• Jendix

    Ahoj, měl bych dotaz ohledně propedalu, mám vytypovaný dvě kola, je mezi nimi rozdíl téměř 6 tis. kč, z finančních důvodů by pro mě bylo dostačující to levnější.

    http://www.bike-discount.de/…40-2009.html

    http://www.bike-discount.de/…ck-2009.html

    Kola jsou celkově podobně osazena, jde mi hlavně o to že levnější kolo má zadní tlumič bez propedalu.

    Zejména mě zajímá rozdíl jízdy s propedálem a bez, jestli je to natolik markantní aby se vyplatilo si připlatit (event zda se nechá kompenzovat nastavením tlumiče bez propedalu), kolo uplatnuju víceméně jako víkendový projíždky, rozhodně né žýdný závody apod.

    Event mám ještě v merku jednoho HT, ale raději bych asi fulla (už jenom kvůli pohodlí)

    http://www.bike-discount.de/…40-2009.html

    Předem díky za všechny připomínky a rady. ;-)

    • kubajs mtb  

      ahoj, propedal bych asi zase tak moc neřešil na svym kole ho zapínám hodně sporadicky, ale nevím jak funguje systém toho radonu ale nevypadá to že by to byla nějaká houpačka takže by to nemuselo bejt potřeba ani v terénu je úplná hloupost mít to zapnutý a na silnici ho zapínám akorát v dlouhejch kopcích jinak po rovině nechávám normálně pracovat. Mám fox RP23 a mám to stejně na tu nejmenší polohu nastavený.

      • MlokCZ  

        Dle toho, že jezdíš propedal jen na jedničku odhaduju, že máš compression tune na max. Kdybys měl compression tune min nebo míň než min, tak by situace byla velmi odlišná.

        • ceo  

          Já mám propedal na 1 a compression tune na min. Stejně ho používám jen na asfaltu. Ale pravděpodobně mám tlumič přefouknutý, protože jezdím sag 20% a designer canyonu doporučuje spíš 30% :/

          • ufonek  

            Kde zjistím jaký má doporučený SAG Nerve XC 2008? Žádný manuál jsem ke kolu nedostal, tak foukám na 25% (dle manuálu od FOXe) a i na otevřený tlumič (compression tune max) je to brutálně necitlivé.

            • MlokCZ  

              Canyon mají rozumný sag právě kolem těch 25%, tedy foukáš dobře. Citlivost při CT max žádnou změnou sagu nezachráníš, ani kdybys vozil 30% sag nebo větší. Jedině nechat přenastavit tlumič.

              • ceo  

                U 09 je to spíš 30%

                http://www.canyon.com/…_tv/mtb.html  video tech-talk mit Lutz Scheffer – je tam jak poznáš správně nastavený sag..

                • MlokCZ  

                  Moc mu německy nerozumím, ale i když tam řiká na začátku o 30%, tak pak říká 20–30% + další test s využitím zdvihu (podobný test s využitím zdvihu dělám na všech kolech už dlouhou dobu). Ten test využití zdvihu na místě je dobrý, ale vůbec není univerzální a každý si ho musí přizpůsobit svojemu stylu jízdy. Někdo když dá na místě při takovém testu 95%, tak v praxi bude pořád na dorazech a někdo naopak by ani v praxi pak celý zdvih nevyužil. Já třeba při testu na místě potřebuju tak 90%, abych pak nechodil po dorazech při skokách, 95% by už bylo moc a to nejsem žádný skokan.

                  A pak také by mě zajímalo, co to má na tom Canyonu XC vůbec za tlumič. Zdá se mi, že to je Monarch. A pokud by byl, tak všechno je úplně jinak, protože je mnohem progresivnější než RP23.

                  S RP23 + 30% sagu + trošku agresivnější jízda a budeš pořád na dorazu. S Monarchem ale klidně ne a 30% by asi snesl (Monarch jsem na XCčku v praxi neviděl, jen na ESku 07, kde byl vyměněný za vadný Pearl).

                  • ceo  

                    Všechno má své limity. Ale jako alespoň nějaký návod to je dobré.

                     

                    Já mám jak jsem psal ještě XC 07, RP23 compression na min. sag 20% a i při dropu z 0,5m na placku mi na tlumiči zůstalo ještě přes 5mm, spíš 7–8mm. Vlastně pod 5mm zbylého na tlumiči jsem se nikdy nedostal :( Na druhou stranu takový 1cm zbylý na tlumiči tam udělám v podstatě hned po vyjetí odkudkoliv i po asfaltu. Většinou jezdím s otevřeným tlumičem.

                    Rebu jsem taky dostal na max 1,5cm od korunky, většinou tam zbývají tak 2cm.

                    • MlokCZ  

                      Dle zbylých mm to ale není moc jasné, jak to v reálu je, je třeba vědět, kde má tlumič doraz. Zbylých 5mm už u některých verzí RP23 je tlumič na úplném dorazu. Tady to ještě úplný doraz nebude, na 190mm RP23 tam zbyde na dorazu méně.

                      Kamarád, co má také XC 07, tak vozil 20% a v pohodě tam měl rezervu tak 1–3mm, jak kdy. Od nahuštění před skoro 2 roky na tlumič nesáhnul, najezdil toho málo, tak servis nebyl nutný a za ty dva roky mu lehce vzduchu uteklo, takže teď jsme koukali že má těsně přes 25% sag (nemá doma pumpičku, tak si to nemohl dofouknout a nějak na to kašlal) a už chodí občas po dorazech. Ale docela na tom kole kravne, skáče více než já.

                      • MlokCZ  

                        Teď jsem pro zajímavost šel přeměřit délku pístnice koukající v klidovém stavu u obou svojich RP23.

                        07 200mm má pístnici 57mm a doraz má na 50–50,5mm (měřeno a spíš k těm 50mm), tedy 6,5–7mm tam zbyde a už bude stejně na dorazu.

                        08 190mm má pístnici 53mm a doraz také na 50–50,5mm, tedy tady jen 2,5–3mm zbydou na dorazu.

                        • ceo  

                          doraz měříš tím, že tlumič úplně vyfoukneš?

                           

                          Chystám se na to, ale zrovna jsem rozbil pumpu, tak čekám na reklamaci. :/

                           

                          U vidlice při měření dorazu vypustit obě komory nebo stačí pozitivka či negativka? Případně je jedno v jakém pořadí je vypustím, nebo napřed jednu a pak druhou či po kouskách?

                          • MlokCZ  

                            Ano, měřím zcela vypuštěné. U RS vidlic stačí vypustit pozitivku. Ale chce to trošku s citem měřit, pořád i vypuštěné to bude klást odpor a na konci na tlumiči je doraz, který klade odpor větší, tedy i tak jsem vždy lehce tomu dynamicky pomoct. Ale zase nepřehánět, abys něco nezničil.

                • Foose  

                  to video je dobré :) to hned jak bude možnost pořádně vyzkouším…

    • MlokCZ  

      U Foxe hrozně záleží na nastavení compression tune, dle toho se pak velmi odlišně chová jak poloha open, tak propedal. V historii je tu k tomu napsáno toho už opravdu mraky a znovu to celé opakovat nebudu, dej si hledat compression tune.

      Já bych určitě připlatil na RP23 a to ani ne tolik kvůli přítomnosti propedalu (i když někteří ho využívají hodně), ale hlavně kvůli tomu, že ten tlumič chodí lépe a je možné ho velmi dobře individuálně přizpůsobit změnou compression tune.

      Navíc za ten rozdíl ceny tam není jen lepší tlumič, ale také třeba lepší náboje.

    • McBlacky  

      jak píšou ostatní, je to dost o nastavení a typu přepákování.

      já to na stumpjumperu /fox triad/ používám hodně, umožní to polohu open mít opravdu na citlivo nastavenou.

      klidně ale vem to levnější, má to lock out, takže dlouhá stoupání po hladším povrchu můžeš jet na zamčený tlumič. vozil jsem manitou radium s lockem na řidítka a používal jsem to docela často. Víc bych se bál značky suntour na tlumiči, nemám na to žádné reference

    • Jendix  

      A s tím tlumičem na levnější kole asi zkušenosti nikdo nemáte co? Myslím že je to tenhle

      http://www.kupkolo.cz/…09_4553.html

      Vím že na tom dražším jsou lepší i jiné komponenty, ale už je to pro mě dost peněz, proto zvažuju spíš to levnější kolo, event. kolo bez zadního tlumiče.

      Navíc cena je závislá na euru a euro mám takovej pocit zrovna stoupá (kolo stejně budu potřebovat až koncem června, myslíte že má cenu počkat? Resp. daly by se očekávat ještě nějaký slevy na bike-diskount? Připadně pokud je tu někdo expert přes měny, jaký je předpokládaný vývoj kurzu eura vůči koruně :-D )

      • McBlacky  

        díky exportnímu zaměření naší ekonomiky /jak výrobky, tak služby/, kde dominují subdodavatelé zejména pro EU bude snahou vlády držet kurz vysoko a tím tlumit dopad recese i za cenu snížení například výdajů domácností za dovolené mimo ČR aj.

        neočekával bych nic podobného jako loni. Počítal 26 kč/eur valuty nákup jako neoptimistejší variantu ke které může dojít.

    • Tomcat  

      Pokud zahledáš v historii B-F najdeš na Propedal nebo variace propedalu takove dotazy a ohlasy že ho nemusíš taky vnímat jako pozitivní věc ;-) . Tak co si takhle v historii něco najít?

    • karlos2053  

      Propedal oceníš při asafaltovejch přesunech, ale i třeba na dlouhý rovný polňačce. Používám ho na RP2 CT mid 10× častěji než lock na vidli. Určitě bych si připlatil.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.