozdřejmě by dráty nešly použít)?
                        2. Musí být asymetrický nebo je ho možné nahradit symetrickým a případně jaké výhody asymetrický má?
                        3. Jak poznám jaké dráty ke kterému ráfku koupit? Materiál si koupím a nechám jen někde zaplést.

                        Preferuju DT Swiss nebo Mavic.

                        Ráfek cena cca +/- 1000–1500kč a nějaké solidní dráty k němu.

                        Co by jste navrhovali?

                        díky

                        0 0
                        • sYs  
                          1. Ano (dráty asi budeš potřebovat jiné, pokud nebude sedět ERD)
                          2. Ne. Můžeš použít klidně i symetrický ráfek. Výhoda asymetrického je v tom, že špice u kazety a na opačné straně mohou svírat ± stejný úhel vůči svislé ose (viz obrázek).
                          3. Záleží jestli chceš aero dráty nebo kulaté, ztenčované nebo ne.
                          0 0
                          • RomanF  

                            Dík moc, konečně se v tom začínám trochu orientovat. :-)

                            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.