• blaza84

    Zdravím, mám na mtb deore řetěz a cca po 1000km ukazuje 132,8 – 132,9, takže podle toho, co se píše na netu, bych neměl otálet s výměnou, aby se se mno nerozloučila i kazeta. Není to trochu brzo?? Během těch 1000km tam bylo pár vrcholových prémií ve formě rozhleden a podobně, no ale přesto. Jaký řetěz má podle Vás případně lepší poměr cena/životnost? O váhu mi nejde, za honění gramů na řetězu připlácet nepotřebuju. Díky

    0 0
    • pavelr  

      HG-53 měním u celopéra po 1200 km, HG-73 po 1500 km. Cena na 1 km u HG-73 vychází hůř, takže pro příští rok zůstanu u HG-53.

      0 0
    • Kohout  

      Mě teda řetěz nevydrží ani těch 1000 km. Většinou měním při 800–900 km. Jezdím ty nejlevnější Shimano 9 speed řetězy za cenu pod 200 Kč.

      Dost lidí doporučuje Campu C9, ta stojí kolem 500 Kč a prý dost vydrží. Ale osobní zkušenost nemám.

      0 0
      • šlapatko  

        Poslední HG 53 jsem měnil na 2400km:-) Měrka zapadla na 3 zub.Většinou vydrží kolem 1500–1800km

        0 0
      • Martin11  

        Jakékoliv SH jsem musel měnit po 700km se 132,8. Po náhradě za C9 mám najeto 3000km a má 132,4.

        0 0
        • PjSky  

          to je argument :) co si povidat, SH je levnota.

          0 0
        • cagalam  

          včera jsem C9 vyhodil po najetí ani ne 3000km, měla 133,2mm Dost mě zklamala!

          0 0
          • McBlacky  

            já ji letos zahodil po necelých 2000km i s kazetou a pilama – oboje XT předtím komplet nové :(

            tak nějak jsem si říkal, že i přes ty šílený sračky ve kterých se závodilo to něco vydrží a nevydrželo.

            dřív mi vydržela tak ty 3000km taky, což pokládám za super výdrž.

            0 0
            • zichis  

              padělat se dá všechno.

              0 0
              • McBlacky  

                ?

                0 0
                • PjSky  

                  jako ze mas silu jako bejk a uz to „prasis“ kazdym slapnutim :)

                  to je fakt, kdyz sem byl mladej nactiletej trenovanej tak sem pretrh novej orech jako nic, jel sem na silnici do kopce a bylo mi lino si prehodit tak sem to zaslapl plnou silou.. ;)

                  jinak kazety a retez nesetrim, prehazuju kdyz potrebuju a nebojim se to nekdy narvat, takze jestli vydrzi 1500 nebo 3000… koupim novy. Zazitek z jizdy je zaklad.

                  0 0
                  • McBlacky  

                    přesně tak, jezdit s ohledem na materiál je smrt požitku z jízdy. Jen šrajtofle pak pláče…

                    0 0
                • zichis  

                  když je něco oblíbený, číňan začne dělat napodobeniny. To máš jako třeba s těma Schwalbe pláštěma.

                  0 0
                  • McBlacky  

                    nemyslím, že tohle byla ta chyba. XT řetěz si po 100km závodě klidně poskočí o 2 zuby měrky.

                    0 0
    • blaza84  

      hg53 tam mám teď taky, ok, tak dík

      0 0
    • blaza84  

      by me zajimalo jestli neni treba levnejsi ty retezy nechavat o neco dyl a driv znicit kazetu, nez davat co chvile novy retez, deore kazeta taky moc nestoji

      0 0
      • šlapatko  

        Deore kazeta hovno vydrží a je těžká jak prase.

        0 0
      • plastic boy  

        Záleží spíš na tom jakou máš pilu (potažmo jak drahé kolo), mě už je to u mí nezničitelný suntourky šuma fuk, řetěz a kazetu měním po 10K km když už slušně střílí :-)

        0 0
    • jIrI___  

      Deore je blato. U mě byl zhruba po 800 km na vyhození (133,0 mm). Vyměnil jsem za osvědčenou C9 a mám na delší dobu klid.

      0 0
      • oldaka  

        jj, ja hlasuju taky pro C9… stoji vic, ale stoji za to :)

        0 0
      • nox159  

        jen tak pro zajimavost – kdyz je retez „tvrdsi“ tak sice dele vydrzi ale zas kazetu odepises driv ne?

        0 0
        • ememem  

          osobne si myslim ze ani nejakou povrchovou upravou „vytvrdena“ duralova kazeta nema proti ocelovej retazi nijaku sancu.

          0 0
        • jIrI___  

          Teoreticky asi jo, ale prakticky je to opotřebení kazety při mém ročním nájezdu zanedbatelné.

          0 0
        • jecnak  

          Naopak tim ze je tvrdsi, tak se neprotahuje tak rychle a tim padem spravne doseda do stredu zubu a nikoli na jejich hrany a tim je neotlacuje a neobrusuje.

          0 0
        • JakeF  

          Když dost jezdíš, tak je problém právě spíš u převodníků, který maj často takovou cenu, že než měnit velkou a prostřední, to už je lepší koupit nový kliky.

          0 0
    • Smazaný účet  

      jestli nejezdíš závody, tak můžeš točit 3 hg 53 vždy třeba po 1000 km a tak 2krát, třikrát je vyměnit a potom dát po 9000km komplet novej pohon.

      0 0
    • pstasek  

      Teď jsem nahodil toto … KMC

      Sice mam 8sp, ale 9sp. verze bude určitě taky. Vypadá betelně, uvidim, jak se osvědčí.

      0 0
    • Pedro404  

      Jak to děláte? Já mam v šuplu dvě HG-53ky, který chystám se současnym řetězem točit, každá má cca 1300 km a nejsou ani na první zoubek měrky.

      0 0
      • Martin11  

        Ale to jsi je vozil těch 1300km v autě…

        0 0
        • Pedro404  

          Teď jsem to zkusil plastovou šuplerou – vypadá to, že se to blíží ke 133, ale ta měrka furt nezapadne ani na první zub. Takže je asi buď šuplera nebo měrka nějaká divná. Každopádně ale všechno funguje jak má, tak to řešit asi nebudu.

          0 0
          • jIrI___  

            Plastová šuplera? Není to taková ta z dětské sady, kde je i plastový pilník a plastová motorová pila? :-))

            0 0
            •  

              a ještě do tý dětský sady patří ta měrka která nezapadne po 1300 km ani na první zoubek :-))

              0 0
              • jecnak  

                Tak zakladem je nekupovat vercajk znacky Borek Stavitel ;-)

                0 0
            • kali222  

              :DDDDDDDDDDDD­DDDDDDDDDDDDDDD

              0 0
            • JakeF  

              :D bod pro tebe.

              0 0
            • Richi  

              Zase ale při koupi lékařské sady nemusíš hned běžet s každou banální operací k doktoru.

              0 0
          • ememem  

            plastova suplera…no tam bych za presnost moc nedal. bohuzial ani tie mierky nie su casto nejak velka slava, najlepsie je asi spolahliva ocelova suplera s kalibracnym certifikatom (povacsine digitalna) coz je ovsem iba na jednoucelove pouzitie kvoli meraniu retaze docela drahy spas…nicmenej u teba bych si tipol ze tych 133 moze byt celkom realnych a to ze je vsetko v poriadku je sice pekne ale len do okamihu ked nasadis novu retaz a zistis ze musis menit kazetu aj prevodniky.

            0 0
            • Pedro404  

              Tu plastovou šupléru za 15 korun sem si koupil jenom tak s nějakym dalšim nářadim, abych moh měřit matičky apod. desetiny milimetru sem s ní měřit fakt neplánoval. Jak řikáš, kupovat na měření řetězu digitální je kravina.

              Nevim, no, už sem ty řetězy takhle ojel dva a ani jednou sem neměl problém s tim že by si novej nechtěl sednout.

              0 0
          • HKou  

            Pro posměváčky: http://www.mackspw.com/…–i-SSI64428

            Plastová šupléra se ale používá na dřevo.

            0 0
    • PsychoSX  

      Trochu se přiživim. V životě jsem nepřetrhl řetěz, snad jednou, dvakrát, někdy v dávné minulosti. Loni jsem stavěl kolo, takže nové kliky s převodníky RF Atlas, ne zcela nová kazeta SRAM 980 (asi 1000km) a novej řetěz XTR. Tragédie. Řetěz jsem přetrhnul snad 20× za těch 3K Km. Teď je vytahanej, takže jsem ho zahodil a vzteky nasadím novou SRAM 980ku, SRAM 991 CROSS STEP řetěz a převodníky nechám. Doufám že to pomůže. Spíš mě zajímá Váš velectěný názor na to, zda je XTR řetěz možný při normálnim řazení (jezdim na MTB od roku 1994, tak už to snad umim)tolikrát škubnout. Nebo on se spíš tak prapodivně roznejtovával. Nebo sem takový nemehlo? Nebo myslíte, že problém nebyl v řetězu, ale třeba v převodníkách, kombinaci RF/SHit/SRAM?

      0 0
      • Nimrod  

        hg chce trošku jiný trn na nýtovačce, ne? pokud se to roznýtovalo, tak je to tím… jestli jsi ho fakt přetrhl (tedy v článku), tak byla chyba v řetěze

        0 0
        • PsychoSX  

          No jasně, tomu rozumím, na druhou stranu jsem jezdil více řetězů od více výrobců, používal více nejtováků a žádnej problém. XTR řetěz byl schopnej se roznejtovat na dvou různejch místech během půl hodiny a to bych musel vozit plnej Camel zaváděcích čepů. Spojku samozřejmě mám, ta nic neřeší.

          0 0
          • Hornet  

            Tak si asi narazil na retaz vyrobenu v piatok na fajront, ked sa vsetci ponahlali domov :-D

            0 0
      • Hornet  

        Myslím, že problém bol v špatnom nytovaní. 9-ny reťaze treba nitovať ovela doslednejšie ako 8-ky a je lepšie použiť zavádzací kolík, ktorý má drážky, starý kolík ich nemá. Alebo najjednoduchšie zlatá spojka-sram.

        0 0
        • Ricci  

          Presne tak, smrt nitovaniu, nech ziju spojky!:-)

          0 0
          • PsychoSX  

            Leda bych vytvořil celej 114 článkovej řetěz ze spojek, to tu ještě nebylo :)))

            0 0
            • Lsdenski  

              tak já zatím pozitivní zkušenosti jak s chodem tak výdrží. Kazeta XT 11–34,řetěz SRAM 991 se spojkou a maximální spokojenost.

              0 0
              • PsychoSX  

                No se shiTmanem jsem skončil už dávno, jediný co funguje mimo laboratorní podmínky jsou jakž takž pedály… Ale ten řetěz sem si myslel že s tim nic nezkazim… Shitmano never more! (hoho, to mě bude kamenovat lidí, po tomhle výroku :))) A jsem zvědavej, kolik tady bude takovejhle témat za rok – desetikolo, řetízek jako hovínko a šup s nim do bahna a do terénu

                0 0
                • Hornet  

                  Tak na tu desinu som zvedavy aj ja. Idem to teraz nahadzovat kamosovi, trosku zainvestoval :-) nove kluky xtr+radenie, kazeta xt.

                  Ja osobne som zo shimanom celkom spokojny.

                  0 0
                • ememem  

                  aj ked docela nesuhlasim co pises tak ked uz sme pri tej desine – kolko vam vydrzi desina na silnicke, som z hrozou zistil ze mne este menej jak devina na mtb co uz je vazne ako ***** malo na to ze zrovna extra lacna neni…

                  0 0
                  • PsychoSX  

                    Silničku nevlastním, takže nedokážu posoudit, (mám jen EN fulla a 29HT), ale už to co píšeš o silničce, nasvědčuje že v terénu to asi úplně nebude 3×10 nebo 2×10 ono – co se výdrže týče

                    0 0
                  • McBlacky  

                    osobně nejezdím, ale okolo mě to silničáři pozorují. někdy až poloviční proti 9spd dříve.

                    0 0
                    • ememem  

                      aha no super, som si uz myslel ze som nejak vadny. pri tom ze stoji dvojnasobok co devina… som zvedadavy kolko potom vydrzia desiny v terene.

                      0 0
          • o5majkl  

            spojku sem si dal na kolo jednou a nevydržela závodní nasazení-místo druhýho místa sem šel kilák a půl pěšky, takže nikdy více…!

            0 0
    • buba CZ  

      Jezdím HG 53 a deore kazetu.Nový řetěz měřil 132,4 mm a po ujetí 1500 km měl 132,9 takže jsem ho vyměnil.Jezdím střidavě čisto a bláto a poctivě mažu Finish Line Cross Country do extrémních podmínek.

      0 0
    • tonik666  

      Jaké délce řetěžu odpovídají jednotlivé zuby měrky?

      Moje měrka má 4 zuby, tj. možné stavy jsou:

      • Nezapadane vůbec
      • 1. zub
      • 2. zub
      • 3. zub
      • 4. zub
      • zapadne úplně

      Může mi někdo prosím ke každé odrážce doplnit údaj v mm?

      Díky.

      0 0
      • pepek  

        Může to doplnit tonda666, když vezme do ruky šupleru a změří to. Bo nikdo jiný tady nemá zrovna tu tvoji měrku,

        0 0
        • tonik666  

          Předpokládám, že měrky „české typu“ jsou shodné.

          Mám jen obyčejnou šupléru a nonium nezdá moc přesné.

          0 0
      • buba CZ  

        Pořiď si radši šupleru a máš to na 100 procent.Hlavně ne plastovou :-).Nějakým výliskům a výstřižkům moc nevěřím.Tedy vůbec.

        0 0
    • prvniodkonce  

      Chce to campa C9.

      Upřímně lituji všechny, kdo vozí řetězy shimano.

      0 0
      • morgan2  

        nejlepsi je nevozit retez vubec a je klid

        0 0
      • blisterexist  

        upřímně řečeno, C9 už bych si v životě nekoupil, výdrž ještě nevím, ale známému nevydržela dýl jak normální shimano nebo sram, já ji ještě neojel, ale v Campě to flákají jak prase, normálně při vyjížďce mi začal přeskakovat řetěz(jako když máš zatuhlý článek) kouknu na to, a ten kroužek je o dost širší než ostatní… doma jsem tam našel další 2 takové, a asi jsou z nějaké hřebíkové oceli, byli uplně omačkané oproti jiným

        0 0
    • StuntJ  

      naprosto normální …

      0 0
    • pavlix  

      Na C9 (spojka Sram) uz mam 3000 a merka se jeste nechyta, Sramy jsem musel menit po 1000, takze za me C9

      0 0
    • Rychlej turista  

      C9 mám po 9 192 km na druhém zubu měrky. Ale jezdím prakticky jen velkou pilu a vůbec bahno.

      0 0
      • McBlacky  

        na to, že vím jak jezdíš silově je to hustý

        0 0
        • Rychlej turista  

          No právě – silově je to pro mě, ale řetěz to vidí přesně naopak :-)

          Někdo školou povinný, ve fyzice zběhlý, by se toho mohl ujmout a namalovat a spočítat nám, jak to s těmi silami je :-)

          0 0
          • Rychlej turista  

            Ehm, samozřejmě jsem měl na mysli ukázat na rozdíl v tahu na řetěz při jízdě na velkou a malou pilu, při jinak stejném převodu.

            0 0
            • tonik666  

              Zrovna jsem to tady řešil se spolubydlícím. Přestože se snažil, tak jasný mi to úplně není.

              Jedna věc je, že energie kterou potřebuješ na vyjetí kopce je stejná nezávisle na pile a jediné, co přenáší energii mezi sestavu zadního kola a klikama je řetěz.

              Na druhou stranu, při použítí stejné pily a přehození na větší vzadu a zachování rychlosti pohybu by měl být řetěz pod menším tahem.

              Jinak to že jede člověk silově neznamená, že je víc tahá za řetěz, jen má vůči němu řetěz větší páku.

              A závěrem, na stránkách Sheldona Browna v článku píšou, že opotřebení tahem je zanedbatelné proti opotřebení v důsledku bordelu a vybrušování článků řetězu. Takže spíš hraje roli že řetězy meješ a nejezdíš bordelem.

              0 0
              • JakeF  

                Osobně bych řek, že to bude mít cosi společnýho s mezí pružnosti, kterou při menším namáhání, kdy sílu rozdělíš na víc článků nepřekročíš a při namáhání na pár zubech jo.

                0 0
                • Nikovlas  

                  Máš na mysli mez pružnosti oceli? :-D Tak to asi někdo jezdí ******** silově…

                  Jinak – pokud šlapáním působíš na kolo konstantním dopředným silovým účinkem (např. jedeš stejným terénem se stejným sklonem se stejným zrychlením), je tahové namáhání řetězu tím větší, čím menší pastorek máš zařazený.

                  Pokud šlapeš stejnou silou, je tahové namáhání řetězu tím větší, čím menší převodník máš zařazený.

                  Závěr – pokud jedeš na podobný převod na větším převodníku a větším pastorku, je řetěz namáhán menší tahovou silou.

                  Na druhou stranu – někdo psal, že tahové opotřebení řetězu je marginální a zanedbatelné v porovnání s opotřebením obrušováním. Pokud není rychlost obrušování závislá na tahu řetězu (což ba ale snad měla být, když tření je přímo úměrné tlaku), tak je výhodnější jezdit malý pastorek, protože řetěz tak urazí menší dráhu v přepočtu na kilometr jízdy – tedy menší opotřebení třením. Pokud je však tření přímo úměrné tahu řetězu (což si myslím – alespoň přibližně), pak je v tomto ohledu jedno, co máme zařazíno, protože se poměry napětí a dráhy vykrátí.

                  K čemu je tahle polemika dobrá (pokud je vůbec správná)? K ho..u. Stejně ten řetěz nečistím, tak ho dokurvím rychle tak či onak.

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Dám příklad, pojedeš naprosto stejný převod, ale jednou 44×22 a podruhé 22×11. Jak to s tou sílou na řetězu teda bude? Já bych řekl, že u velké pily ta síla v tahu na řetěz bude poloviční.

                    jinak máš pravdu, že řetěz se nenatahuje, ale prodlužuje se obrušováním v čepech. A když brousíš s větší sílou, tak to broušení jde lépe, ne?

                    0 0
                    • pepek  

                      A to je fšechno? to je teda slabota. . . .

                      0 0
                    • Nikovlas  

                      Dyť to říkáme oba to samé.

                      K té poslední větě – také si to myslím – ale zároveň je třeba brát v úvahu, že když brousíš větší silou, tak to na danou jízdní vzdálenost otočíš méněkrát, takže to obroušení snad bude srovnatelné (resp. nevím, který z těch faktorů převáží).

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Já si myslím, že ta síla při broušení bude ten rozhodující faktor (neberu v úvahu jízdu v bahně). Většině borcům šmrdlajících většinou kašpárka nebo malou pilu ten řetěz nic nevydrží. I když třeba jedou pomaleji, tak za ten řetěz tahají mnohem větší sílou, než já a právě ten důkladný přítlak na třecí plochy dovolí řádně brousit. jinak si nedovedu vysvětlit, proč mi ty řetězy tolik vydrží. Samozřejmě musí mít vliv i rozložení síly mezi větší počet zubů.

                        0 0
                        • Nikovlas  

                          Tak ono je prakticky jedno, jestli šmrdlají vpředu malý tác, nebo dřou velkou pilu – pokud jedou stejně rychle a maj vzadu stejnej pastorek, je tah na řetězu cca stejnej. To s tím větším přítlakem a větším počtem zubů – to spíš může šetřit pastorky – řetěz se stejně vydře uvnitř těch článků, ne? A tam se to šmrdlá tím rychleji, čím rychleji běží řetěz. Tím vetší silou, čím je řetěz napjatější. Co má na to opotřebení větší vliv – to netuším – jen polemizuju – zkušeností rozhodně nemám na rozdávání.

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Nemám na mysli jiný převod, ale stejný (podobný). Já prostě jezdím zhruba stejný převod, jako ostatní, jen s tím rozdílem, že zatímco já jedu velkou pilu, tak oni malou, protože se děsí křížení řetězu. Tím, že drtím velkou pilu, tak místy točím dost pomalu, ale i tak si myslím, že že to zvýšení síly na řetěz není tak významné, jako když oni točí o něco rychleji, ale na malou pilu.

                            Vlivů tam bude určitě víc, každopádně z mých zkušeností je naprosto zřejmé, že nejšetrnější k řetězu je jezdit velkou pilu.

                            0 0
                            • JakeF  

                              Taky to tak už dělám a pořád slyším, že jsem prase a že oddělám za chvíli přehazku :).

                              0 0
                            • Nikovlas  

                              Tak ti úplně přesně nerozumím:

                              Jezdíš stejnej převodovej poměr, takže vpředu i vzadu větší kolečko než oni? Pak přece musíš i stejně rychle šlapat, ne?

                              Nebo jezdíš stejnej pastorek, akorát máš vpředu větší pilu? To sice šlapeš větší silou a pomaleji, ale síla, kterou ten tác působí na řetěz je stejně velká.

                              Nebo ještě jinak – to už jsem ale úplně mimo :-)

                              0 0
                              • Rychlej turista  

                                Jo, přesně o tom (že používám při stejném převodu více zubů), je řeč. Samozřejmě, že i o tom, že jezdím menší kadencí a tedy více silově, ale stále při použití více zubů, takže i tak šetrněji :-)

                                0 0
                                • šlapatko  

                                  Zakopaný pes může být v tom že ty silově otočíš délku řetězu na daném ůseku 100× a ostatní jezdící větší kadencí 150×.Na 1000km projedou články řetězu přes pastorky méněkrát než u kolegů.Jen tak polemizuju:-)

                                  0 0
                                  • Rychlej turista  

                                    Stejně si myslím, že ta síla při tření v čepech řetězu bude rozhodující. Vezmi nůž a ostřím 10 x bez přitlačení přejeď po bříšku palce. Pak přitlač a přejeď jen jednou. Myslím, že ten rozdíl bude docela znatelný :-D

                                    0 0
                                    • šlapatko  

                                      Vyzkoušej to za mě:-) Na kolo mi nesmí jiný řetěz než HG 53.Lepší si mé kolo ani já nezasloužím.Vydrží mi v průměru nad 1500 a to stačí.

                                      0 0
                                    • Ruprt2  

                                      asi jo, ale na řetěz působí stejná síla ne? jde jen o to, kolik síly do toho dáš ty jestli hodně s malou kadencí nebo méně, za cenu vyšší kadence.

                                      0 0
                                      • xshreck  

                                        ty seš stejná síla :)

                                        větší kadence = vzadu větší kolečka = vzadu víc zubů = síla nejede třeba na 5 článků ale na 8

                                        0 0
                                        • Ruprt2  

                                          Tě jsem už potřetí smazal příspěvek, kterým jsem to chtěl vysvětlit, jak jsem to myslel a došel jsem k názoru, že je to blbost.

                                          Ale to je v rozporu Turistovou zkušeností.

                                          Kašlu na to kupuju řetězy sram a vydrží mi asi 1500

                                          0 0
                                      • Nikovlas  

                                        Při rovnoměrné jízdě řetěz vykoná (potažmo je na něm vykonána) stejná práce, to znamená, že síla je nepřímo úměrná dráze. Poměr těchto dvou veličin je při stejné jízdě daný pouze velikostí pastorku.

                                        0 0
                                • boboe  

                                  Jen mne ještě tak napadá, jestli v tý velky životnosti nehraje jistou roli, jak kdo šlape.Pokud někdo neumí špatat dokulata, tak řetěz nebude namáhanej konstantní silou…Ale jestli je to tím,to netuším..:-)

                                  0 0
                        • MlokCZ  

                          To, že při stejném převodovém poměru a použití většího převodníku + většího pastorku bude síla působící na řetěz menší, na tom se shodnem (snad to z těch vysvěltujících příspěvků pochopil už každý).

                          „Většině borcům šmrdlajících většinou kašpárka nebo malou pilu ten řetěz nic nevydrží.“

                          Tady se ale už tak neshodenem. Já + třeba moje manželka jsme typický případ, jak řetěz při šmrdlání na kašpárka (na druhou stranu převody jezdím vhodné, k tomu převodu co šmrdlám na kašpárka ve výjezdu už nemám srovnatelný převod na střední pilu, takže nemůžu ani použít převod s více zuby) může vydržet ještě výrazně déle než Tobě (manželka dá na HG93 kolem 4,5–5tis. km, tedy ještě znatelně více než já).

                          Určitě u Tebe ty používané převody k výdrži přispějí. Zdaleka to ale nebude jediný vliv. Myslím ale, že důležitějším vlivem u Tebe bude co na biku jezdíš a tedy, že nejezdíš moc v extrémnějších podmínkách.

                          Co bude tím hlavním vlivem je otázka, já se přikláním k podmínkám v kterých se jezdí a pak k poměru váha jezdce a jak jezdí rychle a až pak bych zařadil ty použité převody.

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Že nejvíce likvidační je bláto, to ví každý. Že těžká váha taky vše rychle likviduje, to je taky každému jasné. Ale stačí pohledat v historii a najdeš jdeš mraky divení se, proč ten řetěz nic nevydrží, když dotyčný přece vůbec nejezdí velkou pilu, protože nechce ničit řetěz křížením a navíc má 100 kg a nic těžšího ani neutáhne.

                            Prostě tady existuje megamýtus o škodlivosti křížení řetězu. Proto se lidí bojí křížení řetězu, jako čert kříže a spokojeně likvidují řetězy, kazety a malé převodníky ježděním likvidačních převodů s minimem zubů.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Křížení řetězu ale škodlivé být opravdu může. Já třeba když pokřížím na fullech na velká/velká a pak propružím přes 50% zdvihu, tak v tu chvíli s jistotou něco urvu (a možná můžu i přitom poškodit zadní stavbu). To je přeci docela škodlivé :-)

                              0 0
                              • JakeF  

                                A nebude to v rukách toho, kdo zkracoval řetěz, případně koupil moc krátké ramínko? :)

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Ramínko a délka řetězu je přesně akorát na to, aby fungovalo co chci.

                                  Pořád to ale nemění nic na tom, že křížení řetězu je pak dost nebezpečné :-)

                                  0 0
                                  • McBlacky  

                                    na HT křížení akorát víc ojíždí kladky přehazky a pastorky kazety. Na FS to je ošemetný u systémů co hodně tahají za řetěz.

                                    0 0
                            • ememem  

                              megamýtus o škodlivosti křížení řetězu – no na ht aj hej, u fs bych si az tak isty nebol nicmenej mas pravdu ze sa tento vplyv vo vseobecnosti precenuje.

                              0 0
                            • StuntJ  

                              To mohu potvrdit, sám si to otestoval a křížení řetězu moc řetěz nepoškodí, spíše prostředí ve kterém pracuje a řazení v záběru …

                              0 0
                    • HKou  

                      Jet stejně znamená mít stejný moment v ose kola, což je násobek síly a páky. Při stejném převodovém poměru, tj. 22/11 a 44/22 to znamená i stejnou sílu na klice. Nicméně síla, kterou se napíná řetěz je daná poměrem pák, přes které tahá řetěz, tj. na 44/22 bude dvakrát menší než na 22/11. Pokud je klika dvakrát delší, než poloměr převodníku 44z, tak i ta síla v řetězu je 2× větší než síla působící na pedál.

                      Příklad: Postaví-li se 100 kg člověk na 175 mm kliku, vyrobí na klikách moment 175 Nm silou cca. 1000 N, při pile 44z bude tah v řetězu 2000 N a při 22z 4000 N, moment v ose kola bude v obou případech 87.5 Nm (při 22, resp 11z.)

                      Co je na tom tak složitýho? :)

                      0 0
                      • pepek  

                        Richtig, genau so ist es.

                        0 0
                      • JakeF  

                        Ne tak úplně, já bych dokonce tipnul, že 44/22 bude mít lehce výhodnější náběhový úhly, takže bude ta síla ještě o něco menší, než polovina, ale nechce se mi to počítat a musel by se ještě vzít pohyb přehazovačky. Na druhou stranu by se při větším kolečku vzadu měly víc opotřebovávat kladky.

                        0 0
                      • Rychlej turista  

                        Složité je na tom to, že neumím tak hezky teoreticky jako ty podat to, nač jsem přišel prakticky :-)

                        0 0
                    • fousek  

                      Jestli se ten retez nenatahuje tak proc po sundani retezu z kola je ten vytahanej cca o 1/2 clanku delsi nez ten novej? Pokud by se obrusoval tak vznikaj vetsi mezery ale retez zustava stejne dlouhej ne?

                      Me se zda ze spis to obrusovani je minimalni, protoze pokud neni retez pridrenej tak se na zubech odvaluje. Samo popkud do toho prijde treba brusna pasta slozena z mazadla a prachu tak se i obrusuje, ale spis bych si tipnul na kolecka a prevodniky nez na retez.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Myslim, že se tu mluví spíš o obrušování v čepech, jak se řetěz na zubech ohýbá, ne? A i v tomhle by ta logika seděla, protože když člověk jede na větší placky, tak se řetěz ohne o menší úhel, tudíž dochází k obrušování čepů po menší dráze.

                        0 0
                        • fousek  

                          pokud by se ty cepy volne netocili (coz se tocej) tak se obrusovat muzou, ale preci jen nesel by driv do haje mekci prevodnik nebo kazeta?

                          Ty uhly nebudou o moc jiny, jde spis o to kolik zubu zabira a kde a samozrejme ta paka

                          0 0
                          • JakeF  

                            Chceš říct, že v těch čepech není tření? :)

                            O tom nepochybuju, to beru samo sebou, ale ten rozdílný úhel tam bude taky a ne zrovna malý rozdíl. A s tím volným točením, bez zátěže to tak může vypadat, ale v tom řetězu bude přecijen dost vysoký tah a to tomu tření při ohybu taky hodně přidá.

                            0 0
                            • Nikovlas  

                              Přesně – v tom řetězu je tah, takže uvnitř čepů je nezanedbatelné tře­ní.

                              Ale to s tím menším úhlem na větším pastorku – to sice jo, ale zase se přes ten pastorek převalej víckrát při stejné ujetě vzdálenosti… Ale pořád zůstává, že ten tah v řetězu je na větších pastorcích menší, navíc řetěz sedí na víc zubech tak je míň otlačuje – to všechno mluví spíš pro větší pstorky.

                              0 0
                      • DaSnail  

                        imho…

                        0 0
                  • JakeF  

                    Z čeho jsou čepy, který se vymačkávaj, to netuším… Ale těžko to podle mě brát jako fyzikální model, vždycky se může nějaká povrchová vrstvička trochu stlačit a při vyšší síle při menším počtu opakování se stlačí víc, než při větším počtu a menší síle… Ale toť jen moje teorie.

                    0 0
                    • Nikovlas  

                      Myslím, že jde spíš o únavovou deformaci než o překonání meze elasticity nebo meze kluzu. A hlavně o oděr.

                      0 0
                      • JakeF  

                        To zní taky logicky :).

                        0 0
                        • Nikovlas  

                          Jó – logika – to je moje… a hlavně chytrolínství :-)

                          0 0
                          • JakeF  

                            Skoro se začínám bát, že tě potkám ve škole :D. I když podle těch znalostí fyziky asi ne…

                            0 0
                  • Duppy123456789  

                    Naprosto s tebou souhlasim, ale stejně je tahle debata úplně k ničemu. Nejezdíme přece tak aby nám vydržel řetěz, ale tak abychom podali co nejlepší výkon. (pro turisty: tak abychom se co nejmíň nadřeli) Toť můj názor ;-)

                    0 0
                • pelhrimov  

                  Myslet je ho… vědět. Vzniká vůle opotřebením na místech kde se komponenty řetězu otáčí (bahno je horší než kopec), zase si tak nefanděte, že natáhnete kalené články :), resp. vykládejte to jen děvčatům :)

                  0 0
              • pepek  

                Á jé. Tipuju tak pět minut. . .

                0 0
    • jachymk  

      Já měl hg-93 a vydržěl čtyři měsíce pak dvakrát rupnul teď mám sram PC-971 má najeto tak 10km a doufám že vydrží, vyměnil jsem s ním i kazetu, šaltr a řazení, teď se modlím, aby to drželo všechno alespoň dva roky a nemusel jsem do toho cpát další prachy.

      0 0
    • vasek80  

      Já mám HG53 na 133 po cca 800 km, mazáno chainstarem, kazeta a převodníky Deore. Vážím 80 kg a jezdím jen kopcovité tratě.

      Vůbec mi nevadí měnit po 800 km řetěz. Při ceně jaké se dá sehnat, je to levnější než se o něj přehnaně starat, čistit a mazat ho tím nejdražším možným. Během toho co najede jej asi 2× rozpojím, opláchnu v kbelíku s trochou benzínu a nakapu chainstar.

      0 0
      • vikicek  

        po 400km ho rozpojuješ a čistíš .. už to mi přijde přehnaný ..dycky stačí utřít hadrem, nakapat olej, zase utřít a jedeš

        0 0
        • vasek80  

          Tak hned při výměně dávám rychlospojku. Jakmile se začne prvně špinit, což s tím čím ho mažou ve fabrice je relativně brzy, tak ho před nakapáním chainstaru odmastím a opláchnu v tom kbelíku. A potom podle potřeby mažu a peru, ale asi 2× za jeho životnost je strop.

          0 0
        • Nimrod  

          mi přijde přehnané i tohle :-D řetěz mažu když si řekne (začne vrzat), nebo po koupeli celého kola, které se dočká maximálně 3× do roka. a na nějaké následné utírání také prdím

          0 0
          • jIrI___  

            Taky to tak praktikuju. A řetěz vydrží ± stejně, jako když jsem se o něj pečlivě staral…

            0 0
          • DaSnail  

            následné utírání je na to, aby to zostalo čisté. či už sa jedná o reťaz alebo o prdel, bez toho bude zachvílu všade kopa bordelu… ;o)

            0 0
            • Hornet  

              Velmi dobré prirovnanie :-)

              čistá a namazana retaz ide lahšie ako riadne zas**tá… a keď si to všimne bikerka, tak to tak aj bude :-)

              0 0
            • Nimrod  

              já vím, k čemu to je, ale nebaví mi to a není to zas tak horké…

              0 0
    • volvodrak  

      Já bych tady jen napsal s jakou kombinací lze taky jezdit.Na zimní silničce mám 7 kazetu, dal sem tam novej řetěz HG 40 a po třech týdnech ježdění v suchu a najetí cca 1200Km byl vytahanej na 133,1. Sram co tam byl před ním vydržel to samý, i když se o řetěz dobře starám a tak abych nemusel kupovat řetěz za řetězem, tak sem se rozhod dojíždět tam řetězy z jednice Dura Ace.Ta je sice 10ka,řetězy tam měnim při 132,9 a navíc krátká jen 106 článků a na zimáka potřebuju 112 článků a tak sem starej duráckej řetěz nastavil novýma článkama s nový ultegry a hodil to na tu 7 kazetu a už mám najeto 400km a jezdí to a řadí bez problémů.

      0 0
      • Trog  

        ja taky zbytky běžně snytuju jak se da a dojedu to na zimákovi..Na XC jezdim c9 a celkem spokojenost mysliím že se zastaví třeba na 133 mm a dal už pujde jen težko tak to nechám vymačkat uplně do sraček.NA silnici jsem jezdil řetěz dura-ace 9st. a hruza!Oproti C9 je to šrot a to jsou cca stejně drahý.

        Ete k těm silniční 10 st. je jasné že užší řetěz vydží méně nemluvně o campa super record 11 st.

        Zlátá 9ka kazeta řekl bych…

        0 0
    • robin!1  

      Zahoď shitmano! HG-73 mi vydrželo 150km a C-9 po necelých 1000km pohoda (na silnici po 14tis pohoda :-) ) a řadí mnohem lépe – není divu, když shitmano se za vyjížďku natáhlo o 0,2–0,3mm, tak aby to člověk co 10km seřizoval.

      0 0
      • jIrI___  

        Co se seřizuje na vytahaném řetězu? :-O

        0 0
        • Ruprt2  

          no přece vůle :-)

          0 0
        • robin!1  

          Shitmano řetěz skákal co 10km na jiných pastorkách.. takže mírné ladění řazení pomáhalo.. Poté jsem hodil Campu a tisíce km jezdím a nešáhl jsem na to a vše ok :-)

          0 0
          • tonik666  

            To zní spíš jako že ti přeskakoval řetěz z kolečka na kolečko než že by střílel. Jak by šlo střílení poladit??

            0 0
        • vikicek  

          napnutí :D

          0 0
      • Tomahomo  

        Tak a teď tu O Červené Karkulce :o)))

        0 0
    • znk  

      já mám nejlepší zkušenosti s řetězy od campy, na bika používám c9 a kazetu 990 od sramu, funguje to spolehlivě a když se pravidelně čistí, tak má i neskutečnou výdrž o silnici ani nemluvím, c10 sice už tolik nevydrží (je zase o něco užší),ale pořád je to nad poměry

      http://www.tandem-bike.cz/pohony/retezy/…

      http://www.tandem-bike.cz/…-sram-pg-990

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.