• siafu

    V pondělí mi došla silnice, sedím na tom poprvé, no a zatím mohu říct jen to, že kolo při držení za páky nebrzdí podle představ.

    Mám hodně krátké prsty, takže pokud se držím za páky a chci brzdit, tak brzda nezabírá dostatečně. Požadovaný záběr brzdy se dostaví až při spodním úchopu, kdy prsty dosáhnu na spodní část páky.

    Pokud použiji tři prsty, tak je to o něco lepší, ale už musím ruku vyklánět více do strany a úplně pohodlné to tedy není. Páky mám nové Shimano 105, řidítka 75/130 mm a nastavení zatím ponecháno původní – viz obr. Dá se toto nějak poladit? Nebráním se ani přechodu třeba na Sram, pokud by měl lepší ergonomii pro menší ruce, ale tuto možnost spíš vidím jako poslední řešení.

    • Mikikuba  

      Nevím jestli seš bajker, ale na silnici platí víceméně, že se nebrzdí ale přibržďuje. Æili bych řekla jen nezvyk jak silnice brzdí.

      • capis  

        Prosím, jaký je rozdíl mezi bajkerem a cyklistou?

        • petr0x  

          V cyklistické hantýrce někteří říkají

          [bajk]=horské kolo, MTB, enduro;

          [silnička]=prostě silniční kolo, žiletka :)

        • HonzaRez  

          Bajker = řítící se nemyslící masa

          Silničář = zkušený jezdec, který ví, kdy a jak přibrzdit

          • Breakpain  

            Člověče, zajímavá definice :D

            Dělám něco špatně, myslím u obojího a stejně brzdím neefektivně :D.

            Pro tazatele/ku, jezdím obojí, přes zimu/spíše chladnější počasí silnice stagnuje a jezdím MTB. I přesto, že jezdím obě kategorie si první jízdu zvykám, že je třeba brzdit více dopředu … naprosto normální.

            Pokud jsou slabší ruce – mohou pomoci kapalinové brzdy – lepší dávkovatelnost a menší síla na páku. Mám krátce CX a mrzí mě, že jsem škudlil prachy :) … příští CX/silnička bude mít kapalinu. (uživatelské zkušenosti získány hobby ježděním svátečního amatéra) …

            • nooski  

              Co máš na CX za brzdy? Já jsem zastánce Mini-V a i v kombinaci s karbonovým ráfkem jsem schopen postavit krosku na přední jedním prstem. Klasické cantíky jsou na tom o světelné roky hůře.

              • p@X  

                Bez kotoučovek už nelze žít :) I dobře poladěné úzké kantíky brzdí uspokojivě…

              • Breakpain  

                To bylo míněno jinak … i silnici postavím na přední kolo, když se pohnu s těžištěm. Já myslel omezení hlavně vůči plášťům – tam je prostě velká ztráta oproti MTB plus absence odpružení – ztráta kontaktu se zemí. Ale to je můj jezdecký problém ;) …

                Na CX mech kotouče – jsou fajn, ale kapalinové se mi lépe nastavovaly a hlavně lépe dávkovaly – proto bych příště šel do nich (nyní mne odradila cena kola). I s cantíkama se dá brzdit, taky jsem je jezdil 5 let a fungoval jsem, to né, že ne … Ale jak si to člověk ozkouší, začne slintat :) … na CX jedině kotouče kvůli bordelu (za mě… odpadá tím hodně starostí). To je jako elektrika … absolutně ji nepotřebuješ … ale když zjistíš, jak je příjemná, začneš o ní uvažovat. Proto jsem ji raději nezkoušel, určitě bych ji začal chtít :)…

                • romanholy  

                  Přesně se mi to s elektrikou stalo. Vyzkoušel, chtěl, ale zase mi bylo líto dávat na starý rám. Tak je z toho komplet nový kolo ;) A ani s kotoučema na silniční ježdění bych neměl problém, asi to budoucnost má.

      • karliner  

        Tipl bych to tak stejně.

      • ememem1  

        na to kolko toho mas najazdene si jej teda poradila.

        • karliner  

          A co bys k tomu dodal? Imho řekla vše, co se k tomu říct dalo.

          • ememem1  

            pise ze „Mám hodně krátké prsty, takže pokud se držím za páky a chci brzdit, tak brzda nezabírá dostatečně. Požadovaný záběr brzdy se dostaví až při spodním úchopu, kdy prsty dosáhnu na spodní část páky.“

            jako je jasne ze pri brzdeni zhora to asi nebude jak hydra na biku ale pokial ma kratke prsty tak je to docela problem aj zdola pokial nechces pri brzdeni dost zasadne menit polohu ruk (nic moc ked potrebujes zastavit rychlo) navyse ich casto musis dat do znacne nepohodlnaje polohy takze na dlhych zjazdoch je to potom dost bieda.

            dodal by som k tomu napr. „to co som napisal“http://w­ww.bike-forum.cz/forum/sil­nice-nebrzdi-2.html#commen­t2865895

      • iron.hide  

        +1

        na silnicke si treba zvyknut, ze to nebrzdi az tak dokonale ako na bajku. jednak kvoli tomu, ze to nie su silne diskove hydry a jednak kvoli ovela mensej stycnej ploche pneumatika-zem.

        na silnicke proste treba lepsie citat situaciu na ceste, ci na cyklotrase, a pribrzdovat uz skor nez skutocne treba.

        inak 95% casu na ziletke sa drzim zhora za paky, a tak aj brzdim a staci mi to.

        • Peslezedirou  

          Protože jsi kluk a máš větší sílu, holky moc brždění zhora za páky nedávají…

          • karliner  

            Opravdu?

          • Mikikuba  

            Já třeba brzdím 99% času možná 100% při držení za páky nahoře. Mám větší cit než dole. Ale mám campu a i proto jsem se doshimana radit nehnala. Àešila bych to především gumičkama lososový koolstop nic jinýho nevedu. Brzdí jak ďas a hlavně netrhá ráfky a brzdí za mokra. Výdrž taky super.

    • nooski  

      U Shimana jde regulovat délka chodu. U téhle 105 to jde zvrchu pomocí malého imbusu. Jinak zrovna Shimano má u brzd hodně velký výkon, takže jde buď o chybu nastavení nebo o nezvyk.

      • Singlespeed  

        Holky mají o dost slabší prsty než kluci. Podobný problém má i má přítelkyně, což není žádné cykloořezávátko.

    • jecnak  

      Da se to poladit pouzitim kotoucovek a nebo si proste zvyknes.

    • Doktorzet  

      Silničku zatím nemám, ale co sem měl pučený na test festu, tak na 105 se dala postavit na přední kolo celkem bez problému. Až sem se divil ptž mtb na kotoučích nepostavím.

      • karliner  

        Že by to bylo třeba jinou geometrií?

      • Mikikuba  

        Jinak brzdí každá kombinace ráfku a gumiček to je jedna věc, druhá věc je že zablokovat kola na silničce jde velice snadno ale tomu já neříkám brždění či mít kolo pod kontrolou:)Další věc je zmíněná geometrie kola.

    • mr.nikdo  

      Otazka pro ostatni – davaji se jeste podlozky do dualu?

      Pise, ze ma kratke prsty, velke podlozky by mohly pomoci – lepe dosahne na paky.

      • Singlespeed  

        Zhora na ně dosáhne při použití podložek ještě hůř. Podložky pomůžou jen při spodním úchopu.

        • mr.nikdo  

          Ted si to ctu znovu. Covece a divim se. Koukam na to a i pri spodnim uchopu ma ty paky dost daleko. Jestli to spis neni nezvyk anebo slabe prsty.

          Ale to se podda :).

          • standoslav  

            Je to můj názor, ale při spodním úchopu a dosáhnutí na brzdu tady i u dalších kol je posledních 5cm oblouku zbytečných. Sám uvažuji, že u svých „fiknu“ 2,5cm, ať to tedy nepřeženu. Loni jsem jezdil a fakt tam ty rodla nedržím, tak na co to vozit ?

            • mr.nikdo  

              Ne nutne. Misto fiknuti bys mohl zvolit jine oblouky, ktere Ti budou vyhovat. Ja se i za tu spodni cast chytam.

              • Peslezedirou  

                To je celkem těžký, za spodek se držím fakt málo, u FSA omega compakt, které mi vyhovují asi nejvíc, se sice dole držím, více, ale díky tomu, že je spodek poměrně dlouhý, tak bych si také dovedl představit o něco kratší.

    • standoslav  

      Kolik máš na té silničce najeto ? není to ještě mastný nový Al ráfek / nová, ještě neobržděná brzd. gumka ?

    • Tina  

      Malá kontrolná otázka, aby sme sa niekam pohli. Sedel si už na silničke, ktorá by brzdila podle tvých představ? Nie je to ironia a nič za tým nehľadaj. Nie je mi totiž z doterajších príspevkov jasné čo je štandard, ktorý by ti vyhovoval. Na dualoch a baranoch sa jazdí trochu inak ako na rovných riaditkách. Viem si predstaviť, že niekoho kto na tom sedí prvý krát v živote to môže spôsobiť problém.

      • Vilém  

        Jen technicka, je to ona, ne on.

      • siafu  

        no je to moje první silnice, jako je dost problém sehnat něco v malé velikosti na nějaké vyzkoušení, takže s novým kolem na tom sedím poprvé a nějaké srovnání, jak má silnice brzdit tedy nemám :)

        Každopádně při horním úchopu přední brzda brzdí asi dobře, respektive mi to přijde jako OK, problém mám se zadní brzdou – ta začne brzdit až při spodním úchopu, při horním mám pocit, jako by špalky neměly dostatečný přítlak na ráfek – pokud kolo postavím na zadní a jdu s kolem, ruku si dám do spodního úchopu, stisknu zadní brzdu, zadní kolo se zablokuje, pokud si změním úchop na horní a stisknu dvěma prsty zadní brzdu, tak se kolo prostě protáčí dál – možná je to věc jen seřízení, ale zatím se mi to nepodařilo nějak vyřešit

        • Zdenda CUBE  

          Asi si časem zvykneš a vychytáš jak seřídit vůli mezi špalky a ráfkem aby byl záběr dostatečný. Jinak by ti k lepšímu brždění mohly pomoci i tyto špalky, které brzdí lépe a lépe se i dávkují než origo Shimana 105.

          http://www.kolokram.cz/…-triple.html

        • Tina  

          Ahoj, prepáč za ten mužský rod.

          Ešte ma napadla jedna vec. Nemáš tie brzdy nastavené moc natvrdo? T.j. Už pri malom stlačení páky gumičky dosadnú na ráfik? Ja som mala brzdy nastavené tak, že sa špalky dotkli ráfku až po po prekonaní cca 1/3 kroku páky. Potom už bola páka v takej polohe, že pri väčšom stlačení som už dokázala vyvinúť dostatočnú silu na páku a na brzdu. Ale ak som mala brzdu nastavenú na tvrdo tak som nemala dostatočne dlhé prsty a potrebnú silu, aby som dokázala pohodlne brzdiť.

          Takže možno by tie brzdy chcelo iba trochu poladiť a predåžiť tzv. màtvy krok páky, aby brzdy začali brzdiť až pri väčšom stlačení páky.

          Trochu drahšia možnosť a alternatíva je aj vymeniť brzdy za nové Ultegra, ktoré sú lepšie prepákované. Ale aj tak by som sa najskôr pohrala s nastavením ako som písala vyššie.

          • Lada,s  

            Takže říkáš že ty nové Ultegry jsou poznat? Mám možnost je koupit nové za 1800 tak přemýšlím :-)

            • Tina  

              Jazdila som BR-7900. Potom som prešla na BR-9000. Rozdiel bol naozaj poznať. Tento rok na Malorke som 12 dní jazdila na BR-6800 a povedala by som, že brzdili fakt krásne a porovnateľne s BR-9000. A veľmi pekne sa dávkovala sila brzdenia.

              • blaf  

                a to jsi jezdila st7900 s br9000 nebo s st9000? je to se starsima pakama kompatibilni?

                • Tina  

                  BR-9000 som jazdila iba s ST-6800. BR-7900 som jazdila s ST-7900.

          • McBlacky  

            ty přepákovaný nový brzdy jsou super a je jedno jaká řada.

            Líp už z ráfkových mech brzdí jen ty co jsou uchycený na dvou místech jako třeba na Propelu

    • Tanabe  

      Podle mne to je nezvyk.Neboj az nastane situace kdy ji budes potrebovat zmacknout na maximu tak ji zmacknes-)

      • zdenal8  

        Naprostý souhlas. To je pak zadní kolo ve smyku, ani nevíš jak.

        • Ricci  

          jj,ale bohuzial nezastavis ako na bajku,ked som presadol z bajku na cestak,tak som sa na prvej krizovatke skoro zabil ked to nebrzdilo :-)

          • Tanabe  

            tak to je jasny ta galuska ma mensi sirku jak plast na bajku a tim padem mensi treni z vozovkou kolo se ti blokne ale klouzes dal.Ja tak jednou prodral plast kdyz me hodna pani v behla do cesty a ja flokoval jak Sagan plast okmzite prodrenej

    • ememem1  

      to mas bohuzial trocha smolu. mam podobne kratke prsty aj ked isto silnejsie ako ty a zrejme aj vacina tych ktorym to brzdi a tiez mi hodne dlho trvalo kym som to ako tak poladil. v zasade moc moznosti nemas.

      skusat rozne druhy riaditok, otravne a drahe. tazko poradit ale vo vseobecnosti by si ale asi mala vyberat z tych co maju vacsi polomer na baranoch, tie s mensim ak das do polohy ze sa ti budu drzat dobre aj v zakladnom uchpe za paky aj za paky zhora aj ked sa v kopci postavis do pedalov budu mat potom paky pri spodnom uchope dost daleko. ja som nakoniec skoncil pri ritchey, keby som si ale pamatal ake konkretne, vokade to tu je pohladaj, poradil tusimze jecnak. naopak uplne nevhodne budu asi akekolvek „erga“.

      dalej sa na novsich da nastavit vzdialenost paky srobikom, na strasich sadach musis podlozit paky specialnymi gumkami, blbo sa zhanaju ale da sa to. bud od niekoho co to ma kupis (bezne sa to v oem setupoch nedava) alebo v nejakom servise.

      tiez to tu niekde je, ak chces pohladaj. co sa tyka vymeny sady opatrne, mam shimana a ked som skusal sramy tak to bolo +/- to iste ak nie horsie.

      moc ine jak skusat a hrat sa ti bohuzial neostava.

      • bochov  

        Když jsem začal po 20letech znovu jezdít koupil jsem si horaka s hydrobrzama po nějaké době mi kolega pujčil silničku a mi se zdalo,že nebrzdí obvinoval jsem ho ,že si neumí seřidít brzdy když jsem si koupil silničku měl jsem ty same pocity s tím se prostě musíš zžít a více předvídat co je fakt ,že originalní špalky schimano jsou nahouby ja mam BBB a je to lepší,ale v žadnem případě se to neda srovnat s horakem a kotoučovyma brzdama a to mam 107kg.

    • Ondrasik  

      Je to urcite delkou prstu. Mam taky novou silnici, stejne brzdy a musim rict, ze jsem prekvapenej jak paradne brzdi. Mam opravdu dlouhe prsty, takze kdyz pri uchopu shora prostrednickem lehce zatlacim, tak to spolehlive zastavi a v obluku beranu to drzim jen pri dlouhem sjezdu. Spise jen pribrzduju, protoze kdybych zatlacil vic, tak ty kola hnedka zamknu a jedu:)

    • MlokCZ  

      Mám také hodně krátké prsty a při horním úchopu bez posunutí ruky to nikdy pořádně nebrzdilo ať jsem to ladil jak jsem to ladil. A pak už jsem to ani neřešil a vše jsem ladil raději pro co nejlepší horní úchop a jak to brzdí v horním úchopu jsem neřešil (tedy pro brždění by to šlo nastavit lépe, ale pak by se to blbě drželo nebo bych tam nedosáhnul ve spodním úchopu).

      Sjezdy jsem na silničce jezdil stejně vždy ve spodním úchopu, takže to tak nevadilo. Když jsem čekal nějakou situaci, kde by mohlo být potřeba více brzdit, tak jsem vždy rovnou preventivně přehmatával na spodní úchop i když to nebyl sjezd.

      A když už jsem někde brzdil v horním úchopu, tak jsem tu ruku prostě posunul, abych zabral v podstatě celou rukou. Sice nepohodlné, ale pak už to celkem šlo zabrzdit trochu více.

      Silnička tedy obecně vůbec nebrzdí, což mi na posledních silničkách už dost vadilo (a je to jeden z více důvodů, proč už silničku nejezdím i když jsem na silničkách odjezdil 20+ let).

      • mr.antik  

        asi bych dal jiný špalky, jen ty bbb mám pocit že se v dlouhých sjezdech pálí…

    • siafu  

      tak ještě se to pokusím poladit, už mám doma 2mm imbus, takže mohu vyzkoušet posun páky, pořídit Koolstopy by asi taky bylo fajn… no uvidím – jen je blbý, že v Brně není nějaký lepší e-shop :D

      • blaf  

        principem eshopu je, ze je dostupny online a pak je jedno jestli je v Brne, Praze nebo v Horni Dolni ;)

        s mech. Shimanem je to blby, ty paky jsou objemnejsi, spis pro vetsi ruku, SRAM a Campa, ev. Shimano Di2 maji subtilnejsi paky, takze by mohla byt varianta vymena sady, ale samozrejme je to az posledni varianta, ne uplne levna :(

        • karliner  

          Ty jo, tak to si večer snad změřím ten rozdíl mezi pákama Campa a Shimano, to mne nikdy nenapadlo, že tam může být nějaký zásadnější rozdíl. Ale tu radu s výměnou sady u fungl novýho kola, protože si holka po první vyjížďce myslí, že to nebrzdí, tu jsi nemyslel úplně vážně, to já poznám :-)

          • blaf  

            priznam se, ze u te Campy vlastne nevim, ale mel jsem ten dojem, SRAM a Di2 maji paky urcite mensi

            s tou vymenou jsem to napsal jasne ne? jako posledni moznost!

            • Hroch obojzhivelnyj  

              Campa taky, cca stejna nebo mensi jak SRAM. Brzdi se tam shora dobre, sjizdim obvykle za paky i serpentiny, a nemam zadny medvedi pracky.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.