• krokus

    Toto vlákno zakládám proto, že thread s názvem Scott Spark, kde se řešily různé věci s tímto kolem související, jeho zakladatel zamkl. Nechápu proč, ale to je jedno.

    Položím první dotaz: Pořád se nemůžu zbavit dojmu, že traction mode na tlumiči Nude je celkem k ničemu, popř. že mi nefunguje tak, jak má. Skutečně nejsem schopen poznat rozdíl rozdíl mezi tímto módem a módem all travel. Kolo se v obou případech pohupuje; při plně otevřeném tlumiči je to v pořádku, při aktivaci traction módu bych ale ocenil klidnější chování zadní stavby. Jak toto funguje na vašich sparkách?

    0 0
    • krokus  

      A ještě druhý dotaz: Myslíte, že na řidítka narvu řadicí grip od SRAMu, zkrácený grip Rithey WCS a rohy KCNC? Mám celkem malou ruku, takže grip nemusím mít nějak extra dlouhý. Zatím to mám na řidítkách vyřešené takto.

      0 0
    • krokus  

      Nejsem sám, kdo má tento pocit: „We also felt that Scott’s

      much heralded ‘Tracloc’ travel

      adjustment was a little pointless.

      The bar mounted lever does

      succeed in offering three

      suspension settings (full travel,

      70mm for traction and a

      lockout) but we didn’t feel

      that the bike climbed better

      or bobbed less when the

      shorter travel ‘traction mode’

      was engaged. The travel

      reduction is achieved by

      reducing the volume of the

      air chamber within the shock.

      This makes the suspension

      stiffer midway through the travel

      and prevents the shock from

      using its full stroke. While it makes

      the shock feel firmer once you

      compress it past a certain point (i.e.

      hitting a bump), it doesn’t change the feel

      at the very start of the travel. As the initial

      shock movement feels the same in both the

      110mm and 70mm modes, the bike is no

      less likely to bob when the traction mode is

      activated.“ (převzato z: http://www.netti.com.au/…est.pdf.aspx)

      0 0
    • Arops  

      Rozdíl je v tom, že tlumič ve výjezdovém módu jde cca ne 70% plného zdvihu. Rozdíl v citlivosti je nepatrný, ale dá se zaznamenat ( reaguje ale nejde tak do zdvihu, jako na plný mód ).

      0 0
      • krokus  

        Můžu se tě zeptat, s jak velký jezdíš sagem? Zatím s tím pořád dost laboruju.

        0 0
        • kesu  

          ja vozil standartnich 20–25%.kdyz sem dal vic nez 25% chodilo to nadoraz a nebyl znát přínos v citlivosti.Naopak pod 20% to už bylo celkem tupý..

          0 0
    • kesu  

      jel jsem asi na 4sparkach a ten rozdíl mezi traction mode a full mode není moc výrazný ale znát to rozhodně je,není to klidnější ale spíše výrazně progresivnější.Ale pokud není rozdíl vůbec žádnej tak to chce poštelovat uchycení lanka u tlumiče..

      0 0
      • krokus  

        Myslíš, že by mohla být špatně nastavená ta druhá poloha tlumiče?

        0 0
        • jose  

          jo, může být i lankem…jinak kesu má pravdu stím, že ten tlumič je při přivření výrazně progresivnější ale v druhé části zdvihu, čili mužes mít pocit, že není rozdíl. také jsem měl ze začátku ten pocit, pak jsem zkusil dát na tlumič gumičku a projet určenou trasu a rozdíl ve využití zdvihu byl viditelný. Já jinak vozím sag cca 5–8mm

          0 0
          • krokus  

            Tak tohle taky zkusím. Pokud je rozdíl jen v progresivitě, nemá to podle mě při stoupání moc velký smysl…

            0 0
            • kesu  

              mě to přišlo dobrý do rozbitejch výjezdů kde jedeš ve stoje..

              0 0
              • MlokCZ  

                To by být mohlo, stavba pořád funguje, takže drží kontakt zadního kola s terénem, ale díky minizdvihu budou ztráty z dupání ze sedla minimální.

                0 0
                • Fenous  

                  Nevim jak u Sparka, ale u Geniuse mi to zmensi SAG, takze mam o nejaky ten kousek vys sedlo, coz je do vyjezdu taky plus.

                  0 0
                  • MlokCZ  

                    Pokud to takhle změní celý průběh, tak to je ideální s tím menším sagem do výjezdů.

                    0 0
                    • krokus  

                      To se sagem jsem zatím nepozoroval, ale Kešu určitě ví, co říká. Přece jen Sparka mám zatím jen krátce. Jinak v tom prostředním módu zůstává tlumič pořád hodně aktivní, myslím, že by ti to vyhovovalo. Trochu mi to připomíná rozdíl mezi polohami open a propedal při CT na méně než min. Princip je tedy jiný, propedal, pokud vím, neomezuje progrevitu jako traction mód u sparka. Každopádně v obou případech jsem téměř nebyl schopen registrovat rozdíl.

                      Foxácký propedal mi zatím připadá jako trochu šťastnější řešení než způsob, jakým tlumič omezuje Scott. U foxu se propedalem omezuje citlivost zadní stavby, do kopců mi to přišlo dobré. Na druhou stranu Fox – alespoň mluvíme-li o tlumičích RP – nemá lock out, což považuji za obrovskou nevýhodu.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        Nevadilo by mi to, ale jak to mám u upraveného RP23 v TF tuned mi to sedí více. Sag se mi snižuje také, aktiví to mám také dost při přepnutí na Push platformu (to velmi decentní omezení pohupování je přesně akorát). A to že mi zůstává celý zdvih mi sedí právě více. Jedu třeba delší výjezd se zapnutou platformou a přijde větší díra, v klidu ji projedu v sedle a jsem rád, že mám plný zdvih.

                        A u chrtího fulla mi zase 100mm + RP23 s CT střed na propedalu stačí dostatečně i na dupání ze sedla a tedy opět nepotřebuju snižovat zdvih.

                        0 0
                  • kesu  

                    zaleží v jaké poloze přepneš ten mod,v podstatě jde totiž o dvě vzduchové komory,které jsou při plném modu propojeny.Stlacujes tedy celej objem obou komor přitom ale zdvih chodí pouze do jedné komry.Při přepnutí dojde k oddělení druhé komory a zmenší se tedy objem stlačovaného vzduchu čímž dojde k zvýšení progresivity.

                    Pokud ale přepneš páčku když je tlumič stlačenej zůstane v oddělené komoře vetší tlak než když to přepnež když je tlumič nataženej. Tedy je výhodnější přepnout když kolo trošku nadlehčíš protože pak zůstane v hlavní komoře stejnej tlak jako ve vedlejší čímž se pak zmenší trochu ság.Naopak když to přepneš když je tlumič sltačenej bude ság spíš větší

                    0 0
                    • Fenous  

                      Technicky to vysvetlit a popat nedokazu, ale uplne cejtim, jak mi to sedlo pod zadkem povyleze.

                      0 0
                      • krokus  

                        Podle mě u Geniuse bude rozdíl mezi prostřední a krajní polohou větší, a tím pádem citelnější.

                        0 0
                        • kesu  

                          tenhle system je danej techickejma moznostma a vlastnostma plynu pri stlacovani.Proto maji tlumice equalizer vyrazne vyssi tlaky nez spark.U sparka totiz dochazi k mensim rozdilum,spark ma 70/110mm omezení tedy na cca 63%

                          ransom mel 165/90mm cca 54%

                          mimochodem mam tlumic Fox Float RL IT,ktery ma uplne stejnou funkci i princim jako maji tumice scott.Jen tam tenkrát byl rozdíl 100 verzus 132mm zadní stavby.Taky si vsimnete , ze se udaje o tom jakej to ma zdvih lisej,protoze ciste teoreticky maji v obou modech stejnej zdvih,jen na dosazeni plnyho zdvihu bys v traction modu potreboval nasobnou sílu. Mimochodem taky následkem tohodle docházelo k poškozením tlumičů equalizer na ransomu.Stačilo to v tom traction modu trochu přetížit (cca 1/2 metru na placku) a tlumič se odporoučel do věčnejch lovišť

                          0 0
                    • krokus  

                      To, co píšeš, jsem vůbec netušil. Určitě to vyzkouším. A když to kolo nadlehčíš a přepneš tlumič do polohy 2, tak menší sag zůstává, i když zadní stavba dostane větší ránu?

                      Jinak to polohy 2 se lze dostávat z polohy all travel nebo lock, ale předpokládám, že jsi myslel to první. Dost často jedu na lock, přepnu tlumič do prostřední polohy a zadní stavba se citelně propadne. Kdybych se tedy v momentě přepnutí trochu zvedl ze sedla, následný sag by byl menší?

                      0 0
                      • kesu  

                        asi si nerozumime,slovem sag rozumim zajeti tlumice vahou jezdce v klidu.

                        Jinak řečeno:

                        když v plnym modu naměřim ság řekněme 5mm,slezu z kola,přepnu do traction modu a vlezu na kolo tipnul bych si,že sag bude třeba 4mm.

                        Když budu na kole ve chvíli přepnutí sedět,sag bude i v traction modu stjenej ne li dokonce větší

                        Ale takle to mám ověřený na ransomu a geniusu,na sparku jsem se se sagem takle nikdy neměřil

                        Každopádně to,že se při zapnutí locku ság změní je dáno tim,že ten pístek (kterej se uzavře následkem zamčení tlumiče) je jednosměrnej,tzn zabranuje protékání oleje směrem dolu,ale ne směrem nahoru.Takže když to zamkneš na ságu 5mm bude ság i po zamčení 5mm,ale jakmile to nadlehčíš bude ság téměř nula.Ale to je daný principem nezávislý komprese a expanze.totéž je i u vidlic

                        0 0
                        • krokus  

                          Ne, pod pojmem sag rozumíme to samé, možná jsem se jen špatně vyjádřil.

                          Zajímalo mě, jaký bude sag, když tlumič zamknu a sag bude (po nadlehčení, jak píšeš) skoro 0 a pak tam bez nějakého nadlehčování hodím traction mód, tag sag bude – při použití tvých čísel – 4 nebo 5 mm? A kdybych zadní stavbu v okamžiku přepnutí odlehčil, bude to méně?

                          Šlo mi taky o to, jestli ten snížený sag, který tam vznikne po přepnutí z all travel na traction mód a odlehčení zadní stavby bude snížený stabilně (nebo aspoň dokud znova nepřepnu tlumič), nebo jestli se za určitých podmínek (větší zatížení zadní stavby) dostane na jinou, asi vyšší hodnotu.

                          Samozřejmě to ještě budu sám zkoušet a měřit, ale vrtá mi to hlavou. Jestl jsem zase něco vyjádřil nepřesně, tak promiň.

                          0 0
                          • kesu  

                            tak mezi polohama traction a lock nevím,jak to má vyřešený spatk.Ransom to měl tak,v traction modu se uzavřela druhá komora a když si dal lock tak se navíc uzamklo tlumení.Takže když si měl v tactionmodu ság 5mm,dal s lock,nadvzednul ses takže ság byl nula a poté když si dal zpět traction mod měl si zase ság 5mm.Protože celou dobu se neměnil poměr tlaků mezi první a druhou komorou

                            0 0
                        • krokus  

                          A ještě mě napadla jedna možnost. Dejme tomu, že mám aktivovaný all travel mód, sag 5 mm, přepnu ovládání tlumiče do prostřední polohy, ale sedlo je plně zatížené, takže sag zůstává 5 mm. Jaký bude sag, když sedlo odlehčím a znovu zatížím?

                          0 0
                          • kubad  

                            ale to není až tak podstatné jaký je SAG :-)

                            podstatné je chování tlumiče, a to se mění podle modu,

                            SAG je jen zakladní informace, jeho hodnota se při jízdě neustále mění

                            0 0
                            • krokus  

                              Aha, no měl jsem za to, že sag má určitý vliv na chování tlumiče. Plus samozřejmě na geometrii kola.

                              0 0
                          • kesu  

                            to určitě stejnej,tam záleží na tom,jakej tlak zůstane v hlavní komoře.pokusím se to nakreslit.jen si musím zopáknout středoškolskou fyziku:)

                            0 0
                            • krokus  

                              Fajn, budu se těšit:-)

                              0 0
                              • kesu  

                                bohužel si sakra nemůžu vzpomenout jak spočítat sílu potřebnou na stlačení objemu A (dejme tomu 10cm3) na objem B(řekněmě 5cm3) v závislostech na velikostech objemů abych tam zohlednil tlaky i povrchy.Abych jinak řečeno mohl spočítat třeba rozdíl mezi normální a velkou komorou u foxe

                                0 0
                                • krokus  

                                  Díky za ten obrázek i komentář, v noci si o tom nechám zdát:-) Muselo ti to dát fakt práci.

                                  0 0
                                • krokus  

                                  Ještě doplňující dotaz: Dá se tedy říci, že bez onoho nadlehčení nemá smysl mezi all travel a traction přepínat? Díky za trpělivost.

                                  0 0
                                  • kesu  

                                    ne to určitě ne,ja jsem to takle dělal na ransomu,kde byl výraznější rozdíl v posedu,na sparku jsem to moc neřešil.Traction mod mi prisel dobrej hlavne proto,ze se nepropadal pri jizde ve stoje po blby ceste do kopce

                                    0 0
                                    • krokus  

                                      No ne, tak ale to nadlehčení při přepnutí na traction má podle tebe vliv jen na sag nebo i na progresivitu? Progresivita se, mám pocit, změní i bez nadlehčení. Např. v tom mém testu na schodech: mám tam all travel, přepnu na traction (sedím v sedle bez nadlehčování), sjedu schody a gumička na tlumiči se posune o menší kousek, než když tam byl ten all travel.

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Progresivita se změní vždy stejně, ta je daná celkovou délkou komory.

                                        Když tu přídavnou komoru odpojíš (délka hlavní komory je pořád stejná ať tu druhou komoru odpojíš při jakémkoliv zatížení, ovlivní to pouze jaký zůstane v hlavní komoře tlak), tak je jasné, že progresivita půjde výrazně nahoru (a proto to tedy nepřímo sníží zdvih, teoreticky zůstane pořád stejný, ale abys to dostal do max zdvihu, tak teď potřebuješ na to mnohem větší sílu, kterou už nedáš).

                                        0 0
                                        • MlokCZ  

                                          Zajímavé by bylo, co by to v praxi udělalo, kdyby se přeplo na traction mode ve chvíli, kdy je tlumič hodně ve zdvihu, i když přepínat páčkou ve chvíli třeba dopadu ze skoku nebude úplně nejsnažší :-)

                                          V takovém případě by v hlavní komoře po odpojení té pomocné zůstal dosta malý tlak a i přes vyšší progresivitu díky kratší komoře by to díky extra nízkému tlaku mohlo chodit do zdvihu ještě více než v all travel modu.

                                          Tak kdo se hlásí že to zkusí? :-)

                                          0 0
                                          • krokus  

                                            Já bych to klidně zkusil, ale ne se svým kolem:-)

                                            Začínám v tom mít pořádný zmatek. Snažím se pochopit souvislost mezi sagem, progresivitou a zatížěním/odleh­čením zadní stavby v momentě přepnutí na traction mód. Chápu už tedy, že zatížení/odlehčení zadní stavby má vliv na sag. Pokud jde o progresivitu, píšeš, že ta se změní vždy stejně. Myslel jsem ale, že sag a progresivita spolu přece jen do nějaké míry souvisejí.

                                            Odpusť mi mé hloupé dotazy. Budu se ptát tak dlouho, dokud to nepochopím:-)

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Progresivita je pouze o tom, o kolik se poměrově zvětšuje síla nutná na pohyb vidlice o stejný kus na konci zdvihu oproti začátku.

                                              A je u vzduchové vidlice a tlumiče délkou komory.

                                              U vidlice se to snáze představuje.

                                              Mám konkrétní vidlici, ta má danou progresivitu, protože má už nějakou konkrétní komoru, které se nemění rozměr.

                                              Když tu vidlici nafouknu na extra nízký tlak, tak budu mít extra velký sag a klidně i malou silou ji dostanu na doraz.

                                              Když ji nafoukám hodně, sag bude malý a na doraz ji nedostanu vůbec.

                                              Progresivita bude v obou případech ale pořád stejná, tedy např. na změnu zdvihu ze 7 na 8cm budu potřebovat navýšit sílu (která byla na těch 7cm) o hodnotu A. Na změnu zdvihu z 2 na 3cm budu potřebovat sílu navýšit (proti té potřebné pro 2cm) o hodnotu B.

                                              V obou případech bude A např. 1,5× větší než B. Tenhle poměr značí jak je vidlice progresivní.

                                              Pro srovnání pro zcela lineární vidlici bude A a B vždy totožné.

                                              A u toho tlumiče se současně promítají dva faktory dohromady. Odpojením té přídavné komory přepnutím do traction modu měníš progresivitu (zvyšuješ, protože zkracuješ výslednou komoru).

                                              A tím při jakém zatížení zadní stavby přepneš do traction modu ovlivňuješ tlak v té hlavní komoře, který tam bude.

                                              Zkusme tedy příklady na konkrétní číslech, která si všechna vymyslím, netuším reálné hodnoty pro ten jejich tlumič, proto to ber jen jako ilustraci.

                                              Hlavní komora a ta pomocná bude mít stejný průměr (pro různé průměry se situace ještě komplikuje a příklad by byl méně ilustrativní), tedy budeme řešit pouze délky.

                                              • dejme tomu hlavní komora 10cm
                                              • vedlejší komora 5cm
                                              • v all travel modu tedy máme vlastně jednu komoru o délce 15cm
                                              • v traction modu máme jednu komoru o délce 10cm (ta vedlejší jeodpojená)
                                              • počáteční nafoukání 100psi
                                              • pak dejme tomu, že sag v all travel modu bude 25% (z 8cm chodu tlumičeto jsou 2cm) , tzn., že naše 15cm komora je stlačena na 13cm a jezdcova váhapři sagu dá tlak 115psi
                                              • dále dejme tomu, že chod tlumiče je 8cm (8cm jsem aspoň troškupřizpůsobil těm ostatím hodnotám, aby vycházely aspoň trošku rozumnéhodnoty tlaků), tedy při dorazu bude stlačena ta výsledná komora na 7cmz 15cm a tlak bude 214psi (ten je pro nás podstatný, to je tlak, který jetřeba pro doraz v all travel modu)

                                              A teď několik situací přepnutí do traction modu, pro všechny případy vznikne jediná komora o délce 10cm (tedy stejná progresivita), ale bude v ní dle situace odlišný tlak (tedy celý průběh se stejnou progresivitou se bude měnit):

                                              při sagu nula (zcela odlehčené kolo)

                                              • zůstane tlak 100psi
                                              • sag bude při tlaku 115psi (to víme dle předchozího sagu, že váhajezdce způsobí takový tlak), což bude pro 10cm komoru 1,3cm (cožje 16%)
                                              • sag tedy znatelně klesnul
                                              • pro doraz tlumiče (který jsem stanovil na 8cm) bude třeba tlak 500psi,víme, že jezdec nám dokáže dát 214psi (předpokládal jsem že pro alltravel mod bude doraz akorát maximálně dosahován), tedy na doraz (celýzdvih) kolo nikdy nepůjde
                                              • víme že 214psi akorát jezdec maximálně vyvine a to bude odpovídat pro10cm komoru 5,3cm chodu tlumiče, tzn. (z celkových 8cm), tzn.66% zdvihu

                                              při sagu 25% (tedy na rovině s jezdcem)

                                              • tlak bude po přepnutí 92,5psi (tak to dle výpočtu vychází)
                                              • sag bude při tlaku 115psi, což bude pro 10cm komoru a menšípočáteční tlak 92,5psi 1,96cm (což je téměř totéž co v alltravel modu)
                                              • pro doraz tlumiče (který jsem stanovil na 8cm) bude třeba tlak 462,5psi,víme, že jezdec nám dokáže dát 214psi, tedy na doraz (celý zdvih) kolonikdy nepůjde pořád
                                              • víme že 214psi akorát jezdec maximálně vyvine a to bude odpovídat pro10cm komoru 5,7cm chodu tlumiče, tzn. (z celkových 8cm), tzn.71% zdvihu
                                              • mírně se tedy zvýší i kolik bude do zdvihu tlumič chodit oprotipřepnutí na nezatíženém kole

                                              A teď něco extrémnějšího, přepneme tlumič když bude v 80% zdvihu (což v reálu normálně nikdy nebude a i to bude velmi obtížné, ale pro srovnání zajímavé), což je 6,4cm chodu tlumiče:

                                              • tlak bude po přepnutí 62,8psi (tak to dle výpočtu vychází)
                                              • sag bude zase při tlaku 115psi, což bude pro 10cm komoru a menšípočáteční tlak 62,8psi 4,5cm (což je opravdu extra hodně)
                                              • pro doraz tlumiče (který jsem stanovil na 8cm) bude třeba tlak 314psi,víme, že jezdec nám dokáže dát 214psi, tedy na doraz (celý zdvih) kolonikdy nepůjde pořád
                                              • víme že 214psi akorát jezdec maximálně vyvine a to bude odpovídat pro10cm komoru 7,1 cm chodu tlumiče, tzn. (z celkových 8cm), tzn.89% zdvihu
                                              • tedy bude chodit už i skoro stejně do zdvihu jako v alltravel modu

                                              Tedy v tomto posledním extrémním případu se nárůst progresivity pro traction mod už skoro vyrovná s tím jak klesne extrémně tlak v té hlavní komoře a do zdvihu budou pro extrémní podnět chodit skoro stejně jako v all travel modu.

                                              Ale velmi se bude odlišovat průběh (díky té rozdílné progresivtě), což je vidět na tom extrémně velkém sagu.

                                              Celé je to zjednodušené pro ilustraci, protože se to tak ještě poměrně jednoduše počítalo.

                                              V reálu přibudou faktory typu, že případavná komora nemá stejný průřez, na konci zdvihu do hry přijde navíc doraz (který jsem vůbec neřešil) a pak samozřejmě reálná čísla délky komory a zdivhu tlumiče budou také jiná.

                                              V principu to bude ale fungovat stejně.

                                              0 0
                                              • kesu  

                                                naprosto přesně řečeno.

                                                Co se týká těch poměrů komor,spark,genius i ransom je má jiné.Rozdíl mezi tlumičem ransoma a sparka je propastnej.

                                                Každopádně to považuju za výbornej systém,pokud funguje.Což u sprarka funguje.

                                                Nicméně,já se třeba naučil takovej grif,že když jsem zapínal traction mod trochu jsem se na kole zhoupl směrem dopředu abych odlehčil tlumič.Proto abych dosáhl co nejvyššího tlaku v hlavní komoře po oddělení.

                                                0 0
                                              • krokus  

                                                Mloku, děkuju, dal sis s tím neuvěřitelnou práci. Dík samozřejmě patří i Kesuovi.

                                                0 0
              • jose  

                Nejen takové výjezdy, ale třeba rozbitá polní cesta, tam to prostě letí:-)a nejde zbytečně do úplného zdvihu… Já osobně zapínám plný mod jen na sjezdy, jinak mám stále ten poloviční.

                0 0
            • kubad  

              právě že má zadní stavba v začátku chodí a žehlí, ale nedostane se do většího zdvihu kde jsou největší ztráty energie

              0 0
      • krokus  

        Dneska jsem zkoušel sjíždět jedny schody s různými nastaveními tlumiči. Při plně aktivním tlumiči jsem se dostal tak 3 mm od dorazu, při omezeném tlumiči tak 10 mm. Tedy nijak velký rozdíl. Díval jsem se ale, že gumička na tlumiči se posouvá tak trochu skokově, takže to mé měření nemusí být přesné.

        0 0
        • kubad  

          a co čekáš že omezením tlumiče to bude beton? si spočítej kolik ti v procentech udělá rozdíl 7mm na chodu tlumiče :-)

          a rozhodně tohle nepoznáš na schodech, ale skus si vidupat nějaký kopec

          0 0
          • kubad  

            kua sorry vydupat sypu si popel na hlavu :)

            0 0
            • krokus  

              Ač bohemista, tyto věci na bike-foru přehlížím:-) Já zas asi občas píšu věcné nesmysly.

              0 0
        • jose  

          Jak píše Kubad, 10mm v pohybu tlumiče udělá u celé stavby dost cm:-). já jsem si to nepsal, ale u mě byl rozdíl myslím cca 15mm, ale to ted přesně už nevím – foukám při horní hranici doporučené pro danou váhu

          0 0
    • krokus  

      Tak nevím, jestli mi odešel tlumič, nebo se jen v mraze nechová tak, jak by měl. Dneska jsem byl na kole asi 3 hod, bylo od –1 do –3 st. Celsia. Zhruba v polovině vyjížďky přestal normálně fungovat lockout tlumiče: zadní stavba byla i přes zamknutí dost aktivní, sag byl odhadem necelý 1 cm, při přejetí menších nerovností se tlumič zanořoval až o necelé 2 cm. Přitom se z tlumiče ozývaly docela divné zvuky, jako kdyby v něm něco na sebe naráželo. A celkově mi přišlo, že se tlumič zanořoval více, než by měl (např. při šlapání ve stoje při otevřeném tlumiči).

      Mohlo to být např. zmrzlým olejem v tlumiči, nebo tam fakt něco odešlo?

      0 0
      • kesu  

        když mrzne,změní se hustota vzduchu,pro jízdu v mrazu foukám jinak,a nebo na stejný tlak ale musí bejt tlumič venku.Ostatní chování si netroufám posoudit aniž bych to viděl.Nicméně na ransomu bylo znát rozdíl chování večer když bylo třeba 18stupnů a v poledne když bylo na slunci 30

        0 0
      • kesu  

        ostatně,je to jako nahoře,rovnice plynů,jen s tím,že nemůžeš zanedbat teplotu:))

        0 0
        • krokus  

          Každopádně jsem si myslel, že lock by měl být lock – a teď rozhodně nebyl. A ty zvuky z tlumiče mi připomněly nepříjemné okažiky, kdy mi odešlo těsnění v Rebě – chovala se pak pořád jako zamčená a akusticky se projevovala trochu podobně.

          0 0
          • kesu  

            pravda,zamykat by se to melo stejne.Pri trose stesti to pujde reklamovat pres bottico a ne pres scott. Nechal bych to rozmrznout a zkontroloval bych lock a ty zvuky,pokud to nepreslo tak reklamace

            0 0
            • krokus  

              Pokud to budu muset vážně reklamovat, budu fakt naštvaný. Hned po několika ujetých km mi odešla ta Reba, teď zas tohle. Asi jsem si koupil moc levné kolo:(

              0 0
              • kesu  

                muzes mit smulu na kus,je to nepravdepodob­ny,protoze ty DT tlumice jsou docela nesmrtelny ale muze se to stát.Zas na druhou stranu scott ma smlouvy s dovozcema,takze reklamace vetsinou probehne rychle a bez jedinyho problemu.

                0 0
      • Arops  

        No základní servis stojí cca 900,– nebo 1000,– korun. Kompletní repas tlumiče ( myslím, že to dělaj výměnou )

        cca 3 500,– . Přes zastoupení SCOOT. Servis pro ně dělaj v Rakousku.

        0 0
        • kesu  

          a má to takle určitě i spak??

          ransom a genius to takle má určitě ale u sparka si nejsem jistej,ten má totiž tlumič přímo od DT

          0 0
          • Arops  

            Má. Udělal jsem překlep – SCOTT

            0 0
            • krokus  

              Tak to kolo je pořád v záruce, ještě za sebou ani nemá garanční prohlídku.

              0 0
              • Arops  

                Musí to být míň než rok. Pokud ho máš víc než rok a neprovedl jsi základní servis ( cca 900, -Kč ) tak ti to taky nemusí uznat a budou po době chtít těch 3 500, -. Záleží taky jakej

                budou mít k tomu přístup a záleží taky na prodejci – myslím.

                0 0
                • Arops  

                  Přehlídl jsem tu poznámku s garančkou. Pak je to v pohodě.

                  0 0
                • krokus  

                  Mám to kolo asi dva měsíce. Z toho měsíc jsem na něm nejezdil, protože jsem měl v reklamaci vidlici.

                  Pořád ještě trochu doufám, že to bylo třeba jen mrazem…

                  0 0
                  • Arops  

                    V každým případě lock má fungovat – je jedno jestli je mráz nebo ne. Pokud ti ten lock nefunguje – reklamovat.

                    0 0
                    • Bumerangista  

                      Říká se, že zamknutý tlumič jde prolomit (pokud nemá ochranu, jako vidlice). Například se nedoporučuje se zamknutým tlumičem jezdit schody nebo kořeny. Tak doufám, že to nebude tenhle případ, protože by nemuseli reklamaci uznat.

                      0 0
                      • krokus  

                        Ne, to určitě ne. Se zamknutým tlumičem jsem jezdil vždy jen po silnici. Pravda, i na silnici je občas menší nerovnost (kostky, malé díry), ale s tím se snad počítá.

                        0 0
    • krokus  

      Ještě bych se znovu zeptal, jestli vám v mrazu normálně funguje tlumič DT Swiss Nude. Nemůžu si pomoct, přijde mi, že se chová dost divně. Je o poznání hlučnější a více se pohupuje. Kolo je díky tomu pohodlnější, ale bohužel taky pomalejší – to pohupování už je zkrátka moc výrazné. Tlumič je trochu aktivní i při lockoutu, navíc se z něj v tomto módu ozývají zvuky, jako kdyby tam o sebe něco naráželo (např. v situaci, kdy se při lockoutu tlumiče nadlehčím v sedle a pak na něj plnou vahou dosednu).

      Ještě než to budu reklamovat, chci se ujistit, že to vážně není normální – abych reklamaci nepodstupoval zbytečně.

      Vlastně si nejsem jistý, jestli je to způsobeno mrazem, nebo jde o závadu, která se zimou nesouvisí. Ale připadá mi, že na začátku švihu je to o trochu lepší (kolo stojí ve vyhřátém pokoji).

      0 0
      • Darius  

        Fyzikální úloha 8.třída:

        Kolo stojí ve vyřátém pokoji, teplota cca 22°C. Venku je provozováno při teplotě –3°C. Doma je tlumič nafoukán na tlak p. O kolik poklesne tlak v tlumiči venku? Komora tlumiče má konstantní objem V.

        Hodnoty p netuším, nemám Nude.

        Jak píše kesu, musíš buď doma v teple nafoukat víc, nebo nechat kolo studené a nafoukat obvyklé tlaky.

        0 0
        • krokus  

          Ok, vyzkouším. Zkusil jsem přidat 20 psíků, ale možná to bylo málo. Zdálo se mi nesmyslné tlumič tak moc přefukovat.

          0 0
          • kesu  

            to chce vyzkouset,

            ja vetsinou ujedu v zime tak 1–2km a pak to prifouknu tak aby to melo stejnej sag.

            0 0
            • krokus  

              V sagu podle mě není problém, nezdá se mi, že by byl větší. Každopádně teď to zase nějakou dobu zkoušet nebudu, když přišla ta hnusná obleva…

              0 0
              • kesu  

                díky bohu za ní,zejtra konečne vyjedu:))

                0 0
                • krokus  

                  Kam proboha pojedeš v těchhle sračkách? Koukám, že jsi taky z Prahy.

                  0 0
                  • kesu  

                    do draháně na grog:))

                    0 0
                    • krokus  

                      Tak tímhle směrem jezdím dost často – vlastně častěji, než bych chtěl. Bydlím nahoře v Bohnicích. Většinou sjedu k Vltavě a pak se motám tak nějak nahoru dolů. Ale v bahně mě teda jezdit nebaví.

                      0 0
          • krokus  

            Tak jsem dneska zkusil lehce přefouknout tlumič, abych viděl, jestli se něco změní. Sag byl 2 mm. Je pravda, že lockout byl zase jako lockout. V ostatních módech se ale tlumič choval divně: jednak byl nezvykle hlučný, jednak se při šlapání zadní stavba velmi výrazně pohupovala. (Jasně, full se má trochu houpat, ale takhle podle mě ne). Teploty byly nad nulou, takže na mráz to svádět nelze.

            Už se s tím nebudu dál trápit, vyřeším to reklamací. Doufám, že si ty problémy jenom nenamlouvám, jsou přece jen takové subtilní.

            0 0
            • krokus  

              Tak jsem ten tlumič reklamoval – a úspěšně. V servisní zprávě bylo poškození specifikováno jako „remote control demage“. Stručnost nade vše. Důležité ale je, že tlumič už funguje, jak má.

              Reklamace trvala 30 dní, pěkný opruz.

              0 0
              • Santus  

                taky mě to potkalo, a viděl jsem to u víc kousků, až budeš po zaruce tak si nachystej 3t :(

                0 0
                • krokus  

                  Tak to je nechutná cena. A co se s tím přesně stalo? Z toho kusého popisu jsem moc nepochopil.

                  0 0
    • krokus  

      Musím říct, že začínám mít tohohle kola plné zuby. Mám ho od října, od té doby jsem podstoupil dvě reklamace: poprvé odešlo těsnění ve vidlici, podruhé přestal fungovat lockout tlumiče (viz výše). Teď se zdá, že mě čeká třetí reklamace. Posuďte sami: Nafoukám tlumič na nějaký tlak, odmontuju pumpičku, namontuju pumpičku a je tam o 10 PSI míň. To bych ještě pochopil, ale dneska se mi stalo něco horšího: sednu na kolo asi po pěti dnech a koukám, že tlumič je skoro prázdný – místo původních 130 PSI tam bylo asi 50 PSI. Je toto normální?

      0 0
      • pepek  

        A naslinils ventilek?

        0 0
        • krokus  

          Dobrý nápad. Teď jsem to vyzkoušel, ale bublinka žádná.

          0 0
          • kesu  

            to musis mit fakt smulu,tlumic na sparku ma standartni tlaky.Zkusil bych ten ventilek dotahnout ale pokud to nedelal predtim tak je asi na vine nejaky zatraceny tesneni.Ale je to fakt zvlastni spark je bezproblemovy kolo

            0 0
            • krokus  

              A myslíš, že je normální, že při odšroubování pumpičky uteče těch 10 PSI? Kdyby to jinak neutíkalo, tak by se s tím dalo žít.

              Včera večer jsem nafoukal 140, po odšroubování pumpičky by tam tedy mělo být 130. Teď ráno jsem to změřil a bylo tam tak 127. Podle mě to utíká fakt nepatrně, ale za pár dní se to holt projeví. Aby tedy člověk před každou jízdou tlumič dofukoval:-(

              Spark možná jinak je bezproblémový, ale zrovna na tlumič jsem na zahraničních fórech četl dost kritiky. Dost často prý právě utíká vzduch. Myslím si, že před tou reklamací neutíkal (ale ten pokles tlaku 10 PSI při odšroubování pumpičky tam myslím byl), tak třeba jen v reklamačním servise něco blbě utáhli. Každopádně je to pěkný opruz.

              0 0
              • MlokCZ  

                Po odšroubování pumpičky, pokud není špatná koncovka na pumpičce neuteče vůbec nic.

                Jenže dost uteče při následujícím našroubování, objem komory tlumiče je poměrně malý a objem hadičky pumpičky oproti tomu už není zdaleka zanedbatelný.

                U všech tlumičů je tedy běžné, že když našroubuješ příště pumpičku, že tam bude o 10–15psi méně.

                Malý únik vzduchu se proto měří u tlumiče dost blbě. Asi nejlepší na to je mít samotný měřák, který při změření upustí jen nepatrně vzduchu (což udělá třeba 0,3psi ztrátu).

                Takže měřákem když změříš po nafouknutí a pak za 2–3 dny, tak už něco poznáš.

                Dle pumpičky po jednom dni bych nevyvozoval závěr žádný. Tím samozřejmě netvrdím, že ti vzduch z tlumiče neutíká.

                0 0
                • krokus  

                  Ok, díky za vysvětlení. Přesto si myslím, že ten vzduch trochu utíká. Přece není možné, aby za cca 5 dní klesl tlak v tlumiči na třetinu.

                  0 0
                  • kubad  

                    souhlas, to možné není, takže znovu reklamace :-(

                    0 0
                    • krokus  

                      Zkusím tomu ještě dát šanci – počkám pár dní, pak to znova změřím. Ale vím, že zázraky se nedějí.

                      Z těch reklamací se asi už zblázním. Dost složité je i jednání s eshopem, kde jsem kolo koupil (Cykloexpert). Reklamační řízení zbytečně protahují, navíc mají ve všem bordel. Při poslední reklamaci mi ztratili záruční list, duplikát z nich ani po několika týdnech nejsem schopen dostat. Už jsem fakt hodně otrávený:-(

                      0 0
                      • kesu  

                        ahoj

                        doporucuji reklamaci,cyklo­expert neznám ale jdnání s scott črje v pohodě,nedelají problémy.nevim jak nude TC ale equalizery menejkus za kus a neopravuji to.

                        0 0
                        • krokus  

                          Reklamace tlumiče probíhala přes Boticco. Netuším ale, jestli mi tlumič vyměnili, nebo jen opravili.

                          0 0
                          • scoty  

                            …a vrátili ti tlumič se stejným číslem ?

                            0 0
                            • krokus  

                              Eh, tak to netuším. Nevím, jaké číslo měl tlumič před reklamací, takže už to asi nezjistím. Moje chyba.

                              0 0
                              • scoty  

                                Ptám se proto, že kola Scott mají servisku, kde je vyloženě oddíl pro tlumič. Tam by ti měli dovozci vyznačit zár.opravy a pravidelný servis. Prostě co se s kolem v záruce děje…

                                srviska se posílá s tlumičem…

                                0 0
                                • krokus  

                                  Měl jsem jakýsi záruční list, nejsem si jistý, zda to bylo to, o čem píšeš. Ověřit to nemůžu, protože prodejce ten záručák ztratil a na nový pořád čekám (už skoro měsíc). Hrůza.

                                  0 0
              • jose  

                tohle je smůla… nicméně, zkus se zaměřit na tu pumpičku…já ze začátku foukal také pumpičkou, co jsem měl na vidlice s šroubovací koncovkou, na vidlici bez problémů, u tlumiče při odšroubování a hlavně při našroubování jak píše MLOK mi vzduch utíkal a také jsem při hledání správného tlaku byl rozladěn, protože jsem nafoukal na nějakou hodnotu a po 5min, když jsem chtěl přifoukat tam bylo klidně i o těch 10psů mín…ted mám jinou pumpu(Magura) a vše bez problémů i po týdnu se vzduch cca drží…ale jelikož jsi už s tlumičem problém měl, tak je možný, že máš zmetek kus, bohužel…

                0 0
      • krokus  

        Zkusil jsem dneska změřit tlak v tlumiči – dva dny po nafoukání. Nafoukal jsem 140 PSI, měl bych naměřit 130 PSI (10 PSI uteče po namontování pumpičky) – naměřil jsem ale jen 120 PSI. Ten rozdíl zdánlivě není velký, třeba za týden to ale bude bude už velmi výrazné.

        Myslíte, že to mám reklamovat? Pokud to neudělám, budu se muset smířit s dofoukáváním tlumiče před každou jízdou.

        0 0
        • MlokCZ  

          Rozhodně reklamovat, pokud je tlumič/vidlice v pořádku, tak neztratí tlak ani po roce.

          0 0
        • MlokCZ  

          Ono to není jen o tom, že bys musel dofukovat pořád, ale pokud někde netěsní, tak se to časem ještě zhorší.

          0 0
          • krokus  

            Ok. Ale mám fakt pořádný vztek. Asi jsem měl prostě smůlu na kus.

            0 0
            • Fenous  

              To jsme dva, ja zase u Geniuse porad dokola resim povolujici se hlavni cep zadni stavby…

              0 0
              • scoty  

                Stejně ho musíš jednou za sezonu vyčistit, tak nebuď takovej hnidopich..:)

                Jinak stačí dát troch tý srágory proti povolování závitů, nebo si to naproti podržet imbusem..

                0 0
                • Fenous  

                  No ono se to povoluje co 14 dni, a tu sragoru tam davam, necham to 24 hodin ulezet, predtim peclive odmastim, a stejne se to porad povoluje.

                  0 0
                  • roud  

                    projet závity kalibrem by to chtělo asi bude nějakej volnější a pokud ano reklamace…

                    0 0
                    • scoty  

                      njn, je to ocel šroub do tvrzeného hliníku…

                      ..a nemáš tam vakl?

                      0 0
                      • Fenous  

                        Pokud to nestahnu, tak tam vule je, ale nemusis se to stahovat moc silou. Ted tam mam novy loziska, tak uvidim, treba to zase nejaky cas vydrzi.

                        0 0
                        • scoty  

                          To bude dobrý, já si to vždycky podržím u převodníku imbusem a drží to i bez lepidla.

                          Hlavně si občas skoukni napnutí lanka na TC, abys měl jistotu, že je plně otevřeno, když má být.

                          0 0
                          • Fenous  

                            Jak se tam pres ten prevodnik dostanes? Ja musim vzdycky shazovat kliky.

                            0 0
                            • scoty  

                              ..tak dostal by ses tam krátkým imbusem na dlouhém držadle..

                              ..já to teda stahuju taky a při té příležitosti vše vyčistím a namažu..hlavně tam jak jsou v tom čepu ty teflonové podložky..zpět je nalepím vazelínou a pak nasunu na místo zadní stavbu..

                              0 0
        • krokus  

          Tak jsem to dneska byl reklamovat. Je to jednoznačně chyba Bottica.cz (nebo jak se to píše) – z tlumiče utíkal vzduch od chvíle, kdy se od nich vrátil a měl být opraven. Opravena byla závada, kterou jsem tehdy reklamoval, zase ale nefungovalo něco jiného. Zvláštní.

          0 0
    • bren.2  

      zdar. kde koupit zadni stavbu scott spark 960 2014? predem dik za pomoc

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.