Shimano Deore XT M8000 - kdy má být stabilizátor zapnutý?

72 nepřečtených
  • sahu

    Ahoj,

    mám přehazovačku Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus a je na ní stabilizátor. Mohu se, prosím, zeptat, kdy má být tato stabilizace správně zapnutá a kdy vypnutá? Koupil jsem si nové kolo a tato vymoženost je pro mě novinkou, takže proto se takto blbě ptám, k čemu tahle věc vůbec slouží.

    Děkuji.

    Martin

    • vysmátej bajker  

      vypíná se to pro snadnější vyjmutí kola z rámu.jinak zapnuto.

      • sahu  

        Děkuji za rychlou reakci :)

      • scret  

        ale prd velebnosti…

        Proste je to brzda pro jizdu v terenu… Kdo nechce prznit funkci, treba jako ja, tak to muze mit vypnuty…

        • allrose  

          +1

          před kopcem dolů stejně dělám rituálek (chrániče,otevření tlumáku,přitáhnu vidli,sedlovku dolů,zapnutí brzdy hazky) a pak většinou už na ní zapomenu,občas v dlouhém těžkém stoupání ji vypnu pro rychlejší odezvu

          sram brzda hazky mi přijde o kousek příjemější v odezvě,ale měl jsem v ruce jen jednu..

    • va-bo  

      Zkus řadit při zapnuté a při vypnuté stabilizaci. Měl by být znát určitý rozdíl, to je při zapnuté jde řadit na větší pastorky trochu ztuha. Tak asi tak. Zapínat při rychlejší jízdě rozbitým terénem nebo z kopce. V praxi je to ale dost blbost, před každým sjezdem zastavit a zapnout a pak zase vypnout. Tak pokud je zapnutá pořád, nic se nestane, jen to řazení nebude fungovat jako švýcarské hodinky, protože se musí navíc přemáhat účinek třecí spojky na čepu ramínka. Přehazovačky SRAM mají stabilizaci permanentní a taky to funguje. Je to jen jakási brzda pohybu ramínka přehazovačky. Mělo by to zmírnit mlácení řetězu o rám.

      • wilda81  

        Má to být zaplé pořád. Vypínáš jen při sundávání kola.

        • va-bo  

          Já jezdím na pevňáku naopak s vypnutým, řazení jde o poznání lehčej.

          • bezdratova.sprcha  

            No já to zkoušel a žádný znatelný rozdíl nezaznamenal.

            I kdybych v tom však nějaký rozdíl cítil, tak taková výhoda u mě nepřevyšuje nevýhody. Navíc mi nějak nedochází, proč by měla takový rozdíl v tahu páčka. Páčka jenom zatáhne za lanko a posune hazku. Pohyb raménka dopředu nebo dozadu nastane až v momentě kdy řetěz začne nabalovat přidružený pastorek a teprve tehdy přichází ke slovu brzda (pokud řadíš na nižší převod).

            • Singlespeed  

              Ty asi nejsi moc technicky typ. že jo :-). Pohyb ramínka nastane už v průběhu mačkání páčky, neboť se tělo přehazovačky (paralelogram) pohybuje nejen směrem dovnitř k výpletu, ale i dozadu. Dokonce i kdyby byly všechny pastorky na kazetě naprosto stejně, byla by brzda cítit při řazení a ramínko by se při řazení pohybovalo.

        • novas752  

          Rika Shimano. Stane se neco kdyz nebude? Sotva.

        • wilda81  

          Jeden jezdí o pastorek méně než na co se ptá tazatel a druhý se prostě jen z principu musí vyjádřit v každém tématu. Ještě počkáme co na to duo strakatý&květinář a můžeme to tu uzavřít…

          • Strakááč  

            ?? nechápu svojí reakci.. spíš ten začátek..:D

            jinak jo už se tu vyjadřuju, ať se to tu nerozkecává a uzavře..

            brzda zapnutá furt, povolit jen při sundavání kola… pokud je někdo rebel.. může jí nechat zapplou furt jen se asi posere při zpětném nasazování..

            • jaja01  

              jeste nikdy jsem si pri defektu zadniho kola nevzpomenul, ze bych mel brzdu vypnout … pravda, pokazde se pak pri nasazovani trochu vztekam, ale nikdy ne tak, abych se posral a brzdu vypnul ;-)

        • sahu  

          Díky všem za reakce. V manuálu Shimana, jsem pro tuto přehazovačku našel po nastavení SIS větu: „Uveďte páku přepínače do polohy ZAPNUTO a jízdou ověřte, zda nejsou problémy s řazením převodových stupňů.“ Z toho bych tedy usuzoval, že by měla být zapnutá správně pořád, ale nebyl jsem si jistý.

      • novas752  

        Sram packy ale i s permanentne zapnutou spojkou chodej zlehka a hladce.

        • va-bo  

          Jestli jo, tak teda nezkoušels řazení Shimano. Mám na Koně SRAM 1×11 a na pevňáku SLX 2×10 s vypínáním stabilizace, a to je docela rozdíl. A vždycky byl. SRAM měl vždycky silnější pružinu přehazovačky, takže šel ztuha, ale zase byl odolnější vůži bordelu. Ani u nových řad to není jinak.

          • novas752  

            Par desitek kol na x11 shimanu i sramu jsem postavil. ;)

            Pokud je brzda na shimanech zapnuta a pritahnuta tak, aby jeste zabirala, tak ty x11 packy na vetsi pastorek proste jdou vyrazne vic z tuha nez x11 nebo 1×12 sramy, zejmema na velkych pastorcich, kde se raminko pohne o vetsi uhel. Na 2×11 je to citit i pri razeni na presmykaci na vetsi prevodnik.

            • va-bo  

              A vo tom to je…

            • goofy  

              Tvoje zkušenosti rozhodně nepodpořím. XTR páčky a SLX hazka. jednou jsem zapomněl páčku zapnout a hned spadl řetěz. Vozím pořád zapnuté a na chodu to znát není.

            • va-bo  

              V jakým servisu děláš? Jaký prodáváte kola (myslím značky)?

              • novas752  

                Dělal jsem – cca roční záležitost během přerušení studia. Takový ty úplně běžný, čas od času i méně běžný, většina prodaných jsou Meridy.

          • goofy  

            A proč se vyjadřuješ k něčemu, co nejezdíš? 1×11 shimano chodí úplně jinak a v řazení s nebo bez brzdy není žádný rozdíl.

            • Dag  

              Je tam rozdíl. S brzdou to jde trošku ztuha. Na páčce je větší odpor. Si to zkus ve stojanu a poznáš to. Já to aspoň poznám. Možná též záleží jak máš tu brzdu nastavenou.

            • kubad  

              je tam rozdíl, ale záleží jak moc natvrdo je nastavená brzdy v přehazce ( je seřizovatelná)

              pokud je míň utažená opravdu není skoro rozdíl na páčce řazení.

              • goofy  

                Jo už jsem tady dle diskuze zjistil, že to jde seřídit. Měl jsem to z výroby na celkem málo a úplně to stačí. Za rok a půl mi řetěz nespadl a řazení jde dle mě prakticky neznatelně hůř.

      • Vilém  

        Ono hlavne zalezi jak je to nastaveny. Jde to nastavit i tak, ze to temer nepoznas na razeni a presto to brzdi retez.

        • rb  

          Jak se to dá nastavit? Podělíš se o vědomosti?

          • petyn  

            Že by dotažením štelovacího šroubku přítlaku třmenu brzdy k tomu určenému ??

            • Johny.Merida  

              Posilal jsem dokonce foto..,.. když to nekdo prohlídne, tu diskuzi ,tak to uvidí :-)

            • rb  

              Asi jo. Abych se přiznal, vůbec jsem netušil, že se to dá nastavit. Kolo mám asi měsíc, najeto cca 20 km a nikdy předtím jsem šaltr s brzdou neměl. Tak jsem si dovolil se zeptat. Ten šroubek snad najdu.

              • Johny.Merida  

                Jasně že ho najdeš.....pod krytkou…viz foto…stahuje tu sponku, která třecí silou brzdí čep ramínka…ono je to z výroby řekl bych dost zbytečně natuho…fakt je to v poho když člověk zrochu ubere… řetěz to drží pořád.

                • Mafut  

                  Tohle by mohlo pomoci.

                  https://www.youtube.com/watch?…

                  Jinak u mne celkem zbytecna funkce. At vypnu, ci zapnu, retez mlati do ramu porad. Dokonce jsem musel sejmout krytku a ten pricne zlabkovany cep trochu primazat, /coz je to jedine, co Shimano dovoluje u tehle vymozenosti mazat, samozrejme jen jejich vazelinou, coz jsem nedodrzel/

                  Raminko prehazovacky totiz vyslovene vazlo a v zaberu se dokonce rozkmitalo v podelnem smeru, coz vydavalo priserne zvuky uplne rozstelovaneho razeni.

                  Dalo praci prijit na to, cim to vlastne je. Tohle forum a vyse uvedene video mi hodne pomohlo.

                  • jaja01  

                    pokud ti to mlati i pri zapnute brzde, pak to pravdepodbne nemas spravne dotazene, predepnuti/odpor se preci da stelovat

              • xtonda  

                .

            • Milan  

              Tak tak, a dá se to nastavit interně i na modeleh které vnější šroubek jěště neměli, u XT 78× jsem to dělal, je to voser, ale dá se.

        • wilda81  

          +1

    • Morchella  

      Vozím trvale vypnuté a přehodil jsem to zatím pouze jednou, při nějakém sjezdu z Brd na zkoušku. Mám jediný problém, na který ale asi brzda na přehazovačce nemá vliv, že když je řetěz ve sjezdu na nejmenším pastorku, tak mi zapadne dolů, mezi řetězovou vzpěru a kazetu. Musím na to myslet a nechávám řetěz preventivně někde uprostřed.

      EDIT: na můj vkus jde to řazení dost ztuha i při vypnuté brzdě…

      • vysmátej bajker  

        proto tam ta brzda je :).

        • Morchella  

          Pochybuju, padá mi to z kazety a na to podle mě nemá brzda vliv.

          • Johny.Merida  

            Na to má vliv doraz… spodní…:-)

          • vysmátej bajker  

            teorie té brzdy je v tom že udrží řetěz napnutý i když to drcá tedy nemá duvod někam padat.

            proč ti to dělá nevím,ja s tímto nesetkal ani na starých hazkách,max mi to spadlo na převodníku.

          • novas752  

            A co retez? Neni prilis dlouhy a i na nejmensim ho prehazka dokaze napnout?

          • Strakááč  

            vždycky má.. jestli ti to ale padá při točení dozadu, tak s tím nic nenaděláš..

            • Milan  

              Jeslti mu to padá při točení dozadu z malýho pastorku ven z kazety tak s tím něco udělat musí :-) Takovou řetězovou linku si ani neumím představit.

              • Strakááč  

                No jo.. čtu dobře a než to napíšu myslím na to že mu to padá z většího na menší.. :)

                Tak to máš pravdu..

                To bude buď špatnej doraz a nebo špatný nastavení hazky jako vzdalenost kladky od pastorku a nebo taky dlouhej řetěz… :) nebo všechno dohromady..

                • Morchella  

                  Délka řetězu, doraz i řetězová linka jsou v pohodě. Řetěz mi prostě vylítne z kazety ven v rychlém sjezdu terénem, když nechám zařazený nějaký ze spodních pastorků. Podle mě k tomu dochází při pohybu zadní stavby při pružení, kdy se zkracuje (???) rozteč mezi zadní osou a středem. A to nešlapu ani dozadu, ani dopředu, ale stojím v pedálech, čímž vlastně řetěz i nahoře občas napínám. Když potom chci přišlápnout, tak je řetěz zaseklý. V minulosti se mi to nikdy na systému 3×8 nestávalo. Teď mám 2×11 a kazeta je Shimano XT CS-M8000 11–40. Já to vlastně ani moc neřeším, jen jsem to tu zmínil. Beru to tak, že mám další poučku jak řadit, a že k tomu padání prostě přirozeně dochází :-)

                  • Morchella  

                    Tak jsem dnes experimentoval a je to fakt jinak, než jsem si myslel. Brzda nenapíná řetěz pouze dole, ale celkem významně i nahoře, směrem přes kazetu. Tak teď mám volbu, jestli bude padat řetěz, nebo mě budou bolet prsty. :-) Ještě zkusím brzdu povolit na nějaký kompromis a uvidím.

                    • Čipera  

                      Nebude někde nějaká chyba? Mě prsty nikdy neboleli, ani při celodenní h výletech. Moc utazena brzda, Lanka a bovdeny atd…

                    • va-bo  

                      Já myslím, že brzda nenapíná řetěz vůbec. Jen zpomaluje případný pohyb ramínka přehazovačky směrem dopředu. Řetěz napíná pružina u čepu ramínka.

                      • Johny.Merida  

                        Tak samozřejmě že brzda pouze brzdí čep raminka, které napíná řetěz pružinou a zabraňuje dopřednému kmitu.

                      • Morchella  

                        Dobře, nenapíná. Lépe řečeno, brzda brání povolování, takže řetěz je pak stále napnutý a tak ho tedy brzda napíná a to dole i nahoře :-) Zásadní věc, kterou jsem se zde dočetl a před tím nevěděl, že jde tření brzdy povolit. Což jsem dnes udělal a celý den jezdil se zapnutou brzdou a i tak šlo řazení poměrně hladce, s menší silou v palci. Děkuji tímto, Vilémovi, za dobrou radu :-)

                        • Johny.Merida  

                          No řekl bych ze mě…i s fotkama:-))…ale taky jsem to někde vyčetl. Nemáš zač:-))..... dělám si prču. Taky se mému palci ulevilo.

    • goofy  

      Vždy se zapnutým. vypíná se na sundávaní kola.

    • Rice  

      Hlavně čas od času namazat čepy přehazky, zvlášť se zaplou brzdou je hodně znát, když se dlouho nemaže. Chodí pak rychlejc a víc zlehka.

      • Johny.Merida  

        Mě tedy řazení SLX a hazka SLX šlo rozhodně hůř pri aktivaci brzdy. Dá se ale sila brzdy manuálně zmirnit a trochu i povolit, stále pak brzdi kmitající řetěz v rozbitých sjezdech dostatečně a řazení jde lépe.

    • rosomak204  

      Mám sice di2 takže problém těžšího řazení nemám brzdu zapínám na každou jízdu venku na trenažeru zůstává vypnutá občas ji rozdělám máznu origo vazelínou už jen proto že při oválném převodníku dostává více zabrat než na kulatém

      • stan.zak  

        Nemám di2 ani nepoužívám trenažer. Taky ale XT brzdu občas rozeberu, vyčistím – není moc třeba, pokud je v pořádku těsnění, a namažu jen přesně tam, kde je třeba. Smzř sílu brzdy je možno seřídit dle chuti, a jde to i zvenku, bez rozebírání. Jinak vozím stále zapnutou.

        • Johny.Merida  

          To mi tedy ukaz jak ten sroubek co je pd krytkou povolis bez sundani krytky :-)

          • petyn  

            U XT M 8000 je šroubek zezadu pod gumovou krytkou. Nemusíš nic sundávat.

    • petrun  

      Při továrním nastavení a ON cítím při řazení nahoru větší odpor na páce a při řazení dolů pomalejší odezvu šaltru. Po povolení brzdy na nižší úroveň tření to funguje líp. U HT vždy brzdu povoluji. U Fulla nechám vždy tovární nastavení. U obou vozím zapnuto.

    • André Vebr  

      Mám, nepoužívám. Asi nejsem ten úplně nejvíc HC jezdec

    • scoty  

      Co to je za vazelínu ta origo shimano na stabilizátor?

      Dík:)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.