• martin8881

    Ahoj, koupil jsem úplně nové kolo author spirit a najeto mám skoro 800km a podle měrky řetězu už mám druhý řetěz na výměnu. I podle měření posuvkou je na hraniční hodnotě. Všude na fórech je jak řetěz vydrží minimálně 1000km a mě pouze 400km. První řetěz byl kmc z99 ten byl po 400km vytahaný, že měrka má vůli. Druhý řetěz je cnhg53. Díky za radu.

    0 0
    • novas752  

      Oba to jsou dost měkké řetězy a moc toho nevydrží, ale zkus je změřit pořádně = zavěsit, spočítat články a změřit celý řetěz s tim že na výměnu je, když má 1 článek přes 12,76mm, krát počet článků – například 100 článků 127,6cm.

      1 0
    • Singlespeed  

      To pasuje. HG-53 se už několik let vyrábí snad z plasteliny :-)

      0 0
    • Singlespeed  

      To KMC je ještě větší bláto. Oběma řetezům je lepší se zdaleka vyhnout.

      0 0
      • TommyP3  

        Kmc Z rozhodně nebrat, tento měsíc dvě kola na servis a obě stejny problém s praskajicima článkama. Shodou okolností GT, asi nejaka oem verze podle nytu ale i tak. X9 bych se nebál, nebo sram

        0 0
        • Jakobo  

          Stejny problem jsem mel kdysi u Shimana, popraskal na nekolika mistech a pamatuju, ze totez tady kdosi zminoval u Sramu. Muze to byt spatna serie, prekalena ocel nebo tak nejak.

          1 0
    • martin8881  

      Co by jste mi doporučili za řetěz na 9rychlostí. Koupil jsem to shimano podle recenzí a už mám připravený nový na nasazení tj. 3tí v sezóně..

      0 0
      • Mart7  

        Například KMC X 9.93, jezdím dva řetězy na kazetu a vydrží o hodně víc. KMC řetězy série Z jsem měl asi dva Z8 a nestíhal jsem ani pravidelně měřit, jak měrka rychle propadala. Hodně slušivý a poměrně odolný je řetěz od Connexu v zlaté úpravě.

        0 0
      • tomxxx  

        Nějaký sram pc951 nebo pc971. V době, kdy mělo kupkolo nakoupených bambilion pc971 a stal 280, tak jsem ho vozil a nebyl problém.

        0 0
      • Hrabex1  

        nelpel bych na retezu pro 9 rychlosti, protoze ty vydrzi asi nejmin ze vsech. Zkusil bych hg71.

        0 0
        • Jakobo  

          Tak 8r retez bych nedaval, pamatuji nejaky problem u malych pastorku na kazete a horsi serizovani zmyku. 10r by fungovat mel, ale jak uz tady padlo, PC 951 nebo 971 maji solidni vydrz, kolem 1200 km i vic. Zalezi take jake prevody radi a jak jezdi.

          0 0
      • Rychlej turista  

        C9.

        0 0
      • scret  

        jezdim uz leta letouci sram 971 a vybornej retez za dobrou cenu… Vydrzi mi i klidne 1500km…

        0 0
      • l-e-t-o  

        Na devitku rozhodně Campagnolo C9. Ten jsem používal a je to fakt držák.

        0 0
        • Jakobo  

          Nevim jak dnes, uz ty ceny nesleduji, pac C9 jsem zkousel jen 2× a pak uz zase Sram, ktere mam nakoupene na dlouho do zasoby. Ta C9 byla ale pomerne draha, vicemene cena za km odpovidala nejakym retazum Sram 971. Koupit jej nekde za 2 stovky tak bych mozna znovu zkusil, ale navic s tou C9 to radilo o poznani hure nez Shimano nebo Sram.

          0 0
    • sparrow_cz  

      A co podle tebe znamená, že nevydrží? Lepí se na kazetu, nepřehazuje, při záběru prokluzuje? Jen podle měrky bych se neřídil.

      0 0
      • martin8881  

        KMC už špatně řadilo. Shimano zatím řadí dobře, ale nerad bych zničil kazetu

        0 0
        • sparrow_cz  

          Jestli řadí špatně jen v silném záběru (třeba ve stoje v kopci), tak to může být fakt vytahaný řetěz. Pokud řadí blbě i při jízdě v sedle, tak podlě mě nebude chyba v řetězu. Zničení kazety, pokud má pouze ocelové pastorky, bych se nebál.

          0 0
      • Singlespeed  

        Měrka nemērka, stačí řetěz sundat a pověsit vedle nového. Oba vyjmenované typy se velmi rychle prodlužují, což je, pochopitelně, nežádoucí.

        1 0
    • Nydlak  

      Kup pořádný řetěz jako Campagnolo Record C9 a nebudeš řetěz dlouho řešit. Doporučuji s výměnou řetězu spojit i novou kazetu pro delší výdrž.

      0 0
      • milan.v  

        On nasazuje prakticky nejlevnější řetězy a ty mu radíš Campagnolo… ;o)

        0 0
        • Esi  

          Ale zase ta campa vydrží, měl jsem ho na krosovém kole a najezdil tak na něm asi 4000km úplně v pohodě a potom na ty převody další řetěz normálně sednul, i když už teda Shimano, C9 je krátká a na jeté kazetě střílí

          0 0
          • Nydlak  

            Proto jsem psal vyměnit rovnou i kazetu.

            Campu vozím na krosu a po 3 tis stále v pohodě. Ale jezdím s jedním řetězem dvě kazety (zimní a letní). Počítám že by Campa mohla i 5tis dát.

            Jinak na ostatních kolech vozíme Shimano HG-93 a taky celkem drží.

            0 0
          • ScottAspect  

            Chtěl bych vidět styl jízdy, takovou výdrž bych si také přál, ale bojím se, že to bude zbytečná investice. Měl jsem vždy jen SH 54, v poslední době jen 94 a KMC (nevím přesně který, ale měl odpovídat jakosti HG94). Kromě toho, že 54 měla nejhorší chod, tak vydržela prakticky stejně – cca 800 Km. Že by špatný jízdní styl? :(

            0 0
            • Esi  

              Krosové kolo, tak se šotolina, polní cesty hodně asfalt, v té době jsem vážil cca 115kg. Ta C9 je hodně krátká proti Shimanu, proti se většinou doporučuje dávat na novou kazetu, pokud ji necháš vytáhnout až na 3 zub měrky tak už tam další C9 nedáš, bude střílet, ale běžný Shimano nebo sram řetěz úplně v pohodě

              0 0
            • Pijer  

              C9 jsem vozil několik let na biku a při zhruba 90 kilech byla výdrž 2–3 tisíce kilometrů. S řetězy od Shimana a Sramu jsem se přes tisíc nedostal. C9 jsem na XT kazetě vozil opakovaně a neměl problém se střílením nového řetězu. Možná poměr nájezd/cena nevychází jako nejvýhodnější volba (i když se k ní výrazně blíží), ale jako bonus pro mě bylo, že jsem nemusel tolik hlídat délku řetězu a že je nerezová, takže nechytá lišku a vypadá dobře ;-)

              0 0
            • Nydlak  

              Možná ten nájezd bude více daný mojí váhou s max 65kg než jízdním stylem. ;-)

              1 0
              • HonzaP9  

                Jj, to bude dělat hodně. Já se svýma 69kg bych se taky musel hodně snažit, abych vytahal řetěz za 1000km…

                Nicméně jsem si poslední dobou všimnul jedné věci (je to jen můj pocit, neberte mě za slovo) – čím „větší“ jezdec, tím obvykle jede těžší převody, což je pak v kombinaci s váhou pro řetěz docela vražda.

                0 0
    • Lachy  

      Koupil jsem tento řetěz KMC X11.93 11s. Zatím na něm mám najeto 3500 a měrka pořád v pohodě.

      0 0
      • jIrI___  

        +1. V Decathlonu stojí lehce přes 300 Kč, vydržel mi více než Sram 1110 za srovnatelnou cenu.

        Ale to zakladateli na 9sp pohon moc nepomůže :)

        1 0
        • Hrabex1  

          proc by nefungoval na 9s?

          0 0
          • jIrI___  

            Mezi 9 sp a 11 sp řetězem už je velký rozdíl v jeho šířce (naopak mezi 10 sp a 11 sp je rozdíl zanedbatelný). Ale jak tak uvažuju, tak partnerka na 9 sp pohonu jezdí 10 sp řetěz a nějak to funguje, takže nějak by fungoval asi i ten 11 sp řetěz :). Ale osobně nevidím pro takové harakiri důvod, výdrž třeba té C9 je fakt velká.

            https://bike.bikegremlin.com/…mpatibility/

            0 0
            • Hrabex1  

              C9 asi vydrzi hodne, ale pouzijes jen 1 na sadu. Ja pouzivam shimano a jeho zivotnost je u 9s spatna. Nevim jak devitkovej sram, ale obecne s nim mam jeste horsi zkusenosti nez se shimanem.

              0 0
            • nooski  

              Devítka sada a 11rychlostní řetěz fungují naprosto v klidu. 11 řetězy na 10rychlostní sadě fungují dokonce lépe, než desítka.

              0 0
        • Hrabex1  

          tos koupil kdy a kde?

          V detathlonu vidim jen shimano, sram a ten jejich btwin

          0 0
    • zbartos  

      Jezdím 26" s převody 3 × 8 (22+32+44/11–32) asi od roku 1995 a po počátečním nájezdu na 1 řetěz cca 1000 km (resp. 800 km, když jsem jezdil hodně v blátě) jsem se s překotným vývojem civilizce a kvality řetězů dostal (letos již asi potřetí) na současných cca 450 km za červen 2020 (Sh HG 40). Řetěz měřím pořád tou stejnou měrkou a výrazného snížení počtu najetých km na 1 řetěz jsem si všiml již někdy před pěti lety v době příchodu řazení 11 sp.

      BTW Můj mechanik prý dává stejný řetěz i na elektrokola a údajně nikdo z elektrokolařů tak brzy, jako já, na výměnu řetězu nechodí… Prý moc silně šlapu…

      Je fakt, že díky své špatné fyzičce hodně často používám převod 22/32, což jsem ale dělal podobně i před těmi 25 lety, kdy jsem měnil ještě řetězy po 1000 km.

      0 0
      • Singlespeed  

        HG-40 je vyroben snad z cínu. Když jsem ještě jezdil 3×8, „vytahal“ jsem ho za jedinou vyjížďku v horách.

        0 0
    • jIrI___  

      Jaké je to limitní číslo, pro výměnu 11 sp řetězu, pokud měřím mezi články šuplerou – 132,?… Úplně mi to vypadlo :)

      0 0
      • allrose  

        ofi 132,8

        točím to už pár let na 133 a kazeta ok

        0 0
        • Boby83  

          A u 12spd řetězu (Shimano) je to stejný?

          0 0
          • MlokCZ  

            Ne, je to jak píšu níže, tak je to jiné a to pro každý konkrétní řetěz. Tedy i jiný typ stejněrychlostního řetězu to může mít jinak. A klidně se to ještě může lišit i dle jezdce (tedy jiný jezdec se stejným řetězem a u jednoho při výměně na stejné délce kazeta s novým střílet bude a u druhého nebude).

            Bez vymezení vůle jsem mohl na 133mm měnit už i u devítkového řetězu, u desítkového na 133,1mm. U jedenáctkových to ani ještě přesně nevím, ale bude to v mojem případě a použitých řetězech rozhodně ještě více než 133mm. Zjistím až vyměním více řetězů (ze začátku zjistit tu mezní hodnotu dle vhodnější metody, ideálně dva řetězy zavěšené vedle sebe).

            Zatím jsem se k tomu ani nestihl dostat, protože mi řetězy vždy vydrží dlouho. U 11sp. to bude zase určitě více než 4tis. km. A protože pravidelně střídám 3 kola, tak to bude až po více než 12tis. km a to na 11sp. zatím ještě nemám (tedy jsem ještě žádný řetěz neměnil).

            1 0
        • jIrI___  

          Díky, tak to mám nejvyšší čas :). Chtěl jsem vyzkoušet metodu dle palcového pravítka a přišlo mi divné, že podle tohoto měření je řetěz zcela v pořádku i po více než 2000 km. Tak jsem tam strčil šupletu a naměřil 133,1 mm. Aneb nevěřte pravítkům z aliexpressu :D

          0 0
          • MlokCZ  

            Už tu dlouho nebylo, že dost uživatelů neumí změřit řetěz. V historii se to sice řešilo mnohokrát, ale zřejmě to pořád nestačí.

            Buď použít metodu, kde není potřeba vymezovat vůli (např. pověšený nový řetěz vedle jetého) a nebo když už se měří jen několik článků šuplérou, tak musíš při tom buď vymezit vůli (pokud rovnou neměříš měrkou, která to dělá sama jako třeba Shimano TL-CN42) nebo mít zjištěné kolik to na daném konkrétním řetězu (u každého je to jiné) vychází bez vymezení vůle.

            132,8mm bez vymezení vůle je typický nesmysl předčasné výměny pro současné 11/12sp. řetězy (to platilo možná ještě tak pro 8sp., už ani u 9sp. to neplatilo). Pak se není čemu divit, proč někomu ty řetězy vydrží tak málo.

            133,1mm bez vymezení vůle může být na některém řetězu pořád včasná výměna (tedy kazeta ok s dalším řetězem). Ale také nemusí. Bez vymezení vůle je to u každého řetězu jiné. Většinou čím vícerychlostní řetěz, tím může být bez vymezení vůle delší (protože užší řetězy mívají větší provozní vůle, aby lépe snášely větší křížení).

            0 0
            • jIrI___  

              Vzpříčené dřívko od nanuku je samozřejmostí! :) Těch 132,8 mm beru jako limit s tím, že je vůle vymezená.

              0 0
              • MlokCZ  

                OK, vůli jsi vymezil, tak víš jak na to. Ale i tak se dá změřit ne zrovna ideálně. U metody měření šuplérou nebo měrkou hrozně moc záleží na tom, jak moc silou při tom řetěz napínáš nebo ne. Teď neříkám, jak je to ideálně správně, jen, že to dá i dost odlišné výsledky.

                A je tedy potřeba to dělat vždy stejně a k tomu zase vzít správná čísla pro výměnu.

                V tom je nejlepší právě metoda zavěšených řetězů. Žádný další vliv (napnutí vždy jen hmotností samotných řetězů). Měření na velké vzdálenosti, takže chyba měření má menší vliv.

                Akorát je tedy opruz, že musíš mít řetěz sundaný.

                Já tohle používám vždy pro kontrolu jiných metod. Tedy začnu jinou rychlejší metodou bez sundání řetězu, ale pak když už to na výměnu je, tak kontrola zavěšením. A sem tam se stane, že tam řetěz ještě vrátím.

                1 0
          • MlokCZ  

            A to pravítko klidně mohlo být v pořádku (ještě rozumně přesné). Jen jsi konečně použil metodu, která to měří správně (protože tahle metoda nepotřebuje vymezovat vůli).

            0 0
          • xtonda  

            To spíš je nesmysl to měření šuplerou mezi články. Měl řetěz, kde mi Kovys měrka propadla úplně skrz, při změření délky přes 100 článků bylo protažení akorát 0,5%, tedy na výměnu, ale ne pozdě. Nový řetěz žádnou neplechu nedělal. Každopádně ověřit si správnost toho pravítka je triviální.

            0 0
            • jIrI___  

              Čím tu délku přes 100 článků měříte? Na takovou délku mám jen svinovací metr a u něj mi příjde, že milimetr není žádná míra, navíc nevím jak přesně bych ho „ukotvil“ tak, aby nula byla přesně ve středu čepu. Ale asi natluču do futer hřebík a zkusím to, teoreticky si ale přesnost měření nedokážu představit :D

              0 0
              • MlokCZ  

                Žádné měřidlo nepotřebuješ. Pověsíš na hřebík vedle sebe starý a nový řetěz.

                0 0
              • plzakj  

                Mam ulozene jedno moudro od Novase, myslim. Zatim jsem to pouzil 1:

                Daleko lepší je řetěz sundat, vyčistit, pověsit a metrem změřit 100 článků. Řetěz je půl palcový = 12,7mm jeden nový článek rozteč čepů, 100 článků = 127,0cm, 0,5% prodloužení = 127,64cm, zaokrouhleno s jistotou na 127,5cm. Timhle způsobem se změří skoro celej řetěz (s přepočtem na patřičný počet článků se dá měřit skutečně celý) a milimetry jsou snadno čitelné a přesné, narozdíl od nějaké bůh ví jak kalibrované měrky.

                1 0
                • MlokCZ  

                  A když tam dáš nový řetěz místo metru, tak je to půl článku a je to ještě jednodušší.

                  1 0
    • HadVoe  

      ahoj, zkus CH-HG 93, u mě vydržel o trochu víc než 53 a připadalo mi to, že lépe řadí.

      ted sem menil kazetu, retez, proste vse, a stejně měrka propadla po 600 km na 3 zub v půlce výletu, ale musel dojet zbytek 400 a zůstala na 3 zubu…když je suchý, odchází rychleji…

      0 0
    • Glum  

      Kromě typu řetězu záleží i na stylu jízdy a údržbě. Mezi devítkami v poměru cena/výkon lze doporučit asi SRAM PC971 (vydrží mi na áčkovým kole kolem 1000 km, pak sundám a dojíždím ho ještě na zimáku). Moje žena na stejným řetězu odjede 3000 km. Campa vydrží víc, ale poměr kč/km je zhruba stejný (campa je dražší). PC971 jsem ale kupoval s poměrně solidní množstevní slevou (40 ks).

      1 0
      • martin8881  

        Řetěz čistím a mažu po cca 100km nebo podle potřeby kdy je kolo od bahna, zkusím koupit ten sram. Styl jízdy nedokážu posoudit, ale asi bude mít na životnost vliv i váha 100+…

        0 0
        • Rychlej turista  

          Třeba máš moc malý převodník, na to, co jezdíš. Pokud jo, tak se 100 kg a gumovým řetězem je to vražedná kombinace.

          1 0
        • allrose  

          Když jsem ještě jezdil 9sp,tak mi vycházela ta 971 jako nej volba,spojka v baleni,oproti jakémukoli shi řetězu tak 100–200km navíc,jen trochu více „žrala“ rolny

          Pak změna mazání na 10sp,přechod na bellray,trochu více ******,tak ze spotřeby 5 řetězů ročně,na 1…

          1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.