Renovace nebo koupě nového kola?

11 nepřečtených
  • styon

    Dobrý den, rád bych se zeptal na váš názor, zda je lepší „renovovat“ staré kolo nebo místo této investice koupit nové. Jedná se o kolo Author Impulse ( http://kolo.cz/…ulse-sx-2005 ) kupované v roce 2005. Za těch 10 let bylo používáno asi tak první léto a najeto bude mít tak do 100 km, od té doby bylo v komoře, nepoužívané, nijak neudržované. Je možné odhadnout, kolik by stálo „znovuuvedení“ do provozu? Upřímně řečeno ani objektivně neumím posoudit technické parametry, zda stojí za to, nebo zda je lepší koupit nové kolo s lepšími parametry. Citový vztah ke kolu není žádný, není to asi ani žádné super kolo, ale je mi líto ho vyhodit nebo prodávat za 500, když vizuálně vypadá skoro jako nové.. ale rád si nechám poradit. Děkuji za jakoukoli reakci.

    • Bubaaak  

      pokud jen stálo, tak rozebrat, zkontrolavat zda není něco vyrezlé, pokud ne, vyměnit vazelínu, stříknout olej, vyčistit a jedeš, možná výměna bowdenů a lanek.. ale to je tak 500kč, ještě bych po tolika letech měnil pláště, duše a gumičky do brzd (asi tak 1000,–)

      Takže hrubej odhad za 1500 bude jezdit jak víno

    • Prazak0  

      Kolu v suchu by se nemělo nic stát. Vazelina v ložiskách za 11 let nezatvrdne. Je to totéž, jako když v obchodě prodají nějaké starší kolo, neježděné, ale vyráběné před více lety. Nevěřím, že někdo rozebírá a znovu promazává ložiska, u průmyslových to navíc ani nejde. Pokud se ke kolu dostávala vlhkost, tak tady by byl problém. Kolo bych zkusil projet, jak jezdí. Dávat dělat velký servis, to může být tisícovka. U takhle levného kola to je docela dost. Pokud se na kole jezdí, tak servis být pochopitelně musí, ať si člověk seřizuje sám nebo dá do cykloservisu.

      JInak jistě, nové lepší kolo je lepší. Ale pokud někdo 11 let na kole nejel, tak je otázka, kolik se bude na kole jezdit nyní. Kolo za dvojnásobek, 10–11 tisíc, to stále není kvalitou nic moc. Vlastně ani kola za 15–17 tisíc mi nepřijdou nějak skvěle osazená. Zas je zbytečné si na velmi málo ježdění honem řídit dražší kolo. Radši zkusit trochu jezdit a když to člověka baví a nebo prostě zkrátka opravdu jezdí, pak pořídit nové kolo.

    • novas752  

      Tak jestli bylo v komoře = stabilní teplota a jakš takš sucho, tak to nebude stát skoro nic. Možná budou potřeba nové pláště a duše a bovdeny (dohromady max 1000Kč), jestli není nic zrezlého tak nebude potřeba nic dalšího a pak jen vše seřídit a promazat co promazáno má být – řetěz nečim co nelepí bordel (mazivo na řetěz), vnitřní nohy vidlice něčim, co nesežere těsnění (silikonovej olej) a pak snad jen čepy v přehazce, přesmyku a čepy čelistí brzd. Možná by stálo za to rozebrat náboje a případně tam doplnit vazelínu.

      Nenapsal si, jak moc a kde hodláš jezdit. Zase takovej rozdíl ve (ne)funkčnosti oproti dnešnímu kolu za 6–8 tam neni, seřízený to tak nějak bude řadit, zpomalovat to bude, akorát vidlice pružit fakt nebude – čili to samý), ale pokud chceš jezdit nějak víc a dál, nebo v terénu, tak budeš potřebovat/chtít něco lepšího (Upgradovat toto je úplnej nesmysl) – aspoň něco za 15–18 se vzduchovou vidlicí a řazenim Alivio/Deore a toto by sis mohl nechat pro ježdění v zimě a do obchodu apod..

      • Prazak0  

        Pokud bylo kolo v komoře se stabilní teplotou, tak se nestalo nic ani vazelíně, ani plášťům nebo duším. Problém by mohl být mít kolo schované třeba na půdě pod střechou, kde v létě se rozpálí tašky a je tam 40 st. a více. Duše vydrží velmi dlouho, po 25 letech může ztrácet kvalitu. Při nafouknutí na větší tlak volně už nemusí udělat rovnoměrné kolo, ale někde se vyfoukne víc, ale v plášti taková duše funguje, i když optimální není. Všiml jsem si na některých duších, že jsou z r. 1990 a některé se takto chovají. Plášt vydrží 10 let v pohodě, při pokojové teplotě.

        Takže otřít hadrem prach, promazat řetěz, zkontrolovat, že vše je dotažené, brzdy brzdí a jezdit. A pro větší ježdění spíš si pořídit časem nové kolo, než tady něco investovat.

        • Sindy  

          U tech plastu ma zásadní vliv sluneční záření…

          • Prazak0  

            Tak plášťům by bylo nejlépe v suchém chladnějším sklepě, v komoře OK, předpokládám, že na ně nesvítilo slunce. Tím psaním o duších jsem chtěl poukázat, že guma než zpuchří, tak trvá déle než 26 let. Navíc pláště nejsou jen o gumě, textilie zůstává stabilní, puchření se nejvíc týká plášťů s vysokým podílem gumy (nízké tpi). Samozřejmě dvacetiletý plášť není jako nový, ale u takto levného kola nemá smysl řešit pokles kvality. Pro nenáročné ježdění použitelné.

            • novas752  

              Tpi neznamena malo gumy. Tpi je hustota vlaken v jedne jedine vrstve a guma je porad okolo.

              • Prazak0  

                Já vím, co tpi znamená, ale obecně jde o lehčí pláště, kde víc vláken znamená, že není potřeba tolik gumy. Textil je lehký, guma je těžší. Stačí si srovnat hmotnost pláštů stejného rozměru, kde se bude lišit tpi.

                • novas752  

                  To je spíš kvůli tomu, že levné pláště s nízkým TPI jsou z tvrdý těžký gumy a maj hodně materiálu na bocích a běhounu. Nedávno jsem ve sklepě vyhrabal nějaký kousky tak za 200Kč a čuměl jsem, jak těžký a „robustní“ ty pláště jsou oproti obyčejnýmu Smart Samovi.

                  • Prazak0  

                    Zhruba to je, že nejlevnější pláště, tam ta guma i ten plášť zpevnňuje. Kdežto u kvalitnějších to drží především ta vlákna a u gumy se víc sleduje přilnavolst vůči vozovce a valivý odpor.

    • t29  

      Seřídit řazení a brzdy, namazat, případně vyměnit brzdové špalky. Zbytek neřešit a jezdit, to kolo opravdu za víc než pár stovek nestojí.

      Pokud tě bude v terénu omezovat, tak začni spořit na nové kolo a tohle si nechej jako příležitostné přibližovadlo.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.