SHIMANO NEXUS 6V/3W - co to dělá?!

21 nepřečtených
  • HonzaRez

    Zdar, tak jsem konečně vyzkoušel tenhle náboj s dynamem a nestačím se divit. Světla blikají! A to nejen když kolo roztočím rukou, ale i při rychlosti cca 20–25 km/h.

    Vepředu mám diodu se závitemdo obyč světla, vzadu klasickou žárovičku, obě na 6V a hlavně obě tato světla už delší dobu používám s klasickým plášťovým dynamem k plné spokojenosti.

    Že by chyba v zapojení? Oba dráty jsem zapojil do malého tlačítka za 12Kč a z tlačítka vedu drát do jednoho kontaktu v dynamu, čili jeden kontakt zůstal prázdný…

    Připadám si jako blázen, je možné, že to dynamo, respektive alternátor, vyrábí střídavý proud?! Vždyť musí být principiálně stejný jako ten na plášti…

    Zoufalá prosba o radu, díky za jakýkoliv nápad…

    0 0
    • Smazaný účet  

      ale alternator prece vyrabi stridany proud mlho:)

      0 0
    • worlusho  

      Tak to zapoj na zkoušku dvoudrátově na žárovku, té je jedno jestli je to střídavé nebo stejnosměrné, blikat by to nemělo. Jinak není to dynamo ale alternátor. I tzv. plášťová dynama jsou alternátory, některé byly bez usměrnění jiné měli usměrnění.

      0 0
    • Tina  

      skús zapojiť bez tlačítka a podľa návodu, t.j. správny káblik do správnej dierky. Musí fungovať bez blikania. Dynamo som v minulosti jazdila k plnej spokojnosti. Bliká až pri veľmi pomalej jazde rovnajúcej sa cca rýchlosti chôdze.

      0 0
    • HonzaRez  

      Takže teď to nesvítí vůbec…

      Popíšu, jak to vypadá: Náboj má po straně výčnělek s kontakty a k tomu je plastová čepička se dvěma otvory, která se má nasadit. U jedné dírky je znak fáze (nebo čeho…), druhá dírka je neoznačená. V obou otvorech byla jakási vodivá pasta. Stačí zasunout drát a nasadit čepičku na kontakty.

      Takže jsem zapojil drát do té správné dírky a ve druhé nechal tu pastu. Blik.

      Ve chvíli, kdy jsem začal šťourat do té druhé dírky a vytřel tu pastu, přestalo to svítit úplně. Zkoušel jsem to s tlačítkem i bez. Nesvítí vůbec.

      Takže ten druhý otvor jakoby měl být ukostření, ale jestli tam mám dát drát a obtočit ho kolem vidlice…

      Návod samozřejmě není…

      0 0
      • Smazaný účet  

        návod je k nalezení na internetu

        0 0
      • worlusho  

        Co to zapojit jak jsem ti psal :)

        0 0
      • worlusho  

        Hlavně žádné dráty neobtáčej ani okolo vidlice ani kolem rámu, pokud si tam nechceš vytvářet indukční zkrat. Vodič či vodiče veď souběžně. Jinak ten pravý kontakt vypadá podle fotek, že je kostra a je zároveň vyveden na osu, ale záleží jestli nejsou cestou přechoďáky.

        0 0
        • HonzaRez  

          Takže výsledek dnešního snažení: 0

          Pečlivě jsem prostudoval návod (díky za nakopnutí) a je to skutečně, jak jsem předpokládal, druhý drát je uzemění neboli ukostření. Na obrázcích vede ke DRUHÉMU konektoru světla.

          A tady je právě ten zádrhel. Je vidět, že žaponci (nebo kdo to vyrábí) vůbec nemají tušení o pokročilých socialistických (raně kapitalistických) technologiích a nevědí, že naše stará světla žádný konektor pro ukostření nemají, mají pouze jeden drát s fází a ukostření BYLO VŽDYCKY připojením ke kolu. Proto i slovo ukostření…

          Zkrátka do klasického alternátoru jsem vždycky zapojil dráty fáze předního i zadního světla a dál se o nic nestaral, protže obě světla byla přimontována ke kolu kovovými držáky a to bylo uzemění.

          Prosím, napište mi, že vůbec ničemu nerozumím a že to Shimano lze jednoduše zapojit…

          0 0
          • Honz8t  

            Nevím, na Japonce bych to rozhodně neházel. Když se kouknu na návod o pár postů výš (http://www.bike-forum.cz/…to-dela.html#…), je vidět že kontakt na kostru je spojený s nábou (osou), takže se na kostru i připojí.

            A co ty – jak jsi měl ty 2 světla zapojená? Sériově nebo paralelně?

            0 0
    • HonzaRez  

      Takže si sypu odpad z ústředního topení na hlavu (popel nemáme). Spletl jsem si dráty…

      Takže teď to mám zapojené správně, dráty od světel do fáze a ukostření funguje na kostře, druhý vývod tedy netřeba.

      Ale furt to bliká, tzn. při točení rukou (i při jízdě) je frekvence otáčení nižší než u starého alternátoru na plášti-nižší než 50Hz- takže se to jeví jako blikání, zatímco na starém to bliká

      0 0
      • HonzaRez  

        Sakra, nějak jsem to ukousl a nedopsal…

        Takže to vypadá, že k tomuto dynamu je nutné mít moderní světla s usměrňovačem. Předpokládám, že všichni, kteří toto dynamo s úspěchem používali, něco takového měli a nesnažili se na tom zprovoznit světlo z Liberty nebo Favouše…

        Mám naštěstí zručné kolegy, kteří hned podobný usměrňovač z elektrobordelu spájeli, takže ho o víkendu vyzkouším a dám zprávu.

        0 0
        • worlusho  

          A blikají ti obě světla současně, nebo se střídají?

          0 0
          • Jakobo  

            Zasadni otazka!

            0 0
          • HonzaRez  

            Heh, jako vtip dobrý, ale blikají opravdu obě současně. V jednom je dioda, ve druhém žárovička, takže různé technologie reagují stejně.

            0 0
            • Vilém  

              A ten usmernovac s kondikem uz jsi zkusil?

              0 0
            • worlusho  

              To nebyl vtip, protože jsou diodové žárovky , které neumí střídavý proud, tudíž když je napájíš střídavým, tak blikají a ve chvíli kdy neodebírají proud stoupne napětí a žárovka se více rozsvítí. V tu chvíli to bliká cik cak. Proto ta otázka. :) Už jsi provedl zkušební zapojení nakrátko s žárovkou, jak jsem ti psal, možná by jsme se pohnuli v řešení tvého problému dále.

              0 0
              • HonzaRez  

                Takže další pokusy (jelikož dioda se mi spálila):

                Při dvou obyč žárovkách to svítí už při malé rychlosti bez blikání. Takže potud v pořádku. Problém mohl být právě v té diodě, která byla třeba nakopnutá…

                Další pokusy budu provádět s touto diodkou:

                http://www.gme.cz/…la-p518–087/#…

                Pokusím se přiřadit ten usměrňovač jenom před tu diodu a tu zadní žárovku dát přímo k dynamu.

                Výsledek je tedy jasný, dynamo funguje, chyby byly v mém osazení a levých rukách…

                0 0
                • Vilém  

                  Ja ti nevim s tou „zarovkou“.

                  Osobne bych tam dal nejakou slusnejsi LED a zbytek inspirace hledal „zde“http://w­ww.pilom.de/Bi­cycleElectronic­s/DynamoCircu­its.htm. Klidne i y zakladni zapojeni, s mustkem a kondikem.

                  0 0
                • worlusho  

                  Tebou vybranou LED-žárovku můžeš použít, ale pouze s usměrňovačem, můstek srazí i napětí o cca 0,5–1V podle použitých usměrňovacích diod, proto ho zapoj pouze do obvodu předního světla, můžeš přidat na výstup i stabilizační koďan. Pokud máš ve světle prostor za parabolou, tak bych to tam nacpal.

                  0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.