Rockshox Monarch RL - spousta problémů naráz...

58 nepřečtených
  • CzechJoker

    Na mém novém kole se na tlumiči Rockshox Monarch RL vyskytly tři závady naráz: vytéká olej (viz foto), uchází vzduch a lockout nezamyká. Chci se zeptat, jestli to může mít jednu příčinu (únik oleje), nebo je to celý komplex příčin s nejasnou prognózou…???

    Dodám, že má najeto cca 200 km. Při poslední vyjížďce jsem 2× dofukoval, abych vůbec dojel. Pokles tlaku cca 20 kPa na 10 km.

    Díky za koment

    • kubad  

      Reklamuj

      Lock a olej je dohromady jeden problém, vzduch druhý

      • CzechJoker  

        Reklamace, výměna v rámci záruky. Nyní pár stovek kilometrů zcela bez problémů.

    • allrose  

      pokud ti uniká vzduch a není to ventilek reklamuj!

      většina tlumičů nezamyká pouze ztuhne chod při stlačení

      „drobné“ množství oleje na pístnici není na závadu…fotka malá nic nevidím

    • CzechJoker  

      OK, díky. Toho oleje tam bylo na můj vkus moc, ale je fakt, že jsem to primárně nefotil a z toho výřezu to není moc vidět. Každopádně má-li to spojitost s lockem, je to jasné. Při uzamčení to pumpovalo stejně, jako při neuzamčení, nebyl tam žádný náznak zatuhnutí.

      Ten ventilek mě napadl taky, byla by to nejlepší varianta.

      • allrose  

        lock je součást tlumící části (pístnice),která zajíždí do vzduchové komory…

        • CzechJoker  

          A jak přesně to funguje? Měl jsem pocit, že to nějakým způsobem umezí průtok oleje, aby to zpomalilo reakci tlumiče. Hledal jsem nějaké schéma, ale nic rozumného jsem zatím nenašel.

          Jinak ale ten lockout nefungoval ani když jsem nafoukal 230 kPa. Tlumič ztvrdl, nechodil až na doraz (ale jen do cca 70%), ale na asfaltu „pumpoval“ stejně v obou polohách. Proto mě napadla ta souvislost d únikem oleje.

          • novas752  

            Ano, tim lockem se omezí průtok oleje v těch kanálcích a okruzích atd. Tlak vzduchu na lock nemá vliv (viz video – v červený části je olej).

            https://www.youtube.com/watch?…

            Je to sice Fox tlumič se třema polohama „zamykání“, ale funguje to v podstatě podobně ne-li stejně.

          • allrose  

            možná bude dobré napsat co máš za kolo,tlumiče jsou často laděné pro výrobce a pak se chytne někdo kdo má stejné kolo a napíše jak se daný tlumič chová v daném rámu,nebo zajdi tam kde si koupil a proskoč se na stejném kole

    • lazza  

      Ať nezakládám nový vlákno: jaký vliv má množství oleje ve vzduchový komoře na chod tlumiče?

      Doplňoval jsem včera olej do vzduchový komory Monarch RL (dolil jsem Fox Fluid, nepřetěsňoval, dal jsem cca 1–1,5ml). Odskok na zajíce je supr rychlej, na želvu to ale vyjíždí snad vteřinu a půl…

      • Vilém  

        Zadny.

      • Bafoon  

        to množství co jsi tam dal – souhlas s vilémem

        jinak množstvím oleje můžeš v podstatě „vyvložkovat“ tlumič a zvýšit tak progresivitu

        • lazza  

          Ta velmi nízká rychlost pomalýho odskoku je teda normal? Já si totiž už vůbec nevybavuju, jak se to na želvu chovalo předtím..

          • Tomínos  

            A to už nejde odskok povolit?

          • Pedro404  

            Pokud je odskok na druhym konci rychlej, tak neni problém, ne?

            • lazza  

              Rychlej odskok je v pohodě, kope to dost :-). Jen mě zarazilo, jak strašně pomalu to lezlo na nahoru při nejpomalejším. Tak sem tu řešil, jestli to může způsobovat větší množství oleje (vb nějakým videu jsem zahlídl, že dávali 0,3ml – přišlo mi to jak plivnutí, tak sem tam kydl zhruba pětinásobek). Problém jkinak žádnej není.

              • Pedro404  

                Velikost pozitivky by na odskok vůbec neměla mít vliv, čili to asi bude normální.

          • allrose  

            bacha když se želva rozběhne to je fofrrrrrrrrrrrrr

        • Honik  

          No nato pozor, pokud bude tlumic svisle dolu, mohl by olej pretect do negativky, zmensit jeji objem a zacalo by to zlobit…

      • novcze  

        dělal si to se sundáním komory nebo si doplnil přes ventilek? … podle manuálu se tam má doplňovat 15w50, ale zajímalo by mě jestli by nestačilo v podstatě cokoliv vhodného na gumová těsnění, třeba silikonový olej od wd40 u kterýho píšou, že lze použít i na vysokotlaká zařízení

        http://www.wd40.cz/…onove-mazivo

    • Radus  

      Já tam dávám fox float fluid 0.5 nad i pod . Vždy to rozeberu a vyčistím a pak namažu . Vždy po 25 hod provozu . Tlumič maká jak má . Letos v zimě ho udělám celej bude mít cc 250 hodin .

    • lazza  

      Je možný vyvložkovat vzduchovou komoru RL solo air verze podobně, jako se to dělá u Foxu (viz foto)? Nemůžu totiž k RS žádný podobný vložky/spacery na­jít…

    • Radus  

      Tak dnes proveden repas monarcha rt cc hodinka práce i s kávou . Repas po 242 hodinách provozu . Olej už černej jak holina a lehký únik do vzduchové komory . Takže za minutu 12 .

      • lazza  

        Jak často se to má měnit olej? Zatím sem jen přetěsňoval a doplňoval Fox fluid do vzduchový komory.

      • Concorde  

        Hehe, já zrovna dodělal Plusko RC3 po 300 hodinách. Olej už byl taky trochu chycený a hlavně odešlo těsnění na IFP

        • Radus  

          Taky slušná skládačka . No řek bych že celý repas ideálně 200 až 250 hodin podle toho co se jezdí . A to už je podle mě strop , olej tak 100 hodin bude ideální.

        • lazza  

          Když vidím tu hromadu dílků, tak to asi spíš odnesu do servisu :-)

        • PENE  

          Čau, mohl bys mi prosím poradit, co dělám špatně, když dávám tlumič dohromady? Vždycky mi totiž v komoře s olejem zůstane trochu vzduchu a už nevím jak se ho zbavit. Vše dělám podle tohoto návodu: http://www.dhfr.ru/…oat_R%20.htm

          Můj postup:

          • naplním spodní část tlumiče až po okraj olejem (s IFP ve správné výšce)
          • našroubuju horní část tlumiče s pístem
          • do odvzdušňovací dírky dám tu kuličku se šroubkem (nedotahuju)
          • komoru pod IFP nafouknu cca na 50 PSI
          • počkám až z odvzušňovací dírky už nejde vzduch a šroubek utáhnu
          • dofouknu na požadovaný tlak

          I po tomhle postupu jde při stlačení slyšet, že tam zůstalo trochu vzduchu.

          • Concorde  

            Zdaréc!

            Nějaký vzduch může zůstat mezi shimstackama a ve vnitřním shaftu. Zkusil bych utáhnout tu kuličku a opatrně párkrát stlačit tlumák, ať se olej rozproudí mezi shimstackama. Nechat chvíli ustálit, párkrát zase stlačit a pak zkusit znovu odvzdušnit skrz tu kuličku.

            Nakonec ještě taková menší, zřejmě jasná, poznámka: Při odvzdušnování je dobré mít tlumič naklopený tím odvzdušňovákem nejvíc nahoru.

            • PENE  

              Díky, zkusím a snad se mi to konečně podaří pořádně. Tlumič už má „nejlepší“ časy za sebou, takže se mi nechce nikam posílat, protože budu kupovat novej. Tak ho jen chci aspoň udržet do té doby funkční. Jinak tlumič jsem měl vždy ve svěráku svisle tak ho skusím i trochu pootočit ať je odvzdušňovák co nejvýš. A ještě jedna otázka, kde sháníš ty gumový špalíky přes který se to nafukuje? U nás jsem našel pouze s průměrem 8mm a potřebuju 7, takže jsem to trochu ořezal, sice to funguje, ale dělat to pokaždé by mě asi nebavilo. Na netu se mi nedaří nic najit nebo hledám blbě.

              • Concorde  

                Jasné. Jako gumovou zátku používám velký okroužek o průměru 7mm, ze kterého nařežu špalíky :)

                • PENE  

                  Nj, nejjednodušší řešení a člověka to nenapadne. A já furt sháněl nejaký gumový válečky :D. Díky

          • Radus  

            Při nalití spodku po okraj a následným vložením vrchního dílu a následným šroubováním by tam žádný vzduch zůstat neměl , protože šroubováním se přebytečná kapalina hrne dírkou odvzdušnění . Na youtube je mrak videí jak to správně provést . Chce to trošku citu a jde to lehce.

            • PENE  

              No jo, tak by to mělo být, ale u mně to jaksi nefunguje. Olej, který je tam navíc mi teče přes okraj. Asi mám nas*áno v rukách. Ještě by to mohlo být špatné těsnění na IFP, jak píše dole Concorde, protože to jsem neměnil a přesně to mi tlumič dělá. Na youtube jsem našel jen dvě videa kde tlumič skládá až do konce, kdybys měl odkaz na nějaké, budu rád když ho dáš sem. Jinak je to tlumič fox float r, kdyby to byl rockshox, tak je návod veřejně přístupnej a asi bych na youtube našel víc videjí.

        • novcze  

          čus, jak poznám na jízdních vlastnostech, že těsnění IFP propouští … mám Monarch RT a rebound má teda opravdu široký rozsah, na těch 10 pozic to znamená od netlumeného kopání až po skoro nevracení, tak vůbec netuším jestli je to normální, před tím x-fusion takový rozsah regulace rebound neměl.

          Ale svoje nastavení jsme si našel a nastavení jsem celý rok nemusel měnit, takže bych řekl, že „poměry“ v IFP jsou „stabilní“?

          • Radus  

            Rozsah nastavení je v pořádku . Poškození těsnění Ifp poznáš vypuštěním vzduchu na ventilku . Pokud jde olej tak je to jasné . Pak zase nafoukáš . Nejjednodušší kontrola .

          • Concorde  

            Zdarec. Skoro pokaždé, když odejde těsnění v ifp, začne tlumič srkat. To znamená, že skrz shimstack prochází olej se vzduchem. Přestává pak pořádně fungovat odskok i komprese (potažmo i lockout). V takovém případě bych servis neoddaloval, může dojít i k poškození.

            Jinak regulace a rozsah odskoku může být pro každý tlumič jiný, takže se není čeho obávat. Většina tlumičů má pak ještě nějaké interní nastavení rozsahu a průběhu tlumení = konfigurace shimstacků (to jsou ta písmena L,M,H). Ta se volí dle konkrétního rámu, závisí na přepákovacím poměru (leverage ratio) a samotné křívce průběhu rámu (klesající, rostoucí, konstantní) – zde jde vlastně o to, že jak jde rám do zdvihu, mění (nebo taky nemění) se přepákovací poměr. V praxi je to pak ještě složitější.

            • novcze  

              dík za tipy, tlumič už od začátku vydává zvuky, viz. níže, ale srkání by znělo asi jinak?

              http://www.home.karneval.cz/…2/tlumic.wav

              • Radus  

                Standart protékající olej . Auron vydává horší zvuky

              • Concorde  

                Takové zvuky vydává večer moje postel! :DD

                Ale jinak tohle je celkem v pohodě. Srkání by znělo jinak a hlavně by bylo i cítit na dotek (vibrace)

                • novcze  

                  ok, dík za info borci, zatím si sám dělám servis vzduchové komory a uvidíme jak bude držet tlumící část.

                  Tam by to byla trochu větší investice, sada těsnění, adaptér na ventilek, olej, pumpička která udělá přes 300 PSI, v servisním manuálu jsou ještě nějaké přípravky …

                  • Radus  

                    Vše co jsi vyjmenoval je za cenu komplet autorizovaného servisu švec tak že rozhodně neproděláš . Tak až situace nastane tak je to jasná volba .

                  • lazza  

                    Kde se dá sehnat těsnění na „olejovou část“ tlumiče (IFPatd)?

                    • Concorde  

                      Buď změřit a objednat o-kroužky nebo se dá sehnat „Full Service Kit“ cca za litr

                      • lazza  

                        Toho kitu sem si ted vsiml na eBay za cca 40$ – takze to tak odpovida. Neznackovy O-krouzky se daji objednat nekde samostatne?

                        • lazza  

                          Ted jeste koukam na ty ukrutny tlaky pod pist – 500psi. Jediny pumpy, co jsem byl schopen najit, jsou od Scotta a Cannona za vic nez tisicovku. RS si neco vlastniho nevyrabi?

                        • novas752  

                          Jo, napr. www.proprumysl.cz tam maj snad uplne vsechny, stejne jako loziska apod.

                        • Jenda  

                          O-kroužky obecně beru v Hostouni v http://www.dimer-ing.cz/, materiál NBR70 by měl být v pohodě, kvalita okroužků mi přijde lepší než co cpe RS jako originály.

                          Pumpa na 500 Psi je problém, i to je důvod, proč se to fouká dusíkem, máš ho v tlakové lahvi s 200 atmosférama ;-)

                          Na druhou stranu je otázka, co se stane když tam bude tlak nižší? Kdysi mi snižoval tlak Milan Slanec na tlumiči Radium a ten sice přestal mít tvrdý lock ale zase začal celkem dobře chodit.

                          • lazza  

                            Dík oběma za odkazy.

                            Nemáte náhodou ty kroužky do olejový části proměřený? Než to rozeberu, že bych to nejdřív všechno nakoupil

        • Vencik  

          tak to bych už dohromady nedal:-D

          • kyl  

            Ale,pokud by něco zbylo a tlumič fungoval,tak to tam být nemusí.

    • Hawkins  

      Zdar,

      nechci zbytečně zakládat nové téma, tak vznesu dotaz zde..

      Mám v plánu udělat servis tlumiče rs monarch rt má namotaných cca 160hodin..

      Co je a není potřeba rozebrat, vyměnit, promazat? Ideální by bylo, kdyby mi nějaká dobrá duše poslala odkaz na servisni video, na youtube jsem toho moc nepohledal..

      Předem dikec.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.