• Dáňa69

    Cau chlapi, chci se zeptat, budu nejak vic zatezovat tlumic , kdyz bych na nem jezdil sjezdove sekce na FIRM ?

    • Breakpain  

      Hmmm … dobrá otázka, ale to je nastavení komprese (jestli si to z hlavy pamatuju dobře) … Stejně jako třeba u Lyriku na korunce – tzn by to neměl být hypoteticky problém, ne? … Vím prd, jen hádám.

    • MirosPikos  

      Jaký je pro to důvod?

    • Dáňa69  

      duvod je vaha, mam tam tokeny a v terenu je to na me jeste docela mekky, da se to,ale neni to ono a nafoukat vic to nemohu, myslim to tak kdyz jezdim na MIN

      • deekay  

        Predpokladam ze mas HV komoru, ptazmo debonair.

        Tzn pozitivku HV komory uplne vyvlozkova, negativku nechat byt. A jeste by melo jit dat vlozku primo do tela tlumice. to mozna nemas. Pak muzes jeste nechat predelat shimstack a mas to uplne nejcistsi. Zvetsit komprese primo na Open.

        • Dáňa69  

          To je pro me vysoka skola, jak rikas pozitivku mam celou s tokenem negativku ne , Vlozku v tlumaku primo nemam a uprimne jsem ani nevedel, ze to jde a a tim predelanim shimstackem vubec nevim jak presne

        • Dáňa69  

          neco malo jsem pohledal, ja tima jinyma podlozkama posunu hranici tvrdosti tlumice?

          • deekay  

            Jasne, kdo vi co dela, je schopnej ti zvednout komprese i v tom Open modu. Monarch plus jde vnitrne poladit velmi slusne.

            • Breakpain  

              A kdo „vi, co dela“? Taky bych potreboval poladit.

              Nechodim na dorazy, tam to zachiti progrese vetsinou, ale v prvnich 2/3 zdvihu to na muj vkus jde strasne mekce do zdvihu. Foukam 220psi na 95–100 kg (nevazil jsem se nikdy s botama a chranici). No a kdyz prifouknu, tak jen odsouvam gumicku od MAX zdvihu a vyuziju ho mene.

              High Volume jsem tam nekde zahledl … A priznam se, vrtat se v tom je pro me vyssi divci, bo ani nevim, co mam chtit :).

              • deekay  

                mas to moc progresivni – ubrat vlozky nebo dat prave HV komoru. Tim pritahnes prvni cast zdvihu. Pokud by ti vyhovovala prvnic ast zdvihu ale zase si zacal chodit po dorazech, muzes pridat komprese. Dalsi vec je pak na to jit jen kompresema, pritazena HS a LS komprese ti to taky „znehybni“. Ale jelikoz rikas ze kdyz nafoukas vic je to lepsi ale oddaluejs gumicky, je to na tebe moc progresivni.

                edit: koukam mas capru a podle foto s HV komorou – nevim jestli uz tam byl debonair tlumak – pokud ano podivej se jestli jsou nejake vlozky ve vnejsim plasti v sekci nalezejici negativni komore. Pokud nejsou tak ji uplne vyvlozkuj, zmensis tim negativku a nebude ti zasahovat tak daleko do zdvihu a bude to zpocatku min gumove.

                • TJK  

                  ona capra je hodne progresivni.. v tabulkach vychazi v tom „progresivnejsim“ spektru ramu

                  • deekay  

                    Je, ale u toho kola to neni uplne na skodu. Chodi to prijemne.

                    • TJK  

                      jo vsak to nebylo mineno negativne.. imho je to idealni stav pro pruzinu :-)

                      • Breakpain  

                        Ja jsem nad pruzinou premyslel, ale spis jen stylem … Co bych nato kolo dal noveho :). Co by mi to mohlo vlastne prinest?

                        Kolo pouzivam primarne na jizdu z kopce a ucim se na nem lehce skakat, rozhodne na nem nejezdim po ose a podobne. Neni to kolo na vylety (v mem podani).

                        • deekay  

                          Prinese ti to temer uplnou nezavislost tuhosti pruziny na teplote (furt to ale bude promlouvat do tlumeni) – at uz vlivem pocasi, nebo zahrivani tlumice. Citlivejsi chod a zlinearneni prubehu. Ale naroste uz tak pomerne vysoka hmotnost Capry. Coz zase pouze dolekopcom nemusi bejt uplne hrozne. Bude slozitejsi nastaveni podle zateze – pokud povezes/nepovezes bagl atd. Osobne mi ale capra sedela is Monarch+ co jsem zkousel, takze ja bych to klidne nechal.

                          Pokud investovat tak obecne treba poladit tlumeni presne dle pozadavku/hmot­nosti/stylu jezdce a lepsi kola jsou vzdy dobry upgrade.

                          • Breakpain  

                            Aha, pruzina je linearnejsi… diky za osvetu i viz vyse, cos mi psal.

                            Vymenil jsem brzdy a kola take zvazuji, ale to jen proto, ze chci 30mm uvnitr…

                            Ok, zkusim si pohrat s upravami, jak jsi uvadel. Mrknu na youtube, jak shodit telo tumice a prozkoumam, zda tam mam nejake vlozky…

                            • deekay  

                              Je potreba dycky brat dohromady prubeh tlumice s prubehem ramu. Pokud bereme ciste prubeh tlumice, tak standardni vinuta pruzina je proste linearni uplne. Vzduch je progresivni. Samozrejme jde omezovat do urcite miry progresivitu vzduchu (velke komory) a zvysovat progresivitu pruziny (progresivni vinuti).

        • Dáňa69  

          a nevite chlapi kde sehnat nejakou tabulku, jake podlozky tam mam koupit abych to zvysil? koukal jsem na videa a neni to tak slozity, jak jsem myslel, ale nikde jsem nenasel tabulky jak to zvysit

    • Ajkalla  

      Tak vyndej vložky a přidej tlak ne ?

      • Dáňa69  

        tim to bude horsi, protoze bude linearni, s vlozkama pri vetsim zasunuti tvrdne

        • Ajkalla  

          Zbytečně to vložkuje a pak nevyužije celý zdvih. To vyvložkováni stejně moc neovlivní to co on popisuje. Ubral bych sag třeba o 5% a vyndal pár vložek.

        • Honik  

          S tema tokenama delas preny opak nez chces.

          Tokeny ovlivnuji posledni 1/3 zdvihu – chod na doraz.

          Pokud vyhodis tokeny, bude to chodit vic k dorazu. Tim padem zvednes tlak a budes mit vetsi oporu na zacatku zdvihu.

          Pokud par tokenu das do negativky, ovlivňuje to prvni 1/3 zdvihu. Takze pujde k dorazu stejne jako bez tokenu, ale zvetsi se opora na zacatku.

          Zkusil bych tohle, zvladnes to sam a zdarma.

          Nasledne prichazi v uvahu uprava kompresi.

          L je nejmensi a planzety jsoustejny rozmer

          L3 je taky nejmenší, ale planzety jsou poskladany do kaskady.

          To ma vliv na prubeh komprese v závislosti na rychlosti. Analogicky to ju u M i H

          • Dáňa69  

            mozna blbej dotaz, ale kdyz necham tokeny ve vrsku a dam je i dolu, tak nebyl by tlumic celkove tvrdsi?

            • Honik  

              Bude jiny, zacatek bude tuhsi, mela by se zmensit opora ve 2/3 zdvihu a pak zprogresivni. Takze to zase nebude to co chces.

              Pokud chces vyuzivat cely zdvih a mit oporu, tak je potreba vyhazet z pozitivu tokeny a zvednout tlak. Pripadne vlozkovat negativ. Coz simuluje HV komoru

    • Dáňa69  

      tak jsem to hosi nasel nejspis, podle vseho u L stacijen prehazet podlozky a ubrat podle obrazku a pak by mel byt udajne tvrdsi, ten s tou suplerou je L

      • Dáňa69  

        jinak se jeste lisi co je na tlumaku napsane MM, LL, ML jr to tu psane v odkazu, ja mam ML3 takze u me by stacilo predelani na L a melo by to byt ok http://forums.mtbr.com/…-958142.html

      • goofy  

        Jestli jsem to dobře pochopil, chceš tlumič předělat, aby byl tvrdší… Pokud ano, tak na to jdeš úplně špatně.

        Nastavení tlumičem M/M je Medium/Medium, L/L znamená Low/Low a tudíž nejmenší omezení chodu. Místo abys tlumič přitlumil, tak by jsi ho naopak udělal ještě aktivnější. Pokud budeš chtít přenastavovat planžetky, tak potřebuješ nastavení F/M, čili Firm/Medium. Odskok, bych zachoval na variantě, jakou máš teď, protože by jsi se taky mohl dostat situace, že už by jsi měl tlumič přetlumený i na nejmenší odskok.

        • TJK  

          myslim ze tam neni F ale H… ja mam na 301 ladeni prave H/H nebo H/M.. ted presne nevim…

      • Dáňa69  

        jj chci to pritvrdit a nevite kde bych nasel jak nastavit ty podlozky na tvrdsi?

    • Dáňa69  

      ted me napadlo, kdybych do tlumice nalil hustsi olej, nemelo by to stejny vliv jako prenastaveni tech podlozek?

    • pocestny  

      Hele není náhodou „L“ pro lehčí jezdce, aby to chodilo na měkčím tlaku? Abysis to třeba nevytunil hůř než to bylo.

      Nechceš upřesnit jestli ti to chodí „hodně v terénu“ v první polovině zdvihu nebo je problém že to jde na doraz? Protože to jsou 2 dost odlišné problémy.

      • goofy  

        No ono to až tak přesné není. Tohle nastavení je závislé hodně na přepakování rámu, kde to závisí, jak tlumič spolupracuje se zadní stavbou, no a pak na preferencích jezdce. Pokud má někdo rád houbovější žehličku, šáhne po L…

        • pocestny  

          ano záleží i na překákování, ale houbovitější „L“ je přesně to, co on nechce

          • goofy  

            Jo to určitě. L je prostě cesta opačným směrem. :-)

            btw: co Trávný? Jedeš? :-)

            • pocestny  

              Psal jsem že pojedu, ale pak jsem zjistil, že sestřenka má svatbu, takže jsem fest nasraný. Plánuju dojet v sobotu večer na pivo + nedělní pojezd. Trochu jsem jezdil tento víkend, ale jako néé no, tradiční akce je tradiční akce, a sere mě to.

              • goofy  

                Aj škoda. Co se dá dělat. No já byl včera na kole, a když jsem měl problém vyjet na Prašivou, tak teda nevím, co tam budu dělat… :-D

    • Carloss  

      Hoši kontrolní dotaz- když je Monarch Plus R Debon Air v nastavení MM, tak tam tedy pomalá komprese nastavená je, jen se nedá štelovat, protože se dá štelovat jen odskok?

      • Pedro404  

        Tak vona pomalá komprese ani moc nemůže bejt „nenastavená“. Ale externě je štelovatelnej jenom odskok.

    • Dáňa69  

      TED JSEM ZJISTIL, ZE JE PROBLEM SEHNAT PODLOZKY S POTREBNYM ROZMEREM NA SHIM STACK. NEVITE KDE TO SEHNAT?

      • Pedro404  

        Zkusil bych dovozce RS. Popř. se prodávaj na Vivid, tak kouknout, esli tam nejsou stejný rozměry a nešlo by to z toho poskládat.

    • Dáňa69  

      tak jsem trosku hledal na scrolla podle tabulky bych potreboval M/M ja mam L/M a chci to trvdsi, u RS stojej ty ble podlozky 1400 a chci se zeptat, kdyz koupim H/M a pominu to, ze u H je vic podlozek a mohu to kdykoliv rozebrat a zmenit, co se stane , kdyz z Lka to dam rovnou na H, kdy jsem u L foukal plnych 340PSI budu mit u H treba jen 200PSI aby to fungovalo dle mych predstav a bylo to tvrdsi? Nebo se tim ovlivni jeste neco jineho.. mluvim o kompresi ne reboundu

      • goofy  

        Tak tlak musíš foukat podle SAGu snad ne? Jinak tím, že zvýšíš kompresi, tak se sníží citlivost.

        • Dáňa69  

          takze sag se tim nemeni? cili kdyz ted v plne polni nenafoukam na 30% sagu, tak vymenou planzet se to nezmeni, jen bude tvrdsi?

          • goofy  

            Přenastavením tlumiče změníš jenom samotné tlumení, tudíž na pružinu (zde vzduch) to nemá vliv. Je třeba si uvědomit, že v tlumiči jsou dvě věci, co ovlivňují chod. Pružina a tlumicí část. Tím přenastavením planžetek si změníš chod tlumiče a to tak, že tlumič bude méně ochotně chodit do zdvihu tím, že kompresní část ho tak lehce nebude pouštět. Ale samozřejmě to neovlivní celkové zanoření tlumiče v klidovém stavu. Tuhle věc zase ovlivňuje pružina a ta musím být nastavená na stejný SAG, ať máš kompresní okruh jaký chceš.

          • deekay  

            Pokud nenafoukas na SAG je to blbe – myslel jsme ze ti jen vadi aktivni chod. Bud jsi hodne tezky, nebo vyrobce zvolil spatne delku tlumice vuci zdvihu ramu – mas moc velke leverage ratio. Jako trochu se ti ten tlak zmeni i kompresi ale ne moc.

        • pocestny  

          Ale nastavení komprese na M nebo H mu každopádně pomůže. Ted se tu ptá, když koupí Háčko, jestli to pude rozebrat. Za mě ano, protože v jednom videjku testovali bajky s různým nastavením tlumiče. Měli tam mechanika, který se jim v tom hrabal, a měl plnou krabičku různých podložek, a redaktůrci pořád jezdili stejné okruhy v terénu a testovali.

          Bohužel tu nenapsal ani svoje leverage ratio (jestli je to normální bike s 2, nebo 2,5 nebo 3 a více…), ani svou hmotnost, víme jenom „je to na me jeste docela mekky“ a „mám tokeny v pozitivce“ …Takže ja do ted nechápu, jestli je problém, že mu to chodí po dorazech, nebo to je příliš lehce do zdvihu v začátku nebo snad oboje, vy mu radíte hned přendat vložky do negativky, ale fakt by to chtělo jasně vysvětlit.

          • deekay  

            Samozrejme to pujde rozebrat, akorat to chce pak natlakovat jeste na spravny tlak IFP. K tomu je treba specialni adapterek.

            • Dáňa69  

              ten adapterek mam, rad se totiz hrabu ve vecech :-) proto si chci vse udelat sam a ne davat do servisu a mam z toho i vetsi radost( asi to zni blbe)

              • deekay  

                Nezni to blbe – po tom co vsechno mi zkurvili v bike servisech uz davam jen zaplest a centrovat kola (centr stolici s tenzometrem se me fakt kupovat nechce).

                Na prestaveni tlumaku nic neni – podlozky bys mohl levneji sehnat v motokrosovych shopech, chce to vedet presne prumery a tloustky co potrebujes.

      • deekay  

        Vsechno ma souvislost se vsim.. i rebound.

        Dejme tomu ze chces aby ti to nechodilo tak aktivne – mas dve moznosti (pripadne kombinaci)

        1. zvednout tlak a zvetsit tak silu vzduchove pruziny – tim dodanou energii vicemene uschovas a ona se ti „vrati“ pri odskoku – bude tedy nutne pritahnout i rebound (muzes se dostat do faze kdy vnitrni nastaveni reboundu nebude stacit, budes mit koleckem dotazeno a stejne to bude litat moc – pak bude treba zmenit tlumak i uvnitr)
        2. zvysit kompresi (a to nemluvim ejste o rozdilu HS a LS komprese a oba se navzajem taky ovlivnuji) – tim dodanou energii utlumis, takze muzes jeste naopak dojit do faze kdy budes potrebovat rebound ubrat (mene pritlumeny) aby to nebylo tupe.

        Co se tyka komprese, tak zjednodusene – pokud ti prijde ze je kolo moc aktivni, pohupuje se na nerovnostech a neni uplne stabilni, bori se v zatackach atd a presto mas dobre nastaveny rebound, pak je treba pridat LS kompresi. Pokud ti prijde ze pri velkych rychlych ranach vidlice prestreluje hodne prekazku nebo chodis hodne dorazy, da se to omezit HS kompresi.

        Je to celkvoe zjednoduseno ale pro predstavu to snad staci.

    • Dáňa69  

      mam hosi 120kg (8 let americky fotbal) tak ta vaha proste je a rad cvicim, chci ted neco dat dolu kvuli kolu a jelikoz nejezdim zas jak uplny vokurka( driv jsem jezdil lehce DH) tak to kolo az tak nesetrim, mam CTM Sroll pro 2017 tlumic je L/M co se me deje je to , ze se hodne prohupuje a jsem schopen shodit merici o krouzek treba centak od konce jen tim ze seskocim mensi skok a uz mam strach na vetsi,abych nedal doraz, protoze tam neni az takova rezerva, proto prave resim, jak to celkove pritvrdit, kdyz uz ted tam mam nafoukano tech max PSI a 30Sag tam je jen tak tak

      • deekay  

        takze koukam na tvuj scroll – pokud to sedi, mel bys tam mit 160mm zdvihu pod zadkem a monarch Plus Debonair s 63mm chodem. To mi prijde jako odpovidajici leverage ratio.

        Takze doporucim vyvlozkovat kompletne celou vnejsi komoru – jak pozitivku tak negativku. Plus pripadne vlozku do hlavni komory a uvidis. Dalsi stace pak bude zvetseni komprese z M na H pokud nepomuze predchozi.

        • Dáňa69  

          moc dekuji za rady,ale uprimne kam se dava vlozka do hlavni komory? Myslis cely ho rozebrat a dat ho tam na ten pistek? Jo a jeste se optam, je nejaka krivka, ze cim vic dam vlozek, tim min mam nafoukat?

          • deekay  

            Zatim zkus vyvlozkovat vnejsek. Dovnitr se to standardne dava u foxu, u monarcha by se muselo zmerit aby to nekde neprekazelo a udelat ze silonu na soustruhu treba. Myslim ze to neprodavaj normalne. Tabulka teda nevim, nevidel jsem.

            Foukej stale na SAG. Pokud nemas ted vycpanej debonair na negativce a vycpes ho tak ti to pomuze se sagem..

        • Mr.Duck  

          Proč negativku? Vůbec bych neřešil nacpat do tlumiče milion spacerů, I pár ti udělá znatelný rozdíl, zkoušel bych nejdřív pár do pozitivky, zkusit víc míň zjišťovat co to dělá, narvat to hned komplet je jak poradit ať tam dá jekl :)

    • Breakpain  

      Capra – RockShox Monarch Plus RC3, HV

      Když tam prdnu bottomless ring, tak dojde k čemu – ovlivní to pouze poslední 1/3 (vyvaruju se chodu na doraz, zvýším progresivitu u konce)?

      Děkuji :)

      • TJK  

        vlozkovanim pozitivky zvysis progresivitu cili ano omezis chod az k dorazu.. muzes vyvlozkovat i negativku co by zase melo zvysit citlivost na zacatku zdvihu ldyz mas velkej tlak… ja do 301 daval napriklad 2 do pozitivky a 1 do negativky… mel jsem to na 140mm tak abych omezil dorazy v parku a se zvysenym tlakem na SAG 25% jsem zlepsil citlivost na zacatku

        • Breakpain  

          Sag mám myslím 30%, zkouknu

          OK, takže bottomless ring – vložkuje pozitivku (pod kryt tlumiče), ale vyvložkování negativky – no ani nevím „co“ ta negativní komora je O:)…

          • krabica  

            Ta je hned vedle pod stejným krytem mám ten dojem. :-)

          • TJK  

            kdyz stahnes sleeve tak ta prvni mensi cas je negativka a ta zadni vetsi cast je pozitivka… vlozkovani negativky oblivnuje prvni tretinu zdvihu a pozitivka ovlivnuje rekneme posledni tretinu

            edit: tady mas obrazek… uplne vlevo pozitivka (vetsi) vpravo negativka (mensi)

          • Honik  

            Na HV komore negativ nemuzes vlozkovat, to si kluci pletou s DebonAir.

            • Breakpain  

              Je to mozny, mrknu do manualu

            • TJK  

              aha ja myslel ze ma Debonair.. pak mas pravdu samozrejme pravdu

            • Breakpain  

              Hoši, někde jsem to viděl a teď to zaboha nemůžu najít. Mám HV verzi, takže vložkovat můžu jen pozitivku, to vím, ale kolik maximálně těch gumek tam můžu narvat … mám zafixováno 10, ale ruku do ohně zato nedám a hledám to jak kripl a nic :/ …

        • Honik  

          Vlozkovani negativu zmensuje sag.

          Cotlivost vic ovlivni shimstack a tlak nad IFP.

    • Pohys  

      Čau. Mohl by mi někdo vysvětlit v čem se citelně projevuje vnitřní nalazení tlumiče a jak konkrétně pocítím rozdíly u MM/ML/LL? Chápu, že první písmeno je nalazení kompresního útlumu a druhé nalazení reboundu, ale nějak si nedovedu představit konkrétní nalazení vs. konkrétní situace/ vhodnost…

      • Pedro404  

        Posouvá oba limity venkovního nastavení komprese a reboundu jednim nebo druhym směrem, takže pokud by ti např. odskok na tlumiči s M laděnim nešel dát dostatečně pomalej podle tvýho požadavku, šel bys do toho víc utlumenýho ladění (tušim H?).

        Ladění komprese je mám pocit doporučovaný podle poměru přepákování rámu.

        • Pohys  

          Takže když vezmu tlumič L/L, tak bude oproti M/M víc reagovat na drobnější podněty a rychleji se mi vracet do výchozí polohy?

          V tabulkách RS je doporučený kompresní nastavení pro určitý poměr přepákování, ale nikde jsem nenašel čím se řídit při volbě nastavení reboundu… Jinak teoreticky, tohle vnitřní nastavení by měli umět předělat v autorizovaných RS servisech, ne?

          • deekay  

            Jak pises. LL bude na stejnem ramu se stejnym tlakem citlivejsi. S reboundem to neni tak jednoduche. LL se bude vracet do stejne polohy rychleji pri stejnem poctu kliku cervenym koleckem nez MM, ale je mozne ze oba pujdou nastavit na stejnou rychlost. Vnitrni nastaveni ti jen posouva okno, ve kterem se muzes pohybovat vnejsim stelovatkem.

            U reboundu je dobre se ridit nasledovne – dejme tomu ze mas tlumic s danym nastavenim a jezdis se skoro uplne otevrenym reboundem (cervenym koleckem). Pak je dobre nechat dat o jedno vyssi svnitrni nastaveni tlumice.

            Idealni hodnota u monarcha je ta, kdy ti vyhovuje hodnota kolem 2 kliku od uplne zavreneho reboundu. Samozrejme je treba pocitat se znemana teploty, zatizeni (batoh nebo bez batohu) atd.

            RS primo prodava uz hotove vnitrni shimstacky pro zakladni nastaveni – takze ano v servisnim centru by to melo jit predelat. Jinak to jde predelat i zvlast v urcitych dalsich nastavenim, vyjma ty zakladni. Ale to uz ty musis naprosto presne vedet co chces, trochu tomu rozumet a nastavovat to musi nekdo kdo tomu taky dost rozumi a ma s tim zkusenosti.

            • Pedro404  

              „Idealni hodnota u monarcha je ta, kdy ti vyhovuje hodnota kolem 2 kliku od uplne zavreneho reboundu.“

              Proč?

              • deekay  

                Protoze pak jde vetsina oleje pres shimstack a ne pres otevrenou jehlu. Pak to funguje presne jak je poskladany shimstack.

              • Mr.Duck  

                To bych si musel ten rebound stack vyndat :D

                UPS mrtvola. Sem ho teď servisoval a nechal si otevřený vlákno O:)

            • Pohys  

              Rozumim, ale neexistuje obecnější vodítko k výběru nastavení reboundu? Protože preci jen, když přecházíš například od Foxe a tam máš rebound naklikanej zhruba na polovinu, tak vlastně nevíš čeho se máš chytit…

              • deekay  

                Obecne muzes dat stejny nastaveni jako je pro dane prepakovani doporuceny pro kompresi. A doufat ze tvuj ram se nebude chovat nejak nestandardne.

    • deekay  

      .

    • pitos  

      Potřeboval bych informaci, mám nový tlumič RC Monarch Plus RC3 a hned z počátku jsem si všiml jedné věci.

      V zhruba v 10% sagu je cítit malá hranka. Když sedím a jedu v terénu tak je vše Ok, ale například při postavení se do pedálu a propružení(kdy dojde k plnému vysunutí pístnice) to zase přejede přes tu hranku,což jde celkem cítit.

      Je to normální vlastnost tohoto tlumiče, nebo to mám dále řešit? Dík.

      • Breakpain  

        Nemůže za to chlad? Děje se to i v teple?

      • vojtechposmourny  

        Měl by to být přechod mezi negativkou a pozitivkou.

        • pitos  

          Jasně, ale je to u tohoto tlumiče normální, nebo by to cítit jít nemělo?

          Já se tím setkal poprvé a moc se mi to nelíbí.

          • vojtechposmourny  

            Všiml jsem si toho, když jsem si hrál s nastavením a velikostí komor. Ale při ježdění to neregistruju.

      • Pan.Fazole  

        Nedávno jsem si toho taky vším. Pak jsem tlumič myslím rozebral (co mi šlo) namazal a bylo to myslím ok. Ale teď mi to dělá zas tak nevím. U mě je to asi ve 40%

        • pitos  

          Tak ve 40% by to už byl u mě vážný problém. To bych přes tu hranku chodil vlastně neustále a takový tlumič bych nechtěl.

      • strongpajda  

        taky jsem řešil. Ve VeloFiala mi „vysvětlili“, že je to přechod mezi negativkou a pozitivkou – kanálky co přepouští\dorovnává tlak vzduchu. Jestli mi věšel bulíky na nos nebo ne, netuším. Ale tvářil se u toho zkušeně. Po servise v BikeLive skoro bez hranky. Na konci sezóny se vždy objeví. Každopádně v 10% sagu to neřeším a jezdím. Přes tuhle hranu chodím jen při nasednutí.

      • pitos  

        Tak díky všem za informace. Vypadá to tedy na vlastnost tohoto tlumiče.

        Uvidíme jak moc mi to bude při jízdě vadit, možná to bude v pohodě.

        Kdybych to ale věděl, tak bych si rozhodně něco takového dobrovolně nekoupil.

        • MlokCZ  

          Ta hranka je ale cítit úplně u každého tlumiče se vzduchovou negativkou s přepouštěcím kanálkem někde ve zdvihu, což tak mají skoro všechny tlumiče.

          Třeba u Fox tlumičů to vždy bylo hezky i vidět na zaměřeném grafu průběhu, když to bylo v některých testech dobře měřené.

          A pak už jen záleží kde ve zdvihu přepouštěcí kanálek je a jaký k tomu použijes sag. Za jízdy to cítit nebývá skoro nikdy, ani já citlivka to většinou nevnímám.

          • pitos  

            Tak to jsem netušil a nikdy jsem si toho nevšiml na žádném tlumiči.

            Teď jsem to schválně zkoušel na kole od manželky, má Fox DHX 5.0 air.

            Když o tom vím, tak tam opravdu nějakou nepatrnou hranku také cítím, ale v porovnání s tím Monarchem je to daleko méně výrazné. Uvidím jak to budu vnímat při ježdění, pokud to bude rušit nezbude než vyměnit tlumič za jiný.

            • LM  

              Ještě můžeš zkusit jezdit rychleji a/nebo rozbitější terén, ať nemáš čas sledovat hranku. Neřešit, jezdit! :-)

              • pitos  

                Řeším to protože jsem tu hranku nikdy na žádném tlumiči necítil a tak jsem si nebyl jist zda je tlumič v pořádku.

      • pitos  

        Takže boj s Monarchem pokračuje.

        Tak ten přechod mezi negativkou a pozitivkou jde cítit pořád a myslím že dosti výrazně.

        Nechce se mi věřit že je vše v pořádku, při propružení(jak jsem již popisoval) to jde cítit velmi výrazně.Lupne v tom celkem dost a projde to jakoby celým kolem. Kdybych nevěděl co to dělá, tak bych si klidně myslel že mám povolené třeba hlavové.

        A aby toho nebylo málo, tak se hned v počátku objevilo pískání. Prvně jsem šel samozřejmě po ložiskách a uchycení tlumiče.Vše je v pořádku. Abych se nakonec ujistil že to dělá tlumič, tak jsem na rám nahodil jiný a nebyl problém.

        Nepíská to vždy a pořád, doma je to tiché. Jak vyjedu tak se to projeví a píská při propružení asi jako dětská hračka.

        Objevil jsem, že je pístnice tlumiče odspodu mokrá od oleje. Je tam šroubek kde se plní olej. Ten byl mírně povolený, dotaženo a pískání se zlepšilo. Nicméně pořád to není tiché a občas si to lehce pískne. Doma v teple v pořádku.

        Takže asi nakonec reklamace. Nechávám to ale až po svátcích, tak kdyby se s tím někdo už setkal nebo měl nějakou radu, tak si rád počtu :)

        • novas752  

          Tim šroubkem kde se plní olej se olej neplní a je to jen krytka ventilku IFP komory, která olej tlakuje.

          Čim ošetřuješ gufero před/po jízdě? Taky by to možná mohly dělat pouzdra v ocích tlumiče.

          • pitos  

            Používám Brunox, na ten tlumič jsem ho dal tak 2× a najezdil jsem na něm asi 2h. celkem.

            Na pouzdra se pokusím zaměřit, také možnost kterou nemohu vyloučit.

            • danis7  

              Já na novém kole taky řešil pouzdra u Monarchu, hrozně to vrzalo, byly dost těsné. Nakonec jsem přešel na ty 5-ti dílné od Foxu. Takže klidně to může být i u tebe těsnými pouzdry.

        • wilda81  

          RS no. Sundat a zahodit co nejdál.

    • chyna.cz  

      taky jsem to měl na tlumiči, od posledního servisu jsem to neregistroval, tak sem ti moc nepomohl co? :-)

      • pitos  

        Stejně to asi budu řešit s prodejcem. Jen jsem potřeboval info, zda to je u toho tlumiče běžné či nikoli.

        • Zdendyš  

          S timto tlumicem je znatelny prechod mezi komorami zcela noumalni ;)

    • musilekdom  

      Ahoj, dokáže mi někdo poradit čím to může být – mám rs monarch rc3+ debonair na kole canyon strive, vážím ± 73kg a tlumič musím foukat co mi pumpička dá, což znamená cca 290 psi, abych se dostal na 20% sag, což mi přijde hrozně moc, vzhledem k mý váze. Tak v čem by mohla být chyba?

      • novas752  

        Buď vadná pumpička nebo stuckdown tlumiče.

        • musilekdom  

          Pumpa je v poho, delam s ni i predni vidli a bez problemu. Co je stuckdown tlumice?

          • novas752  

            Protekl vzduch do negativní komory, je tam příliš velký tlak a moc to tlačí tlumič do zdvihu. Nutná repase vzduchové komory. Dá se zvládnout i doma, z nářadí je potřeba akorát svěrák.

            • musilekdom  

              Kdyby to byl ten stuck down, tak by sla spatne sundat komora protoze by byla natlakovana ne? co sem zatim procetl. zkousel sem i vlozkovat horni komoru nevim zda je to pozitivni nebo negativni a zadny tlak tam neni kdyz vypustim tlumic, jde uplne v poho sundat.

              • TJK  

                potrebujes vlozkovat negativku (to je ta spodni komora) a podle chovani a pripadne dorazu das vlozlu i do pozitivky)

                • Sistematicx  

                  Je zajimavy ze kdyz jsem se na to ptal boxxerservis tak mi napsal ze negativka se nevlozkuje…

                  Ale asi me nepochopil. Psal jsem mu ze mam problem s vyuzitim zdvihu a dal mi 4 tokeny to pozitivky. Nejspis se domnival ze chodim ma po dorazech.

                  • Mr.Duck  

                    RockShox rika ze vlozky jedine do pozitivky.

                    Me taky prijde vlozkovani negativky jako blbost, pokud nechces progresivnejsi tlumic s mensi oporou v sagu, na coz bys ale mel lepsi rovnou sundat DebonAir a nasadit standartni komoru.

                    • Sistematicx  

                      Tak preci jen je to pravda. Napric forem se tu prave rika ze vlozkovat negativku v pohode. Tak me to prekvapilo ze mi napsal ze negativka se urcite nevlozkuje.

                      No jo. Ale jak to chces udelat pak na rb675. Kdyz tam das debon air tak se dostanes tak lehce za pulku zdvihu mi prislo.

                      S monarchem to byla asi nejvetsi tragedie to kolo. TriAir a ted Topaz a v obou mam v negativce tri tokeny.

                      A vlastne i Monarch jsem mel dva nebo tri tokeny v negativce.

                      Kdyz das standartni komoru tak ta ma malou negativku ne?

                      • Mr.Duck  

                        Na Banditovi 675 jsem vozil 0 tokenu, pri spravnem tlaku a odskoku to bylo podle ShockWiz naladene na 100% a chovani perfektni. Vyuziti zdvihu akorat – takova DH perina v bordelu a doraz jsem snad od spravneho nastaveni necitil ale vyuzival, presne jak to ma byt. Premyslel sem ze na novy ram (zase 675) bych dal CCDBA, ale nakonec zistanu u monarchu +, nemam tomu chodu absolutne co vytknout.

                        • Sistematicx  

                          Tak to ses na tom lip jak ja teda…Me se to proste nepovedlo tak abych byl spokojen…

                          Se suntourem to bylo uz lepsi…bud jsem lempl a nedokazu to nastavit s monarchem nebo na to ma vliv muj jezdeckej hovno styl a pod :-D

                        • strongpajda  

                          Me na Banditovi zustaval cca 1 – 1,5cm nevyuzity pistnice. Ted mam 3tokeny v negativu a uvidim co to udela. Shockwiz jsem nikdy nemel.

                          A kolik foukas na Banditovi?

                          • Mr.Duck  

                            160 psi, 7 kliknutí od otevřenýho odskoku, tune jakej přišel od RB (nevím co tam bylo, kolo už je prodaný :()

                            Vážím mezi 65–70 se vším všudy.

                            Rám je dost progresivní, a Debonair ti dává větší oporu okolo sagu což se k takovému průběhu dost hodí. Zmenšení negativkyti sice možná dovolí menší tlak pro stejný sag a menší sílu na doraz, ale zase se ti to bude víc propadat do zdvihu.

                            Jakej vozíš sag?

                            • Sistematicx  

                              Tak ted nedivim ze ti to s Monarchem chodilo dobre.

                              Jestli mas 70kg. Asi to uz na to ma nejakej vliv. Ja mam kolem 90kg na plne vybave a rval jsem tam hodne pres 200psi, uz nepamatuju presne.

                              Ale ted s DVO jsem na 215psi v hlavni komore. A 170psi na expanzce( stahl jsem to z 200psi rovnou na spodni hranici). A dnes jsem nedoletel malej prescestak (delka cca 2,5 metru, dopad dost na hovno) a zustalo mi tak akorat rezerva. A to jsem si jistej ze s Monarchem to tak nebejvalo. Tam jsem mel i pri blbym dopadu na stejnejch vecech porad vic rezervu.

                              Fotka lehce zkresluje, na konec pistnice je 5mm.

                              • Mr.Duck  

                                Si mi neodpověděl na ten sag. Když ohraníš skok, tak přece není nic zvláštního na tom dát doraz, naopak by ti to měl ten tlumič sežrat. To, že to není největší rána co tomu kdy dáš nic neznamená a určitě ne to že by ti nemělo jít do dorazu. Možná tam je ten rozdíl spíš než těch 20 kg ale to co od kola čekáš.

                                Bohužel tady hodně lidí vidí doraz jako chybu nastavení nebo nějaký problém, ale doraz je tam od toho aby dorazil, nič víc. Správně nastavený tlumič ti po odrazech bude chodit tak že to není cítit, ale ten zdvih bys měl využívat celý, zvlášť když ohraníš skok.

                                Pokud má někdo potřebu vozit na tlumiči rezervu, spíš by potřeboval kolo s menším zdvihem než jiný tlumič :)

                                • Sistematicx  

                                  Me si se na SAG neptal. Mas tam reakci na Srongpajdu…

                                  Nicmene, sag jsem nikdy nemel vic jak 30%. Snazil jsem se davat kolem 27% s tim monarchem. Kdyz jsem dal lehce pres 30 tak jsem si pripadal ze to nejak plave divne.

                                  DVO mam ted v SAGu po ten spodek nápisu.

                                  Tentokrat byl ten dopat velice neprijemnej. Ten prescestak nemi zadna pekelna vec tady na tom trailu. Me schazelo pul metru do idealniho dopadu. Vyskovej rozdil odrazova hrana a dopad je cca 1,5 metru (odhaduju), delka od hrany na dopad je 3 metry (tezko ted odhadnu jestli to neni o pul metru vic). Ale tak pro predstavu snad staci.

                                  A prece nebudu vozit takovej tlak abych mlatil doraz i pri malem skoku. Nebo na kde jakym dropu co ma dopad ze svahu. Tam by mi to melo jit pekne do zdvihu. A ne ze to proleti zdvihem a řachne doraz.

                                  Uz mam na 675 treti tlumic a to DVO se mi zda velmi dobre pro ten ram. Nebo mozna pro muj styl jezdeni. Jeste si treba lehce pohrat s tokenem v pozitivce a mirne s tlakem. Ale zatim to klape.

                                  Edit: nasel jsem fotku toho prescestaku, dneska mel opravenou najezdovou hranu a zvedlou o par cisel, tak jen pro predstavu, jak jsem psal, neni to zadnej extra krutej polet

                                  • Mr.Duck  

                                    Tak tohle ohranit bych čekal klidně že doraz dám, zvlášť jestli to bylo nepříjemné a ani si nedal doraz, tak ti to podle mě nesežralo co mělo.

                                    „ne ze to proleti zdvihem a řachne doraz“

                                    To je klíčový – neříkám že má řachnout doraz, ale ideální tlumič by ti tam na doraz šel aniž bys to ucítil. Dám doraz na mnohem menších věcech a přitom ho nedám na 10m skoku do ne ideálního dopadu, od toho je tam komprese.

                                    Ale tahle BF teorie že chodit na doraz bys neměl vysvětluje proč si tu většina lidí není schopná nastavit odpružení :)

                                    Někdy by třeba nebylo špatný místo vyhození 20k za novej tlumič dát 10k někomu kdo tomu opravdu rozumí a s ním to naladit :) Bohužel takových lidí moc není ani v shopech..

                                    • Sistematicx  

                                      Hele ten prescestak je fakt malej si myslim. Dopad nebyl rozhodne cistej. Ale taky ne uplna rana na placku.

                                      K dorazu to je cca tech 5mm mozna o milimetr mene. Nevim kde presne ta gumicka je pri dorazu, si nepamatuju.

                                      Takze za me asi docela dobre. Pokud bych to trefil o malinlo hur ten dopad. Verim ze doraz by se konal uplne jasne. Na tom trailu jsou veci kde padas z vetsi vysky.

                                      A jak jsem psal. Jeste musim lehce ten tlak odladit…

                            • TJK  

                              no zed to chapu, tvoje vaha pak vsechno vysvetluje… s 20kg navrch to takhle naladit nepujde

                            • strongpajda  

                              sag jmam kolem 30%, dneska jsem vyzkoušel 3.token do negativu, asi zase chvíli budu jezdit s 0tokenama. Ještě tu někdo psal, že DebonAir by si měl držet sag 30% bez ohledu na tlak v tlumiči – 106Paja.

                        • hrota  

                          Já mám dva tokeny v negativce, bez nich jsem nebyl schopný to aspoň zhruba naladit, respektive základní tlak byl strašně vysoko (teď vážím nějakých 95 a foukám 270psi).

                          Ale větší podíl na tom bude mít to, že jezdím tužku a prd tomu rozumím :D

                          • Mr.Duck  

                            Kolik sag? Mám o cca 20kg míň a foukám skoro poloviční tlak.

                            • hrota  

                              Cca 30% méně ani nějak vozit nejde, to bych tam musel nacpat o dost vyšší tlak a nechodil by vůbec.

                    • TJK  

                      ja nevim ale odjakziva vsude vidim jak vlozkovsni pozitiv tak negativ komory…

                      • Sistematicx  

                        Napodobne. Kdyz mi to napsal tak jsme koukal na obrazky ruznejch uprav a dost casto se prave i v textu zminovalo negativni komora. Otazka je jestli to ti dotycni vedi ze RS nedoporucuje vlozkovat negativ. Preci jen na net pise kazdej kdo ma pripojeni k netu…

                      • Mr.Duck  

                        Podle me ho akorat sundava, proto je nakrivo :)

                        • TJK  

                          hele je to mozny, ja sem bandita na RS nikdy nemel, daval jsem DVO, na moje jezdeni byl hodne progresivni (675 myslim) takze jsem mel 2 vlozky v negativce, tim jsem zacal vyuzivat zdvih cely bez dorazu a melo to prijemnou oporu ve zdvihu… na Nicolai jsem koupil Monarcha v zachvatu blbosti a vetsi hruzu sem nevozil… okamzite letel a s novou vidli sel zase Topaz… me nejak monarch neoslovuje… budto se topi ve zdvihu jak blato nebo je ťzase prefoukanej a tupej… alespon na tom mym ramu co jsem mel… ale dost si lidi pochvaluji nove RS superdeluxe a to bych nekdy rad vyzkousel

                          • hrota  

                            Co se Monarch+ a 675 týká, zbavil sem se té fáze “přefoukaný a tupý”. Nicméně zatím asi úplně nedokážu využít potenciál toho kola, ale už se pomalu převaluju k tomu topení se ve zdvihu.

                            Je DVO fakt o tolik jinde? Momentálně sice řeším jiné věci, ale do budoucna bych to rád někam posunul.

                            • wilda81  

                              Dej tam pružinu se zamykáním.

                              • hrota  

                                Nevím jak to děláš, ale dycky vytáhneš odněkud myšlenku, se kterou si dlouho hraju… Je fakt, že na moji nynější hmotnost už by měly být pružiny.

                                Nějaký konkrétní tip? :D

                                • wilda81  

                                  Zamykání výběr dost zužuje. CCDB IL je asi ideální poměr cena-výkon.

                                  • novas752  

                                    Co DVO Jade X?

                                    • hrota  

                                      Takhle, ono to zamykání není primárně nutnost, protože zase z bandita nechci dělat dort (hlavně dokud je vepředu Auron), nebo ultimátní mašinu, už teď to kolo snese daleko víc, než moje hlava :)

                                      Navíc, kopce mne baví na asfaltu, když vytáhnu silnici, na banditu si to občas klidně potlačím…

                                      • novas752  

                                        Tam je pak nabídka větší a levnější.

                                        „Obyčejnej“ DVO Jade, Marzocchi Bomber CR, RockShox SuperDeluxe R…

                                        Ale zase i se vzduchovym tlumičem se to zamykání občas, do prudšího nebo delšího kopce, docela hodí. Pružinovej tlumič bez zamykání bude ještě houpavější, to bych bral tak na nějakýho freeriďáka do bikeparku apod.

                                        • hrota  

                                          Tak u mne to dycky zabije mizerná fyzička, podle mne to zamykání zase takový vliv nemá, na to abych 2–3× vystoupal za den nahoru na rychleby, nebo TT je mi to celkem jedno :)

                                          No uvidíme, je to v pořadí :D a asi se pružině neubráním.

                                          • novas752  

                                            Zrovna tam bych si zamykání určitě bral. Místama docela prudký a hlavně delší kopce, zamkneš páčku a jede se docela znatelně líp. Za 20 minut resp. 3/4 hodiny nahoře zase odemkneš a zábava může začít.

                                            • hrota  

                                              Hele uvidíme podle chechtáků, teď řeším bydlení, takže priority jsou trochu jinde.

                                              Navíc na to, abych zkusil, jestli mi pružina vyhovuje, nepotřebuju tlumič s lockem. I když nový CDDBil není zas taková pálka.

                                              Teď stejně brousím převážně silnici.

                                          • TJK  

                                            uprime, bandita na pruzine bez zamku bych nechtel, fakt to neni zadnej rychlik a s otevrenou pruzinou to bude na slapani fakt bida

                                            • hrota  

                                              Ja teď na vzduchu zase tak často nezamykám, ale chápu, houpe se to celkem dost.

                                              Nevadí, peněženka to nějak přežije, už si zvykla :D

                          • Mr.Duck  

                            Já upřímně nevěřím že by vložka v negativce měla způsobit nějaký problém, nicméně bych to řešil jinou vzduchovou komorou spíš než vložkami.

                            Já bych si třeba zrovna dvo na kolo nedal kvůli spolehlivosti a opravitelnosti která je tu dost mizerná.

                            Mám teď pravidelný srovnání jen s pružinovým ohlins a upřímně si nemyslím že by za ním monarch+ nějak nestíhal. Ten tlumič je na Bandita super kombinace, jen je potřeba ho správně nafoukat v první řadě. Neříkám že jsou všichni blbci a nerozumí tomu, spíš by mě zajímalo co od kola čekají, jaký vozí sag a co je za problém u těch komu to nevyhovuje.

                            • wilda81  

                              Tohle není moc dobrá vizitka pro ohlins :D

                              Mám podobný názor jako TJK. Měl jsem Monarchy na několika kolech a ten tlumič se mi fakt nelíbí. Jediné pozitivum je asi citlivost, ale jinak jsem s ním nebyl spokojený snad vůbec v ničem. Buď byl houba bez opory ve zdvihu a nebo při rozumném sagu bych musel skákat z paneláku abych ho dostal na doraz. Defacto každá výměna (Float X, pushnutý CTD s Vorsprung komorou, DPS, Topaz, X2) znamenala velký krok dopředu.

                              • Mr.Duck  

                                A mluvíš o monarch plus nebo mínus? Protože tam je docela rozdíl se mi zdá. Nicméně nemá moc cenu tu rozebírat co je lepší nebo horší, tlumič musí bejt v první řadě dobře nastavenej a to většina lidí nezvládá a mě moc nebaví po netu zkoušet poznat jestli člověk jen neví co dělá nebo pro něj něco fakt nefunguje :)

                                • hrota  

                                  Ne že bych o tom věděl víc než Ty, ale není prostě určitá hranice, co do hmotnosti jezdce, kombinace jízdního stylu a rámu, kdy prostě je lepší použít jiný tlumič, který je třeba vhodnější? :)

                                  Zrovna u Wildy bych neřekl, že neví co a proč dělá s tlumením.

                                  • Mr.Duck  

                                    Vždyť říkám že mě jen nebaví zkoumat jestli je to ten případ nebo ne. Často je ta hranice ale mnohem dál než si většina lidí myslí, a myslím že tak těch 90% lidí by mělo větší přínos v nákupu shockwiz než novýho tlumiče, a to se týká i lidí co tomu celkem rozumí, včetně mě. Taky jsem chtěl monarch měnit dokud jsem ho nenastavil s tím. Nicméně i s shockwiz je potřeba vědět co člověk dělá a není to záležitost víkendu najít správné nastavení.

                                    • hrota  

                                      Tak jasný :) Ono hlavně málokdo se tomu věnuje tak jako třeba Ty žejo. Protože co jsem tak pochopil, tebe kola živí. Popravdě rád bych tomu věnoval taky tolik času, ale bohužel to uplně nejde.

                                      Ale tu pružinu si aspoň na zkoušku neodpustim :D

                                      • Mr.Duck  

                                        Jako že pro ostatní lidi existuje i něco jinýho než kolo? :)

                                        • hrota  

                                          Nemyslel jsem to nějak zle. Jen ad1 ne každý má talent na ladění pružení ad2 čas tomu pořádně porozumět :)

                                          • mr.antik  

                                            spíš si nedovedu představit třeba 6× rozebírat tlumič a zkoušet něco přestavovat

                                            • Mr.Duck  

                                              Proto říkám že lepší někomu zaplatit třeba 10k za nastavení než vyhazovat peníze za jiný tlumiče, ale to pak nemáš ten pocit že máš na kole něco novýho no :)

                                          • Mr.Duck  

                                            Dyk já ti rozumím :) A upřímně taky neskáču radostí když mám tlumič několikrát rozebrat, ale pokud má něco fungovat na 100% tak je potřeba pro to něco udělat no :)

                                            • hrota  

                                              Tak jasný, já osobně asi nejsem nějaký extra vnímavý jedinec. Jako samo, rozdíly poznám, ale nějaké jemné nuance :D to fakt ne. Ale nemám toho nějak moc naježděno, třeba se to časem posune.

                                    • TJK  

                                      ja mel shockwiz pujceny… myslim ze nastavit sem to umel a vyvlozkovat a nafoulat taky… a jak rikam na stejnem ramu (horstlink) bylo DVO o parnik jinde nez Monarch… oba ukazovaly v Shockwiz dobre nastaveni ale projev diametralne odlisny.0

                                      • Mr.Duck  

                                        To je to, mít to půjčený je podle mě zbytečný, mě trvalo přes měsíc se s tím naučit pracovat tak abych z toho dostal ideální výsledky.

                                        Pak teda nevím jestli mluvíš o monarch plus nebo mínus, tak je dost velkej rozdíl a každej je tak trochu na něco jinýho.

                                        Určitě je možný že to dvo tam prostě sedne líp, nebo je ho jednodušší nastavit pro tvoje použití, spíš tak obecně si ale stojím za tím že ve většině případů je to o nastavení a Monarch (minimálně Plus) by měl splnit potřeby tak 99% lidí který to zajímá.

                                        Bohužel i lidi co vyrábí různé tuning kity, písty a dělá tuning odpružení to každý vidí trochu jinak, a podle mě se to hodně odvíjí od toho co ten „tuner“ sám od kola čeká a přenese to na zákazníka. Sám s tím mám dost velký problém protože dost lidí komu kolo nastavuju ho používá úplně jinak než já si dokážu představit.

                                • wilda81  

                                  Plus i mínus. Paradoxně nejspokojenější jsem byl asi s „mínuskem“ na Mega TR275. Souhlasím, že musí být hlavně dobře nastavený + správný tuning na daný rám. S „hloupým“ tlumičem ale už nic moc nevymyslíš kromě vložkování. Přehazování shimstacků neberu jako domácí nastavování, ale jako pochybení výrobce rámu, že nedodal tlumič se správným interním nastavením.

                                  • Mr.Duck  

                                    Zrovna nastavení shim stack má ale velkou souvislost se stylem ježdění a váhou, na což výrobce moc nemá vliv. Mě sice sedí s čím mi tlumič na RB přišel, a je pravda že to není úplně pro každého na doma ale to je přesně ten případ kde je lepší zaplatit někomu kdo to umí nastavit než kupovat jinej tlumič za 2× tolik a doufat že bude lepší..

                                    • wilda81  

                                      Tak furt se dá odhadnout podle kategorie kola a velikosti rámu kdo a co na tom bude +/- dělat. Extrémy typu sjezdy na XC kole a 120kg na XS rámu, nepočítám – tohle opravdu výrobce ovlivnit nemůže.

                                      Člověk bez zkušeností těžko řekne někomu co mu má se shimstacky udělat. A když to pošle na servis, vrátí se mu za týden, tak pozná zase prd protože mu chybí porovnání s předchozím nastavením. V tomhle mu může částečně pomoct zmiňovaný shockwizz, ale stejně mi přijde lepší mít chytrý tlumič, možnost jezdit celý den na stejné trati a zkoušet co jaké nastavení ovlivní.

      • TJK  

        zniceho nic zmena v chovani nebo to je tak od zacatku?

        • musilekdom  

          Kolo mám asi měsíc, kupoval sem ho pouzity a tohle uz to delalo. Jinak v chovani tlumice zadny problem neni si myslim, ale je to muj prvni full, tak se s tim seznamuji.

          • lubosalbi  

            Ten tlumič má max tlak 350psi, pořídit si pumpu, která umí aspoň takový tlak nafoukat. Já na Strivu 27,5" do tohodle tlumiče taky myslím foukal kolem 300psi na mých 80kg.

      • Mr.Duck  

        20% sag to je na silnicku ne?

      • MlokCZ  

        20% sag u tlumiče s velkou negativkou? Pak je jasné, že máš problém. Tak malý sag s velkou negativkou téměř ani nejde dosáhnout (protože přepouštěcí kanálek mezi pozitivkou a negativkou je více ve zdvihu než u tlumičů s malou negativkou) a ani být u tlumičů s komorou s velkou negativkou nemá.

        Nemám přesná čísla pro debonair, ale pro představu čísla pro Fox s EVOL komorou (také velká negativka):

        • foukám 200psi, což je tlak, který je pro mě akorát bez jakékoliv vložky v pozitivce, abych akorát využíval zdvih
        • s 200psi mám sag kolem 25%, což je pořád dost malý sag na velkou negativku
        • při dalším větším přifouknutí sag už skoro neklesá a na 20% se snad ani nelze dostat, testováno 250psi a sag byl kolem 23%. Samozřejmě těch 250psi už je zcela nesmyslný tlak, ani bez vložky bych nevyužíval vůbec zdvih
        • naopak s menším tlakem sag nejprve narůstá jen velmi pomalu
        • klidně bych mohl jezdit jen 150psi, sag by byl kolem 27–28% a musel bych přidat na cca nějakou střední vložku, abych nechodil po dorazech – tak to nevozím, protože mám raději tu větší podporu ve středu zdvihu při variantě 200psi a žádná vložka
      • 106Paja  

        Debonair je konstruován tak, aby měl ± 30% SAGu bez ohledu na tlak, pokud jej tedy extrémně nepřefoukneš.

        • musilekdom  

          Zkoušel sem sag 25–30%, ale to chodím po dorazech, jezdím dcl si myslim těžký terén. Je pravda že od cca 250 psi se sag 25% skoro nemenil. A co sem koukal do manualu, tak předepsanej tlak mam cca 160 psi na moji vahu, ale to mam sag nekde 60%. Takže radíte nastavit sag na 25% a pak vlozkovat? A kterou komoru teda? Zkoušel sem vlozkovat celou horni komoru, tedy asi pozitivku, porad si pletu ktera je ktera :D a při 25% sagu chodim v těžším terénu po dorazu. Tak ješté zkusim vyvložkovat tu spodní (negativní).

          • Mr.Duck  

            Kolik vážiš? 30–35% sag mi přijde akorát na si myslím docela těžký terén, doraz jsem necítil co jsem to správně nastavil.

            Edit: sem zapomněl že to není téma jen o RB, ale i tak 25% je dosť málo pokud není řeč o nějakých žiletkách

            • musilekdom  

              Vazim cca 75 kg s vybavou. Na doraz sem chodil i pri 25%, takze vic urcite zkouset nebudu.

              • lubosalbi  

                Na Strivu je doporučený sag 25%, jestli při takovém sagu chodíš po dorazech, vyvložkuj pozitivku, já měl myslím dva kroužky.

                • musilekdom  

                  Tu sem mel postupne vyvlozkovanou celou. Improvizoval sem, protoze se mi na zkousku nechteli kupovat origo krouzky a navic sem nechtel cekat, tak sem si nastrihal krouzky z duse, videl sem na ytb jak to nekdo tak delal. Mozna to bylo o chlup lepsi, ale stale pri 25% sem sel na doraz.

                  • lubosalbi  

                    Kup nebo si od někoho půjč pumpu, která umí větší tlak než tvoje, tlumič snese 350 psi. Já vážím 80kg a neměl jsem na Strivu problém, že bych chodil po dorazech s vyvložkovaným tlumičem.

              • Mr.Duck  

                A na doraz si chodil tak že byla gumička na konci, nebo ti došel zdvih a natvrdo si vrazil do dorazu? Jinými slovy řešíš že je doraz cítit?

                • musilekdom  

                  Gumicka byla uplne na konci

                  • Mr.Duck  

                    Takže to fungovalo jak má :)

                    • musilekdom  

                      No to bych se prave rad dozvedel, jestli to tak je v poho, nemam s tim moc zkusenosti, fulla mam teprve cca mesic, pred tim sem jezdil motokros. Ale prijde mi ze na moji vahu musim foukat az prilis. Co kdybych vazil 100 kg, to by mi ani snad 350 psi nestacilo. Vidlici uz sem vyladil, mam rs pike, dal sem dva tokeny a super, ale ten tlumak mi prijde ze by mohl chodit i lip.

                      • musilekdom  

                        Vysvetli mi nekdo co ktera komora ovlivni, kdyz ji vyvlozkuju?

                      • Mr.Duck  

                        Samozřejmě že to je v poho, na co bys vozil ten zdvih když bys ho neměl využít? Pokud neuděláš nějakou seriózní chybu, neměl bys cítit prudký náraz do dorazu ale využívat celý zdvih každou vyjížďku není nic špatného.

                        Někdo výše řeší že ohranil malý skok a bylo to dost nepříjemné a že by přece na tak malém skoku neměl dát doraz ani při chybě. To je přesně důvod, proč to nikdy nebude fungovat dobře, vozit zdvih pro případ jen tý největší katastrofy zabíjí potenciál kola, bude to jezdit s příliš postavenou hlavou čímž zhorší ovládání atd.. Ale spousta lidí tu je presvedčených že doraz je zlo, a komu není rady..

                        • musilekdom  

                          Dobra, tak tedy zkusim jeste nafoukat sag na 30% a pak se uvidi a kdyz budu az moc chodit po dorazech, tak pak vlozkovat pozitivku?

                          • Mr.Duck  

                            Přesně tak bych postupoval, neříkám že to 100% docílí perfektního výsledku ale je to základ, na kterým se dá nějak stavět..

                            • musilekdom  

                              Zatim diky za rady, budu zkouset a dam vedet.

                            • musilekdom  

                              Tak sem postupně zkoušel, jsem na cca 25% sagu při 190 psi, vyvložkovaná celá pozitivka a stejně občas cejtim nepříjemný kovový náraz v dorazu, což se mi moc nelíbí hlavně kvůli životnosti tlumiče. Ale už je znát, že ten tlumič chodí, oproti před tim, když sem vozil skoro 300 psi. Pořád si myslim, že by mohl chodit ještě lépe. Koukal sem na shockwiz, pěkná pomůcka, ale tolik peněz za to dávat nechci. Má někdo nápad, co bych mohl ještě zkusit poladit, abych nedával tak tvrdý dorazy?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.