průměr kotoučů a jejich vliv na brždění.

212 nepřečtených
  • Dudys27

    zdravím všechny, chci se zeptat když mám na kolem vepředu 180/160 a dám například 18/180 kotouče poznám to něják rapidně ?

    dále bych se zeptal jestli je úplně jedno jaké kotouče koupím když se budu dívat i na design.

    https://www.kupkolo.cz/…rveny_z1700/

    třeba tyhle se mi designove líbí a šly by i ke kolu ale nevím jak je to s kvalitou oproti shimana.

    jinak sedlám TREK FUEL EX7 letošní rok

    Předem díky

    0 0
    • Vilém  

      Vlnky, pily atd, nebrat.

      0 0
      • losik_p  

        proc ne? :)

        nechci to rozporovat, ale nemam rad dogmticke „toto nedelej“, pokud se k tomu nerekne „protoze … “

        0 0
        • Vilém  

          …protoze to prinasi jen problemy, prevazne v podobe vibrujici vidlice pri brzdeni.

          0 0
          • losik_p  

            ok díky za vysvětlení :)

            0 0
          • krabica  

            Mám dotaz, přešel jsem z 180 mm hladkých kotoučů na 203 mm zvlněné a vibruje mi vidlice při dobržďování, co s tím? :-D

            0 0
            • Smazaný účet  

              Namazat psim sadlem.

              0 0
              • Smazaný účet  
                0 0
                • Roxteedy  

                  Jo, WDčko je výborný :) Zmínil jsem při první „garančce“ nového kola divný zvuky ze zadního náboje. Tak prý trochu stříkli „lůžka hlav“ drátů na nábě WDčkem a je to v poho… Je to od nich dost z kopce a pak ostrá zatáčka. Rušná silnice. Stěžovat si na zvuky na předku, tak tu možný nejsem :(

                  Ta brzda skoro nebrzdila. Ale je fakt, že ani náznak vibrací :)

                  0 0
            • danielh  

              203 kotouce na xc 32mm vidle nepatri!! Ty vidlice na tohle nejsou delane a i vyrobci to nekdy pisou v manualu k vidlicim. 203 jsou na FR/DH vidlice.

              0 0
              •  

                A proč ne? Na svojí vozim bez problémů 203ku od Trickstuff, ty 36ky už jsou na to masivní dost.

                0 0
              • Martin  

                hm, tak proč má moje Reba max. povolený kotouč 210 mm?

                0 0
                •  

                  no to by mě docela taky zajímalo! Takže vidle , které se jezdily s Véčkama toho vydržely více?! jak je to vlastně s namáháním vidle (a výpletu) u kotoučovek a u starých dobrých véček? Už jste nad tím bádali? :-)

                  0 0
                  • novas752  

                    Kotouc pusobi daleoo vetsi silou (paka rafku vuci pace kotouce) a hlavne jen z jedne strany vidlice, takze s ni krouti. U hodne silnych rafkovych brzd (hydraulicky magury) to zase silne roztahovalo vidlici od sebe, ale to se tykalo spis zadni stavby.

                    0 0
              • kubad  

                Aktuálně ze stránek Sramu:

                Specifications for Reba RLT

                TRAVEL 80/100/120mm

                WHEELS 26", 27.5", 29"

                AXLE TO CROWN 493mm – 26"/120mm travel, 507mm – 27.5"/120mm travel, 506mm – 29"/100mm travel

                WEIGHT 1586g – 26" , 1622g – 27.5" , 1662g – 29"

                MAXIMUM ROTOR SIZE 200mm

                takže bych zase nepřeháněl, ale jinak souhlas smysl dávat 200mm kotouč na XC vidle taky moc nevidím, ale vidle to dá :D pokud samo výrobce povoluje

                0 0
              • krabica  

                Mám 35 mm. :-)

                0 0
            • Rice  

              Vibroval už jako novej? V létě jsem přendaval jetý Shimano kotouče na jiný záplety a taky začaly při agresivnějšim dobržďování vibrovat/klapat. Předpokládám, že jsem kotouč nenasadil stejně a destičky brzděj mimo původní brzdnou dráhu, tedy přes vybržděnou hranu. Ale stejně už budou pomalu na výměnu…

              0 0
              • doubleingram  

                Z tovarny mi uchytili na biku trmeny tak, ze se desticky nekryji s kotoucem, a na kraji koutouce jsou asi 2–3 mm prumeru kotouce, mimo drahu desticek.

                Vsiml jsem si toho az po par mesicich.

                Kdyz se prejede pres hranu prechodu, tak se to zda jeste dost maly „schod“.

                Ubrousit adaptery aby byla desticka a koutouc souose a jezdit, dokud se to nesrovna (vyssi cast kotouce nesrovna s obrzdenou)?

                0 0
                • Vilém  

                  Chapu to dobre, ze vnejsi strana desky je mimo kotouc? Pokud jo, tak jeda to ofrezovani adapteru. Blbe na to je to, ze pri sjizdeni desek muze nastat, ze se desky oprou o sebe a nebrzdi to. Pokud bys adapter upravil, tak bych desky obrousil na rovne desce do roviny.

                  0 0
                  • doubleingram  

                    Jj, vnejsi kus desticky je mimo kotouc. Dik, nechapu, jak to mohli tak zmrvit, resp. vubec nainstalovat, Radon Black Sin 9 2016.

                    0 0
                    • satch  

                      Kdysi jsem to tak měl a jak píše Vilém, když se tam udělá ta hrana a opře se to o sebe, buď vymenis desky nebo bys musel strhnout hranu. Je lepší obrousit adaptér…

                      0 0
                      • doubleingram  

                        Jj, adapter pujde, to zas bude oser :) Dodelej si sam, kolo puvodne za 3,5 k EUR, des.

                        0 0
                        • Mereck  

                          Nemáš mezi adaptérem a prasátkem nějaké podložky? Možná bys to vyřešil odstraněním podložek elegantněji, než pilováním adaptéru.

                          Já mám na vidli 2 podložky pod prasátkem = jednu bych případně mohl zahodit…

                          0 0
                          • Vilém  

                            Tyhle podlozky ale patri pod hlavu sroubu, viz diskuse nize.

                            0 0
                            • Mereck  

                              Tím se mnohé vysvětluje :-) Díky, Viléme.

                              0 0
                              • Vilém  

                                Pokud ti to nesedi vyskove, desky vuci kotouci, tak bych mezi adapter a trmen dal radsi normalni plochy. A ty pulkulaty pod hlavu, aby si hlava pekne sedla.

                                0 0
                                • Mereck  

                                  Ono to spíš nesedí teď. Mám desky krapet výš, přesně jak se tu hovoří. Tak to předělám správně: -)

                                  0 0
                                  • Vilém  

                                    Jasne, tak potom jak pises. Ono to z te fotky nebylo uplne zrejme, kdyz je zaostreno na travu a listi:)

                                    0 0
                    • TeryPV  

                      Na rámu GT karakoram to stejné, musel jsem upilovat kousek úchytu no…

                      0 0
          • Roxteedy  

            Mám XTčka (RT86 a RT81), když na ně kouknu, tak bych je zahrnul do Tvé podmnožiny „nebrat“

            Ale žádný vibrace nepozoruju, brzdí nádherně… (na XT 785 + XT sintry s chladičema)

            0 0
            • vpa007  

              Přesně tak… i Shimana patře k do kategorie kotouče s „vlnkou“ a problém s nima nemám ;-)

              0 0
          • kudlanka32  

            hope saw mi nevibruji…cim to je?

            0 0
            • Vilém  

              To bude tim, ze to neni ani vlnka ani pila.

              0 0
              • Roxteedy  

                Počkej, tak pak nevim, čemu říkáš pila :)

                HOPE Saw

                1. vypadají jak pila
                2. jmenují se pila
                0 0
                • Vilém  

                  Asi si pod pojmem pila predstavujem kazdy neco jineho. Ja si predstavuju vyraznejsi zuby. Ze by ten Hope byl nejaka vyhra to taky ne, mel jsem klasicke stare, kulate a prisly mi lepsi jak saw.

                  0 0
                  • Smazaný účet  
                    0 0
                    • Vilém  

                      Nerikam, ze ne, jen mam proste zkusenost takovou, ze kotouce vybiram co nejkulatejsi, protoze je to vetsi jistota, ze si vse vzajemne sedne.

                      Ten odkazovany force jsem kdysi mel pod znackou alligator, vzadu dobry, vepredu to pri urcite rychlosti vibrovalo, at uz s odpruzenou, tak s pevnou.

                      0 0
                      • Roxteedy  

                        Souhlas, zní to logicky.

                        Jenže třeba od Shimana kulatý kvalitní kotouče neznám. A docela rád mam věci tak, jak je někdo vymyslel. Tedy např. brzdy všechno XT.

                        0 0
        • danielh  

          Tyhle radoby designove kotouce stoji za ho.., takovy jeden pilovy se mi sam ohnul pri brzdeni (predni180), Kotouce kde je vic vzduchu nez materialu za ktery se chytaji desticky sou na prd.

          0 0
      • Dudys27  

        Ma to teda nejaky vliv na brzdeni treba konkretne tyhle? Pisou tam i kompatabilni se shimano tak proto se ptam

        0 0
        • novas752  

          Horsi zvukovy nebo vibracni projev pri brzdeni. Slabsi brzdeni (nic moc material a mesni brzdna plocha)

          0 0
          • Dudys27  

            Je to u vsech tehle design kotoucu nebi mas na mysli vylozene tyhle force ? Este otazka kdyz si dam i dozadu 180 poznam to oproti 160? Moc otazek ale radsi se ptam…

            0 0
            • jIrI___  

              Jak psal Vilém, všechny ty pily, vlnky atd. mohou přinášet problémy a netýká se to jen Force, ale všech výrobců. Prostě nezáleží tak moc na výrobci kotouče, ale především na tvaru kotouče. Přechod na jiný průměr kotouče je dost výrazný.

              0 0
              • Jakobo  

                No ten Force v jeho odkaze mi prijde v pohode, jak stare kotouce od Sramu. Nejake ostre hrany nebo moc odlehceny neni.

                Pokud ma vepredu 180 tak dozadu vetsi jak 160 bude imho zbytecny, kolo zablokuje tak jako tak.

                0 0
                • Dudys27  

                  Takze by jsi nechak tak jak mam 180/160 a nebak by ses tech force jo?

                  0 0
                  • Jakobo  

                    vic jak 160 dozadu nema vyznam. Mozna pokud bys jezdil s vozikem. Ten Force mi prijde v pohode, stejnak v teto cene je vyber mizerny.

                    0 0
                • jIrI___  

                  Měl jsem stejné kotouče jako jsou ty Force, jen s jiným nápisem. Vidlice vibrovala. Vyměnil jsem je za HS1 z aliexpressu, které tu vlnku nemají tak výraznou, a je klid.

                  0 0
    • satanus  

      Jestli hledáš dobré kotouče tak sram centerline. Taky jsem zkoušel plavoucí, zubaté, děrované. No prostě co do dyzajnu cool. A buď to řve nebo vybruje a v nejhorším případě nebrzdí. Jezdím je s XT 180/160. A zatím top

      0 0
    • Dudys27  

      když jsme u toho brzdy Shimano M506 – stačí tyto brzdy ? nebo ten skok třeba oproti SLX je markantní ?

      0 0
      • novas752  

        M506 je velmi slusny zaklad. Rozdil oproti BRM7000 je, ale neni tak velky jako mezi M315 a M506.

        Jestli staci? Jak na co a jak komu…

        0 0
      • Jakobo  

        Nechapu ale, proc chces menit kotouce a ted i brzdy, pises, ze mas kolo Trek fuel. Nebo tos koupil jen ram?

        0 0
        • Dudys27  

          nene mam to samozřejme komplet od treku :) spíše jsem se chtěl zeptat na ty kotouče a sklouzlo to i těm brzdám, ty určitě měnit nechci spíše jsem nenašel celkově nějáky pohled na ně víš ;)

          0 0
          • novas752  

            To si malo hledal. Tady jsou zminovane celkem casto jako dobry vstupni model do sveta silnych brzd. Je to Deore paka a Alivio trmen.

            0 0
    • Plechovka  

      http://fyzika.jreichl.com/…jednozvratna

      o kolik % zvedneš průměr kotouče, o tolik se ti zvedne brzdná síla (působící na obvodu kola). Funguje to i naopak: pokud máš např. 26" s nějakými kotouči (průměr) a přejdeš se stejným průměrem kotoučů na 29", pak se brzdná síla zmenší o poměr průměrů kol (29"/26")

      0 0
      •  

        takže V-brzdy zatěžovaly vidly mnohem více!?

        PS: a není to spíše dvoj-zvratná páka? :-)

        0 0
        • Roxteedy  

          Vcka neudelaji takovy treni jako hydra/desky/kotouc

          0 0
          • Smazaný účet  
            0 0
            • mikub  

              Vcka brzdí přímo ráfek. Tam není páka skoro žádná, protože brzdí na přímé spojnici mezi osou a pláštěm (a ještě hodně blízko k obvodu pláště). Takže Včka jsou jednozvratná páka…

              Kotouče brzdí náboj a přes výplet je tato brzdná síla přenášená na plášť. Tam je tedy páka, že vzdáleností osa-kotouč brzdíš vzdálenost osa-plášť. (Dvojzvratná páka podle názvosloví výše :) )

              To je taky důvod, proč u kotoučových brzd dostávají víc na prdel ložiska v náboji (přes ně se tato síla přenáší) a taky výplet (přes ten se brzdí).

              0 0
      • onuce  

        A vůbec nechápu, že u nového 29 kola dají dozadu i dopředu jen 160mm kotouče! Tak jsem objednal nové 180 a 160. Vpředu musí být vždy nutně větší, skrze ergonomii brždění!

        0 0
        • Smazaný účet  
          0 0
          • onuce  

            Možná stačí, ale stejně by měl být ve předu vždy větší kotouč, aby při stejném intuitivním stisknutí brzd, brzdila přední více. Toto mi ostatně přijde jako největší výhoda oproti čelis´tovým brzdám.

            0 0
            • novas752  

              Predni brzda brzdi z principu vic i se stejne velkym kotoucem. Predni rafkova brzda taky brzdila vic nez zadni.

              0 0
              • onuce  

                Ale to přec nemůže být pravda. Leda by vpředu byly jiné destičky, popř. špalíky.

                0 0
                • Libores  

                  tak ony brzdí stejně, jen přední je účinější, protože se při brždění váha přesouvá dopředu.

                  0 0
                  • onuce  

                    To si tedy vůbec nerozumíme. Respektive právě proto je ergonomické mít vpředu větší kotouč…

                    0 0
                    • Chlebovnik  

                      Ano, má to smysl. Nicméně vůbec ne z důvodů, které uvádíš.

                      I když kdo ví, co si vlastně představuješ pod slovním spojením „ergonomie brždění“.

                      0 0
                      • onuce  

                        No jak jsem psal výše… Při stejném stisku brzdových pák, brzdí pak přední automaticky více. Prostě když potřebuji náhle zastavit, stisknu intuitivně obě brzdové páky naráz… a nemusím v ten okamžik řešit, že zadní musím mačkat mnohem méně, bych nesmykoval…

                        0 0
                    • Smazaný účet  
                      0 0
        • danielh  

          Tuhle tezi si vzal kde ty odborniku? :-) slysim poprve. Stsaci trosicku vic zmacknout paku a kotouce muzes mit jake chces.

          0 0
          • ˘Ö˘ Krab  

            A to máš odkud? Bude to fungovat vždycky? Na malém kotouči můžeš mačkat páku jak chceš, je blízko osy (takže malé první rameno síly) a rychleji se ohřeje (menší plocha). Není to ergonomie, ale prostá fyzika, tedy konkrétně projevy setrvačnosti, které umožňují přes přední kolo přenášet na podklad potenciálně větší síly, než přes zadní. Tedy lze použít i účinnější brzdu. Ještě tady nepadl argument ohledně chlazení větších kotoučů, před časem to tady rozebíral někdo z automotive.

            0 0
    • onuce  

      Zrovna mi přišly nové kotouče Shimano Smrt 56 a není nikde uveden utahovací moment šroubů!!! Zato je tam uvedeno: Min.TH=1,5 Co to prosím znamená? Děkuji.

      0 0
      • allrose  

        bezpečná tloušťka :) …kotouče

        0 0
      • novas752  

        Že až ho ojedeš na 1,5mm, tak by měl bejt vyměněnej.

        Moment na utažení tak nějak rozumně. :)

        0 0
        • onuce  

          Aha! Děkuji! Apropo, kolik Nm je v tomto případě rozumných?

          0 0
          • Vilém  

            Podle shimana 2–4 Nm.

            0 0
            • onuce  

              Děkuji!

              0 0
              • Smazaný účet  
                0 0
              • Smazaný účet  

                a loctite.

                0 0
                • onuce  

                  Loctite je original nanesen, plus záhadné zdvojené asiaretační podložky.

                  0 0
                  • Smazaný účet  
                    0 0
                    • onuce  

                      Ale to jsem moc rád, že to píšete! Hrubě se mi totiž nelíbí! Dám také bez podložek, ale náhradou důkladně proleji modrým Loctite.

                      0 0
                      • novas752  

                        A uz to nepovolis. Staci ten loclite co uz na sroubu je. Bohate. Ze by sesroub povolil jsem jeste nevidel. Naopak nekdy ho je problem povolit.

                        0 0
                        • onuce  

                          Myslel jsem, že modrý Loctite se při povolování snadno rozdrobí… Děkuji.

                          0 0
                      • Rice  

                        Ty plíšky/podložky u Shimano kotoučů jsou docela dobrý, při dotahování to hezky cvaká, takže to navozuje dojem, že částečně fungujou i proti povolování. Pokud je na šroubech nanesenej ten tuflok/nylok, tak bych Loctite nedával, max až se ochodí a to je u kotoučů málo pravděpodobný. Šroub kotouče byl snad jedinej šroub co mi kdy na kole zarostl, ale to mi na něj natekla brzdovka a pak jsem ho nechal několik let zarůst, pak byl na odvrtání, ale nába už stejně šla do sběru.

                        0 0
                        • Vilém  

                          Ty plisky jsou tam prave proti povolovani. At ta stara verze, ktera se zahybala k hlavicce, tak ta nova s ozubenim.

                          0 0
        • Smazaný účet  

          Kolegovi jednou investor připomínkoval, že nemá uvedeno na kolik Nm má utáhnout šroub na svorce zemnicího pásku. Tak tam dopsal něco jako „Šrouby je třeba utáhnout nafest, aby se to nepovolilo, ale ne zase moc, aby se to nestrhlo“. :-)

          0 0
    • pocestny  

      Chlapi pls, rychlý dotaz. Mohl bych při přechodu z 180/160 na 203/180 přehodit ten přední 180 mm P/P adaptér dozadu? Je tam použitá Magura na P/P.

      Hlavně potřebuju vybrat přední adaptér na P/P 203, případně i nový zadní P/P 180? Doporučujete něco, nebo je to úplně jedno a stačí i nějakej Force nebo tak?

      0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Když se podíváš, tak P a Z mají jiný tvar, takže se obávám, že přesunout Z dopředu nepůjde.

        0 0
        • pocestny  

          Hmm, oukey, nebyl by náký tip na zadní P/P na 180 ?

          Hnoj myslím kdysi říkal, že shimano není nic moc, tak jsem vzal tu Maguru. A ted váhám…

          Dokonce jsem na to tady našel vlákno, přečtu si to http://www.bike-forum.cz/…a-180mm.html

          0 0
          • pocestny  

            kuwa Vilém tam normálně borcovi doporučuje dát dozadu přední adaptér od Shimana PM-PM na 180 (což je přesně to, co mám doma od Magury), a nitraq na námitku píše že je to OK. Pak to samý ještě potvrzuje TJK. (že přední PM-PM funguje i vzadu), guuut problem solved, jakobych se tady ani vůbec na nic neptal

            0 0
            • Vilém  

              Zkus a uvidis, dle meho by to melo jit, jen muze byt trmen v nejake podivne pozici. Koupit jiny muzes vzdy.

              0 0
              • hrota  

                Jde to, mam takhle stejny adapter na predni i zadni brzde (180/180 Shimano SLX) :)

                0 0
        • onuce  

          Prave jsem namontoval adapter a nevim, zda vubec patri na predni kolo! Hadice ted sotva staci a proc ten divny uhel? Viz prvni foto. Na Meridu jsem kdys sehnal hezci adapter, foto druhe.

          0 0
          • onuce  

            Mam totiž obavy z jiného úhlu přední brzdy vůči ose předního kola…

            0 0
          • Idas  

            Jestli to na tom druhem obrazku dobre vidim, podle obrouseni toho kotouce bych rekl, ze by ty desticky mely byt o par mm dal od osy.

            0 0
            • onuce  

              A co ten adaptér na prvním obrázku? Patří vůbec na přední kolo? Děkuji.

              0 0
          • Vilém  

            Ten prvni adapter tak ma byt. Osobne ho mam radsi, nez verzi dve, kde ti navic chybi pulkulate podlozky pod hlavou sroubu, cimz si kurvis zavit ve vidlici. U te prvni verze alespon hodne omezis moznost, ze strhnes zavit v navarce vidlice.

            0 0
            • onuce  

              Děkuji! Ale s těmi podložkami tomu nerozumím. Půlkulaté podložky byly jen u nešťastných A­vidů…

              0 0
              • Vilém  

                Hlava sroubu nedoseda kolmo na trmen, pod hlavou maji byt pulkulate podlozky jak u tech prokletych avidu.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Nez onuce propadne depresi, tak pulkulate podlozky snadno sezene z brzdobych spaliku pro Vcka.

                  0 0
                • onuce  

                  Tedy! Již rozumím, děkuji.

                  0 0
                • Strakááč  

                  já ty podložky stejně zahodil… a jde to i bez nich, jen se tak ňák blbě přiohne šroub ale co.. utáhnu to.. sice se to blbě šteluje.. ale dá se to v pohodě.. :D

                  0 0
                  • novas752  

                    Tak prinejhorsim dojebes hlinikovej trmen no, stavaj se i horsi veci. :D

                    0 0
                    • Strakááč  

                      proč myslíš…

                      já myslel, brzdovej úchyt na vidli… :)) ale třmen, to jsem nevěděl..

                      0 0
                      • novas752  

                        Tak sroubujes hlavicku sroubu resp. obycejnou podlozku nasikmo k plose zejo. Takze se to o sebe neopre plochou ale hranou podlozky. A kdyz to nekdo zarve vymacka si do hlinikovyho trmenu dulek nebo mu to oko uplne rupne.

                        0 0
                        • Strakááč  

                          Zkousels to ? :) zezacatku mozna o malicko, pak se pekne narovna jen jak jsem psal.. trochu hur se serizuje.. :)

                          0 0
                  • Vilém  

                    A smysl toho vyhozeni byl jaky?

                    0 0
                    • Strakááč  

                      Proste to slo I bez toho a bylo to hezci.. a hlavne jeden sroub byl kratkej, povolilo se mi to hned druhej den.. a protoze pri dotahovani jsem skoro strhnul zavit tak jsem to sundal nejdriv na jednej strane.. a funguje to, tak jsem to sundal I z druhy strany… s podlozkama bylo zavitu ve vidli tak 5–7mm.. takhle tam je jeste 5mm vic..

                      0 0
                      • Vilém  

                        Kazdy sveho stesti strujcem. Za me je to prasarna, neco jako narvat sroub pres zavit a rict si, ze je to OK.

                        0 0
                        • Strakááč  

                          Hele mel jsem to rozebrany hodnekrat a nejni s tim zadnej problem, bejt delsi tens sroub tak to tak vozim.. ale jak jsem psal ten zavit je kratkej u ty horni casti

                          0 0
                      • Vilém  

                        Jo a pri tom tvym hopsani bych si to tuplem rozmyslel, aby ses jednou nedivil, az po zabrzdeni uleti trmen.

                        0 0
                • pocestny  

                  Tak to jsem rad ze to ma Magura zkosené a nemusím řešit takový voser, jsem zvědav u te dvoustovky od shimana co přijde

                  0 0
                • xtonda  

                  Tenhle originál Shimano sem taky kupoval a taky sem s tím nebyl spokojen, to že strany toho adaptéru nejsou rovnoběžný a tak šroub nedosedá kolmo a řeší se to těmi podložkami mi přišlo divný, adaptér je hodně úzký a třmen dosedá na malou plochu, vystředit to byl docela porod – při dotahování se to vždycky pohlo.

                  Takže tenhle typ je tedy lepší? Nevadí, že třmen je v jiné poloze než s tím Shimano?

                  http://www.axit.cz/…_180_mm.html

                  http://www.axit.cz/…e_180mm.html

                  0 0
                  • Rice  

                    Shimano adaptéry mam už nějakou dobu a zdaj se mi uplně v pohodě. S těma půlkulatejma podložkama se třmen dá vystředit celkem snadno, stačí jen dotáhnout aby zmizela vůle, dostředit třmen a opatrně s citem dotáhnout (případně přitom třmen s apatérem a rámem/vidlicí přidržovat). Při seřizování třmenu hodně pomůže prosvítit ho baterkou a správně natočit kolo/rám, ať je vidět na mezeru mezi destičkama přes celou délku. Každopádně pokud se podaří kotouč srovnat/zohybat do tvaru talíře, tak správný vystředění bez škrtání může bejt skoro až nemožný.

                    0 0
                    • Roxteedy  

                      Povolím třmen, zaheftnu brzdu, přetahnu gumičkou aby držela. Přitahnu třmen, pustím brzdu. Zkontroluju (Teď je prosvícení baterkou dobrej nápad – díky :)) a v naprostý většině případů není třeba dál štelovat.

                      0 0
                    • xtonda  

                      Mě to prostě vždycky uhlo a naklonilo se, po dvou hodinách sem to už chtěl vzdát a vzít to do servisu, pak sem si vzpomněl na trik s vizitkou, vzal sem tlustý papír a narval ho mezi desku a kotouč na straně co to po dotažení vždycky škrtalo, utáhl, papír vyndal a dosáhl uspokojivého výsledku.

                      0 0
                    • Idas  

                      Jednoduche serizovani trmenu.

                      Trmen uplne povolit, potom zmacknout brzdu trmen se sam vystredi.

                      Pri zmackle brzde schrouby mit 6–8 Nm utahnout.

                      0 0
                      • xtonda  

                        To sem samozřejmě zkoušel a nikdy mi to nefungovalo.

                        0 0
                        • Smazaný účet  

                          Musis ty srouby utahovat postupne…ale kdyz se ti stane, ze mas blbe podlozky (viz drive diskutovana jejich absence u adapteru), tak ti to proste muze uhnout…

                          0 0
                    • Rice  

                      Tenhle návod jsem tu kdysi taky někde četl, ale nakonec ho zkusil snad jen jednou. Já to hodim na stojan, naklonim kolo aby bylo dobře vidět na celou délku destiček (zvrchu třmenu a ne zboku), lehce přítáhnu třmen, jednou ruku mam na šroubu s imbusem utahuju/povoluju – druhou vystřeďuju třmen aby byl kotouč uprostřed mezi destičkama a nejlépe zároveň i uprostřed třmenu (aby kotouč při různym vyjetí pístků neškrtal o třmen). Lehce dotáhnu, zkontroluju baterkou a dotáhnu momenťákem. Zní to komplikovaně, ale kvůli více kolům/zápletům se v tom šťourám občas i několikrát do měsíce, takže jsem nakonec skončil u týhle metody.

                      0 0
              • Smazaný účet  
                0 0
    • Strakááč  

      nejlepší kotouče co nevybrujou jsou centerline.. maj velkou brzdnou, třecí plochu s destičkama tzn větší účinnost než ty co jsou hodně odvrtaný a nekroutí se… atd....... mám XLC kotouče s těma červenýma nejtama.. a přední mi při slabým brždění (jen když lechtám páčku, že se zlehka třou desky o kotouč.. (sintry)) tak vybruje.. ale při silným brždění už ne :)

      0 0
    • ferokulda  

      Zdravím.

      Dovolím si dotázat se zde. Jaký průměr kotoučů (přední/zadní) doporučíte na moji hmotnost cca 104 kg? Bylo by to na MTB HT 29", brzdy Shimano XT BR-M785, kotouče bych dal Shimano XT SM-RT86.

      Díky.

      0 0
      • jIrI___  

        Na XC musí 180/160 mm bohatě stačit. Na ostřejší jezdění bych pak dal 203/180 mm.

        0 0
      • kadlec  

        Mam cca 105kg a doted jsem na 26 kole jezdil deore 180/160mm a sintry, ted mam na 29 kole brzdy SLX, vepredu origo sintr s chladicem a 180mm a vzadu origo organiky s chladicem a 160mm a nikdy jsem nemel problem, kotouce doted nejaky origo SLX, ale ted jsem na zkouzku dal XT ice tech

        0 0
    • MatS  

      A co jezdíš? Na XC by mělo 180/160 stačit, beztak záleží i co je dovoleno dát největšího na vidli (viz doporučení výrobce k danému modelu vidle) a co pobere rám vzadu. Spíš bych se podíval po kvalitních destičkách, třeba koolstop. A taky směs destiček hraje roli, sintrované nebo organické.

      0 0
      • l-e-t-o  

        Teď jsem řešil stejný problém jak ferokulda.

        Mám 100 kg živé váhy a už se mi na brzdách XT-785 při kotoučích 180/160 stalo, že mi při sjezdu z Lysé po žluté zvadly. Koupil jsem ze Superstaru destičky s chladičem, které brzdí trochu líp než origo Shimana bez chladiče (dle mého pocitu). Ale stejně jsem teď objednal dopředu XT 203 mm a dozadu hodím ten 180. A pokud ani tohle mě nezastaví, tak asi půjdu do Saintů :)

        Tím chci říct, že bych se vůbec nebál mu doporučit rovnou kombinaci 203/180 pokud má stejně kilo jako já.

        0 0
        • lidumil  

          Já mám na trochu vyšší váhu na HT 183/160 Hope, brzdy Magura Marta, desky organiky goldfren a FS Shimano Ice-tech 180/160, brzdy Shi XTR BR-M 965 s origo organika destičkami Shimano a neměl jsem problém ani v Alpách.

          0 0
        • Honza03  

          Taky bych se toho nebál, navíc větší kotouče ti déle vydrží → nesjíždí se tak rychle taky se lépe chladí…

          0 0
        • Dáňa69  

          mam 120kg kotouse mam 203/180 predni zee,zadni XT V BP Jested uplna pohoda na to ze si myslim, ze je docela prudky

          0 0
          • l-e-t-o  

            doufám, že teď změna na 203/180 bude stačit a nebudu muset investovat do Saintů

            0 0
            • Dáňa69  

              i s tema XT co jsem mel na obou to bylo dobry, jen asi spis slo o pocit, zadni brzda je cca jedno, predni je vzdy ta dulezita , takze kdyby nahodou js nebyl spokojenej, koupis za 1200 nebo kolik jen prasatko treba zee nebo saint( dle meho je to stejny, saint je o krapet lehci) a jen si to predelas a paka ti zstane stejna, takle na tom jezdim a opravdu nemuzu rict, snad jen kdyz jedu na skok a a strejchnu o predni brzdu, tak je hodne kousava, ze jsem malem letel pres riditka XDD

              0 0
            • Pepe72  

              Vštší kotouče už snad ani nejsou.

              0 0
              • Dáňa69  

                ony tim myslel, ze by dal asi i dozadu 203,ale koupil lepsi brzdy

                0 0
            • Dáňa69  

              koukej , rozdil 10g aale financni rozdil celkem velky

              https://www.cycology.cz/…-m640-p3790/

              https://www.cycology.cz/…820-p289579/

              0 0
              • Vilém  

                Rek bych, ze ty trmeny jsou naprosto stejny, az na jiny potisk a rozdil zavlacka/sroub pro drzeni desek.

                0 0
            • Pepe72  

              Tahle změna je ideální a stačit by to mnělo. Hodně dělá styl brždění !!!

              0 0
        • TeryPV  

          Tak žlutá z Lysé není klasické XC ježdění :D A moje elixiry 5 se 203/185 úplně v poho i s mými sto kily :)

          0 0
          • jIrI___  

            To je beskydské XC :D. Spyre se 160 mm kotouči taky můj metráček zvládly (byť trochu zasmrděly), ale jsem přesvědčen o tom, že se Sainty na 203 mm kotoučích by ten komfort brzdění byl někde jinde :D

            0 0
          • l-e-t-o  

            Ano, je to beskydské XC jak píše Jiří :-D

            Ten můj zážitek se stal ještě s původními deskami. V jednom úseku, kde se jede kolmo dolů na vrstevnice mi prostě přestaly brzdit a uvadly (páky na řídítkách a kolo furt jelo).

            Dost na brzdy to taky je když jedu z Pusteven po modré do Ráztoky, po zelené z hřebenu do Ráztoky nebo po modré z Javorníka do Padolí.

            0 0
            • Pepe72  

              Mám deore 615 a i když mi slábnou brzdy, páku nepromáčknu o moc víc, jen o trošku víc musím tlačit. Problém bude ve vzduchu v trubkách.

              0 0
              • MatS  

                Přesně to jsem chtěl napsat. Když není dobrý brzdný výkon, nejdříve odvzdušnit, když tak odmastit kotouče a pak až hledat problém v brzdě jako takové.

                0 0
              • jIrI___  

                Musíš tomu brzdění ještě víc naložit, to co popisuješ je první fáze vadnutí. V další fázi překročí brzdové médium svůj bod varu (začnou se v něm tvořit bublinky) a páka se postupně propadá i přesto, že bylo kvalitně odvzdušněno.

                0 0
                • Pepe72  

                  Na té žluté jsem se dál nedostal, je možné že jezdím pořád trialově :-)

                  0 0
                • Roxteedy  

                  Podle mne naopak. Pokud se brzdovka vari, zvetsi objem a brzdy se kousnou. Nebo sy mylim?

                  0 0
                  • Dáňa69  

                    myslim si, ze by se to dalo prirovnat k oleji na panvi, kdyz ho tam nalejes je husty a kdyz se panev zahreje, tak je ritky a objem ma furt stejny, tak proto si mysli, ze ti pak zvadnou brzdy a je to i kotoucema, ze se vic zahrejou a ta teplota jde do te brzdy

                    0 0
                  • jIrI___  

                    Jasně, objem kapaliny se zvětší, ale tenhle rozdíl pokryje expanzka v páce. Kdysi v historii se řešilo, že při přehřátí se nějaký typ brzd zasekl a bylo to právě kvůli malé expanzce. Už si ale nepamatuju, kterých brzd se to týkalo (možná nějaké Formule?).

                    0 0
                  • kubad  

                    jo mýlíš se

                    expanzka umožní upustit přetlak

                    0 0
                    • Rice  

                      Jj, už mi to jednou z „přeplněný“ Shimano páky trošku odteklo, jestli byl přetlak jen kvuli zahřátýmu oleji nebo kvuli vzduchu v systému nevim. Nicméně pokud jde z Shimano páky něco ven při přetlaku, tak to může fungovat i obráceně, takže s novejma deskama dorovnávám hladinu oleje aby to bylo ok.

                      0 0
                      • tomxxx  

                        obráceně to nejde. Jen s novejma deskama nemusej jít roztáhnout pístky úplně ideálně, vzduch si to ale nenasaje.

                        Ideální je co děláš ty. Otevřít šroub na páce, roztáhnout desky, případně dopnit kapalinu a zavřít (nebo rovnou odvzdušnit odspodu)

                        0 0
                        • Rice  

                          Jsem právě jednou roztáhoval pístky a nešlo to uplně, tak jsem to musel na páce otevřít a trošku to vyprsklo, ale to jsem to v tom ještě neměl moc praxi, tak je možný, že tam z odvzdušňování předtim zustalo moc vzduchu nebo nebyl nasazenej odvzdušňovací blok. Když dávám nový desky tak nahoře nasadim trychtýř s olejem, vyklepu vzduch z páky a pak ještě otevřu dole a upustim trochu spodem aby odešel vzduch, kterej se mohl objevit ve třmenu. Olej odspodu nahoru tlačim jen v krajních případech, kdy mam podezření, že je v brzdách moc vzduchu, kterej nejde vyklepat – už se mi povedlo tam spodem natáhnout vzduch, takže se tomu snažim vyhejbat (hlavně nemačkat páku s otevřenym třmenem, tak se dá při jejim puštění nasát vzduch do třmenu i s nasazenou hadičkou).

                          0 0
                          • tomxxx  

                            Nasání hadičkou se dá eliminovat. Nandáš kalíšek, trochu do něj kydneš olej, aby tam něco bylo, nandáš dole hadičku, otevřeš odvzdušňovák a lehce nasaješ první bublinku, pak můžeš v klidu tlačit. Ale já když už tlačim odspoda, tak normálně vyměnim olej, nemá smysl těch 20 ml oleje šetřit.

                            0 0
              • l-e-t-o  

                odvzdušněno mám vždy dobře. Nikdy, ani při maximálním zmáčknutí páky jsem se nedostal na řídítka tak, jak při tom sjezdu z Lysé

                0 0
                • Pepe72  

                  Mi se víc zahřáli brzdy na betonovém sjezdu, než na žluté z LH. Brzdím jedním prstem a páka se mi nedotkne prstů, natož řidítek. Jednou jsem brzdy přepálil na sjezdu z LH ale né na žluté, zrovna 180/60 ale pouze přestaly brzdit k promáčknutí nedošlo.

                  0 0
                • Dáňa69  

                  zkus si dat kolo na riditka a sedatko , mackej brzdy a uvidis . Ja si myslel, ze je mam super odvzdusnene a pri tom lezeni jsem najednou jednu packu promackl XD bublinky se tam nasli :-D

                  0 0
                  • pocestny  

                    snad nejsem sám, ale myslím, že mačkat brzdy, když mám kolo naopak, je blbost. Ano, natlačím si vzduch z páky do hadičky, bude to nahovno, ale stačí po převrácení biku mačkat a vrátím to do původního stavu. Ale to není známka toho, že musím odvzdušnit, ne?

                    0 0
                    • Dáňa69  

                      aha tak to nevim, jedna brzda me drzi tak jako tak a druhou jsem vzhuru noham promacknu, odvzdusnil jsem to a uz to je ok, ja si myslim , ze kdyz to ma byt odvzdusneny, tak to musi drzet a pres packu se tam nesmi nic dostat,ale nevim

                      0 0
                    • MatS  

                      Bohužel je. To že je v páce trochu vzduchu za normálních podmínek neva, pokud se při jízdě nedostane jinam nebo se olej nezahřeje na velkou teplotu.

                      0 0
              • Smazaný účet  

                Cely problem na dve faze. Prvni je prehrati desek, kdy ztraceji schopnist brzdit. Zpravidla reagujes tim, ze vice tlacis na paku, teplota stoupa a paka tvrdne. Pokud se dostanes nad urcitou kritickou teplotu a povolis paku, pokles tlaku v systemu vede k poklesu bodu varu…viz. papinak…a co nevarilo, to zavari. Pak nasleduje znamy propad paky a ztrata brzdneho ucinku.

                Jedna pidibublinka v systemu problem neni…proste se zmackne ' az skoro na nulu' a brzda brzdi porad. Kdyz jich je vice, koncis…

                0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.