Silniční kolo - rady úpnému začátečníku

82 nepřečtených
  • ss.mir

    Ahoj,

    chtěl bych přejít z biku na silnici. Ale abych řekl pravdu tak se v silnici naprosto neorientuji. Horské kolo mám (Merida HFS 3000D) a řekl bych že se v nich i vyznám, ale road je pro mne španělská vesnice.

    Dokázal by mi někdo poradit na co si dát pozor?

    Co je důležité?

    Co na kole mít a co ne?

    Jaká je řada převodů (viz horské kolo – Deore,SLX,XT,XTR)?

    Zároveň prosím o nějakou nabídku kola kolem 20k

    Díky

    • ss.mir  

      Vážně nikdo??

      • singingrock  

        Pohledej tady na fóru, je tu spousta informací.

        Zásadní je velikost rámu, geometrie.

        Pak sada- Shimano, Campagnolo, Sram.

        Dobré kola.

    • matak  

      Bacha na auta, plechovkáři jsou nevyzpytatelný :D

      • ss.mir  

        pokud sedím v autě, nesnášim silniční vši

        když na kole, tak bych autům zakázal vyjíždět

        To si nepomůžeš

      • nobelowski  

        Hlavně na křižovatkách, kde je přímý a zároveň odbočovací pruh vlevo a ty chceš jet rovně.

    • michals1  

      Při uvedeném rozpočtu bych šel jedině do kola se sytičema na spodní rámové trubce. To je záruka dlouhé a bezproblémové funkce.

      • Kamikaze 591  

        U shimana je řada takto? sora, tiagra, 105, ultegra, dura ace. U campy nevím. DOporučuji na silničce vyzkoušet plášťovku místo klasického pláště a dávat obrovský pozor na cestě.

        • Kamikaze 591  

          Mělo to být na základající příspěvek a místo otazníku :

          • Zdenda CUBE  

            Pro začátečníka je plášťovka zbytečný výdaj (kupní cena, nutnost vozit TUFO, atd.) Bohatě postačí nějaká střední třída levnějších plášťů a do kapsy či brašničky přibalit náhr. duši a je vyřešeno.

            • nox159  

              trochu mimo tema ale ty bys to mohl vedět, zkoušet…

              bavil jsem se s jezdim borcem a ten ze ma v klasickem ( plastovem) rafku nalepenou galusku… nechtel jsem se dohadovat protoze se v silnicich nevyznam… je to mozne nebo je to uplna blbost ? diky

              • Zdenda CUBE  

                Tvrdit, že je to úplná blbost si netroufám, protože co dokáží někteří zbastlit to člověku kolikrát hlava nebere. Osobně jsem o takovém pokusu neslyšel, ale myslím si, že konstrukce plášťového ráfku (osazení na držení patek pláště, hloubka a profil)nebude hlavně pro boky galusky to nejlepší, co by je mohlo potkat, ale „lidé jsou různé“ ;-) snad ti bude taková odpověď stačit …

                • nox159  

                  jj diky moc

                • prvniodkonce  

                  Dokonce vozit galusku v plášťovém ráfku vysloveně doporučuje mr. Remeš v rozhovoru v posledním Pelotonu. Připadá mi to trochu na hlavu, ale proti gustu žádný dišputát :)

                  • nox159  

                    takže tím padem by to melo jit ano?

                    a pokud jo, plati tohle i pro bikovou galusku? :D

                    edit: nejspis nepujde kvuli velikosti bikoveho rafku a bikove galusky… :(

                    • prvniodkonce  

                      Píše se tam o karbonových ráfcích remerx a hliníkových špicích. Remeš: „blbebleble máme kola o výšce 38 a 50mm v plášťové i galuskové verzi. U té plášťové verze bych přesto doporučoval použít galusku Tufo, protože cyklisté obvykle hustí kolo na 8–14 atm a tam vzniká poměrně velký tlak na háky karbonových ráfků. To není žádný problém, dokud závodník nejede z kopce a začíná ráfek zahřívat bržděním.Karbon mění zahříváním mechanické vlastnosti a tlak zane působit více. Galuska působí na rozdíl od pláště na hák ráfků pořád téměř stejným tlakem.“ Ještě před tím se zmiňuje o galuskách v plášťovém ráfku v souvislosti s tím, že hliníkové špice se musí často dotahovat, a proto tam máš mít galdu, aby bylo ryhclé vyjmutí.

                      Imho je to celé na hlavu. proč dělá plášťová kola, když v nich doporučuje vozit galusky?

                      Nikdy před přečtením toho rozhovoru by mě ani nenapadlo cpát galdu do plášť. ráfku, ale asi to jde, ovšem imho je to kravina.

                      A mám dojem, že pan Remeš mimo jiné v rozhovoru kritizuje to, co neumí pořádně vyrobit (karb. kola atd.).

                      Jo a bajkovou, to by bylo hustý :D

                      • nooski  

                        Já myslím, že Remeš mluvil o plášťovkách. Kor, když se zmiňuje o sundávání „galdy“ protože po jejím sundání by bylo třeba aspoň trochu očistit ráfek a znovu namazat lepidlem jak galdu, tak ráfek jednou vrstvou lepidla, tu nechat zavadnout a pak při maximálním tlaku nechat aspoň den, ať zatvrdne. Pokud by snad opravdu chtěl cpát galusku do plášťového ráfku, tak je to blázen.

                        A vůbec k té naší české firmě Čím dál více čtu o problémech s jejich koly a výmluva, že hliníkové dráty je třeba často dotahovat, je čirá kravina, protože taková Campa to u Erusů nebo Shamalů bez problémů zvládne bez neustálého dotahování. Pokud to lidi v Remerxu neumí, tak ať to raději nedělají – akorát naštvou lidi a ještě by mohli někomu ublížit.

                        • Zdenda CUBE  

                          Taky bych to spíš chápal na plášťovky (ani to soudruh neumí správně pojmenovat, hlavně že něco napíše…)a jinak naprostý souhlas

                        • prvniodkonce  

                          Vůbec ten rozhovor na mě nezapůsobil dojmem, že bych si od nich chtěl něco koupit. Je pravda, že asi měl na mysli plášťovky, protože galusky nemají v tomhle případě logiku, jen to neumí pojmenovat.

                          • nooski  

                            Obecně lidi pletou jedno přes druhé. Na Favoritce určitě vozili galusky, protože to přece bylo úzké ale při defektu tam klasicky prali duši. A vysvětlit laikovi rozdíl mezi galuskou, pláštěm, bezdušovým pláštěm a plášťovkou, je bez delšího povídání a kreslení nemožné. Ještě mezi lidmi koluje termín pologaluska, což u některých znamená úzký plášť a u některých plášťovku.

                            Pokud si ale tohle plete majitel firmy, která vyrábí silniční zapletená kola, tak je ostuda. Nic naplat, chvíli jsem přemýšlel o Alcyonech, jako druhých kolech, ale jak to tak čtu, tak začnu řadit Remerx po bok Rubeny a v životě neuvidí ani halíř z mé šrajtofle.

                            • Lišák  

                              Já měl taky Favorita s pologaluskama! A jak sem machroval před děckama, co jezdili na Esce s balónama ;-)

                              • nox159  

                                co je to pologaluska? :)

                                • Lišák  

                                  Ta byla tenkrát. Dneska už není ;-)

                                  Vysvětlení bylo prosté. Galusky měli závodníci, kdo měl užší pláště, než „balóny“, měl pologalusky. A cítil se, jako polzávodník :-)

                            • nox159  

                              nekteri nevi ani co je plast a co je duše tak jak jim chces vysvětlovat pologalusky a ty jejich vymysly… :D

                              idealne jak prijde človek chci vymenit plast… tak rikam tak nejaky vybereme vybirame 2 min a pak rekne ze chtel vlastne duši ne plášt… to by člověk vraždil :D

            • Kamikaze 591  

              No tak stála mě 590kč, tufo tmel nevozím. Ale taky jsem se toho bál hodně, nicméně teď nelituju vůbec. Doufám že teď nedostanu defekt :D

              PS: sháním epicona a slx kliky – kdyby někdo měl ať dá vědět

            • morgan2  

              Já vozim TOFU

        • Fuglsang  

          před sorou je myslim ještě altus

      • nooski  

        A ten komfort, při řazení! ;-) Nesmysl kolo za 20 000Kč už musí mít řazení na rodlech, pokud se nejedná o nějakého veterána, ultragramařinu nebo retro stavbu.

    • iron.hide  

      ahoj, a ja som v tomto novy ale odporucim ti jednu vec – skus najprv pozret do bazaru, nielen na tomto fore. Ja som mal bohovske stastie a len za 450 eciek som kupil karbonovu meridu theorema na ultegre/dura ace :) vazi len 7.5 kg a aj preto ma ta svizna jazda chytila a bavi ma to. Je to nieco uplne ine ako jazda na 15 kilovom fulle, ina dimenzia cyklistiky.

      Detailnejsie by som ti odporucil napriklad plaste – Continental GrandPrix 4000S si pochvaluju mnohi a aj u mna uz vydrzali dost tvrdych ran.

      • MirosPikos  

        Je to úplně jiná dimenze cyklistiky. To si celkem vystihl. Je to v podstatě taková 2D cyklistika oproti bajkerské 3D :) Na buzničce (jak někdo nedávno krásně nazval silniční kola) musíš v našim podmínkách neustále čumět pod kola, jestli se náhodou nevymrskáš na nějakým výmolu. Místo toho, aby ses kochal přírodou.

        Silničku si dokážu představit v alpským zemích někde v kopcích s malým provozem. U nás když chci hezkou cestu, tak na ní bude přirozeně jezdit i dost aut. Resp. budou i hezký cesty bez provozu, ale nebudou mít určitě souvislých 150km na ideální vyjížďku na buzničce.

        • mr.nikdo  

          Uz to tady jednou bylo… Prijed k nam s buznickou do Krasu… Spousta krasnych a novych km silnicek, kde jezdi malo anebo skoro nic…

        • nooski  

          Ty jsi taky buznička :-) Jak dlouho jsi silnici jezdil?

        • prvniodkonce  

          To mám rád tyhle kecy tady pořád.

    • Ottak  

      Ahoj bikeři,

      zdá se Vám za tu cenu kolo v odkazu odpovídající? Je vhodné pro mojí výšku – cca 183cm?

      http://aukro.cz/…8684888.html

      Díky :-)!

    • Joseph de Sax  

      za 20K nekoupíš ani samotné bezplašťáky…trochu lepší je za 300K a tam jsou i bezplašťáky v základní výbavě…

    • maajkee  

      Silničáři, co myslíte o tomhle Feltu

      Je to použitelný na takový to občasný ježdění pro kondičku a hubnutí? :)

      Cenu bych měl o pár tisíc určitě nižší, takže tu extra neřešte.

      Hmotnost dle výrobce by měla být 9kg

      • Kamikaze 591  

        Nejsou tam kliky na 4hran?

        • maajkee  

          jj

          • Kamikaze 591  

            No to je nic moc, co se dívám doma do katalogu, tak i ten blbý kellys má za 20590kč(katalo­gových) ucelenou sadu sora s nábojema tiagra. A kliky HTII, Udávaná hmotnost výrobcem pro velikost M je 9,4kg.

            • maajkee  

              no tak sora je ale taky nic moc, kolo na soře seženu za 10, 12 tisíc

          • Plechovka  

            A není to spíš ISIS?

      • Járaa  

        Vypadá dobře výbava 105 SS deseti kolo, jen převodník mohl mít 52 zubů, ale to je detail, třeba ti to mechaník přehodí. Vidlice je dobrá, což je někdy dost zásadní pro pohodlí jezdce. Osobně bych to koupil ale až po vyzkoušení, silničku když vezeš musíš mít pocit že jede samo, zlehhoučka.

        • maajkee  

          50 mi vyhovuje, na minulé low-end silničce jsem taky měnil na 50/34 pro mě ideál, 52/11 bych stejně neušlapal :)

      • prvniodkonce  

        9 kilo je dost, ale pokud jde o levnou silnici, tak zase ne až tak moc. Vypadá pěkně a to je hlavní.

      • bluma  

        Otázka co to noname řazení, být tebou, tak postavím něco na 10kové Tiagře. Stavěl jsem to pro přítelkyni před půl rokem, chodí to pěkně, vypadá to pěkně, je to lehčí jak 9ková Tiagra… Rám si vem od Force nebo něco z bazaru, vidli od číňana… Však sám víš nejlíp, kde, co a jak sehnat :-)

        • maajkee  

          Force právě použitelný silniční rámy moc nedělá, strašně malý a strašně krátký.

          • pstasek  

            Neplánuje na letošek trošku vylepšené velikosti? Mam pocit, že se chystají něco většího.

            • maajkee  

              Já myslím že na letošek ještě ne, mají katalog 2011/2012, takže spíš až příští rok.

          • bluma  

            Geo biků maj hroznou, silnice myslím byly docela v pohodě, každopádně jsem to neřešil, protože jsem stavěl na jiném rámu, to byl jen nástřel. Ale pořád tvrdím, že v případě tvých zdrojů bych stavěl a na Felty zapomněl (v téhle lowcost kategorii).

      • nooski  

        Rám a vidlice jsou pěkné, ale nic moc řazení a kola + nejisté doplňky Felt… No nic extra to není.

      • maajkee  

        Ještě bych tu měl jednu možnost a to Felt Z85 2012

        Taky bych ho měl hluboko pod 20 tisíc.

        U toho F85 mi někdo psal že microshift od shimana je k prdu, tady to řazení je lepší?

        Silničky jsou pro mě zatím pořád trochu španělská vesnice, ale já se do toho dostanu! :)

    • Necris  

      Bacha na 29" kamarády z hor. Hlavně do kopce dokážeme být pěkné mrchy, i když nemáme oholené nohy :D

      Nezbytností je Turbo set

      //omlouvám se za OT, prostě mi to nedalo ;)

    • bleach  

      amaterskej dotaz: lze na starej silnicce (cca 10 let) vymenit vidlici, ktera ma predstavec s ni v jednom kuse, nebo jak to nazvat, za „moderni“ vidlici s predstavcem jako na horakovi?

      • p@X  

        budeš potřebovat bazmek dle průměru krku vidle…

        • fousac  

          bude potrebovat jiny hlavko, ne?

          vyhodi to zavitovy a pak uz da normalne novou vidli s 1" sloupkem a predstavec…

          • p@X  

            ne, tohle vrazí místo pův. představce, čímž prodlouží vidlu, a na rozšířený vršek dá klasický ahead představec…

            • fousac  

              ja to pochopil, ze bude davat novou vidli bez zavitu, cili staci novy hlavko a predstavec a ma komplet 1" ahead…

              • p@X  

                otázka je, jak pude sehnat 1" vidla + hlavko…

                • fousac  

                  ziju v domneni, ze v silnicareni je to vcelku bezna vec… ze bych zaspal dobu?

                  (kdyz uz i ke me se dostala celokarbon tappered vymozenost)

                  • jecnak  

                    Uz to neni tak jednoduchy, ale da se. Cena se vsim vsudy ale nejspis bude vyssi, nez celeho kola.

      • nooski  

        Vidlici lze vyměnit, ale pak je třeba koupit i jiné hlavové složení a představec. Redukce, kterou nahodil depresy slouží k tomu, aby člověk mohl použít nové A-head představce v kombinaci se starými závitovými vidlicemi.

    • mr.antik  

      Rychlej dotaz – kdo pamatuje Shimano řazení vedené vnějškem z boku brzdových pák – nepříjde vám, že to řadilo snadějc než s dnešním vedením pod omotávkou?

      Konkrétně mám vedle sebe Tiagru (starý způsob) a 105ku (nový způsob) a rozdíl je dost znát, přitom bowdeny jsou nový, lanka namazaný. Funkce je v pohodě, jen to jde víc „ztuha“.

      • jecnak  

        Je to tak. Je potreba hodne s citem omotavat omotavku v miste bowdenu. Pomuze http://www.bike-forum.cz/…lamajig.html co je pro jakoukoli ne-shadow prehazovacku velmi vhodny doplnek.

        • mr.antik  

          nepomohlo by třeba použití brzdového bowdenu pod omotávkou?

          Jinak nechápu, proč se nedělá něco na spůsob shadow/sram i na silničce?

          • jecnak  

            Zkusit to muzes, ale mam pocit, ze se sirsi koncovka nevejde do vyrezu v pace.

            Co se tyce Shadow, tak to je podle me problem silnicarskeho konzervatismu. Sam bych byl pro vsema deseti.

    • mr.antik  

      Půjdou tyhle špalky na brzdy FSA nebo nižší Shimana? Nebo je to nějaký extrasystém/průměr?

      http://www.kupkolo.cz/…a-sada_z405/

      Brzdí aspoň tak dobře jako tříbarevné BBB?

    • migueldias  

      pokud silničaka pro začatečnáka tak yslím že f1 se sadou exage nebo dura ace by měla stačit

      • mr.antik  

        to už je dávno vyřešené, vždycky vytahuju tohle vlákno kvůli blbůstkám, které z bajku neznám :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.